واردات کله پاچه از چین

واردات کله پاچه از چین

کشور چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است که در سال‌های اخیر به دلیل وضع تحریم‌های مختلف علیه ایران به اصلی ترین شریک تجاری خارجی ایران تبدیل شده است. هر ساله کالاهای مختلفی از چین به ایران وارد می‌شوند در مقابل نیز کالاهای مانند فرش و محصولات سنتی از ایران به چین صادر می‌شوند هر چند که حجم صادرات در مقابل واردات بسیار اندک و پایین است  و ظرفیت تجاری ایران از میزان صادرات کالاها در حال حاضر بیشتر است. در سال‌های اخیر جمعیت جهان افزایش پیدا کرده است، ایران نیز مانند سایر کشور‌ها در تغییر نسل دست داشته است، هر چند کم اما جمعیت ایران با ده سال پیش تفاوت‌های زیادی داشته است بر همین اساس و با توجه به نیاز دولت و مردم به کالاهای اساسی و مختلف، واردات کالا به کشور انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر واردات کالا به ایران رنگ و بوی دیگری گرفته است، با توجه به تحریم‌ها علیه ایران و عدم همکاری کشور‌های مختلف با تولیدکنندگان داخلی ایران برای خرید و فروش کالا، واردات کالا از چین رواج زیادی پیداه کرده است و اغلب کالاهای مورد نیاز مردم در داخل ایران از چین به ایران وارد می‌شوند. واردات برخی از کالا‌ها به ایران به صورت فصلی انجام می‌شود و واردات کالاهای دیگر به داخل کشور به صورت عمومی جریان دارد. عمده کالا‌ها از چین به ایران به روش دریایی وارد خاک ایران می‌شوند و به بنادر جنوبی ایران منتقل می‌شوند تا پس از طی کردن پروسه ترخیص کالا وارد بازار مصرفی شوند. در سال‌های اخیر قیمت دام و گوشت کرم در ایران افزایش چشم گیری پیدا کرده است، با توجه به این که میزان تولید داخلی جوابگوی نیاز مصرفی مردم نیست، واردات دام زنده و گوشت یخ زده از کشور‌های مختلف مانند چین به ایران رواج بیشتری پیدا کرده است.

یکی از موارد عجیبی که در سال‌های اخیر شاهده واردات آن به داخل ایران بوده‌ایم کله پاچه است، با توجه به این مردم چین از این غذا استقابل زیادی نمی‌کنند، کشور چین برای افزایش صادرات خود اقدام به صادرات کالا به ایران کرده است. واردات کله پاچه از چین به صورت هوایی و یا به صورت یخ زده در کانتینر‌های یخچال دار تخصصی انجام می‌شود به همین دلیل واردات آن کمی هزینه بر است اما برای پاسخ گویی به نیاز بازار داخلی مورد مناسبی برای واردات کالا است. در سال 1398 حدود بیست هزار دست کله پاچه برای مصرف مردم به ایران وارد شده است. واردات کله پاچه از چین به ایران به صورت لاشه انجام می‌شود در حالی که در گذشته دام زنده وارد ایران می‌شد.

 

مشاوره واردات از چین

یکی از بهترین روش‌ها قبل از انجام هر کاری مشورت با افرادی است که در آن حوزه تجربه کافی دارند. بسیاری از امامان و بزرگان ما توصیه‌های زیادی در این راستا به ما کرده‌اند. اگر کاری که قصد انجام آن را دارید با مال و جان شما در ارتباط باشد اهمیت این موضوع چندین برابر می‌شود. توصیه ما به شما این است که پیش از انجام واردات کالا که یک کار اقتصادی مهم به شمار می‌آید حتماً با مشاوره‌های تخصصی امنیت سرمایه خود را تضمین کنید.

کشور چین از گذشته‌های دور تا کنون روابط سیاسی و اقتصادی دوستانه و نزدیکی با ایران داشته است. کشور چین اقتصادی بسیار بزرگ و قوی دارد  به ‌طوری‌که در حال رقابت با اقتصاد شماره یک جهان یعنی آمریکا است. واردات از چین غرب و شرق نمی‌شناسد و همه کشورها از چین کالا وارد می‌کنند. تولید بالا و صادرات آن به سایر نقاط دنیا تأثیر زیادی در رشد اقتصادی چین دارد. روابط تجاری با کشوری با چنین اقتصادی برای ایران سودمند، مهم و حایز اهمیت است. واردات از چین منافع ملی ایران را تأمین می‌کند و در شرایطی که بسیاری از کشورها با وجود تحریم ­ها حاضر به روابط تجاری با ایران نیستند کشور چین که از این تحریم‌ها پیروی نمی‌کند با تولیدات خود تأمین‌کننده نیاز مردم ما برای گذران زندگی باشد. همان‌طور که می‌دانید اولین هدف از تجارت برای هر تاجری نه کسب منافع ملی، بلکه کسب سود و منفعت است. واردات از چین سود سرشاری نصیب تجار ایرانی می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که  در تجارت جهانی و واردات کالا هزینه حمل‌ونقل و گمرک هزینه‌هایی است که تأثیر چشمگیری روی تعیین قیمت نهایی کالا برای فروش دارد. هرچقدر که قیمت نهایی کالا کمتر باشد فروش کالا بیشتر است و در نتیجه سود واردات از چین برای بازرگان بیشتر می­شود. باتوجه‌به  مطالبی که گفته شد انتخاب یک شرکت کالا بر مطمئن و مجرب می‌تواند برای بازرگانان و تجار حائز اهمیت باشد و از هزینه‌ها بکاهد.

 

چرا واردات از چین مناسب است؟

قیمت مناسب و کیفیت بالای کالاهای چینی

وجود تحریم ها

نوآوری در تولید محصولات بی نظیر

ثبات و عدم تغییر در قانون‌های تجاری چین

تنوع بالای محصولات چینی

تنوع در روش‌های حمل‌ونقل کالا برای ورود به ایران

روابط تجاری چین با تمام کشورهای دنیا گسترش زیادی پیدا کرده است. برای نمونه آمار نشان می‌دهد واردات از چین به افغانستان، واردات از چین به ترکیه و واردات عراق از چین که کشورهایی در همسایگی ایران هستند افزایش چشمگیری داشته است. آماری که توسط گمرک ایران منتشر شده است افزایش چشمگیر واردات چینی را نشان می‌دهند. در حال حاضر بازرگانان ایرانی که قصد تجارت جهانی دارند و می‌خواهند  اقدام به واردات کالا کنند تمایل زیادی به واردات کالا از چین به ایران دارند.

قیمت مناسب و کیفیت بالای کالاهای چینی

از مهم‌ترین و عمده ترین دلایل این موضوع می‌توان به قیمت مناسب و کیفیت خوب کالاهای چینی اشاره کرد. به دلیل جمعیت بالا چین که بالای یک میلیارد است نیروی کار بسیار بالایی دارد. زمانی که تعداد نیروی کار در یک کشور بالا باشد نرخ دستمزد در آن کشور پایین است؛ به همین دلیل هزینه تولید یک محصول کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت تمام شده یک محصول بسیار مناسب و ارزان است. کیفیت مناسب کالاهای چینی برای استفاده از به‌روزترین تکنولوژی دنیا در طی فرایند تولید است که هم کیفیت کالا را افزایش می‌دهند و هم ضایعات کالا را کاهش داده و این‌گونه در قیمت تمام شده کالا هم مؤثر هستند و آن را کاهش می‌دهد. قیمت مناسب کالاهای چینی است که واردات از چین با سرمایه کم را ممکن می‌کند.

تحریم ها

از دیگر عوامل افزایش تجارت بین دو کشور به تحریم‌های بی سابقه هستند که گریبان‌گیر تجارت جهانی ایران شده‌اند و ‌ آن را محدود می‌کند و تأثیر بسیار زیادی در تجارت جهانی ما دارد. با این وضعیت چین کشوری است که روابط تجاری خود را با ایران قطع نکرده و تأمین‌کننده بسیاری از نیازهای داخل کشور است.

نوآوری در تولید محصولات

شما می‌توانید محصولاتی را در چین پیدا کنید که نظیرش را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید چینی‌ها با نوآوری فراوانی که در تولید محصولات دارند می‌توانند محصولات منحصربه‌فردی وارد بازار کنند و این‌گونه در ارتقای اقتصاد سهیم باشند.

عدم تغییر در قانون‌های تجاری چین

در سال 2001 کشور چین به سازمان تجارت جهانی پیوست قانونهای تجاری چین به یک ثبات رسید که برای تجاری که قصد تجارت با چین را دارند مهم و حایز اهمیت هستند. پیوستن چین به این سازمان باعث مطابقت قوانین تجاری چین با قوانین سازمان تجارت جهانی شد و مشکلات زیادی را که بازرگانان را برای واردات از چین با آن روبرو می‌کرد را کاهش داد.

تنوع بالای محصولات چینی

یکی از دلایل واردات  کالا از چین تنوع بسیار زیاد تولیدات چینی است که  قدرت انتخاب کالاهای چینی را برای بازرگانان ایرانی افزایش می‌دهد. این ویژگی محصولات چینی می‌تواند باعث شود که اگر بازرگانان توان مالی بالایی هم ندارند هم بتوانند اجناس موردنظر خود را وارد کنند.  تنوع بالا محصولات چینی کلیه سلیقه را پوشش می‌دهد و کسب‌وکار تجار ایرانی گسترش  می‌دهد  در نتیجه فروش آنها بالا رفته و سود بیشتری نصیب تاجران می‌شود.

تنوع در روش‌های حمل‌ونقل کالا برای ورود به ایران

همان‌طور که گفته شد روابط بین دو کشور بسیار حسنه و دوستانه است این روابط صمیمانه سبب شده که پرواز‌های مستقیمی از تهران به پکن و برعکس انجام شود. این پرواز‌های مستقیم هزینه و مشکلات و ریسک کمتری نسبت به پرواز‌های غیرمستقیم دارد و می‌تواند حمل ونقل هوایی را برای واردات محصولات چینی به ایران به یکی از بهترین راه‌ها  تبدیل کند. اما باید توجه داشته باشید که  حمل محصولات باتری دار با هواپیما غدغن است و برای حمل‌ونقل این محصولات باید از روش دیگری اقدام کنید.

باتوجه‌به دسترسی ایران و چین به آب­های آزاد که برای هر دو کشور یک مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید حمل‌ونقل دریایی نیز یکی از راه‌های واردات محصولات چینی است. در این روش حجم بالایی از محصول به راحتی جا به جا می‌شود از همین رو هزینه آن نسبت به روش هوایی بسیار کمتر است هزینه پایین این روش باعث شده که بیشتر تجار مایل به استفاده از این روش باشند. مدت زیادی که طول می‌کشد که کالا به دست خریدار برسد که معمولاً یک بازه 35 تا45  روزه است یکی از معایب این روش حمل ونقل محسوب می‌شود. حمل  ونقل زمینی از دیگر راه‌های واردات کالا است که تاجران می‌توانند از آن برای واردات کالای خود به داخل کشور استفاده کنند. هزینه این روش از سایر روش‌ها کمتر است؛ اما زمان طولانی که طول می‌کشد تا از طریق این روش کالا به دست خریدار برسد از معایب این روش است.

 

وضعیت واردات کالا از چین

آمار و ارقام منتشر شده توسط  اداره گمرک ایران هرساله منتشر نشان می‌دهند که واردات از چین افزایش داشته است. اواردات ایران از چین بیشتر از صادرات به چین است. بیشترین صادرات ایران به چین در حوزه نفت انجام می‌شود. البته واردات نفت چین از روسیه و واردات نفت چین از عربستان با حجم بیشتری انجام می‌شود و به تازگی میزان واردات نفت چین از روسیه رشد زیادی داشته است. یکی از دلایل افزایش روند واردات ایران از چین به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است. به دلیل وجود تحریم‌ها رابطه تجاری ایران  با بسیاری از کشورها قطع شده است و این دلیلی شده تا نیاز کشور بیشتر با واردات از چین تأمین شود. از  دلایل دیگر افزایش واردات از چین می‌توان به کاهش تولیدات کشور اشاره کرد که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی کشور رخ‌داده است.  تورم که افزایش قیمت تمام شده یک محصول برای تولید را به همراه داشته سبب شده که در رقابت کالای چینی و کالای ایرانی برنده، کالای چینی باکیفیت بیشتر و قیمت کمتر باشد.

محبوبیت کالاها‌ی چینی در رقابت با کالای ایرانی سبب شده که تقاضا برای کالای چینی بیشتر شود در نتیجه تولیدات کاهش پیدا کند. این امر افزایش واردات از چین به ایران را به دنبال دارد. گاهی واردات از چین ضد ایران است؛ یعنی مصالح مملکتی را در خطر می‌اندازد در این مواقع سود مالی واردات از چین طلا هم که باشد نباید اقدام به واردات کرد؛ اما هنگامی که واردات از چین ضروری است و همچنین واردات از چین فیلتر شده اتفاق می‌افتد می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند. اگرچه مسئولین ادعا دارند که واردات از چین فیلتر است؛ اما مشاهده این حجم عظیم کالاهای چینی در بازار این مدعا را رد می­کند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *