واردات و ترخیص مواد شیمیایی

ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

اگر در حوزه تجارت فعالیت کرده باشید حتماً می‌دانید که در سال‌های اخیر واردات مواد شیمیایی به داخل کشور نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در حال حاضر مواد شیمیایی یکی از اصلی‌ترین و بیشترین محصولات وارداتی است و بیشترین حجم ترخیص کالا از گمرک را به خود اختصاص می‌دهد.

مواد شیمیایی تنوع بالایی دارند و اغلب کارخانه‌های تولیدی کشور از این مواد به عنوان مواد اولیه برای محصولات خود استفاده می‌کنند. با توجه به جایگاه ویژه و اهمیت زیادی که مواد شیمیایی در سهم تولیدات محصولات مختلف در داخل کشور دارند می‌توان اینگونه گفت که واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک می‌تواند تجارت پرسود و موفقی برای شما به عنوان واردکننده کالا یا بازرگان داخلی باشد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر بازرگانان و تاجران زیادی در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. با توجه به دلایلی که بررسی کردیم واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرکات کشور اهمیت بالایی دارد و برای ترخیص آنها حساسیت بالاتری نسبت به سایر کالاها  وجود دارد. مواد شیمیایی کاربردهای مختلفی در انواع صنایع دارند صاحبان صنایع تولیدی برای تولید محصول و کالای خود به این مواد اولیه نیازمند هستند و عدم وجود امکانات کافی در کشور برای ساخت این مواد شیمیایی اولیه سبب شده تا واردات مواد شیمیایی برای رفع نیاز صنایع مختلف به یکی از نیازهای دائمی صنایع تولیدی کشور تبدیل شود.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک کار سخت و دشواری است و به دانش و تجربه کافی در این حوزه نیازمند است چرا که مواد شیمیایی اهمیت زیادی دارند و با توجه به سوددهی بالایی که برای بازرگانان در پی دارد، قوانین سفت و سختی برای ترخیص آنها از گمرک در نظر گرفته شده است. مواد شیمیایی طیف گسترده و وسیعی دارد به همین دلیل کوچک‌ترین اشتباه در انتخاب کد تعرفه گمرکی کالا یا توجه نکردن به قوانین خاص تعیین شده در ارتباط با واردات مواد شیمیایی می‌تواند خسارت‌های زیاد و جبران ناپذیری را برای شما به عنوان واردکننده این محصولات در پی داشته باشد.

 

ترخیص کار مواد شیمیایی

مراجع و سازمان‌های اجرایی کشور با توجه به اینکه بیشترین سهم واردات کالا در کشور مربوط به مواد شیمیایی است و این واردات حاشیه سود بالایی به همراه دارند، تمهیدات و قوانین خاصی را در زمینه واردات و ترخیص این کالاها از گمرک در نظر گرفته‌اند. شناخت این قوانین به شما کمک می‌کند تا بتوانید روند واردات کالاهای شیمیایی خود را سرعت ببخشید. توجه داشته باشید که این قوانین تبصره‌های خاصی دارند به همین دلیل نیاز است تا در کنار شناخت دقیق قوانین مربوط به ترخیص مواد شیمیایی از گمرک، با پیچیدگی‌ها و تبصره‌های این قوانین نیز آشنا باشید.

قوانین مربوط به واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک مانند سایر قوانین در حال تغییر هستند و براساس قوانین اقتصادی و با توجه به احتیاجات روز جامعه تغییر می‌کنند. قطعاً شناخت تمامی این قوانین و قواعد برای شما به عنوان بازرگان کار دشوار، سخت و زمانبری است چرا که ممکن است شما بخواهید تنها در یک سال یا یک فصل اقدام به واردات مواد شیمیایی کنید و در سال بعد محصول دیگری را برای واردات انتخاب نمایید، در نتیجه صرف زمان برای یاد گرفتن قوانین واردات در یک حوزه خاص تنها برای یک سال برای بازرگانان کار بیهوده و بسیار زمان‌بری است.

یک راهکار مناسب در این زمینه استخدام یک ترخیص‌کار حرفه‌ای گمرک است، این فرد باید با تمام قوانین و قواعد واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند کالای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون مشکل از گمرک ترخیص کند. ترخیص کار مواد شیمیایی باید با کد تعرفه انواع مختلف کالاها و مواد شیمیایی آشنا باشد علاوه بر این باید قوانین واردات کالاهای شیمیایی و نحوه دریافت مجوزهای ضروری برای انجام این کار را نیز بداند و اطلاعات دقیقی در این حوزه داشته باشد. به همین دلیل مشورت گرفتن از چنین فردی یا سپردن تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک به این فرد سبب می‌شود تا کالای شیمیایی و مواد شیمیایی شما زودتر از رقبا از گمرک خارج و به بازار وارد شود و شما به سود بیشتری برسید.

برای اینکه بتوانید یک ترخیص کار حرفه‌ای در زمینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک پیدا کنید، می‌توانید به شرکت‌های بازرگانی فعال و با سابقه در کشور مراجعه و در این زمینه از آنها مشاوره کامل و جامع دریافت کنید. برخی از شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل فعال هستند، با توجه به حوزه فعالیت خود یک ترخیص کار حرفه‌ای نیز دارند که می‌تواند برای ترخیص کالا از گمرک به شما کمک کند.

 

آشنایی با قوانین و نکات مهم واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مواد شیمیایی طیف گسترده و وسیعی دارد. مراجع و سازمان‌های اجرایی با توجه به دلایل خاص دولتی و اجرایی کد تعرفه‌های متنوعی برای هر کدام از این مواد در نظر گرفته‌اند، به همین دلیل یکی از نکات اصلی در آشنایی با قوانین و مقررات واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک ایران، شناخت تمامی این تعرفه‌ها است. علاوه بر این برای دریافت کد تعرفه هر کدام از مواد شیمیایی نیاز است که به سازمان و مرجع خاص مربوط مراجعه کنید تا ضمن دریافت کد تعرفه گمرکی، مجوزهای لازم برای ترخیص و واردات کالا را نیز دریافت نمایید.

به همین دلیل است که گفته می‌شود روند واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک تقریباً مشابه با مراحل ترخیص سایر کالاها از گمرک است. یعنی شما برای ترخیص مواد شیمیایی از گمرک نیز به اسناد و مدارک، مجوزها و کدهای تعرفه معرفی شده توسط سازمان‌های اجرایی نیاز دارید. ضروری است تا پیش از هرگونه اقدام در زمینه واردات مواد شیمیایی نسبت به دریافت مجوز و تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک اقدام کنید تا در هنگام تخفیف کالا از گمرک دچار مشکل نشوید.

در ادامه مقاله سازمان‌ها و مراجعی که برای دریافت کد تعرفه گمرکی مواد شیمیایی و نیز مجوزهای واردات این مواد باید به آنها مراجعه کنید را بررسی خواهیم کرد:

مراجعه به وزارت کشور برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی محترقه

مراجعه به وزارت آموزش عالی برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی که کاربرد آموزشی دارند

مراجعه به وزارت بهداشت برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی که در تولید داروها کاربرد دارند

مراجعه به وزارت کشاورزی برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی آفت کش، تقویت کننده خاک، کود و…

مراجعه به وزارت نیرو برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی که در صنعت آب و فاضلاب شهری استفاده می‌شوند

مراجعه به وزارت صنعت و تجارت برای دریافت مجوزها و کد تعرفه مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانه‌های نفتی و حفاری

علاوه بر این در زمینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک باید یک نکته مهم و بسیار حساس را نیز در نظر داشته باشید و آن این است که برخی از مواد شیمیایی در کشور به دلیل وجود برخی قوانین ممنوع هستند و لازم است بیش از هرگونه اقدام برای واردات کالاهایی که در این دسته قرار می‌گیرند با کالاهای ممنوعه آشنا باشید تا در زمان ترخیص کالا دچار مشکل و خسارت مالی نشوید. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید پیش از اقدام در زمینه واردات مواد شیمیایی  به کتاب قوانین صادرات و واردات کشور مراجعه و لیست کالاهای وارداتی و کالاهای ممنوعه که در این کتاب به آنها اشاره شده است را  بررسی کنید یا از متخصصین و مشاورانی که در این حوزه تجربه و دانش بالایی دارند راهنمایی بخواهید.

اگر به تازگی فعالیت خود را در زمینه بازرگانی و تجارت کالا شروع کردید یا می‌خواهید برای اولین بار برای واردات مواد شیمیایی اقدام کنید، در ادامه مقاله تعدادی از کالاهای شیمیایی وارداتی کشور که مجوز واردات به آنها تعلق می‌گیرد را بررسی خواهیم کرد. این موارد بیشترین سهم واردات مواد شیمیایی به کشور را به خود اختصاص می‌دهند و حاشیه سود بالایی دارند.

مواد شیمیایی مجتمع‌های گازی و نفتی

محصولات شیمیایی غیر آلی

محصولات شیمیایی آلی

پودر بیکربنات سدیم

رزین‌های پلی استر

پلی آمید و اپوکسی

مواد شیمیایی تولید مصالح ساختمانی

مواد شیمیایی شرکت‌های تولیدی مواد معدنی

مواد شیمیایی شرکت‌های صنعت دام و طیور

مواد شیمیایی مثل کبالت، استون، تایکون، رادوکس، پلی اتیلن، پراکسید، ساسول، خمیر قلع، جوش شیرین، مونو پروپیلن، خمیر نقره، چسب نقره، اسید فرمیک، اسید استئاریک، سود پرک مایع، سولفات سدیم، سود پرک جامد، کلر آکوافیت، آب اکسیژنه، سرب و روی، پلی فسفات، پلی استر، آمید و اپوکسی، کاتالیست تری دی آمین و …

مواد اولیه تولید مواد آرایشی، بهداشتی و صنعتی

کالاهای دارویی

کودهای شیمیایی

مواد نساجی

عصاره‌های دباغی یا رنگرزی

روغن‌های اسانسی و شبه رزین‌ها

صابون و مواد آلی تانسیو اکتیو

مواد آلبومینوئید

انواع گرید مواد شیمیایی

مواد اولیه شیمیایی صنایع شوینده و بهداشتی

چسب‌های ضد انفجاری

پودرهای بیکربنات سدیم

انواع مواد شیمیایی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

مواد شیمیایی صنایع غذایی و آشامیدنی

مواد شیمیایی صنعت رنگ سازی و رنگرزی

مواد شیمیایی صنایع سیمان و ساختمان سازی

مواد شیمیایی گرید آزمایشگاهی

 

هزینه‌های واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

هزینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و با توجه به کد تعرفه گمرکی کالا تعیین می‌شود. به طور کلی برای هر کدام از مواد شیمیایی هزینه واردات و ترخیص متمایز از سایر مواد شیمیایی و به صورت اختصاصی تعیین می‌شود و در واقع نمی‌توان یک میانگین یا یک مقدار ثابت برای هزینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک در نظر گرفت. اما به طور کلی هزینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک را می‌توان براساس فاکتورهای زیر محاسبه و تعیین کرد:

هزینه‌های مرتبط با خرید کالا از کشور مبدا

هزینه‌های مربوط به عقد قرارداد بین واردکننده کالا و فروشنده کالا

هزینه‌های مربوط به ثبت سفارش

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالا از کشور مبدا تا مقصد

هزینه‌های مربوط به عوارض و حقوق گمرکی

هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا از گمرک

مالیات و حقوق عوارض کالا

هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز و استانداردهای مورد نیاز برای واردات کالا

هزینه‌های مربوط به تخلیه، انبارداری و سایر هزینه‌های مربوط به نگهداری کالا

 

آیین نامه طبقه‌بندی وبرچسب‌ گذاری مواد شیمیایی کشور

وارد‌کنندگان، تولیدکنندگان و حتی صادرکنندگان مواد شیمیایی باید قبل از ورود مواد به گمرک ایران و عرضه‌ی هرگونه مواد شیمیایی، مشخصات تمامی کالاها را به منظور بررسی جهت صدور برچسب کشوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام کنند. تمامی واردکنندگان مواد شیمیایی اعم از شرکت‌های دولتی و خصوصی وظیفه دارند تمامی دستورالعمل‌های کشوری در این حوزه که به صورت طبقه‌بندی و برچسب گذاری ارائه می‌شوند را رعایت کنند.

نظارت بر مواد شیمیایی از جمله دارا بودن برچسب کشوری مواد شیمیایی در تمامی مراکز تولیدی و کارگاه‌ها و حتی انبارهای نگهداری کالا و مراکز فروش، برعهده بازرسین وزارت کار و بهداشت است. واردات و ترخیص هر نوع ماده شیمیایی که برچسب کشوری مربوط به مواد شیمیایی را نداشته باشد ممنوع است.

برچسب ماده شیمیایی مجموعه‌ای از علائم، نمادها، حروف و عبارات هشدار دهنده و آگاه کننده در مورد خصوصیات، خطرات موادشیمیایی و اقدامات ایمنی و حفاظتی در مقابل آنها می‌باشد که بر روی ظروف و یا بسته‌های حاوی مواد شیمیایی الصاق می‌گردد.

برچسب کشوری ماده شیمیایی 

برچسب کشوری ماده شیمیایی در ایران براساس دستورالعمل کشوری طبقه‌بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی به زبان فارسی است که تهیه و بر روی ظروف حاوی مواد شیمیایی قرار می‌گیرد.

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

پس از دریافت تاییدیه ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت ایران باید برای تنظیم مدارک خود اقدام کنید این مدارک عبارتند از:

ترخیصیه

قبض انبار

بارنامه

پیش فاکتور یا پروفرما اینویس

فاکتور- سیاهه بازرگانی

گواهی مبدأ

ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت

بیمه نامه در صورت لزوم و سایر اسناد و گواهی‌های لازم

اصل کارت بازرگانی

اصل کارت ملی مدیر عامل شرکت یا اصل کارت ملی شخص حقیقی

کپی کارت بازرگانی

کپی کارت ملی مربوط به صاحب کالا

اصل و کپی وکالت نامه محضری

اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه

 

الزامات خاص برای واردات مواد شیمیایی آلی

قوانین و روال واردات مواد شیمیایی آلی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت هستند و در تمامی کشورها قوانین یکسانی در این حوزه وجود ندارد. در ادامه مقاله قوانینی که در ایران برای واردات مواد شیمیایی وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

برای واردات مواد شیمیایی آلی، باید گواهی کیفیت برای کالا دریافت کنید. برای برخی از اقلام نیز باید گواهی کیفیت از کشور مبدا نیز صادر شود.

گواهی مبدا در تمامی کشورها مورد نیاز است. گواهی مبدا به این دلیل مورد نیاز است که برخی از کالاها در برخی از کشورها از پرداخت مالیات و حقوق گمرکی معاف هستند. در کنار این مورد برخی از کشورها قراردادهایی را به صورت یک جانبه یا چند جانبه بین خود امضا می‌کنند که اجازه می‌دهد واردات و صادرات کالا بین کشورها معاف از مالیات و عوارض باشد.

برخی از اقلام مواد شیمیایی آلی در کشورها مشمول عوارض گمرکی خاصی می‌شوند که برای امنیت داشتن دریافت می‌شود. این عوارض خاص گمرکی جزئی از سیاست خارجی برخی از کشورها محسوب می‌شوند و عمومیت ندارند.

 

سخن پایانی 

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک حاشیه سود بالایی دارد به همین دلیل اغلب بازرگانان ترجیح می‌دهند فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنند. واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک تنها در شرایطی به صورت دقیق و بدون مشکل پیش می‌رود که شما نسبت به قوانین و مقررات تعیین شده توسط دولت در این حوزه آشنا باشید در غیر این صورت ممکن است برای ترخیص کالای خود از گمرک دچار مشکل شوید و نه تنها به سوددهی نرسید بلکه اصل سرمایه خود را نیز از دست بدهید. به همین دلیل توصیه می‌شود یا دانش خود را در این حوزه بالا ببرید و اطلاعات کامل دقیق و به روزی داشته باشید یا با فرد ماهر و متخصص برای ترخیص کالاهای شیمیایی خود از گمرک همکاری کنید و از او کمک و مشورت بگیرید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *