اجاره کانتینر برای حمل دریایی بار از چین

اجاره کانتینر برای حمل دریایی بار از چین

کرایه کانتینر از چین به سایر بنادر

معمولا اغلب بارها به بندر عباس ارسال می‌شوند اما کرایه کانتینر از چین به ایران برای سایر بنادر چه قدر است. بارهایی که به بندر بوشهر، بندر امام خمینی و چابهار ارسال می‌شوند هزینه‌های بالاتری نسبت به بندرعباس دارند. دلیل این امر این است که بسیاری از خطوط خارجی فقط به بندر عباس حمل دارند و فقط کشتیرانی hdsline به بنادر دیگر مثل بوشهر و امام خمینی و چابهار سرویس می‌دهد. از جنبه دیگر تقاضا برای  واردات کالا به این بنادر کم است در نتیجه سرویس‌های کمی به این بنادر وجود دارند آنها هم قیمت بالاتری ارائه می‌دهند. بنابراین تاجرانباید  بارهای خود را به هاب اصلی حمل دریایی ایران که بندر عباس است حمل کنند.

 

محاسبه هزینه حمل دریایی از چین به ایران

هزینه حمل دریایی از چین به ایران به ترم خرید مشتری وابسته است. اگر ترم خرید FOB باشد شما فقط باید هزینه حمل از بندر‌های چین تا ایران را بپردازید. اما اگر ترم خرید EXW باشد با 3 هزینه روبرو هستید که شامل موارد زیر هستند:

هزینه حمل از بندر چین تا بندر ایران

هزینه حمل بار از درب کارخانه فروشنده تا بندر

هزینه کلیه امور گمرکی در مبدا

هزینه‌های ریالی حمل دریایی از چین به ایران

 

هزینه‌های ریالی حمل دریایی از چین به ایران

هزینه‌های ریالی بخشی از هزینه حمل دریایی کالا از چین هستند که شامل موارد زیر هستند:

هزینه ترخیصیه و قبض انبار

هزینه بازگشت کانتینر اگر صورتیکه بار یک کانتینر یا بیشتر معمولا برای زمانی ست که فرایند ترخیص بار شما خیلی طولانی شود و از مدت زمان تعیین شده که معمولا ۱۰ روز است بگذرد و نتوانید کانتینر را به خط تحویل دهید.

چک تضمین برای بازگشت کانتینر: علاوه بر هزینه‌های بالا یک چک تضمین برای بازگشت کانتینر هم بدهید. مبلغ این چک در سال ۱۴۰۱ برای کانتینرهای ۲۰ فوت، ۵۰ میلیون تومان و برای کانتینرهای ۴۰ فوت، ۱۰۰ میلیون تومان است.

وجه نقد برای بازگشت کانتینر: اگر به کالای شما دموراژ نخورد یعنی بتوانید بار را در مدت زمان تعیین شده که معمولا ۱۰ روز است ترخیص کنید و کانتینر را به خط دریایی برگردانید این وجه نقد و چک تضمین به شما بازگشت داده می‌شود. در واقع این دو مورد هزینه حساب نمی‌شوند و تنها یک ضمانت است. اگر بار شما از یک کانتینر کمتر باشد به چک تضمین نیاز ندارید و معمولا به خرده بار‌های کم وزن هزینه دموراژ تعلق نمی‌گیرد توجه داشته باشید که وجه نقد بعنوان ضمانت دریافت می‌شود که مبلغ آن حدود یک میلیون تومان است. گر بارتان کمتر از یک کانتینر است نگرانی بابت دموراژ و‌چک تضمین ندارید. هنگام تماس باید هزینه‌های EXW را نیز استعلام بگیرید تا بعدا در خصوص قیمت حمل کانتینر از چین به ایران به مشکل برنخورید.

حمل کانتینر
حمل کانتینر

مقاصد حمل دریایی از چین به ایران

پیش از اقدام به حمل دریایی از چین به ایران باید بدانید که بنادر مهم چین و ایران که امکان جابجایی بار دریایی را برای ما فراهم می‌کنند کدام بنادر هستند؟

کشور چین 16 بندر بنام‌های دالیان، فوشان، فوژو، گوانگژو، هوانگپو، نانشا، نینگبو، کینگدائو، شانگهای، شانتو، تیانجین، شیامن، زینگانگ، یونفو، ژونگشان، شنژن دارد. شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل  می‌تواند از تمامی این بندرها محموله‌های شما را به بنادر اصلی ایران که شامل بندرعباس، عسلویه، امام خمینی، خرمشهر، کیش، قشم و بوشهر ارسال کند.

 

هزینه حمل کانتینر از چین به ایران

هزینه حمل کانتینر از چین به ایران به بار شما و نوع کانتینری که اجاره می‌کنید وابسته است. در حمل دریایی بارها در کانتنیرهای 20 یا 40 فوت قرار می‌گیرند و اگر کمتر از این مقدار باشد خرده بار محسوب می‌شوند. در ادامه با کانتینرهای 20 فوت و 40 فوت را بررسی خواهیم کرد.

انواع کانتینر‌های 20 فوت

کانتینر 20 فوت ساده  دارای ابعاد 6 متر طول، 2. 34 عرض و 2. 37 ارتفاع و حداکثر 30cbm (30 متر مکعب)  است که بار  با وزن 20 تن در آن جای می‌گیرد.

کانتینر 20 فوت heavy duty: ‌ها کانتینر 20 فوت ساده را دارد اما با این تفاوت که گنجایش 25 تن بار را دارد البته قیمت آن کمی بالاتر است.

انواع کانتینرهای 40 فوت

کانتینر 40 فوت معمولی دارای 12 متر طول، 2. 34 متر عرض و 2. 37 متر ارتفاع است و حجم 60cbm بار با وزن 20 تن را در خود به راحتی جای می‌دهد.

کانتینر 40 فوت‌های کیوب طول و عرض مشابه با کانتینر ساده دارد اما ارتفاع آن 20 سانتی متر بیشتر است که برای محموله‌های حجیم مناسب است.

خرده بار

در شرایطی که میزان بار شما از یک کانتینر کمتر باشد شیوه محاسبه قیمت به این صورت است که وزن و حجم بار شما را اندازه گیری می‌کنند و هرکدام که بیشتر بود معیار محاسبه قیمت در نظر گرفته می‌شود. مثلا اگر محموله شما 1. 5 تن وزن و 2. 5 متر مکعب حجم داشته باشد بار شما حجمی قلمداد شده و به میزان 3 تن شارژ می‌شود.

اگر 2 کانتینر 40 فوت‌های کیوب از بندر دالیان به بندر بوشهر داشته باشید که ترم خرید آن FOB باشد قیمت نهایی بر مبنای هزینه حمل بندر تا بندر محاسبه می‌شود. اگر همین میزان بار را داشته باشید اما ترم خرید شما exwork باشد باید آدرس دقیق محل بارگیری را به شرکت حمل اعلام کنید ثانیا باید هزینه حمل از بندر دالیان تا بندر بوشهر و هم هزینه بارگیری و حمل از درب شرکت فروشنده کالا تا بندر و هزینه‌های اکس ورک را هم بپردازید.

به جز هزینه حمل هر کانتینر که به دلار به شما اعلام می‌شود پس از رسیدن بار به ایران باید یکسری هزینه‌های ریالی هم که مربوط به ترخیصیه می‌باشد را پرداخت کنید. بازرگانان می‌دانند که هزینه‌ای که به دلار به آنها اعلام می‌شود تنها مربوط به حمل از بندر چین تا ایران می‌باشد و هزینه ترخیصیه جداگانه در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است هزینه ترخیصیه مبلغ ثابتی است که هر ساله توسط انجمن حمل و نقل اعلام می‌شود. اگر بار شما یک کانتینر کامل یا بیشتر باشد می‌بایست یک هزینه وجه نقد بازگشت کانتینر را نیز پرداخت کرده و یک چک تضمین هم ارائه دهید.

 

هزینه حمل کانتینر دریایی از چین به ایران برای بارهای سوئیچی

برخی از فروشندگان در چین به دلیل تحریم‌ها اجازه ندارند بار را به مقصد ایران حمل کنند و نمی‌توانند در بارنامه اسم ایران را بعنوان مقصد بزنند. برای خرید این بار‌ها روش سوئیچی پیاده می‌شود، سوئیچی به دو شکل انجام می‌شود:

-سوئیچی بارنامه: تنها اسم شرکت دبی در بارنامه قید می‌شود و عملا بار مستقیم به ایران می‌آید.

کراس استاف: در این حالت بار بصورت واقعی به دبی می‌رود و کانتینر آنجا تخلیه شده و مجددا بارگیری می‌شود و به ایران حمل می‌شود.

 

هزینه حمل کانتینر دریایی از چین کمتر از سوئیچی است. اما در شرایطی که امکان حمل بار شما بصورت عادی از چین نباشد مجبور هستیم بار را سوئیچی حمل کنید. در این روش هزینه حمل کراس استاف بیشتر از سوئیچی بارنامه است چون در واقع بار یکبار به دبی حمل می‌شود و دوباره از نو به ایران فرستاده می‌شود. بنابراین اگر به این مورد برای واردات بار خود از چین به ایران برخوردید بدون نگرانی بارتان را به ما بسپارید.

انواع کانتینر
انواع کانتینر

آیا می‌توان فاکتور رسمی برای حمل بار دریایی صادر کرد؟

در برخی موارد فورواردر از شما می‌خواهد که هزینه‌ها را در مبدا تسویه کنید. در این شرایط نمی‌توان فاکتور رسمی صادر کرد. چون پرداخت شما در کشور چین است پس امکان صدور فاکتور رسمی نیست، در شرایطی که در ایران باشید و پول را به صورت ریالی و با توجه به نرخ حواله روز پرداخت کنید در این شرایط می‌توانیم به شما فاکتور رسمی بدهیم.

توجه داشته باشید که باید از پیش به فورواردر خود اطلاع بدهید که فاکتور رسمی می‌خواهید تا مراحل تسویه حساب در ایران آماده سازی شود. نکته‌ی مهم نوسانات نرخ ارز است  ما همیشه پیشنهاد می‌دهیم که هزینه حمل را بصورت دلاری به نماینده ما در کشور مبدا پرداخت کنید. نکته مثبت در حمل بار دریایی از چین و کشورهای دیگر  این است که در فاکتور رسمی 9% مالیات بر ارزش افزوده اعمال نمی‌شود.

 

دلیل نوسانات هزینه حمل بار با کشتی از چین به ایران چیست؟

هزینه حمل به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است اگر ما در کشوری غیر از ایران بودیم هزینه حمل مستقیما به مکان جغرافیایی و هزینه سوخت جهانی بستگی داشت.

اما زمانی که حرف از ایران به میان می‌آید جدا از مکان جغرافیایی و هزینه سوخت، بحث تحریم‌ها هم وجود دارد. تا زمانی که تحریم وجود نداشت و همه‌ی کشتیرانی‌ها به ایران می‌آمدند هزینه کانتینر از چین به ایران به ۲۰۰-۳۰۰ دلار می‌رسید اما در حال حاضر قیمت‌ها بیشتر شده است بهبود روابط خارجی روی این قیمتها تاثیرگذارند. مثلا اوایل تحریم قیمت حمل برای کانتینر ۲۰ فوت ۵ تا ۶ هزار دلار و برای کانتینر ۴۰ فوت ۷ تا ۸ هزار دلار بود. اما در حال حاضر قیمت به زیر ۲ تا ۳ هزار دلار رسیده است.

ایران از نظر جغرافیایی در جایگاه خوبی قرار دارد ایران در اصل  در واقع پل ارتباطی بین آسیا و اروپا است و بسیاری از کشتی‌ها می‌توانند به ایران بیایند. در نتیجه مشکل دسترسی به ایران حل شده است چون در مسیر خوبی قرار دارد.

 

حمل بار از چین

حمل بار از چین به ایران به صورت دریایی یا هوایی انجام می‌شود. برای حمل دریایی، شما می‌توانید از خدمات حمل و نقل کانتینرهای دریایی استفاده کنید برخی از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به شما کمک می‌کنند تا بار خود را از چین به سراسر جهان حمل کنید. برای حمل هوایی، شما می‌توانید از خدمات پست هوایی یا خدمات حمل و نقل هوایی استفاده کنید. شرکت‌های پست هوایی معروف مانند DHL، FedEx و UPS خدمات حمل و نقل بین‌المللی را ارائه می‌دهند.

برخلاف حمل دریایی حمل هوایی سرعت بالاتر و زمان تحویل سرعت بالاتر را دارد. اما هزینه حمل هوایی نسبت به حمل دریایی گران‌تر است برخلاف حمل دریایی که برای حمل بارهای سنگین و حجیم مناسب است، حمل هوایی برای بارهای سبک و قابل شکستن مناسب است. پیش انتخاب روش  حمل بار از چین، مطمئن شوید که دارای تمام مدارک لازم برای صادرات و واردات است. همچنین، با قوانین و مقررات مربوط به حمل بین‌المللی آشنا شوید تا هیچ مشکلی در راه اندازی فرآیند حمل نداشته باشید.

 

جایگاه حمل دریایی از چین در مبادلات تجاری ایران

چین یکی از کشورها در صدر لیست مبادلات تجاری ایران است. در حال حاضر چین اصلی ترین خریدار نفت ایران به شمار می‌رود و بسیاری از کالاهای با کیفیت و مرغوب این کشور نیز به بازارهای ایران وارد می‌شود. در حال حاضر چین به عنوان یکی از دولت‌های دوست و همکار رابطه تجاری زیادی با ایران دارد. چین در کنار آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود و بخش زیادی از نیازهای کشور توسط محصولاتی که از چین به ایران صادر می‌شود تامین می‌شوند.

حمل با کانتینر
حمل با کانتینر

مزایای حمل دریایی از چین به ایران

یکی از مهمترین دلایل رایج بودن روش حمل و نقل دریایی از چین به ایران هزینه بسیار پایین آن است.

درست است که ارسال بار هوایی در مدت زمان کمتری انجام می‌شود اما اغلب افراد ترجیح می‌دهند به دلیل هزینه‌های کمتر و امنیت بیشتر از روش ارسال دریایی از چین به ایران استفاده کنند. حمل بار دریایی از چین به ایران یک روش اقتصادی و مقرون به صرفه برای انتقال بار و صادرات کالاهای مختلف است. علاوه بر این، امکان ارسال بار بیشتر، با روش حمل و نقل دریایی میسر است. برای حمل بار از چین به صورت هوایی محدودیت‌های زیادی وجود دارد و امکان ارسال بار‌های سنگین وجود ندارد. اما در حال حاضر کشتی‌های عظیم و غول پیکر قابلیت جابجایی و ارسال بار از چین به ایران را تا چند صد تن را دارند. به همین دلایل بخش زیادی از صادرات کشور چین از طریق حمل و نقل دریایی به ایران انجام می‌شود.

 

حمل بار از چین

با توجه به فاصله زیادی که بین ایران و چین از لحاظ موقعیت جغرافیایی وجود دارد انتقال بار به روش زمینی از چین به ایران روش کاملاً غیر معقولی است که چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد. به همین دلیل درصد بسیار کمی از حجم واردات از چین به ایران توسط روش‌های زمینی انجام می‌شود. در حال حاضر مقبول ترین و به صرفه ترین روش‌ها برای واردات از چین به ایران حمل دریایی از چین و در کنار آن حمل هوایی در موارد محدودتر است.

هزینه حمل دریایی کالا از چین نمی‌توان قیمت مشخصی را برای هزینه حمل کالا از چین اختصاص داد. زیرا عوامل متعددی در آن دخیل است. اندازه بار، چگونگی روشی که برای ارسال بار انتخاب می‌گردد، نوع بار، حجم کالاها همه بر هزینه حمل دریایی از چین به ایران تاثیرگذار است. هر کدام از روش‌های کانتینر اشتراکی یا دربستی تعرفه‌های متفاوتی دارند. تمام این موارد در کنار یکدیگر هزینه حمل دریایی از چین به ایران را مشخص می‌کند. اگر از کانتینرهای ۲۰ فوتی است استفاده کنید هزینه‌های شما نسبت به روش ارسال بار چین به ایران از طریق کانتینر‌های ۴۰ فوتی کاهش پیدا می‌کند.

هزینه حمل دریایی کالا از چین به سراسر جهان بستگی به مسافت، وزن و حجم بار، نوع کانتینر و شرکت حمل و نقل دارد. علاوه بر هزینه حمل، هزینه‌های دیگری مانند هزینه بسته بندی، بیمه، گمرک و مالیات دارد.

 

نحوه ارسال بار از چین به ایران چگونه است؟

البته روش‌های باربری دریایی از چین به ایران به اشکال مختلف انجام می‌شوند اما به هر روشی که انجام شوند حفظ امنیت بار و ضمانت سالم رسیدن محموله جزء ضروریات و تعهدات شرکت‌های حمل و نقل است.

 

حمل بار دریایی فله از چین به ایران

یکی از روش‌های حمل و نقل دریایی از چین به ایران ارسال بار و محموله به صورت فله‌ای یا بدون بسته بندی می‌باشد. معمولاً دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ واردات بارهای سنگین را از این طریق انجام می‌دهند. در روش فله‌ای بار توسط کشتی‌های بارگیری حمل و در مقصد مورد نظر تخلیه می‌شود. کالاهایی مثل مواد معدنی محصولات خام فروشی‌ها به شکل فله‌ای جابجا می‌شوند. از مزیت‌های روش باربری دریایی از چین به ایران به صورت فله‌ای هزینه پایین آن هااست، در این روس هزینه بسته بندی از قیمت کل حمل و نقل دریایی از چین به ایران کسر می‌شود.

 

باربری دریایی از چین به ایران با کانتینر

یکی دیگر از روش‌های مرسوم حمل دریایی از چین به ایران استفاده از کانتینر است. بسته به اینکه حجم بار کانتینر را بطور کامل پر کند یا بار قابلیت ارسال در کنار سایر بار‌ها را به صورت اشتراکی داشته باشد از یکی از دو روش زیر استفاده می‌شود.

فول کانتینر

اگر بار حجم زیادی داشته باشد و به صورت خاص بسته بندی شود بهترین روش برای ارسال دریایی از چین به ایران استفاده از روش فول کانتینر است. در معاملات جهانی به روش فول کانتینر به صورت اختصاری fcl می‌گویند. در این روش صاحب بار یک کانتینر را به طور کامل اجاره می‌کند به همین دلیل کانتینر به طور دربست در اختیار کامل صاحب بار قرار می‌گیرد.

در حجم بالای مبادلات، سود تجاری حاصل از حمل و نقل دریایی از چین به ایران زیاد است به همین دلیل  صاحبین بار و تاجران نگرانی چندانی از هزینه ارسال دریایی از چین به ایران نداشته باشند. آنچه بیشتر مهم است ضمانت سالم رسیدن بار به بنادر ایران می‌باشد که توسط شرکت‌های مختلف باربری تامین می‌سود.

واردات کالا با کانتینر

حمل دریایی از چین

یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل دریایی استفاده از انواع کانتینرها در ابعاد مختلف است که تحت عنوان حمل کانتینری در صنعت کشتیرانی شناخته می‌شوند.

ممکن است حجم محموله که قصد ارسال آن را دارید به اندازه‌ای نباشد که بخواهید یک کانتینر را به طور کامل اجاره کنید. بنابراین می‌توانید از روش حمل و نقل دریایی با استفاده از کانتینر اشتراکی استفاده کنید در این روش بار شما در کنار محموله سایر افراد و شرکت‌های مختلف قرار می‌گیرد. یکی از مزایای حمل و نقل دریایی از چین به ایران از طریق کانتینر اشتراکی هزینه پایین آن است.

هزینه حمل کانتینر دریایی از چین

هزینه حمل کانتینر دریایی از چین به سراسر جهان متغیر است و بستگی به عوامل زیر دارد:

هزینه حمل کانتینر دریایی بر اساس فاصله بین مبدأ و مقصد محاسبه می‌شود.

هزینه حمل کانتینر دریایی بر اساس وزن و حجم بار محاسبه می‌شود اگر بار شما حجم بالایی داشته باشد، بهتر است از کانتینرهای فضایی استفاده کنید.

هزینه حمل کانتینر دریایی بر اساس نوع کانتینر محاسبه می‌شود، نوع کانتینرها شامل کانتینر ۲۰ فوت، کانتینر ۴۰ فوت، کانتینر فضایی، کانتینر ریفر هستند.

هزینه حمل کانتینر دریایی بستگی به شرکت حمل و نقل دارد. هر شرکت حمل و نقل قیمت خود را برای حمل کانتینر دریایی اعلام می‌کند.

هزینه‌های دیگری مانند هزینه بسته بندی، بیمه، گمرک و مالیات نیز باید در نظر گرفته شوند.

امتیاز دهید

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *