چگونه یک کسب و کار با فروش محصولات از چین راه اندازی کنیم؟

فروش محصولات چینی

بر اساس آمارهای اخیر سازمان ملل متحد در حال حاضر چین مقصد شماره یک جهان برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور نسبت به سایر نقاط جهان افزایش زیادی داشته است و دائما نیز در حال افزایش است. مشاغل خارجی اما برای سرمایه گذاری در چین باید قبل از صرف هزینه و امضای قرارداد اجاره محل کار، تحقیقات لازم را انجام دهند تا پس از عقد قرارداد دچار مشکل نشوند. ایجاد یک کسب‌وکار در چین با سایر کشور‌ها مانند ایالات‌متحده فرق دارد. دولت کشور چین مشارکت بیشتری در دنیای تجارت ما تاجران دارد و شما به کاغذبازی‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. درست است که ایجاد شرکت در کشور چین سخت و دشوار است اما در ادامه مسیر متوجه می‌شوید که کشور چین یکی از سریع‌ترین و باارزش‌ترین محیط‌های تجاری در جهان را دارد به همین دلیل بهترین مکان برای تاسیس شرکت و سرمایه گذاری اقتصادی است. در ادامه مقاله قصد داریم تا فرایند‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در چین به‌عنوان یک شرکت خارجی از انتخاب مکان گرفته تا استخدام کارکنان را بررسی کنیم.

 

محل کسب‌وکارتان را انتخاب کنید

پیش از شروع تجارت در چین، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کسب‌وکارتان در کدام شهر و یا محله در کشور چین باشد. چین یک کشور بزرگ و در حال رشد است و قطب‌های تجاری جدیدی در آن در حال ظهور هستند. شما هم ممکن است دوست داشته باشید تا تجارت خود را در یکی از شهر‌هایی تجاری چین ادامه دهید مانند شانگهای، پکن و گوانگژو، شهر شانگهای به دلیل برخورداری از مزایای ویژه محبوبیت زیادی بین تاجران خارجی دارد. دولت چین از مشاغل و نوآوری‌های خارجی در این شهر حمایت می‌کند. منطقه آزاد تجاری شانگهای به مساحت ۱۲۰ کیلومترمربع (FTZ) به  مشاغل خارجی اجازه می‌دهد بدون پرداخت مالیات معمول فعالیت تجاری خود را در این شهر آغاز کنند. صنایع کمی از سرمایه‌گذاری خارجی در چین محروم هستند. دولت برخی از نظارت‌های اداری را که در شهرهای دیگر وجود دارد، در این شهر کم کرده است تا تاجران راحت تر فعالیت خود را انجام دهند. اجاره دفتر نیز در این شهر آسان‌تر است و خدمات هم در شانگهای کیفیت بالاتری نسبت به شهرهای دیگر در چین دارند. شانگهای مکان مناسبی برای اکثر شرکت‌های خارجی است، اما تصمیم نهایی شما برای انتخب شهر مناسب تجارت وابسته به نیازهای تجاری فعالیت اقتصادی شما است. پیش از تصمیم‌گیری نهایی خود، حتما باید موارد متخلفی را در نظر بگیرید که در ادامه مقاله تعدادی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نزدیکی به شرکای تجاری

نیازهای لجستیکی

مقررات دولت محلی

فرهنگ محلی نقش مهمی در توسعه تجارت شما در چین دارد در زمان شروع تجارت در چین، یک محیط خوشایند، مانند شانگهای، می‌تواند تفاوت میان یک سرمایه‌گذاری موفق و شکست خورده را به راحتی برای شما مشخص کند.

 

همکاری یک شریک توسعه جهانی را آغاز کنید

پیش از انتخاب ساختار قانونی برای تجارت در چین، پیشنهاد می‌کنیم تا گزینه‌های جایگزین، حتی موقت را در نظر بگیرید. به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت چین شروع تجارت در چین به‌عنوان یک خارجی ممکن است زمان و هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد. اگر قصد دارید تجارت خود را راساس ساختار قانونی رسمی چین ثبت کنید، این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

اگر می‌خواهید فعالیت خود را با کمک سازمان مشاغل حرفه‌ای محلی (PEO)/کارفرمای ثبت (EOR) در این کشور شروع کنید، می‌توانید در عرض چند روز شروع به کار کنید، این روند برای تاجرانی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند مناسب است.

PEO یا EOR در چین شرکای توسعه جهانی هستند که به شرکت‌های خارجی فاقد واحد یا منافع محلی کمک می‌کند تا استعدادهای محلی چینی را استخدام کنند. این سازمان‌ها حقوق و مزایا را توزیع می‌کنند و شرایطلازم را برای کسر مالیات را انجام می‌دهند به این ترتیب نیازی ینست تا شما وقت زیادی برای استخدام نیروی کار و مراحل اداری و مالیاتی در چین اختصاص دهید و مراحل تاسیس شرکت شما به سرعت پیش می‌رود. PEO مسئول تمام تعهدات مالیاتی کارکنان و جریمه‌های احتمالی در چین است.

 

استفاده از آژانس استخدام برای استخدام کارکنان چینی

در زمان شروع کسب‌وکار در چین، توصیه می‌شود به‌جای کارکنان خارجی، کارکنان چینی را استخدام کنید. کارکنان چینی بازار محلی را بهتر می‌شناسند و می‌توانند بینش‌هایی را ارائه دهند که محصولات یا خدمات شما را بهتر کند. وجود کارکنان چینی برای هدایت تفاوت‌های فرهنگی امری ضروری است. توجه داشته باشید  کارکنان بااستعداد چینی همیشه در حالک ار هستند خصوصا در بازار کار فعلی،  به‌کارگیری بهترین استعدادها دشوار است چرا که این افراد دائماً توسط مشاغل مختلف با پیشنهادات شغلی جذب می‌شوند. برای تاجران خارجی که به تازگی شرکت خود را در چین تاسیس کرده‌اند بهتر است که برای شناسایی و تأمین استعدادهای برتر محلی از یک آژانس استخدامی در چین کمک بگیرند، افراد بومی و محلی می‌توانند به شما کمک‌های زیادی کنند از جمله:

استراتژی‌های جستجو و شرح مشاغل را ایجاد کنند

بهترین متخصصان محلی را پیدا کنند

پیشنهاداتی در مورد استخدام ارائه دهند

تمامب وظایف اداری و قانونی مربوط به فرآیند استخدام را انجام دهند

در زمینه حفظ کارکنان به شما مشاوره دهند

حقوق و دستمزد کارکنان و سایر مزایا را مدیریت کنند

دارابودن کارکنان محلی از ابتدا می‌تواند به‌عنوان تغییردهنده موقعیت برند شما عمل کند، کمک گرفتن از آژانس نیروی انسانی محلی بهترین راه برای استخدام کارکنان درجه‌یک چینی برای تجارت شما است.

 

یک ساختار حقوقی انتخاب کنید

انتخاب یک ساختار حقوقی مرحله بعدی برای تاسیس شرکت در چین است. در زمان شروع تجارت در چین، ساختارهای مختلف تجاری متعددی وجود دارند که در ادامه محبوب‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. شما به عنوان ماکل کسب و کار پس از تصمیم‌گیری در مورد ساختار قانونی، با ملاحظات دیگری مانند تصمیم‌گیری در مورد حداقل سرمایه ثبت‌شده مواجه می‌شوید که اهمیت زیادی دارد.

 

شرکت‌هایی با مالکیت کاملاً خارجی (Wholly Foreign-Owned Enterprises)

شرکت با مالکیت کاملاً خارجی (WFOE) کسب‌وکاری است که توسط افراد خارجی بدون دخالت سرمایه‌گذار چینی تأسیس می‌شود: این مدل رایج‌ترین نوع تأسیس شرکت با سرمایه‌گذاری خارجی (FIE) در چین است.

اگر ۲۵ تا ۱۰۰ درصد شرکتی تحت نظر سرمایه‌گذاران خارجی باشد، در حوزه شرکت‌های  FIE قرار می‌گیردWFOE همان‌طور که از نامش پیداست، ۱۰۰% متعلق به کشورهای خارجی است. WFOEها انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها شرکت‌های با مسئولیت محدود (LLC) در چین هستند. جذابیت تأسیس WFOE در چین ناشی از حقوق متفاوتی است که از ظرف دولت برای شکرت‌ها در نظر گرفته شده است. به ظور کلی افراد خارجی مالک WFOE دارای همان حقوقی هستند که صاحبان مشاغل چینی از آن برخوردار هستند. WFOEها می‌توانند به دلیل عضویت چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) به‌عنوان یک فروشگاه خرده‌فروشی یا یک شرکت تجاری فعالیت مستقل خود را در چین داشته باشند. WFOE در کناز مزایایی که برای تاجران دارد معایبی نیز دارد که هر کارآفرینی باید آن‌ها را مدنظر داشته باشد سپس دست به انتخاب بزند.

در گام اول فرآیند تشکیل پرونده، ثبت و تأیید نهایی شرکت توسط WFOE پیچیده است و نیاز به همکاری با نهادهای دولتی در چین دارد که عبارتند از: مقامات مختلف محلی؛ اداره دولتی صنعت و تجارت (SAIC)؛ کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)؛ ووزارت بازرگانی (MOC). مراحل ثبت و تأیید ممکن است چند ماه طول بکشند و زمان معینی ندارد.

WFOE می‌تواند در سراسر چین فعالیت‌های سودآوری برای شما به همراه داشته باشد و کارکنان داخلی و خارجی برای شرکت شما استخدام کند. به دلیل قابلیت‌های انعطاف‌پذیر نیاز به اپراتورهای شخص ثالث را محدود می‌کند.

 

برای کسب‌وکارتان برنامه‌ای ایجاد کنید

در اغلب کشورها ایجاد یک برنامه تجاری دقیق اهمیت زیادی دارد. زمان شروع یک تجارت در چین، داشتن یک برنامه تجاری امری ضروری است، شما باید علاوه بر شرح صنعت و محصول یا خدماتی که دارید، برنامه تجاری شما باید موارد زیر را نیز شامل شود: محل کسب‌وکار، درآمد پیش‌بینی‌شده، تعداد کارکنان مورد انتظار، الزامات بودجه شما می‌توانید برنامه‌ای برای فرآیند استخدام و گردش کار عملیات برنامه ریزی کنید. مقررات مربوط به فرآیند استخدام را با وکیل چینی و شریک اگر دارید حتما مرور و بررسی کنید تا دچار مشکلی نشوید. پس از تمام شدن برنامه تجاری شما باید توسط دولت چین تأیید ‌شود، شما  باید به دستورالعمل‌هایی که نوشته‌اید پایبند باشید؛ درغیراین‌صورت، با جریمه یا مجازات‌های مختلف از سوی دولت چین روبرو می‌شوید. با بررسی این محدودیت‌ها، شاید شما بخواهید یک برنامه تجاری طرح‌ریزی کنید که گسترده هم نباشد بااین‌حال، اگر قصد دارید بعداً کسب‌وکارتان را توسعه دهید، نباید برنامه‌تان به شکلی باشد که مانع پیشرفت کسب‌وکارتان شود. برای بررسی بخشی از برنامه کسب‌وکار یک شرکت بین‌المللی به یک استراتژی بازاریابی قوی برای هدایت نیاز دارد. برخی از اصول راهنمایی که به موفقیت بسیاری از مشاغل خارجی در بازار چین کمک کرده است عبارتند از:

بازار خریدار چینی: کسب‌وکارهای خارجی باید استراتژی‌های جدیدی را برای جذب مشتریان محلی یاد بگیرند و نمی‌توانند به روشی که در بازارهای دیگر موفق بوده است، تکیه کنند. کارشناسان می‌توانند از طرف شما تحقیقات بازار را برای تعیین استراتژی‌های بازاریابی مؤثر انجام دهند.

ایجاد مشارکت‌های بلندمدت: تمرکز بر مشارکت‌های بلندمدت استراتژیک و مؤثر به شما کمک می‌کند تا به‌عنوان یک فرد خارجی تعهد خود را به اقتصاد چین نشان دهید. انتخاب شریک می‌تواند بر امتیاز اعتباری اجتماعی شما اثر بگذارد.

در تیم خود یک متخصص محلی داشته باشید: با یک شریک محلی مشارکت کنید تا بتواند شما را از طریق چالش‌های لجستیکی و فرهنگی پیش رو همراهی و راهنمایی کند.

 

حساب بانکی افتتاح کنید

افتتاح حساب بانکی برای ایجاد تجارت امری ضروری است خصوصا اگر کسب‌وکارشما به‌عنوان WFOE ثبت شده باشد. در صورت عدم ثبت کسب‌وکار شما می‌توانید انواع مختلفی از حساب‌های غیر مستقیم مانند حساب بانکی برای خارجی‌ها باز کنید.

ایجاد حساب بانکی شاید آسان نیسن شما باید جزییاتی ارائه دهید که معمولا از شهری به شهر دیگر متفاوت هستند، بنابراین قبل از اقدام به ایجاد حساب، اطلاعات لازم را کسب کنید به صورت کلی برخی از الزامات ثابت هستند. در زمان ایجاد حساب بانکی شما باید اطلاعات زیر را به بانک ارائه دهید.

گواهی ثبت تجارت

مجوز تجاری معتبر

گواهی کد شرکت

گواهی ثبت مالیات یا اساسنامه

فهرستی از اسامی مدیران

مُهر شرکت

شناسه معتبر برای نمایندگان قانونی شرکت

ساختار شرکت و جزئیات مالکیت

تأییدیه دولتی برای مشاغل تجاری‌

داشتن حساب بانکی محلی روند تجارت در چین را ساده می‌کند، شما می‌توانید به راحتی با داشتن حساب بانکی معتبر، شفافیت بیشتری در معاملات تجاری روزانه خود داشته باشید.

 

با آژانس مشاوره ورود به بازار همکاری کنید

بازار چین سود بسیار زیادی برای تاجران به همراه دارد اما بسیار پیچیده است، خصوصا برای یک فرد خارجی. مهم نیست که از خدمات PEO برای مدیریت کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید یا اینکه شرکتتان را با یکی از ساختارهای قانونی رسمی ادغام کنید، بهتر است از خدمات مشاوره بازار چین کمک بگیرید تا بتوانید به یک برنامه راهبردی ورود به بازار برای شروع تجارت در چین برسید. برای نمونه، تاجران شرکتی که در چین تأسیس می‌کنند، ضروری است بدانند که چگونه سیستم اعتباری اجتماعی چین می‌تواند بر تجارت آن‌ها اثر بگذارد. یک مشاور از قبل قوانین و صنایع محلی را می‌شناسد و می‌تواند به تجارت شما کمک کند تا تفاوت‌های فرهنگی را متوجه شوید. یک تیم مشاور باید به شما کمک کند تا: بازار فعلی را ارزیابی کنید، استراتژی ورود به بازار تدوین کنید، یک طرح تجاری بلندمدت ایجاد کنید، استراتژی خرید تعیین کنید، از مصرف‌کنندگان و مشتریان نظرسنجی انجام دهید.

 

از مالکیت معنوی خود دفاع کنید

تاجرانی که برای اولین بار در چین اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند باید در مورد سرقت مالکیت معنوی (IP) در چین احتیاط زیادی داشته باشند تا هنگامی کهاقدامات پیشگیرانه را کامل انجام دهید، شما می‌توانید از ارزشمندترین دارایی‌های معنوی خود هنگام راه‌اندازی یک تجارت در چین با استفاده از قانون محافظت کنید.

 

ثبت علامت تجاری برند خودتان

چین علائم تجاری ثبت‌شده در کشورهای دیگر را به رسمیت نمی‌شناسد. شما باید علامت تجاری برند خود را به صورت انحصاری در چین ثبت کنید. در حقیقت، ثبت علائم تجاری در چین براساس سیستم اولویت در ثبت (First-to-File) است، اولین فردی که علامت تجاری را ثبت می‌کند، آن را به‌طور قانونی دریافت می‌کند. پس از اطمینان از اینکه علامت تجاری‌ شما در حال حاضر در دسترس است، باید بلافاصله آن را ثبت کنید و نوع حق انحصاری اختراع را به زبان چینی ثبت کنید. درصورت رد درخواست شما می‌توانید درخواست تجدیدنظر را ارائه دهید. دولت چین این موارد را به رسمیت می‌شناسد:

لوگوها و نمادهایی که کالاها یا خدمات خاصی را متمایز می‌کنند که متعلق به برند شماست

کلمات، طرح‌ها، حروف، اعداد یا نمادهای سه‌بعدی که منحصربه‌فرد هستند و با تجارت شما مرتبط هستند

ترکیبی از رنگ‌ها که نشان‌دهنده ارتباط با کسب‌وکار، کالا یا خدمات شما است

 

همکاری با گمرک چین

با ثبت علائم تجاری و گواهی ثبت اختراعات واردات و صادرات محصولات تقلبی مرتبط با کسب‌وکارشما از گمرگ چین متوقف می‌شود. آشنایی شما از تولیدکنندگان متخلف و مکان آن‌ها به مقامات گمرک چین کمک می‌کند تا مجرمان را دستگیر کنند.

پس از ثبت IP، می‌توانید از وب‌سایت‌های چینی مانند Alibaba، Taobao و Baidu درخواست کنید تا محصولاتی کپی محصول شما را حذف کنند. با ارائه اسناد معتبر، این روند حدود یک هفته طول می‌کشد، تا زمانی که در راه‌اندازی کسب‌وکار در چین اقدامات پیشگیرانه انجام داده باشید، می‌توانید از مالکیت معنوی کالاهای خود محافظت کنید.

 

اسناد تجاری باقیمانده را ارائه دهید

در این مرحله از کسب‌وکار، شما پیش از این ساختار قانونی خود را انتخاب کرده‌اید، یک طرح تجاری نوشته‌اید، کارمندانی استخدام کرده‌اید و علائم تجاری و امتیاز اختراعات خود را ثبت کرده‌اید. در حال حاضر وقت آن است که تمام اسناد باقیمانده را ارائه کنید. استفاده از یک تیم مشاور در مرحله نهایی بسیار مفید است. آن‌ها می‌توانند به شما در تعیین موارد زیر کمک کنند:

آنچه برای تأیید نهایی مقامات دولتی نیاز دارید.

زمانی را که می‌توانید برای تکمیل و ارائه اسناد و مدارک تخمین بزنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *