واردات خودرو از چین

واردات خودرو از چین

یکی از محصولاتی که واردات آن در سال‌های اخیر از کشور چین رونق زیادی گرفته است، خودرو می‌باشد. در گذشته اغلب خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای کره‌ای، ژاپنی و حتی خودروهای اروپایی تشکیل می‌دادند اما در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز و نیز ساز و کارهای تعیین شده توسط دولت، خودرو‌های وارداتی به کشور نسبت به گذشته کمتر شده‌اند و بیشتر خودروهای وارداتی نیز از کشور چین و تحت نام برند‌های چینی وارد کشور می‌شوند.

 

ساز و کار واردات خودرو از چین

در سال‌های گذشته با توجه به اینکه واسطه‌ها نقش مهمی در افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای وارداتی داشتند دولت تصمیم گرفت تا با کمک ابزارهای بورسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی را کنترل کند. در کنار این مورد تعیین سقف قیمت برای خودروهای وارداتی به ایران سبب شده تا میزان خودروهای وارد شده به ایران محدود و قابل کنترل‌تر باشند. قیمت عرضه‌ی خودروهای چینی در ایران برابر است با قیمت اصلی خودرو به علاوه مالیات و تعرفه‌های گمرکی.

 

عوارض واردات خودرو

واردات خودرو از کشور چین یکی از مواردی است که هر ساله با توجه به حقوق ورودی کالاهای وارد شده به کشور و بر اساس بودجه سالانه تعیین می‌شود. بر اساس قوانین، حق ورودی وسایل نقلیه مانند خودرو حداقل ۸۶ درصد ارزش گمرکی است.

عوارض واردات خودرو یکی از مواردی است که هر ساله بر اساس حقوق ورودی کالاهای وارد شده به کشور (بر اساس بودجه آن سال) تعیین می‌شود. اگر قصد دارید در حوزه واردات خودرو از چین فعالیت خود را آغاز کنید بهتر است پیش از اقدام به واردات، از هزینه گمرکی و ارزش وارداتی خودروها بر اساس میزان مصرف سوخت و کارایی آنها آگاهی داشته باشید تا در زمان پرداخت ارزش گمرکی خودروهای وارداتی دچار مشکل نشوید.

 

تاثیر واردات بر قیمت خودرو در چین

واردات خودروهای چینی در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و سبب شده بازار خرید و فروش خودرو رقابتی‌تر باشد خودرو‌های چینی که توسط شرکت‌های ایرانی مونتاژ می‌شوند، در سال‌هایی که واردات خودرو به ایران ممنوع بود بخش مهمی از واردات خودرو را به خود اختصاص می‌دادند. در حال حاضر نیز این خودروها فروش بالایی در ایران دارند و قطعات اصلی آنها توسط شرکت‌های چینی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد.

از سال 2017، دیگنیتی، فیدلیتی و سایر خودروهای چینی، تیگوهای مختلف (تیگو 7 پلاس، تیگو 8 پلاس، تیگو 8 پرو و ​​غیره) و برخی از مدل‌های جک به صورت مونتاژ شده، عمدتاً در منطقه تجاری بم (توسط مدیران خودرو) تولید و عرضه شدند. در حال حاضر با توجه به  عرضه‌ی مستقیم خودرو‌های چینی به بازار ایران، کارشناسان معتقد هستند که قیمت خودرو تغییر چندانی نخواهد کرد. با توجه به اینکه این خودرو‌ها رقیب اصلی خودرو‌های داخلی هستند، واردات آن‌ها کسادی بازار را از بین می‌برد و سود خوبی در شرایط فعلی به همراه دارد چرا که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های چینی با کیفیت در مقایسه با برخی از خودرو‌های داخلی استفاده کنند.

صنعت خودروسازی کشور چین در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است در نتیجه این امر اغلب کشورها تمایل خود را به واردات خودروهای چینی در بازار خودروسازی نشان دادند. یکی از خریداران اصلی خودروهای چینی در بازار، تاجران ایرانی هستند. هرچند که چین در حوزه‌های مختلف به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران به شمار می‌رود، اما فرایند واردات خودرو از چین پیچیده است. چالش‌های مختلفی دارد که تاجران باید خود را برای مقابله با آنها آماده کنند. به طور کلی واردات خودرو به ایران فرایندی دشوارتر نسبت به سایر محصولات دارد و مشمول مالیات و عوارض گمرکی بیشتری می‌شود به همین دلیل اغلب خودروهای خارجی پس از  ترخیص از گمرک با قیمت‌های بالایی در بازار به فروش می‌رسند.

 

در ادامه  مقاله مشکلات و چالش‌های مربوط به واردات و ترخیص خودرو از چین به ایران و نیز راه حل‌های جلوگیری از بروز این مشکلات را بررسی خواهیم کرد.

واردات از چین

واردات خودرو از چین

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، خودروسازان چینی طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه از جمله انواع خودروهای سواری اتوبوس و کامیون را تولید می‌کنند. در سال‌های گذشته سند خودروسازی در چین پیشرفت چشمگیری داشته است بر همین اساس برندهای خودروسازی چینی به دلیل کیفیت و قابلیت اطمینان بالای خود به شهرت‌ جهانی دست پیدا کرده‌اند.

 

واردات خودرو از چین به ایران

بازار فروش خودرو در ایران همیشه داغ است، اغلب کسب و کارهای ایرانی همواره به دنبال تامین‌کنندگان جدیدی هستند که بتوانند به تقاضای رو به رشد خودرو در بازار ایران پاسخ بدهند. خودروسازان چینی با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از خودروها را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند، همواره مورد توجه تجار و بازرگانان ایرانی بوده‌اند. همین عامل، چین را به یک منبع جذاب برای واردات خودرو و تامین نیاز مشاغل ایرانی تبدیل کرده است.

 

وارد کردن خودرو از چین چالش‌های متفاوتی پیش روی بازرگانان و تاجران قرار می‌دهد، با وجود این چالش‌ها راه‌ حل‌هایی وجود دارد که می‌تواند به تجار و بازرگانان ایرانی کمک کند تا خودرو‌های چینی را راحت‌تر خریداری و در بازار خودرو عرضه کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

 

شراکت با تامین‌کننده‌ای قابل اعتماد

همکاری با یک تامین‌کننده قابل اعتماد در کشور چین می‌تواند به شما به عنوان بازرگان کمک کند تا از برخی چالش‌ها مانند عدم تحویل به موقع خودرو یا افزایش قیمت در هنگام تحویل خودرو در امان باشید. تامین‌کننده‌ی قابل اعتماد در کشور چین می‌تواند به شما در ارتباط با مراحل ترخیص گمرکی و قوانینی که در کشور چین وجود دارد کمک کند در نتیجه‌ی این امر شما با چالش‌های کمتری مواجه می‌شوید و امکان پرداخت هزینه‌ای به عنوان جریمه در کشور چین و ایران برای شما کمتر می‌شود.

 

کنترل کیفیت

شما به عنوان واردکننده خودرو وظیفه دارید پیش از اقدام به واردات، کیفیت خودرو را به دقت بررسی کنید و خودروهایی را به کشور وارد کنید که از کیفیت بالای آنها اطمینان داشته باشید. برای تحقق این امر شما می‌توانید از تولیدکننده یا تامین‌کننده بخواهید که یک نمونه محصول در اختیار شما قرار دهد یا به کارخانه تولید خودرو مراجعه کنید و مراحل تولید خودرو نهایی را پیش از اقدام به واردات، بررسی و کنترل کنید.

 

انجام یک بررسی کنترل کیفیت کامل قبل از واردات خودرو از چین می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کنند. این امر با درخواست نمونه یا مراجعه به کارخانه تامین‌کننده برای بازرسی خودروها قبل از واردات امکان پذیر است.

 

استخدام یک شرکت لجستیک

یکی از مواردی که سبب بروز مشکل در واردات خودرو از چین می‌شود، حمل و نقل خودروها و شرایط لجستیک است. شما می‌توانید با یک شرکت لجستیک همکاری کنید تا مدیریت حمل و نقل خودروهای خریداری شده توسط شرکت شما را از چین به ایران برعهده بگیرد. این شرکت ها می‌توانند کمک کنند تا مراحل ترخیص کالای شما از گمرک و تحویل خودروها در شرایط ایمن انجام شوند.

 

تحقیق و بررسی دقیق

شما به عنوان واردکننده وظیفه دارید پیش از اقدام به عقد قرارداد با یک تولیدکننده یا تامین‌کننده خودرو در کشور چین، تحقیقات و بررسی دقیق و کاملی در ارتباط با تامین‌کنندگان موجود در بازار انجام دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تامین‌کنندگان قابل اعتماد را پیدا کنید و گرفتار سودجویان چینی نشوید. شما می‌توانید برای انجام تحقیقات خود به صورت آنلاین یا به صورت حضوری با تامین‌کنندگان چینی در نمایشگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنید.

 

چالش‌های واردات خودرو از چین به ایران

مشابه هر محصول دیگری واردات خودرو از چین به ایران نیز خالی از مشکل و چالش نیست. برخی از چالش‌های عمده‌ای که برای ترخیص خودروها چینی از گمرک و عرضه به بازار پیش روی بازرگانان قرار دارند عبارتند از:

 

ترخیص خودرو از گمرک

واردات خودرو از چین مانند سایر کالاها بر اساس قوانین و مقررات گمرکی و فرایندهای ترخیص کالاها از گمرک انجام می‌شود. این رویه کمی پیچیده و زمانبر است خصوصاً برای بازرگانانی که اولین بار است که اقدام به واردات خودرو از چین می‌کنند و با قوانین و مقررات گمرکی این حوزه آشنا نیستند.

 

مشکل زبانی

زبان چینی زبان سختی است به همین دلیل اغلب بازرگانان ایرانی به این زبان تسلط ندارند. این عامل سبب می‌شود تا در زمان عقد قرارداد با خودروسازان چینی با چالش‌های ارتباطی مواجه شوند. برداشت اشتباه از صحبت‌های دو طرف در حین معامله می‌تواند سبب بروز سوء تفاهم و تاخیر در تحویل خودروها شود.

 

هزینه‌های حمل و نقل

یکی از مواردی که در زمان واردات خودرو از چین سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل خودرو از چین به ایران است. کشور چین و ایران فاصله زیادی با هم دارند، همین عامل می‌تواند سبب شود تا هزینه مربوط به حمل و نقل افزایش چشمگیری پیدا کند.

 

انطباق با مقررات

تمامی بازرگانان و تجار ایرانی که برای واردات خودرو از چین اقدام می‌کنند، باید در تمامی مراحل واردات خودرو قوانین وضع شده را رعایت کنند. این قوانین شامل رعایت استانداردهای زیست محیطی و ایمنی نیز می‌شود که هزینه‌های اضافی را به فرایند واردات تحمیل می‌کند.

مزایای واردات خودرو از چین به ایران

هرچند که واردات خودرو از چین چالش‌های مختلفی را پیش روی بازرگانان قرار می‌دهد اما مزیت‌هایی نیز دارد که سبب می‌شود با وجود شرایط سخت، تاجران همچنان علاقه‌مند به واردات خودرو از کشور چین به ایران باشند.

مزیت‌های واردات خودرو از کشور چین عبارتند از:

 

مقرون به صرفه بودن

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده تا خودروهای چینی نه تنها در ایران بلکه در بازار جهانی محبوب باشند، ارائه قیمت رقابتی برای انواع خودروها و تنوع آپشن‌های وسایل نقلیه توسط خودروسازان چینی است. همین عوامل خودروهای چینی را به گزینه مقرون به صرفه برای خریداران و فروشندگان نهایی خودرو تبدیل می‌کنند.

 

تنوع گزینه ها

خودروسازان چینی طیف گسترده‌ای از انواع وسایل نقلیه را از مدل‌های ابتدایی تا مدل‌های پیشرفته تولید می‌کنند در نتیجه دست بازرگانان برای واردات باز است و می‌توانند انواع خودروها را حتی از یک تامین‌کننده خریداری و در یک محموله وارد بنادر کشور کنند.

 

قابلیت اطمینان

شاید در گذشته خودروهای چینی کیفیت خوبی نداشتند و در مقایسه با خودروهای اروپایی از قطعات و بدنه ضعیف‌تری برخوردار بودند، در سال‌های اخیر اما خودروسازان چینی قابلیت اطمینان و کیفیت خودروهای خود را افزایش داده‌اند. به طوریکه می‌توان گفت در حال حاضر کیفیت و قابلیت خودروهای چینی در کل جهان به رسمیت شناخته شده است وبا نمونه‌های اروپایی برابری می‌کند.

 

واردات خودرو از چین و ترخیص خودروهای وارد شده از بنادر ایران فرایندهای پیچیده و دشواری هستند. به عنوان بازرگان می‌توانید با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و تحقیق و بررسی، تامین‌کنندگان و فروشندگان قابل اعتمادی در کشور چین و نیز خریداران قابل اعتمادی در کشور ایران پیدا کنید و چالش‌های مرتبط با واردات خودرو از چین را برای کسب و کار خود به حداقل برسانید.

با داشتن استراتژی مناسب می‌توانید بر تمامی چالش‌هایی که در مسیر واردات خودرو از چین پیش روی شما قرار دارد غلبه کنید تا بتوانید در بازار رو به رشد تقاضای خودرو به سود قابل توجهی دست پیدا کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *