بررسی شرایط حمل حیوانات با هواپیما

حمل حیوانات در هواپیما

حمل حیوانات خانگی با هواپیما قوانین و شرایط خاصی دارد که حتماً باید رعایت شوند. این قوانین برای حفظ سلامت حیوانات در حین پرواز در نظر گرفته شده‌اند. در نتیجه برای حمل هرگونه حیوان خانگی باید نسبت به این قوانین آگاهی داشته باشید و آن را رعایت کنید. قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما به صورت کلی یکسان هستند و تفاوت‌های اندکی بین ایرلاین‌های مختلف در این حوزه وجود دارد. اغلب خطوط هوایی ضوابط و قوانین مشخصی را برای حمل حیوانات در نظر می‌گیرند. اگر شما نیز تمایل دارید تا حیوان خانگی خود را در سفر همراه خود داشته باشید، باید قوانین مربوط به حمل حیوانات با هواپیما را بدانید و در ابتدا برای خرید بلیط این مورد را ذکر کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه مقاله شرایط حمل حیوانات خانگی در هواپیما و مدارکی که برای این کار لازم دارید را بررسی خواهیم کرد و در نهایت نیز به نکته‌هایی در ارتباط با انتخاب قفس مناسب برای حمل حیوانات در هواپیما خواهیم پرداخت.

 

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

حمل حیوانات خانگی با هواپیما برای طرفداران حیوانات اهمیت زیادی دارد. افراد بیشماری  حتی برای چند ساعت نمی‌توانند از حیوان خانگی خود دور بمانند. بعضی از افراد نیز کسی را ندارند تا حیوان خانگی خود را در آن چند روز به او بسپارند. در مواردی نیز براساس شرایط ممکن است نیاز باشد تا حیوان خانگی با هواپیما از شهری به شهر دیگر منتقل شود. تمامی این شرایط توسط خطوط هوایی با جزئیات کامل مشخص می‌شوند. در ارتباط با خطوط هوایی داخلی باید این نکته را مد نظر قرار دهید که به رغم موافقت خطوط داخلی با حضور حیوانات در هواپیما مجوز برای ورود حیوانات خانگی به داخل کابین مسافران صادر نمی‌شود در نتیجه حیوان خانگی باید حتماً به قسمت مخصوص نگهداری حیوانات در هواپیما سپرده شود. در برخی از خطوط هوایی خارجی حیوانات می‌توانند وارد کابین مسافران شوند و در کنار شما در طول پرواز باشند.

 

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

در ارتباط با حمل حیوانات خانگی با هواپیما این اطمینان را به شما می‌دهیم که تمامی موارد ایمنی و سلامت در حین پرواز رعایت می‌شوند تا هیچ خطر و تهدیدی برای  حیوانات خانگی ایجاد نشود. برای تحقق این امر تمامی حیوانات خانگی در قفس‌های ایمن و مطمئن به صورت جداگانه قرار داده می‌شوند تا در حین پرواز مشکلی برای هیچ کدام از آنها ایجاد نگردد.

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

مسافرانی که قصد دارند حیوان خانگی خود را در طول سفر همراه خود داشته باشند باید در سالن دریافت بار آن را به کارمندان فرودگاه تحویل دهند. در نهایت نیز حیوان شما در قسمت تحویل بار فرودگاه به شما بازگردانده  می‌شود. اگر می‌خواهید حیوانتان را به شهر دیگری بفرستید می‌توانید او را در فرودگاه مبدا به قسمت بار تحویل دهید و دریافت کننده‌ای که نام او در بارنامه مشخص شده است، حیوان را در فرودگاه مقصد تحویل می‌گیرد. هنگام تصمیم‌ گیری درباره حمل حیوان خانگی خود با هواپیما، تمام خطرات را در نظر بگیرید. سفرهای هوایی ممکن است برای حیواناتی مانند گربه ایرانی خطرناک باشد و مجرای‌بینی کوتاهی این حیوانات آن‌ها را در برابر گرمازدگی و خصوصاً کمبود اکسیژن آسیب پذیر می‌کند. با توجه به اینکه در ارتفاعات اکسیژن هوا کم است ممکن است این حیوانات دچار مشکل شوند. بنابراین پیش از حمل حیوان خانگی خود با هواپیما خصوصاً اگر حیوان شما مجرای‌بینی کوتاهی دارد یا مشکلات سلامتی خاصی دارد باید تمامی موارد را در نظر بگیرید.

 

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما چیست؟

برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما مدارک خاصی لازم است. این مدارک بسته به خطوط هوایی مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به صورت کلی اغلب خطوط هوایی مدارک مشخصی را برای صدور مجوز حمل حیوانات خانگی با هواپیما از شما می‌خواهند. از جمله این مدارک عبارتند از:

گواهینامه سلامت حیوان، این گواهینامه یکی از اصلی‌ترین مدارک برای دریافت اجازه پرواز حیوانات است که توسط اداره دامپزشکی صادر می‌شود. در کنار این گواهینامه، تاییدیه کتبی قرنطینه فرودگاه نیز لازم است. شناسنامه یا گذرنامه حیوانات را نیز باید به این مدارک اضافه کنید. حیوان شما نیز باید مانند شما دارای شناسنامه و گذرنامه برای عبور از مرز باشد.

در ابتدا برای حمل حیوان خانگی خود با هواپیما باید فرم‌های خاص مربوط به این امر را پر کنید. برگه پرداخت کرایه حمل یکی از موارد مهمی است که حتماً باید آن را پر کنید و به پرسنل بار هواپیما تحویل دهید. توجه داشته باشید برای حیواناتی که قرار است با پروازهای بین‌المللی به کشورهای دیگر برده شوند، باید حتماً گواهینامه معتبر بهداشت بین‌المللی به همراه داشته باشید. فرودگاه‌های بین‌المللی شناسنامه حیوان یا گذرنامه آن با کد ۱۵ رقمی میکروچیپ را از شما درخواست می‌کنند.

مدرک واکسیناسیون معتبر با تاریخ اعتبار میلادی، مدرک انگل‌تراپی از دامپزشکی‌های رسمی و گواهی آزمایش خون برای محاسبه میزان آنتی‌بادی هاری از جمله مواردی هستند که در فرودگاه‌های بین‌المللی برای انتقال حیوانات از شما درخواست می‌شوند. از طرف دیگر با توجه به اینکه مدارک در سفرهای بین‌المللی باید حتماً به زبان کشور مقصد ترجمه شوند، تمامی اسنادی که به آنها اشاره کردیم را برای سفرهای خارجی به دارالترجمه‌های معتبر ببرید و به زبان کشور مقصد خود ترجمه کنید تا در فرودگاه دچار مشکل نشوید.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما به صورت بین‌المللی و داخلی به طور خلاصه عبارتند از:

گواهینامه معتبر بهداشتی بین‌المللی

شناسنامه حیوان یا گذرنامه آن با کد ۱۵ رقمی میکروچیپ

رسید پرداخت کرایه حمل

مدرک واکسیناسیون معتبر با تاریخ اعتبار میلادی

مدرک انگل‌تراپی از دامپزشکی‌های رسمی

گواهی آزمایش خون برای محاسبه میزان آنتی‌بادی هاری

ترجمه تمامی این موارد در دارالترجمه‌های رسمی ایران برای سفرهای خارجی

توجه داشته باشید خطوط هوایی مختلف بین‌المللی قوانین متفاوتی برای حمل حیوانات خانگی دارند پس بهتر است قبل از سفر حتماً شرایط و مدارک لازم مورد نیاز خط هوایی که قصد سفر با آن را دارید تهیه کنید تا برای حمل حیوان خانگی خود دچار مشکل نشوید.

 

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

با توجه به اینکه حیوانات خانگی در قسمت بار هواپیما حمل می‌شوند، درخطوط هوایی مختلف هزینه انتقال در این قسمت محاسبه می‌شود‌. این هزینه در خطوط هوایی مختلف متفاوت است. هزینه دریافتی برای حمل حیوانات خانگی در خطوط هوایی مختلف تفاوت‌های کمی با یکدیگر دارد. همانطور که می‌دانید معیار اصلی برای انتقال هر بار به هواپیما وزن آن است. این معیار درباره هزینه حمل حیوانات با هواپیما نیز صدق می‌کند. تمامی خطوط هوایی داخلی و خارجی وزن حیوان را معیاری برای محاسبه هزینه حمل آن می‌دانند. با توجه به اینکه حیوانات با قفس به قسمت بار هواپیما تحویل داده می‌شوند وزن قفس را نیز باید به وزن حیوان اضافه کنید.

ملاک محاسبه هزینه حمل پرنده‌های خانگی با هواپیما  بدین صورت است که وزن حیوان را در عدد ۴ ضرب می‌کنند. این ملاک برای محاسبه هزینه حمل حیوان‌های خانگی اهلی  برابر با وزن حیوان به همراه قفس ضربدر عدد ۲ است. برای اینکه راحت‌تر بتوانید هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما را محاسبه کنید، فرمول زیر را در نظر داشته باشید:

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما: (وزن حیوان + وزن قفس) ضربدر ۲ و نهایتاً ضرب حاصل این عملیات در ۱ درصد قیمت بلیط هواپیما.

همانطور که می‌دانید کلاس‌های پروازی متفاوت، سقف بار متفاوتی نیز دارند. توجه داشته باشید که هزینه حمل حیوانات با هواپیما هیچ ارتباطی به کلاس پروازی ندارد. شما هر کلاس پروازی که انتخاب کرده باشید باید هزینه جداگانه‌ای را برای انتقال حیوان خانگی خود بپردازید.

به افرادی که طرفدار حیوانات هستند و به دنبال روش‌های دیگری برای حمل حیوان خانگی خود با هواپیما می‌باشند این مژده را می‌دهیم که شما می‌توانید انتقال حیوان خود با هواپیما را در قسمت کارگو به صورت ارزان‌تر انجام دهید. در این روش حیوان را بدون اینکه مسافر همراه آن سوار هواپیما شود، به قسمت بار هواپیما تحویل می‌دهید. این روش برای حیوانات با ارزشی که به کشورهای دیگر فروخته می‌شوند کاربرد دارد.

 

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه چیست؟

پروازهای داخلی و خارجی تمامی حیوانات را نمی‌پذیرند‌. حیوانات وحشی یا حیواناتی که بوی بدی ایجاد می‌کنند و نیز حیواناتی با رفتارهای نامتعارف را نمی‌توانید با هواپیما حمل کنید. وقتی از هزینه حمل حیوان خانگی با هواپیما صحبت می‌کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشید که این هزینه نسبتاً گران است در نتیجه برای انتقال حیوانات ارزشمند از آن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بعضی از افراد وابستگی خاصی به حیوانات خود دارند می‌توانند این حیوانات را حتی با ارزش مادی کم با هواپیما به مسیر دلخواه خود منتقل کنند. پذیرش حیوان خانگی در فرودگاه با شرایط زیر انجام می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که حمل حیوانات خانگی با هواپیما معمولاً و به صورت کلی برای حیوانات با ارزش انجام می‌شود.

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه

برای پروازهای کمتر از دو ساعت حتماً باید آب و غذای کافی در قفس حیوان گذاشته شود. بهتر است حیوانی که قرار است به قسمت بار هواپیما بسپارید قبل از پرواز حسابی آب و غذا خورده باشد تا در حین پرواز گرسنه و یا تشنه نشود.

براساس قوانین دامپزشکی کشور، مسافران تنها می‌توانند دو قلاده سگ یا گربه در هر پرواز به قسمت بار تحویل دهند. این تعداد برای پرنده‌های اهلی و تزیینی ۱۰ عدد است.

شما می‌توانید با هر پرواز بچه گربه و توله سگی که حداقل ۱۰ هفته داشته باشد را حمل کنید. این قانون در برخی از خطوط هوایی به ۱۲ هفته نیز می‌رسد.

تحویل حیوانات به قسمت بار هواپیما فرایندی زمانبر است به همین دلیل بهتر است دست کم ۳ ساعت قبل از پروازهای خارجی برای حمل حیوان خانگی خود با هواپیما در فرودگاه حاضر شوید. این شرایط برای پروازهای داخلی حدود ۱ تا یک ساعت و نیم قبل از پرواز است. برای حمل حیوان خانگی با هواپیما دفاتر فروش بلیط هواپیما، کُدی با نام اِی‌، وی، آی، اِچ (AVIH) در حین تحویل بلیط صادر می‌کنند. این کد را حتماً‌ از دفترهای فروش بلیط دریافت کنید؛ بهتر است ۲۴ ساعت پیش از سفر تماسی با فرودگاه مبدا بگیرید و شرایط دقیق حمل حیوان خانگی خود با هواپیما را از آنها سوال نمایید.

قفس مناسب حمل حیوان

با توجه به مطالبی که بررسی کردیم حتماً متوجه شدید که تمامی حیوانات خانگی باید با قفس به فرودگاه تحویل داده شوند. پس قفسی مناسب برای حیوان خود انتخاب کنید تا سلامت حیوان خانگی شما را در حین پرواز تضمین کند. کارمندان دریافت بار هواپیما توجه ویژه‌ای به قفس حیوانات دارند و اگر قفس حیوان شما مناسب نباشد، حیوان شما را دریافت نمی‌کنند. برای راحتی حیوانات در حین پرواز بهتر است قفسی را انتخاب کنید که فضای کافی داشته باشد. این قفس باید به اندازه‌ای جادار باشد که حیوان شما بتواند به راحتی در آن به حالت ایستاده و نشسته قرار بگیرد‌.

درِ قفس نیز باید به گونه‌ای باشد که به سادگی باز نشود. زیر قفس نباید دارای چرخ باشد، قفس مخصوص حمل حیوان خانگی با هواپیما حتماً باید تهویه مناسبی داشته باشد و هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند و بستن حیوان نیز داخل قفس ممنوع است.

شما نهایتاً می‌توانید چهار حیوان را در یک قفس قرار دهید. منظور از چهار حیوان یک مادر به همراه سه فرزندش است. بچه‌های حیوان نیز باید کمتر از ۱۲ هفته عمر داشته باشند و وزن آنها نیز نباید از دو کیلوگرم بیشتر باشد. قفسی برای پرواز مناسب است که مایعات از آن به بیرون نشت نکند و ظرف آب این قفس‌ها نیز باید به گونه‌ای قرار بگیرد که مایعات به راحتی از داخل آن به بیرون ریخته نشوند.

گونه‌های جانوری که حمل آن‌ها با هواپیما مجاز است

گونه‌های مختلف جانوری در طبیعت ویژگی‌های متفاوتی دارند. برخی از آنها به دما حساس هستند و برخی دیگر نیز برای زندگی به شرایط خاصی نیاز دارند. به همین دلیل ناگفته پیداست که نمی‌توان تمامی حیوانات را با استفاده از حمل هوایی منتقل کرد. در ادامه گونه‌های جانوری که می‌توانید برای انتقال آنها از حمل هوایی استفاده کنید را بررسی خواهیم کرد.

پرنده‌های اهلی

سنجاب

خرگوش

سگ

گربه

حیوان‌هایی که در ادامه نامی از آن‌ها می‌بریم فقط به صورت کارگو (Cargo)، در قسمت بار هواپیما پذیرفته می‌شوند.

گونه‌های جانوری که حمل آن‌ها با هواپیما مجاز است

سگ‌های زنده‌یاب و سگ‌های تربیت شده

دوزیستانی که خاصیت درمانی دارند مانند زالو

حیواناتی که با خطر انقراض روبرو هستند

حیوان‌های مخصوص سیرک‌های بین‌المللی

حیواناتی مانند خرس، فیلم، پلنگ و شیر که در باغ وحش نگهداری می‌شوند

چهارپایانی مانند شتر، گوسفند، گاو و اسب

پرنده‌‌های گران‌قیمت و زینتی مانند طوطی، کبوتر و قناری

ماهی‌های زینتی

حیوانات دریایی مانند خرچنگ و میگو

قوانین ویژه کشورهای خارجی در حمل حیوانات خانگی

حمل حیوان خانگی با هواپیما بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که مسافر می‌خواهد حیوان خانگی خود را به قسمت بار همان هواپیمایی تحویل دهد که می‌خواهد با آن پرواز کند. با این حال گاهی اوقات حیوان به تنهایی به قسمت بار تحویل داده می‌شود. این شرایط در اغلب کشورها مورد پذیرش نیست. از جمله کشورهای بحرین و قطر، و نیز امارات و انگلیس. دولت این کشورها اجازه ورود حیوان خانگی بدون همراه را به کشور صادر نمی‌کنند. حمل حیوان خانگی در بعضی از کشورها نیز تنها توسط هواپیمای باربری انجام می‌شود و هواپیماهای مسافری تحت هیچ شرایطی پذیرای حیوان خانگی شما نیستند.

 

امکان حمل حیوانات با قطار یا اتوبوس هم امکان پذیر است؟

امکان حمل حیوان خانگی با قطار یا اتوبوس تقریباً غیر ممکن است و در اغلب کشورها این امکان برای مسافران فراهم نیست. حمل حیوان خانگی با هواپیما روش امن و بی‌دردسری برای انتقال حیوانات در سفرهای بین شهری است. به لطف این روش مسافرانی که حتی لحظه‌ای نمی‌توانند از حیوان خانگی خود جدا شوند می‌توانند آن را به قسمت بار هواپیمایی که می‌خواهند با آن سفر کنند بسپارند و در فرودگاه مقصد حیوان خود را تحویل بگیرند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *