واردات خوراک دام از چین

واردات خوراک دام از چین

یکی از کالاهای اساسی که به دلیل تغییرات زیست بومی در ایران واردات آن از چین به ایران در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده ایت انواع خوراک دام هستند. خوراک دام برای رشد و پرورش گوسفند و گاو برای تامین نیاز‌های مردم ایران ضروری است. در گذشته خوراک دام به صورت دلار و از کشور‌های مختلف وارد ایران می‌شد، با توجه به تحریم‌های مختلف و افزایش قیمت دلار در سال‌های اخیر قیمت خوراک دام در بازار ایران به شدت افزایش پیدا کرده است، همین عامل قیمت دام و طیور در ایران را به شدت افزایش داده است. برای مقابله با این مسئله و کنترل قیمت دام و طیور در بازار ایران، در حال حاضر واردات خوراک دام از چین در دستور کار دولت قرار گرفته است.

واردات خوراک دام از چین یکی از پرحجم‌ترین واردات محصولات غذایی به ایران است. درصد بالایی از ۱۴. ۸ میلیارد دلار واردات سال ۲۰۲۲ از چین به ایران شامل خوراک دام بوده است. به همین دلیل بازرگانان ایرانی علاقه زیادی به واردات خوراک دام دارند و از آن سود فراوانی به دست می‌آورند.

 

فرایند واردات خوراک دام از چین

فرایند واردات خوراک دام از چین در ۳ مرحله انجام می‌شود این مراحل عبارتند از: خرید خوراک دام از شرکت‌های فروشنده چینی، ترخیص خوراک دام خریداری شده از گمرک کشور چین و ارسال این مواد غذایی به ایران. هر مرحله نکاتی دارد که باید بازرگانانی که می‌خواهند برای تجارت خوراک دام به ایران فعالیت کنند آن‌ها را به صورت کامل و دقیق بدانند تا بتوانند واردات خوبی داشته باشند و خوراک دام آن‌ها خراب نشده و به سلامت به گمرک ایران برسد و سپس پس از طری کردن مراحل گمرکی مورد نیاز از گمرک ترخیص شود.

 

خوراک دام و الزام واردات آن

چرا تاجران به واردات خوراک دام از چین روی آورده‌اند؟ آیا در داخل کشور خوراک دام به اندازه کافی تولید نمی‌شود؟ آیا اصلا سودی در این واردات نهفته است؟ در پاسخ به این سوالات باید بدانید که تولیدات خوراک دام داخل ایران جوابگوی نیازی که وجود دارد نیست به همین دلیل برای کنترل بازار واردات این محصول یک امر ضروری در بخش دام کشور است و به صورت دائمی انجام می‌شود و نمی‌توان آن را از سبد واردات حذف کرد.

از جنبه دیگر قیمت خوراک دام در کشور چین پایین تر از ایران و سایر کشور‌ها است. به‌همین‌دلیل تاجرانی که به واردات خوراک دام از چین روی می‌آورند می‌توانند با کمترین هزینه حجم  زیادی خوراک دام را از شرکت‌های تولید کننده چینی خریداری و به ایران وارد کنند. در ایران نیز تقاضا برای خرید خوراک دام بسیار بالا است و تاجران می‌توانند خوراک دام را با قیمت خوبی در بازار به فروش برسانند، در نتیجه این که سود زیادی در واردات این محصول از چین به ایران برای تاجران وجود دارد.

 

قوانین واردات خوراک دام از چین

هنگامی که یک وارد کننده می‌تواند به صورت قانونی برای واردات خوراک دام از چین اقدام کند که هم مدارکی قانونی برای اینکار داشته باشد و هم مجوزهایی که لازم است برای انجام آن دریافت شود را از سازمان‌های ذی ربط گوناگون دریافت کند. اولین و مهم‌ترین مدرک قانونی برای واردات خوراک دام کارت بازرگانی است. داشتن کارت بازرگانی براساس داشتن سابقه و کسب‌وکار مرتبط با دام و خوراک دام به افراد داده می‌شود و هر فردی نمی‌تواند کارت بازرگانی برای واردات خوراک دام را دریافت کند.

مجوزهایی که برای واردات خوراک دام از چین باید دریافت شوند عبارتند از مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز جهاد کشاورزی و سازمان دام و طیور. با توجه به این که خوراک دام یک محصول غذایی است و باید بهداشت لازم را داشته باشد، باید به‌عنوان بازرگان از وزارت بهداشت و غذا و دارو نیز مجوز واردات خوراک دام دریافت کنید. با داشتن این مدارک و مجوزها، اقدام برای واردات خوراک دام کاملا قانونی است.

 

خرید خوراک دام و مراحل انجام آن

اولین مرحله واردات خوراک دام از چین خرید خوراک دام از شرکت‌های تولیدکننده چینی است. در کشور چین شرکت‌های زیادی وجود دارند که توانایی تولید خوراک دام در ابعاد وسیع را دارند و شما می‌توانید برای آنها سفارش خرید ارسال کنید. نکته مهم این است که شما باید حتما از بهترین شرکت‌ها خرید خود را انجام دهید هرچه کیفیت خوراک دام بیشتر باشد سریع‌تر در بازار ایران به فروش می‌رسد محصولاتی که کیفیت مناسبی ندارند امکان ترخیص از گمرک را پیدا نمی‌کنند و پس از آزمایش‌های بهداشتی در همان گمرک باقی مانده و یا امحا می‌شوند.

همزمان با انتخاب شرکت فروشنده خوراک دام، شما باید تخمین مقدار تقاضای بازار ایران برای خرید خوراک دام را در نظر بگیرید تا بتوانید مقدار مناسبی از خوراک دام را وارد ایران کنید. تعیین مقدار تقاضا، مشخص خواهد کرد که چه نوع خوراک دامی، با چه کیفیتی و در چه ابعادی وارد کشور کنید.

 

خرید عمده خوراک دام از چین

واردات خوراک دام از چین بسیار بالا است، درک نار ایران کشور‌های دیگر هم به دلیل قیمت پایین تمایل به خرید خوراک دام از چین دارند  به‌همین‌دلیل لازم است که شما به‌عنوان یک بازرگان مقدار زیادی خوراک دام از چین خریداری کنید. خرید مقدار زیاد خوراک دام به روش عمده سبب می‌شود که  شما بتوانید با هزینه اندک هم فرآیند خرید انجام دهید. در روش خرید عمده شما می‌توانید مقدار زیادی خوراک دام را با هزینه‌ای اندک از چین خریداری و در بازار ایران با قیمتی مناسب عرضه کنید.

شما در نهایت با کسب تمام اطلاعات مورد نیاز شامل نوع خرید، فیمت خرید، مقدار خرید و شرکت فروشنده را مشخص می‌کند می‌توانید برای خرید عملی خوراک دام اقدام کنید. برای اینکه بتوانید از شرکت موردنظر خود خوراک دام خریداری کنید باید یک پیش‌فاکتور تهیه کنید و برای شرکت فروشنده ارسال کنید. پیش‌فاکتور همان درخواست رسمی خرید است که پروفرما هم نامیده می‌شود.

در پروفرما اطلاعاتی از جمله  قیمت خرید خوراک دام، مقدار آن، کیفیت درخواستی و روش پرداخت هزینه خرید درج می‌شوند. ارسال پروفرما برای شرکت فروشنده به‌معنای ثبت درخواست خرید خوراک دام است و شرکت فروشنده با دریافت آن و موافقت با پروفرما باید مقدار خوراک دام درخواستی شما را تهیه کند و به گمرک چین تحویل بدهد.

واردات خوراک دام
واردات خوراک دام

ترخیص خوراک دام از چین

تحویل خوراک دام به گمرک چین، به این منظور انجام می‌شود که واردات خوراک دام از چین به صورت قانونی انجام باشد و قاچاق محسوب نشود. در این مرحله شما همراه با ترخیص‌کار مدارک و اسنادی  مثل بارنامه، پروفرما و کارت بازرگانی خود را به گمرک چین تحویل می‌دهید و منتظر می‌مانید تا کارشناسان گمرک کیفیت خوراک دام را تایید کند و برگه ترخیص را برای بار‌های شما صادر کند.

زمانی شما می‌توانید به صورت قانونی به واردات خوراک دام از چین بپردازید که کارت بازرگانی داشته باشید. با این حال تنها داشتن کارت بازرگانی برای درست انجام دادن واردات خوراک دام کافی نیست. شما باید متخصصان گوناگونی مانند ترخیص‌کار و فورواردر داشته باشید تا بتوانید مراحل را به‌درستی پشت‌سر بگذارید.

 

حمل و نقل خوراک دام از چین

آخرین مرحله واردات خوراک دام از چین به ایران  پس از دریافت برگه ترخیص  تحویل خوراک دام خریداری شده به شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی برای ارسال بار‌ها به ایران است. شرکت‌هایی که در حوزه حلم و نقل و انتقال کالا و محصولات گوناگون از کشوری به چین به ایران فهال هستند را کارگو هم می‌نامند. در این روش انتقال از یک وسیله حمل‌ونقل باری برای انتقال خوراک دام استفاده می‌شود.

سه روش کارگو برای انتقال خوراک دام به ایران  وجود دارد که عبارتند از: کارگو دریایی، کارگو زمینی و کارگو هوایی. در روش کارگو دریایی بوسیله کشتی باری خوراک دام از چین به ایران منتقل می‌شود. در روش کارگو هوایی از هواپیمای باری و در روش کارگو زمینی از قطار و وسایل حمل‌ونقل زمینی مثل کامیون برای انتقال خوراک دام به ایران استفاده می‌شود.  معمولا برای انتقال خوراک دام از چین به ایران از کارگو دریایی و زمینی استفاده می‌شود.

 

سود واردات خوراک دام چقدر است؟

در زمینه  واردات خوراک دام از چین به ایران سود زیادی وجود دارد چندین عامل سبب ایجاد این حاشیه سود بالا در بازار می‌شوند؛ اولین علت این است که در ایران هیچ تولیدی خوراک دام وسیعی وجود ندارد که بتواند تقاضای بازار را برطرف کند. دلیل دوم هم این است که قیمت خرید خوراک دام در چین ارزان است و دلیل آخر هم تقاضای زیاد بازار ایران برای خرید خوراک دام با قیمت بالا است.

 

در انجام مراحل واردات خوراک دام از چین به دانش کافی و به روز نیازمند است.  شما باید در مرحله خرید از مشاوران مالی و در مرحله ارسال خوراک دام از چین به ایران لازم است از فورواردرها استفاده کنید.

وزارت کشاورزی چین برای  دریافت نظر عمومی در مورد تایید ایمنی سه‌گونه ذرت GMO و هفت‌گونه جدید پنبه GMO است. پکن اجازه واردات محصولات GMO را برای فرآوری می‌دهد اما نمی‌توان از آنها به عنوان بذر استفاده کرد. محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی در بسیاری از کشورهای برتر تولیدکننده محصولات زراعی جهان از جمله ایالات‌متحده، برزیل و آرژانتین کشت می‌شوند؛ اما کشورهای دیگر استفاده از آنها را به دلیل مشکلات  بهداشتی و زیست‌محیطی محدود کرده‌اند. این اقدام چین در حالی صورت می‌گیرد. پکن سال گذشته بیشتر بر امنیت غذایی خود از جمله خودکفایی بیشتر در غلات تمرکز کرده بود. به همین دلیل است که انواع خوراک دام در حال حاضر با اطمینان خاطر از سلامت آن‌ها به ایران وارد می‌شوند. خوراک‌های دام باید سلامت باشد و در آن‌ها آلودگی خاکی و بذری وجود نداشته باشد در غیر این صورت ممکن است که دام‌ها با خوردن آن‌ها دچار بیماری شده و تلف شوند. در برخی موارد حتی ممکن است این آلودگی با خوردن گوشت به بدن انسان‌ها نیز منتقل شود. به همین دلیل است که سلامت خوراک دام در تمام دنیا اهمیت زیادی دارد و توسط تمام تاجران و دولت‌ها مد نظر قرار داده می‌شود.

 

واردات و ترخیص ذرت از چین

ذرت یک کالای ضروری است و در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی، خوراک دام و اتانول کاربرد و نقش حیاتی دارد. ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان ذرت در جهان و چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ذرت در جهان است. به همین دلیل واردات از چین به ایران در سالیان طولانی رواج فزاینده‌ای پیدا کرده است. با این حال واردات ذرت از چین به ایران فرآیند پیچیده‌ای است، این امر مستلزم رعایت مقررات گمرکی و استانداردهای ایمنی است.

 

مزایای واردات ذرت از چین به ایران

عرضه بالا: چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ذرت در جهان است، به این معنی که همیشه میزان ذرت ثابتی برای واردات به ایران وجود دارد و برای تامین ذرت مشکلی برای تاجران داخلی وجود ندارد.

هزینه کمتر: واردات ذرت از چین ارزان تر از تولید داخلی آن در ایران است، خصوصا برای تولید ذرت با کیفیت بالا.

ذرت باکیفیت: چین ذرت باکیفیتی را تولید می‌کند که می‌تواند نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر را کاهش بدهد و در بلندمدت در هزینه‌های کسب‌وکار ایرانی صرفه‌جویی کند.

 

چالش‌های واردات ذرت از چین به ایران

فوانین و مقررات گمرکی

واردات ذرت از چین به ایران منوط به رعایت مقررات و قوانین گمرکی است که می‌توانند پیچیده و زمان بر باشند. عدم رعایت این مقررات می‌تواند منجر به تاخیر، جریمه یا توقیف کالا شود.

کنترل کیفیت

ذرت وارداتی از چین باید دارای استانداردهای کیفی خاصی باشد تا به ایران وارد شود، وارد کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که ذرت وارداتی از استانداردهای کیفی ایران مطابقت دارد تا از هرگونه مشکل قانونی یا ایمنی جلوگیری شود.

نگرانی‌های زیست محیطی

تولید و استفاده از ذرت اثرات منفی زیست محیطی مانند کاربری زمین و مصرف آب را در پی دارد. کسب‌وکارهای ایرانی باید اثرات زیست‌محیطی واردات و استفاده از ذرت از چین را در نظر بگیرند و برای کاهش اثرات منفی آن اقدامات لازم را انجام دهند.

واردات خوراک دام از کشور چین
واردات خوراک دام از کشور چین

مراحل واردات ذرت از چین به ایران

شناسایی نوع و مقدار ذرت مورد نیاز

اولین قدم در واردات ذرت از چین به ایران شناسایی نوع و مقدار ذرت مورد نیاز است. این مرحله عبارت است از  تجزیه و تحلیل نیازهای ذرت کسب و کار و تعیین درجه و مقدار ذرتی است که این نیازها را برآورده می‌کنند. کسب و کارهای ایرانی باید عواملی مانند رطوبت، محتوای پروتئین و اندازه هسته را در نظر بگیرند.

شناسایی بهترین تامین کننده ذرت در چین

زمانی که نوع و مقدار ذرت مورد نیاز شناسایی شد، گام بعدی تحقیق در مورد تامین کنندگان بالقوه ذرت چینی است. تاجران و خریداران  می‌توانند به صورت آنلاین برای تامین کنندگان ذرت چینی جستجو کنند یا در نمایشگاه‌های بین المللی ذرت شرکت کنند تا به صورت حضوری با تامین کنندگان ملاقات کنند. باید پیش از انعقاد هرگونه قرارداد، اعتبار و قابلیت اطمینان تامین کننده را بررسی کنید.

مذاکره برای شرایط خرید

مرحله بعدی مذاکره برای خرید ذرت است. این مرحله در برگیرنده توافق بر سر قیمت، شرایط پرداخت، تاریخ تحویل، و سایر شرایط و ضوابط مربوطه است. برای جلوگیری از سوء تفاهم یا اختلاف باید همه شرایط و ضوابط در قرارداد مستند بشوند.

انتخاب بهترین روش حمل و نقل

پیش از ارسال ذرت از چین به ایران تاجران باید اطمینان حاصل کنند که تمام مدارک لازم مانند مجوز واردات، اظهارنامه گمرکی و بارنامه را دارند. ذرت نیز باید بسته بندی و برچسب مناسبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که در شرایط خوبی به ایران می‌رسد.

ترخیص از گمرک و تسویه عوارضات و مالیات

واردات ذرت به ایران براساس مقررات گمرکی و پرداخت حقوق و عوارض واردات انجام می‌شود. تاجران  باید اطمینان حاصل کنند که تمام مدارک لازم را دارند و عوارض و مالیات قابل اعمال را برای ترخیص ذرت از گمرک پرداخت کرده‌اند.

تست و آزمایش کیفیت ذرت وارداتی

پس از ترخیص ذرت از گمرک تولید کنندگان ایرانی باید ذرت را ذخیره و استفاده کنند. اطمینان از این که ذرت در مکانی امن و مطمئن ذخیره می‌شود و کارگرانی که با ذرت کار می‌کنند به درستی در مورد روش‌های ایمنی آموزش دیده‌اند امری ضروری است. علاوه بر این مورد  نظارت منظم بر کیفیت ذرت بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای کیفی ایران مطابقت دارند و دچار خرابی و آفت نشده‌اند.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمام نکات مربوط به واردات خوراک دام از چین را بررسی کردیم. این نکات در مراحل گوناگون مثل خرید، ترخیص و ارسال به ایران وجود دارند و همگی برای خرید موفق و انتقال مناسب خورام دام به ایران اهمیت زیادی دارند.

برای واردات خوراک دام از چین چه مراحلی باید پشت‌سر گذاشته شود؟

برای واردات خوراک دام از کشور باید ابتدا این محصول خریداری شود، سپس از گمرک چین ترخیص شده و در نهایت به ایران ارسال شوند.

در مرحله ترخیص خوراک دام چه مدارکی به گمرک چین تحویل داده می‌شود؟

در این مرحله مدارکی مانند بارنامه، کارت بازرگانی و پروفرما به گمرک تحویل داده می‌شود.

درون پروفرما چه اطلاعاتی درج شده و برای شرکت فروشنده ارسال می‌شود؟

در پروفرما اطلاعاتی مانند قیمت خرید خوراک دام درخواستی، مقدار آن، روش پرداخت هرینه خرید و اطلاعات و آدرس شرکت‌های فروشنده و خریدار درج می‌شوند و سپس برای شرکت فروشنده ارسال می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *