آیا برای واردات از چین به مجوز نیاز داریم؟

مجوز واردات از چین

اگر در حوزه واردات کالا از چین و سایر کشور‌ها به ایران فعالیت کرده باشید حتماً می‌دانید که برای انجام واردات کالا به مجوز‌های مختلف از سازمان‌های مربوطه نیاز دارید. شما باید پیش از اقدام به واردات کالا تمامی مجوز‌هایی که برای واردات کالا موردنیاز هستند را وارد کنید تا زمانی که مجوز‌های موردنیاز را دریافت نکرده باشید فرایند واردات کالای شما از چین قانونی نیست.

وقتی در سطح بین‌المللی به تجارت مشغول هستید باید با دریافت مجوز واردات و صادرات و براساس قوانین و مقررات کشور مبدأ و مقصد عمل کنید تا مشکلی برای فرایند واردات شما ایجاد نشود؛ اما بسیاری از افراد مدارک لازم برای واردات کالا و مجوزهای موردنیاز برای واردات کالا از چین به ایران را نمی‌دانند. برای این با مجوزهای لازم برای واردات کالا و انواع آن آشنا شوید و بدانید که چه کالاهایی مشمول این مجوزها می‌شوند و چه مراحلی برای دریافت مجوزهای واردات وجود دارد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

دریافت مجوز واردات کالا چه شرایط و مراحلی دارد؟

برای این‌که بتوانید مجوزهای وارداتی مربوط به کالاهایی که مدنظر دارید را دریافت کنید، باید مدارک لازم برای واردات کالا را دریافت کنید و کارت بازرگانی داشته باشید. همچنین ثبت‌نام و فعال‌سازی حساب کاربری در سامانه گمرک و داشتن گواهی استاندارد برای کالای وارداتی از الزامات اولیه است. در آخر هم باید این نکته را فراموش نکنید که طرف معامله شما نباید تابعیت کشورهای ممنوع المعامله با ایران را داشته باشد در این صورت مجوز واردات برای کالاهای شما صادر نمی‌شود.

از طرف دیگر، پیش از این‌که برای خرید کالا اقدام کنید حتماً ممنوع بودن یا نبودن آن را بررسی کنید. این کار هم با کد تعرفه گمرکی (HS code) و ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت انجام‌پذیر است. به‌صورت کلی برای ثبت سفارش و انجام کارهای واردات باید در ابتدا پروفایلی در سامانه ntsw.ir داشته باشید.

در ادامه براساس کد تعرفه کالا باید ببینید که کالای شما جزء چه دسته‌ای است؛ آیا ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد یا حواله نیمایی یا ارز حاصل از صادرات یا متأسفانه براساس سیاست‌های دولت و وزارت صمت کالای موردنظر ممنوع است.

هر کالایی با توجه به نوع و ارزش خود براساس کد تعرفه گمرکی نیاز به برخی مجوزهای دولتی دارد که بدون آن‌ها نمی‌توان کار را به اتمام رساند. به همین دلیل بهتر است با ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید و در صورت نیاز برای دریافت آن‌ها اقدام کنید.

 

مجوز استاندارد

مجوز استاندارد یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید هر واردکننده یا صادرکننده‌ای آن را دریافت کند. در صورت لزوم و داشتن شرایط باید کالا به آزمایشگاه‌های مربوطه برود و پس از تائید سلامت و کیفیت آن، سازمان استاندارد مجوزی را صادر می‌کند و در طی یک نامه‌نگاری به اداره گمرک اطلاع می‌دهد. درصورتی‌که چندین بار یک کالای مشخص را وارد و ترخیص کنید و آن کالا نیازی به مجوز استاندارد نداشته است، باید در دفعات بعدی این مجوز را تهیه کنید و در زمان ترخیص کالا از گمرک این مدارک ارائه دهید.

علاوه، بعضی از کالاهای به‌صورت موقتی وارد کشور می‌شوند و پس از طی کردن مدت‌زمانی محدود از کشور خارج می‌شوند؛ این اقلام نیز نیازی به مجوز استاندارد ندارند. مدارک موردنیاز برای دریافت پروانه استاندارد به شرح زیر هستند:

تصویر آخرین آگهی منتشرشده در ارتباط با تغییرات شرکت و ثبت شرکت در روزنامه رسمی

تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل شرکت

تصویر آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی و تکمیل فرم علامت تجاری

فرم درخواست اخذ مجوز + شماره و ایمیل و امضای مدیرعامل

تصویر برابر اصل جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری یا پروانه كسب شركت، واحد يا كارگاه توليدی

مدارک مبتنی بر دریافت ایران کد

اطلاعات آزمایشگاه واحد تولید

تصویر پرسشنامه فنی

گواهی‌نامه معتبر تائید صلاحیت مسئول کنترل کیفیت

 

مجوز وزارت راه

در زمان ترخیص محموله از گمرک ممکن است با توجه به نوع کالایی که مدنظر دارید از شما مجوز وزارت راه را هم بخواهند. این مجوز مخصوص بارهایی‌ است که با شرکت‌های خارجی حمل‌ونقلی جابه‌جاشده‌اند و بدون این مجوز نمی‌توانید بار خود را تحویل بگیرید.

 

مجوز قرنطینه

اگر بار شما دانه‌های کشاورزی و بذرهای گیاهی و مواردی شبیه این موارد باشد باید مجوز قرنطینه را دریافت کنید. این مجوز نیز دارای دو بخش قرنطینه حیوانی و قرنطینه نباتی می‌شود و براساس نوع کالای وارداتی تعیین می‌شود. بعضی از کالاهای نباتی به خاطر ریسک و خطر اندک نیازی به اخذ مجوز ندارند و تنها یک گواهی بهداشتی از مبدأ ارسال کافی است. هرچند در صورت مشاهده هرگونه مشکل و آلودگی با ورود و ترخیص این نوع کالاها ممانعت می‌شود.

 

مجوز وزارت بهداشت

برای دریافت این مجوز باید کالاهای آرایشی و بهداشتی داشته باشید و برای تائید سلامت و کیفیت آن‌ها حتماً مجوز مربوطه را از وزارت بهداشت دریافت کنید گاهی اوقات پیش می‌آید که وزارت بهداشت درخواست بررسی نمونه کالا را دارد و اعلام می‌کند تا صاحب کالا نمونه‌ای از آن را به ایران برای بررسی وارد کنید.

 

دریافت مجوز ارشاد

اگر کالای وارداتی شما ازجمله کالاهایی است که زیرمجموعه وزارت ارشاد طبقه‌بندی می‌شود، کالاهایی نظیر ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ، باید مجوز ارشاد را دریافت کنید. معمولاً این مجوز برای دستگاه‌های دست‌دوم است که نیاز به بازرسی کیفی دارند و مأمور گمرک آن‌ها را چک می‌کند اما برای دستگاه‌های نو معمولاً چنین چیزی نیاز نیست.

 

مجوز سازمان انرژی اتمی

کالاهای حساسی مانند لیزرهای پزشکی، موبایل، بی‌سیم‌ها باید مجوز سازمان انرژی اتمی را دریافت کنند. این اقلام نیز بدون این مجوز نمی‌توانند وارد کشور شوند و تجار باید پیش از خرید تحقیقات لازم در این خصوص را انجام دهند.

 

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کالاهایی که مربوط به کودکان و نوجوانان هستند باید این مجوز را از کانون دریافت کنند. کالاهایی مانند بازی فکری و اسباب‌بازی که بافکر و روان بچه‌ها در ارتباط است و باید از ابعاد گوناگون بررسی و تائید شوند.

 

مجوز ثبت سفارش

این مجوز را می‌توان یکی اصلی‌ترین و پایه‌ترین مجوزهایی دانست که هر شخص حقیقی و حقوقی باید آن را دریافت کند تا بتواند کالای خود را به‌صورت قانونی وارد کشور کند. مجوز ثبت سفارش که یک کد هشت‌رقمی است، از سازمان توسعه و تجارت کشور و در سامانه جامع تجارت ایران تهیه می‌شود و فرآیند ثبت سفارش کالا در آنجا صورت می‌گیرد. فراموش نکنید این مجوز باید قبل از خرید کالا تهیه شود.

 

مجوز بانک مرکزی برای تخصیص ارز

برای این‌که واردکنندگان و صادرکنندگان بتوانند از ارز دولتی استفاده کنند و گواهی آماری دریافت کنند، باید برگه ثبت سفارش را به بانک ببرند، بانک هم درخواستی را با موضوع دریافت مجوز حواله در سامانه ارسال می‌کند و یک ماه بعد مجوز بانک مرکزی صادر می‌شود، این مجوز نیز باید پیش از خرید کالا تهیه شود.

 

مجوز وزارت جهاد کشاورزی

افرادی که در حوزه کشاورزی، دامداری و تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنند و کسب‌وکاری در این حوزه دارند، باید جواز تأسیس را از جهاد کشاورزی دریافت کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور داشته باشند.

 

مجوز سازمان غذا و دارو

شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به صادرات و واردات محصولات صنایع غذایی اقدام کنند یا قصد واردات تجهیزات پزشکی به ایران را دارند، باید مجوز‌های مربوطه را از سازمان غذا و دارو را دریافت کنند. در اصل تهیه خوراکی و مواد غذایی و شیوه بسته‌بندی آن‌ها اهمیت بالایی دارد و در صورت نبودن استانداردهای لازم امکان فروش آن‌ها وجود ندارد.

 

چه کالاهایی به مجوز واردات نیاز دارند؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت کالاهای وارداتی به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

کالاهای مجاز: این نوع کالاها بدون هیچ‌گونه مجوزی، به‌راحتی مراحل گمرکی را طی می‌کنند و کاملاً قانونی ترخیص می‌شوند.

کالاهای مشروط: این نوع کالاها تنها در شرایط و مواقع خاصی امکان ورود به کشور را دارند و در طول سال نمی‌توانند مانند کالاهای مجاز وارد و ترخیص شوند.

کالاهای ممنوع‌الورود: همان‌طور که از نام این مجوز مشخص است، این کالاها مخالف شرع و قانون هستند و به‌هیچ‌وجه به‌صورت قانونی نمی‌توان آن را وارد و ترخیص کرد.

چین یکی از قدیمی‌ترین شرکای تجاری ایران است باتوجه ‌به ارزان بودن کالاهای تولیدی در چین و حاشیه سود مناسب، واردات کالا از این کشور موردتوجه بازرگانان و واحدهای تولیدی قرار دارد. واردات کالا از چین مانند سایر کشورها باتوجه‌ به نوع کالا و کد تعرفه‌ای که دارند، مانند حقوق گمرکی و قوانین صادرات و واردات کالا تعیین می‌شود درنتیجه برای بازرگانان و واحدهای تجاری برای واردات کالا از چین از واردات مواد غذایی گرفته تا واردات لاستیک باید مجوزهای خاصی را دریافت کنند. ازجمله مجوزهای مورد‌نیاز برای واردات کالا از چین می‌توان به مجوز بهداشت، مجوز از سازمان غذا و دارو و استانداردها اشاره کرد. بازرگانان تنها بعد از دریافت این مجوزها می‌توانند نسبت ترخیص کالا از گمرک اقدام کنند.

 

شناسایی و تحقیقات بازار داخلی

تحقیقات بازار و انتخاب محصول و کالای مناسب، اولین قدم برای واردات کالا از چین است. شما باید بررسی کنید که آیا کالای موردنظر موردنیاز بازار داخلی هست یا خیر، رقابت بر روی کالای انتخاب‌شده در داخل کشور در چه سطحی هست؟ هزینه‌های جانبی کالا ازجمله عوارض گمرکی و مالیات چه میزان هستند؟

 

شناسایی تولید‌کننده و فروشنده در چین

اگر به‌عنوان یک تاجر تصمیم به واردات کالا از چین کرده‌اید، باید در قدم اول تولید‌کننده یا فروشنده مورد‌نظرتان را در کشور چین شناسایی کنید. این شناسایی به شما کمک می‌کند که خرید و واردات موفق‌تر و پرسود‌تری داشته باشید. شناسایی فروشنده یا تولید‌کننده چینی مراحل مختلفی دارد، در ابتدا باید با فروشندگان برای خرید کالا گفت‌وگو و مذاکره کنید. در این مذاکرات قیمت و میزان محصولی که خریداری‌شده مشخص می‌شود. بازرگانان می‌توانند در این مذاکرات زمان تحویل کالا، کیفیت، ویژگی‌های کالا و حتی شرکت حمل‌ونقل هوایی برای ارسال بار را تعیین کنند. بازرگانان باید پیش از عقد قرارداد با فروشنده چینی، مقداری از محصول مورد‌نظر را به‌عنوان نمونه خریداری و تست کنند.

قبل از این‌که قرارداد بین فروشنده چینی و تاجر ایرانی منعقد شود، فروشنده باید مقداری از کالا را به‌عنوان نمونه برای خریدار ارسال کرده تا فرد خریدار با انجام تست نسبت به کیفیت محصول اطمینان حاصل کند. با تست کالا خرید مطمئن‌تر و موفق‌تری خواهید داشت. بعد از تست و تائید کالا پیش فاکتور توسط فروشنده چینی ارسال و خریدار آن را تائید می‌کند. با انجام این تاییدات قرارداد نهایی بسته می‌شود.

 

ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

در قدم دوم شما باید با‌توجه ‌به قوانین واردات و ترخیص کالا، برای حمل کالا از چین باید از وزارت صمت، ثبت سفارش کالا را ثبت کنید. ثبت سفارش کالا به معنای بررسی مشخصات و ماهیت کالا توسط کارشناسان وزارت بازرگانی و ارائه مجوز ورود کالا به کشور است. تائید ثبت سفارش به فاصله زمانی یک تا هفت روز طول می‌کشد. درنتیجه باید توجه داشته باشید که هرگز بدون در داشتن مجوز ثبت سفارش کالایی را به سمت ایران حمل نکنید.

 

ارائه اسناد به گمرک برای ترخیص کالا

ترخیص کالا آخرین مرحله برای واردات کالا از چین به ایران است. باید توجه داشته باشید که برای اظهار کالا به گمرک، باید از اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی دریافت کنید. بازرگانان برای ترخیص کالا باید قبض انبار، بارنامه، پروفرما اینویس، پکینگ لیست و گواهی مبدأ را به همراه اظهارنامه گمرکی به گمرک ارائه دهند. علاوه بر این مدارک و گواهی‌نامه‌ها، بازرگانان برای واردات از چین، باید گواهی استاندارد و مجوزهای خاص نیز دریافت کنند. اظهار کالا به گمرک می‌تواند مستقیم توسط صاحب کالا (کارت بازرگانی) و یا حق العملکار-کارگزار گمرکی که از صاحب کالا وکالت رسمی دریافت کرده است انجام شود. اگر مجوزها به‌طور کامل دریافت نشده باشند، کارشناسان گمرک تأییدیه نهایی برای صحت مندرجات کالا را صادر نمی‌کند. درنهایت بازرگانان برای واردات کالا باید هزینه‌های ترخیص کالا را پرداخت کنند و پروانه واردات کالا را دریافت کنند.

 

محصولات مناسب برای واردات از چین

کشور چین یکی از قطب های مهم اقتصاد در جهان و به‌عنوان شریک قدیمی تجاری ایران است. مبادلات تجاری ایران با چین به‌قدری است که بخش زیادی از بازار محصولات مختلف در ایران را کالاهای چینی پرکرده‌اند. بیشترین کالاهایی که از چین وارد کشور می‌شوند به شرح زیر هستند:

مواد اولیه شیمیایی و معدنی

آلات موسیقی

لوازم روشنایی و نورپردازی

لوازم پلاستیکی

پیچ و مهره

انواع پارچه و لباس و لوازم خیاطی

لوازم جانبی اتومبیل

لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر

قطعات ماشین‌های صنعتی و کشاورزی

لوازم ساختمانی و خانگی

انواع کودهای شیمیایی

انواع شیرآلات

لوازم‌خانگی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی

 

هزینه واردات کالا از چین

هزینه واردات از چین به عوامل متفاوتی وابسته است. مواردی مانند نوع، حجم و تعداد کالا، انبارداری، فاصله مبدأ و مقصد مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه واردات کالا از چین به ایران هستند. برخی از کالاها و قطعات خاص شامل معافیت و تخفیف‌هایی می‌شود که هزینه‌های تمام‌شده واردات را برای بازرگانان و واردکنندگان کاهش می‌دهد. به‌طورکلی مهم‌ترین هزینه‌هایی که برای خرید محصولات در کشور چین باید پرداخت شود که عبارت‌اند از:

هزینه کارشناسی کالا

هزینه ثبت سفارش و تخصیص ارز

هزینه حمل‌ونقل کالا

هزینه‌های انبارداری

هزینه ترخیص از گمرک

هزینه‌های گمرکی

بیمه‌نامه

 

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین مجوزهای واردات کالا و چندوچون این موضوع را برای شما هم بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به سامانه صادرات و واردات و وبسایت‌ درگاه ملی مجوزها بزنید تا با فهرست و شرایط همه مجوزهای مصوب کشور به تفکیک مرجع صادرکننده مجوز آشنا شوید.

آیا برای واردات از چین به مجوز نیاز داریم؟

بله، برای واردات از چین به مجوز‌ها و مجوزهایی نیاز دارید که بسته به نوع کالا، مقدار واردات، محدودیت‌ها و قوانین مربوطه متفاوت است.

آیا برای همه انواع کالاها به مجوز نیاز داریم؟

بسته به نوع کالا، برخی از کالاها نیاز به مجوز دارند و برخی دیگر ممکن است بدون نیاز به مجوز قابل واردات باشند. این موضوع بسته به قوانین و مقررات کشور مقصد و کالا تعیین می‌شود.

چگونه می‌توانیم مجوز واردات را برای کالاهای چینی دریافت کنیم؟

برای دریافت مجوز واردات، باید با مراجع و سازمان‌های مربوطه در کشور مقصد تماس بگیرید و الزامات و فرآیندهای لازم را بررسی کنید.

آیا راهکارهایی برای سهولت در اخذ مجوز واردات از چین وجود دارد؟

بله، برای سهولت در اخذ مجوز واردات از چین می‌توانید با مشاوران تجاری، وکلای تخصصی یا کارشناسان بازرگانی همکاری کنید تا راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنید.

چه عواملی می‌توانند تأثیرگذار بر فرآیند اخذ مجوز واردات از چین باشند؟

عواملی مانند نوع کالا، مقدار واردات، قوانین و مقررات کشور مقصد، محدودیت‌های تجاری و ارزی، و سیاست‌های تجاری داخلی و خارجی می‌توانند بر فرآیند اخذ مجوز تأثیرگذار باشند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *