آشنایی با انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

انجمن صنفی حمل و نقل

یکی از مهمترین انجمن‌هایی که فعالان در حوزه حمل و نقل بین‌المللی باید با آن آشنایی داشته باشند، انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران است. این انجمن در سال ۱۳۴۸ یعنی حدود ۵۰ سال پیش با مشارکت سه شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایرانی در آن زمان افتتاح شده است. با توجه به اینکه حمل و نقل بین‌المللی در آن زمان در ایران محدودتر بوده است شرکت‌های کمتری نیز در این زمینه فعالیت داشتند. بسیاری از حمل و نقل‌های خارجی کشور ما در گذشته توسط شرکت‌های خارجی که دارای نمایندگی در ایران بودند انجام میشد. انجمن شرکت‌های حمل و نقل ایران پس از دریافت گواهینامه ثبت سندیکا براساس مواد ۲۵ و ۲۶ قانون کار در آن زمان تاسیس شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این انجمن در سال ۱۳۵۲ به عضویت سازمان جهانی فیاتا در حوزه حمل و نقل جهانی درآمد و اکنون نیز کشور ایران یکی از کشورهای عضو انجمن جهانی فیاتا است و حمل و نقل بین‌المللی در ایران نیز نظر فیاتا انجام می‌شود.

این انجمن پس از انقلاب اسلامی ایران و با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی براساس حمایت از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی فعال در ایران تعداد اعضای خود را افزایش داد و این اعضا روز به روز نیز در حال افزایش هستند. در حال حاضر از تعداد اعضای این انجمن بیش از۶۰۰ شرکت در حوزه حمل و نقل بین‌المللی است. انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در ایران توانسته در زمینه‌های مهمی مانند عوارض گمرکی و مسئولیت مدنی حمل‌کنندگان و بارنامه و همچنین پوشش‌های بیمه شرایط خوبی را برای اعضای خود ایجاد کند. این انجمن دارای قوانین کاملاً مشخص و منظمی است و یک چارت به اعضای خود ارائه می‌دهد. عناصر این چارت اداری تحت نظر مجمع عمومی یعنی مجمعی که از تمامی شرکت‌ها تشکیل می‌شود تعیین می‌گردند. مهمترین ارکان این مجموعه هیئت مدیره و بازرسان آن هستند. در ادامه مطلب انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در ایران و سایر انجمن‌ها مربوط به حوزه حمل و نقل بین‌المللی را بررسی خواهیم نمود.

 

نحوه دریافت پروانه تردد از انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

همانطور که بررسی کردیم انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در ایران فعالیت متفاوتی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. یکی از فعالیت‌های اختصاصی این انجمن، ارائه پروانه تردد بین‌المللی به کامیونداران است. براساس با آخرین دستورالعملی که این انجمن صادر کرده است، افرادی که علاقه‌مند به تجارت بین‌المللی هستند و می‌خواهند پروانه تردد خود را برای کشورهای مختلف کسب کنند، باید مدارکی مانند کارنه تیر، CMR، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرکی و فتوگرافی را به مدیران انجمن تحویل بدهند. البته براساس همین دستورالعمل افرادی که نسبت به تصویر پروانه دریافتی تا زمانی که مشخص شده اقدام نکرده باشند، نمی‌توانند پروانه تردد جدید دریافت کنند. علاوه بر این در صورتی که پروانه تردد قبلی گم شده باشد، نام و مشخصات شرکت متخلف به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارائه می‌شود.

این دستورالعمل و بخشنامه در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است و برای تمام شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی عضو و غیر عضو این انجمن اجرایی می‌شود. مسلماً آن چیزی که مشخص است این است که براساس این دستورالعمل هر کدام از شرکت‌ها که قصد داشته باشند در زمینه حمل و نقل زمینی فعالیت خود را آغاز کنند باید برای تردد پروانه تردد را از انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی دریافت نمایند.

 

بیمه تامین تعهدات انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران  ارائه می‌دهد، ایجاد قرارداد بیمه تامین تعهدات شرکت‌های حمل و نقل است. این بیمه در سطح بین‌المللی و در مقابل گمرک جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است. براساس تعریف‌هایی که در این بیمه نامه آمده است بیمه‌گر آن شرکت سهامی بیمه پاسارگاد و بیمه‌گذار انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران هستند. حق بیمه در این قرارداد براساس رویه‌های ترانزیتی و محاسبه نرخ فنی که به تایید بیمه مرکزی کشور برسد محاسبه می‌شود. براساس با قراردادی که توسط شرکت بیمه و انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بسته شده است. بیمه‌گر بیمه‌گذار و بیمه شده تعهداتی در قبال یکدیگر دارند و باید به آن عمل کنند. این تعهدات را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

 

تعهدات بیمه‌گر در بیمه تامین تعهدات انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی

مطابق با قرارداد انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و نیز بیمه پاسارگاد این بیمه تعهداتی نسبت به شرکت‌ها دارد. مهم‌ترین تعهدات بیمه‌گر در این قرارداد به شرح زیر هستند:

شرکت بیمه‌گر تعهد می‌کند که تمامی خدمات بیمه‌ای را برای شرکت‌های حمل و نقلی که درخواست آنها به وسیله انجمن شرکت حمل و نقل بین‌المللی پذیرفته شده است ارائه کند.

حداکثر تعهد بیمه‌گر در قبال شرکت‌ها براساس با تضمین مورد تایید گمرک ورودی تعیین می‌شود. این تضمین براساس گواهی بیمه صادر شده است.

در صورتیکه گمرک جمهوری اسلامی ‌ایران نسبت به طرح دعوای حقوقی و کیفری علیه شرکت‌های حمل و نقلی که در قرارداد بیمه تامین هستند اقدام کند و دادگاه رای نهایی را به برائت شرکت صادر نماید، آن زمان بیمه باید تمامی ‌هزینه‌های مربوط به دفاع شرکت از خودش را پرداخت کند.

یکی از مهمترین تعهدات دیگری که بیمه‌گر نسبت به شرکت‌های مختلف حمل و نقل ارائه می‌کند، این است که پوشش تصادفات و حوادث جاده‌ای را نیز ارائه می‌نماید. البته یک نکته بسیار جالب در تعهدات شرکت بیمه‌گر وجود دارد آن هم این است که در صورت اقدامات مناسب توسط شرکت حمل و نقل برای جلوگیری از توسعه خسارت و کاهش میزان تعهدات تمامی هزینه‌های انجام شده براساس درصد تعهد بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

 

تعهدات بیمه‌گذار و بیمه شده در بیمه تعهدات

همانطور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم در کنار تعهداتی که بیمه‌گر و انجمن شرکت‌های حمل و نقل بیمه‌ای دارند، شرکت‌های بیمه دارای تعهداتی هستند و این تعهدات را باید انجام دهند که در ادامه هر کدام از این تعهدات را بررسی خواهیم کرد:

شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی که به عنوان بیمه‌گذار معرفی می‌شوند، وظیفه دارند، نسبت به گزینش شرکت‌های حمل و نقل و ثبت نام آنها در طرح اقدام کنند.

علاوه بر این بیمه‌گذار وظیفه دارد در جلسات کارشناسی که برای حل و فصل مشکلات گمرکی جمهوری اسلامی ایران یا نهادهای دیگر تشکیل می‌شود نیز حضور داشته باشد.

آخرین وظیفه بیمه‌گذار این است که باید تغییراتی که در ترکیب هیئت مدیره یا صاحبان امضای بیمه شده اتفاق افتاده است را به شرکت بیمه‌گر اعلام کند.

اولین تعهدی که بیمه شده در قرارداد بیمه دارد، تحویل محموله ترانزیتی در مهلت تعیین شده به گمرک مقصد است.

علاوه بر این بیمه شده تعهد می‌کند بهترین رانندگان و کارکنان را برای انتقال محموله‌های بین‌المللی انتخاب نماید.

شرکت بیمه شده نیز باید هرگونه مغایرت محموله با پروانه ترانزیت را نهایتاً ظرف ۲۴ ساعت از زمان اطلاع به بیمه‌گر یعنی شرکت بیمه پاسارگاد منتقل کند.

تعهد دیگری که بیمه شده دارد، در صورت بروز هرگونه نقص فنی برای وسیله نقلیه باید آن را به نزدیک‌ترین گمرک و بیمه‌گر برساند و اطلاع دهد.

 

تعرفه خدمات گمرکی محمولات وارداتی در انجمن شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی

انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی برای شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل بین‌المللی فعالیت دارند تعرفه‌ای در نظر می‌گیرد مهم‌ترین عوامل موثر در این طرح عبارتند:

 

نوع کالا

براساس نوع کالا، تعرفه و نوع خدمات گمرکی و مرزی در انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی متغیر است. نوع کالا در سه دسته‌بندی ترافیکی، معمولی و خطرناک قرار می‌گیرد. حالت ترافیکی بیشترین هزینه خدمات را به خود اختصاص می‌دهد.

 

نوع کامیون

یکی از موارد مهم در تعیین تعرفه خدمات مرزی و گمرکی در انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، نوع کامیونی است که شما از آن برای انتقال کالاهای خود استفاده می‌کنید. کامیون‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله دربستی، یخچالی، کمرشکن بالای سه محور و خرده بار قرار می‌گیرند.

 

محل تخلیه

توجه داشته باشید که محل تخلیه کالاها نیز در تعرفه خدمات حمل و نقل بین‌المللی اثرگذاراست. در واقع اگر تخلیه خارج از تهران یا سایر شهرستان‌ها انجام شود تعرفه آن کمتر از این میزان خواهد بود در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نیز این رقم متغیر است.

 

نوع محصولات

محصولات نیز در تعیین تعرفه خدمات حمل و نقل بین‌المللی انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی اثرگذار هستند. محصولاتی که در این دسته از خدمات تعریف می‌شوند در دو دسته غیر کانتینری و کانتینری قرار دارند و هر کدام از این دسته‌ها نیز به دسته‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند.

 

آیا انجمن، خدمات دیگری هم ارائه می‌کند؟

پس از ارائه توضیحاتی که در ارتباط با انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بیان کردیم ممکن است یک ابهام در ذهن شما نیز ایجاد شده باشد و آن این است که خدمات و فعالیت انجمن در همین موارد خلاصه می‌شوند یا خدمات انجمن گسترده‌تر هستند. واقعیت این است که این مجموعه خدمات گسترده‌تری و به عبارتی بهتر است بگوییم تمامی بخشنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل بین‌المللی زمینی توسط این انجمن بین‌المللی تنظیم می‌شود. هر شرکتی که می‌خواهد در حوزه حمل و نقل ترانزیت زمینی فعالیت داشته باشد، باید فعالیت‌های خودش را براساس ساختار انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی پیش ببرد. توصیه می‌کنیم حتماً پیش از اقدام به انجام حمل و نقل کالای خود از وب سایت این انجمن بازدید کنید و از بخشنامه‌های آن به ویژه بخشنامه‌های جدید آن آگاه شوید. همکاری با این مجموعه می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد و بسیاری از مشکلات شما در حوزه حمل و نقل بین‌المللی را از بین ببرد و یا کاهش دهد.

شما می‌توانید با کمک کارشناسان این مجموعه نظم بهتری به حمل و نقل کالاهای خود بدهید. علاوه بر این می‌توانید شرکت خودتان را براساس بهترین و به روزترین قوانین بین‌المللی تنظیم کنید. از طرفی همکاری با این انجمن از این نظر که می‌توانید از خدمات دولتی هم بهره‌مند شوید برای شما مفید خواهد بود تمام نهادهای کشور ما این انجمن را به عنوان نماینده شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی می‌شناسند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *