واردات موردی چیست؟ مراحل اخذ مجوز واردات موردی

واردات کالا

مجوز واردات موردی اساس قوانین کشورها و برای این که کالای وارداتی ضرری برای کشور مقصد نداشته باشد تعیین می‌شود. این نوع از واردات کالا شرایطی است که برای واردات کالا نیاز هستند و واردکننده موظف است قبل از دریافت مجوز ورودی، اظهارات واردات را برای بازرسی به گمرک ارائه دهد. شخص یا شرکت برای واردکردن کالا از سوی برخی از کشورها باید مجوز واردات موردی را دریافت کند.

واردات کالا به ایران از جمله فعالیت‌های مرسوم برای تجار ایرانی است که با درنظرداشتن درخواست‌های بازار مصرفی داخلی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که همهٔ اقلام برای ورود به کشور درواقع نیازمند دریافت مجوز هستند.

 

واردات کالا به ایران و مجوزهای موردنیاز

برخی از این مجوزها عبارت‌اند از مجوز واردات، مجوز ترخیص اقلام و نیز مجوز واردات موردی. دریافت این مجوزهای ضروری یکی از دغدغه‌های اساسی تاجران ایرانی است.

مجوز ورودی تضمین می‌کند اقلامی که قصد واردات آن‌ها را از کشورهای خارجی دارید بر اساس با تمام مقررات امنیتی، کیفی، محیط‌زیست و همین‌طور بهداشت کشور هستند. علاوه‌بر این ضروری است که دستورالعمل‌های قراردادهای بین‌المللی را به‌درستی رعایت کنند. مجوز ورودی همین طور به کنترل ورود أقلام دارای ماهیت استراتژیک یا اقلام قاچاق نیز کمک می‌کند.

اگر شما هم در حوزه واردات اقلام از چین و تهیه مجوز‌ها و مستندات لازم نیاز به راهنمایی دارید، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی آریا حمل آماده است تا شما تاجران گرامی را در مسیر واردات اقلام، حمل بار از چین و نیز تهیه مجوزهای موردنیاز همراهی کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، می‌توانید همین حالا با متخصصان ما تماس بگیرید. به‌منظور اینکه واردات پرسود و مطلوبی را داشته باشید، نیاز است به‌خوبی تقاضای بازار داخلی را بررسی کرده و نیز از نحوه انجام این فعالیت تجاری حائز اهمیت و حساس اطلاع پیدا کنید.

 

واردات موردی کالا به ایران چیست؟

مجوز ورودی  تضمین می‌کند کالایی که قصد واردات آن را دارید مطابق با قوانین امنیت، کیفیت، محیط‌زیست و بهداشت کشور است. همچنین باید دستورالعمل‌های قراردادهای بین‌المللی را رعایت کنید. مجوز ورودی به کنترل ورود کالاهای دارای ماهیت استراتژیک یا کالاهای قاچاق کمک می‌کند.

 

چه کالاهایی نیاز به مجوز واردات موردی دارند؟

عوامل بیولوژیکی عفونی که قادر به ایجاد بیماری در انسان هستند.

مواد شناخته شده یا منطقی که حاوی یک عامل بیولوژیکی عفونی باشند.

ناقلان بیماری‌های انسانی.

 

این محموله‌ها ممکن است با اهداف متفاوتی به کشور وارد شوند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

نظارت بر شیوع بیماری

تحقیق و توسعه تشخیص، واکسن و درمان

بهره‌مندی از تست‌های آزمایشگاهی منحصربه‌فرد

حمایت از تحقیقات برای درک بهتر تهدیدات احتمالی ناشی از این عوامل

اختیارات نظارتی برای مجوز واردات موردی از طریق قانون خدمات بهداشت عمومی به وزیر بهداشت و خدمات انسانی داده شده است که اجازه توسعه و اجرای مقرراتی را برای جلوگیری از معرفی، انتقال یا گسترش بیماری‌های واگیردار از کشورهای خارجی به داخل و در سراسر کشور می‌دهد.

هر فردی که مایل به واردات عوامل بیولوژیکی عفونی، مواد عفونی یا ناقلین است باید ابتدا مجوز صادر شده توسط CDC را دریافت کند. ممکن است یک بازرسی قبل از صدور مجوز انجام شود تا مطمئن شوند که کالاهای وارداتی اقدامات مناسبی را برای به‌حداقل‌رساندن انتشار تصادفی عوامل بیولوژیکی که قادر به ایجاد بیماری‌های انسانی هستند در نظر گرفته است.

مدارک موردنیاز تنها در صورت رعایت شرایط خاص صادر می‌شوند و پیش از اینکه محموله اجازه ورود یا خروج از کشور را داشته باشد باید به خدمات گمرکی ارائه شود. آیا این شرایط برآورده می‌شوند یا خیر، توسط مرجع مدیریت تعیین‌شده هر کشور عضو اتحادیه اروپا با همکاری مرجع علمی ملی آن تأیید می‌شود. شما باید بتوانید برای واردات موردی به سؤالات زیر پاسخ مناسب دهید:

آیا تجارت برای بقای گونه در طبیعت مضر خواهد بود یا خیر.

آیا نمونه به طور قانونی به‌دست‌آمده است یا خیر.

برای نمونه‌های زنده: آیا نمونه‌ها به‌درستی برای حمل‌ونقل آماده شده یا نه.

برای نمونه‌های زنده گونه‌های لیست شده: آیا واردکننده امکانات مناسبی برای نگهداری و مراقبت از آنها دارد یا خیر.

نکات مهم برای دریافت مجوز واردات موردی

در ابتدا باید آزاد و یا ممنوع بودن کالا را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت Ntsw.ir مراجعه کنید و با استفاده از Hs code (تعرفه کالا)، مجاز یا غیرمجاز بودن کالا را بررسی کنید. باتوجه‌به سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت Hs code به ۴ اولویت تقسیم می‌شود:

اولویت اول کالاهایی هستند که ارزهای دولتی به آن اختصاص داده شده‌اند.

اولویت دوم: کالاهایی هستند که از طریق حواله نیمایی یا ارز حاصل از صادرات انجام می‌شوند.

اولویت سوم: کالاهایی هستند که به دلیل اینکه مشابه آن در داخل کشور وجود ندارد و از طریق ارز حاصل از صادرات وارد می‌شوند.

اولویت چهارم: کالاهایی هستند که از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت ممنوع اعلام شده‌اند.

پس از بررسی این که آیا کالای شما مجاز است یا غیرمجاز می‌توانید مراحل ثبت سفارش کالا را طی کنید.

مراحل دریافت مجوز واردات موردی در ایران به شرح زیر هستند:

ثبت کالای موردنظر

اگر کالای شما ممنوع نباشد در مرحله پیش‌فاکتور در سامانه ir ثبت می‌شود.

ثبت اطلاعات.

باتوجه‌به کالای شما مجوزهای موردنیاز از سایر سازمان‌ها  باید دریافت شوند.

در صورت عدم مشکل و طی‌کردن صحیح مراحل، پرونده شما برای دریافت مجوز واردات موردی تأیید می‌شود.

دریافت شماره مجوز

پس از تأیید پرونده باید کارمزد پرداخت کنید تا شماره مجوز برای شما صادر شود. کارمزد شما بر اساس فرمول ارزش کالا *نرخ ارز روز دولتی محاسبه می‌شود. شما پس از پرداخت کارمزد و ارائه فیش می‌توانید شماره مجوز ۸ رقمی را دریافت کنید.

 

از کجا باید برای مجوز وارداتی یا گواهی اتحادیه اروپا اقدام کرد؟

فرم‌های درخواست مجوزهای واردات یا صادرات، گواهی‌های صادرات مجدد و اعلان‌های واردات باید از اداره مدیریت تعیین‌شده کشور عضو اتحادیه اروپا واردکننده یا صادرکننده دریافت شود. فرم‌های درخواست برای مجوزهای ورودی را می‌توان از اداره مدیریت کشور عضو اتحادیه اروپا مقصد درخواست کرد. پس از تکمیل، فرم‌ها باید همراه با سایر مدارک و اطلاعات مستند موردنیاز که ممکن است برای تعیین اینکه آیا می‌توان مجوز صادر کرد، به مرجع مدیریت ارائه شود. بر اساس ماده ۲ قانون واردات و صادرات کالا مصوب سال ۱۳۷۲، کالاهای وارداتی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

کالاهای مجاز: این دسته کالاهایی هستند که نیاز به دریافت مجوز ندارند.

کالای مشروط: برای ورود این کالاها باید مجوز دریافت کنید.

کالای غیرمجاز یا ممنوع: ورود این کالاها بر اساس قوانین کشور ممنوع اعلام شده است.

بر اساس دستورالعمل گمرک واردکنندگانی امکان دریافت «نقش واردکننده موردی – واحد‌های تولیدی  حقیقی یا حقوقی» را دارند که دارای کارت بازرگانی نبوده یا کارت بازرگانی آنها در وضعیت «ابطال توسط خود شخص» باشد. در غیر این صورت باید شخص ابتدا نسبت به مشخص‌کردن وضعیت کارت بازرگانی خود در اتاق بازرگانی اقدام کند.

بر اساس این دستورالعمل کاربران با نقش بازرگان موردی واحد تولیدی حقیقی یا حقوقی تنها اجازه ثبت سفارش تعرفه‌‌های خطوط تولید را دارند.

دسترسی به مواد اولیه یا تجهیزات موردنیاز یکی از چالش‌های اصلی بنگاه‌های تولیدی محسوب شده، چالشی که با اعمال تحریم‌های جدید شدت یافت؛ به‌طوری‌که در حال‌ حاضر اغلب بنگاه‌های صنعتی با کمبود قطعات موردنیاز مواجه هستند و این امر موجب شده تا بسیاری از بنگاه‌های صنعتی به تولید زیر ظرفیت روی‌آورند.

اجرایی شدن این دستورالعمل سبب تسهیل دسترسی به مواد و تجهیزات مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی را به همراه دارد و به این طریق زمینه برای رسیدن به رونق تولید فراهم می شود. بر اساس این دستورالعمل در زمان ثبت پرونده‌ها با نقش « موردی – واحد تولیدی حقیقی و یا حقوقی استان محل فعالیت واحد تولیدی در سربرگ «اطلاعات اصلی» انتخاب شود. بر اساس یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل متقاضیان باید علاوه‌بر مجوزهای فنی و ارزی موردنیاز پرونده، «مجوز موردی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فعالیت واحد تولیدی» خود را دریافت کنند.

 

مشمولان موردی

بر اساس دستورالعمل گمرک مجوز واردات موردی مشمول ۵۸۱ ردیف تعرفه برای واحدهای تولیدی است؛ ردیف تعرفه‌هایی که بر اساس شروط در نظر گرفته شده برای دریافت «نقش واردکننده موردی – واحد‌های تولیدی  حقیقی یا حقوقی» تنها مشمول خطوط تولید است.

برخی از مجوزهای موردی صادره عبارت‌اند از  «رآکتورهای هسته‌ای»، «توربین نیروگاه زمین گرمایی»، «اجزا و قطعات برای موتورهای صنعتی و کشاورزی با قدرت‌های هزار تا ۱۰ هزار کیلووات»، «توربوجت‌ها یا توربوپراپلرها»، «پره‌های ثابت و متحرک توربین و کمپرسور مربوطه»، «تلمبه‌های توزیع سوخت یا مواد روان‌کننده، از انواعی که در جایگاه‌های توزیع بنزین یا در تعمیرگاه‌ها به کار برده می‌‌شوند»، «کمپرسورهای برودتی مخصوص کولر خودروهای سواری، سواری کار و وانت»، «کمپرسور تأمین هوای فشرده جهت راه‌اندازی موتور هواپیما Starter Air jet»، «کوره‌ها و تنورها برای گداختن ‌ذوب ‌کردن یا تحت سایر عملیات حرارتی قراردادن کلوخه‌‌‌های معدنی یا سولفورهای طبیعی آهن و مس (Pyrites) یا فلزات»، تنورهای نانوایی یا بیسکوئیت ‌پزی، «اجزا و قطعات چیلرهای جذبی»، «اتوکلاو دندانپزشکی تا حجم ۲۴ لیتر»، ماشین‌آلات و دستگاه‌‌ها برای مایع کردن هوا یا سایر گازها «اجزا و قطعات و پره جهت پکیج دومنظوره (گرمایشی و بهداشتی)»، «اجزا و قطعات داخلی برج‌های تقطیر، رآکتورهای شیمیایی و مخازن جداسازی»، «رخت خشک کن»، «فیلترهای مخصوص دستگاه تصفیه آب»، «صافی‌های روغن یا مواد سوختی برای موتورهای درون‌سوز»، «ماشین‌‌‌آلات و دستگاه‌ها برای تمیزکردن بطری یا سایر ظروف»، «انواع بالابر با ظرفیت ده تن و بالاتر»، «موتور گیربکس آسانسور، شامل الکتروموتور، جعبه‌دنده، پولی و ترمز روی یک‌پایه مشترک سقفی ریلی روی تکیه گاه ثابت، به‌طور ویژه طراحی یا آماده شده برای سوخت‌گذاری و سوخت‌برداری راکتورهای هسته‌ای»، ماشین‌های برداشت صیفی و سبزی از نوع برگی، ساقه‌ای و میوه‌دار، «ماشین‌ها برای پاک ‌کردن، جورکردن یا درجه‌بندی کردن تخم‌مرغ،‌ میوه یا سایر محصولات کشاورزی»، «ماشین‌های ‌جوجه‌کشی و جوجه‌پروری برای پرورش پرندگان‌خانگی»، ماشین‌آلات و دستگاه‌های نانوایی، نان شیرینی‌پزی، بیسکوئیت‌سازی یا برای تولید ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات همانند»، ماشین‌‌ها برای ساختن کیسه کوچک، کیسه بزرگ (Sack) یا پاکت (Envelope)»، «ماشین‌ها برای ساختن کارتن، جعبه، قوطی، لوله، بشکه یا ظروف همانند، غیر از ساختن به طریق قالب‌گیری» «ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساختن یا تکمیل‌ کردن نمد یا نبافته‌ها به صورت توپ یا به شکل معین، ‌همچنین ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساختن کلاه نمدی، قالب‌های کلاه‌سازی»، ماشین‌های نورد گرم و ماشین‌های نوردگرم و سرد توام شده»، «ماشین‌های قالب‌گیری با تخلیه هوا و سایر ماشین‌های شکل‌دادن باحرارت.

شرایط لازم برای دریافت کارت واردات و صادرات کالا به ایران هم به شرح زیر هستند:

طرف معامله نباید شامل کشورهای ممنوع‌المعامله باشد.

کالا باید گواهی استاندارد داشته باشد.

بازرگان باید کارت بازرگانی فعال داشته باشد.

ایجاد حساب کاربری در سامانه گمرک باید توسط فرد انجام شود.

باید مجوز از سازمان‌های مربوطه به‌صورت کامل دریافت شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *