بهترین بیمه‌نامه‌های وارداتی

بیمه نامه حمل و نقل
فهرست مطالب نمایش

اگر قصد فعالیت در حوزه تجارت خارجی را دارید، بدون شک استرس از دست دادن سرمایه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما است. خرید بیمه باربری وارداتی و صادراتی یک گام بزرگ برای به حداقل رساندن ریسک سرمایه است. انتخاب یک شرکت بیمه‌گر معتبر علاوه بر اینکه سرمایه شما را تضمین می‌کند، نقش پررنگی در تضمین چهره شما به عنوان یک تاجر حرفه‌ای دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا قراردادهای حرفه‌ای و بین‌المللی بیشتری با شرکت‌های معتبر ببندید. اما سوال اصلی اینجاست که بیمه باربری دقیقاً چیست و یک فرد تاجر با تجربه در هنگام خرید این بیمه به چه نکاتی توجه می‌کند؟ برای آشنایی با این حوزه و رسیدن به پاسخ این دسته از سوالات و نکاتی که باید برای خرید بهترین بیمه برای کالا مد نظر داشته باشید تا انتهای مقاله در کنار ما باشید چرا که در این مقاله قصد داریم تمامی موارد فوق را بررسی نماییم.

 

بیمه باربری چیست و چه انواعی دارد؟

درست است که در سال‌های اخیر صنعت حمل و نقل پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، اما همچنان ریسک  آسیب دیدن کالاها در مسیر جابجایی از مبدا به مقصد یکی از مهمترین آسیب‌ها در فعالیت‌های تجاری است. بیمه حمل و نقل کالا و بیمه باربری کالا بیمه‌ای است که در جبران این خسارت‌ها از مشتریان خود حمایت می‌کند. شرکت‌های بیمه‌گر با دریافت درصد ناچیزی از ارزش کالای مورد نظر به نام حق بیمه، تعهد می‌کنند تا خسارت‌های مالی ایجاد شده در مسیر حمل و نقل را در صورت بروز خسارت برای کالا جبران کنند.

انتخاب بهترین بیمه‌نامه‌های وارداتی برای کالاها و محموله‌ها، به عواملی همچون نوع کالا، مسیر حمل و نقل، نوع حمل و نقل (دریایی، هوایی، زمینی)، و نیازهای خاص شرکت واردکننده بستگی دارد. بیمه‌نامه‌های وارداتی مختلفی وجود دارند که هر کدام پوشش‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. در ادامه، چندین نوع از بهترین بیمه‌نامه‌های وارداتی و ویژگی‌های آن‌ها معرفی می‌شود:

1. بیمه‌نامه همه‌جانبه (All Risks)

این نوع بیمه‌نامه جامع‌ترین پوشش را ارائه می‌دهد و شامل تمامی خطرات ممکن در طی حمل و نقل، از جمله خسارت‌های ناشی از تصادف، آتش‌سوزی، دزدی، آب‌گرفتگی، و غیره می‌شود. این بیمه‌نامه مناسب برای کالاهای با ارزش بالاست که نیاز به پوشش کامل دارند.

2. بیمه‌نامه با مسئولیت خاص (Named Perils)

این نوع بیمه‌نامه تنها خطرات مشخصی را پوشش می‌دهد که به صورت صریح در قرارداد بیمه ذکر شده‌اند. معمولاً خطراتی مانند آتش‌سوزی، تصادف، و انفجار تحت پوشش قرار می‌گیرند. این بیمه‌نامه معمولاً ارزان‌تر از بیمه‌نامه همه‌جانبه است و برای کالاهایی که در معرض خطرات خاص هستند مناسب است.

3. بیمه‌نامه FPA (Free of Particular Average)

این بیمه‌نامه فقط خسارت‌های بزرگ و غیرعادی را پوشش می‌دهد و خسارت‌های جزئی را شامل نمی‌شود، مگر در موارد خاص. این نوع بیمه‌نامه برای حمل و نقل کالاهایی که به طور کلی در معرض خطرات کم هستند یا برای حمل و نقل‌های کوتاه مدت و مسافت‌های کوتاه مناسب است.

4. بیمه‌نامه Total Loss Only (TLO)

این بیمه‌نامه فقط در صورت از دست دادن کامل محموله به علت حوادث پوشش ارائه می‌دهد. خسارت‌های جزئی شامل نمی‌شود. این نوع بیمه‌نامه معمولاً برای کالاهای ارزان‌تر یا با ارزش کمتر استفاده می‌شود.

5. بیمه‌نامه پوشش باز (Open Cover)

این نوع بیمه‌نامه برای شرکت‌هایی که به طور منظم کالا وارد می‌کنند، مناسب است. در این نوع بیمه‌نامه، همه محموله‌های شرکت در یک دوره زمانی معین تحت پوشش قرار می‌گیرند، بدون نیاز به صدور بیمه‌نامه جداگانه برای هر محموله.

6. بیمه‌نامه کنسولیدیشن (Consolidation Insurance)

این بیمه‌نامه برای حمل و نقل‌هایی که محموله‌های مختلف از فروشندگان یا شرکت‌های مختلف در یک محموله واحد تجمیع شده‌اند، مناسب است. این بیمه‌نامه معمولاً توسط شرکت‌های لجستیکی ارائه می‌شود.

7. بیمه‌نامه حمل و نقل بین‌المللی (International Transport Insurance)

این بیمه‌نامه به‌طور خاص برای پوشش خطرات بین‌المللی طراحی شده است و شامل خطرات متعدد حمل و نقل بین‌المللی، مانند جنگ، تروریسم، و خطرات سیاسی می‌شود.

8. بیمه‌نامه ریسک‌های ویژه (Special Risks)

برای کالاهای خاص یا شرایط خاص حمل و نقل، مانند حمل مواد شیمیایی خطرناک یا کالاهای حساس به دما، بیمه‌نامه‌های ویژه‌ای وجود دارد که خطرات مرتبط با این کالاها را پوشش می‌دهد.

 

انتخاب بهترین بیمه‌نامه

انتخاب بهترین بیمه‌نامه وارداتی بستگی به نیازهای خاص کسب‌وکار و نوع کالاهای وارداتی دارد. برخی نکات کلیدی برای انتخاب شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی دقیق ریسک‌ها: شناسایی ریسک‌های احتمالی که ممکن است کالاهای شما را تهدید کنند.
  • مشاوره با بیمه‌گران متخصص: صحبت با کارشناسان بیمه که تجربه خاصی در بیمه‌نامه‌های وارداتی دارند.
  • مقایسه پوشش‌ها و هزینه‌ها: بررسی و مقایسه پوشش‌های مختلف و هزینه‌های مربوط به هر نوع بیمه‌نامه.
  • مطالعه دقیق شرایط و مقررات: اطمینان حاصل کنید که بیمه‌نامه انتخابی تمامی نیازهای شما را پوشش می‌دهد و هیچ شرط و استثنای نامطلوبی ندارد.

 

بیمه‌نامه‌های وارداتی مختلفی وجود دارند که هر یک برای شرایط و نیازهای خاصی مناسب هستند. انتخاب بیمه‌نامه مناسب می‌تواند از خسارات و زیان‌های مالی جلوگیری کرده و آرامش خاطر بیشتری برای واردکنندگان فراهم کند. مشاوره با یک کارشناس بیمه مجرب و بررسی دقیق شرایط و پوشش‌های مختلف بیمه‌نامه‌ها از مهم‌ترین گام‌ها در این فرآیند است.

 

تفاوت بیمه‌نامه صادراتی و بیمه‌نامه وارداتی

اگر شما می‌خواهید صادرات کالای خود را به کشورهای خارجی انجام دهید به بیمه‌نامه صادرات کالا نیاز دارید، برعکس اگر بخواهید کالایی را از کشورهای خارجی به کشور ایران وارد کنید باید بیمه باربری برای کالاهای وارداتی تهیه کنید. هر دو نوع بیمه صادرات و واردات کالا تنها خسارت‌های مربوط به حمل و نقل کالا در مسیر مشخص و از قبل تعیین شده را تحت پوشش قرار می‌دهند که براساس پروفرما و ثبت سفارش تعیین می‌شود. تمامی مبادی ورود کالا باید در بیمه‌نامه درج شود اگر مسیر حرکت کالا بدون اطلاع شرکت بیمه‌گر تغییر کند، شرکت بیمه هیچ خسارتی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

 

خرید بیمه باربری به عهده خریدار است یا فروشنده؟

در هر قرارداد صادرات و یا واردات کالا یک طرف قرارداد خریدار و طرف دیگر فروشنده کالا است. اینکه چه کسی باید بیمه باربری کالا را تهیه کند به شرایط قرارداد و نوع حمل بار وابسته است و قانون کلی در این حوزه وجود ندارد اما به طور کلی توصیه می‌شود اگر قصد صادرات کالای خود را دارید بهتر است خود شما سلامت محصول را با خرید بیمه مربوط به بار صادراتی بر عهده بگیرید چرا که تا قبل از دریافت کالا و پرداخت کامل هزینه باربری، اهمیت سلامت محصول برای خریدار مهم نیست و اگر حادثه‌ای در این حین رخ دهد، ‌بخش اصلی متوجه فروشنده کالا خواهد بود به همین دلیل ممکن است خریدار برای رفع تکلیف یک بیمه ضعیف با پوشش کم را تهیه کند که در این صورت خود دچار ضرر و خسارت می‌شود. به صورت کلی چه فروشنده باشید و چه خریدار توصیه می‌کنیم پس از خریداری کالا از یک بیمه معتبر آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنید و بیمه‌نامه ترجمه شده را به تایید سفارت کشور مقصد در ایران برسانید. همچنین یک کپی از بیمه‌نامه ترجمه شده را در اختیار طرف معامله خود نیز قرار دهید این نه‌تنها چهره حرفه‌ای از شما ارائه می‌دهد بلکه سبب می‌شود اعتبار شما در این حوزه افزایش پیدا کند.

 

 انواع بیمه‌نامه حمل و نقل

خسارت‌ها و خطرات ایجاد شده در شیوه‌های مختلف حمل و نقل با هم متفاوت هستند به همین دلیل بیمه‌های حمل و نقل کالا با توجه به روش حمل کالا با هم متفاوت‌اند و به صورت کلی به چهار دسته بیمه‌نامه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال بیمه حمل و نقل دریایی کالا خطرات رایج در حمل کالا با کشتی مانند خسارت همگانی یا خسارت مستقیم را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه حمل و نقل هوایی براساس مشخصات بار مانند نوع بار، وزن، حجم و نوع بسته‌بندی و پروفرما صادر می‌شود.

 

انواع پوشش‌های بیمه باربری و حمل و نقل چه تفاوتی با هم دارند؟

بیمه‌نامه‌های مختلف کالا از نظر میزان پوشش آسیب‌ها و خطرات احتمالی در سه سطح درجه‌بندی می‌شوند. این درجه‌بندی به صورت بین‌المللی تعیین شده است و در ایران نیز بیمه‌نامه‌ها به همین رویه دسته‌بندی می‌شوند. انواع بیمه‌نامه از نظر میزان پوشش خطرات و آسیب‌ها در سه سطح درجه‌بندی می‌شوند. کلوز A بیشترین میزان پوشش را دارد و کلوز C کمترین میزان خطرات را پوشش می‌دهد؛ کلوز B نیز در حد فاصل این دو کلوز بوده و قسمتی از خطرات را پوشش می‌دهد. به صورت کلی قیمت باربری کالاهای وارداتی و صادراتی دسته اول بالاتر از سایر دسته‌ها است. در ادامه مقاله هر کدام از این دسته‌بندی‌ها و خسارت‌های تحت پوشش هر کدام از کلوزها را بررسی خواهیم کرد.

 

بیمه باربری بین‌المللی با شرایط C

همان طور که اشاره شد، کلوز C حالت پایه و ارزان‌ترین کلوز بیمه باربری است و خطرات تحت پوشش این نوع از بیمه محدود هستند برای مثال مواردی مانند خرد شدن کالا تحت پوشش این نوع از بیمه نیستند. با خرید بیمه‌نامه باربری وارداتی با شرایط کلوز C، شرکت بیمه در برابر جبران خسارت‌های زیر تعهد خواهد داشت:

بروز آتش‌سوزی یا انفجار برای کالاها

جبران خسارت‌های ناشی از آسیب دیدن شناور یا کشتی به هر شکلی از جمله به گل نشستن یا زمین گیر شدن کشتی و یا واژگونی آنها

جبران خسارت‌های ناشی از فدا کردن عمومی کالاها

به دریا انداختن کالاها برای سبک کردن کشتی

مسئولیت مشترک در تصادف

جبران خسارت ناشی از انحراف مسیر وسیله حمل زمینی مانند از ریل خارج شدن

جبران خسارت ناشی از تصادف کشتی با شناور یا سایر لوازم حمل و جسم خارجی به غیر از آب

 

کلوز عدم تحویل

در برخی از موارد ممکن است که در جریان حمل و نقل به دلایل نامعلوم کالا به مقصد نرسد لذا با اضافه کردن کلوز عدم تحویل به عنوان یک آپشن اضافی به قرارداد بیمه اندکی به حق بیمه اضافه می‌شود و بیمه خسارت عدم رسیدن کالا را نیز جبران می‌کند. این آپشن اضافه برای تاجرانی که محصولاتی درحجم بالا را بین کشورهای مختلف جابجا می‌کنند اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

بیمه باربری بین‌المللی با شرایط B

کلوز B در بیمه باربری صادراتی و وارداتی تمامی خطرهای بیمه شده در کلوز C را تحت پوشش قرار داده و در کنار این موارد تعدادی از خطرات اضافه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد که در ادامه موارد را بررسی خواهیم کرد.

این موارد عبارتند از:

جبران خسارت ناشی از زلزله

جبران خسارت ناشی از آتشفشان

جبران خسارت ناشی از صاعقه

جبران خسارت ناشی از افتادن کالا از کشتی به داخل دریا

جبران خسارت‌های ناشی از ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، وسیله، کانتینر، یا انبار کالا

از بین رفتن کامل کالا در زمان بارگیری و تخلیه از شناور یا کشتی

در این دسته از بیمه باربری در کنار موارد فوق شرکت‌های بیمه‌گر به شما اجازه می‌دهند تا تعدادی از پوشش‌های اضافی را نیز به صورت اختیاری به قرارداد بیمه خود اضافه کنید این موارد عبارتند از: سرقت، ساییدگی، زنگ‌زدگی، نشت، شکست، لب‌پریدگی، کج شدن، خراشیدگی، ضربه دیدگی، قلاب‌زدگی، ریزش و کسری کالا.

 

بیمه باربری بین‌المللی با شرایط A

کلوز A گران‌ترین نوع بیمه باربری است و در نگاه اول هزینه آن بسیار بالا به نظر می‌رسد، اما با در نظر گرفتن اعتباری که برای شما به عنوان صاحب کالا به همراه دارد و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده، سرمایه گذاری مناسبی به شمار می‌رود. این نوع از بیمه باربری کالا به جز در موارد استثنا، تقریباً تمامی خطرات جزئی و کلی را که ممکن است برای بار شما رخ دهد، پوشش می‌دهد.

 

پوشش Total Loss

اگر این نوع از بیمه باربری را برای حمل کالای وارداتی و یا صادراتی خود انتخاب کنید، شرکت بیمه‌گر تنها به شرطی خسارت‌های وارد شده به کالای شماره جبران می‌کند که حوادثی مانند آتش‌سوزی وسیله نقلیه، سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی باعث شوند تا محموله بیمه شده به طور کامل در یک مرحله از بین برود. این بیمه باربری قیمت بسیار کمی دارد و در واقع یک پوشش تشریفاتی نامیده می‌شود.

 

شرایط بیمه باربری و دریافت خسارت از بیمه باربری به چه شکل است؟

اگر در حوزه تجارت فعالیت کرده باشید حتماً شنیده‌اید که بعضی از افراد با وجود اینکه حق بیمه را پرداخت می‌کنند، اما در زمان روبرو شدن با حوادث نمی‌توانند به خوبی از خدمات شرکت بیمه‌گر استفاده کنند. یکی از دلایل بروز این مشکل دقت نکردن به میزان پوشش‌ها در کلاس‌های مختلف بیمه در ایران است. در واقع اگر شما کلوزی با پوشش کمتر دریافت کنید نمی‌توانید انتظار جبران خسارت کامل از طرف شرکت بیمه‌گر را داشته باشید.

 

زمان و مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه باربری

از زمان حرکت کالا از مبدا تعیین شده در قرارداد بیمه، بیمه‌گر خسارت‌های وارد شده به کالا را جبران می‌کند. طول مدت اعتبار بیمه‌نامه باربری وارداتی و صادراتی کالا به کلوز بیمه‌ای و شرایط حمل و نقل کالا وابسته است.

برای کلوزهای A و B و C، در حمل و نقل زمینی و دریایی اعتبار بیمه‌نامه باربری۶۰ روز است. اگر بار به صورت هوایی حمل شود، اعتبار بیمه‌نامه تنها ۳۰ روز خواهد بود و اگر کالا زودتر به مقصد برسد، اعتبار بیمه‌نامه به اندازه زمان رسیدن کالا به مقصد است.

اگر در زمان حمل و نقل کالا تاخیری ایجاد شود و زمان رسیدن کالا به مقصد در حمل و نقل دریایی و زمینی بیش از ۶۰ روز و در حمل و نقل هوایی بیش از ۳۰ روز طول بکشد، شما به عنوان بیمه‌کننده کالا می‌توانید حق بیمه را تمدید کنید. در صورتی که بیمه‌نامه از نوع پوشش شرط تلف کامل کالا باشد، اعتبار بیمه‌نامه از زمان شروع حرکت بار تا رسیدن به مرز ورودی کشور مقصد است با توافق دو طرف امکان خرید بیمه‌نامه باربری با اعتبار ۹۰ روز نیز وجود دارد که از این نوع بیمه‌نامه بیشتر برای حمل و نقل دریایی و زمینی استفاده می‌شود.

شرکت بیمه‌گر تنها مسیر تعیین شده در قرارداد بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهد و اگر مسیر حرکت کالا تغییر کند، اعتبار بیمه‌نامه تمام می‌شود و برای حرکت کالای خود نیاز به دریافت مجدد بیمه‌نامه باربری دارید.

 

تمدید بیمه‌نامه باربری واردات و صادرات

تمدید بیمه‌نامه با درخواست کتبی بیمه‌گذار و دریافت یک الحاقیه انجام می‌شود و شرط تمدید بیمه‌نامه این است که بیمه‌ی شما منقضی نشده باشد و تنها بخواهید برای مدت معینی آن را تمدید کنید.

 

مدارک و اسناد مورد نیاز برای درخواست خسارت

فرایند دریافت خسارت مربوط به بیمه باربری صادراتی و وارداتی بسیار زمانبر و طولانی است. برای اینکه بتوانید این زمان را کمتر کنید، باید مدارک و اسناد مورد نیاز را به دقت بررسی و تهیه نمایید. این امر تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت انجام مراحل اداری و دریافت خسارت دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از بروز حادثه، با مشاوران حرفه‌ای در ارتباط با انتخاب بیمه‌نامه مشورت کنید و مدارک لازم را با کمک آنها به صورت کامل از ابتدا تهیه کنید. مدارکی که برای اعلام خسارت نیاز دارید برای هر یک از شرکت‌های بیمه و برای هر کدام از روش‌های حمل کالا متفاوت هستند.

مهمترین اسنادی که معمولاً برای درخواست خسارت از شرکت بیمه لازم دارید عبارتند از:  

نامه کتبی اعلام وقوع حادثه

صورت ریز بسته‌بندی کالا

اصل فاکتور کالا با مشخصات کامل و روش بسته‌بندی

اصل بیمه‌نامه گواهی بیمه

گواهی مبداء و گواهی بازرسی کالا در مبداء

صورت وضعیت کالا در زمان تحویل

صورت وضعیت کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه‌نامه

جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور

گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل

گزارش بازدید

تصاویر تهیه شده از حادثه

 

مراحل لازم برای پرداخت خسارت

زمانی که کالای شما دچار خسارت شده باشد در مهلت معینی که شرکت بیمه تعیین کرده است باید نسبت به اعلام خسارت اقدام کنید. برای مثال در مورد بیمه ایران این مهلت ۵ روز است. شما باید در نامه‌ی اعلام خسارت خود شماره بیمه‌نامه، نوع خسارت و محل وقوع خسارت درج شده و تحویل «اداره خسارت بیمه‌نامه‌های باربری» بنویسید. پس از ثبت اطلاعات نامه به اداره خسارت ارسال می‌شود و مراحل رسیدگی به نامه خسارت شما به صورت مختصر به شرح زیر هستند:

در مرحله اول اداره خسارت برای برآورد خسارت‌های وارد شده یک کارشناس را به محل وقوع حادثه اعزام می‌کند.

پس از اینکه صورت‌جلسه تهیه شد و تصاویر حادثه توسط کارشناس تهیه شدند، بیمه‌گذار نسبت به تکمیل مدارک پرونده اقدام می‌کند. از جمله مدارک مورد نیاز در این مرحله عبارتند از بارنامه حمل، فاکتور خرید، صورت بسته‌بندی.

اداره خسارت پس از طی کردن مراحل اداری مانند حکم کارشناسی، تصاویر حادثه، فرم صورت محاسبه بیمه باربری، حواله خسارت بیمه باربری و رسید دریافت چک را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پس از دریافت مدارک فوق از اداره خسارت، بیمه‌گذار رسید دریافت چک را با مهر امضای مجاز به شرکت خود ممهور می‌کند. در نهایت برای اینکه بتوانید چک خسارت را دریافت کنید، باید یک نسخه از حواله خسارت و همچنین یک نسخه از رسید دریافت چک را به اداره کل حسابداری و آمار تحویل دهید تا چک به مبلغ خسارت صادر شود.

 

بیمه باربری سامان

بیمه‌نامه باربری حمل و نقل داخلی

شرایط و مقررات بیمه‌نامه در داخل ایران تدوین شده‌اند و شرکت بیمه سامان محموله‌هایی را که مبدا و مقصد آنها و مسیر آن در محدوده جغرافیای ایران است، در مقابل خسارت‌هایی نظیر آتش سوزی، انفجار و همچنین تصادف و واژگونی وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع از بیمه‌نامه با پرداخت حق بیمه بیشتر خطرات دیگری مانند سرقت کلی، خطرات ناشی از تخلیه و بارگیری، آبدیدگی، برخورد جسم خارجی با محموله و پرت‌شدن محموله از روی وسیله حمل را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

بیمه‌نامه حمل و نقل بین‌المللی (صادرات و واردات)

این نوع از بیمه‌نامه، شامل انواع محموله‌های وارداتی و صادراتی و نیز محموله‌های ترانزیتی است. در حمل و نقل بین‌المللی بیمه‌نامه براساس شرایط استاندارد تعیین شده در انستیتوی بیمه‌گران لندن صادر می‌شود و مورد تأیید بیمه‌گران و مراجع حقوقی اکثر کشور‌ها است.

شرکت بیمه سامان بیمه‌نامه حمل و نقل بین‌المللی را با هر یک از شرایط A و B و C صادر می‌کند. کلوزبندی‌های بیمه در سطح جهان با همین عناوین شناخته می‌شوند که تفاوت این کلوزبندی‌ها در پوشش خطراتی است که هر کدام از آنها ارائه می‌دهند. به طور مثال کامل‌ترین بیمه در این زمینه بیمه‌نامه با شرایط کلوز A است.

 

خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه‌ها

شرکت بیمه سامان بیمه‌نامه باربری با شرایط خسارت کلی یا تلف شدن کامل کالا (Total Loss) را ارائه می‌دهد که این بیمه‌نامه با حداقل حق بیمه صادر می‌شود. شما با داشتن این نوع از بیمه‌نامه می‌توانید تنها در صورت از بین رفتن کل کالای خود در یک مرحله حق بیمه را دریافت کنید. شرکت بیمه سامان می‌تواند محموله‌های بیمه‌گذاران را در شرایط خاصی مانند آشوب و جنگ تحت پوشش کامل قرار دهد.

 

قرارداد Open Cover

این نوع از بیمه‌نامه نوعی قرارداد کلی بیمه برای حمل کالا در طول دوره اعلام شده در بیمه‌نامه است که در آن ارزش مورد بیمه و نیز شرایط حاکم در مورد حمل کالا قابل تغییر هستند در این قرارداد بیمه‌گذار به محض انجام هر مورد حمل می‌تواند بر اساس قرارداد به صورت روزانه و هفتگی لیست کالاهای حمل شده را به همراه مشخصات و نیز ارزش و حق بیمه آنها به شرکت بیمه‌گر اعلام می‌کند. متناسب با آن الحاقیه‌ای به قرارداد کلی اضافه می‌شود. بیمه پاسارگاد نیز مشابه بیمه سامان کلیه کلاس‌های بین‌المللی بیمه‌ای را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و علاوه بر این پوشش، بیمه باربری برای کالاهای داخلی را نیز ارائه می‌نماید. شما می‌توانید براساس کالای خود نوع پوشش هر کدام از شرکت‌های بیمه را بررسی و شرکت بیمه مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

 

بیمه باربری بیمه ایران

بیمه باربری ایران و حمل و نقل یکی از انواع بیمه در ایران است که به موجب آن بیمه‌گر می‌تواند در برابر حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند، نسبت به جریان حمل کالا از مبدا به مقصد و حوادث و خطراتی که ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد و افراد را دچار خسارت کند، پشتیبانی دریافت کند. یکی از خدمات شرکت بیمه ایران خدمات پوشش بیمه باربری و حمل نقل کالا است. با توجه به خدمات بیمه ایران شرکت بیمه باید در قبال حق بیمه‌ای که دریافت می‌کند نسبت به حوادث و اتفاقاتی که در حین حمل کالا از مبدا به مقصد رخ می‌دهد از صاحب کالا پشتیبانی و حمایت مالی کند. در بیمه ایران بیمه باربری به      دو صورت بیمه ساده و بیمه عمومی ارائه می‌شود.

بیمه باربری ساده به بیمه حمل و نقل کالا گفته می‌شود که تنها برای حمل کالاهای معینی صادر می‌شود و در آن مشخصات کالای مورد نظر و ارزش آن و نیز روش حمل و نقل و سایر مواردی که مورد تعهد دو طرف قرارداد هستند به صورت کامل ذکر می‌شود.

 

یکی از‌بخش های اصلی این نوع از بیمه این است که بیمه‌گذار از قبل در مورد وضعیت بیمه و چگونگی حمل کالا اطلاع دارد و این اطلاعات را در اختیار بیمه‌گر قرار می‌دهد. اگر شما تعداد بالای حمل و نقل در سال را داشته باشید به عنوان مثال واردکننده کالای خاص در طول سال باشید و باید در طول سال چندین بار این کار را انجام دهید، با داشتن بیمه باربری عمومی می‌توانید راحت‌تر این کار را انجام داده و بارهای خود را پوشش دهید.

 

بیمه حمل و نقل چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

به صورت کلی موارد تحت پوشش بیمه حمل و نقل و باربری بیمه ایران به دو ‌بخش تمام خطر و یا با خطر محدود دسته‌بندی می‌شوند که در‌بخش خطر محدود سه مورد آتش سوزی، آسیب دیدن وسیله حمل و نقل و برخورد با اجسام ثابت یا متحرک تحت پوشش بیمه شرکت بیمه قرار می‌گیرد.

 

نحوه محاسبه نرخ حق بیمه باربری ایران

به صورت کلی نرخ حق بیمه در بیمه‌های باربری شرکت بیمه ایران براساس نوع کالا، وسیله حمل، مبدا و مقصد حمل، نوع بسته‌بندی، نوع پوشش بیمه و کلوز درخواستی بیمه‌گذار محاسبه می‌شود.

بیمه‌نامه وارداتی چیست؟

بیمه‌نامه وارداتی پوششی است که خطرات مرتبط با حمل و نقل کالاهای وارداتی را پوشش می‌دهد و خسارت‌های احتمالی ناشی از آسیب، گم شدن یا سرقت کالاها را جبران می‌کند.

چرا بیمه‌نامه وارداتی اهمیت دارد؟

بیمه‌نامه وارداتی اهمیت دارد زیرا از سرمایه‌گذاری و کالاهای وارداتی شما در برابر خطرات و حوادث غیرمنتظره محافظت می‌کند و به کاهش ریسک‌های مالی کمک می‌کند.

چه نوع بیمه‌نامه‌هایی برای واردات کالا وجود دارد؟

انواع بیمه‌نامه‌های وارداتی شامل بیمه تمام خطر، بیمه مسئولیت حمل و نقل، بیمه خسارت جزئی و بیمه عدم تحویل کالا می‌باشند که هر کدام پوشش‌های خاصی ارائه می‌دهند.

بیمه تمام خطر چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

بیمه تمام خطر یکی از جامع‌ترین بیمه‌نامه‌هاست که تقریباً تمامی خطرات ممکن در طول حمل و نقل کالا، از جمله آسیب‌های فیزیکی، گم شدن، سرقت و بلایای طبیعی را پوشش می‌دهد.

بیمه مسئولیت حمل و نقل چیست و چه زمانی استفاده می‌شود؟

بیمه مسئولیت حمل و نقل پوششی است که مسئولیت شرکت حمل و نقل را در قبال خسارت‌ها و آسیب‌های وارده به کالاها در طول حمل و نقل بر عهده می‌گیرد و معمولاً توسط حمل‌کننده‌ها خریداری می‌شود.

چگونه بهترین بیمه‌نامه وارداتی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین بیمه‌نامه وارداتی، باید نیازها و خطرات خاص کسب و کار خود را شناسایی کنید، پیشنهادات مختلف را مقایسه کنید، پوشش‌ها و استثناءها را به دقت بررسی کنید و با یک کارگزار بیمه مشورت کنید تا بهترین گزینه را بیابید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *