واردات از چین

واردات از چین
فهرست مطالب نمایش

واردات کالا از چین به ایران به عنوان یک تجارت پرسود طرفداران زیادی بیت تاجران و بازرگانان ایرانی دارد. واردات کالا از چین به ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های مختلف علیه کشور ایران و عدم امکان واردات کالا از کشور‌های اروپایی به ایران رونق بیشتری گرفته است. در حال حاضر اغلب محصولات وارداتی برای تامین کارخانه‌های داخلی و تامین نیاز عمومی مردم در بازار ایران از کشور چین خریداری و به ایران وارد می‌شوند.

با توجه به اینکه در حال حاضر اغلب شرکت‌های خصوصی و دولتی برای واردات کالای خود کشور چین را انتخاب می‌کنند، مهم است که در زمان واردات روش مناسب حمل کالا و نیز شرکت حمل و نقل مناسبی را انتخاب کنید تا کالای مورد نظر در سریعترین زمان ممکن و با حداقل قیمت و حاشیه سود بالا به ایران وارد شود. اگر به امور گمرکی آشنا نباشید و کالای شما بیش از زمان در نظر گرفته شده در گمرک بماند، در زمان مناسب وارد بازار نمی‌شود و در نتیجه شما نه تنها سودی نخواهید کرد بلکه ممکن است مشتری‌های خود را نیز از دست بدهید، چرا که شرکت‌های رقیب شما سریع‌تر محصولات خود را از گمرک ترخیص و وارد بازار کرده‌اند. در نتیجه نیاز برای تامین محصول رفع شده است.

درشرایط اکنون ایران و تحریم‌های مختلف وضع شده علیه ایران واردات کالا از چین رواج زیادی پیدا کرده است و اغلب تاجران به واردات کالا از چین علاقه مند هستند.  در حال حاضر تجارت با چین  به عنوان یک تجارت پرسود با بازدهی بالا شناخته می‌شود. اقتصاد چین در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است و توانسته میزان تولید ناخالص خود را از این طریق افزایش دهد.

قبل از انجام هر معامله‌ای شما باید باید منافع و معایبی که معامله برای شما دارد را در ابتدا معامله مشخص کنید. همانطور که می‌دانید  واردات کالا از چین مزایای زیادی برای واردکنندگان دارد. واردات کالا از چین به ایران سابقه‌ای زیادی دارد و مربوط به سال‌های اخیر نیست.  در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل مختلفی در ایران در امر واردات کالا از چین فعال هستند و شما می‌توانید کالاهای خود را به راحتی و بدون مشکل به ایران وارد کنید.

اگر می‌خواهید برای واردات کالاهای خود از چین به سودآوری بالایی برسید باید نکات و قوانین و مقررات واردات کالا از چین را رعایت کنید تا بتوانید بار خود را بدون مشکل به کشور وارد کنید. هر نوع اشتباه در فرایند خرید و انتقال کالاها می‌تواند سبب بروز ضرر و زیان زیادی برای شما شود، شما باید به عنوان تاجر پیش از اقدام به واردات کالا از چین مسیر واردات کالا از چین را بشناسید و بدانید مراحل واردات کالا از چین چه مراحلی هستند.

اگر می‌خواهید تجارت پرسودی داشته باشید باید محصول مناسبی را برای واردات از کشور چین انتخاب کنید، برای تحقق این امر در ابتدا باید نیاز سنجی مناسبی را در بازار انجام دهید، سپس براساس نیاز بازار محصول مورد نطر را از تامین کننده‌ای مناسب در کشور چین که محصول تولیدی آن قیمت و کیفیت خوبی دارد خریداری کنید.شناسایی تامین کننده معتبر یکی از مراحل مهم در تامین کالا است که اگر به درستی انجام نشود می‌تواند سبب بروز شکست در تجارت شما شود. برای نمونه اگر شما کالایی را وارد کنید که در داخل مشابه داخلی دارد، ممکن است نتوانید آن را از گمرک ترخیص کنید یا پس از ترخیص مجبور به پرداخت حق گمرکی و مالیات زیادی شود که هر دو مورد برای تجارت شما مضر و زیان آور هستند.

به صورت کلی شما باید کالایی را برای واردات کالا از چین به ایران انتخاب کنید که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد و در بازار برای آن تقاضا زیادی وجود داشته باشد که تولید داخلی توان پاسخگویی به این نیاز را به صورت کامل نداشته باشد.

واردات کالا از چین
واردات کالا از چین

واردات کالا از چین به ایران

درست است که واردات کالا از چین به عنوان یک تجارت پرسود بین تاجران و بازرگانان شناخته می‌شود، اما نکته مهم در این حوزه دانستن هزینه‌های مورد نیاز برای واردات کالا از چین و نیز پیدا کردن تامین‌کننده مناسب و انتخاب روش مناسب برای واردات کالاهای انتخاب شده است. برای رسیدن به پاسخ این سوالات  باید در ابتدا حوزه‌های پرسود و کم خطر برای تجارت کالا از چین را بشناسید. کشور چین یکی از قدیمی‌ترین کشور‌ها و بزرگترین شریک تجاری ایران است که بسیاری از کالاهای مورد نیاز ایران از کشور چین تامین می‌شوند. در حال حاضر چین توانسته به دلیل ارزان بودن نیروی کار در کشور خود، سهم قابل توجهی از بازار تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد.

واردات کالا از چین، به دلیل محدود شدن مراودات تجاری ایران با سایر کشورها، سهم قابل توجهی از تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص داده است. اگر بتوانید تامین‌کننده‌های مناسبی در کشور چین پیدا کنید، می‌توانید با حاشیه سود بالا کالاهای مورد نیاز شرکت‌های تولیدی و مردم عمومی را از کشور چین به ایران وارد کنید.

 

مراحل واردات کالا از چین به ایران

واردات کالا از چین به ایران شامل ۸ مرحله است:

انتخاب کالا و تحقیق در مورد آن

پیدا کردن تامین‌کنندگان چینی

مذاکره با تامین‌کنندگان و استعلام قیمت

بستن قرارداد با تامین‌کننده

ثبت سفارش کالا و اخذ مجوزهای مورد نیاز

تخصیص ارز و خرید کالا

حمل کالا و بیمه نامه

ترخیص کالا از گمرک

 

مراحل واردات کالا از چین به ایران

چرا واردات از چین؟

واردات کالا از چین مزیت‌های زیادی دارد اما به صورت کلی مزیت‌های واردات کالا از چین عبارتند از:

کیفیت قابل قبول کالاهای چینی

دسترسی راحت به تولیدکنندگان مناسب

خرید بدون واسطه

تنوع محصولات

قیمت کمتر و سود بیشتر

واردات کالا با هزینه گمرکی کمتر

واردات سریعتر کالا

رشد سریع کسب و کار

عدم نیاز به کشور‌های واسطه برای خرید کالا از چین

این مزیت‌ها سبب شده‌اند تا واردات کالا از چین به ایران به صورت دائمی و حتی هفتگی انجام شود. کشتی‌های حمل و نقل دریایی به صورت روزانه در بنادر ایران  پهلوگیری می‌کنند و کالاهای وارداتی حجیم و سنگین از چین را به بنادر ایران تحویل می‌دهند تا پس از طی شدن مراحل گمرکی کالا وارد  ایران شود.

واردات کانتینر از چین
واردات کانتینر از چین

مراحل واردات کالا از چین

برای واردات کالا از چین در ابتدا باید کارت بازرگانی خود را از سازمان‌های مربوطه دریافت کنید. اگر کارت بازرگانی نداشته باشید و برای واردات کالا به ایران اقدام کنید، کالای شما به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود. پس از این مرحله باید نوع کالایی که قصد وارد کردن آن را دارید مشخص کنید، پس از مشخص کردن نوع کالا باید با بررسی بازار داخلی و بازار چین تامین‌کننده و فروشنده مناسبی برای کالا یا کالاهای مد نظر خود پیدا کنید. مرحله انتخاب کالا و انتخاب فروشنده از مراحل اولیه خرید و واردات از هر کشوری به شمار می‌روند و اهمیت زیادی دارند. اگر کالایی که به بازار ایران وارد می‌کنید کاربرد بالایی نداشته باشد، مشتری برای کالاهای شما بسیار کم پیدا می‌شود و در نتیجه سود قابل توجهی نخواهید کرد.

انتخاب محصول

اگر می‌خواهید در واردات کالا به سود قابل توجهی دست پیدا کنید، باید در ابتدا نیازسنجی مناسبی نسبت به بازار محصول خود انجام دهید. در ابتدا باید بررسی کنید که آیا وارد کردن کالای مورد نظر شما از چین به ایران قانونی است یا خیر، سپس با در نظر گرفتن مجاز بودن واردات کالا از چین به ایران کالای خود را انتخاب کنید. پس از این  مرحله باید قیمت کالای مورد نظرتان را از تامین‌کنندگان مختلف چینی بگیرید و با مقایسه قیمت و کیفیت ارائه خدمات یک تامین‌کننده معتبر را برای خرید کالای خود انتخاب نمایید.

برای پیدا کردن تامین‌کننده‌های مختلف در کشور چین و خرید بدون واسطه از تولید‌کننده می‌توانید از سایت علی بابای چین استفاده کنید. تولیدکنندگان مختلف چینی محصولات خود را در این سایت قرار می‌دهند و شما می‌توانید بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را به صورت عمده تهیه کنید. هرچند که خرید از سایت علی بابا و پیدا کردن تامین‌کنندگان مناسب که کالای با کیفیت و بدون مشکل ارائه کنند کار سخت و دشواریست و به زمان کافی نیاز دارد و نمی‌توانید تنها با چند ساعت وقت تامین‌کننده مناسبی پیدا کنید. متاسفانه در سایت علی بابای چین برخی از تامین‌کنندگان پول را از شما دریافت می‌کنند اما در قبال آن کالایی برای شما ارسال نمی‌کنند. به همین دلیل پیدا کردن تامین‌کننده مناسب در کشور چین بر‌اساس نوع محصول، یکی از مراحل مهم و سخت واردات کالا از چین به ایران است که اغلب توسط افراد متخصص و خبره انجام می‌شود.

انتخاب تامین‌کننده

همانطور که اشاره کردیم پیدا کردن یک تامین‌کننده مناسب برای خرید و تهیه محصول مورد نیاز از کشور چین اهمیت زیادی دارد و در واقع می‌توان تامین‌کننده مناسب را تضمین کننده‌ی پیدا کردن مشتری در ایران و رسیدن به سوددهی بالا در نظر گرفت. در خرید از چین اطمینان به تامین‌کننده امری مهم است به همین دلیل است که باید در انتخاب تامین‌کننده تحقیق کافی انجام دهید. برخی از شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی دارای کارشناسان خبره در این حوزه هستند و شما می‌توانیند از دانش این افراد برای پیدا کردن تامین‌کنندگان مناسب در کشور چین برای خرید کالای خود استفاده کنید.

مشخصات فنی و لیست قیمت

پس از اینکه نیازسنجی بازار برای وارد کردن محصول خود را انجام دادید و تامین‌کننده مناسبی نیز در کشور چین برای خرید کالای خود پیدا کردید، باید مشخصات فنی و لیست قیمت کالای مورد نظر خود را تهیه و سپس براساس لیست، خرید خود را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا خریدی مناسب‌تری داشته باشید و بر‌اساس نیاز بازار و نیز هدف اصلی واردات کالا از چین کالاهای خود را خریداری کنید. با توجه به اینکه در حین خرید کالا ممکن است در تعداد و محاسبات قیمت کالا به دلیل زیاد بودن کالا مشکلاتی ایجاد شود، بهتر است لیست قیمت کالاها را از ابتدا تهیه و در تمام مراحل خرید کالا در اختیار داشته باشید و قیمت کالا را چک کنید تا فروشنده قیمت بیشتر از قیمت تعیین‌شده و مورد توافق دو طرف را از شما تقاضا نکند. اگر برای اولین بار کالایی را  خریداری می‌کنید، بهتر است مشخصات فنی کالا را با دقت بیشتری جمع‌آوری و در لیست خود قرار دهید و سپس بر‌اساس مشخصات فنی و قیمت کالا نسبت به دریافت لیست قیمت اقدام کنید.

تعرفه گمرکی و شرایط واردات

پس از دریافت مشخصات کالا و انتخاب محصول مورد نظر برای واردات از چین، باید تعرفه گمرکی کالا یا کالاهای مورد نظر خود و نیز شرایط واردات آن به کشور ایران را بررسی و مطالعه کنید. این  امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید رویه‌های ترخیص گمرکی کالا از گمرک را راحت‌تر و بدون مشکل پیش ببرید.

پس از دریافت مشخصات، باید تعرفه گمرکی کالای مورد نظر و شرایط واردات آن را بررسی و مطالعه نمایید تا به رویه‌های ترخیص گمرکی اشراف پیدا کنید. تعرفه واردات کالا از کشور چین به ایران برای کالاهای مختلف متفاوت است. شما باید در ابتدا تعرفه گمرکی کالای مورد نظر خود را از سایت گمرک ایران پیدا کنید چرا که ممکن است در برخی از مواقع سال تعرفه گمرکی برخی از کالاها افزایش پیدا کند. لذا بهتر است هر زمان که برای واردات کالا از چین اقدام می‌کنید، هزینه مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک همان تعرفه را نیز بررسی نمایید تا در حین ترخیص کالاهای مورد نیاز خود از گمرک با کمبود بودجه مواجه نشوید.

ثبت سفارش کالا و اخذ مجوزهای مورد نیاز

در این مرحله شما باید کالای خود را ثبت سفارش کنید و مجوزهای مربوط به واردات کالا را دریافت کنید. مجوزهای واردات کالا با توجه به نوع کالا متفاوت هستند. برای مثال برای واردات مواد غذایی و دارویی باید مجوزهای مورد نیاز را از وزارت بهداشت دریافت کنید. توجه داشته باشید که اگر مجوزهای مورد نیاز را برای وارد کردن کالای خود دریافت نکنید و یا مجوزها برای واردات کالای شما صادر نشوند، شما قادر به وارد کردن کالا نخواهید بود. برخی از کالاها مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر در ایران به صورت کلی ممنوع هستند و شما نمی‌توانید برای این کالاها ثبت سفارش انجام دهید.

تخصیص ارز و خرید کالا

پس از اینکه ثبت سفارش را برای کالای خود انجام دادید و مجوزهای لازم را دریافت کردید، دولت براساس نوع کالای شما یکی از انواع ارز دولتی، نیمایی، ارز از محل صادرات و ارز آزاد را به شما تخصیص می‌دهد و شما می‌توانید از طریق صرافی‌های بانکی، مبلغ پیش فاکتور را برای تأمین‌کننده خود حواله بزنید.

حمل کالا و بیمه نامه

پس از اینکه کالای مورد نظر خود را از تامین‌کننده خریداری کردید، باید برای حمل کالا از کشور چین به ایران اقدام کنید. توجه داشته باشید که قبل از حرکت دادن کالا از مبدا، شما باید کالای خود را بیمه کنید چرا که ارائه بیمه‌نامه در ایران برای ترخیص کالا از گمرک الزامی است. پس از اینکه کالای خود را بیمه کردید پروسه حمل کالای شما انجام می‌شود و پس از ورود کالا به یکی از گمرکات کشور مراحل ترخیص کالا آغاز می‌گردد.

ترخیص کالا از گمرک

برای اینکه بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید باید به قوانین مربوط به ترخیص کالا از گمرک آشنایی کافی داشته باشید. شما باید قبل از انجام تمامی این مراحل، از قوانین گمرکی کالایی که قصد وارد کردن آن را دارید، مطلع باشید. به صورت کلی برای ترخیص کالا از تمامی گمرک‌های کشور جمهوری اسلامی ایران به اسناد و مدارکی مانند:

بارنامه، فاکتور، گواهی مبدأ، پکینگ‌لیست (لیست عدل‌بندی)، بیمه‌نامه، ثبت‌ سفارش و مجوزات مخصوص کالا از کشور مبدأ نیاز است. پس از اینکه این اسناد را به اداره گمرک تحویل دادید، مراحل ترخیص کالای شما شروع می‌شود. بهتر است ترخیص کالای خود را به یکی از شرکت‌های بازرگانی بسپارید چرا که ترخیص کالا از گمرک پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زیادی دارد که حتماً باید توسط یک متخصص انجام شود. در انتها باید هزینه‌های مربوط به انبارداری و ترخیص کالا و همچنین مالیات و عوارض گمرکی کالا را پرداخت و کالای خود را از گمرک خارج کنید.

واردات کالا از چین
واردات کالا از چین

فرآیند واردات کالا از چین

فرایند واردات کالا از چین مانند واردات کالا از سایر کشورها فرایندی سخت و دشوار است و نمی‌توان بدون داشتن تجربه و دانش کافی برای واردات کالا از کشور چین به ایران اقدام کرد. اگر برای واردات کالا از چین به تامین ارز نیاز دارید، باید پیش از اقدام به خرید کالا مراحل مربوط به این امر را انجام دهید و حواله‌های ارزی را از بانک‌های مورد نظر و تایید‌شده دریافت کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر کالای مورد نظر شما برای تامین ارز از گمرک ایران نیاز به مجوز یا اقدامات خاصی دارد بهتر است زودتر نسبت به انجام این موارد اقدام کنید و آگاهی کافی در این حوزه داشته باشید تا در زمان ترخیص کالای خود یا حتی وارد کردن کالا به گمرکات ایران دچار مشکل و یا مشمول پرداخت جریمه نشوید. توجه داشته باشید که اگر بدون داشتن کارت بازرگانی برای وارد کردن کالا اقدام کنید، کالای شما به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود و در کنار اینکه کالاهای وارداتی شما به صورت کامل توقیف می‌شوند، مشمول پرداخت جریمه نیز می‌شوید. پس اگر کارت بازرگانی ندارید و یا برای دریافت آن اقدام نکرده‌اید، بهتر است با افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و دارای کارت بازرگانی هستند برای واردات کالا از چین شراکت کنید.

 

چگونه از چین کالا وارد کنیم؟

واردات کالا از کشور چین به ایران روش‌های مشخصی دارد که باید پیش از اقدام به خرید و انتقال کالای خود به کشور ایران نسبت به آنها آگاهی داشته باشید. به صورت کلی واردات کالا از کشور چین به ایران به روش دریایی و یا هوایی انجام می‌شود. اما برای واردات برخی از کالاها مانند مواد پزشکی  تنها روش قابل تایید، روش حمل و نقل هوایی است چرا که در این روش کالاها در مدت زمان کمتری به ایران ارسال می‌شوند و با توجه به شرایط نگهداری مواد پزشکی و دارویی، تنها روش ایمن روش حمل و نقل هوایی است و سلامت کالاها را تضمین و از فساد و خرابی آنها جلوگیری می‌کند. در کنار مواد دارویی و پزشکی برخی از مواد غذایی که فساد پذیری بالایی دارند نیز به روش حمل و نقل هوایی از چین به ایران وارد می‌شوند.

به صورت کلی کشور چین ۲۰ درصد از کل آمار واردات جهان را در اختیار دارد و روزانه حجم بالایی از محصولات مختلف در کشور چین تولید و به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود. پیدا کردن کالای مناسب و با کیفیت و نیز پیدا کردن تامین‌کننده مناسب در این بازار کار فردی نیست و اگر قصد دارید کالایی را از کشور چین به ایران وارد کنید بهتر است تحقیقات کافی در این حوزه انجام دهید و وقتی کالای مورد نظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید برای دریافت مشاوره بیشتر با شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی تماس بگیرید. این شرکت‌ها دارای مشاوران خبره‌ای در حوزه واردات کالا هستند که می‌توانند در کنار واردات کالا در انتخاب تامین‌کننده مناسب نیز به شما کمک کنند.

 

از دیگر مشکلاتی که بازرگانان و تاجران ایرانی برای وارد کردن کالای خود از چین به ایران با آن مواجه می‌شوند، مربوط به اعتبار فروشندگان و تولید‌کنندگان چینی است. تاجران ایرانی در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها، بازار چین را برای واردات کالای خود به ایران انتخاب کرده‌اند به همین دلیل با توجه به اینکه آشنایی کافی با تامین‌کنندگان چینی ندارند و شرایط و قواعد حاکم بر واردات کالا از چین را نمی‌دانند، در حین انتخاب تامین‌کننده و وارد کردن کالا به کشور دچار مشکل می‌شوند. شرکت‌های مختلف حمل و نقل بین‌المللی در ایران در کنار داشتن دفاتر مختلف در کشورهای عربی و نیز کشور چین آگاهی کافی نسبت به نیازهای بازرگانان ایرانی دارند، در نتیجه می‌توانند به تاجران و بازرگانان ایرانی کمک کنند  و با ارائه خدمات تخصصی و ویژه از بروز مشکل در حین واردات کالا از چین به ایران برای تاجران مختلف جلوگیری کنند و به تاجران و بازرگانان کمک کنند تا کالای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و بدون ورود خسارت از چین به ایران منتقل نمایند.

 

هزینه حمل هوایی کالا از چین به ایران

هزینه حمل هوایی کالا از چین به ایران در مقایسه با هزینه  دریایی به مراتب بیشتر است، اما همانطور که اشاره کردیم واردات برخی از کالاها از چین به ایران تنها به روش حمل هوایی امکان‌پذیر است و اگر کالاهای تعیین شده را به روش‌های غیر از روش حمل هوایی به ایران وارد کنید با توجه به اینکه کالاها فاسد می‌شوند امکان ترخیص کالا از گمرک برای شما وجود ندارد. هزینه حمل هوایی کالا برای واردات از چین پس از تعیین نوع کالا و نیز حجم و وزن کالا تعیین می‌شود و قیمت کلی در این حوزه برای کالاهای وارداتی وجود ندارد. علاوه بر این شرکتی که برای حمل کالای خود انتخاب می‌کنید نیز در تعیین هزینه نهایی اثرگذار است.

واردات دریایی از چین
واردات دریایی از چین

ارزان‌ترین راه برای واردات کالا از چین به ایران

بعد از اینکه نوع کالاهای مورد نظر خود را انتخاب کردید و تعرفه‌های گمرکی مربوط به این کالاها را در ایران بررسی نمودید، نوبت به تحقیق در مورد هزینه‌های حمل و نقل و نیز انتخاب شرکت مناسب برای انتقال کالا از کشور چین به ایران می‌رسد. هزینه‌های حمل و نقل کالا از چین به ایران به صورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه‌های فوب ( FOB، تحویل کالا بر روی کشتی)

هزینه‌های انتقال توسط شرکت‌های حمل و نقل

تعرفه‌های گمرکی

هزینه‌های حمل و نقل داخلی

هزینه‌های خدمات مانند بازرسی، نمایندگی‌ها و …

اگر به تازگی کار خود را در حوزه واردات کالا از چین شروع کرده و دانش کافی در این حوزه ندارید، بهتر است برای مشاوره و محاسبه هزینه واردات کالا از چین به ایران با شرکت‌های بازرگانی معتبر در این حوزه همکاری کنید و از دانش مشاوران آنها بهره‌مند شوید تا واردات کالای شما در بهترین شرایط ممکن و بدون بروز مشکل انجام شود.

 

واردات کالا  از چین با سرمایه کم

برخی از افراد فکر می‌کنند که واردات کالا از چین به سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد، این تصور اشتباه است. واردات کالا از چین با هر میزان سرمایه‌ای ممکن است اما باید بدانید که کم هزینه‌ترین راه قانونی برای واردات کالا از چین به ایران، پیدا کردن یک تامین‌کننده مناسب در کشور چین و نیز انتخاب یک روش حمل و نقل مناسب برای واردات کالا به کشور ایران است. شما باید در حین انتخاب تامین‌کننده و نیز انتخاب شرکت حملی برای حمل و نقل کالای خود،  جانب احتیاط را رعایت کنید. مطمئن باشید می‌توانید کالای مورد نظر خود را از تامین‌کننده اصلی که  کالا را با قیمت کمتری به شما ارائه می‌دهد خریداری کنید. هرچند این امر نیاز به داشتن روابط تجاری و آشنایی با زبان چینی دارد و هر کسی نمی‌تواند تامین‌کننده مناسبی را در کشور چین پیدا کند.

اگر به تازگی کار خود را در حوزه واردات کالا از چین آغاز کردید، بهتر است به روش‌های گوناگون تامین‌کنندگان مختلف در کشور چین را بررسی کنید و محصول مورد نظر خود را در منابع آنلاین چینی و وب سایت‌های معتبر جستجو و قیمت‌ها را مقایسه کنید. اگر زمان کافی برای انجام این مراحل را ندارید می‌توانید از کارشناسان فعال در این حوزه کمک بگیرید. این افراد محصول مورد نظر شما را از بین صدها تولیدکننده و فروشنده مختلف چینی پیدا و قیمت را مقایسه می‌کنند و سپس از بهترین راه ممکن خرید کالا را انجام می‌دهند. از این طریق به میزان قابل توجهی در زمان و هزینه‌های شما صرفه جویی می‌شود.

واردات کالا از چین به ایران
واردات کالا از چین به ایران

حداقل سرمایه برای واردات کالا از چین

در حال حاضر حداقل سرمایه برای واردات کالا از چین به ایران حدود ۱۰ میلیون تومان است هرچند که این هزینه به گروه کالایی که در آن فعال هستید بستگی دارد‌‌. برای نمونه برخی از گروه‌های کالاها را می‌توانید تنها با ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه از کشور چین به ایران وارد کنید اما برخی دیگر کالاها که در دسته کالاهای ارزشمند قرار می‌گیرند به سرمایه به مراتب بالاتری برای واردات از چین به ایران نیاز دارند و ممکن است خرید یک عدد از این کالا رقمی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان یا بیشتر برای شما هزینه داشته باشد. این عدد در اصل تعیین‌کننده حداقل سرمایه برای واردات کالا از چین به ایران است که بسته به نوع کالا و گروه کالایی که در آن فعالیت اقتصادی دارید مرتبط است.

اگر به فکر واردات کالا از چین به ایران با سرمایه کم هستید باید به خوبی در بازار تحقیق و بررسی کنید چرا که اگر تجارت خود را با سرمایه کم شروع کنید اما کالای مناسبی را برای واردات انتخاب نکنید ممکن است نه تنها سوددهی نداشته باشید بلکه دچار ضرر و زیان نیز شوید پس نیاز است که بدانید چگونه و از چه طریقی و چه کالایی را از چین وارد کنید تا ریسک واردات از چین کاهش یابد. در این حوزه نیز برای دریافت مشاوره باید با افرادی که سال‌ها در حوزه تجارت بین‌المللی خصوصاً واردات کالا از چین به ایران فعال هستند مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید علاوه بر این می‌توانید برای انجام مراحل مختلف واردات کالا از چین به دفاتر بازرگانی مراجعه کنید. کارشناسانی که در دفاتر بازرگانی فعالیت می‌کنند تمامی مراحل ارسال حوالجات ارزی، ترخیص کالا از گمرک و حمل و نقل کالای شما از چین را برای شما انجام می‌دهند. هر چند که انتخاب این روش حاشیه سود کمتری برای شما در پی دارد اما اگر اولین بار است که برای واردات کالا اقدام می‌کنید، کمک گرفتن از شرکت‌های بازرگانی ریسک خطر واردات کالای شما را کاهش می‌دهد‌.

 

چطور هزینه واردات از چین را کمتر کنیم؟

برای اینکه هزینه واردات کالای خود از چین را کاهش دهید، باید تا جای ممکن کالا را از کارخانه یا تامین‌کننده اصلی خریداری کنید.  این امر به شما کمک می‌کند تا با حذف واسطه‌ها کالای خود را با هزینه به مراتب بسیار کمتری خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که تاخیر در زمان تحویل کالا احتمال بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل را برای شما در پی خواهد داشت.

آیین نامه‌های واردات کالا به ایران را به دقت بررسی کنید و با کارگزاران دولتی در این حوزه آشنا شوید.

به کمک کارشناسان یک شرکت بازرسی کیفیت، محصول نمونه را به دقت بررسی کنید.

تمامی اسناد مربوط به معامله کالا و سوابق خرید کالا شامل اسناد حمل و نقل و نیز برگه ترخیص گمرک را نزد خود نگه دارید.

پس از دریافت کامل محموله، آن را به دقت بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.

به صورت کلی برای برای واردات کالا از چین به ایران به تیمی قوی در زمینه پشتیبانی و بازرگانی نیاز دارید تا بتوانيد ریسک واردات کالا را کم کنید.

واردات چین
واردات چین

لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران

به صورت کلی در مقایسه با واردات کالا از سایر کشورها به ایران،  سهم بالایی از واردات کالا به ایران مربوط به کشور چین است و در میان کالاهای وارداتی بیشترین حجم واردات کالا مربوط به خودرو است. در سال ۲۰۲۰ چین حدود ۸ میلیارد دلار خودرو به ایران صادر کرده است و بیشترین وسایلی که از کشور چین به ایران صادر می‌شوند، محصولات حمل و نقل موتوری هستند. قطعات و لوازم جانبی (۵۴۵ میلیون دلار)، تجهیزات مخابراتی (۳۲۸ میلیون دلار) و پمپ هوا (۲۰۱ میلیون دلار). طی ۲۵ سال گذشته، صادرات چین به ایران با نرخ سالانه ۱۴. ۷ درصد افزایش یافته است: از ۲۷۶ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۸. ۵۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰.

بیشترین کالاهای وارداتی از چین به ایران به ترتیب میزان واردات عبارتند از:  

وسایل نقلیه موتوری

تجهیزات مخابراتی

پمپ هوا

منسوجات و پارچه

واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت

 

شرایط واردات کالا از چین

برای واردات کالا از چین به شرایط پیچیده‌ای نیاز ندارید. اگر کارت بازرگانی دارید می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید در غیر این صورت برای واردات کالا از کشور چین به ایران باید درخواست خود را به یک شرکت بازرگانی ارائه دهید و کار واردات کالای خود را به آنها بسپارید‌. به عبارت دیگر آنها مراحل واردات کالا را با توجه به داشتن کارت بازرگانی برای شما انجام می‌دهند و تنها مرحله فروش بر عهده شما است. بهترین و ساده‌ترین راه پیشنهادی برای واردات کالا از چین به ایران که ریسک کمی برای شما داشته باشد این است که در هر بخش از واردات کالا از چین به ایران که نیاز به کمک داشتید با کارشناسان ماهر در این حوزه که در شرکت‌های بازرگانی و حمل و نقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند تماس بگیرید و از آنها مشورت بخواهید.

 

چالش‌های واردات کالا از چین به ایران

واردات کالا از چین به ایران می‌تواند با برخی چالش‌ها همراه باشد. در زیر برخی از این چالش‌ها را بررسی خواهم کرد:

1. مسائل مربوط به گمرک و تنظیمات وارداتی: قوانین و ضوابط گمرکی ممکن است برای واردات کالاها از چین به ایران پیچیده و زمان‌بر باشد. نیاز به مطالعه دقیق قوانین و مقررات گمرکی، تأمین مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های گمرکی می‌تواند چالشی باشد.

2. مسائل پرداخت و ارزی: انجام تراکنش‌های مالی و پرداخت به فروشندگان چینی ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. محدودیت‌ها در انتقال و تبدیل ارز، هزینه‌های بانکی بالا و وجود ریسک‌های امنیتی می‌تواند مشکلاتی را برای پرداخت به فروشندگان چینی ایجاد کند.

3. کنترل کیفیت و استانداردها: اطمینان از کیفیت و استانداردهای محصولات چینی می‌تواند یک چالش باشد. امکان وقوع تقلب در محصولات، عدم تطابق با استانداردهای محلی، وجود محصولات کپی و غیرقانونی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

4. حمل و نقل و زمان تحویل: فاصله جغرافیایی بین چین و ایران و وابستگی به حمل و نقل بین‌المللی می‌تواند زمان تحویل کالاها را تأخیر دهد. همچنین، هزینه حمل و نقل نیز ممکن است بر کلفتی اقتصادی واردکننده تأثیر بگذارد.

5. مسائل زبانی و فرهنگی: تفاوت زبان و فرهنگ میان ایران و چین می‌تواند در ارتباط با فروشندگان و مذاکرات تجاری به چالش بکشد. نیاز به برقراری ارتباط موثر و روشن با فروشندگان چینی و تفهیم صحیح الزامات و نیازهای خود می‌تواند مشکلاتی را رفع نماید.

6. قیمت و رقابت: رقابت قیمتی در بازار چین و وجود هزینه‌های حمل و نقل و گمرکی می‌تواند تأثیری بر قیمت نهایی کالا در ایران داشته باشد.

خرید از سایت های چینی
خرید از سایت های چینی

بهترین کالاها برای واردات از چین به ایران

گسترده بودن کالاهای وارداتی از چین به ایران سبب شده تا برای تهیه یک فهرست جامع بهترین محصولات وارداتی به دسته‌بندی‌های مختلف نیاز باشد. در ادامه فهرست بهترین کالاهای وارداتی از چین به ایران را به تفکیک به شما ارائه خواهیم کرد:

لوازم خانگی

از جمله لوازم خانگی وارداتی چینی می‌توان موارد زیر را نام برد:

ماشین ظرفشویی

ماشین لباسشویی

جاروبرقی

گاز رومیزی

یخچال

فریزر

مایکروفر

اجاق گاز برقی

اجاق گاز گازی

 

لوازم الکترونیکی

موبایل و تلفن‌های همراه

قطعات لوازم خانگی

تلویزیون‌های LED

لپ تاپ

تبلت

اسباب بازی‌های الکترونیکی

دوربین‌های دیجیتال

قطعات الکترونیکی چینی

تلویزیون‌های LCD

 

لوازم ورزشی

تجهیزات بدنسازی

تجهیزات ورزشی

ایستاده‌های بوکس

دوچرخه‌های سریع

انواع تجهیزات و وسایل شنا

تجهیزات ایروبیک و فیتنس

 

پوشاک

کیف

کفش

لباس‌های ورزشی

جوراب

عینک‌های آفتابی

مانتو

پیراهن

شلوار

اکسسوری

 

قطعات خودرو

تجهیزات پارکینگ

دوربین‌های دنبال کننده

تجهیزات مسافرتی

رادیو‌های خودرو

سیستم‌های ایمنی خودرو

 

محصولات آرایشی و بهداشتی

کرم ضد آفتاب

ماسک صورت

ابزار‌های آرایش

عطر

ادکلن

لوسیون

مرطوب کننده

دستکش پزشکی

ماسک پزشکی

الکل ضدعفونی

 

سایر محصولات وارداتی

انواع خودروهای سواری

خودروهای سنگین

ماشین آلات صنعتی

اسباب بازی

لوازم التحریر

محصولات کشاورزی

ذرت

برنج

جو

سبزیجات

حبوبات

میگو

مرکبات

گیاهان دارویی

ادویه

لوازم خانه و آشپزخانه

لوازم دکوری

باکس‌های تزیینی

گندم

سنگ‌های ساختمانی

خاک رس

فولاد آلیاژی

آهن آلات

 

واردات جزئی کالا از چین

برخی از کالاها به صورت جزئی و در مقیاس کمتر از چین به ایران وارد می‌شوند که در ادامه مقاله این کالاها را نیز بررسی خواهیم کرد:

 

کاغذ دیواری

لوازم خانگی

لوستر و لامپ

انواع پوشاک

موبایل، لپ تاپ و لوازم جانبی آن‌ها

لوازم پلاستیکی

انواع پارچه و منسوجات

پیچ و مهره

 

کالاهای پرسود برای واردات از چین

میزان سود حاصل از واردات کالا از چین به ایران به نوع کالایی که انتخاب می‌کنید و نیز نوع تامین‌کننده کالا بستگی دارد. برخی از محصولات پرسود برای واردات کالا از چین به ایران عبارتند از:

لوازم آرایشی، لوازم آشپزخانه، قطعات موبایل، لوازم ورزشی و اسباب بازی. توجه داشته باشید اینکه کدام کالای وارداتی از چین برای شما پرسودتر هستند به هدف شما از واردات کالا از چین وابسته است. برای مثال شما باید بدانید آیا می‌خواهید کالایی را برای فروش به صورت محصول نهایی به ایران وارد کنید یا کالا را با هدف تولید کالای دیگر به ایران وارد می‌کنید.

به صورت کلی کالاهای وارداتی از چین به ایران به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

کالاهای  مصرفی و نیز کالاهای مربوط به صنایع مختلف. همانطور که می‌دانید کالاهای صنعتی برای رفع نیاز کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مختلف برای تولید محصول نهایی به ایران وارد می‌شوند. اما کالاهای مصرفی کالاهایی هستند که به صورت کالای نهایی به ایران وارد و مستقیماً در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند به همین دلیل برای شناسایی پرسودترین کالاها برای واردات از چین به ایران، باید بدانید که این موضوع کاملاً وابسته است به نوع محصولی که قصد واردات آن را دارید.

حمل بار از چین
حمل بار از چین

هزینه واردات کالا از چین به ایران

برای اینکه بتوانید به صورت کلی هزینه واردات کالاهای مختلف از چین به ایران را محاسبه کنید باید تمامی موارد زیر را مد نظر قرار دهید، پس از اینکه تمامی موارد را بررسی کردید می‌توانید به صورت کلی هزینه واردات کالا از چین به ایران را برای کالای خود محاسبه کنید.

 

هزینه خرید کالا از چین

هزینه حمل و نقل کالا

هزینه بیمه کالا

هزینه آزمایشگاه، برای کالاهای پزشکی و نیز مواد خوراکی و سایر کالاهایی که نیاز به آزمایش دارند

هزینه ثبت سفارش و مجوزهای مورد نیاز

هزینه تخصیص ارز و حواله آن

هزینه‌های انبارداری در گمرک ایران

هزینه‌های ترخیص کالا

تعرفه‌های گمرکی

هزینه حمل کالا از گمرک تا انبار مقصد

اگر می‌خواهید در حین واردات کالا از چین به سود دهی بالایی دست پیدا کنید و دچار ضرر نشوید، باید قبل از هر اقدامی هزینه‌های مربوط به واردات کالا از چین را برای کالای خود محاسبه کنید و مطمئن شوید که واردات کالای مورد نظر شما از چین به ایران، سوددهی برای شما به همراه دارد. تمامی هزینه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، برای کالاهای مختلف متغیر هستند و هیچ مبلغ ثابتی برای هیچ کدام از موارد وجود ندارد، پس باید بیش از هر اقدامی اطلاعات کافی در مورد تمامی هزینه‌ها به دست آورید تا در حین حمل و نقل کالای خود به مشکل بر نخورید و مجبور به پرداخت خسارت نشوید.

 

بهترین راه‌های واردات کالا از چین به ایران

کشور ایران دارای بنادر و گمرکات متعددی است که بسته به کشور مبدا و نیز روش حمل و نقل مورد نظر شما یکی از گمرکات ایران به عنوان گمرک مقصد انتخاب می‌شود. واردات از چین به ایران معمولاً از طریق گمرک‌های منطقه آزاد چابهار، بندر شهید رجایی، بندر بوشهر، بندر خرمشهر، بندر کیش، بندر قشم، بندر امام خمینی (ره) و فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود. برای واردات کالا از چین به ایران روش‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد که براساس نوع کالا و نیز بسته‌بندی و وزن کالای خود می‌توانید یکی از روش‌های حمل و نقل هوایی یا دریایی را برای انتقال کالای خود از چین به ایران انتخاب کنید.

واردات دریایی از چین به ایران
واردات دریایی از چین به ایران

واردات کالا از چین بدون گمرکی

وارد کردن کالا از چین به ایران بدون پرداخت حق گمرکی تنها از طریق مسافری امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از این راه حجم بسیار کمی از کالاهای مورد نظر خود را به ایران وارد کنید. به همین دلیل اگر قصد واردات  کالا به صورت انبوه از کشور چین به ایران را دارید، باید بدانید که وارد کردن کالا از چین بدون پرداخت حق گمرکی به ایران غیر ممکن است.

 

چین در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌آید به همین دلیل شرکت‌های بسیاری در ایران به واردات کالا از چین مشغول هستند. در بین این شرکت‌ها انتخاب یک شرکت مناسب برای سرمایه‌گذاری و یا وارد کردن کالا فرایند دشواری است چرا که ممکن است برخی از شرکت‌ها انتخاب درستی نداشته باشند و کالای شما را از تامین‌کنندگان غیر معتبری تهیه کنند که در نهایت این امر سبب می‌شود کالای شما کیفیت درستی نداشته باشد. یک شرکت واردکننده کالا از چین باید اطلاعات کافی و کاملی از بازار چین و انواع روش‌های واردات کالا از چین به ایران داشته باشد تا بتواند کالای شما را به آسانی به ایران وارد کند. علاوه بر این اگر مشکلی برای کالای شما در گمرک چین و یا ایران ایجاد شد، باید بتواند به آسانی آن را حل و فصل نماید.

 

وضعیت واردات از چین چگونه است؟

کالاهای چینی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان حجم گسترده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از دلایلی که سبب شده چین بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، قیمت بسیار پایین کالاهای چینی است. کشور ایران به دلیل محدودیت‌هایی که در امر تجارت جهانی دارد به یکی از بزرگترین خریداران کالاهای چینی در جهان تبدیل شده است و سالانه حجم بسیار زیادی از کالاهای مختلف برای تامین نیازهای جامعه از چین به ایران وارد می‌شود. واردات کالا از چین به ایران معمولا از گمرک بندرعباس یا گمرک شهید رجایی انجام می‌شود و پس از ترخیص کالا، به صاحبان واگذار می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تمامی کالاهای چینی کیفیت پایینی دارند و استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنند، اما باید بدانید که کشور چین در سال‌های اخیر کیفیت کالاهای خود را افزایش داده است و کالاهای چینی با کیفیت به مراتب بهتری از سالیان گذشته تولید می‌شود و در حال حاضر برخی از مرغوب‌ترین کالاها نیز در کشور چین تولید می‌گردند. تمامی برندهای معروف جهان دارای کارخانه‌هایی جهت تولید کالای خود در کشور چین هستند چرا که در این کشور هزینه نیروی گاز ارزان‌تر از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان است.

 

از کدام وبسایت های چینی خرید کنیم؟

به دلیل خواص بازار جهانی و گسترده شدن تجارت الکترونیکی، وبسایت‌های خرید آنلاین چینی به عنوان یک منبع خرید محصولات متنوع و با قیمت مناسب شناخته شده‌اند. در ادامه، به برخی از وبسایت‌های خرید آنلاین محبوب در چین اشاره خواهم کرد. اما قبل از خرید از هر وبسایتی، توصیه می‌شود از اعتبار و قوانین خرید آن وبسایت اطمینان حاصل کنید و نظرات و تجربیات دیگران را مطالعه نمایید.

1. Alibaba (www.alibaba.com): یکی از بزرگترین و معروفترین وبسایت‌های خرید آنلاین چینی است. در Alibaba، می‌توانید انواع محصولات را از فروشندگان مختلف و در حجم عمده یا تکی خریداری کنید.

2. AliExpress (www.aliexpress.com): AliExpress یک بازارگاه بین‌المللی است که توسط گروه Alibaba راه‌اندازی شده است. در این وبسایت می‌توانید انواع محصولات را به صورت خرده‌فروشی خریداری کنید. این وبسایت برای خرید افراد عادی و خرده‌فروشان جهت فروش محصولات به صورت تکی مناسب است.

3. JD.com (www.jd.com): JD.com یکی دیگر از بزرگترین و معروفترین وبسایت‌های خرید آنلاین چینی است. آنها محصولات متنوعی را از لوازم الکترونیکی، لباس، آرایشی و بهداشتی تا مواد غذایی و بسیاری دیگر عرضه می‌کنند.

4. Taobao (www.taobao.com): Taobao یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین وبسایت‌های خرید آنلاین در چین است. این وبسایت بیشتر برای خرید در بازار داخلی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برخی فروشندگان بین‌المللی هم در آن حضور دارند.

5. Gearbest (www.gearbest.com): Gearbest به خصوص در زمینه لوازم الکترونیکی، لوازم جانبی موبایل و گجت‌های تکنولوژیک محبوب است. آنها ارائه دهنده محصولات با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

6. Banggood (www.banggood.com): Banggood نیز یک وبسایت معروف در زمینه لوازم الکترونیکی، لوازم جانبی موبایل، لوازم خانگی و محصولات تکنولوژیک است.

توجه داشته باشید که نکات زیر را در نظر بگیرید:

– قبل از خرید از هر وبسایتی، مطالعه شرایط و قوانین خرید آن وبسایت را انجام دهید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.
– بررسی نظرات و تجربیات دیگران درباره وبسایت‌ها و فروشندگان مختلف می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.
– در نظر داشته باشید که هزینه حمل و نقل و ممکن است به طور معمول زمان بیشتری برای رسیدن به شما نیاز داشته باشد.
– مطمئن شوید که محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید، با مقررات و استانداردهای محلی شما سازگار هستند.
– بررسی قیمت، کیفیت محصولات و شرایط بازگشت و تعویض قبل از خرید ضروری است.

همچنین، توصیه می‌شود که از روش‌های پرداخت امن و ایمنی مانند پرداخت از طریق سیستم‌های اعتباری معتبر و یا پرداخت در مقابل تحویل (COD) استفاده کنید تا از احتمال تقلب و خسارت مالی جلوگیری کنید.

خرید از علی بابا چین
خرید از علی بابا چین

چه مدارکی برای واردات کالا از چین به ایران لازم است؟

برای واردات کالاها از چین به ایران، مدارک زیر معمولاً لازم است:

1. فاکتور فروش (Commercial Invoice): فاکتور فروش یکی از مهمترین مدارک است و شامل اطلاعاتی مانند نام و آدرس فروشنده و خریدار، جزئیات کالاها (تعداد، نوع، قیمت و مبلغ کل) و شرایط تجاری است.

2. بارنامه (Bill of Lading): بارنامه یا اسناد حمل و نقل، مدرکی است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود و شامل جزئیات حمل و نقل کالا از چین به ایران است. بارنامه می‌تواند در قالب مستندی الکترونیکی یا برگه‌ای چاپ شده باشد.

3. فاکتور پیش‌فاکتور (Proforma Invoice): فاکتور پیش‌فاکتور یک فاکتور تقریبی است که قبل از انجام معامله یا خرید ارائه می‌شود. این فاکتور شامل اطلاعاتی مانند نام و آدرس فروشنده و خریدار، توضیحات کالاها و قیمت تقریبی است.

4. گواهی مبدأ (Certificate of Origin): گواهی مبدأ نشان می‌دهد که کالا از کشوری خاص، مانند چین، صادر شده است. این گواهی توسط مراجع صادرکننده معتبر در چین صادر می‌شود.

5. برگه واریز وجه (Payment Receipt): برگه واریز وجه نشان می‌دهد که پرداخت برای کالاهای خریداری شده از چین انجام شده است. این شامل اطلاعات و جزئیات پرداخت مانند مبلغ، تاریخ و روش پرداخت است.

6. مدارک گمرکی: این شامل اقدامات گمرکی مانند فرم‌های گمرکی، اظهارنامه و سایر مدارک مربوط به گمرک و واردات است که بر اساس قوانین و مقررات گمرکی کشور مورد نیاز است.

لازم به ذکر است که برای هر دسته کالا و شرایط خاص، ممکن است مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد. بنابراین، برای واردات کالاها بهتر است با مراجع و نهادهای مربوطه مانند گمرک، وزارت بازرگانی و یا مشاوران حقوقی متخصص در این زمینه در تماس باشید تا مدارک دقیق و مورد نیاز را بررسی کنید.

 

سخن پایانی

در سال‌های اخیر چین توانسته به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته جهان وارد بازارهای جهانی شود و به دلیل رابطه خوبی که با کشور ایران دارد، وارد کردن کالا از چین به ایران در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است و روز به روز نیز در حال افزایش است. کالاهایی که از کشور چین به ایران وارد می‌شوند تنوع بالایی دارند و همگی در راستای تامین نیازهای بازار ایران به کشور وارد می‌شوند. واردات کالا از چین به ایران شامل قوانین و مقرراتی است که اگر قصد وارد کردن کالا از چین به ایران را دارید باید این قوانین و مقررات را بدانید و آگاهی کافی نسبت به این موارد داشته باشید.

در این مقاله واردات کالا به صورت مستقیم از کشور چین و نیز حداقل سرمایه برای وارد کردن کالا از چین و بهترین کالاها و بیشترین کالاهایی که از کشور چین به ایران وارد می‌شوند را بررسی کردیم.

چقدر زمان می‌برد تا کالاها به ایران وارد شوند؟

زمان واردات کالاها به ایران وابسته به روش حمل و نقل و روند گمرکی است و ممکن است مدت زمان متفاوتی داشته باشد.

آیا برای واردات کالاها به ایران نیاز به مجوز دارم؟

برخی از کالاها نیاز به مجوز وارداتی دارند، اما برخی دیگر مجوز نمی‌خواهند.

چگونه می‌توانم هزینه‌های گمرکی را محاسبه کنم؟

هزینه‌های گمرکی بر اساس نوع کالا، ارزش آن و مقررات گمرکی محاسبه می‌شود.

آیا برای واردات کالاها به ایران باید مالیات و عوارض پرداخت کنم؟

بله، برای واردات کالاها به ایران باید معمولاً مالیات و عوارض پرداخت کنید.

آیا باید کالاها را برای واردات به ایران بسته‌بندی خاصی داشته باشند؟

بله، بسته‌بندی کالاها باید مطابق با مقررات گمرکی و نیازمندی‌های حمل و نقل باشد.

آیا باید از خدمات یک واسطه‌گر برای واردات استفاده کنم؟

استفاده از خدمات یک واسطه‌گر برای واردات کالاها به ایران می‌تواند کمک کننده باشد، اما اختیاری است.

آیا واردات کالاها از چین به ایران مشکلاتی دارد؟

واردات کالاها از چین به ایران ممکن است با مشکلاتی مانند تغییرات قوانین و مقررات گمرکی همراه باشد.

بهترین کالاها برای واردات از چین به ایران چیست؟

بستگی به نیازها و بازارهدف دارید. معمولاً الکترونیک، پوشاک، لوازم خانگی و تجهیزات وسایل نقلیه از محصولات محبوب برای واردات از چین به ایران هستند.

واردات کالا از چین چه مشکلاتی دارد؟

مشکلات واردات کالا از چین شامل تغییرات قوانین و مقررات گمرکی، کیفیت محصولات، مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری و مسائل مالی می‌شود.

مراحل واردات کالا از چین به ایران چیست؟

مراحل واردات کالا از چین به ایران شامل تعیین نیازها و محصولات موردنظر، انتخاب تامین‌کننده، انجام مذاکرات تجاری، ترتیبات حمل و نقل، رسیدن به مقصد و روند گمرکی است.

ارزان‌ترین راه برای واردات کالا از چین به ایران چیست؟

استفاده از راه‌های حمل و نقل دریایی و استفاده از خدمات مناسب واسطه‌گرهای حمل و نقل می‌تواند راه ارزان‌تری برای واردات کالا از چین به ایران باشد.

چالش‌های واردات کالا از چین به ایران چیست؟

چالش‌های واردات کالا از چین به ایران شامل تغییرات قوانین و مقررات گمرکی، کیفیت و استانداردهای محصولات، رقابت با برندهای محلی و مسائل مربوط به ارز و تجارت بین‌المللی است.

از کدام وبسایت های چینی خرید کنیم؟

وبسایت‌های معتبری مانند Alibaba.com، AliExpress.com و DHgate.com جزو وبسایت‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای خرید کالاها از چین استفاده کنید.

امتیاز 4.9 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *