بندر دالیان چین | حمل کالا از دالیان

بندر دالیان چین

بندر دالیان در محدوده جغرافیایی (38 درجه و 55 دقیقه شمالی 121 درجه و 41 دقیقه شرقی) در سال 1899 تأسیس شده است و در انتهای جنوبی شبه جزیره لیائودانگ در استان لیائونینگ قرار دارد. این بندر شمالی‌ترین بندر عاری از یخ در چین است. این بندر همچنین بزرگترین بندر چند منظوره در شمال شرقی چین است که به بنادر دریایی شمال آسیا، شرق آسیا و حاشیه اقیانوس آرام خدمات رسانی می‌کند. بندر دالیان دروازه تجارت جهانی با اقیانوس آرام است. بندر دالیان دومین مرکز بزرگ حمل و نقل کانتینری در سرزمین چین است و شهر دالیان با استفاده از سیستم ساوتهمپتون برای طبقه بندی شهر بندری به عنوان کلانشهر بندر بزرگ طبقه بندی می‌شود.

در سال 1972، اولین کشتی‌های کانتینری وارد بندر دالیان شدند و اولین مسیرهای کانتینری چین را افتتاح کردند. در سال 1973، بندر 21. 5 میلیون تن بار از این بندر منتقل شد.

بندر دالیان از مناطق بندری دالیانگانگ، دالیانوان، شیانگلوجیائو، نیانیووان، گانجینزی، هیزوئیزی، سییرگو و دایائووان تشکیل شده است. بندر دالیان متعلق به شرکت دولتی بندر دالیان و مدیریت آن است. این کشور با بیش از 300 بندر در 160 کشور و منطقه جهان پیوندهای تجاری و کشتیرانی ایجاد کرده است. 68 مسیر حمل و نقل کانتینری بین المللی و داخلی وجود دارد. بندر دالیان سالانه حداقل 100 میلیون بار بار را جابجا می‌کند.

در ماه می‌2010، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، این بندر را به عنوان بخشی از تورهایی که توسط دولت چین به کیم برای ترویج آزادسازی اقتصادی در راستای اصلاحات اقتصادی چین در کره شمالی انجام شد، بازدید کرد.

در سال 2016، تأیید شد که بندر دالیان بخشی از یکپارچگی بخش بندری است که توسط دولت چین انجام شده است.  پیش از این، ترمینال کانتینری دالیان (DCT) عملیات را در هفت اسکله کانتینری کنترل می‌کرد، در حالی که پایانه کانتینری بندر دالیان (DPCT) پنج اسکله کانتینری و پایانه کانتینری بین‌المللی دالیان دارای دو اسکله بود. در آگوست 2017، همه نهادها ادغام شدند تا یک واحد عملیاتی تحت DCT تشکیل دهند. هر سه نهاد قبلی درجات مختلفی از سرمایه گذاری بین المللی از جمله نیپون یوسن (ژاپن)، سرمایه گذاری بندر دالیان سنگاپور و PSA چین داشتند.

در اوایل سال 2017، گزارش شده بود که بندر دالیان و گروه بندر Yingkou برای ادغام مدیریت بندر در استان لیائونینگ، یک “قرارداد چارچوب شرکتی” منعقد خواهند کرد.  این استان یک شرکت جدید برای اداره تمام بنادر با گروه بازرگانان دولتی چین برای خرید سهام کنترلی تشکیل خواهد داد.

 

جغرافیا بندر دالیان

بندر دالیان در دریای زرد در 38 درجه و 55 دقیقه و 44 سانتی‌متر شمالی و 121 درجه و 39 دقیقه و 17 سانتی‌متر واقع شده است. مساحت این بندر 346 کیلومتر مربع (134 مایل مربع) و مساحت زمینی نزدیک به 15 کیلومتر مربع (5. 8 کیلومتر مربع) است. 160 کیلومتر (99 کیلومتر) خطوط راه آهن تخصصی، 300 کیلومتر مربع (120 کیلومتر مربع) انبارداری، 1800 کیلومتر مربع (690 مایل مربع) محوطه و بیش از 1000 واحد انواع مختلف ماشین آلات و تجهیزات بارگیری و تخلیه وجود دارد.

 

زیرساخت بندردالیان

این بندر دارای 80 اسکله مدرن در حال تولید است. از این 38 اسکله آب عمیق برای کشتی‌های بیش از 10000 تن وزن مرده (DWT) است. تولید سالانه 64. 17 میلیون تن در سال 1995 بود. در سال 2016، ظرفیت باری بندر دالیان به 355 میلیون تن رسید که نسبت به سال 2015 5. 5 درصد افزایش داشت.

عمق آب بندر و ظرفیت‌های بالابری

قابلیت‌های بلند کردن بین 3 تا 120 تن در شعاع‌های کاری 3 متر (9. 8 فوت) تا 30 متر (98 فوت) است. بندر دالیان DCT، DPCM، و DICT در مجموع دارای 13 اسکله با عمق 9. 8 متر (32 فوت) تا 16 متر (52 فوت) است. این بندر در حدود 503. 55 مایل دریایی (932. 57 کیلومتر)، از Geoje، کره جنوبی است. زمان قایقرانی در دریا از این بندر 1 روز تخمین زده می‌شود.

شهر دالیان چین با شهرهای استانی Yingkou و Anshan در شمال و Dandong در شمال شرقی همسایه است و شهر دالیان چین دارای مرزهای دریایی مشترک با Qinhuangdao و Huludao در سراسر خلیج Liaodong در غرب و شمال غرب، Yantai و Weihai در شبه‌جزیره شاندونگ در سراسر تنگه Bohai در جنوب چین است. دالیان توسط دولت مردمی شهرداری دالیان اداره می‌شود و بر طبق سرشماری انجام شده در  سال 2020، کل جمعیت آن 7,450,785 نفر است. در سال 2016، دالیان  رتبه 48 را در شاخص مراکز مالی جهانی به خود اختصاص داد و در سال 2012، در رتبه 82 در شاخص رقابت‌پذیری شهر‌ها در جهان قرار گرفت. در سال 2006، شهر دالیان توسط  China Daily به‌عنوان قابل سکونت‌ترین شهر چین انتخاب‌ بر همین اساس، این شهر در حال حاضر با توجه به معیارهای شبکه تحقیقاتی جهانی‌شدن و شهرهای جهان، اکنون یک شهر جهانی بتا به شمار می‌رود. حجم زیاد ترافیک بندری، دالیان در شرقی چین را به یک کلان‌شهر بندری بزرگ تبدیل کرده است.

شهر دالیان چین یکی از 50 شهر برتر علمی در جهان است که توسط شاخص طبیعت تا سال 2022 در رتبه 49 این شاخص در جهان قرار داشته است. این شهر مرکز چندین دانشگاه بزرگ، به‌ویژه دانشگاه صنعتی دالیان و دانشگاه دریایی دالیان است.  اعضای دانشگاه‌های معتبر چین در پروژه 211 و موسسه فیزیک شیمی دالیان نیز در این شهر زندگی میکنند.

تاریخچه شهر دالیان چین

تاریخ اولیه شهر دالیان به حدود دوره‌های شین و هان یعنی (221 قبل از میلاد – 220 پس از میلاد)، برمی‌گردد، در آن زمان دولت چین قلمروهای خود را از طریق منطقه دالیان به سمت کره شمالی گسترش داده بود  و سپس این منطقه تحت صلاحیت شهرستان لیادونگ بود. در ابتدای سلسله تانگ (618-907)، منطقه دالیان بخشی از استان آندونگ در ایالت جیلی بود که در طول سلسله لیائو (916-1125) این منطقه به بخشی از شهرستان دونگ جینگ تانگ لیائوانگ تبدیل شد.

پس از جنگ جهانی دوم با تسلیم شدن ژاپن در اوت تا سپتامبر 1945، دالیان به حوزه حکومت شوروی منتقل شد و عملیات تهاجمی استراتژیک منچوری در 22 اوت 1945 این شهر را آزاد کرد. دالیان در ماه اردیبهشت 1994 بدون تغییر در زیرمجموعه‌های اداری، از یک شهرستان در سطح استان به یک شهرستان فرعی تبدیل شد..

 

در آن فرمانده بو که هم به‌عنوان شهردار شهر و هم به‌عنوان یکی از رهبران اصلی استان خدمت می‌کرد، خدمات ارائه شده در دالیان افزایش پیدا کردند، این فراد خدمات زیادی را در این شهر ارائه کرد از جمله اینکه او موتور سیکلت را در این شهر ممنوع کرد و در مقابل پارک‌های بزرگ و سرسبز را در محافل ترافیکی متعدد برای رفاه حال مردم ایجاد کرد. او بسیاری از میراث معماری ژاپنی و روسی شهر دالیان را نیزحفظ کرد.

در سال 1950، اتحاد جماهیر شوروی دالیان را بدون هیچ هزینه‌ای به دولت کمونیستی چین تقدیم کرد. دالیان و لوشون (پورت آرتور سابق) در 1 دسامبر 1950 به‌عنوان لودا ادغام شدند.

در نهایت نیروهای شوروی در سال 1955 دالیان را ترک کردند. پس از خروج شوروی‌ها از شهر دالیان، جمهوری خلق چین، لودا را به مرکز بزرگ کشتی‌سازی تبدیل کرد و در سال 1981، این شهر به دالیان تغییر نام پیدا کرد. در سال 1984 دولت چین دالیان را به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین کرد. در آن زمان، این شهر بزرگ‌ترین بندر تجارت خارجی چین بود.

پس از فراز و نشیب‌های فراوان، در حال حاضر دالیان  به عنوان یکی از مناطق توسعه‌یافته کشور چین شناخته می‌شود و در آن  کارگاه‌ها و تولیدی‌های بسیاری وجود دارند. در ادامه مقاله اقتصاد دالیان و موارد مربوط به این شهر را بررسی خواهیم کرد.

 

اقتصاد شهر دالیان چین

اگر با مسائل اقتصادی آشنایی داشته باشید، مسلما می‌دانید که یکی از راه‌های سنجش پیشرفت اقتصادی یک منطقه، میزان تولید ناخالص داخلی در آن در طی یک سال است. در این رابطه باید بدانید که در شهر دالیان از سال 1992 درصد افزایش دو رقمی سالانه مستمر در تولید ناخالص داخلی ایجاد شده است. در سال 2014 نیز تولید ناخالص داخلی شهر دالیان  5. 8 درصد افزایش پیدا کرد و به 765. 56 میلیارد یوان در سال رسید، درحالی‌که تولید ناخالص داخلی سرانه در کل چین 109939 یوان بود.

بر طبق ارزیابی سراسری توسط اداره ملی آمار، دالیان از نظر قدرت کلی اقتصادی در چین در رتبه هشتم در بین شهرهای چین قرار دارد. صنایع اصلی فعال در این  شهر عبارتند از  ماشین‌سازی، پتروشیمی و پالایش نفت و الکترونیک. علاوه بر موارد گفته شده دو بخش کلی نیز در دالیان  از گذشته تابه‌حال رونق  فراوانی داشته‌اند، این دو بخش عبارتند از:

کشاورزی و پروش ماهی

این شهر منطقه‌ای بر پایه بر کشاورزی و آبزی‌پروری است که پس از باز شدن کشتی بین یانتای و لوشون در اوایل قرن بیستم، سکونت در آن توسط کشاورزان و ماهیگیران شاندونگ دریای زرد در دوران چوانگ گواندونگ آغاز شد.

صنایع سنگین، سبک و توزیع

پش از جنگ و در طول جنگ دوم چین و ژاپن، صنایع کشتی‌سازی و لوکوموتیو مانند شرکت‌هایی که بعداً به شرکت صنایع کشتی‌سازی دالیان و شرکت دالیان  لوکوموتیو و شرکت نورد (DLoco) تبدیل شدند، در این بخش مستقر بودند و فعالیت میکردند. پس از جنگ جهانی دوم نیز دالیان به مرکز مهم صنایع سنگین و سبک تبدیل شد.

بندر دالیان یک بندر مهم برای تجارت بین‌المللی است این بندر در حال حاضر ششمین بندر بزرگ در چین است  که در آن بیش از 100 مسیر حمل‌ونقل کانتینر بین‌المللی و داخلی ایجاد شده است. بر اساس داده‌های رتبه‌بندی بنادر جهانی، بندر دالیان هشتمین بندر شلوغ جهان از نظر ظرفیت بار در سال 2012 و دوازدهمین بندر شلوغ کانتینری در جهان ازنظر تعداد کل TEUs در سال 2013 است.

دالیان با دشتن ایستگاه راه‌آهن دالیان، ایستگاه راه‌آهن شمالی دالیان، فرودگاه بین‌المللی دالیان و دو جاده سریع‌السیر اصلی، به شن یانگ (بزرگ‌راه شیندا)، چانگ‌چون (بزرگ‌راه چانگدا)، هاربین (بزرگ‌راه هادا) در شمال و به داندونگ در شرق، دارای مرکز توزیع مهمی برای انتقال انواع کالا‌ها در چین است.

توجه داشته باشید که دولت چین به مردم و کل شهر دالیان مزایای زیادی داده است؛ از جمله عنوان «شهر باز» (1984) که به دالیان اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی قابل‌توجهی را دریافت کند، بر خلاف سایر شهر‌های چین. بر همین اساس در سال 2007، اینتل اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز ساخت نیمه‌هادی در دالیان بسازد. این مرکز در نهایت در اکتبر 2010 فعالیت خود را آغاز کرد. در دالیان کارخانه‌های خودروسازی Chery، شرکت خودروهای سواری دانگ فنگ نیسان و BYD Automobile پایگاه تولید اتوبوس‌های برقی نیز ایجاد شده است. از دیگر صنایع  این شهر می‌توانیم به منطقه توسعه اقتصادی و فناوری دالیان، منطقه پردازش صادراتی دالیان، منطقه آزاد تجاری دالیان  و منطقه صنعتی پیشرفته دالیان اشاره کنیم. بورس کالای دالیان نیز که در سال 1993 تأسیس شدشده است تنها بورس آتی در شمال شرقی چین محسوب می‌شود.

 

اقتصاد دالیان چین

در دالین چین در بین 19 محصول آتی فهرست شده که توسط کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) تایید شده‌اند می‌توان به ذرت، نشاسته ذرت، دانه‌های سویا، کنجاله سویا، روغن سویا، روغن نخل RBD، برنج گرد صیقلی، پلی‌اتیلن با چگالی کم خطی، پلی وینیل، کلراید، پلی‌پروپیلن، اتیلن گلیکول، اتنیل بنزن، کک متالورژیکی، زغال‌سنگ کک، سنگ‌آهن، تخم‌مرغ، تخته فیبر و تخته بلوک اشاره کرد که توانسته‌اند سبب رونق و حفظ پیشرفت اقتصاد دالیان چین شوند.

 

واردات کالا ازشهر دالیان چین

دالیان یکی از شهرهای کشور چین است که در حوزه تجارت بین‌المللی، بسیار پیشرفته کرده است و از بندر این شهر کالاهای زیادی به سراسر ارسال می‌شوند؛ به همین دلیل است که نحوه آشنایی شما با روند واردات کالا از شهر دالیان چین مهم است.

اولین کاری که شما باید برای وارد شدن به حوزه  تجارت انجام دهید دریافت کارت بازرگانی است. پس از دریافت کارت بازرگانی، شما به عنوان تاجر می‌توانید با طی کردن مراحل قانونی واردات کالا مانند دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط و آماده‌سازی مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک، نسبت به واردات کالاهایی که مد نظر دارید اقدام کنید.

توجه داشته باشید که پیدا کردن یک فروشنده معتبر و عقد قرارداد با او و نیز انجام مبادلات ارزی از دیگر مراحل مهم واردات کالا است. برای آگاهی بیشتر از این ‌روند و مراحل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از افرادی که قبلا در این حوزه فعالیت کرده‌اند مشورت و کمک بگیرید.

 

صادرات کالا به شهر دالیان چین

برای صادرات کالا به شهر دالیان چین نیز مانند  واردات کالا از این شهر شما باید با شرایط و ضوابط صادرات کالا آشنا باشید.

توجه داشته باشید که این فرایند، یک فرایند کاملا تخصصی است و شما نمی‌توانید و بدون کسب تجربه‌های لازم به موفقیت در این حوزه برسید.

 

به عنوان مثال اگر شما در بازاریابی کالای وارداتی یا صادراتی خود تخصصی نداشته باشید، با صادرات یک کالا که در بازار این شهر نیازی به آن وجود ندارد، ضرر مالی زیادی خواهید کرد؛ اگر کالای مدنظرتان را به  روش نادرستی به شه دالیان ارسال کنید و یا در دریافت مجوزها کوتاهی کنید ممکن است. محموله شما در گمرک باقی بماند و به آن اجازه ترخیص داده نشود. در نتیجه  کالا در زمان درست به مقصد نمیرسد؛ در این شرایط امکان مرجوع شدن کالا از طرف خریدار بالا می‌رود و شما نیز به عنوان تاجر مجددا دچار ضرر می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم، برای موفقیت در این حوزه در ابتدا با مشورت با افراد خبره در این حوزه دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله مراحل خرید کالا از شهر دالیان چین و خصوصیات این شهر بندری در کشور چین را بررسی کردیم. اگر قصد تجارت دارید و می‌خواهید تجارت خود را از طریق این بندر پیش ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا اطلاعات و دانش خود در مورد این بندر در چین را به‌روز کرده و افزایش دهید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *