سرویس حمل هوایی بار سنگین چیست؟

سرویس حمل هوایی بار سنگین

به کالاهایی که وزن و تناژ بالایی دارند، کالاهای سنگین گفته می‌شود. هر ساله میلیون‌ها تن بار سنگین مانند کالاهای صنعتی و مواد خانگی و تجاری و نیز مواد خام به وسیله حمل و نقل هوایی بین صاحبان صنایع مختلف و کشورهای مختلف جابجا می‌شوند. هزینه حمل هوایی بارهای سنگین  در حوزه واردات و صادرات به عوامل مختلفی وابسته است. به حمل هوایی کالاهای سنگین غیر مسافری کارگو گفته می‌شود که به طور عمومی جهت واردات و یا صادرات کالاهای سنگینی مانند فرش، محصولات کشاورزی مواد خام و کالاهای دیگری از این دست که معمولا توسط صاحبان صنایع وارد می‌شوند به کار برده می‌شود. برای آشنایی با انواع روش‌های حمل هوایی کالاهای سنگین و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

نحوه انجام حمل هوایی بار سنگین

به صورت معمول تنها کمتر از یک درصد حمل و نقل کالاهای سنگین در دنیا با استفاده از هواپیما انجام می‌شود. با این وجود اما استفاده از هواپیما یکی از روش‌های مهم برای حمل و نقل کالاهای سنگین است. خصوصا در ارتباط با کالاهایی که حمل و نقل آنها به رعایت نکات ویژه‌ای نیاز دارد. مانند مواد غذایی و فاسدشدنی و نیز سرم‌ها و اندام اهدا کننده انسانی. در کنار این موارد کالاهای با ارزشی مانند الماس، طلا، و کالاهای خطرناکی مانند مواد منفجره و باتری‌ها نیز توسط هواپیما به صورت هوایی حمل و نقل می‌شوند.  یکی دیگر از موارد مهمی که نیاز به توجه ویژه دارد، حمل هوایی کالاهای سنگین است چرا که در هواپیماها محدودیت وزنی برای حمل کالاها وجود دارد و باید با مجوزهای لازم و رعایت استانداردهای تعیین شده نسبت به حمل هوایی کالاهای سنگین از طریق هواپیما اقدام کرد.

حمل هوایی بارهای سنگین باید توسط شرکت‌های باربری معتبر که دارای مجوزهای لازم در این حوزه هستند انجام شود. این شرکت‌ها دارای انواع ماشین‌های باری مجهز هستند و می‌توانند براساس نام و وزن کالای شما بهترین وسیله را برای حمل و نقل کالای شما در اختیارتان قرار دهند. شرکت‌ها برای حمل بار خود به صورت هوایی به بارنامه و بیمه نامه نیز نیاز دارند که یکی از مجوزهای بسیار ضروری و مهم برای حمل و نقل کالا است. این امر در حوزه حمل و نقل هوایی کالاهای سنگین اهمیت بیشتری دارد.

حمل و نقل هوایی بارهای سنگین با توجه به محدودیتی که در وزن ایجاد می‌کند، از نظر افراد روش مناسبی برای حمل و نقل کالاها نیست اما حمل هوایی بارهای سنگین مزایای زیادی دارد که سرعت انتقال سریع کالا مهمترین مزیت آن است. محموله شما با هواپیما در سریع‌ترین زمان ممکن به کشور مقصد می‌رسد علاوه بر این سرعت عمل مهمترین عامل انتخاب پست سریع بین‌المللی به صورت هوایی برای ارسال اسناد و مدارک مهم است.

 

هزینه حمل کالای سنگین به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تعیین هزینه حمل هوایی بارهای سنگین باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهید، از جمله نرخ ارز، شرکت حمل و نقل هوایی که انتخاب می‌کنید، نوع کیفیت و خدمات بار، نوع محموله، وزن محموله و مسافت بین کشور مبدا و مقصد. اگر نوع بار شما در دسته کالاهای خطرناک قرار بگیرد، با توجه به اینکه برای حمل این کالاها به اقدامات امنیتی نیاز است، تعرفه برای حمل کالاهای خطرناک بیشتر از کالاهای عادی است. در نتیجه به هزینه حمل هوایی کالاهای سنگین هزینه‌ای برای حفظ امنیت کالا نیز افزوده می‌شود. نکته دیگری که در حمل هوایی کالاهای سنگین باید مد نظر داشته باشید این است که اگر بار شما از نوع فوق سنگین باشد، تعرفه حمل آن از انواع تعرفه حمل محموله‌های سنگین عادی بیشتر است. هرچند که این روش معمولاً به ندرت برای حمل بارهای فوق سنگین به کار می‌رود مگر در شرایط خاص و بنا بر ضرورت.

 

کالای سنگین چه نوع باری است؟

کالاهای سنگین در تمام دنیا وجود دارند و محدود به کشور خاصی نمی‌شوند. کالاهای سنگین معمولاً برای رفع نیاز صنایع و افراد بین  کشورهای مختلف استفاده می‌شود. منظور از کالاهای سنگین تمامی وسایل و تجهیزات مربوط به کارخانه‌های تولیدی وسایل خانگی مانند لباسشویی، یخچال، اتومبیل‌ها محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات راه‌سازی، وسایل ساختمان‌سازی و مواردی از این دست است. انواع مختلف کامیون با توجه به نوع بار برای حمل  هوایی بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند و بار شما را تا هواپیما منتقل می‌کنند.

برخی از انواع دیگر بارهای سنگین در حوزه حمل هوایی کالاهای سنگین عبارتند از: 

حمل و نقل خانه‌های از پیش ساخته شده و کانکس، حمل و نقل ماشین‌هایی مانند لودر و بولدوزر، حمل و نقل وسایل آهنی در تناژ بالا، حمل و نقل دکل‌های مخابراتی، حمل و نقل تجهیزات راه و شهرسازی، حمل و نقل انواع مختلف تانکر، حمل و منتقل کردن سنگ‌های معدنی، حمل و نقل دستگاه‌های بزرگ سی تی اسکن و رادیولوژی و حمل و نقل سازه‌های بزرگ از جنس فلز.

 

چالش‌های حمل کالای سنگین از طریق هوایی چیست؟

کالاهای سنگین به صورت معمول به روش دریایی و یا زمینی جابجا می‌شوند و تنها در موارد معدودی توسط هواپیما و به روش هوایی حمل می‌شوند. برخی از کالاهای سنگین جهت حمل و نقل و از طریق هوایی خطرناک هستند، برای حمل این کالاها باید مجوزهای بسیار دقیق توسط مقامات هواپیمایی کشوری صادر شود و حمل آنها تنها از طریق هواپیماهای باری امکانپذیر است. برخی دیگر از کالاهای سنگین را هم می‌توان با هواپیماهای باری و هم هواپیماهای مسافری حمل کرد. به طور کلی بدون در نظر گرفتن نوع هواپیما، برای حمل هوایی بار سنگین همیشه چالش‌های خاصی وجود دارد که شرکت هواپیمایی و صاحب بار با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل است که از روش هوایی معمولا برای ارسال کالاهای فاسدشدنی و نیز کالاهایی که سرعت ارسال در آنها مهم است استفاده می‌شود.

هزینه بالا

هزینه بالا را شاید بتوان بزرگترین مشکل شیوه حمل و نقل هوایی دانست. در حمل و نقل هوایی هزینه ارسال نسبت به روش‌های زمینی و دریایی بیشتر است. در مورد حمل هوایی کالاهای سنگین تعرفه‌ی کرایه حمل افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل تاجران باید انتخاب کنند که صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل کالای سنگین برایشان مهمتر است یا سرعت انتقال کالا.

محدودیت حمل 

مورد بعدی که در ارتباط با حمل هوایی کالاهای سنگین وجود دارد این است که نمی‌توان با هواپیما هر کالای سنگینی را جابجا کرد. حمل و نقل هوایی برای کالاهای بسیار عظیم و سنگین اصلاً توصیه نمی‌شود، عموماً کالاهای خیلی با ارزش و نسبتاً کم حجم ابعاد مناسبی دارند و به روش هوایی حمل و نقل می‌شوند.

 

حمل و نقل هوایی در مقایسه با سایر اشکال حمل و نقل چگونه است؟

ارزش کالا و سرعت حمل و نقل دو عامل مهم در انتخاب حمل و نقل هوایی نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل هستند و سبب می‌شوند این روش در اولویت برای حمل کالا قرار گیرد. موادی که باید به سرعت تحویل داده شوند مانند داروهای پزشکی و رادیو داروها و یا کالاهای با ارزش، معمولاً به روش هوایی جابجا می‌شوند. این دو عامل در مورد حمل هوایی بارهای سنگین نیز صدق می‌کند. درست است که بهترین روش حمل کالاهای فوق سنگین و سنگین روش حمل دریایی و یا زمینی است اما اگر کالاهای سنگین از نوع با ارزش باشند و یا زمان تحویل کالا‌ها اهمیت زیادی داشته باشد، حمل کالا به روش هوایی انجام می‌شود.

به صورت معمول پروازهای تجاری حمل و نقل کالا را به دو روش فریت و کارگو انجام می‌دهند. در روش کارگو این امکان وجود دارد که کالاها به صورت دسته جمعی حمل شوند و این روش هزینه‌های ترانزیت کالا را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش هزینه نیز یکی دیگر از دلایل انتخاب روش هوایی برای ارسال محصولات نسبت به دیگر روش‌های حمل کالا است. روش حمل و نقل هوایی برای حمل برخی از محصولات غذایی مانند ماهی‌های تازه، میوه‌های خاص  و گل‌های شاخه‌ای روش بسیار مناسبی است. افزایش حمل و نقل محصولات بهداشتی و دارویی سبب شده تا مقررات جدیدی جهت مدیریت مناسب کالاهای حساس به دما و زمان در حوزه حمل هوایی ارائه شود.  اگر قصد وارد کردن دارو یا کالاهای پزشکی به روش حمل و نقل هوایی را دارید، باید پیش از اقدام به واردات مجوزهای لازم در این حوزه را دریافت کنید. مواد دارویی مورد نظر را طبق دمای تعیین شده برای کالا به کشور وارد کنید تا در گمرک دچار مشکل نشوید. تمامی موارد قانونی و بهداشتی در حمل و نقل هوایی خصوصاً در ارتباط با محموله‌های دارویی و پزشکی به شدت بررسی می‌شود.

 

سخن پایانی 

در این مقاله روش حمل هوایی بارهای سنگین را بررسی کردیم. در روش هوایی ایمنی و سرعت در انتقال کالا حرف اول را می‌زند چرا که نه خبری از ترافیک است و نه خطری کالا را تهدید می‌کند. حمل و نقل هوایی انواع مختلفی دارد که از هر کدام برای امری ویژه استفاده می‌شود. به بیان دیگر هر کدام از روش‌های حمل هوایی برای کالایی خاص مناسب هستند. در هنگام انتخاب شرکت مناسب برای حمل و نقل هوایی کالای خود باید میزان اعتبار شرکت و نیز مجهز بودن شرکت به وسایل و ماشین آلات مخصوص جهت حمل کالاهایی با تناژ بالا را بررسی کنید. علاوه بر این شرکت حمل و نقل باید بیمه نامه و بارنامه جهت جابجایی و حمل کالاهای سنگین به شما ارائه دهد چنین شرکتی، شرکتی معتبر در حوزه حمل و نقل هوایی کالاهای سنگین شناخته می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *