بندر شیامن چین | حمل کالا از شیامن

بندر شیامن چین

بندر شیامن یک بندر آب عمیق مهم است که در جزیره شیامن مجاور سرزمین چین و  در امتداد مصب رودخانه Jiulong در جنوب فوجیان چین واقع شده است. شیامن یکی از بنادر خط اصلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این بندر هشتمین بندر بزرگ کانتینری در چین و رتبه هفدهم در جهان است. شیامن چهارمین بندر چین با ظرفیت حمل و نقل نسل ششم کشتی‌های کانتینری بزرگ است. در سال 2013، Xiamen 191 میلیون تن محموله، از جمله 8. 08 میلیون TEU کانتینر جابجا کرد. در 31 آگوست 2010، بندر شیامن، بندر همسایه ژانگژو را برای تشکیل بزرگترین بندر جنوب شرقی چین ادغام کرد. این یک مورد نسبتاً غیر معمول از ادغام بنادر در سراسر حوزه چین بود.

بندر شیامن شامل دوازده منطقه از جمله هپینگ، دانگدو، هائیتی، شیهوشان، گائوچی و لیوودیان ( منبع بهتر مورد نیاز ) (در ناحیه تونگان است. 20 شرکت برتر کشتیرانی جهان همگی مسیرها و عملیات حمل و نقل اصلی را در شیامن ایجاد کرده‌اند و در مجموع 68 مسیر کشتیرانی به بیش از 50 کشور به تقریباً همه بنادر اصلی جهان خدمات رسانی می‌کنند که به طور متوسط ​​469 بار در هر ماه با کشتی از این بندر خارج یا به آن وارد می‌شوند. علاوه بر این خدمات مسافری نیز از شیامن به هنگ کنگ، گوانگژو، شانگهای و ونژو  و همچنین خدمات کشتی مکرر به پایانه Shuitou در جزیره Kinmen (ROC) انجام می‌شود. این بندر متعلق به اداره بندر Xiamen (厦门港口管理局) است که بخشی از دولت شهری شیامن است. بندر شیامن بخشی از جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم است که از سواحل چین به سنگاپور، به سمت نوک جنوبی هند تا مومباسا، از آنجا از طریق دریای سرخ از طریق کانال سوئز به مدیترانه، از آنجا به منطقه آدریاتیک علیا ادامه می‌یابد.

 

زیرساخت بندر شیامن

شیامن یک بندر درجه یک است و به خوبی توسعه یافته است. بندر Dongdu در منطقه Haicang در بخش اصلی چیم اصلی واقع شده است. خط ساحلی در منطقه بندر 30 کیلومتر (19 مایل) امتداد دارد و عمق آب تا 17 متر (56 فوت) می‌رسد.

این بندر دارای 74 اسکله است. کشتی‌های 100000 تنی یا بیشتر می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند، 23 اسکله برای 10000 تن یا بیشتر و دو کشتی بین اسکله برای 5000 تا 10000 تن می‌توانند از این بندر همزمان عبور کنند و در آن پهلو بگیرند. 9 ترمینال کانتینری نیز در بندر شیامن وجود دارد.

کشتی‌هایی که از بندر شیامن خارج می‌شوند از کانال بین جزیره دادان تحت کنترل ROC و جزیره Qingyu تحت کنترل PRC برای دسترسی به تنگه تایوان استفاده می‌کنند. از دسامبر 2015، وزارت حمل و نقل و ارتباطات تایوان کانال بین جزیره دادان و جزیره منگو (هر دو تحت کنترل ROC هستند) را به عنوان میانبر برای کشتی‌هایی که از منطقه Liuwudian، Xiang’an در بندر شیامن استفاده می‌کنند ایجاد کرد.

شهر شیامن دارای یک بندر بین‌المللی بزرگ است. بندر Xiamen یک بندر خط ترانک درجه‌یک به‌خوبی توسعه‌یافته در منطقه آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود. این بندر، هشتمین بندر بزرگ کانتینری در چین بوده و رتبه هفدهم را در جهان دارا می‌باشد.

 

این چهارمین بندر چین با ظرفیت حمل‌ونقل نسل ششم کشتی‌های کانتینری بزرگ است. در ۳۱ آگوست ۲۰۱۰، بندر شیامن، با بندر همسایه ژانگژو را ادغام شد تا بزرگ‌ترین بندر جنوب شرقی چین را تشکیل دهد. از قرن دوازدهم، Xiamen همچنین خاستگاه مهمی برای بسیاری از مهاجران به سنگاپور، مالزی، اندونزی و فیلیپین بود. چینی‌های خارج از کشور از مؤسسات آموزشی و فرهنگی آن حمایت کرده و در نتیجه این شهر به‌عنوان یک کلان‌شهر بندر بزرگ طبقه‌بندی شده است.

 

شیامن یکی از ۷۰ شهر برتر در جهان از نظر تحقیقات علمی به شمار می‌رود که توسط شاخص طبیعت ردیابی شده است. این شهر خانه چندین دانشگاه بزرگ از جمله Xiamen، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های چین به‌عنوان عضو پروژه ۹۸۵، Huaqiao، Jimei، دانشگاه فناوری Xiamen و کالج پزشکی Xiamen است.

 

حال که مختصراً با این شهر چین آشنا شدید در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن بپردازیم.

 

تاریخچه‌ای از بندر شیامن چین

منطقه شیامن از زمان فتوحات چین و هان و استعمار گوانگدونگ به چین ملحق شده است. شیامن از غرب فوجیان از کانال Lingqu بین رودخانه‌های Xiang و Li عبور می‌کند. برای اولین بار در سال ۲۸۲ پس از میلاد، این منطقه به‌عنوان شهرستان تونگان، تحت فرمان دولت چین سازمان‌دهی شد. اما پس از مدت‌ کوتاهی از چین حارج شد. پس از سقوط سلسله مینگ در سال ۱۶۴۴، افراد وفادار به دولت مینگ جنوبی از شیامن به‌عنوان پایگاهی برای حمله به هان بنرمن استفاده کردند. در سال ۱۶۶۱کوکسینگا هلندی‌ها را از تایوان بیرون کرد پایگاه او در شیامن در سال ۱۶۶۳ با تهاجم ترکیبی چینگ و هلند سقوط کرد. شرکت هند شرقی تجارت گسترده‌ای را با شهر شیامن انجام داد و در سال ۱۶۷۸ یک کارخانه در آنجا احداث کرد.

در حال حاضر به مرکز تجارت چای چین تبدیل شده است و سالانه صدها هزار تن چای از شیامن به اروپا و قاره آمریکا ارسال می‌شوند. صادرات اصلی شهر شیامن در گذشته چای، چینی، کاغذ، شکر، برنج، پنبه و تریاک بوده است. برخی از کالاهای اصلی نیز از این بندر به ایران وارد می‌شدند.

 

تاریخچه‌‌ی شیامن چین

پس از تأسیس جمهوری چین شیامن به شهرستان سیمینگ تغییر نام داد. تجارت شیامن در این زمان معمولا از طریق تایوان انجام می‌شد که در زمان جنگ اول چین و ژاپن توسط ژاپن تصرف شد.

ژاپنی‌ها در جریان استعمار در چین، فوجیان را به‌عنوان حوزه نفوذ خود اعلام کردند و ژاپن جزیره شیامن را از می‌۱۹۳۸ تا سپتامبر ۱۹۴۵ در طول جنگ جهانی دوم اشغال کرد. در پایان جنگ داخلی چین، کمونیست‌ها شیامن و Gulangyu را در اکتبر ۱۹۴۹ تصرف کردند اما در همان سال، شیامن به یک شهر تحت مدیریت استان تبدیل شد.

زمانی که دنگ شیائوپینگ سیاست‌های باز خود را آغاز کرد، شیامن در سال ۱۹۸۰ به یکی از چهار منطقه ویژه اقتصادی در چین تبدیل شد و سپس با سرمایه‌گذاری‌های متعدد و ایجاد و مقررات تجاری، سرمایه‌گذاری خارجی خصوصا توسط چینی‌های خارج از کشور در این شهر انجام شدند.

 

اقتصاد شیامن چین

در حال حاضر شیامن دارای اقتصاد متنوع و توسعه‌یافته است. شیامن یکی از اولین مناطقی است که با توجه بع  شاخص‌های محیط کسب‌وکار بانک جهانی با هدف ایجاد محیط کسب‌وکار رتبه اول را گرفته است. در سال ۲۰۱۸، کسب‌وکار در شیامن در بین ۲۲ شهر در سراسر کشور رتبه دوم را کسب کرد. اقدامات این شهر در حوزه‌هایی مانند رسیدگی به مجوزهای ساخت‌وساز، دریافت برق و تجارت فرامرزی در کشور چین از سایر مناطیق چین پیشی گرفته است. سیستم اعتبار اجتماعی شیامن نیز بهبود چشم گیری داشته است.

در سال ۲۰۱۸ شاخص کل اعتبار شیامن در بین ۳۶ مرکز استان و شهرستان زیر استان، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. مناطق سیمینگ و هولی، در حال حاضرمنطقه ویژه اقتصادی شیامن را تشکیل می‌دهند. این شهر بر توسعه پنج صنعت عمده تمرکز دارد این صنایع عبارت‌اند از: اطلاعات الکترونیکی، تولید تجهیزات، گردشگری و فرهنگ، لجستیک مدرن و خدمات مالی.

 

بندر شیامن تلاش می‌کند تا بتواند در این شهر بیش از ۱۰ زنجیره صنعتی بسازد که هر کدام ارزش خروجی برابر ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴. ۷۱ میلیارد دلار)  داشته باشند. در این بندر انواع  نمایشگرهای پنل، تجهیزات کامپیوتری و ارتباطی، نیمه‌هادی‌ها و مدارهای مجتمع، خدمات نرم‌افزاری و اطلاعاتی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد جدید، گردشگری و نمایشگاه، خلاقیت فرهنگی، لجستیک مدرن، خدمات مالی، پزشکی بیولوژیکی و کشاورزی فعالیت دارند و محصولات مختلفی در این شهر تولید و عرضه می‌شوند. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی بندر شیامن از زمان اصلاحات و بازگشایی چین در چهار دهه پیش، با نرخ متوسط ​​سالانه ۱۵. ۴ درصد در حال رشد است. در سال ۲۰۱۸ تولید ناخالص داخلی سرانه شیامن به ۱۱۸۰۱۵ یوان (۱۷۱۰۵ دلار) رسید.

 

تا پایان سال ۲۰۱۸، شیامن در مجموع، ۱۴۸۱۸ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی را به خود جذب کرد.

 

شیامن دارای روابط اقتصادی و تجاری با ۱۶۲ کشور و منطقه در سراسر جهان است و از سرمایه‌گذاری خارجی، به‌ویژه از طرف تاجران هنگ‌کنگ، ماکائو، تایوان، سنگاپور، ایالات‌متحده، ژاپن، سوئیس، مالزی، فیلیپین، آلمان و بریتانیا به شکلل گسترده‌ای در این شهر انجام می‌شود. شیامن میزبان نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری و تجارت چین نیز است که هر ساله در اوایل سپتامبر برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین برگزار می‌شوند. چندین منطقه مهم توسعه‌یافته در شیامن وجود دارند که از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت هستند. این مناطق عبارت‌اند از:

منطقه سرمایه‌گذاری‌هایکانگ

منطقه شیامن چین یا همان فوجیان در منطقه آزاد تجاری آزمایشی

منطقه توسعه و رشد مشعل شیامن برای صنایع فناوری پیشرفته

در اقتصاد شیامن چند صنعت از همه مهم تر هست و حرف اول را می‌زنند، این صنایع عبارتند از:

ساخت پانل

کامپیوتر و تجهیزات ارتباطی

نیمه‌هادی و مدارهای مجتمع

ماشین‌آلات و تجهیزات

مواد جدید

گردشگری

نمایشگاهی

فرهنگ و صنعت خلاقیت

لجستیک مدرن

خدمات مالی

زیست پزشکی و سلامت

کشاورزی مدرن شهری

واردات کالا از شیامن چین

تجارت و واردات و صادرات کالا یکی از فرایند‌های سخت و مشکل است و یک اشتباه کوچک در این حوزه می‌تواند کل فرایند واردات را خراب کند. برای جلوگیری از بروز اشتباه شما باید مراحل واردات کالا از شیامن را به درستی انجام دهید و آگاهی کافی نسبت به این حوزه داشته باشید.

 

شما باید مشخص کنید که آیا خودتان می‌خواهید شخصاً وارد تجارت شوید یا اینکه می‌خواهید با یک فرد حقیقی یا حقوقیشراکت کنید یا آن را به عنوان نماینده خود معرفی کنید. اگر شما می‌خواهید شخصا وارد تجارت شوید باید در ابتدا به وزارت بازرگانی مراجعه کنید و برای شروع کارت بازرگانی دریافت کنید. پس از دریافت کارت بازرگانی شما باید از روش‌های مختلف مانند جستجو در وب‌سایت‌ها و یا حضور در نمایشگاه‌های برگزار شده در شیامن، فهرستی از فروشندگان کالای مدنظرتان درست کنید. پس از این که با چند فروشند صحبت کردید، با توجه به روش‌های اعتبار سنجی و کیفیت و قیمت کالا باید مناسب‌ترین فروشنده را برای خرید کالا انتخاب کنید و با او از طریق روش‌های مختلف وارد مذاکره شوید.

 

پس از مذاکره و ایجاد توافق اولیه، نوشما بایدبت درخواست پروفرما را به فروشنده ارائه دهید. پروفرما یک مدرک حاوی مشخصات کالا است که امکان مقایسه قیمت‌ها و انتخاب بهترین کالا را برای شما به عنوان تاجر فراهم میکند. اگر شما شرایط تعیین شده در پروفرما موافق باشید، باید آن را تایید کنید و قرارداد را تنظیم کنید.

شما باید سفارش خود را ثبت کنید و امور بانکی و ارزی مربوط به آن را انجام دهید. پس از طی کردن تمامی این مراحل شما باید هزینه را به فروشنده پرداخت کنید. سپس باید یک شرکت حمل‌ونقل برای حمل کالا خود انتخابک نید و در نهایت کالای شما با روش حملی که مشخص کرده‌اید به ایران ارسال می‌شود.

اگر به یک شرکت یا فرد از ابتدا وکالت دهید، انجام تمامی مراحل فوق بر عهده او است و شما دیگر نیازی به دوندگی ندارید داشت؛ توجه داشته باشید که باید در انتخاب شرکت دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید یک شرکت معتبر و باتجربه را انتخاب کنید.

فورواردر کالا از شیامن چین به ایران

فورواردرها به‌عنوان بازووان نقل‌وانتقال کالا شناخته می‌شوند. برای اغلب تاجران، سروکله زدن با شرکت‌های حمل‌ونقل و دریافت مجوزها و سایر مدارک مورد نیاز برای حمل کالا سخت و طاقت فرسا است و تاجران توانایی و وقت انجام تمام مراحل لازم برای انتقال کالا را ندارند. در این زمان فورواردرها به تاجران کمک میکنند و سبب می‌شوند تا کالا راحت تر و در زمان کوتاه تری به ایران منتقل شود. فورواردرها می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند که با دریافت مبلغی از صاحب بار، تمامی فرایندهای حمل بار را کنترل میکنند. این افرا هیچ وظیفه‌ای در خصوص حمل فیزیکی بار ندارند و این حوزه بر عهده کریر است. در ادامه مقاله وظایف فوروارد از شیامن چین را بررسی خواهیم کرد:

تحویل دادن کالا به گمرک مقصد

بیمه باربری محموله

جمع‌آوری کالا

مشاوره دادن به تاجر

تهیه کردن تمامی اسناد مورد نیاز

انجام کلیه‌ی امور بیمه برای باربری

اخذ مجوز برای ورود موقت

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *