هزینه حمل کانتینر از چین به ایران

حمل کانتینر از چین

در حال حاضر کشور چین در حوزه تجارت و قعالیت‌های بین المللی یک کشور پیشرو شناخته می‌شود. در اغلب کشور‌های جهان می‌توانید محصولات تولید کشور چین را ببینید که به صورت گسترده به فروش می‌رسند، محصولات چینی کیفیت‌های مختلفی دارند و براساس کیفیت، می‌توان محصولات مختلف با قیمت‌های متنوعی را در کشور چین پیدا کرد.

با توجه به اینکه محصولات تولید شده در کشور چین متنوع هستند و گروه‌های کالایی متفاوتی را شامل می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به گروه خاصی محدود کرد، همل و نقل کالا از چین به ایران نیز به صورت‌های متفاوتی انجام می‌شود معمولا کالاهای دارویی و مواد فاسد شدنی که باید سریعا به کشور ارسال شوند به صورت هوایی به ایران منتقل می‌شوند و باقی محصولات به صورت دریایی و یا زمینی به ایران حمل می‌شوند. با توجه به اینکه فاصله ایران و چین با هم زیاد است حمل و نقل هوایی کالا‌ها از چین به ایران برای اغلب تاجران صرفه اقتصادی ندارد چرا که هرینه حمل هوایی از تمامی روش‌های مختلف دیگر حمل و نقل کالا بیشتر است.

هزینه حمل کانتینر از چین به ایران در حمل و نقل دریایی اهمیت زیادی دارد، شما باید پیش از اقدام به اجاره کانتینر هزینه نهایی حمل آن به ایران را بدانید و براساس بودجه و نیازی که دارید کانتینر‌های مناسب با ظرفیت مناسب را اجاره کنید. معمولا حجم کانتینر‌ها 20 تا 40 فوت است و بر همین اساس شما باید با توجه به حجم کالایی که در اختیار دارید نوع کانتینر مناسب را دریافت کنید تا کالای شما در حین حمل و نقل دچار خرابی و یا آسیب نشود.

 

حمل دریایی کالا با کانتینر به ایران

با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر ایران و دسترسی به آب‌های آزاد، حمل دریایی بار از چین به ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازرگانان ایرانی برای انتقال بار به ایران است. اما متاسفانه در این مسیر گاهی مشکلاتی برای تاجران ایجاد می‌شود در این موارد بهتر است برای پیداکردن بهترین روش‌های واردات کالا به صورت دریایی به ایران با  افراد صاحب تجربه مشورت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. شما می‌توانید با  با دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با راه و روش‌‌های متنوع واردات کالا به ایران، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و روش مناسب تری را برای واردات کالاهای خود انتخاب کنید.

هزینه حمل کانتینر از چین به ایران به عوامل متعددی وابسته است مانند اندازه کانتینر، نوع کانتینر، فرمت قرارداد خرید و شهر مبدأ و مقصد ارسال بار. ارسال بار از چین به ایران معمولا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. اگر مجبور باشید بار خود را ابتدا به کشوری واسط مانند دبی بفرستید و سپس به ایران ارسال کنید، این امر سبب ایجاد هزینه حمل کانتینر و اجاره‌بهای بیشتری می‌شود. اما اگر ارسال مستقیم بار از چین را انتخاب کرده باشید، بار شما با هزینه کمتر و در زمان کمتری به دست شما می‌رسد، این امر سبب کاهش هزینه‌های اجاره کانتینر برای شما می‌شود.

در ادامه مقاله روش‌های مستقیم و غیرمستقیم حمل کانتینر از چین را بررسی خواهیم کرد. اگر به تازگی فعالیت خود در حوزه تجارت کالا را آغاز کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

به صورت کلی و معمول هزینه حمل کانتینر از چین به ایران براساس بندر مبدا و مقصد به شرح زیر است هر چند که این هزینه‌ها متغیر هستند و با توجه به نوع بار شما و نیز نوع کانتینر تغییر می‌کنند.

مبدا           مقصد                     نوع کانتینر              هزینه

شانگهای  بندر عباس               کانتینر 20′ GP       ۲۳۰۰ دلار

شانگهای  بندر عباس               کانتینر 40′ HC       ۳۳۵۰ دلار

نینگبو       بندر عباس               کانتینر 20′ GP       ۲۳۰۰ دلار

نینگبو       بندر عباس               کانتینر 40′ HC       ۳۳۵۰ دلار

چینگدائو    بندر عباس               کانتینر 20′ GP       ۲۳۰۰ دلار

چینگدائو   بندر عباس               کانتینر 40′ HC       ۳۳۵۰ دلار

شنژن      بندر عباس               کانتینر 20′ GP       ۲۳۰۰ دلار

شنژن      بندر عباس               کانتینر 40′ HC       ۳۳۵۰ دلار

تیانجین    بندر عباس               کانتینر 20′ GP       ۲۳۰۰ دلار

تیانجین    بندر عباس               کانتینر 40′ HC       ۳۳۵۰ دلار

حمل دریایی از چین
حمل دریایی از چین

روش‌های حمل دریایی مستقیم کالا از چین به ایران

حمل دریایی کالا از چین به ایران به روش مستقیم معمولا برای کالاهایی کاربرد دارد که واردات آن‌ها به ایران شامل تحریم‌ها نمی‌شود در چنین شرایطی شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به دولت و کشوری واسط کالای خود را به ایران منتقل کنید.

حمل‌ دریایی مستقیم با بارگیری کالا از بندر مبدا و انتقال به بندر مقصد (بدون توقف در مسیر و تغییر کشتی یا کانتینر) انجام می‌شود. با توجه به اینکه در این روش حمل بار هیچ توقف و تغییر اضافی در طول مسیر ندارد، معمولا هزینۀ کمتری برای تاجران در پی دارد. از جنبه دیگر هم اتلاف زمان در حمل مستقیم کالا وجود ندارد و محمولۀ کانتینری سریع‌تر به دست خریدار کالا می‌رسد. متاسفانه همیشه استفاده از روش‌های مستقیم واردات کالا به ایران ممکن نیست؛ در نتیجه تاجران باید به سراغ روش‌های غیرمستقیم بروند که پیچیدگی‌های زیادی دارد.

 

روش‌های حمل دریایی غیرمستقیم کالا از چین به ایران

در برخی از موارد ممکن است که حمل‌ مستقیم کالا از مبدا به مقصد برای تاجران میسر نشود. برای نمونه ممکن است به خاطر تحریم‌ کشور مبدا یا کشور سوم نتوانید کالای خود را مستقیما از بندر مبدا به ایران وارد کنید در برخی از موارد دیگر هم خطوط کشتیرانی مد نظر شما سرویسی برای حمل کالا تا بنادر ایران ندارند. در چنین موارد برای حمل کانتینر از چین یا هر مبدا دیگری باید از روش‌های غیرمستقیم حمل کالا استفاده کرد. در ادامۀ مقاله دو روش رایج حمل غیرمستقیم کانتینر از چین را برای تاجران و بازرگانان ایرانی بررسی خواهیم کرد.

کراس استافینگ (Cross Stuffing)

در این روش محموله در محلی به جز بندر مبدا یا مقصد از کانتینر کشتی اول خارج می‌شود، سپس یک کشتی دیگر آن را در کانتینر خود بارگیری می‌کند و به سمت مقصد حرکت می‌کند. با توجه به اینکه در این روش بار شما از کانتینر خارج می‌شود، باید فرایند جابه‌جایی و انتقال کالا‌ها به کانتینر جدید با دقت نجام شود تا کالا‌ها در حین جا به جا شدن دچار خرابی و آسیب نشوند. هزینۀ کراس استافینگ جدا از هزینۀ حمل کالا محاسبه می‌شود و باید توسط صاحب بار پرداخت شود. پارامترهای زیادی برای محاسبۀ هزینۀ کراس استافینگ اهمیت دارند، برای نمونه در زمان حمل کانتینر از چین به روش کراس استافینگ، ماهیت کالا، بسته‌بندی آن و تجهیزات خاصی که برای تخلیه و بارگیری کالا‌ها نیاز هستند، باید به دقت بررسی شوند.

کراس استافینگ اصولا در بندر جبل علی کشور امارات انجام می‌شود. برای انجام این فرایند نیاز است تمامی اسناد از جمله بارنامه، پکینگ لیست، اینویس به نام شرکتی در امارات صادر شود. اصل بارنامه یا تلکس آن باید تا قبل از رسیدن کالا به بندر جبل علی، برای شرکت اماراتی ارسال می‌شود تا شرکت بتواند برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کند. این شرکت قبض انبار و ترخیصیه را از نمایندگی کشتیرانی در کشور امارات دریافت می‌کند و کالا را به مقصد ایران ارسال می‌کند. در اصل شرکت واسط به عنوان خریدار بار معرفی می‌شود و سپس بار را پس از دریافت به اسم خریدار، به ایران منتقل می‌کند.

ترانسشیپ (Transshipment)

ترانسشیپمنت در بازرگانی به معنی انتقال کالا، نفرات یا تجهیزات از وسیله‌ای به وسیلۀ دیگر است. تقریبا تمام خطوط کشتیرانی خارجی محموله‌های کانتینری خود را به این روش وارد بنادر ایران می‌کنند. خصوصا برای حمل کانتینر از چین و اروپا ترانسشیپمنت نیز مانند کراس استافینگ معمولا در بندر جبل علی امارات انجام می‌شود.

 

تفاوت این دو روش غیر مستقیم حمل دریایی کالا در چیست؟

در ترانسشیپمنت بر عکس کراس استافینگ، بار بدون تخلیه و بارگیری از یک کشتی به کشتی دیگری منتقل می‌شود. در اصل کانتینر‌ها در روش ترانشیپ جابه‌جا می‌شود، نه خود کالا. در این روش، کشتی در بندر پهلو می‌گیرد و محمولۀ کانتینری به کمک تجهیزات خاصی از کشتی اول به کشتی Feeder منتقل می‌شوند. کشتی Feeder کوچک‌تر از کشتی اصلی است و استفاده از آن کاهش هزینۀ تمام‌شده حمل بار را برای تاجران در پی دارد.

وقتی فروشنده یا صاحب کالا قادر به ذکر مقصد اصلی محموله در بارنامه نباشد از این روش استفاده می‌شود. برای نمونه  به دلیل عدم فعالیت بانک کولنون چین، استفاده از این روش برای حمل کانتینر از چین رواج بالاتری دارد. گاهی اوقات نیز تاجران برای روان‌تر انجام‌شدن فرایند ترخیص کالا و کاهش هزینه‌های حمل مستقیم بار از این روش برای ارسال بار خود به ایران استفاده می‌کنند. کاربرد ترانسشیپ در حال حاضر ازاین موارد فراتر رفته است و در حال حاضر و برای حمل بارهای چندمقصدی و تغییر حامل نیز از این روش استفاده می‌شود.

واردات از چین به ایران
واردات از چین به ایران

عوامل اثرگذار در هزینه حمل دریایی از چین کدامند؟

یکی از معیارهای مهم در حمل‌ونقل دریایی کالا از چین هزینه حمل کالا است. عوامل مختلفی در قیمت حمل و نقل کالا اثرگذار هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

نقش بندر مبدأ در هزینه

انتخاب بندر مبدأ برای ارسال کالا یکی از معیارهای مهم در هزینه نهایی  حمل کالا به ایران است. بهتر است بندری را برای بارگیری انتخاب کنید که به کارخانه‌ای که کالا را از آن خرید کرده‌اید نزدیک باشد، هر چه این فاصله کمتر باشد باعث کمتر شدن هزینه ارسال کالا می‌شود. ممکن است قیمتی که از سایر بنادر برای حمل کالا پیشنهاد می‌شود کمتر باشد، علاوه بر این امکان ارسال کالا به ایران از بندر مدنظر وجود نداشته باشد یا حتی کشتی در بنادر دیگر زودتر بارگیری شده باشد و حرکت کرده باشد حتی ممکن است بندر دیگری فاصله کمتری تا بندر مقصد داشته باشد.

شما باید تمامی این شرایط را بررسی کنید و بر اساس آن تصمیم مناسبی بگیرید. در چنین شرایطی داشتن یک فوروارد خوب و حرفه‌ای به نفع شما است و می‌تواند شما را هزینه‌های سرباری که برای شما ایجاد می‌شود مطلع کند و در نتیجه از بروز این هزینه‌ها جلوگیری کند.

بندر مقصد و تأثیر آن در هزینه

باتوجه به مواردی که برای بندر مبدأ بررسی کردیم می‌توان نقش تعیین کنندۀ بندر مقصد را نیدر هزینه حمل کالا ز متوجه شد. شما می‌توانید با انتخاب بندر مناسب برای پهلوگیری کشتی و تخلیه و ارسال کالا به مقصد نهایی از هزینه‌های حمل دریایی کالا را تا حد زیادی کم کنید.

زمان تقریبی تحویل کالا

زمان تحویل کالا یکی از پارامترهای مهم تعیین هزینه ارسال کالا است. شما باید اطلاع دقیقی از زمان حمل بار از انبار به محل بارگیری، مدت زمان لازم برای بارگیری و زمان حرکت کشتی داشته باشید؛ اگر این موارد را مد نظر قرار ندهید و پشت گوش بیاندازیدممکن است هزینه‌های رزرو کانتینر و قیمت کالا افزایش پیدا کند و در نتیجه هزینه نهایی حمل بار شما به شدت بالا برود.

فرمت خرید کالا در چین

یکی از مهمترین معیارهای تعیین هزینه حمل بار از چین به دبی روش خرید کالا است. بر اساس نوع خریدی که انجام می‌دهید، هزینه‌های خرید کالا ممکن است به عهده شما یا فروشنده باشند. بهتر است با انواع گوناگون فرمت خرید آشنا باشید و سپس اقدام به عقد قرارداد و خرید کالا کنید. فرمت‌‌های خرید شامل انواع زیر است:

EXW

FCA

FOB

وزن و حجم کالا

ابعاد و وزن کالا و فضایی که کالای شما در کانتینر اشغال می‌کند در تعیین میزان هزینه حمل کالا اثر مستقیم دارد. مسلم است  که هر چه حجم کالا بیشتر باشد هزینه حمل و نقل کالا هم بیشتر خواهد بود.

نوع کالا

نوع کالا نیز برای ارسال در هزینه نهایی حمل کالا اثرگذار است. هزینه کالایی که شرایط حمل حساسی دارند و برای نگهداری آن‌ها باید تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود، در مقایسه با کالایی که معمولی هستند و شرایط عادی دارند، بیشتر است.

اندازه کانتینر

بخشی از هزینه کانتینر مربوط به نوع کانتینر انتخابی است. کانتینرها در دو نوع ۲۰ فوت و ۴۰ فوت قابل اجاره هستند. اگر میزان بار شما از یک کانتینر کمتر باشد، بار شما برچسب خرده بار می‌خورد. در این صورت می‌توانید از خدمات گروپاژ برای حمل کالای خود استفاده کنید که برای افرادی که بار کمی دارند روش مقرون به صرفه‌ای است.

انواع کانتینر ۲۰ فوت

کانتینرهای 20 فوت در دو نوع ساده و heavy duty  اجاره داده می‌شوند. کانتینرهای ساده قابلیت حمل 20 تن بار را دارند. اما توان کانتینرهای heavy duty  25 تن است. هر چند که قیمت اجاره‌ای آن‌ها هم بیشتر است.

انواع کانتینر ۴۰ فوت

در کانتینرهای 40 فوت محدودیت وزنی 20 تنی وجود دارد. تنها تفاوت کانتینرهای 40 فوت با کانتینرهای 20 فوت، بحث حجمی بار است. کانتینرهای 40 فوت معمولی 60 CBM بار گنجایش دارند. کانتینرهای 40 فوت کیوب نیز برای بارهای حجیم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کانتینرها شبیه کانتینرهای معمولی هستند، با این تفاوت که ارتفاع آنها 20 سانتیمتر بیشتر است.

 

هزینه تومانی حمل کانتینر از چین

در کنار هزینه‌هایی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، بخشی از هزینه‌های واردات از چین مربوط هزینه‌های داخلی حمل و نقل کالا هستند. مهم‌ترین هزینه‌های ریالی حمل کانتینر شامل موارد زیر هستند:

۱- هزینه‌های ترخیص کالا و قبض‌های مربوط به انبار

۲- هزینه دموراژ یا هزینه بازگشت کانتینر به خطوط حمل دریایی. در شرایط عادی تاجران ۱۰ روز فرصت دارند تا بار خود را ترخیص کنند و کانتینر اجاره‌ شده را تحویل بدهند. در شرایطی که از این مهلت قانونی بگذرد، واردکننده باید به ازای هر روز مبلغی را بپردازد. این مبلغ بر اساس توافق‌های اجاره کانتینر پرداخت می‌شود.

۳- برای اینکه در بازگشت کانتینر مشکلی پیش نیاید، باید یک چک تضمین نیز ارائه شود. مبلغ این چک در سال ۱۴۰۱ صد میلیون تومان بوده است و براساس میزان تورم به صورت سالیانه تغییر می‌کند و بالاتر می‌رود.

۴- وجه نقد در زمان اجاره و ترخیص کانتینر مبلغی نیز به صورت وجه نقد تحویل داده می‌شود. اگر کانتینر در مهلت ۱۰ روزه تحویل داده شود، وجه نقد و چک تضمین به تاجر باز گردانده می‌شوند.

اگر بار شما کمتر از یک کانتینر باشد و کانتینری را به صورت شراکتی اجاره کرده باشید، نیاز نیست چک تضمین اجاره کانتینری تحویل دهید. اما مبلغی را بایدبه عنوان تضمین ارائه کنید. علاوه بر این هزینه‌های دموراژ شامل حال حمل خرده بارها نمی‌شود.

حمل بار از چین
حمل بار از چین

مدت زمان حمل بار از چین به چه عواملی بستگی دارد؟

اصلی ترین پارامتر برای تعیین مدت زمان حمل بار از چین مسیر بین دو کشور است. برای تخمین این مدت زمان معیارهای متفاوتی وجود دارند که باید بررسی شوند. در ادامه مقاله این موارد را نیز بررسی خواهیم کرد.

فاصله بین بندر‌های مبدأ و مقصد: بندر‌هایی که در غرب چین قرار دارند با کشور ما کمترین فاصله را دارند، شما با انتخاب این بنادر می‌توانید مدت زمان کمتری را برای حمل بار خود به ایران در مقایسه با دیگر بنادر چین در نظر بگیرید.

تشریفات گمرکی در مبدأ و مقصد: همانطورکه می‌دانید تشریفات گمرکی تقش مهمی در مدت زمان ارسال و تحویل کالا دارند. اگر فورواردر حرفه‌ای و کاربلد این فرایند‌ها را انجام دهد، بار شما در مدت زمان کمتری به دست شما می‌رسد.

نوع بار، خرده‌بار یا فول‌بار: اگر بار شما کم باشد و به صورت خرده‌بار باشد و از ظرفیت یک کانتینر کمتر باشد شما باید تا زمان پر شدن کانتینر ارسال آن به تعویق بیندازید. از جنبه دیگر باتوجه به اینکه بار شما در کنار سایر کالاها قرار می‌گیرد، ممکن است کالایی در کانتینر وجود داشته باشد که نیاز به مجوزهای خاصی داشته باشد. در این شرایط باز هم تا زمان صدور مجوزهای لازم، بار شما امکان ارسال به ایران را نخواهد داشت.

 

هزینه حمل کانتینر از چین چقدر است؟

اندازه‌های مختلفی دارد، هزینه کانتینرهای کوچک با بزرگ متفاوت است و یک مقدار نیست. همچنین اندازه عامل دیگری است که در میزان هزینه حمل کانتینر از چین اثرگذار است.

عوامل تأثیرگذار در هزینه حمل کانتینر از چین به ایران

اندازه کانتینر: اندازه کانتینر در هزینه نهایی حمل کالا اثرگذار است. نکته مهمی که وجود دارد این است که بار شما خرده‌بار است یا فول‌بار است. اگر بار شما فول‌بار یا FCL باشد، با توجه به اینکه کانتینر به‌طور دربست در اختیار شما قرار دارد، تمامی هزینه‌ها را باید خودتان پرداخت کنید. اگر بار شما خرده‌بار یا LCL باشد، می‌توانید تنها قسمتی از کانتینر را اجاره کنید و هزینه کمتری پرداخت کنید. کانتینرهای باری علاوه بر حجم بر اساس نوع و کاربردی که دارند هم دسته‌بندی می‌شوند. در برخی از موارد برای حمل کالا نیاز به کانتینرهای خاصی است. برای نمونه برای حمل مواد غذایی و دارویی به کانتینرهای سرد یا کانتینرهای مجهز به تهویه مطبوع نیاز است. هزینه اجاره کانتینرهای مخصوص نسبت به مدل‌های ساده بیشتر است.

شهر مبدأ و مقصد: انتخاب بندر مناسب در مبدأ و مقصد و شرایط بارگیری و تخلیه‌بار در بنادر در هزینه حمل کانتینر از چین اثر مستقیم دارد. بندرهای معروف چین عبارتند از دالیان، فوشان، فوژو، شانگهای، تیانجین، شنژن، گوانگژو و هوانگپو. مقصد این بنادر در ایران اغلب بندرعباس، عسلویه، امام خمینی، بوشهر، قشم و کیش هستند.

فرمت قرارداد خرید: یکی از معیارهای مهم در هزینه نهایی حمل کانتینر از چین نوع قراردادی است که با فروشنده بسته‌اید. رایج‌ترین قراردادهای خرید Ex Work و FOB هستند که در مقاله‌هایی جداگانه این قراردادهای اینکوترمز را به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم. با توجه به این قراردادها تعهدات فروشنده و خریدار برای پرداخت هزینه‌های بارگیری، حمل‌ونقل، بیمه، امنیت کالا، عوارض گمرکی مشخص می‌شود.

نوع بار: در مواردی که قصد حمل کالای خود به صورت  خرده بار را دارید، می‌توانید به‌جای اجاره یک کانتینر کامل، از خدمات حمل خرده بار چین استفاده کنید. شرکت‌های بازرگانی برای پایین آوردن هزینه حمل کانتینر از چین، امکان حمل خرده بار را برای مشتریان فراهم کرده‌اند. به این شکل که بازرگانان بار خود را به شرکت‌های حمل و نقلی تحویل می‌دهند سپس این شرکت‌ها بارها را دسته‌بندی کرده و چند بار را در یک کانتینر قرار می‌دهند در نهایت چند بازرگان هزینه یک کانتینر را به‌صورت اشتراکی پرداخت می‌کنند که سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

در مواردی که حجم بار شما زیاد است و  نیاز به یک کانتینر مستقل دارید، گفته می‌شود که نوع بار شما «فول بار» است. در این حالت کانتینر به‌صورت دربست در اختیار یک بازرگان قرار داده می‌شود و بازرگان باید هزینه‌های حمل و اجاره کانتینر را پرداخت کند.

کلاس بار: کالاهای خطرناک براساس قوانین بین‌المللی به ۹ گروه تقسیم می‌شوند. کلاس خطر کانتینر شما در کدام دسته است بر هزینه حمل کانتینر از چین اثر گذار است. طبیعی است که هرچه کالایی ارسالی در کانتینر خطرناک‌تر باشد، هزینه کانتینر بیشتر می‌شود. کلاس‌های خطر بار عبارتند از:

کلاس یک: مواد منفجره

کلاس دو: گازها

کلاس سه: مایع‌ها با قابلیت احتراق و اشتعال

کلاس چهار: جامدات با قابلیت اشتعال

کلاس پنج: اکسید کننده

کلاس شش: ‌ سموم و خطر استنشاق آن‌ها

کلاس هفت: رادیو اکتیو

کلاس هشت: خورنده

کلاس نه: کالاهای خطرناک متفرقه

تشریفات گمرکی در مبدأ و مقصد: وقتی کانتینری را اجاره می‌کنید از زمانی که آن را تحویل گرفته‌اید تا زمان تخلیه و تحویل کانتیتر در اختیار شما است و شما باید به‌ازای هر روز استفاده از آن اجاره مشخصی را پرداخت کنید. در این جا است که سرعت انجام تشریفات گمرکی اهمیت پیدا می‌کند. اگر بتوانید تشریفات گمرکی را در مبدأ و مقصد بدون مشکل پشت سر بگذارید، هزینه کمتری برای حمل کانتینر پرداخت می‌شود. اگر در انجام امور گمرکی تجربه و دانش بالایی ندارید یا نمی‌خواهید درگیر تشریفات گمرکی وارد شوید می‌توانید این کار را به کارشناسان بازرگانی حرفه‌ای واگذار کنید.

 

راهکارهای کاهش هزینه حمل کانتینر دریایی از چین

کاهش هزینه حمل کانتینر دریایی از چین به دیگر نقاط جهان برای تجارت‌های بین‌المللی اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که هزینه‌های حمل کانتینر دریایی عوامل متعددی مانند اندازه کانتینر، وزن، مسافت، درگاه‌های مبدأ و مقصد، زمان ترانزیت، نوع کالا و نرخ‌های حمل‌ونقل از کشتی‌ها قرار دارد. برای بهینه‌سازی هزینه‌ها، نیاز به بررسی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب وجود دارد. در ادامه چند راهکار برای کاهش هزینه حمل کانتینر از چین را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب مسیر: انتخاب مسیر و درگاه مناسب بر اساس مقصد نهایی سبب می‌شود  تا هزینه حمل کانتینر کاهش پیدا کند. بررسی مسیرها و مقایسه هزینه‌ها از جمله تعیین کشتی‌های بزرگ و درگاه‌های اقلیمی و بین‌المللی می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

استفاده از خدمات ناوگان چند‌مدال: خدمات ناوگان چند‌مدال امکان انتقال بار از درگاه به مقصد نهایی از طریق چندین حمل‌ونقل را فراهم می‌کند. این امر می‌تواند هزینه‌های هزینه حمل کانتینر از چین به ایران را کاهش دهد.

توافقات طولانی مدت با شرکت‌های حمل‌ونقل: ایجاد توافق‌های طولانی مدت با شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی می‌تواند شما را از تغییرات ناگهانی در هزینه‌های حمل و نقل حغظ کند.

استفاده از فناوری و نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره تأمین: فناوری‌های مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند به شما این امکان را بدهند تا به صورت بهینه‌تری بار خودتان را مدیریت کنید و به تخفیف هزینه‌ها برسید.

مطالعه مقررات و مقررات بین‌المللی: داشتن دانش کافی در حوزه مقررات و مقررات بین‌المللی در حمل‌ونقل دریایی می‌تواند به شما کمک کند تا از جریان‌های اصلی و تغییرات قانونی آگاهی پیدا کنید.

بهبود فرآیندها: بهبود فرآیندهای داخلی مرتبط با مدیریت زنجیره تامین و حمل‌ونقل کانتینری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کمک کند.

واردات کالا با کانتینر
واردات کالا با کانتینر

زمان حمل کانتینر از چین چقدر است؟

هر چند که هزینه حمل کانتینر از چین اهمیت بالایی دارد، اما در کنار هزینه باید ایمنی و زمان حمل کالا‌ها را نیز در نظر گرفت. در حالت کلی اگر حمل کالای ارسالی نیاز به مجوز خاصی نداشته باشد و بدون مشکل انجام شود، حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول می‌کشد تا کالا به ایران برسد؛ اما در اغلب مواقع امکان ارسال مستقیم کالا به چین وجود ندارد.

برای حمل غیرمستقیم از یک شرکت واسطه که در دبی یا بندر جبل علی فعالیت می‌کند استفاده می‌شود. به این شکل که تمامی اسناد و مدارک به نام شرکت واسطه صادر می‌گردد تا بار ارسالی به بندر جبل علی ارسال شود و توسط این شرکت تحویل گرفته شود. در گام بعد، کالا مجدد از دبی به ایران ارسال می‌شود. زمان ارسال بار در روش غیرمستقیم حدود ۳۰ تا ۴۵ روز است.

برای حمل بار از چین به ایران می‌توانید از کشتی‌های دریایی و هواپیما استفاده کنید. حمل کالا از چین به ایران به روش دریایی ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل کالا بین دو کشور است و به همین دلیل اغلب بازرگانان از این روش برای حمل و نقل کالاهای خود استفاده می‌کنند.

برای حمل کالا از چین به ایران به روش دریایی به مدارک زیر نیاز دارید:

پکینگ لیست

مجوز واردات

فاکتور خرید

گواهی بهداشتی در صورت نیاز

بارنامه

کارت مجوز عمومی

کارت بازرگانی

مجوز گمرکی صادرات

به‌ صورت معمول ارسال بار از چین به ایران حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول می‌کشد. البته این مرود در ظرایطی است  که تمامی مراحل بارگیری، ترخیص بدون پیچیدگی خاص انجام شود و به نتیجه برسد. اگر می‌خواهید کالای ارسالی خود را در سریع‌ترین زمان و بدون مشکل تحویل بگیرید، باید از دانش و تجربه یک شرکت حمل و نقل از چین به ایران استفاده کنید.

 

قیمت حمل کانتینر از چین به ایران چقدر است؟

کانتینرها در اندازه‌های متفاوتی وجود دارند و هزینه حمل یک کانتینر از چین به ایران به موارد متفاوتی وابسته است. اندازه کانتینر یکی از مهم‌ترین این موارد است. برای نمونه هزینه حمل کانتینر ۲۰ فوتی از چین با هزینه کانتینر در اندازه‌های بزرگ‌تر متفاوت است. موارد تاثیرگذار در هزینه ارسال کانتینر از چین به ایران عبارتند از:

اندازه کانتینر

شهر مبدأ

نوع قرارداد خرید

نوع بار از نظر کلاس خطر

 

انواع کانتینر برای ارسال بار از چین به ایران

کانتینرهایی که معمولا در حمل و نقل دریایی استفاده می‌شوند در سه حجم مختلف و از جنس‌های آلومینیوم و فولاد هستند. در چنین مواردی برای این‌که هزینه حمل کانتینر کاهش پیدا کند، می‌توانید بخشی از فضای کانتینر را اجاره و هزینه ارسال کانتینر از چین به ایران را برای کالاهای خود کاهش دهید. به صورت کلی و جهانی  نحوۀ بارگیری کالا در کانتینر در هزینه حمل کانتینر از چین به ایران تأثیر دارد و به ۲ شکل انجام می‌شود:

فول بار FCL

خرده بار LCL

کانتینر دربست (فول بار) FCL

هنگامی که حجم بار ارسالی شما به اندازه‌ای باشد که تمام ظرفیت یک کانتنیر را پر کند، استفاده از کانتینر دربست مناسب حمل بار است. برای استفاده از کانتینر دربست تمام هزینه کانتینر بر عهده‌ی شما است.

کانتینر اشتراکی (خرده‌بار) LCL

گاهی اوقات ممکن است که حجم بار شما به اندازه‌‌ی یک کانتینر کامل باشد. در این موارد نیاز نیست که هزینه حمل کانتینر از چین به ایران را به طور کامل پرداخت و کانتنیر دربست اجاره کنید. برای حمل کالا با کانتینر، شما می‌توانید بخشی از فضای کانتینر را اجاره کنید این شیوهٔ حمل بار مناسب بارهایی با حجم کم یا همان خرده‌بار است.

 

ترخیص خرده بار از چین

برای استفاده از کانتینرهای اشتراکی ظرفیت کانتینر بر اساس CBM مشخص و اجاره داده می‌شود. بر این اساس، ظرفیت کانتینرها برای حمل بار چند تاجر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت معمول

هر CBM معادل یک متر مکعب است.

در هر CBM تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بار ارسال می‌شود.

زمانی که وزن بار ارسالی در یک CBM‌ بیشتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم باشد، هزینه CBM 2 از تاجران دریافت می‌شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه ارسال کانتینر از چین به ایران نوع قرارداد است. معولا قراداد‌های اینکوتِرمز برای بارهای تجاری مورد استفاده می‌گیرند. مرسوم‌ترین نوع قرارداد‌های بین‌المللی عبارتند از:

Ex Work

FOB

Ex Work

در این قرارداد‌ها، فروشنده کالا را در محل تولید و یا انبار کالا تحویل خریدار می‌دهد و مسئولیت‌ها و هزینه‌های زیر تا بارگیری به کشتی به عهدهٔ خریدار است: هزینه بارگیری، هزینه حمل‌ونقل، هزینه بیمه، هزینه گمرک، ریسک آسیب دیدن کالا

FOB

در این قرارداد فروشنده، کالا را روی کشتی به خریدار تحویل می‌دهد و تمامی هزینه‌های قبل از بارگیری شامل ترانزیت داخلی، هندلینگ در بندربه عهده فروشنده است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *