نحوه محاسبه قیمت حمل بار هوایی با هواپیما

مقررات حمل و نقل هوایی

هزینه نهایی حمل و نقل هوایی بار به عوامل متعددی بستگی دارد. به زبان ساده تر نرخ بار همان هزینه‌ای است که شما برای انتقال وسایل خود به کشوری دیگر پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که نرخ بار هوایی به دو عامل مهم وابسته است، تعرفه شرکت‌های هواپیمایی و قیمت ارز در هر کشور. برای نمونه اگر در یک کشور قیمت ارز مناسب باشد، فرد می‌تواند هزینه کمتری برای فریت بار و یا کارگو بار‌های خود پرداخت کند، در شرایطی که در کشورهایی که با تورم ارزی روبه‌رو هستند، مانند ایران هزینه پرداختی برای حمل بار به صورت هوایی بسیار بالا است و نمی‌توان سقفی برای آن در نظر گرفت. هر چه قدر قیمت ارز بالاتر برود هزینه نهایی برای حمل بار به صورت هوایی نیز بالاتر می‌رود.

 

محاسبه نرخ بار هوایی

فریت بار هزینه‌های مخصوص به خودش را دارد و جدا از هزینه‌های سایر روش‌های حمل و نقل است. مهمترین فاکتور تأثیرگذار در نرخ بار هوایی، وزن کالا است هر چه قدر کالای شما وزن بیشتری داشته باشد، هزینه حمل و نقل آن به صورت هوایی نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که اغلب شرکت‌های هواپیمایی فعال در حوزه فریت بار، قوانینی برای وزن محموله هاِ دارند. این قوانین معمولا به صورت سالانه و یکسان برای تمامی ایرلاین‌ها اجرا می‌شود، به همین دلیل است که شما باید دسته بندی وزن بار هوایی را مد نظر قرار دهید که در ادامه مقاله آن را بررسی خواهیم کرد.

 

قیمت هر کیلو باربری هوایی کالا

وزن بار 10 الی 11 کیلوگرم

به این وزن بار مینیموم گفته می‌شود چون وزن بار کم است، نرخ بارهوایی بر اساس شهر مقصد و مسافتی که تا نقطه مبدأ فاصله دارد، محاسبه می‌شود به همین دلیل انتقال بار بین مبدا و مقصد‌های مختلف متفاوت است و یکسان نیست.

وزن بار 7 الی 30 کیلوگرم

بار‌های بین 7 تا 30 کلوگرم وزن نرمال م دارند و مانند مورد اول بر اساس شهر مقصد هزینه حمل و نقل هوایی بار محاسبه می‌شود.

وزن بار 45 کیلوگرم

در این قسمت یک عدد ثابت برای نرخ بار هوایی وجود دارد که از سوی ایرلاین‌ها تنظیم می‌شود و براساس شرایط ارزی در ایران تغییرات متعددی دارد.

وزن بار 100 کیلوگرم

اگر بار شما بین 45 تا 100 کیلوگرم وزن داشته باشد، نرخ حمل و نقل آن با همان تعرفه صد کیلوگرم محاسبه می‌شود.

وزن بار 100 الی 300 کیلوگرم

در مورد این بار‌ها نیز عدد ثابتی وجود دارد و نرخ بار هوایی تحت تأثیر شهر مقصد نیست و براساس آن برای بار‌های مختلف محاسبه نمی‌شود.

وزن بار 300 کیلوگرم به بالا

به این نوع بار وزن تناژ می‌گویند و هزینه آن از مورد قبلی کمتر است و معمولا برای حمل و نقل لوازم منزل گزینه مناسبی است.

حمل و نقل هوایی
حمل و نقل هوایی

نرخ ارسال بارهوایی کالاهای تجاری و کارگو

کالاهای تجاری در بخش واردات و صادرات معمولا به صورت بار کانتینری هستند و فضای زیادی را در حمل بار هوایی اشغال می‌کنند. برای محاسبه هزینه کارگو و نرخ بار هوایی برای کالاهای تجاری شما به عنوان تاجر باید وزن حجمی بار را مد نظر و معیار محاسبه خود قرار دهید. بر همین اساس، فرمولی برای آن وجود دارد و با توجه به مقادیری که به دست می‌آید نرخ بار هوایی محاسبه می‌شود. مثلا ممکن است بسیاری از کالاهای تجاری وزن زیادی نداشته باشند اما حجیم باشند، بنابراین هر چه وزن زیادتر باشد نرخ بارهوایی کاهش پیدا می‌کند. اما به صورت کلی هزینه کارگو باید به صورتی باشد که برای صادرکنندگان و واردکنندگان مقرون به صرفه باشد، در غیر این صورت هزینه باربری بار‌ها بیشتر می‌شود و مالک کالا باید آن را در بازار با هزینه‌ای بالاتری به فروش برساند.

 

انواع بارهای صادراتی و وارداتی

کالاهای تجاری به طور کلی به سه قسمت تقسیم می‌شوند، بارهای مجاز که برای حمل و نقل آن نیاز به مجوز نیست و بارهای ممنوعه که به  بارهایی گفته می‌شود که براساس قوانین ایران وارد کردن یا صادر کردن آن‌ها غیرقانونی است. بارهای مشروط نیز بارهایی هستند که باید حتماً از ارگان‌های مربوطه مجوز ورود و خروج آن‌ها را پیش از اقدام به واردات کالا دریافت کنید.

 

بارنامه هوایی کالا‌ها

برای حمل هر نوع بار هوایی شما نیاز به بارنامه دارید، اما سوال اصلی این است که بارنامه چیست؟ بارنامه هوایی سندی است که در آن مشخصات فرستنده و گیرنده بار به صورت کامل و دقیق ذکر می‌شود، علاوه بر این در بارنامه مشخصات کامل بار، اعم از تعداد بسته‌ها، وسایل موجود در آن، طول و عرض و ابعاد بسته، وزن کلی و وزن حجمی کالا‌ها نیز به صورت دقیق محاسبه و ذکر می‌شوند. در هر بارنامه دو بخش اصلی و مهم وجود دارد که شما به عنوان تاجر و بازرگان حتما باید آشنایی کاملی با این دو بخش داشته باشد، در بخش اول یک کد سه رقمی بر روی بارنامه‌ها ذکر می‌شود که  نشان دهنده شماره شرکت ایرلاینی است که بار شما توسط آن‌ها ارسال می‌شود.  انواع ایرلاین مانند، ماهان ایر، ترکیش ایرلاین، قطرایرلاین یک کد مشخص دارند.

در بخش دوم در ادامه کد عدد سه رقمی یک کد هشت رقمی نوشته می‌شود، این عدد در اصل شماره بارنامه شما است، که بر روی محموله مورد نظر چسبانده می‌شود. به این ترتیب محموله شما توسط این کد 8 رقمی شناخته شده و در فرودگاه مقصد تفکیک می‌شود.

 

نسخه بارنامه

بارنامه در دوازده نسخه تهیه می‌شود که سه نسخه اصلی هستند، نسخه اول برای شرکت خدمات بار هوایی صادر می‌شود. نسخه دوم به فرستنده بار داده می‌شود و نسخه سوم نیز برای گیرنده بار می‌باشد که مشخصات آن کامل در آن قید شده است. بقیه نسخه‌ها به بخش‌های اداری ارسال می‌شوند.

حمل و نقل هوایی
حمل و نقل هوایی

اهمیت بارنامه در حمل بار هوایی

صدور بارنامه و دریافت آن برای تمامی بارهای هوایی چه وزن کمی داشته باشد و چه وزن آن‌ها زیاد باشد الزامی است. نباید کوچکترین خطایی در صادر کردن بارنامه ایجاد شود چرا که در این صورت کل فرایند انتقال بار دچار مشکل می‌شود. بارنامه رسید تحویل بار به شرکت‌های خدمات بار است، نرخ هوایی بار در بارنامه محاسبه می‌شود و پرداخت را در مبدأ یا مقصد مشخص می‌کند، صدور بارنامه به منزله داشتن بیمه حمل و نقل بار هوایی است. مشخصات تمامی لوازم و نحوه جابه جایی آن‌ها در بارنامه ذکرمی شود. به همین دلایل است که داشتن بارنامه برای حمل هر نوع باری اهمیت زیادی دارد.

 

محاسبه هزینه حمل بار

اگر می‌خواهید چند وسیله کوچک را به خارج از کشور ارسال کنید، می‌توانید آن‌ها را به روشی اصولی بسته بندی کرده و به فرودگاه ببرید و شخصاً تحویل بخش فریت بار دهید. با این کار بخشی از هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کند، اما تضمینی وجود ندارد که بار شما سالم به مقصد برسد و یا جز کالاهای ممنوعه نباشد. به همین دلیل است که بهترین کار استفاده از شرکت‌های خدمات حمل بارهوایی است. اما هزینه‌هایی که باید در این پروسه پرداخت کنید متفاوت هستند که در ادامه مقاله هر کدام از این هزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

هزینه‌های مربوط بسته بندی کالا

هزینه‌های مربوط تشریفات گمرکی

هزینه‌های جاری در فرودگاه مبدأ و صدور بارنامه

هزینه‌های مرتبط یا فریت یا کارگو بار که بر اساس نرخ هوایی مصوب محاسبه می‌شود

 

هزینه‌های مربوط به ترخیص بار

توجه داشته باشید که ارسال بار به صورت هوایی همیشه هزینه بالاتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل کالا دارد به عمین دلیل شما باید در انتخاب شرکت حمل و نقل کالا دقت بالایی داشته باشید. معمولا برای افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت به خارج از کشور را دارند، دانستن چگونگی محاسبه هزینه حمل بار هوایی یک ضرورت است. شما باید بدانید برای باری که قصد دارید با خودتان برای مهاجرت یا مسافرت در یک بازه زمانی طولانی ببرید چه هزینه‌ای باید پرداخت کنید و این هزینه چگونه محاسبه می‌شود، این امر می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید برنامه‌ریزی بودجه‌ای مناسبی برای سفرتان داشته باشید.

حمل بار هوایی معمولا بیشتر از حمل بار به روش زمینی و دریایی هزینه دارد، اما مزایای زیادی دارد به همین دلیل معمولا توسط تاجران انتخاب می‌شود. از مزیت حمل بار به روش هوایی می‌توانیم به سرعت بالای ارسال، امنیت بسیار بالای حمل هوایی، قابلیت حمل بارهای فاسدشدنی مانند مواد غذایی، دارو، نمونه‌های آزمایشگاهی، میوه‌جات اشاره کنیم.

هزینه حمل بار هوایی مسافران خارجی تابع قیمت دلار است و به علت ثابت بودن قوانین شرکت‌های هواپیمایی یک سطح ثابت است دارد مگر اینکه خدمات ویژه‌ای به حمل بار شما اختصاص داده شود. برای مثال، بار شما حیوان زنده، جنازه یا تابوت باشد.

حمل هوایی
حمل هوایی

هزینه حمل بار حمل هوایی

هزینه حمل بار هوایی به ازای هر کیلوگرم بار هوایی به مقصد‌های مختلف، متفاوت است و بسته به وزن و حجم بار، بین 1 تا 4 دلار هزینه دارد. در مقایسه با هزینه‌های سنگین اضافه بار مسافری، هزینه حمل بار هوایی مقرون به صرفه است. توجه داشته باشید که شما به عنوان مسافر شما مجاز به حمل 25 الی 40 کیلوگرم بار بسته به کلاس ایرلاین پروازی خود هستید و برای هر کیلوگرم بار اضافه، باید 30 دلار هزینه پرداخت کنید و برای 10 کیلوگرم اضافه بار، 300 دلار. اما شما با شیوه حمل بار هوایی می‌توانید تا 100 کیلوگرم بار را همین هزینه 300 دلار منتقل کنید.

 

عوامل موثر در هزینه حمل بار هوایی

از عوامل موثر در مشخص کردن هزینه حمل بار هوایی به کشورهای خارجی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

داخلی یا خارجی بودن ایرلاین حمل‌کننده بار

کلاس شرکت هوایی

قیمت ارز

نوع بسته‌بندی بار: کارتن، گونی، جعبه چوبی یا فلزی، پالت‌بندی

مقصد: مقاصد دورتر هزینه بالاتری دارند

محاسبه وزن بار به صورت وزنی یا حجمی

علاوه بر هزینه حمل بار یه ازای هر کیلوگرم، هزینه‌های جانبی نیز در بارنامه درج می‌شوند که در ادامه آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد:

هزینه بارنامه هر ایرلاین

هزینه مالیات ارزش افزوده

هزینه حمل با تراک

هزینه حمل متفاوتمحموله‌های خاص مانند کالاهای خطرناک

هزینه بسته‌بندی‌های مختلف

خدمات حمل هوایی
خدمات حمل هوایی

نحوه محاسبه وزن بار هوایی

در محاسبه وزن بارنامه در فریت بار هوایی یا همان حمل بار هوایی، دو وزن حقیقی و وزن حجمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. وزن حقیقی همان وزن واقعی است که در فرودگاه با قرار گرفتن بار روی باسکول مشخص می‌شود. وزن حجمی اما با توجه به ابعاد بار پس از بسته‌بندی مشخص می‌شود. وزن حجمی با ضرب بزرگترین طول، عرض و ارتفاع بسته (برحسب سانتی‌متر) در یکدیگر و تقسیم بر 6000 تعیین می‌شود. برای نمونه، بسته‌ای با طول، عرض و ارتفاع 100 سانتی‌متر، حدوداً 167 کیلوگرم وزن حجمی دارد.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *