واردات زغال از چین

واردات زغال از چین

شاید دور از ذهن باشد اما در حال حاضر اغلب کالاهایی که در داخل کشور تعداد آن‌ها کم است و توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند از چین به ایران وارد می‌شوند. یکی از کالاهایی که واردات آن از چین به ایران برای تامین نیاز صنایع مختلف در سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است زغال است.

زغال یک سوخت فسیلی است و نقش مهمی در تولید برق و فولاد در میان سایر صنایع دارد. کشور ایران به دلیل رشد اقتصاد و بخش صنعتی، تقاضای زیادی‌ای برای زغال دارد. از طرف دیگر چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده زغال سنگ در جهان است. به همین دلیل است که واردات زغال از چین به ایران رواج بیشتری پیدا کرده است، واردات زغال از چین به ایران فرآیند پیچیده‌ای دارد، برای انتقال این کالا به ایران باید به گمرکی و استانداردهای ایمنی خاصی مد نظر قرار داده و رعایت شوند.

 

مزایای واردات زغال از چین به ایران

عرضه فراوان: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زغال در جهان است، به همین دلیل همیشه ذغال ثابتی برای واردات به ایران وجود دارد و نیاز به پرداخت قیمت بالا و بیش از حد برای خرید زغال مصرفی نیست.

هزینه کمتر: واردات زغال از چین هزینه کمتری نسبت به تولید داخلی آن در ایران دارد خصوصا برای زغال با کیفیت بالا.

خریداری زغال‌ با کیفیت بالا: چین زغال باکیفیت تولید می‌کند این عامل نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر را کاهش می‌دهد و در بلندمدت در هزینه‌های کسب‌وکار ایرانی صرفه‌جویی می‌کند به همین دلیل صاحبان صنایع و کسب و کارهای مختلف ترجیح می‌دهند تا زغال مورد نیاز خود را از چین به ایران وارد کنند.

 

چالش‌های واردات زغال از چین به ایران

مقررات گمرکی: واردات زغال از چین به ایران منوط به رعایت مقررات گمرکی است در برخی از موارد  می‌توانند پیچیده و زمان بر باشند. عدم رعایت این مقررات می‌تواند سبب به تاخیر افتادن ترخیص و واردات کالا، جریمه یا حتی توقیف کالا‌های شما شود.

کنترل کیفیت: زغال وارداتی از چین باید استانداردهای کیفی خاصی داشته باشد تا به ایران وارد شود. کسب و کارها باید  کاملا مطمئن باشند که که زغالی که وارد می‌کنند با استانداردهای کیفی ایران مطابقت دارد تا از هرگونه مشکل قانونی یا ایمنی جلوگیری شود.

نگرانی‌های زیست محیطی: تولید و استفاده از زغال اثرات منفی زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای به همراه دارد به همین دلیل  کسب‌وکارهای ایرانی باید تأثیرات زیست‌محیطی واردات و استفاده از زغال‌ از چین را در نظر بگیرند و برای کاهش اثرات منفی گام‌هایی بردارند.

 

مراحل واردات زغال به به ایران از چین

در ادامه مراحل واردات زغال از چین به ایران را بررسی خواهیم کردیم.

شناسایی نوع و بهترین زغال

اولین قدم در واردات زغال از چین به ایران، شناسایی نوع و مقدار زغال سنگ مورد نیاز است. این امر مستلزم داشتن قدرت تجزیه و تحلیل نیازهای زغال تجارت و تعیین درجه و مقدار زغالی است که این نیازها را برآورده می‌کند. کسب و کارهای ایرانی باید مواردی مانند ارزش حرارتی زغال، میزان گوگرد، میزان خاکستر و رطوبت را بررسی کرده و در نظر بگیرند.

شناسایی بهترین تامین کننده زغال

زمانی که نوع و مقدار زغال سنگ مورد نیاز شناسایی شد، مرحله  بعدی تحقیق در مورد تامین کنندگان بالقوه زغال چین است. کسب و کارها می‌توانند تامین کنندگان زغال چینی را به صورت آنلاین بررسی کنند یا برای ملاقات حضوری با تامین کنندگان در نمایشگاه‌های بین المللی زغال شرکت کنند. باید پیش از انعقاد هرگونه قرارداد، اعتبار و قابلیت اطمینان تامین کننده را بررسی کنید.

شرایط و ضوابط مربوطه برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم یا اختلاف، باید همه شرایط و ضوابط در قرارداد مستند باشند.

انتخاب بهترین روش حمل و نقل

قبل از حمل زغال از چین به ایران، تاجران باید مطمئن شوند که تمام مدارک لازم از جمله مجوز واردات، اظهارنامه گمرکی و بارنامه را در اختیار دارند. زغال باید بسته بندی و برچسب مناسبی داشته باشد تا در شرایط خوبی به ایران برسد.

مراحل ترخیص از گمرک و پرداخت عوارضات و مالیات

واردات زغال به ایران باید براساس مقررات گمرکی و پرداخت حقوق و عوارض واردات انجام شود تا قانونی و بدون مشکل باشد. تاجران  باید اطمینان حاصل کنند که تمام مدارک لازم را دارند و هر گونه عوارض و مالیات قابل اعمال را برای ترخیص زغال از گمرک پرداخت کرده‌اند.

تست و آزمایش زغال وارداتی

زمانی که زغال از گمرک ترخیص شد، صاحبان کسب و کارهای ایرانی باید زغال را با خیال راحت ذخیره و استفاده کنند. اطمینان داشتن از اینکه زغال در مکانی امن و مطمئن ذخیره می‌شود و کارگرانی که با زغال کار می‌کنند به درستی در مورد روش‌های ایمنی آموزش دیده‌اند امری ضروری است. نظارت بر کیفیت زغال برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای کیفی ایران و عدم ایجاد هیچ گونه خطر ایمنی مهم است.

 

نکاتی برای واردات زغال از چین به ایران

نکات دیگری وجود دارد که در زمان  واردات زغال از چین به ایران باید در نظر داشته باشید این موارد به شرح زیر هستند:

کار با یک تامین کننده معتبر

کار با تامین کننده‌ای که قابل اعتماد است و می‌تواند زغال با کیفیت بالا  را در اختیار شما قرار دهد برای تاجران ضروری است. کسب و کارها باید تحقیقات کاملی را انجام دهند و پیش از هر توافقی، اعتبار و قابلیت اطمینان تامین کننده را بررسی کنند.

شناخت قوانین گمرکی

مشاغل ایرانی در زمان  واردات زغال از چین باید قوانین گمرکی را رعایت کنند. داشتن دانش و آگاهی در ارتباط با مقررات و اطمینان از اینکه تمام مدارک لازم برای جلوگیری از تاخیر، جریمه یا حتی توقیف کالا مهم است.

نظارت بر کیفیت

کسب و کارها باید کیفیت زغال را در طول فرآیند واردات کنترل کنند تا مطمئن شوند که استانداردهای کیفی ایران مطابقت دارد و هیچ گونه خطر ایمنی ایجاد نمی‌کند.

توجه به اثرات زیست محیطی

تولید و استفاده از زغال اثرات زیست محیطی منفی دارند. کسب‌وکارهای ایرانی باید تأثیرات زیست‌محیطی واردات و استفاده از زغال از چین را در نظر بگیرند و برای کاهش این اثرات منفی تلاش کنند.

داده‌های اداره کل گمرک نشان می‌دهند که چین در ماه گذشته ۲۳. ۵۵ میلیون تن زغال سنگ حمل کرده است و این میزان در مقایسه با ۱۶. ۴۲ میلیون تن در مارس و ۲۱. ۷۳ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۱ است. چین در در بازه زمانی ژانویه تا آوریل، مجموع ۷۵. ۴۱ میلیون تن زغال سنگ وارد کرد که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

شاخص زغال سنگ حرارتی نیوکاسل در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۴۴۰ دلار در هر تن رسیده است که ناشی از ترس از عرضه محدود است چرا که کشورهای غربی متعهد شدند پس از حمله به اوکراین، سیستم مالی و محصولات انرژی روسیه را تحریم کنند.

با توجه به این که قیمت‌های جهانی زغال‌سنگ بالا است و دولت مرکزی چین به استخراج‌کنندگان دستور داده تا تولید داخلی خود را افزایش دهند و قیمت‌های محلی را محدود کنند، تاجران چینی از محموله‌های گران‌قیمت دریایی به نفع منابع داخلی اجتناب می‌کنند.

 

چین قصد دارد روزانه ۱۲. ۶ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کند و قیمت زغال‌سنگ را تحت قراردادهای مدت‌دار در ۵۷۰ تا۷۷۰ یوان (۸۴. ۹۹ تا۱۱۴. ۸۱ دلار) در تن حفظ کند. برنامه ریز دولتی کشور در ماه آوریل از ۱۴ منطقه از جمله گوانگ‌دونگ، گوانگشی و ژجیانگ که عمدتا به زغال سنگ وارداتی متکی هستند، درخواست کرد تا قراردادهای مدت‌دار را با قطب‌های معدنی برتر شانشی و مغولستان داخلی برای عرضه داخلی امضا کنند. واردات سوخت فسیلی ممکن است به دنبال تعطیلی گسترده کارخانه‌های صنعتی در سراسر چین به دلیل شیوع مجدد کووید-۱۹ کاهش پیدا کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که موجودی زغال‌سنگ در نیروگاه‌های بزرگ در کنار استان‌های ساحلی چین در اواخر آوریل در مقایسه با سطح متوسط حدود ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ تا۲۰۲۱، حدود ۳۰ میلیون تن بود. وزارت دارایی چین تعرفه واردات انواع زغال‌سنگ را از اول ماه می‌۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ با هدف تضمین امنیت انرژی در افزایش قیمت‌های جهانی به صفر رسانده است اما بازرگانان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این امر باعث افزایش واردات خواهد شد یا خیر.

کشور ما یکی از بزرگترین تولید کنند گان انواع ذغال در جهان است و بیشتر زغال‌های مصرفی حال حاضر در داخل کشور تولید و بفروش می‌رسند در کنار زغال‌های تولید داخل محصولاتی نیز وجود دارند که از دیگر کشور‌ها بخصوص چین وارد ایران شده و با استفبال خوبی هم روبرو شده‌اند. از انواع زغال‌های وارد شده به کشور می‌توان به ذغال چینی وارداتی اشاره کرد که از چین به کشور وارد می‌شوند و از کیفیت بسیار خوبی هم برخوردار هستند. ذغال چینی وارداتی به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند و کاربرد‌های زیادی دارند. انواع ذغال چینی وارداتی موجود را میتوان برای تهیه کباب، ‌قلیان و همچنین گرم کردن کرسی و شومینه استفاده کرد. یکی از مزیت‌های زغال چینی وارداتی مدت زمان سوختن آن است. مدت زمان سوختن زغال چینی وارداتی بسیار طولانی است و اگر نوع شمش آنرا خریداری کند میتواند تا ۲۴۰ دقیقه حرارت دهی داشته باشد.

برای خرید زغال چینی وارداتی به کیفیت آن توجه داشته باشید

برای خرید ذغال چینی وارداتی مانند زغال‌های تولید داخل باید به کیفیت آن توجه زیادی کنید و تنها زغال‌های با کیفیت را خریداری کنید. مشکل اینجا است که اغلب افراد برای خرید ذغال چینی وارداتی نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام زغال با کیفیت و کدام زغال بی کیفیت است. برای خرید ذغال چینی وارداتی بهتر است تا به شرکت وارد کننده این نوع زغال‌ها و همچنین فروشنده اطمینان کنید و از بین فروشندگان تنها به دنبال فروشنده معتبر باشید بلکه قیمت ذغال چینی وارداتی نیز در فروشگاه‌های معتبر و غیر معتبر متفاوت است و هر شرکتی ممکن است با قیمت‌های متفاوت باعث سردرگمی شما در هنگام خرید شود.

قیمت ذغال چینی وارداتی عرضه شده توسط شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر به مراتب بهتر از فروشندگانی است که بدون در نظر گرفتن منافع مشتری اقدام به قیمت گذاری محصولات خود میکنند.

یکی دیگر از خدمات ترخیص کالا شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل ترخیص زغال از گمرک است. زغال ماده‌ای شکننده و سیاه رنگ است که از نیم سوز شدن چوب بوجود می‌آید که قسمت بیشتر آن به کربن تبدیل شده است. انواع مختلف زغال عبارتند از زغال بامبو، زغال نارگیل، زغال فشرده و زغال فعال. از زغال برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود مانند پخت و پز، قلیان و مصارف صنعتی و از زغال فعال در مصارف پزشکی، آرایشی و بهداشتی و تولید ماسک  مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های زغال خوب خاموش نشدن بدون باد زدن روشن، حرارت بادوام، خوب بدون دود و گاز و بو زغال و جرقه است.

 

واردات زغال

عمده واردات زغال از چین، امارات، تایلند، نیجریه، مصر، ویتنام، اندونزی به ایران است. واردات این کالا برخلاف دیگر کالا‌های وارداتی نیازی به اخذ مجوز ندارد. اما برای این که در این زمینه اطلاعات مفید به دست آورید از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ترخیص کار گمرک زبده ارتباط برقرار کنید.

واردات زغال
واردات زغال

قوانین مربوط به صادرات و واردات زغال در ایران

ورود زغال به ایران باید براساس ماده 11 قانون حفظ نباتات مصوب 1346 انجام شود:

‌ماده 11: وارد كردن بذر، پياز، قلمه، پيوند، ريشه، ميوه، نهال و تخم نباتات و به طور كلی هرگونه نبات و قسمت‌های نباتی به كشور ‌مستلزم دریافت پروانه قبلی از وزارت كشاورزی است به اشخاصی كه بدون پروانه اجناس مزبور را وارد كنند اخطار مي‌شود كه حداكثر در ظرف مدت‌ یک ماه به خارج از كشور برگردانند والا با حضور نماينده سازمان حفظ نباتات در گمرك معدوم خواهد شد.

 

صدور موکول به رعایت ماده 18 آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات مصوب 1346 و ماده 5 قانون عهدنامه بین المللی حفظ نباتات مصوب 1389 است.

ماده 18: فرآورده‌های نباتی که از ایران به کشورهای خارج صادر میشود بوسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت سلامت کالا گواهی بهداشت نباتی صادر می‌شود.

 

مشکلات واردات از چین

همان‌طور که قبلاً ذکر شد به دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی که کشور ما دارد و ویژگی­های خاصی که تجارت با چین و کالاهای چینی دارد واردات از چین می‎‌­تواند برای تجار ایرانی بسیار سودمند باشد. اما باید توجه داشت که مشکلات زیادی بر سر راه تجار ایرانی جهت تجارت با چین وجود دارد. هر یک از این مشکلات به‌تنهایی می­تواند مانعی برای دستیابی به یک تجارت پرسود و راحت باشد. اکنون چند مورد از این مشکلات را برایتان عنوان می­‌کنیم.

 

عدم درک روش تجارت با چینی­ ها

تجار  تازه­کار از قاعده تجارت در چین آگاهی ندارند. این تجار نمی­‌توانند ارتباط درست و مؤثری با تولیدکننده‌های چینی برقرار کنند تا از یک خرید درست و مطمئن سود ببرند. همان‌طور که می­‌دانید چین یک کشور پر جمعیتی است که مردمی با آداب‌ورسوم مختلف دارد. زبان غالب در این کشور ماندارین است. اگرچه دانستن زبان چینی­‌ها به شما در تجارت با آنها کمک زیادی می‌کند؛ اما دانستن آن لازم و ضروری نیست. شما اگر دانش خوبی در زمینه زبان بین­المللی انگلیسی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی ارتباط بگیرید. موضوعی که دررابطه‌با ارتباط‌گیری با چینی‌ها شما را دچار مشکل می­‌کند فرهنگ آنها است که ممکن است جمله‌ای که از نظر شما مؤدبانه به‌حساب می­‌آید برای چینی­‌ها توهین به نظر برسد؛ بنابراین عدم آگاهی از درک درست از روش تجارت و ارتباط­گیری با چینی­‌ها می­تواند از مشکلاتی باشد که تجار برای واردات از چین با آن مواجه ­اند.

 

مشکلات واردات زغال از چین

رعایت نکردن قوانین کیفیت کالا از طرف برخی تولیدکنندگان چینی

تاجران ایرانی برای واردات کالا از چین باید به‌خوبی با قوانین تجاری ایران و چین آگاه باشند. آشنایی با این قوانین لازمه کار واردات و صادرات است. شما باید به عنوان تاجر به‌خوبی از قوانینی که در مورد سطح کیفیت کالاها برای ورود به کشور محدودیت‌هایی اعمال می‌کند آگاه باشید زیرا برخی تولیدکنندگان چینی سطح کیفیت کالای خود را به حدی پایین می‌آورند که دیگر با قوانین بین المللی کیفیت کالا و استانداردهای لازم کالا برای ورود به کشور همخوانی ندارد و شما را برای ورود کالا به داخل کشور دچار مشکل می‌کند. در این صورت کالای شما از گمرک ترخیص نمی‌شود و ضرر می‌کنید. حتی اگر شما بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید کیفیت پایین کالاها درصورتی‌که مشکلی برای مصرف‌کننده اعم از مالی و یا جانی ایجاد کند می‌تواند شما را دچار مشکل کند. به‌عنوان یک واردکننده شما باید کیفیت کالای واردی خود را تضمین کنید و در صورت بروز هرگونه مشکلی شما مسئول خواهید بود و باید جبران خسارت کنید.

انتخاب نادرست اینکوترم

به مجموعه کامل از تعهدات طرفین که هم صادرکننده و هم واردکننده باید به آن پایبند باشند و عمل کنند اینکوترمز گفته می‌شود. جلوگیری از سردرگمی و برداشت اشتباه از هزینه‌ها و مدیریت و تعهدات طرفین از وظیفه اینکوترمز است. شما برای انجام معامله با طرف چینی باید از مجموعه اینکوترمز یک اینکوترم متناسب با معامله‌ای که می‌خواهید انجام دهید با توافق دو طرف انتخاب کنید. در صورت انتخاب اشتباه هزینه بیشتری متوجه شما می‌شود که شما متعهد به پرداخت آن شده‌اید؛ بنابراین انتخاب یک اینکوترم اشتباه یکی از مشکلات تجارت با چین است.

اشتباه در انتخاب یک تأمین‌کننده مورد اطمینان

برای اینکه یک تأمین‌کننده قابل  پیدا کنید باید جستجو کاملی انجام دهید این کار آسان و راحت نیست. درصورتی‌که تأمین‌کننده اشتباهی برای کالای خود انتخاب کنید کالاهای بی کیفیتی وارد می‌کنید که حتی در صورت عبور از گمرک عوارض آن دامن شما را می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید واردکننده یک کالا مسئول جبران تمامی خسارات وارد شده به مصرف‌کننده کالای موردنظر اعم از مالی و جانی است؛ واردکننده تضمین‌کننده کیفیت کالایی است که وارد کشور می‌کند و در مقابل کیفیت کالا مسئول است. باتوجه‌به آنچه گفتیم اهمیت دقت در انتخاب تأمین‌کننده خوب و مطمئن بسیار زیاد است. انتخاب اشتباه این تأمین‌کننده‌ها چالشی بر سر راه تاجران ایرانی است.

هزینه‌های زیاد سفر به چین و دریافت ویزا

اگر واردکننده بخواهد خود اقدام به معامله با چینی‌ها کند. برای بازدید از کالا و تأیید نهایی کالا از نظر کمی و کیفی باید حتماً خودش و یا  یک بازرسی به نمایندگی او به چین سفر کند.  این سفر به این دلیل است که خریدار و یا نماینده او  بتواند پیش از بارگیری کالا را بازدید کند و از انجام تعهدات طرف معامله مطمئن شود. هزینه‌های زیاد سفر به چین و همچنین مشکلات دریافت ویزا یکی از مشکلات بر سر راه این افراد است.

برخی از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل  در حوزه ترخیص زغال از گمرک به شرح زیر هستند:

ترخیص انواع زغال

ترخیص زغال سکه ای

ترخیص زغال لیمو

ترخیص زغال نارگیل

ترخیص زغال فله ای

ترخیص زغال بامبو

ترخیص زغال فشرده

ترخیص زغال ضایعات چوب

ترخیص زغال کبابی

ترخیص زغال فعال

 

مجوزهای لازم برای ترخیص زغال از گمرک

ترخیص زغال از گمرک، فرایندی تخصصی و مهم در ایران است تمام محموله‌های زغال صادراتی و وارداتی در کشور باید از این مرحله عبور کنند. مراحل تشریفات گمرکی توسط ترخیص کار رسمی اداره گمرک طی می‌شوند، از جمله این مراحل، می‌توان مرحله دریافت مجوزهای خاص از سازمان‌های مربوطه اشاره کرد. برای ترخیص زغال از گمرک، اخذ مجوز ارزی از دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار جهت تخصیص ارز ضرورت دارد.

 

تعرفه گمرکی جهت ترخیص زغال

کد تعرفه گمرکی برای ترخیص زغال ‌چوب، زغال میوه‌های سخت پوست یا پوست آنها حتی به هم فشرده، ذیل ردیف ۴۴۰۲ قرار می‌گیرد و حقوق ورودی آن برحسب واحد کیلوگرم محاسبه می‌شود.

کد تعرفه برای ترخیص زغال بامبو از گمرک برابر ۴۴۰۲۱۰۰۰ است که دارای حقوق ورودی ۴% و اولویت کالایی ۲۴ است.

کد تعرفه برای ترخیص زغال از پوست يا پوست سخت ميوه سخت پوست از گمرک برابر ۴۴۰۲۲۰۰۰ است که دارای حقوق ورودی ۴% و اولویت کالایی ۲۵ است.

کد تعرفه برای ترخیص سایر زغال‌های چوب از گمرک برابر ۴۴۰۲۹۰۰۰ است که دارای حقوق ورودی ۴% و اولویت کالایی ۲۵ است.

 

سخن پایانی

واردات زغال از چین به ایران راهی مقرون به صرفه برای پاسخگویی به تقاضا زغال در کشور است، درک چالش‌های موجود در فرآیند واردات و برداشتن گام‌هایی برای کاهش خطرات مهم است. کسب‌وکارهای ایرانی باید از مقررات گمرکی پیروی کنند تا  اطمینان حاصل کنند که زغال استانداردهای کیفی را دارد و اثرات زیست‌محیطی واردات و استفاده از زغال‌ را هم در نظر بگیرند. با پیروی از مراحل ذکر شده در این مقاله  و در نظر گرفتن این نکات، کسب و کارها می‌توانند با موفقیت زغال را از چین به ایران وارد کنند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *