هزینه lss چیست؟

هزینه lss

( LSS ( LOW SULPHUR SURCHARGE از سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به افزایش تحقیقات در حوزه تاثیر آلایندگی کشتی‌ها بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست خصوصا افرادی که در نزدیکی بنادر زندگی میکنند، سازمان جهانی دریانوردی کلیه شرکت‌های کشتیرانی در جهان را ملزم به استفاده از سوخت‌هایی کرد که میزان سولفور کمتری دارند.

با توجه به دستور العملی که در اواخر سال ۲۰۱۹ به اجرا درآمد، حداکثر میزان سولفور مجاز در سوخت کشتی‌ها، ۳. ۵ درصد تعیین شد. با توجه به اینکه این قانون و محدود کردن استفاده از سوختی خاص شرکت‌های کشتیرانی را با هزینه‌هایی اضافه مواجه کرد، یک Surcharge به نام LSS به هزینه‌های سفر دریایی اضافه شد، این رقم بسته به مسیر کشتی و میزان مسافت متغیر است و رقم ثابتی ندارد.

LSF/LSS چیست؟

LSS  مخفف حروف اول عبارت انگلیسی Low Sulphur Surcharge است که به معنی افزودنی برای سوخت کم سولفور است. به دنبال کنوانسیون اصلاح شده سازمان بین‌المللی دریانوردی مارپل در مورد جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها، در مناطق خاص، میزان گوگرد و ترکیبات آن (SOx) نباید از حد معینی تجاوز کند.  از سال ۲۰۱۰ میزان گوگرد سوخت نمی‌تواند بیش از ۱% باشد و از سال ۲۰۱۵ این مقدار به ۰. ۱% تغییر یافته است.  از سال ۲۰۲۰، حداکثر مقدار گوگرد ۰. ۵٪ است.  این مقررات برای ECA (مناطق کنترل انتشار) از جمله دریای بالتیک، دریای شمال و همچنین مناطق انحصاری اقتصادی ایالات متحده و کانادا اعمال می‌شود.

 

LSS برای تجار و شرکت‌های کشتیرانی چه معنایی دارد؟

این کنوانسیون مستلزم انطباق محموله با شرایط عملیاتی جدید است، به عبارت دیگر، شما باید از سوخت گوگرد زدایی‌شده استفاده کنید که الزامات تعیین شده توسط سازمان جهانی دریانوردی را داشته باشد. این نوع سوخت برای مالکان کشتی از نظر مالی هزینه بسیار بالاتری دارد، این نوع سوخت حداقل چهار برابر گران‌تر از سوختی است که غلظت گوگرد بالایی دارد. گزینه دیگر تغییر به گاز طبیعی است. با این حال، مدرن کردن کشتی‌ها برای انطباق آنها با دریافت انرژی از گاز طبیعی مایع بسیار گران است و هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، اگر این قانون در سوخت مورد استفاده در کشتی‌ها اعمال نشود، می‌تواند خسارت‌ها و جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌ کشتیرانی و بار شما به همراه داشته باشد.

 

چرا LSS معرفی شد؟

ثابت شده است که گوگرد به محیط زیست آسیب می‌رساند. با سوزاندن و فرآوری مواد معدنی که حاوی گوگرد هستند، دی‌اکسید‌گوگرد بیش از حد (SO۲) در جو آزاد می‌شود که سپس به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود. اگرچه گوگرد برای عملکرد اشکال مختلف حیات طبیعی مورد نیاز است، اما تماس با بارش گوگرد – باران اسیدی – ارگانیسم‌های بدن را دچار اختلال و التهابات مختلفی میکند. SO۲ از غلظت ۱ گرم در متر مکعب در هوا، برای سلامتی خطرناک است. بنابراین آنچه مهم است مقدار گوگرد است نه وقوع آن، هر چه غلظت گوگرد در سوخت بیشتر باشد، مضرتراست. هدف از هزینه LSS جبران بخشی از هزینه‌های عملیاتی سوخت گران‌تر و سبک است. مبلغ ما‌به‌تفاوت براساس دلار بین ۳۵ تا ۳۷۰ دلار متغیر است و ثابت نیست و بستگی به مسافت و نوع بار شما متغیر است.

این مقررات با هزینه‌های بالاتری همراه هستند. این افزایش می‌تواند با افزایش قیمت کالاهای حمل شده به دوش مصرف‌کنندگان نیز منتقل شود.کاهش انتشار گوگرد باعث کاهش گرمایش جهانی و بهبود کیفیت هوا می‌شود. گوگرد موجود در سوخت‌ها توازن زیست محیطی را به هم می‌ریزد به همین دلیل صرف هزینه برای کاهش خطرات ناشی از آن امری حیاتی است.

 

فاکتور‌های مختلف هزینه اضافی در حمل دریایی

با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل، حمل و نقل دریایی یک انتخاب مقرون به صرفه برای حمل کالا به نقاط مختلف جهان است. با این حال، پیش از ثبت قرارداد برای حمل کالای خود با شرکت‌های کشتیرانی باید با هزینه‌های اضافی برای خدمات حمل و نقل آگاه باشید، هزینه‌های اضافی مدت طولانی است که در حمل و نقل دریایی به کار برده می‌شوند.

اما در طی سال‌های اخیر دو مورد مهم به این فاکتور‌ها اضافه شده است: LSF که با نام‌های LSS یا GFS نیز شناخته می‌شود.

LSS

یکی از موارد مربوط به هزینه اضافی است که در حمل و نقل دریایی وجود دارد مواردی مانند نوسانات نرخ ارز در ایران و برابری نرخ جهانی ارز، نوسانات قیمت نفت و موارد مربوط به جنگ‌ها و مسائل زیست محیطی تاثیر مستقیمی بر روی هزینه تمام شده در حمل و نقل دریایی دارند. در کنار LSS فاکتور‌های دیگری نیز بر روی هزینه اضافه حمل و نقل با کشتی دخیل هستند که در ادامه مقاله آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام دریافت قرارداد برای حمل و نقل دریایی و پیش از قرارداد نهایی با یک خط کشتیرانی با عبارات مختلفی از جمله  ,Excluding BAF and CAF, Excluding WRR , Excluding LSS

Excluding EFS در بخش قیمت پیشنهادی و قسمت توضیحات مواجه شده باشید. این موارد مواردی هستند که برای حفظ امنیت هزینه‌های خطوط کشتیرانی در زمان و شرایط متفاوت بر روی یک سفر دریایی توسط سازمان جهانی دریانوردی وضع شده‌اند.

BAF, CAF

مخفف دو عبارت BUNKER ADJUSTMENT FACTOR و CURRENCY ADJUSTMENT FACTOR است. در سال‌های گذشته با توجه به نوسانات شدید ارزی و برابری ارز‌ها در جهان و نوسانات کلی قیمت نفت در جهان، برای پیشگیری از ضرر خطوط کشتیرانی این دو فاکتور در کنار مبلغ نهایی حمل دریایی اعلام می‌شود. این رقم‌ها با توجه به مسیر و مسافت دریایی و شرایط روز متغیر هستند. هر چند که در حال حاضر این رقم‌ها به صورت ثابت درآمده‌اند و جزو ثابت هزینه‌های شرکت‌های کشتیرانی در ایران و جهان هستند و دیگر به صورت جداگانه اعلام نمی‌شوند.

WRS

این اختصار مخفف WAR RISK SURCHARGE است، همان‌طور که از نام آن مشخص است این فاکتور برای زمان‌ها و مسیر‌هایی که به علت وجود جنگ یا احتمال رخ دادن جنگ در آن‌ها ریسک و خطر دارند اعلام می‌شود. این ریسک شامل تمام هزینه‌هایی می‌شود که به دلیل بروز جنگ ممکن است به کشتی ضرر بزنند.

EFS

مخفف عبارت ENVIRONMENTAL FUEL SURCHARGE است و از اوخر سال ۲۰۱۹ مشابه پروتکل lss برای حفظ سلامت انسان‌ها و محیط زیست ایجاد شده است. در سلسله تصمیم گیری‌ها در خصوص کاهش آلایندگی کشتی‌ها در کنار کاهش مجدد شاخص سولفور تا ۰. ۵ درصد و نصب دستگاه‌هایی خاص بر روی کشتی‌ها برای کاهش آلودگی‌های مختلف محیطی بند‌هایی به lss اضافه شد. به همین دلیل است که می‌توان گفت EFS مجموعه‌ای بزرگ‌تر برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی برای شرکت‌های کشتیرانی است که LSS را نیز شامل می‌شود.

توجه داشته باشید که تمامی ارقام و اعداد به مسیر حرکت کشتی و مسافتی که طی می‌کند وابسته هستند و تغییر می‌کنند،  همچنین در زمان تغییر دوره‌ای نیز در صورت نیاز دستخوش تغییراتی می‌شوند، اگر در زمان دریافت کرایه حمل دریایی بار خود موارد فوق در جزییات و شرایط نرخ نهایی اعلام نشده بود، بهتر است برای اینکه مطمئن شوید این پارامتر‌ها به صورت دقیق محاسبه شده‌اند، از متصدی حمل بار خود تاییدیه بگیرید.

حمل هوایی و دریایی کالا با آریا حمل

شرکت آریا حمل به کمک همکاری با شرکای تجاری در کشور‌های مختلف جهان قادر است بهترین نرخ و سرویس‌ها را برای
حمل و نقل کالاها از طریق کشتی به کشور‌های مختلف از جمله چین و دبی به مشتریان خود ارائه دهد. داشتن انبارهایی تخصصی در کشور‌هایی همچون چین سبب می‌شود تا سفارشات شما از فروشندگان متفاوت جمع و تجمیع شده و پس از انجام امور گمرکی به کشور ایران و یا کشور‌های مقصد شما ارسال شود.

ما در آریا حمل تنها یک نرخ واحد به شما اعلام می‌کنیم و به شما اطمینان می‌دهیم که در طول پروسه حمل کالا، هیچ مبلغی تحت هیچ عنوانی به نرخ شما اضافه نخواهد شد.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *