چارتر کشتی: صفر تا صد اجاره کشتی

چارتر کشتی

چارتر کشتی به معنی اجاره کردن کامل یک کشتی است، چارتر کشتی معمولا در حمل و نقل دریایی کالا‌ها کاربرد دارد و برای افراد فعال در حوزه تجارت جهانی اصطلاحی آشنا است. چارتر کشتی مراحل مختلفی دارد، اگر می‌خواهید برای چارتر کشتی درخواست بدهید باید نسبت به مراحل انجام آن آشنایی کاملی داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل این فرایند را پیش ببرید. با توجه به اهمیتی که چارتر کشتی در حمل و نقل دریایی کالا‌ها برای تاجران دارد در این مقاله قصد داریم تا چارتر کشتی و هر آنچه مربوط به این حوزه می‌شود را به صورت کامل بررسی کنیم.

اگر مرسوله شما به مقداری باشد که حجم یک کشتی را به خود اختصاص دهد یا این که به دلایلی ترجیح شما این است که فضای کشتی تنها به بار شما اختصاص داده شود، احتیاج به خدمات اجاره کشتی یا چارتر کشتی دارید. در حال حاضر 90 درصد از انتقالات کالا و مرسولات در سطح جهانی از طریق دریایی انجام می‌ شود.

 

چارتر کشتی به معنای اجاره کشتی برای یک دوره زمانی مشخص است. در چارتر کشتی، صاحب کشتی (کشتی‌دار) یا مالک کشتی، کشتی را به شرکت یا فرد دیگری (چارترر) اجاره می‌دهد. در این حالت، چارترر مسئول هزینه‌های عملیاتی کشتی، نظیر سوخت، نگهداری و دستمزد خدمه، می‌شود.

در چارتر کشتی، چارترر معمولاً مسئول بارگیری، تخلیه و مسیر حمل بار است. او می‌تواند کشتی را برای یک سفر واحد (voyage charter) یا برای یک دوره زمانی مشخص (time charter) اجاره کند.

در صورت چارتر کشتی واحد، چارترر می‌تواند کشتی را برای حمل بار بین دو مقصد خاص (مانند بندرهای خاص) یا در طول یک مسیر خاص استفاده کند.

در چارتر کشتی زمانی، چارترر معمولاً کشتی را برای یک دوره زمانی مشخص (مانند چند هفته یا چند ماه) اجاره می‌کند و می‌تواند بارهای مختلف را در طول این دوره بارگیری و تخلیه کند.

در چارتر کشتی، چارترر می‌تواند بار خود را به‌صورت کامل پر کند یا بخشی از بار کشتی را اجاره کند و فضای خالی را به دیگران عرضه کند. در این حالت، چارترر به‌عنوان زیرچارترر (sub-charterer) شناخته می‌شود.

چارتر کشتی معمولاً در حمل و نقل بارهای بزرگ و حجیم، مانند نفت، گاز، غلات، مواد معدنی، و کشتی‌های باربری استفاده می‌شود.

 

چارتر کشتی چیست؟

کلمه چارتر(Charter) اصطلاحی قدیمی است و در لغت به معنای سندی است که توسط شخص حاکم کشور یا یکی از مقامات کشوری صادر می‌شود. اما اصطلاح چارتر در حمل و نقل دریایی و هوایی معنی دیگری دارد و استفاده از آن از حدود 200 سال پیش شروع شده است. در اصطلاح امروزی، معنی چارتر از ترجمه قدیمی آن فاصله نگرفته است همچنان چارتر به سندی اشاره دارد که یک فرد ذ‌ی‌صلاح آن را امضا می‌ کند اما فضای استفاده از آن به فضای تجارت و کسب و کار تغییر کرده است و بر همین اساس ذ‌ی‌نفعان آن هم تغییر کرده‌اند.

در حال حاضر چارتر به  این معنی است که یک دارایی یا حق مشخصی برای مدت زمان مشخص و نیز با هدف مشخص توسط چارتر دهنده به چارتر گیرنده داده می‌شود. تعریفی که قرارداد اجاره که طی آن منافع مال برای مدت زمان مشخص به مستاجر تعلق داده می‌شود، مطابقت دارد. در ارتباط برخی از اموال، منافع شخصی ایجاب می‌کند که اجاره مال بر خرید آن رجحان داشته باشد. دلایل مختلفی مانند قیمت زیاد مال، عدم نیاز همیشگی به کالا، کم کردن هزینه‌های استهلاک و تعمیرات می‌توانند  ازدلیل این امر باشند. کشتی‌ها هم یکی از اموالی هستند که با قرارداد اجاره دست به دست می‌شوند هزینه خرید کشتی در حال حاضر بسیار بالا است به همین دلیل تاجران برای خرید کشتی اقدام نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تا یک کشتی را برای مدت معینی اجاره کنند، یعنی یک شخص حقیقی یا حقوقی مالک کشتی است و طی قراردادهای اجاره متعدد، منافع و خدمات آن را به اشخاص مختلفی تا زمانی که کشتی سالم است و کارایی دارد منتقل می‌کند.

هدف از اجاره کشتی می‌تواند تجاری یا شخصی، انتقال بار یا مسافر، به صورت بلند مدت یا یک مرتبه  قراردادهای چارتر این موارد و نیز دیگر شرایط قرارداد مانند  تعهدات هر یک از طرفین، مدت قرارداد، مبلغ قابل پرداخت، نحوه پرداخت و نیز مشخصات کشتی از مدت کارکرد و سلامت کشتی تا مدارک و اسناد مربوطه را شامل می‌شود.

برای این که کشتی مورد اجاره و توافقات دو طرف به صورتی باشد که بیشترین منافع هر دو طرف را تامین کند و نیز با خواست حقیقی آن‌ها مطابقت داشته باشد، انواع گزارش‌های کارشناسی برای کشتی‌ها در نظر گرفته شده است. گزارشاتی که در ابتدایی‌ترین آن‌ها وضعیت سلامت کشتی اعلام می‌شود و دیگر موارد تخصصی را هم شامل می‌شوند.

با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی اولین انتخاب در انتقال کالاها در حمل و نقل بین المللی است و روزانه کشتی‌های زیادی از بنادر مختلف حرکت می‌کنند و انواع کالا‌ها را جابه‌جا می‌کنند قرارداد چارتر یکی از انواع روش‌هایی است که طی آن می‌توان منافع و کارکرد کشتی را در اختیار درآورد در ادامه به مزایا و معایب چارتر کشتی می‌پردازیم و این روش حمل و نقل کالا را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

اجاره کشتی
اجاره کشتی

مزایای چارتر کشتی

چارترینگ کشتی به این معنی است  که منافع و قابلیت کشتی و اجازه استفاده از آن برای مدت زمان مشخصی یا تعداد سفرهای مشخصی از طرف مالک کشتی به اجاره کننده منتقل می‌شود. چارترینگ کشتی به عنوان یکی از انواع مرسوم قراردادها در حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود که نسبت به انواع مختلف قراردادها نکات مثبت و چالش‌هایی دارد که در این بخش این موارد را بررسی خواهیم کرد.

اجاره دادن کشتی مزیت‌هایی برای مالک کشتی دارد که این ماورد شرح زیر هستند:

مزایای استفاده از قرارداد چارترینگ برای مالک کشتی را پیش از هر چیز باید در تسلط مالک به نحوه استفاده از کشتی جستجو کرد، در قرارداد چارترینگ، شرایط استفاده و نیز استقرار کشتی‌ها کاملا مشخص شده  اس و مالک کشتی از این حق و امتیاز برخوردار است که با توجه به ملاک‌ها و آنچه که برای او اهمیت اصلی را دارد، شرایط و موارد مورد نظر خود را در قرارداد قرار دهد. مالک کشتی می‌تواند نگهداری از کشتی را به‌عهده بگیرد و در نتیجه به جای تعهدات قراردادی مستاجر، به کارکنان خود اعتماد کند.

تاجری که قصد دارد کشتی خود را به روش چارتری اجاره داده است  و از محل اجاره کشتی سود آوری دارد، می‌­تواند در سفارش کشتی طراحی مورد نظر خود را به نحوی اعلام کند که با توجه به بازار هدف وی و نیز شرایط معمول، کشتی برای قرارداد چارترینگ جذابیت داشته باشد و عمر و استهلاک آن مناسب باشد.

مالک کشتی اگر تشخیص دهد، می‌تواند در زمان استفاده از کشتی و در فاصله‌های بین قراردادهای اجاره، تغییرات ساختاری در کشتی ایجاد کند، برای نمونه امکان استفاده از سوخت‌های جایگزین را در کشتی ایجاد کند.

اجاره دادن کشتی در قالب قراردادهای چارتر، به مالک این اجازه را می‌دهد که از امکانات و عمر کشتی خود به صورت کامل  استفاده کند و تداوم در ارائه خدمات و در نتیجه کسب سود و درآمد را برای خود ایجاد کند. تنظیم قرارداد اجاره به مالک اجازه می‌دهد که با تجار مختلفی کار کند، اگر قصد استفاده شخصی داشته باشد ناگزیر است که به شرایط بازار و وضعیت کسب و کار متکی باشد.

مزایای اجاره‌کننده کشتی چارتری نیز مانند مالک کشتی شامل موارد مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها باید به نوع این سرمایه‌گذاری اشاره کنیم. اجاره کشتی که جایگزین خرید آن شود، با توجه به شرایط و وضعیت به عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری سبک شناخته می‌شود در نتیجه کمترین سرمایه به بیشترین سود تبدیل می‌شود. مالک کشتی، از زمانی که کشتی مورد نظر خود را به کارخانه کشتی سازی سفارش می‌­دهد، حداقل باید بین 2 تا 3 سال مدت انتظار را در نظر داشته باشد. با توجه به وضعیت‌ متغیر بازارهای جهانی در این مدت ممکن است که تاجر به عوض سود کردن از محل کشتی تازه خریده شده، متحمل ضررهای زیادی شود. اما شخصی که به طریق قرارداد اجاره منافع کشتی را در اختیار دارد، به محض امضای قرارداد و شروع دوره اجرایی قرارداد می‌تواند از کشتی استفاده کند که در نتیجه مدت انتظار به سرمایه‌گذاری او ضرری وارد نمی‌شود.

شرایطی که برای فسخ و خاتمه قرارداد در نظر گرفته شده است، ممکن است که به مستاجر این اجازه را بدهد که در صورت وجود شرایط خاص و قراردادی، اجاره نامه فی‌مابین را فسخ کند که این بندهای قراردادی  از حدوث ضرر احتمالی در آینده به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کنند. در نظر داشته باشید که هزینه اجاره کشتی به طریق قرارداد چارتری، معمولا قیمت معقولی است و شاید نیازی به فسخ قرارداد ایجاد نشود.

 

معایب چارتر کشتی

قراردادهای چارتر هم مانند هر نهاد حقوقی دیگری، علاوه بر مزایای منحصر به فرد، چالش‌های مختلفی نیز دارند که نباید آنها را نادیده گرفت.

مهم‌ ترین نقطه ضعف در قراردادهای چارتر را بتوان به عدم آگاهی کامل طرفین نسبت داد. باید در نظر بگیرید که قرارداد اجاره کشتی، یک قرارداد با ارزش اقتصادی قابل توجه است و برخلاف تصورات اولیه، پیچیدگی‌های منحصر به فردی هم دارد.

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، مطابقت شرایط کشتی با نیت مستاجر است. در واقع شخصی که قصد اجاره کشتی را دارد، باید از گزارش‌های کارشناسی و نظر اشخاص متخصص کمک بگیرد تا کشتی براساس شرایط مورد نظر خود پیدا کند. پنهان کردن مشکلات و خرابی‌ها در کشتی‌هایی که به صورت متوالی و به طریق قرارداد اجاره مورد استفاده اشخاص مختلف قرار داده می‌شوند، چالشی دیگری است که مستاجر با آن مواجه می‌شوند.

حل و فصل اختلافاتی که از قراردادهای اجاره کشتی ایجاد می‌شود، زمان طولانی ادامه پیدا می‌کند و هزینه‌ای که به طرفین تحمیل می‌شود هم در نهایت ریسک‌های اجرای رای قضایی تماما از چالش‌های قراردادهای چارتری است.

چارتر کشتی باربری
چارتر کشتی باربری

انواع چارتر کشتی

چارتر بر اساس زمان

چارتر بر اساس سفر

چارتر بدون خدمه

کل بندهای قرارداد چارتر کشتی را می‌توان با توافق دو طرف تغییر داد یا شرایط آن‌ها را تعدیل کرد. با این حال و در شرایط استاندارد قراردادهای چارتر کشتی را به چند مدل مشخص تقسیم می‌کنند که در ماهیت با هم یکسان هستند اما در برخی شرایط با هم متفاوت هستند. این نوع تقسیم‌ بندی قراردادهای اجاره کشتی، بیشتر به این مورد مربوط می‌شود که برخی از انواع قراردادها در عرف بین تاجر، مالکین و مستاجرین مورد توجه قرار می‌گیرند و به دلیل تکرار و تعدد، نوعی از قراردادهای رایج را ایجاد کرده‌اند. مهم ترین تقسیم‌بندی قرارداد چارتر کشتی، شامل تقسیم به چارترینگ کشتی بر اساس زمان، چارترینگ کشتی بر اساس سفر و چارترینگ کشتی بدون خدمه هستند که در ادامه هر کدام را بررسی  خواهیم کرد.

 

چارتر بر اساس زمان

قرارداد چارترینگ کشتی بر اساس زمان، همان طور  که از نام آن مشخص است در محوریت مدت زمان اجاره می‌چرخد. به عبارت دیگر، در این نوع از قرارداد، کشتی موضوع قرارداد برای یک بازه زمانی خاصی به مستاجر اجاره داده می‌شود. در چارترینگ بر اساس زمان، خدمه کشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در واقع خدمات کشتی است که برای بازه زمانی خاصی به مستاجر اختصاص داده می‌شود، در نتیجه مالک کشتی همچنان مدیریت کشتی را بر عهده دارد. در چارترینگ بر اساس زمان، مستاجر این حق و اختیار را دارد که در مدت زمان اعتبار قرارداد هر تعداد سفری که نیاز داشته باشد بین هر مبدا و مقصدی و هر مسیری که مورد پذیرش نامبرده باشد را با کشتی ترتیب بدهد. در طی مدت هر سفر نیز کنترل عملیاتی کشتی کاملا به مستاجر اختصاص دارد. ممکن است طرفین از جهت آزادی‌ها و اختیارات مستاجر، در قرارداد دو طرفه، شروطی را ترتیب داده باشند اما تصور اولیه با اختیارات کامل نامبرده در مدت زمان تداوم قرارداد اجاره است. استفاده از قرارداد چارترینگ بر اساس زمان، به توسط شرکت‌ها و تجاری که خدمات حمل و نقل کانتینرهای حاوی مرسوله را ارائه می‌دهند کاربرد زیادی دارد.  این گروه برای دوره‌های زمانی چند ساله، خدمات کشتی را به طریق قرارداد چارترینگ در اختیار خود دارند و براساس برنامه‌های سفر خود از کشتی استفاده می‌کنند‌.

 

چارتر بر اساس سفر

در قرارداد چارترینگ کشتی بر اساس سفر مدت زمان مشخصی خدمات کشتی در اختیار مستاجر قرار ندارد، کشتی برای انجام یک سفر خاص، که اطلاعات مبدا، مقصد و مسیر حرکت در قرارداد قید شده است در اختیار مستاجر قرار دارد. کشتی به همراه خدمه در اختیار مستاجر قرار دارند و در نتیجه در این نوع از قرارداد هم خدمات کشتی است که به مستاجر اختصاص داده می‌شود.

در این نوع قرارداد مهم نیست که مدت زمان سفر چقدر طول می‌کشد اما ضروری است که کشتی سفر خود را از بندر مبدا تا بندر مقصد و نیز در صورت لزوم در بنادر واسط انجام دهد و با تحویل مرسولات در بندر مقصد، قرارداد چارترینگ به پایان خود می‌رسد. در قرارداد چارترینگ بر اساس سفر طرفین می‌توانند هر نوع تعهد، حقوق و مزایای مازاد را با توافق یکدیگر در قرارداد قید کنند و مادامی که توافقات بین دو طرف با قوانین آمره در تعارض نباشد، لازم اجرا است. برای مثال ممکن است که نوع بار قابل حمل در قرارداد چارترینگ محدود به موارد خاص باشد یا مستاجر تعهد کرده باشد که نوع خاصی از بار را با کشتی منتقل نسازد یا آن که دیگر نکات مربوط به سفر یا بار را با توافق یکدیگر دستخوش تغییر یا محدودیت ساخته باشند.

 

چارتر بدون خدمه

سومین نوع متداول از قراردادهای چارترینگ کشتی، اجاره کشتی بدون خدمه است. در این نوع از قرارداد، مستاجر کنترل کامل بر کشتی دارد زیرا تنها کشتی و وسایل مربوط به آن است که در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مالک قدرت مدیریت خدمه کشتی را بر عهده ندارد. در این نوع از قرارداد، مالک کشتی تنها خود کشتی را تامین کرده است و تامین دیگر نیازهای کشتی به عهده مستاجر است. قرارداد چارترینگ بدون خدمه، مزیت اصلی که برای مستاجر دارد، در حذف مدت زمان انتظار برای ساخت کشتی و نیز کاهش قیمت کشتی به هزینه اجاره آن برای مدت معین است.

اما مسئولیت‌‌های قانونی و مالی کشتی، براساس توافقات قراردادی، قوانین آمره و نیز عرف مسلم در این قبیل از قراردادها به عهده مالک کشتی است. چارترینگ بدون خدمه کشتی، معمولا مدت زمان طولانی تری دارد و مدت اعتبار قرارداد را برای چند تا چندین سال تنظیم می‌کنند، بندهایی برای فسخ قرارداد به نفع هر یک از طرفین، در قرارداد پیش‌بینی می‌شود.

 

چارترینگ کشتی بدون خدمه بیشتر برای کشتی‌های فله­بر یا کشتی‌های تانکردار رایج است مدیریت فنی کشتی به عهده مالک آن است اما  مسئولیت ایمنی کشتی و نیز مدیریت عملیاتی آن برای مدت زمان قرارداد، به مستاجر منتقل می‌شود.

حمل دریایی
حمل دریایی

ویژگی‌های چارتر کشتی

قرارداد چارترینگ کشتی بین حداقل دو طرف یعنی مالک کشتی و اجاره کننده کشتی منعقد می‌شود و ویژگی‌های زیادی دارد.  برخی از نکات مهم در این بخش عبارتند از:

ماهیت قرارداد

توافقات طرفین

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، تقسیم هزینه‌های کشتی است.

اگر مالک کشتی بخواهد خودش از کشتی برای مقاصد تجاری یا حمل و نقل کالا و خدمات ستفاده کند، ناچار است که علاوه بر هزینه خرید کشتی، از عهده هزینه‌های اجرایی و عملیاتی، پرسنل، بیمه و خدمات، استهلاک و سایر هزینه‌های کشتی بر بیاید.  زمانی که مالک کشتی را به هدف اجاره دادن تهیه می‌کند، از محل اجاره دادن کشتی مبلغی از هزینه‌های پیشین را جبران می‌ کند و در مرحله بهره‌برداری از کشتی هزینه‌های قابل تصور آن، بین مالک و مستاجر تقسیم می‌شود که با توجه به توافق طرفین و نوع قرارداد متفاوت هستند. نکته دیگر در قراردادهای چارترینگ کشتی، تقسیم مدیریت و مسئولیت‌های کشتی است. استفاده از کشتی برای مقاصد تجاری یا حمل و نقل بین المللی طبیعی است که از انواع مسئولیت‌ها و نیازهای مدیریتی مانند مدیریت عملیات، مدیریت نیروی انسانی، تامین نیازهای جاری و ثابت مدیریت مالی و دیگر موارد تشکیل شده باشد.

مورد بعدی منعطف بودن بندهای قرارداد چارترینگ است که می‌تواند نیازها و منافع هر یک از مالک و مستاجر کشتی را به بهترین نفع تامین کند. برای مثال در قرارداد چارترینگ کشتی بر اساس زمان، قرارداد بین دو طرف حول محور زمان قرارداد می‌چرخد یعنی در این قرارداد، مدت زمان اجاره کشتی نقش حیاتی داشته و دیگر بندهای قرارداد را طرفین می­‌توانند به صلاح‌دید خود تنظیم نمایند. در قرارداد چارترینگ کشتی بر اساس سفر، آنچه که بنیان قرارداد اجاره را تشکیل می‌دهد، انتقال سود کشتی برای یک سفر خاص به مستاجر است و دیگر بندها و شرایط قرارداد قابل  گفتگو و تعدیل هستند.

به صورت کلی تنظیم قرارداد چارترینگ کشتی، می‌تواند هزینه‌ها و مسئولیت‌های هر یک از مالک و مستاجر را تقسیم کند و در نتیجه ریسکی که هر کدام متحمل می‌شوند را متعادل تر کند. توجه به نقاط ضعف و قوت و نیز نیاز هر شخص می‌تواند تصمیم بگیرد که در محل مالک کشتی قرار گیرد و منافع آن را به اجاره دهد یا آن که به عنوان مستاجر تنها از منافع کشتی سود ببرد.

 

هزینه چارتر کشتی

چارترینگ کشتی عبارت است از اجاره دادن سود کشتی برای مدت زمان خاص یا سفر خاصی به مستاجر، هزینه‌های استفاده از کشتی را بین مالک و مستاجر تقسیم می‌کند. در این بخش به صورت کامل هزینه چارتر کشتی را پوشش خواهیم داد.

هزینه سرمایه ساخت و تجهیز کشتی

این قسمت از هزینه که برابرند با پرداخت ثمن کشتی برای ساخت و تحویل است که به عهده مالک هستند. تجهیزات کشتی که ممکن است در ابتدا ساخت کشتی تهیه شوند و یا در ادامه دوران حیات کشتی، لزوم تهیه آن‌ها و یا تعمیر یا جایگزینی آن‌ها ایجاد سود، به صورت کامل بر عهده مالک کشتی هستند.

هزینه‌های عملیاتی (OPEX) کشتی

هزینه‌های عملیاتی کشتی، به هزینه‌هایی گفته می‌شود  که برای ادامه حیات و کارکرد کشتی ضروری هستند. هزینه‌هایی مانند  نگهداری و استهلاک کشتی، هزینه تامین اسناد و مدارک که مطابق با قوانین ملی و بین المللی برای فعالیت کشتی ضروری هستند نیز در این گروه قرار می‌گیرند که به صورت کامل  بر عهده مالک هستند چرا که مالک باید کشتی را آماده بهره ‌برداری نگه دارد تا منافعی برای آن متصور و قابل اجاره باشد.

هزینه‌های دوره‌ای کشتی

هزینه‌های دوره‌ای شامل انواع هزینههایی هستند که برای ادامه حیات و کارکرد مناسب کشتی ضروری هستند.

برای مثال انواع بازرسی‌های فنی و دوره‌ای که برای کشتی ضروری هستند، یا تایید صلاحیت­های کشتی یا تامین قطعاتی که به صورت دوره‌ا‌ی که  باید تمدید شوند و کلیه این موارد برای ادامه امکان کاربری کشتی ضروری هستند، باید توجه مالک کشتی تامین شوند.

هزینه­‌های سفر با کشتی

هزینه‌های سفر به کلیه مواردی گفته می‌شود که اختصاص به هر سفر دارند و برای انجام سفر ضروری هستند و پس از خاتمه سفر اثری از آن برای سفرهای آتی باقی نمی‌ماند. این هزینه‌ها مواردی مانند هزینه سوخت، حق العبورها مانند عوارض کانال، هزینه‌های بندری یا هزینه ‌های بکسل را شامل می‌شوند. هزینههای سفر خصوصا در قراردادهای چارترینگ از نوع سفر با مالک کشتی است اما در صورت توافق طرفین، ممکن است که پرداخت آن را مستاجر بر عهده بگیرد. اما هزینه‌های جابه‌جایی کالا‌ها مانند هزینه بارگیری و تخلیه بر عهده مستاجر هستند مگر در چارترینگ از نوع سفر که مالک متعهد است کشتی را برای اجرای سفر در اختیار مستاجر قرار داده باشد که در این صورت این بخش از هزینه‌ها را نیز تامین می‌کند.

در نهایت این  که هزینه‌های سفر و نیز هزینه‌های آماده‌سازی و انتقال محموله بخشی هستند که بیشترین تنوع را دارند و با توجه به توافقات طرفین ممکن است جز تعهدات مالک به حساب بیایند و یا این که از مستاجر دریافت شوند و یا حتی مستاجر خودش تامین مواد ضروری را بر عهده بگیرد. در چارترینگ سفر و مدت دار که کشتی با خدمه در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد، طبیعی است که هزینه نیازهای خدمه و نیز حقوق خدمه بر عهده مالک کشتی هستند، چنانچه تامین خدمه کشتی به عهده مستاجر باشد نامبرده شخصا باید از عهده تامین نیازهای خدمه کشتی بربیاید.

 

مراحل حمل و نقل دریایی کالا

قرارداد چارتر کشتی

اثر اصلی و اولیه قرارداد چارترینگ، انتقال مالکیت منافع کشتی به مستاجر است در مقابل توسط مستاجر به مالک اجاره بها می‌دهد. سوال اصلی در مورد این قرارداد این است که این قرارداد از چه ارکانی تشکیل شده است، چه بندهایی باید در آن قید گردد و تعهدات جانبی طرفین چگونه است؟

نمونه قرارداد چارتر کشتی و مفاد آن

قرارداد اجاره کشتی، مانند هر قرارداد دیگری، یک نهاد حقوقی است که از قانون ملی یک کشور تبعیت می‌کند. نهادهای حقوقی مااند قراردادها هم تابعیت دارند. تابعیت قرارداد یعنی اینکه قرارداد باید مطابق با قوانین آمره کشور متبوع تنظیم شده باشد و نحوه حل و فصل اختلافات، الزام به اجرای تعهدات و موارد دیگر براساس با قانون ملی متبوع اجرا می‌شود. اگر طرفین یک قرارداد تبعه دو کشور باشند و یا این که موضوع قرارداد در کشور دیگری باشد یا محل اجرای قرارداد در کشور دیگری باشد، قرارداد از نوع بین المللی تنظیم می‌شود.

قراردادهای بین المللی بیش از هرچیز به توافقات دو طرف وابسته است، مانند قانون حاکم بر قرارداد و نیز نحوه حل و فصل اختلافات منتج از قرارداد. به دلیل تنوع قوانین ملی و بین‌المللی است مفاد قراردادها، اعم از این که قرارداد ملی باشد یا خصیصه بین‌المللی داشته باشد، با هم تفاوت‌هایی دارتد، برخی از ارکان اساسی هستند و ضرورتا باید طرفین ضمن قرارداد به آن‌ها عمل کنند و خود را به آن ملتزم بسازند.

چارتر کشتی چیست؟

چارتر کشتی به معنای اجاره یک کشتی توسط یک شرکت یا شخص برای حمل بارهای خود است.

چارتر کشتی در چه مدت زمانی معمولاً انجام می‌شود؟

مدت زمان چارتر کشتی ممکن است متفاوت باشد، از مدت‌های کوتاه مانند یک سفر تک باره تا مدت‌های طولانی‌تر مانند چند سال.

در چارتر کشتی، چه مسئولیتی بر عهده صاحب کشتی است؟

در چارتر کشتی، صاحب کشتی مسئولیت‌هایی مانند حفظ سلامت و سلامتی کشتی، پیشرفت به مقصد مشخص شده و تهیه تجهیزات لازم برای حمل بار را بر عهده دارد.

چارتر کشتی نسبت به روش‌های دیگر حمل و نقل مزایا یا محدودیت‌های خاصی دارد؟

چارتر کشتی در ارائه انعطاف‌پذیری بیشتر در زمینه بارگیری و تخلیه، تعیین زمان حمل و نقل، و امکان اجاره کشتی با ویژگی‌های خاص برای نیازهای خاص باربری، مزایایی دارد. اما هزینه‌های بالاتر و مسئولیت‌های بیشتری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *