کریدورهای‌ بین‌المللی | کانال‌هایی برای حمل ونقل زمینی، هوایی و دریایی

کریدورهای‌ بین‌المللی

حمل ونقل و جابجایی‌کالا یکی از نیازهای اساسی بشر از گذشته تا به امروز بوده است یکی از راه‌هایی که برای جابجایی بار و محموله‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد،کریدور است. کریدورها انواع مختلفی دارند و براساس نوع کالا از کریدور متفاوتی برای ارسال آن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بازرگانان و تجار همیشه به دنبال شرکت‌های حمل و نقل مناسب هستند تا بتوانند بار خود را سریع ترو ایمن‌تر به مقصد ارسال کنند در ادامه این مطلب کریدور را بررسی خواهیم کرد. در پایان این مقاله شما با مهم‌ترین‌ کریدورهای بین‌المللی‌ که از ایران عبور می‌کنند آشنا خواهید شد.

 

کریدور حمل و نقل چیست؟ مسیر واسطه‌ای برای حمل کالا

کریدور درلغت به معنی یک دالان یا راهرو است و درحوزه بین‌الملل کریدور مسیرخطی بزرگ و واسطه‌ای محسوب می‌شودکه بیشتربرای حمل ونقل کالا و دربرخی موارد نیز برای حمل مسافر کاربرد دارد.کریدورها مختص حمل و نقل در مسیر آبی نیستند‌ و انواع کریدورهوایی وزمینی نیز وجود دارد.به صورت کلی درحمل ونقل بین‌المللی هوایی،دریایی یاجاده‌ای، بارها و مرسوله‌های افراد یا شرکت‌ها با عبوراز مناطق واسطه‌ای از مبدا به مقصدارسال می‌شوند که این مناطق واسط‌در واقع همان کریدورهای بین‌المللی هستند که بین کشورهای مختلف برای حمل و نقل بین‌المللی ایجاد شده‌اند

 

علت تاسیس کریدورها؛ تسهیل حمل ونقل بین‌المللی

کریدورها درسطح بین‌المللی با هدف ارسال بارها از منطقه‌ای به منطقه دیگر با سرعت و ایمنی بیشتر ایجاد شده‌اند به همین دلیل فرقی نمی‌کندکه کالای شما از کدام کشور به کشور دیگر ارسال می‌شود.کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال کالا رابرای شما آسان‌تر می‌کند وشما می‌توانید به روشی ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر از نظر اقتصادی کالای خود را جابجا کنید. هرچه یک کشور مرزهای زمینی و دریایی بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشد به کریدورهای بین‌المللی حمل و نقلی بیشتری‌ دسترسی دارد وبه عنوان کشوری واسطه می‌تواند از نظر اقتصادی رشد قابل توجهی را تجربه کند. با توجه به اینکه بیش از ۸۰درصد تجارت جهانی کالاها از طریق دریا انجام می‌شود حمل کانتینر دریایی از کریدورهای بین‌المللی امنیت محموله را تضمین خواهد کرد. به‌این دلیل اغلب افراد ترجیح می‌دهند کالای خود را ازطریق کریدورهای دریایی بین‌المللی جابجا کنند تا امنیت کالاها توسط قوانین بین‌المللی تضمین شود

 

آشنایی با انواع کریدورها درحوزه حمل ونقل وبازرگانی

برای اینکه با مفهوم کریدور آشنا شوید و بدانیدبه چه منظور از این واژه استفاده می‌شود باید با انواع کریدور درحوزه حمل ونقل بین‌المللی آشنا باشید با توجه به نوع و نحوه ارسال کالا ونیز مسیر ارسال کالا نوع کریدور متفاوت است کریدورها به انواع کریدور تجارت خارجی، کریدور تجارت داخلی،کریدور بین‌المللی و کریدور ترانزیتی تبادل کالا تقسیم می‌شوند.

کریدورتجارت خارجی:از این نوع کریدوربرای ارسال کالا از کشوری به کشور دیگر استفاده می‌شود. در واقع این مسیر واسطه‌ای برای حمل و نقل کالای وارداتی و صادراتی از کشوری به کشور دیگر است.

کریدورتجارت داخلی:این کریدور یک شبکه خطی و مسیر واسطه‌ای برای ارسال کالاها در داخل یک کشور است کریدور تجارت داخل یکی از مهمترین انواع کریدورهای حمل و نقل در داخل یک کشور محسوب می‌شود که باعث می‌شود توزیع کالا بین شهرهای مختلف کشور به صورت هماهنگ و متوازن انجام شود.

کریدورترانزیتی تبادل‌کالا: برای ارسال بار یا حمل مسافر به کشورهای هم‌مرز ازکریدور ترانزیتی تبادل‌ کالا استفاده می‌شود.

کریدور بین‌المللی: مهمترین نوع کریدور که نوعی از کریدور ترانزیتی کالای کریدور خارجی کالا به شمار می‌رود، کریدور بین‌المللی است. در این نوع از کریدور، کالا در یک شبکه بین‌المللی حمل و نقل می‌شود این شبکه می‌تواند متشکل از جاده،خطوط ریلی، هوایی و راه‌های دریایی باشد. این روش حمل و نقل برای رونق اقتصادی و نیز تجارت داخلی و تبادل کالا بین کشورهای مختلف کار مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین استفاده از کریدور بین‌المللی سبب می‌شود تا امنیت بار در حین هم افزایش پیدا کند. با توجه به موقعیت کشور ایران و هم مرز بودن با دریای عمان و خلیج فارس و نیز دسترسی به دریای خزر ارتباط ایران با قاره اروپا و روسیه از سمت غرب و شرق،ایران را به یک عنوان یکی از شاهراه‌های تجارت بین‌المللی تبدیل کرده است

 

کریدورشمال به جنوب؛ تاسیس کریدور بین‌المللی توسط ایران، روسیه و هند

به صورت کلی هدف از تاسیس کریدورها گسترش همکاری بین کشورها و راحت کردن حمل و نقل بین‌المللی کالا است. در ایران کریدورشمال به جنوب با همین هدف در سال 2000 توسط ۳ کشور ایران، هند و روسیه تاسیس شده است مبدا این کریدور درکشور فنلاند و مقصد آن نیز کشورهای جنوب شرق آسیا،دریای عرب وخلیج فارس هستند حمل و نقل بین‌المللی بار دراین کریدور به روش دریایی و ریلی انجام می‌شود بنابراین برای حمل بار هوایی از چین باید به دنبال کریدوردیگری باشد.

جاده ابریشم یا کریدورشرق به غرب؛ از قدیمی‌ترین کریدورهای عبوری از ایران

کریدور شرق به غرب که به نام جاده ابریشم معروف است یکی از قدیمی‌ترین کریدورهای عبوری از خاک ایران است جاده ابریشم از گذشته واسطه ارتباطی بین قاره اروپا و آسیا بوده است. این کریدور شامل ۶ مسیرحمل ونقل مختلف است جاده ابریشم اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا، اتصال اروپا و آفریقا به خاور دور از طریق دریای مدیترانه را تسهیل می‌کند. اگر می‌خواهید سفارش خود از کشورهای آسیای شرقی را ثبت کنید بهتر است از کریدور شرق به غرب برای حمل‌کالای خود استفاده کنید.

 

کریدور حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

کریدورهای حمل ونقل بین‌المللی(ITCs)مسیرهای چندوجهی برای حمل و نقل مسافر و کالا از جمله خطوط هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای هستند. کریدورهای حمل و نقل برای ایجاد مسیرهای قابل پیش‌بینی و شفاف برای همه بازیگران در بازار جهانی لجستیک طراحی شده‌اند.

از نظرتاریخی، مهمترین مسیرکریدور بین شرق و غرب – چین و اروپا  است. اما با گذشت زمان،مسیرهای دیگر بین شمال وجنوب نیز شروع به توسعه کردند. کریدورهای حمل و نقل مدرن دارای مسیرهای مستقیم لجستیکی متصل نیستند و به طور رسمی مسیرهای جداگانه‌ای از چندین حالت حمل ونقل را ترکیب می‌کنند.

 

سطح تجارت بین غرب و شرق

حجم تجارت جهانی بین چین و اتحادیه اروپا در 5 سال گذشته رشد ثابتی را نشان داده است و تقریباً 23درصد از 441. 5 میلیارد یورو در سال 2016 به 586 میلیارد یورو در سال2020 افزایش یافته است.حجم حمل ونقل بین چین و اتحادیه اروپا نیز رشد زیادی داشته است.

عملکرد اتحادیه اروپا و چین از نظر ترافیک کانتینری نشان دهنده روند جهانی به سمت افزایش کانتینری سازی محموله است.

افزایش کانتینری سازی، به نوبه خود، نیاز به توسعه بازارکانتینرها، هم جهانی و هم تخصصی را ایجاد می‌کند. به طور متوسط در دهه گذشته، تولید جهانی کانتینر سالانه حدود6.3 میلیون TEUبوده است. با این حال،حجم فعلی صنعت کانتینری جهانی،تقاضای حمل‌کننده‌ها وشرکت‌های لجستیکی را پوشش نمی‌دهد،که در بلندمدت ممکن است مانع رشد فعال تجارت بین‌المللی و جریان‌های محموله شود.

روسیه همچنین دارای شرکت‌های متعددی است که هم کانتینرهای جهانی و هم تخصصی تولید می‌کنند، اما حجم تولید آنها با تولید جهانی قابل مقایسه نیست و حتی پاسخگوی نیاز بازارداخلی نیست. علاوه بر توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل و ترمینال، توسعه تولیدکانتینر نیز برای ارائه چرخه کامل خدمات لجستیکی در روسیه ضروری است.و استفاده از قالب‌های ویژه برای اجرای پروژه‌های زیربنایی صنعتی می‌تواندآن‌ها را برای سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی جذاب‌تر کند.

 

سخن پایانی 

به صورت کلی انواع کریدور و علت ایجاد کریدورهای بین‌المللی را بررسی کردیم بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل همیشه به دنبال راهی سریع و ایمن برای ارسال کالاهای خود هستند.مسیرهای واسطه‌ای یا کریدورها،نقاط مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند.به این ترتیب محدودیتهای موجود در مسیر حمل ونقل کالا از بین می‌رود وکالا به شکلی ایمن بین کشور‌های مختلف جا به جا می‌شود.

با توجه به اینکه کشورایران دارای مرزهای زمینی است،‌دسترسی به آب‌های بین‌المللی دارد.بسیاری از شرکت‌های حمل ونقل ارسال بار ازکریدورهای بین‌المللی را به روش حمل‌دریایی انجام می‌دهند در این روش کالاها با امنیت بسیار بالایی حمل می‌شود و هزینه حمل کالا نیزکاملاً مقرون به صرفه است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *