واردات لوازم یدکی خودرو از چین

واردات لوازم یدکی خودرو از چین
فهرست مطالب نمایش

در سال‌های اخیر صنعت خودروسازی در ایران رشد قابل قبولی داشته است و تولید خودرو در داخل دائما در حال افزایش است. همین عامل سبب می‌شود تا نیاز به قطعات یدکی برای خودرو بیش از گذشته در داخل کشور احساس شود. این موضوع بازار واردات قطعات خودرو به کشور را بسیار داغ کرده است. صنعت خودروسازی در ایران به دلیل رشد جمعیت و نیاز به افزایش تعداد خودرو از گذشته رونق بیشتری دارد، در همین حال نیاز به قطعات خودرو نیز بیش از گذشته احساس می‌شود و این موضوع سبب رونق واردات لوازم یدکی خودرو از چین به ایران شده است.

اگر شما هم به عنوان تاجر به دنبال فرصت سودآوری برای تجارت هستید، واردات لوازم یدکی خودرو از چین می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. توجه  این نکته ضروری ا‌ست که واردات واردات لوازم یدکی خودرو از چین منوط به طی کردن مراحل و رعایت قوانین و مقررات خاص این حوزه ا‌ست. پس اگر تخصص کافی در این حوزه  ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از شرکت‌های معتبر و فعال در این زمینه برای تجارت خود کمک بگیرید. واردات لوازم یدکی خودرو از چین به ایران دائما انجام می‌شود و به عنوان یک تجارت دائمی از آن بین فعالان حوزه تجارت با کشور چین نام برده می‌شود.

 

شرایط واردات لوازم یدکی خودرو از چین

برای واردات واردات لوازم یدکی خودرو از چین ابتدا باید با شرایط و مقررات در کشور مبدا و مقصد، یعنی چین و ایران آشنایی کاملی داشته باشید و حداقل تسلطی نسبی روی آن‌ها داشته باشید تا در زمان خرید و واردات محصول به مشکلات قانونی برخورد نکنید و دچار مشکل نشوید. در ادامه مقاله موارد قانونی که باید رعایت کنید و مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد.

دریافت مجوزهای واردات لوازم یدکی خودرو از چین

در حوزه تجارت  و واردات هر کالایی شما باید مجوز‌های لازم را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین شرایط در هنگام واردات قطعات خودرو از چین به ایران، بررسی مجوزهای مورد نیاز برای واردات و ارائه مجوز‌ها به سازمان‌های مرتبط  در ایران و چین است. به عنوان مثال  برای واردات اجزا و قطعات کیسه ایمنی هوا نیاز است مجوز فنی (کمیسیون ماده 1 سازمان توسعه تجارت) و مجوز ارزی (دفتر صنایع خودرو-تخصیص ارز) را به عنوان وارد کننده کالا دریافت کنید.

پرداخت هزینه‌های واردات

یکی از شرایط لازم برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین، پرداخت هزینه‌های مربوط به واردات مانند حقوق و عوارض گمرکی، هزینه بیمه، هزینه حمل و نقل، هزینه ثبت سفارش و دیگر هزینه‌های مربوط به واردات لوازم یدکی خودرو از چین است.

قوانین و مقررات گمرکی

شما باید  قوانین و مقررات گمرکی را بشناسید و آن‌ها را رعایت کنید، سیاست‌های اقتصادی، محدودیت‌ها و امتیازهای تجاری هر کشور یکی از موضوعات مهمی هستند که شما به عنوان تاجربرای واردات و ترخیص قطعات خودرو باید آن‌ها را بدانید و آشنایی کاملی با آن‌ها داشته باشید. به عنوان نمونه  واردات برخی از قطعات خودرو محدودیت‌هایی  در ایران دارد یا براساس تحریم‌های بین المللی واردات این قطعات از برخی از کشورها به ایران ممنوع است، شما باید پیش از اقدام به واردات این اقلام نام و مشخصات آن‌ها را بدانید.

تهیه و ارائه مدارک لازم

واردات لوازم یدکی خودرو از چین منوط به ارائه اسناد و مدارک به سازمان‌های مربوطه است. برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین لازم است مدارکی از قبیل فاکتور، بارنامه، گواهی‌های مورد نیاز، ترخیصیه و غیره را به مراجع مربوطه در ایران تحویل دهید.

بررسی شرایط حمل و نقل کالا‌ها

برای حمل و نقل بین المللی سه روش حمل هوایی، دریایی و زمینی برای همه‌ی کالا‌ها وجود دارند. هر بازرگان و تاجر باید با براساس زمان، نوع کالا و بودجه‌ای که در اختیار دارد، یکی از روش‌ها را برای حمل بار حود انتخاب و از آن استفاده کند.

 

مراحل واردات لوازم یدکی خودرو از چین

برای این که بتوانید به صورت قانونی لوازم یدکی خودرو را از چین به ایران وارد کنید باید مراحل مختلفی را طی کنید. انجام صحیح این مراحل امکان ضرر و زیان‌های واردات را برای شما به حداقل می‌رساند و سودآوری بیشتری برای شما به همراه دارد. در ادامه مقاله به صورت مختصر مراحل واردات لوازم یدکی خودرو از چین به ایران را بررسی خواهیم کرد. برای شناخت بهتر این مراحل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مراحل واردات واردات لوازم یدکی خودرو از چین به شرح زیر هستند:

دریافت کارت بازرگانی

انتخاب قطعات خودرو برای واردات

انتخاب تامین کننده

منبع یابی و اعتبارسنجی تامین‌کننده

ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

پرداخت ارزی

بیمه بار

حمل و نقل بین المللی

ترخیص قطعات خودرو از گمرک

 

مدارک مورد نیاز برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین

هر تاجر باید بداند که در مسیر تجارت بین الملل باید اسناد و مدارک مربوط به تجارت خود را تهیه کند و آن‌ها را در زمان تعیین شده به  مسئولان گمرک و یا سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه دهد تا همه مراحل انتقال کالا به شکل قانونی انجام شود. در ادامه به مقاله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مدارک برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین را بررسی خواهیم کرد. برخی از این مدارک پیش از شروع کار و برخی دیگر در مسیر واردات باید تهیه شوند.

کارت بازرگانی

پیش فاکتور

مجوز ثبت سفارش کالا

پکینگ لیست

بارنامه

بیمه بار

پروفرما اینویس (فاکتور)

قبض انبار

برگ سبز گمرکی

گواهی مبداء

اظهارنامه گمرکی

گواهی نامه بازرسی کالا

 

سود واردات قطعات خودرو

برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین در شرایطی که انتخاب قطعات به درستی انجام شده باشد، سودآوری خوبی خواهید داشت. در برخی موارد، به دلیل انتخاب نامناسب قطعات، خرید از تامین کنندگان نامعتبر، حمل و نقل نامناسب، افزایش هزینه‌های واردات و مواردی از این قبیل سودآوری تاجران کاهش پیدا می‌کند. برای بهینه کردن سود حاصل از واردات قطعات خودرو باید نکات زیر را رعایت کنید:

پیش از آغاز پروسه  واردات، هزینه‌های واردات را با تمام جزئیات بررسی نمایید.

به قیمت فروش کالا در بازارهای داخلی توجه کنید.

تقاضای بازار برای کالای مورد نظر را بسنجید.

مراحل حمل و ترخیص را به یک شرکت مطمئن و معتبر بسپارید.

برای پرداخت هزینه  سفارش از پرداخت‌های بین المللی معتبر مانند اعتبار اسنادی استفاده کنید.

پیش از خرید عمده قطعات، اعتبار تامین‌کننده را بررسی کنید.

 

تعرفه واردات لوازم یدکی خودرو از چین

هر قطعه‌ برای واردات به ایران تعرفه مخصوص خود را دارد و نمی‌توان کد تعرفه یکسانی را برای تمامی قطعات خودرو در نظر داشت. با وجود اینکه شمع و سنسور اکسیژن هر دو ماهیت الکترونیکی دارند اما تعرفه گمرکی هر یک در ایران متفاوت است.  به صورت کلی تعرفه گمرکی قطعات خودرو در قسمت هفدهم، فصل 87، ردیف 8708 کتاب مقررات صادرات و واردات تعیین شده است. در ادامه مقاله  تعرفه گمرکی برخی از قطعات خودرو را بررسی خواهیم کرد:

تعرفه گمرکی مربوط کمربندهای ایمنی: 87082110

تعرفه گمرکی مربوط به لنت ترمز‌های سوار شده برای سواری وانت: 87083011

تعرفه گمرکی مربوط به کمک فنر برای سواری وانت: 87088011

تعرفه گمرکی مربوط به رادیاتورها و قطعات مربوطه: 870891

تعرفه گمرکی مربوط به غربیلک‌های فرمان خودرو سواری و وانت: 87089411

تعرفه گمرکی مربوط به  اجزاء و قطعات خاص کیسه ایمنی هوا: 87089510

تعرفه گمرکی مربوط به لوله‌های فرمان خودرو سواری و وانت: 87089412

تعرفه گمرکی مربوط به  جعبه دنده خودکار: 87084015

تعرفه گمرکی مربوط به ترمز کامل سواری و وانت: 87083022

تعرفه گمرکی مربوط به دریچه سقف خودرو (سانروف – مانروف و…): 87082950

تعرفه گمرکی  مربوط به کیسه ایمنی هوا: 870895

 

لیست قطعات خودرو برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین

یکی از موضوعاتی که شما  در زمان واردات قطعات خودرو به عنوان تاجر باید مورد توجه قرار دهید، انتخاب قطعه مناسب و متناسب با نیاز‌های بازار است، برای انتخاب قطعه شما باید نسبت به بازار ایران و نیازهای آن و نیز قوانین و مقررات واردات قطعات یدکی شناخت کافی داشته باشید، واردات برخی از قطعات خودرو  از سوی گمرک ایران ممنوع است. و شما باید این قطعات را بشناسید تا با وارد کردن اشتباه آن‌ها متحمل ضرر نشوید.

 

در ادامه با لیست بهترین قطعات خودرو برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین را بررسی خواهیم کرد:

واردات رادیاتور

واردات کلاچ، تسمه تایم، کمک فنر

واردات سیلندر، کاربراتور، بلبرینگ

واردات لوازم تزئینی خودرو

واردات اکسل

واردات گیربکس

واردات کاسه نمد

واردات لنت ترمز و دیسک ترمز

 

میزان واردات لوازم یدکی خودرو از چین به ایران

براساس آمار گمرک  جمهوری اسلامی ایران، واردات لوازم یدکی خودرو از چین در سه ماه اول سال 1401 رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است. مقایسه این آمار با آمار مشابه در سال 1400 نشان می‌دهد که واردات لوازم یدکی خودرو از چین از نظر وزنی رشدی 198 درصدی داشته است. نتایج آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین قطعات یدکی خودرو وارد شده به ایران از مبدا چین هستند.

 

قطعات خودرو از چه کشورهایی وارد می‌شوند؟

واردات قطعات خودرو به ایران از کشور‌های مختلفی انجام می‌شود. در حال حاضر اما کشور ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی و سیاسی امکان تبادلات  تجاری با بسیاری از کشورها را ندارد و برای واردات قطعات خودرو با محدودیت‌های زیادی مواجه است.

در حال حاضر کشورهای چین، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و امریکا از بهترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در جهان هستند. به دلیل محدودیت‌های تحریمی ایران چین، امارات و ترکیه اصلی ترین کشور‌ها برای واردات قطعات اتومبیل به ایران برای بازرگانان ایرانی هستنددر سال‌های اخیر اما بیشترین سهم واردات قطعات خودرو از چین به ایران بوده است. پس از چین، دبی و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. امارات به دلیل دسترسی به بازارهای جهانی نقش کشور واسط را در روابط تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی را  ایفا می‌کند.

در حال حاضر چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران برای واردات لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود به همین دلیل در ادامه مقاله به صورت تخصصی چگونگی واردات قطعات خودرو از چین به ایران را بررسی خواهیم کرد.

 

چرا قطعات خودرو از چین وارد کنیم؟

در حال حاضر تعداد خودرو در کشور روند رو به رشدی دارد و این امر سبب شده تا بازار قطعات یدکی خودرو بیشتر از گذشته در ایران داغ باشد.

شاید فکر کنید کشور چین تنها تولید‌کننده قطعات خودروهای چینی است، این تصور اشتباه است. در کشور چین علاوه بر قطعات یدکی خودروهای چینی، قطعات سایر برندهای خودرو حتی خودروهای آلمانی و امریکایی در تیراژ بالا و با کیفیت بالا تولید می‌شوند. در چین محدودیتی در تولید لوازم یدکی خودروهای سنگین و نیمه سنگین وجود ندارد و علاوه بر تولید قطعات خودروهای سواری، انواع قطعات برای خودروهای سنگین، نیمه سنگین و راهسازی نیز توسط کارخانه‌های چینی تولید می‌شوند. با توجه به سود بالای واردات لوازم یدکی خودرو از چین و افزایش نیاز کشور به قطعات یدکی خودرو در کنار تنوع بالا و قیمت مناسب قطعات یدکی تولید شده در چین این کار سود بالایی برای تاجران به همراه دارد.

 

چگونه تامین‌کننده لوازم یدکی خودرو در چین پیدا کنیم؟

شناسایی تولیدکنندگان معتبر و بازارهای فروش معتبر لوازم یدکی خودرو از موضوعات مهمی است که در زمان واردات قطعات خودرو از چین باید به آن توجه کنید. در کشور چین قطعات یدکی خودرو معمولا توسط  تولیدکنندگان مختلفی تولید می‌شوند. متاسفانه کیفیت قطعات تولید شده برخی از تولیدکنندگان چینی پایین است، بنابراین خرید از تامین‌کننده نادرست می‌تواند ضررهای مالی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از معتبرترین و بهترین تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو در چین را بررسی خواهیم کرد.

شرکت قطعه‌سازی اوسکا (Ossca)

شرکت قطعه سازی اوسکا با سابقه فعالیت 20 ساله در تولید قطعات خودرو، یکی از بهترین و شناخته شده ‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشور چین است.  قطعات تولید شده در شرکت اوسکا به بیش از 100 کشور از جمله امریکا، استرالیا، افریقا و اروپا صادر می‌شوند. در حال حاضر شرکت قطعه‌سازی اوسکا برای شرکت‌های خودروسازی تویوتا، نیسان، بنز، کیا و غیره قطعه تولید می‌کند.

شرکت تولیدکننده چائودا (CHAUDA)

چائودا یکی از کارخانه‌های OEM در چین است، ادر این کارخانه انواع سوئیچ و سیستم درب برای وسایل نقلیه ساخته می‌شوند. در حال حاضر این مجموعه بیشتر از 600 کارمند دارد و محصولات آن به کشورهای امریکای جنوبی، شمالی، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی صادر می‌شوند.

شرکت تولید‌کننده لومیاکسیون (LUMIACTION)

لومیاکسیون یکی دیگر از شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات یدکی خودرو در چین است و دارای یک تیم فنی حرفه‌ای و تجهیزات کامل برای تولید انواع قطعات خودرو است. شرکت لومیاکسیون در حال حاضر بیش از 40 سال سابقه در تولید قطعات یدکی خودرو دارد، انواع مختلفی از قطعات شامل قطعات مکانیکی، الکتریکی، لوازم جانبی در این شرکت تولید می‌شوند.

شرکت فست وین (FASTWIN)

شرکت فست بیش از 20سال سابقه دارد و از برندهای قابل اعتماد و شناخته شده در چین است که از سال 1998 به صورت متمرکز در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت خود را آغاز کرده است و از شرکت‌های پیشرو در صنعت تولید قطعات خودرو در چین است. در حال حاضر این شرکت انواع گوناگونی از قطعات خودرو مانند فیلتر، قطعات موتور، قطعات شاسی، قطعات ترمز، کابل‌های خودرو را تولید می‌کند.

 

بازارهای عمده فروشی قطعات یدکی خودرو در چین

شناسایی بازارهای عمده فروشی چین موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید، اگر قصد واردات لوازم یدکی خودرو از چین را دارید شناخت بازارهای عمده فروشی قطعات خودرو موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنید.

 

باید بدانید که بازارهای  فروش قطعات خودرو در کشور چین بر اساس نوع قطعات دسته بندی می‌شوند. مثلا در یک بازار شما می‌توانید انواع تسمه خودرو را خریداری کنید و در بازار دیگر  قطعات الکترونیکی خودرو را خریداری کنید. در ادامه برخی از بهترین بازارهای برای خرید قطعات عمده خودرو را چین را بررسی خواهیم کرد.

 

بازارهای عمده فروشی لوازم یدکی خودرو در چین

بازار لوازم یدکی خودرو نینگبو (Ningbo Misheng)

نینگبو میشنگ از بازارهای تخصصی فروش عمده قطعات یدکی خودرو در چین است. اگر قصد واردات قطعات موتوری و الکترونیکی خودرو از چین را دارید، این بازار بهترین انتخاب برای شما است.

 

بازار فیلتر گوانگجو (Guanzhou C&Y Filter)

برای  واردات فیلتر خودرو از چین بازار فلیتر گوانجو از بهترین مراکز است. در این بازار می‌توانید انواع فیلتر خودرو شامل فیلتر هوا، روغن، کابین، بنزین را برای انواع خودروهای سبک و سنگین را مشاهده و فیلتر مناسبی را برای واردات خریداری کنید.

 

بازار قطعات خودرو کونشان گلدن (Kunshan Golden)

کونشان گلدن یکی از بازارهای فروش قطعات خودرو در چین است. در این بازار  انواع قطعات برای خودروهای سواری، نیمه سنگین و سنگین عرضه می‌شوند. این بازار محدود به ارائه یک قطعه نیست، اگر وارد‌کننده انواع گوناگونی از قطعات خودرو هستید می‌توانید انواع مختلف قطعات خودرو را مشاهده و قطعاتی که مد نظر دارید را وارد کنید.

 

نکات کلیدی برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین

اگر می‌خواهید بدون نگرانی واردات لوازم یدکی خودرو از چین را انجام دهید و ریسک‌های مربوط به واردات کالاهای خود را به حداقل برسانید باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

پیش از اقدام به خرید کالا، از تولیدکننده و کیفیت قطعات تولید شده اطمینان حاصل کنید.

پیش از اقدام به خرید عمده، برای اطمینان بیشتر از تولیدکننده از آن یک نمونه بخواهید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات در حمل و نقل، حمل بار خود را به یک شرکت معتبر بسپارید.

برای به حداقل رساندن مشکلات ترخیص بار، اطلاعات خود را در ارتباط با قوانین واردات قطعات خودرو افزایش دهید و مراحل ترخیص کالا را به ترخیص کاران مطمئن یا شرکت‌های معتبر ترخیص کالا بسپارید.

 

تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو چه قدر است؟

سازمان گمرک برای هر یک از قطعات خودرو تعرفه‌ واردات متفاوتی در نظر می‌گیرد. به صورت کلی ردیف 8708 مخصوص به تعرفه گمرکی واردات قطعات یدکی خودرو به ایران از هر کشوری است.

وضعیت واردات قطعات خودرو از چین چگونه است؟

واردات لوازم یدکی خودرو از چین تجارتی پرسود است و بیشترین واردات قطعات خودرو در چند سال اخیر از همین کشور هستند است اما ورود به بازار واردات لوازم یدکی خودرو از چین آسان نیست و نیاز به صرف زمان وهزینه دارد.

چه مراحلی برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین وجود دارد؟

مراحل واردات لوازم یدکی خودرو از چین شامل انتخاب تامین کننده، بررسی مدارک و مجوزهای لازم، صدور سفارش، پرداخت، حمل و نقل، و گمرک‌رسانی است.

چه مدارکی برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین لازم است؟

مدارک مورد نیاز عبارتند از فاکتور اصلی، بارنامه، گواهی اصالت کالا، گواهی مطابقت با استانداردها، صورتجلسه تحویل و دریافت کالا، و مدارک مربوط به گمرک‌رسانی.

آیا برای واردات لوازم یدکی خودرو از چین نیاز به پرداخت مالیات و عوارض داریم؟

بله، واردات لوازم یدکی خودرو از چین ممکن است نیاز به پرداخت مالیات و عوارض داشته باشد که بسته به نوع کالا و مقررات محلی ممکن است متفاوت باشد.

چه روش‌هایی برای حمل و نقل لوازم یدکی خودرو از چین وجود دارد؟

روش‌های حمل و نقل لوازم یدکی خودرو از چین شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و حمل و نقل چند وسیله‌ای می‌شوند.

چه برندهای معروفی در زمینه تولید لوازم یدکی خودرو در چین وجود دارد؟

چین میزبان برندهای معروفی همچون Bosch، Delphi، Valeo، Denso و Hella است که در زمینه تولید لوازم یدکی خودرو فعالیت می‌کنند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *