حمل بار کارگو

حمل بار کارگو

اگر برای خرید کالای اقدام کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که در بازار صدها کالای مختلف وجود دارند که هیچ کدام ساخت کشور ایران نیستند با توجه به اینکه بسیاری از این کالاها به صورت عمده تهیه و وارد بازار ایران می‌شود. شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که این اجناس چگونه از کشورهای دیگر وارد ایران شده‌اند، در حال حاضر روش‌های مختلفی برای جابجایی بار در دنیا وجود دارد هر کدام از این روش‌ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای نمونه یکی از راه‌های انتقال بارها در حجم بالا خصوصاً برای بارهای سنگین استفاده از کشتی‌های باربری است. حمل و نقل بار با کشتی هزینه کمنری دارد و شما می‌توانید بار خود را با هزینه حمل و نقل کمتری در مقایسه با روش زمینی و یا هوایی به مقصد ارسال کنید. حمل و نقل دریایی بار هر چند مزایایی دارد اما خالی از عیب نیست، بزرگترین عیب آن این است که مدت زمان حمل باردر این روش  طولانی‌تر از سایر روش‌های حمل و نقل بار به صورت بین المللی است. روش‌های دیگری که این مشکل را حل کردند و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌ترین بار خود را تحویل بگیرید نوعی خاص از روش حمل و نقل هوایی هستند که به آن کارگو گفته می‌شود. در ادامه مقاله حمل بار به روش کارگو و مواردی که باید در ارتباط با مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد.

 

کارگو چیست؟

در حال حاضر در سرتاسر جهان از روش کارگو به صورت عمومی استفاده می‌شود و این روش کاربرد زیادی دارد به طوری که نمی‌توان حمل و نقل بین‌المللی در دنیا را بدون کارگو تصور کرد. در حال حاضر بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌ها برای حمل و نقل کالاهای خود از کارگو استفاده می‌کنند و اگر این روش از حمل و نقل بین المللی کالاها حذف شود افراد و شرکت‌ها ضرر زیادی را متوجه خواهند شد. به همین دلیل اهمیت این روش به عنوان سریع‌ترین روش حمل و نقل کالا بسیار بالا است.

اگر شما هم قصد دارید که فعالیت خود را در حوزه تجارت شروع کنید و یا به صورت شخصی خرید یا از کشورهای دیگر را انجام دهید برای اینکه فرایند خرید خود را به اتمام برسانید نیاز به حمل و نقل بار بین کشورهای مختلف دارید، یکی از روش‌های حمل بار خصوصاً برای بارهایی که حجم کمی دارند کارگو است. ما در ادامه مقاله به صورت کامل روش حمل و نقل کارگو را بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید با آشنایی کامل از این روش به خوبی برای حمل بارهای خود استفاده کنید.

در بازار جهانی تعاریف مختلفی برای کارگئ وجود دارد این اصطلاح در کشورهای مختلف معانی متفاوتی نیز دارد در صنعت حمل

و نقل و بازرگانی خارجی هر کس بسته به نوع فعالیت خود از این کلمه برداشت متفاوتی دارد. برای نمونه در کشور آمریکا کارگو را به این صورت تعریف می‌کنند: جابجایی کلیه مواد، کالاها، مصالح، مال التجاره اعم از چهارپایان، لوازم شخصی مسافران، اجزا و

قطعات لوازم خودرو، نامه و حتی چمدان‌های همراه مسافر که به صورت حمل و نقل دریایی، هوایی و یا زمینی حمل میشوند و دارای بارنامه و یا رسید حمل از شرکت حمل کننده هستند.

اگر در حوزه حمل و نقل و یا تجارت فعالیت نکرده باشید این تعریف برای شما کمی گیج کننده است و از برخی جهات نیز به طور کامل در ایران صدق نمی‌کند. اگر بخواهیم کارگو را به زبان ساده‌تر و به طوری تعریف کنیم که در ایران نیز صدق کند باید بگوییم که کارگو روش حمل بار به صورتی است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای تجاری و غیر مسافری به نقاط مختلف دیگرارسال می‌شوند. در ایران بیشتر به حمل هوایی کالاها کارگو گفته می‌شود.

تصور کنید که شما یک شرکت هستید و می‌خواید از یک کشور خارجی خریدی انجام دهید مسلماً این کالاها از طریق هواپیماهای مسافری به کشورهای دیگر منتقل نمی‌شود، کار انتقال این کالاها بر عهده شرکت‌هاییست که از هواپیماهای حمل بار استفاده می‌کنند. شما با مراجعه به یکی از این شرکت و انجام امور اداری و گرفتن مجوزهای لازم می‌توانید کالای خود را از طریق کارگو به کشور مقصد ارسال و یا دریافت کنید.

 

تفاوت فریت بار با کارگو چیست؟

در بازار تجارت بین‌المللی اصطلاح دیگری نیز در مقابل کارگو وجود دارد که به آن فریت بار می‌گویند. فریت بار نیز نوعی حمل بار با هواپیما است اما کاملاً از نظر ماهیت با کارگو تفاوت دارد. برای اینکه متوجه شوید فریت بار به چه صورت انجام می‌شود به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید شما می‌خواهید به یک سفر خارج از ایران بروید و مقداری بار اضافی همراه خود دارید شرکت‌های هواپیمایی تنها به شما اجازه می‌دهند تا وزن محدودی از بار را با خود حمل کنید و بیشتر از آن را نمی‌توانید با خود به هواپیما وارد کنید. اگر وزن بار شما بیشتر از وزن مجاز هواپیما برای یک نفر باشد شما ناچار هستید تا از روش فریت بار برای انتقال اضافه بار خود استفاده کنید. در واقع فریت با نوع حمل و نقل هوایی کالا است که فقط برای مسافران انجام می‌شود در حالی که کارگو تنها برای بارهای تجاری به کار برده می‌شود و مسافرانی که قصد حمل بارهای اضافی خود را دارند باید از فریت بار استفاده کننده نه روش کارگو.

دیدگاه سنتی نسبت به تفاوت کارگو و فریت بار

در گذشته واژه‌های فریت بار و کارگو بر اساس وسیله‌های نقلیه‌ای که برای حمل کالا انتخاب می‌شدند، کاربرد داشتند. به عنوان مثال وقتی بارها به صورت حمل و نقل هوایی به مقصد ارسال می‌شدند واژه کارگو جایگزین فریت بار می‌شد و این امر برای حمل و نقل با کشتی نیز صادق بود اما برعکس اگر باربا قطار و یا کامیون‌هایی که کالا را از طریق راه‌های زمینی از نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کردند جابجا می‌شدند معمولاً به آنها فریت بار گفته می‌شد. به طور کلی و بر اساس دیدگاه سنتی حمل و نقل به انتقال کالاها  از طریق مسیرهای آبی یا هوایی فریت گفته می‌شد و به انتقال بار از طریق مسیرهای ریلی و زمینی نیز کارگو گفته می‌شد. در حالی که امروزه این دو واژه معانی مختلفی دارند و اساساً دیگر مانند گذشته به کار برده نمی‌شوند.

دیدگاه جدید نسبت به تفاوت کارگو و فریت بار

در دیدگاه جدید در حوزه حمل و نقل بین المللی بر خلاف دیدگاه سنتی کارگو، خود به محصولی اشاره دارد که می‌خواهیم آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابجا کنیم این بار ممکن است توسط هر وسیله‌ای جابجا شود از کامیون گرفته تا کشتی و هواپیما. در دیدگاه جدید مهم نیست که کالای مورد نظر چه چیزی باشد از حمل حیوان زنده با هواپیما گرفته تا سایر لوازم منزل و اسناد و مدارک.

در دیدگاه جدید فریت بار بیشتر در روی مسئله حمل و نقل کالا تمرکز دارد این مسئله می‌تواند شامل هزینه جابجایی و حمل و نقل کالا و نیز روش جابجایی شود. و در برخی موارد خود محصول را نیز در بر می‌گیرد به همین دلیل تنها در مواردی می‌توان از واژه کارگو به جای فریت بار استفاده کرد که هم در مورد خود محموله و هم نحوه جابجایی و سایر هزینه‌ها صحبت کنیم. همانطور که بررسی کردیم فریت بار و کارگو شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.هم فریت بار و هم کارگو هر دو برای حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر مواقع منحصر به حمل کالاهای تجاری  هستند. توجه داشته باشید که اصطلاح پذیرفته شده برای بسته‌های پستی نیز کارگو می‌باشد که ممکن است کارگو پسنی شامل مکاتبات، نامه‌ها و حتی محموله‌های مختلف باشد که به صورت هوایی و یا کشی و حتی زمینی بین نقاط مختلف جهان جابجا می‌شوند و به هیچ عنوان نمی‌توان به عنوان فریت بار از آنها یاد کرد.

 

بیمه باربری و بیمه کارگو

یکی از مواردی که در ارتباط با کارگو کالا باید در نظر بگیرید بیمه باربری است. بر حسب قانون در حوزه‌های قضایی بیمه شامل باربر یا شخص حامل و نیز شامل محموله یا کالا می‌شود. شخص حامل یا شرکت حمل و نقل بهتر است حق بیمه را پرداخت کند به ویژه زمانی که محموله زیاد یا دارای ارزش بالا است باید از بیمه کارگو برای کالا استفاده کرد و از کالاها در برابر آسیب‌های مختلف از جمله سرقت یا خسارت‌های مختلف هنگام حمل و نقل محافظت شود.

برای نمونه اگر در سفر دریایی کالاهای شما دچار آسیب شود و یا حتی کشتی با طوفان شدید مواجه شود و کالاهای شما خسارت ببینند بیمه کارگو تمام یا هزینه بخشی از آسیب را بر اساس بندهای بیمه نامه به شما پرداخت می‌کند به صورت کلی از زمانی که بارها از مبدا تحویل گرفته می‌شوند تا زمانی که به مقصد مورد نظر می‌رسد بیمه هرگونه خسارتی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

 

بیمه کارگو

بیمه نامه در واقع نوعی سند است که در برابر خطرات  پیش‌بینی نشده تعهدات کافی را برای اطمینان خاطر از به سلامت رسیدن کالا به مقصد به شما ارائه می‌دهد لازم به ذکر است که در هنگام بیمه کردن بارهای خود بهتر است تمامی بندهای بیمه نامه را به صورت کامل مطالعه کنید  چرا که در برخی از انواع بیمه نامه‌ها محدودیت‌هایی برای کالاها وجود دارد و بهتر است پیش از خرید بیمه نامه از این محدودیت‌ها آگاه باشید تا در هنگام دریافت خسارت دچار مشکل نشوید.

 

مراحل کارگو کالا

مراحل حمل بار به صورت کارگو موارد زیر را در بر می‌گیرد:

در ابتدا شما باید درخواست ارسال بار و محموله مورد نظر را به شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو ارائه دهید و مشخصات دقیق کالاهایی که قصد ارسال آن را دارید در اسناد بارنامه ذکر کنید پس از این مرحله شما باید هزینه کارگو که توسط شرکت حمل بار اعلام می‌شود را پرداخت کنید.

در گام بعدی شما باید مراحل اداری برای خروج کالا را انجام داده و فاکتورهای لازم را دریافت کنید.

در نهایت شما باید مدارک و مشخصات کالاها را در اختیار شرکت حمل و نقل بار قرار دهید و سپس اجناس و کالاها را به آنها تحویل دهید پس از این مرحله کالاهای شما توسط شرکت خدمات کارگو به صورت کامل بسته‌بندی شده و برای ارسال به مقصد آماده می‌شوند.

زمانی که بارهای شما در پروسه انتقال قرار گرفتند می‌توانید  پس از رسیدن پروازهای کارگو به مقصد مورد نظر بار خود را پیگیری کنید.

 

هزینه کارگو چه قدر است؟

در ابتدا باید بدانید که کارگو نیز مانند سایر روش‌های حمل و نقل کالا هزینه ثابتی ندارد در واقع هزینه کارگو عبارت است از هزینه‌هایی که توسط شرکت حمل و نقل کننده بار یا شخص حمل کننده برای حمل بار از یک نقطه به نقطه دیگر از شما دریافت می‌شود. مهم نیست که این وسیله نقلیه چه چیزی باشد این هزینه‌ها بسته به اندازه و وزن محموله و روش حمل و نقل متفاوت خواهند بود با این حال عوامل مختلفی در روی هزینه کارگو به صورت کلی اثرگذار هستند که معمولاً در فاکتورهای حمل و نقل مشخص می‌شوند. در ادامه مقاله این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

عوامل موثر بر هزینه و زمان کارگو

زمان کارگو کالای شما معمولا به  وسیله مورد نظر برای جابجایی کالا وابسته است هر چقدر که مسیر کوتاه‌تر باشد و وسیله نقلیه نیز سرعت بیشتری داشته باشد تحویل بار شما در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. اما در مورد هزینه باید بدانید که هر زمان که می‌خواهید محموله‌ای را جابجا کنید ۱۰ عامل می‌توانند به صورت کلی بر روی  هزینه نهایی کارگو کالا اثرگذار باشند.

هزینه حمل و نقل هوایی یا هزینه حمل و نقل دریایی

در این روش کالای شما از یک بندر یا فرودگاه به مقصد بندر یا فرودگاه دیگر منتقل می‌شود بدون شک هزینه‌های اضافی را نسبت به حمل و نقل زمینی برای حمل کالای خود به روش هوایی باید در نظر بگیرید.

 

بیمه کارگو

همانطور که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم بیمه از سرمایه شما محافظت می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد که محموله مورد نظر شما کاملاً سالم به مقصد می‌رسد یا اگر مشکلی برای محموله شما ایجاد شود بیمه خسارت ایجاد شده را جبران خواهد کرد و سرمایه شما حفظ خواهد شد.

 

هزینه وانت بار

معمولاً برای انتقال محموله‌ها از مکان مورد نظر به بندر یا فرودگاه از وسیله‌هایی مثل وانت استفاده می‌شود این وسایل نیز هزینه‌ای دارند که این هزینه‌ها می‌تواند بر اساس هزینه سوخت و وزن بار یا حتی مسافتی که قرار است بار شما تا بندر یا فرودگاه طی کند متفاوت باشد که در نهایت بر روی هزینه کلی بار شما اثرگذار هستند.

 

فصول پرکار و پرهزینه

در برخی از موارد پیش می‌آید که در یک دوره یا فصل خاص محموله‌هایی جابجا می‌شوند که اصطلاحاً فصل اوج آنها محسوب می‌شود به همین دلیل شرکت‌های حمل و نقل معمولا نرخ‌های پایه بالاتری را برای حمل کالا به مشتریان خود ارائه می‌کنند گاهی ممکن است در یک دوره یا فصل خاص محموله‌هایی جابه‌جا شوند که اصطلاحاً فصل اوج آن‌ها محسوب گردد؛ بنابراین شرکت‌های حمل و نقل غالباً نرخ‌های پایه بالاتری را به مشتریان خود برای حمل این دسته از کالا‌ها پیشنهاد می‌دهند.

 

ریسک‌‌های محتمل

تصور کنید که بار شما باید از مسیری عبور داده شود که دزدان دریایی در آن مستقر هستند، این خطر محموله شما را تهدید می‌کند در این شرایط لازم است تا شما هزینه بیشتری را پرداخت کنید تا بار خود را تحت پوشش کامل بیمه قرار دهید.

 

ضریب تعدیل ارز (CAF)

افراد حامل برای اینکه بتوانند ضررهای ناشی از مبادله را که معمولا نیاز به تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر دارند جبران کنند ممکن است هزینه‌های متفاوتی را در نظر بگیرند.

 

هزینه تحویل

هزینه تحویل مشابه هزینه حمل کالا از مبدا به بندر است با این تفاوت که هزینه حمل و نقل کالا از انبار واقع در فرودگاه یا ترمینال نقطه تحویل نهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این هزینه مثل هزینه وانت بر اساس هزینه سوخت و وزن بار تعیین می‌شود.

 

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی که مالیات گمرکی نیز نامیده می‌شود هزینه‌ای است که برای انواع کالاها در نظر گرفته می‌شود و متفاوت است. وقتی کالای شما به گمرک می‌رسد این هزینه باید توسط صاحب کالا پرداخت شود.

 

هزینه‌های اضافی برای سوخت

برای حمایت از طرح‌های زیست محیطی  وسایل نقلیه مجبور هستند از سوخت‌های با کیفیت بالا استفاده کنند که این سوخت‌ها نیز هزینه بیشتری در پی خواهند داشت. به عنوان مثال بسیاری از کشتی از سوخت‌هایی استفاده می‌کنند که گوگرد کمی دارد و خب این سوخت‌ها در مقایسه با سوخت‌های معمولی قیمت بیشتری دارند .در نتیجه هزینه حمل و نقل کالاهای شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

هزینه امکانات و خدمات

امکانات و خدمات اضافی بدون هزینه نیست، هر چه قدر این امکانات بیشتر باشد هزینه بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت مثلاً برای تخلیه بار نیاز به کارگرانی متخصص دارید تا این عملیات را انجام دهند که این مورد بسته به نوع کالا و مقدار آن متغیر است و در نتیجه هزینه متفاوتی نیز برای شما در پی دارد.

 

کالای مجاز برای کارگو چیست؟

یکی از موارد مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که نمی‌توان حمل و نقل کارگو را برای تمامی کالاها در نظر گرفت هر کشوری بر اساس سیاست‌های خاصی که دارد ورود برخی از کالاها را به کشور خود ممنوع اعلام می‌کند. اگر این کالاها به روش کارگو وارد کشور شوند وارد کننده به عنوان مجرم شناخته می‌شود. کالاهای ممنوعه به ایران عبارتند از:  اسلحه، مشروبات الکلی. مواردی هم ممکن است پیش بیاید که ورود کالایی به طور موقتی و در برهه‌ای از زمان ممنوع شود. برخی از کالاها نیز به مجوزهایی نیاز دارند، مانند برخی از کالاهای دارویی و بهداشتی البته دریافت مجوزهای ورود این موارد بر عهده وارد کننده کالا است.

توجه داشته باشید که هر کشوری نمی‌تواند تمامی کالاها را در اختیار داشته باشد و به سطحی از خودکفایی برسد که بتواند تمامی کالاهای مورد نیاز خود را تولید کند به همین دلیل حمل و نقل بین‌المللی و نیز صادرات واردات محموله‌ها و در کل مسئله کارگو یکی از مسائلی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اینکه بتوانید کارهای خود را به این روش انجام دهید فقط کافی است با یکی از شرکت‌هایی که خدماتی در این سطح‌ها ارائه می‌دهند تماس بگیرید و صفر تا صد عملیات انتقال کالاهای خود را به آن‌ها بسپارید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *