بیمه رایگان در حمل و نقل کالا

بیمه رایگان در حمل و نقل کالا

آریا حمل کالای شما را رایگان بیمه می‌کند

هنگامی که در ارتباط با بیمه باربری صحبت می‌شود اغلب این برداشت در ذهن افراد ایجاد می‌گردد که محموله‌ها در حین فرایند حمل توسط متصدی حمل و نقل به صورت خودکار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. این بیمه در اصل بیمه مسئولیت متصدی حمل و نقل کالا است و ارتباطی به بیمه باربری کالا ندارد. اگر می‌خواهید در صورت بروز خسارت بتوانید خسارت وارد شده را تا حد امکان جبران کنید، باید کالاهای خود را بیمه نمایید برخی از شرکت‌ها مانند شرکت آریا حمل به‌دلیل حجم بالای محموله های وارداتی خود و تعامل بسیار قوی با کارگزاران بیمه، کالاها را به صورت رایگان بیمه می‌کند. به همین دلیل خیال شما از بابت حمل و نقل کالا راحت است.

 

در ادامه مقاله بیمه باربری کالا به صورت رایگان و مواردی که به صورت کلی در ارتباط با بیمه کالا باید مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد تا از این به بعد بتوانید محصولات خود را به درستی بیمه کنید.

زمانی که کالای مورد نظر شما به یک متصدی حمل و نقل یا همان شرکت باربری داده می‌شود، محموله شما تحت مسئولیت متصدی حمل و نقل قرار می‌گیرد. این امر بدان معنی است که متصدی حمل بین‌ قانون ناظر بر شیوه حمل، در مقابل کالای سپرده شده به او  برای حمل مسئولیت کامل دارد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در صورت بروز حادثه اگر حادثه براساس قانون ناظر بر مسئولیت حمل جزو مسئولیت‌های متصدی حمل نباشد چه کسی خسارت وارد را جبران می‌کند؟ باید بدانید که در این صورت متصدی حمل کالا هیچگونه مسئولیتی ندارد و خسارت به وجود آمده بر عهده خود صاحب کالا است. در این شرایط اگر شما بیمه باربری را برای کالاهای خود دریافت تهیه نکرده باشید تمامی خسارت باید از‌ جانب خود شما پرداخت شود  که در این شرایط مسلماً دچار ضرر و زیان زیادی خواهید شد. در اصل متصدی حمل تا حد مسئولیت خود براساس قوانین مسئولیت دارد و هر اتفاقی خارج از مسئولیت قانونی متصدی حمل نقل کالا برای کالای شما ایجاد شود، تحت پوشش بیمه متصدی حمل نیست و شما باید کالای خود را به صورت جداگانه بیمه نمایید.

برای نمونه در صورت بروز آشوب یا جنگ براساس تمام قوانین ناظر بر شیوه‌های حمل و نقل بین‌المللی متصدی حمل و نقل کالا هیچگونه مسئولیتی در قبال کالا ندارد به عبارت دیگر بیمه باربری با بیمه مسئولیت متصدی حمل و نقل کالا کاملاً متفاوت است در شرایطی که محموله شما تحت پوشش بیمه باربری کالا قرار داشته باشد اگر حادثه‌ای برای محموله شما ایجاد شود شما به عنوان صاحب کالا به شرکت بیمه‌گر بارهای خود مراجعه و می‌توانید با طی کردن فرایند دریافت خسارت، ‌بخش قابل توجهی از خسارت وارد شده یا همه آن را جبران و مبلغ پرداختی را با توجه به حق بیمه پرداخت شده در ابتدا از شرکت بیمه دریافت کنید. شرکت بیمه‌گر براساس پوشش بیمه‌ای که شما در ابتدا برای کالای خود دریافت کرده‌اید باید خسارت وارد شده به شما را جبران کند و سپس به عنوان جایگزین حق مراجعه به متصدی حمل برای ادعای خسارت را خواهید داشت.

 

بیمه باربری به دو صورت کلی صادر می‌شود که عبارتند از:  

بیمه باربری انفرادی یا Individual Policy

این بیمه در مواقعی به کار برده می‌شود که مقدار مشخصی کالا در یک فرایند حمل و نقل می‌شوند. اغلب بیمه‌های باربری تکی یا انفرادی هستند.

 

بیمه باربری با قرارداد پوشش باز یا Open Policy

بیمه باربری با قرارداد پوشش باز نوع دیگر از بیمه قراردادی است که در آن مقدار زیادی کالای مشخص طبق شرایط توافق شده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. بازرگانانی که مقادیر قابل توجهی کالا را جابجا می‌کنند معمولاً از این نوع پوشش بیمه‌ای برای کالاهای خود استفاده می‌نمایند به شرط اینکه در هر مورد حمل، اطلاعات لازم را به شرکت بیمه‌گر ارائه بدهند.

 

همانطور که می‌دانید و در سایر مقالات بررسی کردیم بیمه باربری در سه سطح ارائه می‌شود که هر کدام براساس خدماتی که تحت پوشش قرار می‌دهند مبلغ متفاوتی دارند. سطوح مختلف بیمه باربری عبارتند از:

بیمه باربری معمولاً در ۳ سطح صادر می‌شود: بیمه باربری Clause A. بیمه باربری Clause B. بیمه باربری Clause C

کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع بیمه باربری بیمه باربری کلوز A است که هزینه بالایی نیز دارد. در ارتباط با مسئولیت‌های تحت پوشش هر کدام از سطوح بیمه‌ای در سایر مقالات توضیحات جامعی را ارائه داده‌ایم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید.

 

به صورت کلی یک بازرگان وظیفه دارد تا در فرایند تجارت خارجی حتماً از بیمه باربری برای کالاهای خود استفاده کند و مسئولیت‌های متصدی حمل را به بیمه‌گر واگذار نماید. نکته مهم در ارتباط با بیمه باربری این است که در فرایند ترخیص کالا از گمرک ایران ارزش CIF کالا را به عنوان ارزش ترخیص کالا در نظر می‌گیرند. این بدان معنی است که هزینه بیمه بخشی از ارزش نهایی کالا برای ترخیص در نظر گرفته می‌شود و اگر کالا بیمه باربری نداشته و هزینه بیمه آن نیز پرداخت نشده باشد، گمرک ارزش حق بیمه را براساس ضرایب خود تخمین می‌زند و به ارزش کالا و کرایه حمل اضافه می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که این ضرایب معمولاً بسیار بیشتر از هزینه بیمه‌ای هستند که شرکت‌های بیمه‌گر مختلف برای حمل و بیمه کالا از شما دریافت می‌کنند. در کنار این مورد هزینه‌ای نیز به نام بیمه محلی وجود دارد که به محض ورود کالا به انبارهای گمرکی برای کالای شما محاسبه می‌شود و اگر کالای شما بیمه باربری نداشته باشد، این هزینه از صاحب کالا دریافت می‌شود. به صورت کلی مجموعه این هزینه‌ها بسیار بیشتر از هزینه بیمه باربری کالا هستند و صاحبان کالایی که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند مجبور هستند تا بیشتر از هزینه بیمه باربری در این مرحله پرداخت کنند با این تفاوت که از مزیت‌های پوشش بیمه‌ای هیچ استفاده‌ای نکردند.

بیمه حمل و نقل کالا بیمه‌ای است که براساس آن شرکت بیمه‌گر متعهد می‌شود در قبال دریافت حق بیمه‌ای که از بیمه‌گذار دریافت می‌کند، اگر در جریان حمل کالا از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر،حادثه‌ای رخ داد که تحت پوشش بیمه قرار داشت و یا کالاها دچار آسیب شدند  و یا بیمه‌گذار در ارتباط با این خطرات هزینه‌ای را متحمل شد زیان وارد شده را جبران کند. توجه داشته باشید که خسارت و آسیب دیدگی وارد شده باید تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد.

بیمه حمل و نقل کالا که در ایران توسط شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی ارائه می‌شود به دو طریق بیمه ساده و قراردادی ارائه می‌گردد. سایر تقسیم‌بندی‌های مربوط به بیمه‌های حمل کالا در ایران به شرح زیر هستند:

 

توجه به روش حمل

همانطور که می‌دانید کالاها به سه صورت زمینی، ریلی، دریایی و یا هوایی حمل و نقل می‌شوند. طبق این روش بیمه حمل و نقل کالا براساس نوع روش حمل و نقل تعیین می‌شود. در بیمه حمل و نقل به روش دریایی، حمل کالا با شناورهای کوچک و یا حمل کالا با کشتی‌های بزرگ حق بیمه متفاوتی دارند.

 

براساس محدوده جغرافیایی

بیمه باربری کالاها براساس محدوده جغرافیایی به بیمه حمل و نقل داخلی، صادراتی و کالاهای وارداتی یا ترانزیت تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

براساس پوشش‌های بیمه‌ای

بیمه حمل و نقل کالاها چه کالاها وارداتی باشند و صادراتی و یا حتی ترانزیتی، براساس پوشش‌های A, B,C و Total  Loss سطح بین‌المللی و در حوزه بیمه‌های داخلی به پوشش خطرات محدود مانند حادثه و آتش سوزی و نیز پوشش خطرات تکمیلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

بیمه حمل و نقل کالا داخلی (عمومی)

تمامی کالاهایی که توسط افراد حقوقی یا حقیقی در داخل کشور از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا می‌شوند، تحت عنوان بیمه‌های داخلی تحت‌پوشش بیمه باربری قرار می‌گیرند.

 

بیمه حمل و نقل کالا وارداتی (عمومی)

کالاهایی که با توجه به نیاز شرکت‌های تولیدی و یا نیاز مردم عمومی از سایر کشورها به کشور ایران وارد می‌شوند، تحت عنوان بیمه‌های وارداتی تحت پوشش بیمه باربری قرار می‌گیرد. مبدا تمامی این کالاها کشوری خارج از مرزهای ایران و مقصد آن نیز یکی از گمرک‌های داخل خاک ایران است.

 

قرارداد بیمه حمل و نقل کالا صادراتی (عمومی)

کالاهایی که توسط بازرگانان و تاجران ایرانی برای عرضه در بازارهای جهانی به خارج از ایران صادر می‌شوند، تحت نام بیمه‌های صادراتی تحت پوشش بیمه باربری قرار می‌گیرند و این پوشش از مبدا یعنی ایران تا مقصد کشور خارجی اعتبار دارد.

 

سخن پایانی 

در این مقاله موارد مربوط به بیمه باربری کالاهای مختلف از جنبه‌های متفاوت را بررسی کردیم همانطور که اشاره کردیم برخی از شرکت‌ها مانند شرکت  آریا حمل کالاها را به صورت رایگان بیمه می‌کنند این امر به خصوص برای تاجران و بازرگانانی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید به راحتی و بدون مشکل علاوه بر حمل کالا، بیمه محصولات خود را نیز به شرکت حمل و نقل آریا حمل واگذار نموده و از پوشش بیمه کالاهای خود اطمینان حاصل نمایید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *