واردات فولاد از چین

واردات فولاد از چین

در ساخت و ساز، فولاد جز مهم‌ترین مصالح اولیه برای ساخت فونداسیون است. این ماده در همه ابعاد و زمینه‌های زندگی انسان‌ها کاربرد دارد و در تمامی صنعت‌های مهم کشور مانند صنعت خودروسازی، محصولات ساختمانی، صنعت لوازم خانگی، تراشه‌ها و لوازم جانبی کاربرد دارد.

در حال حاضر کشور چین بزرگ ترین صادرکننده فولاد و آهن به تمام دنیا است. این کشور به دلیل دارابودن نیروی انسانی زیاد، منابع و ذخایر فلزی، تولید آهن و فولاد بسیار مقرون به‌ صرفه است در نتیجه برای خرید کالاهای ضروری کشور تجار زیادی وارد مذاکره با تاجران چینی می‌شوند تا نیازهای کشور خود را برطرف کنند. ایران هم یکی از وارد کننده‌های فولاد از کشور چین است.

 

پیشینه صنعت آهن و فولاد در کشور چین

صنعت امروز فولاد در کشور چین به دلیل نوسازی سریع اقتصادی، ساختمانی، و نیازهای زیرساخت و صنایع دیگر رشد کرده و ایجاد شده است. صنعت فولاد چین در آغاز قرن بیستم و در طول هر دو جنگ جهانی، کوچک و کم جمعیت بود بیشتر زیرساخت‌های فولادی در طول جنگ‌های جهانی از بین رفت و از فناوری‌های شوروی سابق استفاده می‌شد.

چین از زمان اصلاحات اقتصادی دنگ شیائوپینگ که چهار دهه پیش در سال 1978 میلادی انجام شد صنعتی شدن سریع اقتصادی را شروع کرد. صنعت فولاد چین به تدریج افزایش تولید خوبی داشت و تولید سالانه فولاد خام چین در سال 1996 میلادی در حدود 100 میلیون تن بود.

 

تولید آهن و فولاد چین در قرن بیست و یکم

کشور چین پس از پیوستن به WTO، به دلیل نیازهای فزاینده مردم خود در صنایع تولیدی مانند: صنعت خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی و مصالح ساختمانی، تولیدات آهن و فولاد خود را به شدت افزایش داد. فولاد چین تحت سلطه تعدادی از گروه‌های بزرگ دولتی است که از طریق سهام‌داران، مقامات محلی، دولت‌های استانی و حتی مقامات مرکزی کنترل و مدیریت می‌شوند و به نوعی دولتی و مردمی است نه خصوصی.

 

چین تولیدکننده برتر آهن و فولاد در دنیا

در سال 2011 چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان شناخته شد که 45 درصد کل فولاد جهان را تولید می‌کرد. در حال حاضر شش تولیدکننده آهن و فولاد برتر جهان در چین هستند بیشتر تولیدات فولاد چین از تعداد زیادی از مراکز تولید در مقیاس کوچک تامین می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین آنها آنشان در لیائونینگ است. از سال 2015 بازار جهانی فولاد با رکود مواجه شد و اوکراین و روسیه تلاش کردند فولاد زیادی تولید و صادر کنند. تقاضای داخلی کم چین در سال 2014 منجر به صادرات بی‌سابقه 100 میلیون تن فولاد توسط صنعت فولاد چین شد. در حال حاضر نیز این کشور یکی از برترین تولیدکنندگان آهن و فولاد در دنیا است.

 

نیاز ایران به واردات آهن و فولاد از چین

کشور ایران خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ آهن و فولاد در دنیا است اما میزان این تولیدات در سطحی نیست که تمامی نیازهای صنایع ساختمان، خودروسازی، کشتی‌سازی، معادن و صنایع دیگر را پاسخگو باشد و رفع کند.

از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهند که با وجود رکود صادرات محصولات آهن و فولاد از ایران، میزان واردات محصولات فولادی در سال 1399 رشدی 50 درصدی نسبت به سال 1398 داشته‌اند. علاوه بر این مورد واردات ورق گرم هم  168 درصد و ورق سرد، 61 درصد بیشتر شده است. چین به‌‌عنوان بزرگ‌ترین منبع واردات کالا برای ایران در زمینه محصولات آهن و فولاد نیز شریک مناسبی از نظر تجاری و منبعی دائمی و پایدار برای واردات آهن و فولاد است.

 

آشنایی با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات آهن و فولاد چین

وقتی به جدول رتبه‌بندی بزرگ‎ترین صنایع آهن و فولاد در جهان نگاه می‌کنیم رنگ قرمز پرچم چین در تمام این فهرست به چشم می‌خورد. به طوری که اگر تولیدکنندگان چینی را از آن کم کنید، تعداد تولیدکنندگان به نصف می‌رسد. آشنایی با تولیدکنندگان برتر آهن و فولاد چین یکی از مهم‌ترین نیازهای هر بازرگانی است که می‌خواهد از روش واردات آهن و فولاد از چین استفاده کند. برترین تولیدکنندگان چینی و رتبه آن‌ها را در رنکینگ جهانی در ادامه برای شما ارائه خواهیم کرد.

China Baowu Steel Groupرتبه 1

Hesteel Group رتبه 3

Jiangsu Shagang رتبه 4

Ansteel Group رتبه 7

Jianlong Steel رتبه 8

Shougang رتبه 9

Shandong Iron and Steel Group رتبه 10

Delong Steel رتبه 11

Valin Steel Group رتبه 13

Fangda Steel رتبه 17

Benxi Steel Group رتبه 19

Liuzhou Iron and Steel رتبه 20

Jingye Steel رتبه 21

Baotou Steel رتبه 23

Rizhao Steel رتبه 26

Hebei Sinogiant Group رتبه 27

CITIC Limited رتبه 29

Shaanxi Iron and Steel رتبه 31

Zenith Iron and Steel رتبه 33

Guangxi Shenglong Metallurgical رتبه 35

Nanjing Iron and Steel Company رتبه 36

Sanming Iron and Steel رتبه 39

 

واردات عمده فولاد از چین

واردات آهن و فولاد از چین را یکی از شاخه‌های واردات عمده کالا از این کشور است. واردکنندگان کالا از چین می‌توانند از انواع سیستم‌های حمل‌ونقل مانند: حمل‌ونقل هوایی، زمینی با قطار و دریایی با کشتی استفاده کنند اما در واردات عمده کالاها بهترین روش حمل‌ونقل دریایی است. دیگر موارد واردات عمده کالا از چین به شرح زیر هستند:

واردات مواد اولیه برای صنایع پتروشیمی، واردات قطعات خودروهای سواری، واردات انواع تجهیزات پزشکی، واردات خطوط تولید صنایع غذایی، واردات ماشین‌آلات ابر و فوم و واردات انواع لوازم الکتریکی و الکترونیکی.

 

واردات و ترخیص فولاد

از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور واردات و ترخیص کالا است. این روند منجر به درآمدزایی تاجران و تامین نیازهای جامعه می‌شود به همین دلیل توجه به آن، به عنوان راهکاری مقرون به صرفه‌تر نسبت به تولید و ساخت همان کالا در کشور ضروری است.

 

اگر ترخیص فولاد به درستی انجام نشود خسارت‌های مالی و جانی زیادی به دنبال دارد. فولاد سبب می‌شود که استحکام ابزارها، ساختمان‌ها، اتومبیل‌ها، کشتی‌ها، تاسیسات، راه‌های ارتباطی و انتقال انرژی، کارخانه و انتقال سیالات و بسیاری از مکان‌های دیگر بالا برود و ایمنی بیشتری را به همراه داشته باشد. فولاد از مواد اولیه حیاتی و ضروری در فرآیند ساخت و تولید محصولات مختلف صنایع هستند در صنعت خودروسازی، فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد اولیه شناخته می‌شود.

بر همین اساس و با توجه به کارکرد‌های فولاد در صنایع مختلف ضروری است که صاحبان صنایع به تهیه این مواد با حجم کافی و کیفیت مناسب توجه ویژه‌ای داشته باشند به همین دلیل، تاجران با در نظر گرفتن نیاز جامعه به فلزات و فولاد تلاش‌های فراوانی را در زمینه واردات و ترخیص از گمرک انجام داده‌اند تا به نیازهای جامعه پاسخ بدهند. در حال حاضر فولاد وارداتی به کشور، از کشورهای مختلفی همچون چین، آلمان، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی توسط تجار و بازرگانان داخلی به کشور وارد می‌شوند.

تجارت و واردات فلزات سودآوری قابل توجهی برای تجار دارد در بسیاری از تجارت‌های تازه تاسیس، کارشناسان و مشاوران اقتصادی به تجار توصیه می‌کنند همواره از فلزات به عنوان یک کالای وارداتی پرسود در معاملات خود استفاده کنند.

کالاهای فولادی در صنعت خودرسازی اهمیت بالایی دارند و با توجه به تقاضا زیاد این محصولات در ایران، به هفت مورد از پرمصرف‌ترین‌‌ها عبارتند از:

ورق گالوانیزه

فولاد ضد زنگ

ورق روغنی

ورق ASTM A36

ورق C1010

ورق کربن متوسط

ورق فولادی DP

 

مراحل واردات فولاد

کارت بازرگانی

در ابتدا باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید. تمامی کارهای گمرکی با این کارت انجام می‌شود همه تاجران، گروه‌های تجاری و ترخیص‌کاران حتما این کارت را باید داشته باشند این کارت دو نوع حقیقی و حقوقی دارد که از نظر کاربردی متفاوت است.

تقاضا و استقبال جامعه

پس از داشتن کارت بازرگانی شما باید به تقاضا و استقبال جامعه نسبت به واردات فولاد توجه کنید. تحقیقات لازم را درباره کشوری که فولاد را صادر می‌کند حتما انجام دهید.

 

آشنایی با قوانین و مقررات واردات فولاد

آشنایی با قوانین و مقررات واردات فولاد یکی ازمهم‌ترین بخش‌های واردات فولاد به ایران است. چرا که هزینه‌ها، کالاها، نوع حمل و نقل و ارائه مدارک باید طبق قوانین و مقررات باشد.

ثبت سفارش

مهم‌ترین مرحله در واردات فولاد ثبت سفارش است اگر کالایی ممنوعه باشد از سمت وزارت صنعت رد می‌شود و در سایت تایید نمی‌شود.

اعطای شماره ثبت

شماره ثبت به عنوان شماره شناسایی یک شرکت، سازمان یا فعالیت تجاری به صورت رسمی و قانونی داده می‌شود.

حمل و نقل کالا

انتخاب نوع حمل و نقل کالا به سه صورت هوایی، زمینی و دریایی انجام می‌شود، که توسط فرد وارد کننده تعیین می‌شود.

پرداخت عوارض گمرک

پرداخت عوارض گمرکی مربوط به هزینه‌هایی است که برای واردات کالاها به یک کشور در گمرک آن کشور پرداخت می‌شوند.

صدور پروانه گمرکی

پروانه گمرکی یک مجوز رسمی است که توسط مراجع گمرکی صادر شده و به اشخاص و شرکت‌ها اجازه واردات و صادرات غیرقانونی را نمی‌دهد.

خروج کالا از گمرک

خروج کالا از گمرک به فرایندی گفته می‌شود که در آن کالاها پس از تحقق مراحل و ضوابط مربوطه، از منطقه گمرکی به مقصد نهایی خود خارج می‌شوند.

ترخیص انواع فولاد

ترخیص فولاد از گمرک پیچیده است. اگر فردی بدون آگاهی وارد آن شود، با مشکلاتی روبرو می‌شود و نمی‌تواند به درستی با پیچیدگی‌های آن برخورد کند. اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، مجبور هستید تا هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنید و روند ترخیص کالای شما کندتر جلو می‌رود.

در ادامه به صورت تیتروار به مراحل ترخیص فولاد از گمرک را بررسی خواهیم کرد:

ثبت اظهارنامه در سایت تجارت فرامرزی(epl)

دریافت شماره ثبت (کوتاژ)

بررسی اسناد توسط کارشناس

ارزیابی به منظور اینکه کالا باید به آزمایشگاه فرستاده شود و مجوزهای لازم

پرداخت هزینه‌های عوارض_ ارسال اظهارنامه و شناسه واریز

صدور پروانه گمرکی

صدور مجوز بارگیری

تعیین مسیر گمرکی، که شامل سه نوع مسیر است.

خروج کالا از گمرک

 

مدارک لازم برای واردات و ترخیص فولاد

برای واردات قانونی و اصولی فولاد و ترخیص سریع محموله‌های وارداتی از گمرک، باید مدارک و اسناد مربوطه را تهیه کنید و در مراحل مختلف واردات و ترخیص آنها را به ترخیص کار گمرک  ارائه کنید.

 

مدارکی که در زیر اشاره می‌کنیم برای واردات و ترخیص فولاد لازم هستند به شرح زیر هستند:

کارت بازرگانی؛ پیش فاکتور؛ پکینگ لیست؛ بارنامهغ بیمه نامه؛ گواهی مبدا؛ گواهی بازرسی؛ ترخیصیه؛ قبض انبار؛ برگه سبز گمرکی؛ مجوز ثبت سفارش کالا و مجوزهای لازم برای ترخیص.

 

هزینه واردات و ترخیص فولاد

واردات فولاد هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه‌های سفر، هزینه‌های گمرکی و هزینه‌های مربوط به دریافت مجوزها را به همراه دارد. متأسفانه بسیاری از واردکنندگان بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها برای واردات اقدام می‌کنند و در ادامه راه با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. به همین دلیل باید قبل از شروع فرآیند واردات، با دقت هزینه‌های آن را برآورد و بررسی کنید و ببینید آیا واردات به صرفه است یا خیر. برخی از هزینه‌های کلیدی واردات که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

هزینه سفر

هزینه خرید فولاد

مالیات واردات

هزینه انبارداری

هزینه تخیله و بارگیری

هزینه دریافت مجوزهای واردات و ترخیص

هزینه بیمه

هزینه گمرکی

هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا

 

نکاتی که باید در واردات و ترخیص فولاد رعایت شوند؟

اگر جزو مواد اولیه باشد به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

باید مجوزهای لازم از سازمان مرتبط دریافت شوند.

صدور گواهی تامین ارز توسط بانک عامل

صدور بیمه‌نامه توسط شرکت موردنظر

صدور گواهی بازرسی توسط شرکت بازرس

صدور بارنامه از شرکت حمل ونقل

صدور فاکتور از شرکت فروشنده الزامی است.

عدل‌بندی گواهی بسته بندی توسط شرکت صاحب کالا یا شخص انجام می‌شود.

گواهی مبدا از طریق اتاق بازرگانی کشور مبدا صادر می‌شود.

قبض انبار از طریق شرکت حمل و نقل صادر می‌شود.

واردشدن ترخیصیه توسط شرکت حمل ونقل کالا

وکالت نامه از شرکت موردتایید باید توسط وکیل آن ارائه شود.

 

تعرفه گمرکی فولاد

کدهای تعرفه گمرکی یا HS code نقش اصلی در فرآیند واردات دارند. این کدها مجموعه‌ای از اعداد و حروف هستند که برای شناسایی و طبقه‌بندی کالاها استفاده می‌شوند برای استعلام از تمامی کدهای تعرفه گمرکی حتما باید با افراد متخصص این حوزه مشورت کنید.

انواع تعرفه‌های گمرکی محصولات فولادی

کد تعرفه گمرکی لوله فولادی: ۷۲۲۸۱۰۰۰

کد تعرفه گمرکی  کلاف فولادی: ۷۲۱۷۹۰۱۰

تعرفه گمرکی لوله فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با درز جوش: ۷۳۰۵. ۷۳۰۶

تعرفه گمرکی لوله بدون درز از جنس فولاد و چدن: ۷۳۰۳۰۰۰۰۷۳۰۴

تعرفه گمرکی  ورق روغنی ذیل ردیف‌های: ۷۲۰۸ _ ۷۲۰۹

تعرفه گمرکی ورق سیاه: ۷۲۱۹۱۱۰۰

تعرفه گمرکی ورق گالوانیزه: ۷۲۱۰۳۰۰۰

کشور چین یکی از شرکای تجاری قدیمی و برجسته ایران است که  در سال‌های اخیر به عنوان بزرگ‌ترین منبع واردات کالا برای ایران شناخته می‌شود. این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات آهن و فولاد شناخته می‌شود. به همین دلیل واردات از چین می‌تواند یک فعالیت سودآور است.

اولین قدم برای واردات فولاد چیست؟

قبل از این که برای واردات فولاد اقدام کنید، باید کارت بازرگانی دریافت کنید.

چرا واردات آهن و فولاد از چین مناسب‌تر است؟

یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی بوده و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع محصولات آهن و فولاد است.

آیا تعرفه‌های وارداتی برای فولاد متفاوت است؟

بله، تعرفه‌های وارداتی برای فولاد‌های مختلف متفاوت است و بر اساس نوع و خصوصیات فولاد، میزان تعرفه مورد نیاز برای واردات تعیین می‌شود. تعرفه‌های وارداتی برای فولاد معمولاً بر اساس سیستم تعرفه‌ای گمرکی هر کشور و مقررات مربوط به تجارت بین‌المللی فولاد تعیین می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *