بهترین راه برای ارسال کالا چیست؟

ارسال کالا

روش‌های مختلفی برای ارسال کالا در دنیا وجود دارد، پس از اینکه کالا با به کمک روش حمل و نقل دریایی، هوایی و یا زمینی به ایران منتقل شوند از روش‌های مرسوم و رایج برای انتقال آن‌ها بین نقاظ مختلف کشور استفاده می‌شود.

 

نحوه ارسال کالا با پست

شرکت پست در سراسر ایران و در حوزه بین المللی در دنیا دارای شعبه‌های مختلفی است، شما می‌توانید به راحتی محصولات و کالای مورد نظرتان را با استفاده از پست سفارشی یا پست پیشتاز برای مشتری ارسال کنید. ارسال با پست پیشتاز گرانتر است و ارسال با پست سفارشی هزینه کمتری دارد اما زمان بیشتری طول می‌کشد. به صورت کلی ارسال با پست پیشتاز سریعتر است اما در شهرهای بزرگ خیلی از نظر زمان تفاوتی بین دو مورد وجود ندارد در هر دو مورد ممکن است زمان ارسال بین 24 ساعت تا 72 ساعت طول بکشد تا مرسوله به دست مشتری برسد. نحوه ارسال کالا از طریق پست در کنار هزینه پست هزینه بسته بندی و کارتن نیز برای شما دارد. حتی اگر محصول شما بسته بندی داشته باشد لازم است آن را در کارتن‌های شرکت پست قرار دهید تا کالا در حین حمل و نقل دچار آسیب و مشکل نشود. ارسال کالا با کمک اداره پست محدودیت‌هایی نیز دارد مثلا برای نمونه شیشه‌ای یا مایعات را نمی‌توان با پست ارسال کرد.

برای ارسال کالا با پست شما باید محصولات مورد نظر را به دفاتر پستی ببرید و بسته بندی و ارسال کنید. البته بهتر است که کارتن را از پیش بخرید و خودتان بسته‌ها را بسته بندی کنید در این صورت در دفتر پستی وقت زیادی از شما گرفت نمی‌شود و شما سریعا و بدون مشکل بسته خود را پست و ارسال می‌کنید.

دقت کنید برای بسته بندی حتما کارتن مناسب انتخاب کنید و کارتن را با روزنامه یا شونه تخم مرغ پر کنید، چون بسته‌های پستی ممکن است زیر پای کارگران پست یا در حین حمل و نقل دچار پارگی. آسیب بشن اگر بسته پستی کاملا پر باشد معمولا کمتر خراب می‌شود. برخی دفاتر پیشخوان دولت هم بسته‌های پستی را تحویل می‌گیرند و معمولا هم از دفاتر پستی خلوت تر هستند. در هر صورت پس از چند بار رفت و آمد به دفتر پستی یا پیشخوان میتوتنید باب دوستی را با کارمند دفتر باز کنید و کمتر درگیر مسائل اداری برای ارسال روزانه کالاهای خود شوید.

 

پست پیشتاز با چه وسیله‌ای ارسال می‌شود؟

بسته به اینکه فرستنده و گیرنده کالا در کجا قرار دارند نحوه ارسال متفاوت است، اگر هر دو در یک شهر باشند بسته شما توسط نامه رسان‌ها ارسال می‌شود اگر بسته یا نامه کوچیک باشه با موتور و اگه بزرگ باشد با وانت ارسال می‌شود. اگر گیرنده در یک شهر و فرستنده در شهر دیگری باشد توسط پست هوایی بسته بین دو شهر جابجا می‌شود اما در شهر مبدا و مقصد اولویت ارسال وجود دارد.

حمل و نقل داخلی کالا
حمل و نقل داخلی کالا

نحوه ارسال کالا توسط پیک

ارسال با پیک سریعترین روش ارسال کالا است برای ارسال می‌توانید از پیک موتوری یا پیک ماشین سواری یا وانت استفاده کنید. انواع و اقسام پیک در سطح شهر وجود دارند از پیک‌های شخصی یا تیپ بادپا و الو پیک تا اسنپ باکس تا تپ سی.

الو پیک و اسنپ باکس و تپسی در ساعت‌های مختلف قیمتهای متفاوتی برای ارسال کالا ارائه می‌دهند شما باید باید چک کنید و ببینید چه زمانی کدام هزینه کمتری برای ارسال کالا از شما دریافت می‌کنند. پیک بادپا و پیک‌های شخصی معمولا هزینه بیشتری از سرویس‌های اینترنتی دارند البته اگر قرار باشد پیک شما برگشت داشته باشد (مثلا پول کالا را برای شما برگرداند ) هزینه سرویس‌های اینترنتی بیشتر است.

نحوه ارسال کالا با پیک موتوری (وانتی) در شهر‌های کوچیک از نظر هزینه به صرفه است اما در شهر‌های بزرگ مثل تهران بعضی وقت‌ها هزینه ارسال یک کالا تا 50-60 هزارتومان بالتر است که این هزینه با پست حدود 15 هزارتومن است. هزینه ارسال کالا توسط پیک با وزن کالا مرتبط نیست مگر اینکه کالا خیلی بزرگ باشد! اما در ارسال کالا توسط پست وزن دقیقا روی هزینه ارسال کالا تاثیر دارد و ممکن است ارسال یک بسته 3 کیلویی با پست گران تر از ارسال با پیک باشد.

حتی با توجه به حجم و تعداد سفارشه ا ممکن است خودتان یک یا چند تا موتور سوار استخدام کنید و کالاهایتان را توسط پیک شخصی ارسال کنید! اگر حجم سفارش شما بالا باشد این روش می‌تواند برای شما ارزان تر باشد. البته شما باید این افراد را بیمه و به صورت رسمی استخدام کنید. اگر حجم سفارش شما زیاد باشد می‌توانبد با پیک‌ها مذاکره کنید به آن‌ها بگویید که سفارش‌ها را از طریق آن‌ها ارسال میکنید و به این ترتیب هزینه‌های ارسال شما کم می‌شوند.

 

ارسال به شهرستان

هرچند در داخل یک شهر می‌توان از پیک استفاده کرد و سرعت بیشتر و معمولا هزینه بیشتری نسبت به سایر روشهای ارسال دارد اما ارسال از شهری  به شهر دیگر توسط پیک مقرون به صرف نیست و باید از روشهای دیگری استفاده کنید.

 

نحوه ارسال کالا توسط تیپاکس

تیپاکس یک شرکت قدیمی است که به محل شما مراجعه میکند و بسته (های) ارسالی شما را تحویل میگیرد و در محل خریدار به آن  تحویل می‌دهد ! البته در عمل ممکن است مجبور شوید خودتان بسته‌ها را به دفتر این شرکت تحویل دهید.

نحوه ارسال کالا توسط تیپاکس

بسته بندی‌ها در تیپاکس الزام خاصی ندارند و مانند پست مجبور نیستید آن‌ها را در کارتن خاصی بسته بندی کنید! همچنین تیپاکس برای ارسال کالاهای با ابعاد بزرگ مانند نردبان! یا یخچال مناسب تر است! حتی خوراکیها و شکستنی‌ها را می‌توان به راحتی با ایپاکس ارسال کرد اما معمولا هزینه ارسال بالاتری دارد. زمان ارسال کالا با تیپاکس معمولا کمتر از پست است و بین 24 ساعت تا 48 ساعته بسته شما به مبدا می‌رسد. البته تیپاکس در همه شهر‌ها نمایندگی و ارسال ندارد شما باید قبل از مراجعه به تیپاکس مطمئن شوید مقصد شما رو پشتیبانی می‌کنند. در ارسال کالا توسط تیپاکس وزن مرسوله در هزینه ارسال تاثیر دارد. جدیدا هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و امکاناتی مانند اطلاع رسانی پیامکی و کد رهگیری را به سرویس‌های خود اضافه کرده‌اند.

حمل و نقل کالا
حمل و نقل کالا

نحوه ارسال کالا توسط باربری

نحوه ارسال کالا توسط باربری برای محصولات سنگین به صرفه ترین روش ارسال است وقتی وزن بسته شما 40-50 کیلوگرم می‌شود احتمالا بهترین گزینه باربری است. البته توجه داشته باشید که باربری برای ارسال کالا از یک شهر به شهر دیگر است و لازم است باربری در مسیر مورد نظر شما سرویس داشته باشد.

در شهر‌های بزرگ رساندن بار به باربری نیز هزینه زیادی دارد. باربری می‌تواند توسط نیسان، کامیونت، کامیون، اتوبوس انجام شود و هر کدام هزینه‌ها و شرایط خاص خودشان را دارند مثلا در تهران ارسال توسط اتوبوس می‌تواند از طریق ترمینال غرب، جنوب، شرق، بیهقی و انجام شود و بسته شما باید به این ترمینال‌ها ارسال شود. اما ارسال با کامیون و وانت از طریق باربری‌هایی انجام می‌شود که اغلب سمت شوش هستند. برخی از شرکت‌های باربری سرویس تحویل گرفتن کالا را ارائه می‌دهند که می‌توان با آن‌ها هزینه ارسال کالا از محل شما تا باربری را کاهش داد.

 

ساعت کاری پیک پست

ساعت کار دفاتر پستی معمولا بین ساعت 7: 30 تا 14 است البته ساعت کاری نواحی مرکزی و ادارات شهرستان ساعت 7 تا 16 است که در ساعت بعد از 14 شیفت به شمار می‌رود و حق شیفت به هزینه ارسال شما اضافه می‌شود.

 

نحوه ارسال کالا از طریق پست به شهرستان

فرایند متفاوتی لازم نیست شما باید مرکز پستی مراجعه کنید و بسته خودتان رو تحویل هید. مزیت پست این است  که شهر‌ها و روستاهای کوچک را نیز پوشش می‌دهد. البته در روستاها مشکلاتی در زمینه کدپستی وجود دارد مثلا همه روستا یک کد پستی دارند!

 

مراحل پست پیشتاز

شما برای انجام این فرایند باید در ابتدا به دفتر پستی مراجعه کنید بسته خود را تحویل مسئول پست پیشتاز دهید، این فرد بسته شما را وزن میکند و آدرس گیرنده و فرستنده را  در سیست‌اش وارد میکند و هزینه نهایی را به شما اعلام می‌کند بعد مسئول پست برچسب مربوط به مرسوله شما که دارای کد رهگیری است را چاپ میکند و روی بسته شما می‌چسباند.

 

تفاوت پست پیشتاز و پست سفارشی

هر یک از این سیستم‌های پستی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که بر این اساس مقایسه آن‌ها با یکدیگر صورت می‌گیرد. تفاوت‌های زیر در پست سریع پیشتاز و سفارشی وجود دارد که در ادامه مقاله آن را بررسی خواهیم کرد:

زمان تحویل

در پست پیشتاز نسبت به پست سفارشی زمان تحویل کوتاه تر است. این امر سبب می‌شود که در هزینه‌های پست تغییراتی ایجاد شود. بنابراین جهت دریافت سریع کالای خود باید از پست پیشتاز استفاده کنید و هزینه بیشتری پرداخت کنید.

وزن مرسوله

در پست پیشتاز حداکثر وزن مرسوله ۲۵ کیلوگرم است؛ اما در پست سفارشی کالاها با وزن بیشتری ارسال می‌شوند. حداکثر وزن مرسوله در این روش پستی ۴۰ کیلوگرم است. این امر سبب می‌شود که افرادی که به ارسال کالاهایی با وزن بیشتر نیاز دارند؛ هزینه بالاتری را بابت پست پرداخت نکنند. به همین دلیل پست سفارشی در این خصوص مقرون به صرفه تر است.

هزینه‌های ارسال

ارسال کالاها به هر نقطه از جهان هزینه‌های متفاوتی دارد، هزینه‌های ارسال بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شوند که در پست پیشتاز هزینه‌های ارسال تا دو برابر بیشتر از پست سفارشی است. این امر نیز به این دلیل است که حمل کالاها به شکل هوایی صورت می‌گیرند.

در پست سفارشی کالاها با حمل زمینی ارسال می‌شوند که سبب کاهش هزینه‌های ارسال می‌شود. همچنین وزن کالاها نیز در هزینه‌های آن‌ها به روش پست سفارشی و پیشتاز اثرگذار هستند.

بیمه

در پست پیشتاز بیمه عمومی کالاها از طرف شرکت پستی صورت می‌گیرد. این امر سبب می‌شود که در صورت بروز هرگونه خسارت احتمالی برای کالاها شرکت غرامت آن را به افراد پرداخت کند. اما در پست سفارشی کالاها بیمه نمی‌شوند و تنها رسیدی بابت دریافت آن‌ها به مشتری داده می‌شود و شما باید شخصا برای بیمه کردن کالاهای خود اقدام کنید.

جا به جایی کالا
جا به جایی کالا

صاپست چیست؟

صاپست یک  عدد ده رقمی هست که شما خودتان آن  تعیین میک نید و باید منحصربفرد باشد یعنی فرد دیگری قبلا آن شماره ا نگرفته باشد مثلا کد ملی – شماره موبایل یا هر عدد دیگری. این عدد ده دقمی صاپست شما است و شما می‌توانید این عدد را در قسمت فرستنده بنویسید یا اگر کسی می‌خواهد برای شما بسته‌ای ارسال کند این عدد را در قسمت گیرنده می‌نویسد. شناسه صاپست یک شناسه یکتا و منحصر به فرد می‌باشد که برای هر فرد حقیقی یا حقوقی باتوجه به شرایط و قوانین سایت صادر خواهد شد. این شماره بعد از این برای مالک شناسه، بعنوان آدرس همیشگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بطوری که گیرنده برای دریافت نامه یا مرسولات پستی خود نیازی به دادن شرح کامل آدرس، به سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی و اشخاص و دوستان خود ندارد  و صرفا با دادن نام و نام خانوادگی و شناسه صاپستی به فرستنده مرسوله و ویرایش آخرین آدرس محل حضور خود قبل از ارسال مرسوله داخل سامانه یا اپلیکیشن صاپست، می‌تواند مرسوله خود را درآخرین آدرس محل حضور خود در هرنقطه‌ای از ایران دریافت کند.

 

ارسال کالا با چاپار

چاپار نیز یکی دیگر از شرکت‌های حمل و نقل کالا است و در سراسر کشور، می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. ثبت سفارش در این شرکت بصورت تلفنی نیز انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به دفاتر این مجموعه بار خود را تحویل آن‌ها دهید. درخواست و دریافت بسته، روزهای شنبه تا چهارشنبه، تا ساعت 14 و روزهای پنجشنبه، تا ساعت 11 است.

 

همه سفارش‌ها، بسته به مسافت در مدت 24 تا 72 ساعت به دست گیرنده می‌رسند. در صورتی که تمایل داشته باشید، چاپار سفارشات شما را با توجه به ارزشی که دارند تحت پوشش بیمۀ آسیا قرار می‌دهد. نکتۀ مهم دیگر این است که شرکت بسته‌ بند کالا را به تمامی روشهای ممکن انجام می‌دهد که عبارتند از:

بسته بندی با کارتن؛ شیرینگ با نایلون ضخیم؛ بسته بندی لوازم شکستنی و حساس به ضربه با نایلونهای حبابدار و بالشتکهای هوا؛ بسته بندی چوبی برای مرسولات سنگین. شرکت چاچار، سرویس‌های زیر را به کسب و‌ کارها ارائه می‌دهد:

چاپار اکسپرس: یکی از روشهای ارسال کالا سریع چاپاراست که در زمان کوتاهی و ظرف 24 تا ۴۸ ساعت، بستۀ شما را به مقصد ارسال می‌کند و هزینه زیادی نیز دارد.

چاپار پلاس: در سرویس چاپار پلاس، شما می‌توانید بطور دقیق مشخص کنید که مرسوله در چه زمانی از محل دریافت شود و چه زمانی به دست مشتری برسد. برای تحویل به روز بسته‌ها در تهران می‌توان از پیک موتوری استفاده کرد.

تجارت الکترونیک: اگر به انبارداری یا بسته بندی کالاهای خود نیاز دارید، می‌توانید از این سرویس استفاده کنید. خیلی از فروشگاه‌ها با مشکل فضا و انبار برای محصولات خود روبه رو هستند. انبارهای لجستیکی چاپار برای تأمین، نگهداری و ارسال کالاها به مشتریان در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

برای محصولاتی که در انبار قرار می‌گیرند، بیمه صادر می‌شود. می‌توانید به صورت لحظه‌ای، از موجودی خود اطلاع پیدا کنید و بسته بندی، فرستادن سفارش به مشتری و فعال‌کردن امکان پرداخت در محل را از داخل پنل انجام دهید.

پرداخت در محل (COD)

با این سرویس، سفارش برای خریدار ارسال می‌شود و خریدار وجه آن را در زمان دریافت، پرداخت می‌کند. چاپار این مبلغ را به حساب فروشنده واریز می‌کند. برای اطلاع از تعرفه‌های این شرکت، می‌توانید در سایت Chaparnet مواردی مثل وزن، ارزش محصول و آدرس مبدأ و مقصد را وارد کنید و نتیجۀ محاسبه قیمت را مشاهده کنید.

 

تفاوت پست چاپار و پیشتاز

پست چاپار

– زمان تحویل: پست چاپار یکی از خدمات استاندارد پستی است و زمان تحویل آن بین ۲ تا ۷ روز کاری است. این مدت زمان تحویل ممکن است بسته به فاصله جغرافیایی بین مبدأ و مقصد و ترافیک پستی متغیر باشد.
– قیمت: هزینه ارسال پست چاپار نسبتاً ارزان‌تر است نسبت به خدمات پستی سریع‌تر مانند پست پیشتاز. این خدمت، گزینه مناسبی است برای ارسال بسته‌ها با اولویت زمان تحویل کمتر.
– وزن و ابعاد: بسته‌های ارسالی در پست چاپار ممکن است محدودیت‌هایی وزنی و ابعادی داشته باشند. بنابراین، قبل از انتخاب این خدمت، باید مطمئن شوید که بسته شما در محدوده مجاز وزن و ابعاد قرار دارد.
– پیگیری: با استفاده از کد رهگیری پستی، می‌توانید وضعیت پست چاپار خود را پیگیری کنید. این امکان به شما می‌دهد تا بتوانید بفهمید که بسته شما در چه مرحله‌ای از مسیر تحویل قرار دارد.

پست پیشتاز

– زمان تحویل: پست پیشتاز یکی از خدمات سریع‌تر پستی است و معمولاً در عرض ۱ تا ۳ روز کاری تحویل می‌شود. این خدمت، برای ارسال بسته‌ها با اولویت زمان تحویل بالا و نیاز به ارسال سریع مناسب است.
– قیمت: هزینه ارسال پست پیشتاز بیشتر است نسبت به پست چاپار. این هزینه بیشتر به دلیل ارائه خدمت سریع‌تر و اولویت بالاتر در تحویل بسته است.
– وزن و ابعاد: پست پیشتاز نیز ممکن است محدودیت‌های وزنی و ابعادی داشته باشد. بنابراین، قبل از انتخاب این خدمت، باید مطمئن شوید که بسته شما در محدوده مجاز وزن و ابعاد قرار دارد.
– پیگیری: مانند پست چاپار، پست پیشتاز هم امکان پیگیری و مانیتورینگ ارسال را فراهم می‌کند. با استفاده از کد رهگیری، شما می‌توانید وضاعیت پست پیشتاز خود را پیگیری کنید و بفهمید که بسته شما در چه مرحله‌ای از مسیر تحویل قرار دارد.

به طور کلی، انتخاب بین پست چاپار و پست پیشتاز بستگی به نیازهای شما دارد. اگر زمان تحویل برای شما حائز اهمیت است و تمایل دارید بسته‌تان سریعتر به مقصد برسد، پست پیشتاز گزینه مناسبی است، اما هزینه بیشتری دارد. اگر زمان تحویل برای شما مهم نیست و می‌خواهید هزینه کمتری پرداخت کنید، پست چاپار مناسب‌تر است.

 

پست چاپار و پست پیشتاز دو خدمت مختلف ارسال پست در کشورمان هستند. تفاوت‌های اصلی بین این دو خدمت عبارتند از:

۱. زمان تحویل: پست چاپار یک خدمت استاندارد است و زمان تحویل آن بین ۲ تا ۷ روز کاری است. اما پست پیشتاز یک خدمت سریع‌تر است و معمولاً در عرض ۱ تا ۳ روز کاری ارسال می‌شود.

۲. قیمت: برای پست چاپار، هزینه ارسال نسبتاً ارزان‌تر است. اما پست پیشتاز هزینه بیشتری دارد، زیرا خدمت سریع‌تری است و اولویت بالاتری در تحویل دارد.

۳. پیگیری و مانیتورینگ: هر دوی این خدمات امکان پیگیری و مانیتورینگ ارسال را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از کد رهگیری، وضعیت پست خود را در هر دو خدمت بررسی کنید.

۴. تحویل مستقیم: در پست چاپار، پستچی پست را به آدرس مقصد تحویل می‌دهد. اما در پست پیشتاز، در صورت عدم حضور گیرنده، پست به نزدیکترین دفتر پستی یا مرکز تحویل پست ارسال می‌شود و گیرنده باید آن را از آنجا تحویل بگیرد.

همچنین، در برخی موارد محدودیت‌های وزنی و ابعادی نیز ممکن است در این دو خدمت وجود داشته باشد که باید با آنها آشنا باشید قبل از انتخاب خدمت مناسب برای ارسال پست.

 

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های مختلف ارسال کالا پس از رسیدن کالا به ایران را بررسی کردیم. کالا‌ها به روش‌های مختلفی وارد ایران می‌شوند اما معمولا در ایران به یکی از چند روش گفته شده به دست خریدار می‌رسند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *