مدارک مورد نیاز برای واردات کالا

اسناد واردات کالا

یکی از گام‌های مهم برای واردات کالا به ایران برنامه ریزی برای تهیه و جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارائه به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در ایران و کشور مبدا واردات کالا است. با توجه به اینکه فرایند ترخیص کالا بخش اصلی در حوزه واردات و صادرات کالا است، آشنایی با مدارک و اسناد مورد نیازبرای  ترخیص کالا از گمرک برای تمامی تاجران و بازرگان لازم و ضروری است. مدارک مورد نیاز برای واردات کالا به صورت کلی به مدارک عمومی و مدارک متخص کالاهای خاص تقسیم بندی می‌شوند. اگر شما در ابتدای واردات کالا مداکر مورد نیاز را جمع آوری نکرده باشید و در اختیار نداشته باشید در زمان ترخیص کالا دچار مشکلات زیادی می‌شوید.

 

لیست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

اگر به عنوان تاجر یا بازرگان فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده‌اید و حتی تاجری حرفه‌ای در زمینه واردات و صادرات کالا هستید با بررسی فرایند و مراحل ترخیص کالا متوجه خواهید شد که برای سریع تر شدن مراحل ترخیص کالاهای خود از گمرک به مدارک و اسناد نیاز دارید. شما به عنوان بازرگان برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی نیاز به برنامه ریزی برای تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک پیش از شروع فعالیت تجاری خود دارید.

شما به عنوان تاجر و واردکننده کالا یا حتی نماینده قانونی از طرف او در زمان بارگیری و تحویل کالا از انبار‌های گمرک در مبدا و مقصد نیاز دارید تا اسناد و مدارک مورد نیاز که نشان دهنده قانونی بودن واردات شما هستند و نشان می‌دهند شما مالک بار هستید را به گمرک ارائه دهید تا کالای شما بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص شود. شما برای ثبت اظهارنامه گمرکی و معرفی کالای خود به گمرک در سامانه جامع گمرکی https: //epl. irica. ir/ نیاز به تهیه مدارک مورد نیاز دارید. شما تنها با  داشتن تائیدیه می‌توانید امور اداری و تشریفات گمرکی کالاهای خود را انجام دهید. به همین دلیل است که فرایند ترخیص کالا به دلیل حجم بالای کالاهای وارداتی، حمل و نقل و تاخیر در ارائه مدارک و اسناد بسیار وقت گیر و پرهزینه است، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از توقف و عدم ترخیص کالای خود از انبارهای گمرک و پرداخت جریمه‌های سنگین باید با اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا را پیش از رسیدن کالا‌ها به گمرک جمع آوری کنید تا در زمان مققر شده به گمرک ارائه دهید.

باتوجه به اینکه فرایند ترخیص کالا، امری تخصصی است و پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خودش را دارد باید در این راه از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید. بهتر است دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با مراحل ترخیص کالا و اخذ مجوزهای گمرکی و مدارک و اسناد مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک افزایش دهید و به روز نگه دارید تا بتوانید به راحتی و بدون بروز مشکل کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک‌های جمهوری اسلامی ایران

شرکت‌های ترخیص کالا و کارگزاران گمرکی همیشه خدماتی برای برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی و سایر گمرک‌های رسمی کشور ارائه می‌دهند؛ نکته‌ی مهمی که در فرایند ترخیص کالا اهمیت زیادی دارد، آشنایی فرد واردکننده کالا با مراحل ترخیص کالا از گمرک است. شناخت مراحل ترخیص کالا از آشنایی با مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا اهمیت بیشتری دارد و دانستن آن‌ها برای هر تاجری ضروری است. شما تنها در شرایطی می‌توانید کالا‌های خود را از گمرک ترخیص کنید که اسناد و مدارک مورد نیاز را به موقع به سازمان‌های مربوطه تحویل دهید.

پروفرما، پکینگ لیست، مجوز ثبت سفارش کالا در گمرک، بیمه کردن کالا جهت بازرسی در مبدا و مقصد، تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز دولتی و حواله بانکی، هماهنگی با شرکت حمل و نقل بین المللی و دریافت اسناد لازم، تکمیل اسناد و مدارک، تنظیم اظهارنامه گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی، اخذ تائید نهایی از کارشناس گمرکی و دور اظهاری وارداتی از اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک هستند که هر تاجر و بازرگانی باید آن‌ها را بداند و به درستی به هر کدام از آن‌ها عمل کند. همان طور که بررسی کردیم بخش مهم و اصلی فرایند ترخیص کالا مربوط به شناخت مراحل و انجام امور و تشریفات گمرکی است. آماده سازی و تهیه اسناد و مدارک برای ترخیص کالا از گمرک نقش مهمی در به پایان رساندن فرایند ترخیص کالا از گمرک بدون مشکل دارد.

مدارک مورد نیاز واردات کالا
مدارک مورد نیاز واردات کالا

آشنایی کلی به اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک

همانطور که از ابتدای مقاله اشاره کردیم ترخیص کالا از گمرک برای جلوگیری از قاچاق کالا و سواستفاده‌های قانونی با قوانین و دستور العمل‌های خاصی از سوی گمرک ایران انجام می‌شود به همین دلیل شما باید در هر مرحله از فرایند واردات کالا به ایران و تریخص کالا از گمرک، اسناد و مدارک مورد نیاز را به گمرک ارائه دهید تا بتوانید به صورت کاملا قانونی محصولات وارداتی خود را تحویل بگیرید.

 

شما برای ارائه مدارک مورد نیاز ترخیص کالا به سازمان‌های مربوطه  به کارت بازرگانی  فعال نیاز دارید تا بتوانید خرید کالاهای خارجی و انجام امور مربوط به کالا‌ها مانند دریافت مجوزهای لازم و ثبت اطلاعات را انجام دهید و کالاهای شما به عنوان کالای قاچاق شناخته نشوند. با توجه به اینکه فرایند‌های مربوط به دریافت کارت بازرگانی دشوار است به شما توصیه می‌کنیم برای دریافت کارت بازرگانی فعال از افراد خبره و حرفه‌ای در این حوزه کمک بگیرید تا تما فرایند‌ها با خیال راحت و بدون بروز مشکل پیش برود. شما به عنوان یک تاجر موفق باید با لیست مدارک ترخیص کالا از گمرک آشنایی کاملی داشته باشید، هر چه اطلاعات شما در این حوزه بیشتر باشد مراحل ترخیص کالاهای شما از گمرک با سرعت بیشتری پیش می‌روند.

اسناد و مدارک مربوط  به بارنامه، گواهی مبدا و مجوزهای مورد نیاز، برگه ترخیصیه کالاها، فاکتور خرید کالا، نامه برات یا مدارک مربوط به اعلامیه‌های ارز، مجوز ثبت سفارش کالا و مدارک مربوطه، پروفرما یا اسناد پیش فاکتور، فهرست عدل بندی، برگه‌های مرتبط با پرداخت حق شرکت حمل و نقل، بیمه حمل و نقل کالا، بیمه گمرکی کالا، پروانه بهره برداری کالای شرکت تولیدی، کاتالوگ‌ها و بروشورهای کالا، مجوز ورود کالا به کشور و مجوزهای ضروری نظیر مجوز استاندارد، سلامت، کارت بازرگانی و حق العملکاری از جمله مدارکی هستند که شما باید برای واردات و ترخیص کالا آن‌ها را در اختیار داشته باشید تا بتوانید کالای خود را بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص کنید.

 

اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا

اگر می‌خواهید کالاهای خود را بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص کنید باید پس از انجام توافق با فروشنده کالا و پیش از شروع فرایند واردات کالا اسناد و مدارک مربوط به کالا را برای انجام امور بازرگانی دریافت و آماده کنید. این اسناد و مدارک عبارتند از: برگه ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه شامل (تعداد و علامت کالا، شرح بسته‌ها، وزن ناخالص کالا و تعداد کانتینر)، پروفرما اینویس یا پیش فاکتور که شامل(نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، قیمت، حجم کالا، شرایط پرداخت، زمان تحویل و مدت اعتبار پروفرما) است، فاکتور فروش، لیست عدل بندی و گواهی مبدا، بیمه نامه بار‌ها، گواهی‌ها و مجوزهای ضروری و مورد نیاز و گواهی بازرسی کالا‌ها. گواهی مبدا مدرکی است که در آن نام کشور سازنده و مشخصات کالای خریداری شده مانند وزن، تعداد، نوع بسته بندی و شماره اعتبار اسنادی درج می‌شود. گواهی مبدا معمولا توسط اتاق بازرگانی هر کشور صادر می‌شود.

اصل کارت بازرگانی برای احراز در گمرک، اصل کارت ملی، کپی تمام صفحه‌های کارت بازرگانی و کپی کارت ملی صاحب کالا یکی دیگر از اسناد مهم در لیست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک هستند که صاحب کالا باید آن را داشته باشد تا بتواند کالای خود را از گمرک ترخیص کند. توجه داشته باشید که برای ترخیص کالا از گمرک در هر مرحله شما باید این مدارک را داشته باشید این امر به شما کمک میکند تا تمامی مراحل ترخیص کالای شما به سرعت و بدون بروز مشکل پیش بروند. اگر می‌خواهید فرایند ترخیص کالاهای خود از گمرک را به فردی واگذار کنید و برای انجام تشریفات گمرکی اقدام کنید باید مدارکی مانند اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی وکالت نامه محضری، اصل و کپی معرفی نامه را برای احراز به گمرک و کپی دفترچه بیمه به همراه داشته باشید.

از ابتدای مقاله تا به اینجا تمام مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک و اهمیت جمع آوری لیست مدارک برای سرعت بخشدن به انجام امور و جلوگیری از خسارت‌های مالی سنگین به تاجران را بررسی کردیم. همان طور که بررسی کردیم جمع آوری این مدارک و اسناد از این جهت اهمیت دارد که در هر مرحله از ترخیص کالا برای اثبات قانونی بودن کار‌های خود باید به گمرک یا سازمان‌های مربوطه ارائه شوند.

ارائه اسناد و مدارکی مانند اظهارنامه واردات، قبض انبار، کارت بازرگانی، برگه بارنامه، برگه‌های ترخیصیه کالا، رسید خرید، گواهی مبدا، بیمه نامه، لیست عدل بندی، مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا، نامه برات، پروفرما، وکالتنامه رسمی و پروانه صادراتی به نهادهای مربوطه بخش اصلی از فعالیت تجاری و بازرگانی است و تنها در صورت تائید این مدارک توسط مراجع قانونی امکان ورود کالای خود به کشور را خواهید داشت در غیر این صورت کالای شما از گمرک ترخیص نخواهد شد.

توجه داشته باشید که ارائه تمامی مدارک گفته شده  فقط  به صورت حضوری انجام نمی‌شود. از جمله مهمترین موارد در زمینه واردات و صادرات کالا می‌توان به ثبت اظهارنامه کالا که به شکل الکترونیکی انجام می‌شود اشاره کرد. تعدادی از این مدارک باید برای ثبت و تنظیم اظهارنامه کالا در سامانه تجارت بارگذاری شوند شما باید با افزودن اطلاعات مربوط به خود و مشخصات کالا در این سایت اجازه انجام سایر مراحل ترخیص کالاهای خود را دریافت کنید.

 

جمع آوری مدارک ترخیص کالا شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

بازرگانان و تاجرانی که برای واردات محموله‌های تجاری اقدام کی کنند باید در ابتدا فرایند ترخیص کالا از گمرک، مدارک قانونی و مختلف مربوطه را تهیه کنید و این مدارک را به گمرک ارائه دهید نکته‌ی مهمی که در این مورد باید مد نظر قرار دهید این است که تاجران باید در زمان جمع آوری هر کدام از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا هزینه‌هایی را به ارگان ها و نهاد‌هایی که برای تهیه مدارک مورد نیاز به آن مراجعه می‌کنید پرداخت کنید. به مدارکی که برای ترخیص کالا نیاز برای هر محموله تجاری باید توسط صاحب بار تهیه شوند و بابت هر کدام از آن‌ها نیز هزینه‌ای دریافت می‌شود که در ادامه مقاله هر کدام از این موارد و هزینه‌های مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

هزینه ثبت سفارش کالا و دریافت کد مربوط به این مرحله

هزینه دریافت مجوز‌های گوناگون که به نوع و محتوای محموله تجاری بستگی دارد.

هزینه‌ای که باید بابت تهیه بار نامه و بیمه نامه مربوط به محموله تجاری پرداخت شود.

هزینه تهیه گواهی مبداء

هزینه دریافت قبض انبار

 

اهمیت کارت بازرگانی برای ترخیص کالا چیست؟

یکی از مدارک مهم که تاجران و بازرگانان باید در تجارت بین المللی خود در هنگام ترخیص محموله تجاری وارداتی خود از گمرک به آن نیاز دارند کارت بازرگانی است. داشتن کارت بازرگانی برای تاجرانی که می‌خواهند کالایی را به کشور وارد کنند مانند مجوز ورود کالا به کشور است و بدون داشتن آن نمی‌توانید کالایی را به کشور وارد کنید.

بازرگانان هر زمان که بخواهند محموله تجاری با حجم و تناژ بالا را به کشور وارد کنند به کارت بازرگانی معتبر نیاز دارند. یکی دیگر از کاربرد‌های کارت بازرگانی برای واردات کالا در زمان ترخیص محموله تجاری از گمرک است. در این فرایند تاجران باید برای ثبت سفارش کالا، دریافت مجوزهای مورد نیاز، تهیه اظهار نامه گمرکی، دریافت برگ سبز گمرکی کارت بازرگانی خود را به نهاد و سازمان مورد نظر ارائه کنند تا بتوانند این مراحل را نیز بدون مشکل طی کنند. همان طور که در بخش مدارک مربوط به ترخیص کالا بررسی کردیم هر تاجر و بازرگانی برای ترخیص کالاهای خود از گمرک به اسناد و مدارک نیاز دارد که برخی از آن‌ها مختص محموله او هستند.

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص  کالاهای وارداتی از گمرک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

گواهی ترخیصیه کالا: گواهی ترخیصیه کالا سندی است که از طرف شرکت حمل و نقل صادر و در اختیار صاحب کالا قرار می‌گیرد.

پروفرما اینوس: پیش فاکتور سندی است که در آن اطلاعات مربوط به محموله تجاری مانند وزن، حجم، تعداد، نوع کالا درج می‌شود و فروشنده کالا باید آن را صادر و مهر و امضا کند.

پکینگ لیست: لیست عدل بندی یا پکینگ لیست عبارت است از اطلاعاتی در ارتباز با محتوای محموله تجاری، روش حمل و نقل،. نوع بسته بندی کالاها و باید فروشنده کالا آن باید را صادر کند.

گواهی مبداء: گواهی مبدا یکی از اسناد مهم برای  ترخیص کالا است که توسط اتاق بازرگانی هر کشور صادر می‌شود و تعیین می‌کند که محل ساخت و تولید کالای تجاری وارداتی کدام کشور است.

مجوز‌های قانونی: هر کالایی با توجه به نوع کاربردی که دارد، کشور محل تولید در زمان ترخیص نیاز به دریافت مجوزهای قانونی از کشور مقصد دارد.

گواهی بازرسی کالا: گواهی بازرسی کالا یکی از  اسنادی که اصالت و کیفیت محموله تجاری وارداتی را تایید می‌کند.

بارنامه: بارنامه توسط شرکت حمل و نقل بین المللی که وظیفه جابه جایی محموله تجاری را بر عهده گرفته است صادر می‌شود.

بیمه نامه: بیمه نامه از طرف شرکت بیمه صادر می‌شود و نشان می‌دهد که محموله تجاری وارداتی در مقابل هر نوع آسیبی بیمه شده است.

 

مدارک مربوط به صاحب کالا

بازرگانانی که برای انجام فعالیت‌های تجاری بین المللی و واردات کالا اقدام می‌کنند باید علاوه بر مدارکی که برای محموله تجاری خود تهیه می‌کنند، مدارکی نیز برای تایید هویت خود و انجام فعالیت اقتصادی داشته باشند. از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای صاحبان کالا جهت واردات و ترخیص محموله‌های تجاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کارت بازرگانی یکی از مهم ترین مدارک برای هر تاجر است و هر تاجر و بازرگانی باید آن را داشته باشد.

کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی

اصل کارت ملی صاحب کالا

کپی کارت ملی صاحب کالا

مجوز واردات کالا به کشور که به نام صاحب کالا صادر شده است.

 

سخن پایانی

شما به عنوان مالک بار یا نماینده قانونی او در گمرک هر زمان که برای ترخیص بار و انجام امور اداری و تشریفاتی به گمرک مراجعه می‌کنید، باید برخی اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا را به گمرک ارائه دهید. این مدارک عبارتند از پکینگ لیست، بیمه نامه، پروفرما و کارت بازرگانی. این مداکر  برای دریافت تائید کارشناس گمرک و صدور اجازه ورود کالا به گمرک ضروری هستند. در روند ترخیص کالا از گمرک براساس ترجبه به شما پیشنهاد می‌کنیم تا همواره از یک فرد ترخیص کار تخصصی و ماهر یا یک شرکت تخصصی کمک بگیرید. این افراد با قوانین و مقررات ترخیص کالاهای مختلف از گمرک آشنا هستند به همین دلیل می‌توانند فرایند ترخیص کالاهای شما را در کوتاه ترین زمان و با دقت بالا به پایان برسانند و هزینه‌های اضافی را در این روند حذف کنند.

 

سوالات متداول

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا چیست؟

مداکر ضروری و مورد نیاز اصلی برای ترخیص کالا از گمرک عبارتند از: قبض انبار، کارت بازرگانی، برگه بارنامه، برگه‌های ترخیصیه، سیاهه خرید، گواهی مبدا، بیمه نامه، لیست عدل بندی، مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا، نامه برات، پروفرما، وکالتنامه رسمی و پروانه صادراتی. توجه داشته باشید که برای کالاهایی مانند مواد بهداشتی و مواد غذایی به گواهی سلامت نیز نیاز دارید.

چه زمانی برای تهیه مدارک لازم ترخیص کالا از گمرک کنیم؟

به دلیل  پیچیدگی‌ها و دشواری‌های فرایند‌های اداری و تشریفاتی گمرک پشنهاد میکنیم قبل از آغاز فعالیت تجاری خود برای تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید.

صاحب کالا چه مدارکی را برای ترخیص کالا باید در اختیار داشته باشد؟

صاحب کالا  یا تاجر باید اصل و کپی کارت ملی و کارت بازرگانی را با خود برای ارائه به گمرک به همراه داشته باشد.

ثبت اظهارنامه گمرکی چگونه انجام می‌شود؟

ثبت اظهارنامه گمرکی  تحت عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی کالا ورود به سایت جامع امور گمرکی و ثبت اطلاعات خواسته شده انجام می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *