مهمترین کالاهای وارداتی ایران

هزینه واردات از چین

واردات کالا یکی از روش‌ها برای کسب درآمد در ایران است که اگر به صورت علمی و با تحلیل دقیق هزینه‌ها و درآمدها انجام شود، سودآوری بسیار جذابی برای تاجران و واردکنندگان کالا دارد. در گام اول واردات، مهمترین کالاهای وارداتی به ایران از جهت کالاها و از هم از نظر کشورهایی که بیشترین واردات را به ایران دارند اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. اگر می‌خواهید یک واردات موفق و سودآور به عنوان تاجری داشته باشید، در ابتدا باید بدانید که ایران بیشترین حجم کالاهای مورد نیاز خود را از کدام کشورها وارد می‌کند و بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران کدام کشورها هستند. اگر این کار را به درستی انجام دهید متوجه خواهید شد که مهم ترین کالاهای وارداتی به ایران کدام هستند و با وارد کردن آن‌ها می‌توانید تجارت دقیق تر و موفق تری را تجربه کنید و در نهایت نیز به سودآوری بیشتری برسد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا مهمترین کالاهای وارداتی به ایران و بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران را بررسی کنیم.

اگر شما هم قصد واردات کالا به ایران را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا شما را با مهم ترین کالاهای وارداتی به ایران آشنا کنیم.

در حال حاضر و براساس آمار‌ها، چین بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین صادرکننده کالاها به ایران است، هر ساله نزدیک به ۳۰٪ از تمامی کالاهای وارداتی ایران از چین تهیه و به ایران وارد می‌شوند. این کالا‌ها عبارتند از انواع کالاهای مصرفی جامعه و کالاهای مورد نیاز صنایع مختلف.

پس از چین رتبه دوم به دبی یا همان امارات محتده عربی تعلق دارد، امارات متحده عربی دومین صادرکننده کالا به ایران است، بیش از ۲۰٪ کالاهای وارداتی ایران از طریق کشور امارات متحده عربی و با محوریت شهر دبی به عنوان مرکزی تجاری امارات متحده عربی به ایران منتقل می‌شوند. سومین صادر کننده بزرگ کالا به ایران با سهم بیش از ۱۱ درصد کشور ترکیه است که اقتصاد رو به رشدی دارد و یکی از شرکای تجاری اصلی ایران است. چهارمین صادر کننده بزرگ کالا به ایران، کشور هند در آسیای جنوب شرقی است که بیشتر از ۸٪ از تمام واردات ایران را به خود اختصاص می‌دهد البته این کالا‌ها معمولا توید خود کشور هند نیستند و کالاهای تولیدی کشور‌های دیگری هستند که در هند نمایندگی دارند.

پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران که بیشتر از ۵٪ از واردات ایران را به خود اختصاص داده است، کشور آلمان در اروپای غربی است که معمولا ماشین آلات پیشرفته صنعتی از آلمان به ایران وارد می‌شوند. کشور آلمان کشور صنعتی و بسیار پیشرفته‌ای است که در تمام جهان به تولید ابزار قدرتمند و حرفه‌ای در صنایع مشهور است. پس از اینکه با کشورهای اصلی که پنج صادرکننده بزرگ کالا به ایران هستند، آشنا شدید در ادامه واردات کالا به ایران از کشور‌های دیگر را نیز بررسی خواهیم کرد.

روسیه بیش از ۳٪ از واردات کل ایران

سوئیس بیش از ۳٪ از واردات کل ایران

انگلستان بیش از ۲. ۵٪ از واردات کل ایران

ایتالیا، هلند و کره جنوبی با بیش از ۲٪ از واردات کل ایران

برزیل و سنگاپور با بیش از ۱٪ از واردات کل ایران

همانطور که مشاهده می‌کنید، بیشتر واردات کالا به ایران از کشورهای همسایه و پیشرفته در جهان است که دارای اقتصادی بزرگ و رو به رشد هستند و به عنوان یک مرکزی تجاری بزرگ و جذاب در سطح جهانی مطرح هستند و از تمام کشور‌های جهان مشتری دارند مانند امارات متحده عربی و سنگاپور.

قوانین واردات کالا
قوانین واردات کالا

مهم ترین کالا‌های وارداتی ایران

پس از آشنایی با بزرگترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران، باید با مهمترین کالاهای وارداتی به ایران از طرف این کشورها و تمامی کشورهای وارد کننده کالا به ایران آشنا شوید تا بتوانید کالایی مناسب را برای واردات به ایران انتخاب کنید تا به سودآوری مناسبی دست پیدا کنید و تجارت موفقی داشته باشید در غیر این صورت تجارت شما محکوم به شکست خواهد بود.

مهمترین کالاهای وارداتی به ایران عبارتند از:

گندم، ذرت، جو و دانه‌های روغنی و خوراکی برای دام و انسان

دارو شامل انواع داروهای درمانی به صورت قرص و کپسول و تزریقی، مکمل‌های دارویی، مکمل‌های پروتینی، واکسن، تجهیزات پزشکی مانند بانداژ و گاز.

مواد غذایی و خوراکی شامل انواع گوشت، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوئیس و کالباس، کنسروهای گوشت و همبرگر آماده، انواع ماهی و فرآوردهای دریایی، قند و شکر، انواع شکلات و آدامس، کره، کاکائو، قهوه، مواد غذایی کودکان و نوزادان، خمیرهای غذایی پخته شده، غلات، مصولات و نان و شیرینی پزی مانند کیک و بیسکویت و انواع نان، رب گوجه فرنگی، انواع کنسروها، مربا، ژله، انواع کمپوت‌ها، انواع آبمیوه‌ها، انواع عصاره‌ها و اسانس‌ها، محصولات بستنی و یخ زده، آب، نمک، خوراک حیوانات

لوازم الکترونیکی و دیجیتال شامل واردات انواع گوشی موبایل، لپ تاپ، مانیتور، کیس، کیبورد، ماوس، اسپیکر، ساعت، دوربین‌های دیجیتال و ضبط ویدئویی، دوربین مداربسته، دستگاه‌های صوتی، میکرفن.

پوشاک شامل انواع بلوز، شلوار خانگی، شلوار لی، شلوار پارچه‌ای، دامن، لباس زیر، جوراب، کیف و کفش، پالتو، ژاکت، کاپشن، دستکش، ست‌های مردانه و زنانه، حوله، تن پوش، شال و روسری، لبلس نوزاد و کودک، پوشش حیوانات، انواع پارچه‌ها با جنس‌های مختلف.

محصولات ورزشی مانند انواع لوازم باشگاه، توپ‌ها، تخته‌ها، زیراندازهای ورزشی، پوشاک ورزشی، انواع کفش‌ها، لباس شنا، پولیور ورزشی.

محصولات دامی مانند دام زنده، محصولات لبنی و گوشت سفید و قرمز.

محصولات کشاورزی مانند دانه‌های گیاهان، نهال درختان، لوازم کشاورزی شامل انواع تراکتورها و کامیون‌ها و …

لوازم خانگی مانند ماشین‌های لباسشویی، فلاش تانک، ماشین ظرفشویی، شیرآلات بهداشتی، سردوشی، آبگرمکن، اتو، جاروبرقی، بخاری برقی، پنکه، سماور برقی، انواع لامپ‌ها، انواع یخچال و فریزر، انواع کولرهای آبی و گازی، انواع بخاری گازسوز، انواع تلویزیون، کلید و پربز، محافظ برق.

لوازم بچه مانند پوشاک کودک، لوازم بازی، تختواب، لوازم شیردهی، پودربچه، صابون بچه، پستانک، پوشک بچه و …

لوازم آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، رژ لب، رژ گونه، ریمیل، خط چشم، لوازم بهداشتی شامل صابون، شامپو، تقویتی مو، لوسیون بدن، کرم‌های پوست و مو، انواع شوینده‌های بدن.

لوازم نوردهی فضا شامل انواع لوستر، چراغ آویز، وال لایت، هد لایت، لامپ، چراغ مطالعه، چراغ قوه.

لوازم و تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های بیمارستانی، لوازم بیهوشی، لوازم جراحی.

ماشین آلات شامل ماشین آلات سنگین، تجهیزات ماشین، واردات قطعات خودرو داخلی و خارجی، ضد یخ.

انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمی

واردات سرور

ترانزیت داخلی کالا
ترانزیت داخلی کالا

چگونه واردات موفقی به ایران داشته باشیم؟

برای واردات موفق و سودآور کالا به ایران به عنوان یک تاجر باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید تا تجارت موفقی داشته باشید و در تجارت خود شکست نخورید. در ادامه مقاله مراحل داشتن یک تجارت موفق در واردات کالا به ایران را بررسی خواهیم کرد.

در مرحله نخست شما باید کشورهای اصلی صادرکننده کالا به ایران و مهمترین کالاهای وارداتی به ایران به صورت کامل آشنا شوید که در مقاله به صورت کامل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد سپس باید کشور مبدا واردات کالاهایی که قصد واردات آن را دارید انتخاب کنید.

در مرحله دوم شما باید، اطلاع کامل از فرآیند واردات کالا داشته باشید، اقتصاد ایران به صورت کلی در تمام ادوار تاریخ  اقتصاد مجوز محور بوده است و داشتن اطلاعات کامل از مجوزهای مورد نیاز و استاندارهایی که باید رعایت شوند تا شما بتوانید واردات مناسبی داشته باشید و به سودآوری برسید امری ضروری و غیر قابل حذف هستند.

در مرحله سوم، شما باید برآورد دقیقی از هزینه‌های واردات کالا داشته باشید که عبارتند از هزینه خرید کالا، هزینه جابجایی کالا و هزینه‌های گمرکی شما باید به صورت دقیق هزینه‌ها را محاسبه کنید و از میزان هزینه‌ها، درآمدها و سودآوری دقیق خود مطلع شوید تا در حین فرایند تجارت دچار مشکل و خسارت‌های پیش بینی نشده‌ای نشوید. در نهایت مرحله آخر، اجرا کردن و انجام واردات و فروش کالاها در داخل بازار ایران است. ‌

در زمان انتخاب کالای مناسب برای واردات، توجه به نکات زیر برای شما مفید است و باید به عنوان یک تاجر خبره این نکات را بدانید و به دقت تمامی آن‌ها را در حین فرایند تجارت خود به کار ببرید این موارد عبارتند از:

میزان استفاده و بازار مصرفی کالا در ایران.

هزینه‌ها و مجوزها و استاندارهای لازم برای واردات کالاهای مختلف به داخل کشور براساس نوع کالا.

بررسی کیفیت کالا یا کلاهایی که قصد واردات آن را به ایران دارید.

توجه به نوع نگاه مردم و نیاز جامعه به کالاهایی که قصد واردات آن‌ها را دارید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *