بندر ووهان چین | حمل کالا از ووهان

بندر ووهان چین

شهر ووهان یکی از شهر‌های مهم در تاریخ چین است. بندر ووهان چین برای مدت کوتاهی پایتخت چین در سال 1927 در زمان جناح چپ دولت کومینتانگ (KMT) بوده است. بندر ووهان چین بعد‌ها نیز به‌عنوان پایتخت زمان جنگ چین به مدت ده ماه در سال 1937 در طول جنگ جهانی دوم فعالیت کرده است. ووهان مرکز سیاسی، اقتصادی، مالی، تجاری، فرهنگی و آموزشی چین مرکزی در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. ووهان توانسته در سال‌های اخیر به یک مرکز حمل‌ونقل اساسی کالا تبدیل شده است. این شهر با داشتن راه‌آهن، جاده و بزرگراهی که از داخل شهر عبور می‌کند به شهر‌های دیگر متصل می‌شود به همین دلیل فعالیت‌های انتقال کالا از این بندر به سایر نقاط کشور چین روزانه و به صورت عمده انجام می‌شود.

با توجه به نقش کلیدی که ووهان در حمل‌ونقل داخلی کالا در خاک چین دارد، ووهان در حال حاضر از نظر منابع خارجی به‌عنوان “شیکاگوی چین” شناخته می‌شود که نشان دهنده اهمیت این بندر در جهان و بین تاجران و بازرگانان جهانی است. در بندر ووهان چین رودخانه یانگ تسه و رودخانه هان از وسط شهر عیور می‌کنند و بندر ووهان چین را به سه منطقه ووچانگ، هانکو و هانیانگ تقسیم می‌کنند. همان طور که بررسی کردیم ووهان یک شهر مهم در کشور چین است که از گذشته تا به امروز مرکز و کانون توجه و انجام فعالیت‌های مختلف در چین بوده است. اگر می‌خواهید تجارت خود با چین را از طریق این بندر انجام دهید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در ارتباط با بندر ووهان چین و نحوه تجارت از طریق این بندر را بررسی کنیم.

 

تاریخچه شهر ووهان چین

تحقیقات انجام شده در ارتباط با بندر ووهان چین، نشان می‌دهند که سابقه‌ی سکونت در این شهر به 3500 سال برمی‌گردد. در زمان حکومت  ژو غربی، ایالت E در منطقه ووچانگ امروزی در جنوب رودخانه یانگ تسه را تحت کنترل کامل خود داشت. بندر ووهان بندر طبیعی و  رودخانه‌ای در شهرستان و تحت ناحیه استانی ووهان، استان هوبی، جمهوری خلق چین است. این بندر در محل تلاقی رودخانه‌های یانگ تسه و هانجیانگ قرار دارد. قادر است کشتی‌های اقیانوس پیمای 10000 DWT را مدیریت کند. در سال 2013، 42. 2 میلیون تن محموله و 513229 TEU کانتینر داشت. هانکو یکی از بنادر معاهده‌ای بود که با معاهده‌های تینسین در سال 1858 در ووهان افتتاح شد.

بندر ووهان در سواحل رودخانه‌های یانگ تسه و هانجیانگ قرار دارد. عمق کانال رودخانه در فصل مرطوب 10 متر است. تا سال 2012، WHPG دارای 51 اسکله تولید، 122. 45 کیلومتر مربع منطقه بندری، 7579 متر اسکله، 43. 4 هکتار انبار بوده است. از جمله تمام اپراتورهای کوچک دیگر، بندر دارای 244 اسکله بود. از سال 2012، بندر ووهان دارای 24 منطقه بندری بود که 9 منطقه بندر اصلی بودند این مناطق عبارتند از:

بندر باربری سنگین جینکو

بندر خودروهای تونکو و بندر نفتی

کانتینر و منطقه بار فله هانیانگ

بندر توریستی و مسافری هانکو

بندر  سنگ معدن و بندر چینگشان

بندر مواد شیمیایی خطرناک زوولینگ

بندر کانتینری یانگلو

بندر کانتینری هواشان

بندر زغال سنگ Linsifang تحت برنامه ریزی

 

سازماندهی مجدد بندر تا سال 2020 سبب ایجاد 15 منطقه بندری در این بندر شد که عبارتند از:

بندر هانان

بندر  عملیات دنگنان برای حمل محموله فله خشک، محموله عمومی، وسایل نقلیه رورو

بندر  عملیاتی برای حمل محمواه وسایل نقلیه رورو، محموله‌های فله و محموله‌های عمومی.

منطقه بندر جونشان برای حمل وسایل نقلیه رورو و محموله‌های عمومی.

منطقه بندر تونکوبرای حمل وسایل نقلیه رورو، محموله‌های تمیز و تجهیزات شهری.

منطقه بندر یانگسی برای حمل مسافران و گردشگران

منطقه بندر ووهو برای حمل محموله‌های عمومی، نفت و مواد شیمیایی مایع.

منطقه بندر یانگلو: هسته بندر و تمرکز توسعه بندری ووهان

منطقه بندر لینسفانگ: انتقال زغال سنگ

منطقه بندر جیانگ شیا: وسایل نقلیه فله خشک و رو-رو.

منطقه بندر Qingling: محموله تمیز و تجهیزات شهری

منطقه بندر Qingshan: عملکردهای فعلی را حفظ می‌کند

منطقه بندر بایهوشان: ظروف، نفت و مواد شیمیایی مایع

منطقه بندر Qingfeng:  در خدمت منطقه توسعه اقتصادی فناوری Wujiashan. رودخانه هانجیانگ

منطقه بندر دولوکو: کالاهای عمومی و تجهیزات شهری. رودخانه هانجیانگ

منطقه بندر کایدین: عملکردهای فعلی را حفظ کنید. رودخانه هانجیانگ

منطقه بندر Yongantang : حفظ توابع فعلی. رودخانه هانجیانگ

قرار است تا سال 2030، این بندر 422 اسکله تولید و ظرفیت  ارسال 251 میلیون تن کالا را در سال داشته باشد.

پس از فتح ایالت E در 863 قبل از میلاد، منطقه ووهان امروزی برای بقیه دوره‌های ووهان غربی و ژو شرقی تحت کنترل ایالت چو قرار داشت. پس از فتح ایالت هوانگ توسط ایالت چو در تابستان 648 قبل از میلاد، مردم هوانگ به منطقه ووهان امروزی و اطراف آن منتقل شدند. اصطلاحات جغرافیایی محلی ووهان، را به اسم  ایالت هوانگ نام‌گذاری کردند.

در دوره سلسله‌های شمالی و جنوبی چین، منطقه ووهان بخشی از ایالت‌های سلسله جنوبی لیو سونگ (420-479)، چی جنوبی (479-502) و لیانگ غربی شد. ووهان از گذشته  به‌عنوان مرکز هنر (به ویژه شعر) و مطالعات روشنفکری شناخته می‌شده و شهرت داشته است.

در قرن هجدهم، ووهان به یکی از چهار مرکز تجاری برتر چین تبدیل شد و در اواخر قرن نوزدهم گسترش راه آهن شمال-جنوب از طریق شهر ووهان را به یک نقطه انتقال مهم بین راه‌آهن و رودخانه تبدیل کرد. در این دوره امتیازات تجاری از کشور‌های خارجی گرفته شد و حاشیه رودخانه هانکو به مناطق تجاری تحت کنترل تقسیم شد.

 

اقتصاد بندر ووهان چین

اقتصاد بندر ووهان چین تا قرن بیست و یکم، معمولا بر پایه کشاورزی استوار بود. پس از سال 1890 صنعت فولاد تبدیل به ستون فقرات و صنعت بندر ووهان چین شد  و در سال 2010 نیز صنعت خودروسازیدر این بندر برای اولین بار از تولید ناخالص داخلی فولاد شرکت آهن و فولاد ووهان بالاتر رفت. در نتیجه بندر ووهان چین پیش از گذشته مورد توجه تاجران و بازرگانان قرار گرفت.

در بندر ووهان چین 5 خودروساز مهم از جمله دانگ فنگ هوندا، سیتروئن، شانگهای جنرال موتورز، خودروی سواری DFM و دانگ فنگ رنو دارای شرکت و کارخانه هستند. دفتر مرکزی Dongfeng-Citroen Automobile Co. Ltd نیز در ووهان قرار گرفته است که نشان دهنده اهمیت این بندر و توسعه تجارت در این شهر است. این کارخانه‌های خودرو سازی برای تجارت راحت تر کالاهای خود دارای نمایندگی‌های فروش و تولید کالا در این شهر هستند.

پس از  سال 2016بندر ووهان چین با سرمایه‌گذاری خارجی بیش از 80 کشور و 5973 شرکت سرمایه‌گذار خارجی در این شهر با مجموع تزریق سرمایه 22. 45 میلیارد دلاربه صورت کامل تأسیس شد. در این بین در حدود 50 شرکت فرانسوی از جمله رنو و گروه PSA در این شهر فعالیت خود را آغاز کردند که بیش از یک‌سوم سرمایه‌گذاری کل دولت فرانسه در چین و بالاترین سطح سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در تمام شهرهای چین را شامل می‌شد.

در کنار تمامی این موارد، بندر ووهان چین یک مرکز مهم برای اقتصاد، تجارت، امور مالی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات و آموزش در کشور چین است. صنایع عمده فعال در بندر ووهان چین عبارت‌اند از: صنایع الکترونیکی، خودروسازی، تولید آهن و فولاد، بخش داروسازی، مهندسی زیست‌شناسی، صنایع مواد جدید و حفاظت از محیط‌ زیست. در این میان پایداری زیست‌محیطی در فهرست صنایع نوظهور بندر ووهان چین شامل فناوری استفاده از  انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بر طبق شاخص مراکز مالی جهانی از سال 2021، ووهان  توانسته در بین 100 مرکز مالی برتر جهان قرار بگیرد. علاوه بر این، در این شهر مناطق صنعتی مهمی ایجاد شده است که در ادامه مقاله به هرکدام از آن‌ها اشاره و هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

مناطق صنعتی معروف در بندر ووهان چین به ترتیب زمان تاسیس عبارت‌اند از:

منطقه توسعه اقتصادی و فناوری ووهان

منطقه توسعه اقتصادی و فناوری ووهان در حال حاضر یک منطقه صنعتی در سطح ملی است که در سال 1993 ایجاد شده. صنایع مهم در بندر ووهان چین عبارتند از، صنایع مونتاژ خودرو، صنایع مربوط به بیوتکنولوژی، داروسازی، تولید و فرآوری مواد شیمیایی، فرآوری مواد غذایی، مواد نوشیدنی، صنایع سنگین و تجهیزات مخابراتی.

منطقه پردازش صادرات ووهان

این منطقه در بندر ووهان چین، در سال 2000 تأسیس شده  است و هدف آن همان‌طور که از نام آن  پیدا است کنترل صادرات از این بندر به سایر مناطق جهان است.

منطقه توسعه فناوری جدید ووهان دونگهو

منطقه توسعه فناوری جدید ووهان دونگو یک منطقه  برای توسعه فناوری پیشرفته در سطح ملی چین است. در این منطقه، انگ تسه (بزرگ‌ترین سازنده کابل فیبر نوری در چین)، مخابرات فیبرهوم، منطقه توسعه فناوری جدید Wuhan Donghu و همچنین مرکز توسعه صنعت لیزر چین قرار دارند. این بخش برای صنایع مخابراتی و اینترنتی اهمیت زیادی دارد و همیشه مورد توجه قرار داشته و دارد.

بیولاک ووهان

بیولاک ووهان  یک پایگاه صنعتی است که در سال 2008 در دره اپتیک چین تاسیس شد. بندر ووهان چین برای چندین دهه یک مرکز تولید سنتی بود در حالی که به صورت کلی یکی از مناطقی بود که تغییرات صنعتی مدرن را در چین ترویج میکرد. تولید ناخالص داخلی بندر ووهان چین در سال 2021 بالغ‌بر 274 میلیارد دلار بوده است. در حوزه  طراحی نیز، بندر ووهان چین به‌عنوان یک شهر خلاق توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

بندر ووهان چین به همراه 7 شهر دیگر در چین، ازجمله چانگشا، دالیان، جینان، شنیانگ، شیامن، شیان و ژنگژو توسط شبکه تحقیقاتی جهانی‌سازی و شهرهای جهانی به‌عنوان یک شهر بتا (سطح دوم جهانی) تعیین شده است.

واردات کالا از ووهان چین

بندر ووهان چین یکی از شهرهای  اصلی در حوزه صادرات در چین است که در چند دهه اخیر در حال تغییر صنعت خود از سنتی به مدرن است. پس از تغییرات انجام شده در این شهر بازارهای زیادی در آن ایجاد شده‌اند که می‌توانند برای واردات کالا و خرید کالاهای مختلف گزینه مناسبی به شمار میروند.

توجه داشته باشید که واردات از ووهان چین نیاز به  آشنایی با قوانین و اصول خارج کردن کالا از چین دارد. اگر به این قوانین آشنایی کامل و کافی نداشته باشید ممکن است بار شما از چین خارج نشود و جلوی خروج بار شما گرفته شود.

 

صادرات کالا به ووهان چین

صادرات کالا به بندر ووهان چین نیز مانند  واردات کالا از چین  از فعالیت‌هایی است که سبب رونق اقتصادی کشور می‌شود. صادرات  کالا به صورت کلی عبارت است ارسال و خارج کردن بار از کشورایران به مقصد کشوری دیگر. توجه داشته باشید که مانند هر کاری، صادرات کالا به بندر ووهان چین چین نیز قواعد و اصولی دارد که در بین تاجران از آن به‌عنوان مراحل صادرات یاد می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراحلی که شما باید برای صادرات کالای خود به چین مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد.

 

شناسایی قوانین بین‌المللی صادرات بار به بندر ووهان چین

بازاریابی و شناسایی نیاز‌های مردم در بازار ووهان چین

انتخاب کالای مناسب از بین گزینه‌های موجود برای صادرات کالا

انجام فرآیندهای صادرات کالا مانند دریافت کارت بازرگانی و مجوزهای مورد نیاز از سازمان‌های مربوطه در ایران

انجام مراحل گمرکی کالا وبارگیری و ارسال کالا به مقصد

 

فورواردرکالا از ووهان چین

فورواردر در انگلیسی به معنی کمک کردن و پیش بردن است، در واقع می‌توان گفت این کلمه به معنی فرستادن و حمل کردن کالا است. منظور از فورواردر کالا  از بندر ووهان چین، فرد یا شرکتی است که فرایند ارسال بار از ووهان تا ایران را یرنامه ریزی و انجام  می‌دهد. نکته‌ای مهم و قابل‌توجه در ارتباط با فوروادر این است که این فرد در حمل فیزیکی بار نقشی ندارد و تنها در زمان انبارداری و بارگیری بار شما فعال است و نحوه حمل بار شما را براساس نوع و حجم بار برنامه‌ریزی می‌کند.

 

خرید عمده کالا از ووهان چین

برای خرید کالا و واردات کالا از ووهان چین به ایران، گزینه‌‌ی مناسبی که پیش روی تاجران قرار دارد خرید عمده کالا از چین و وارد کردن آن به ایران است. در زمان خرید عمده تاجران مقدار زیادی کالا را خریداری و به ایران منتقل می‌کنند. توجه داشته باشید که در این روش خرید کالا شما می‌توانید به دو روش کالاهای مد نظر خود را خریداری کنید، روش اول بدین صورت است که فرد خودش به ووهان چین سفر میکند و کالاهای مورد نیاز را خریداری و به ایران منتقل می‌کند. در روش دوم اما نیازی به حضور فرد نیست، تاجر می‌تواند از طریق سایت‌های عمده‌فروشی کالای خود را سفارش داده و در ایران دریافت کند. در هر دو روش شما باید به عنوان یک تاجر با یک فرد با تجربه و خبره مشورت کنید تا روند تجارت شما دچار مشکل و اختلالی نشود.

کارگو کالا از بندر ووهان چین

یکی از واژه‌های پرکاربرد در حوزه تجارت کالا بین ایران و کشور چین، کارگو کالا است. در ارتباط با معنی این اصطلاح باید بدانید که معنی این اصطلاح شیوه‌های حمل‌ونقل کالا از یک کشور به کشوری دیگر در طول تجارت است؛ به زبان دیگر آن تعداد از شرکت‌ها و یا افرادی که در حوزه صادرات و واردات کالا فعال هستند، از خدمات کارگو استفاده می‌کنند. کارگو به صورت کلی چهار روش حمل بار با قطار، کشتی، هواپیما و یا از طریق کامیون‌ها، خاورها و یا سایر ماشین‌های سنگین انجام می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله بندر ووهان چین و واردات کالا از این بندر به ایران را بررسی کردیم. اگر شما هم قصد واردات کالا از بندر ووهان چین به ایران را دارید و می‌خواهید فعالیت خود را در این حوزه شروع کنید یا ارتقا دهید بهتر است اطلاعات خود در ارتباط با قوانین و مقررات حمل و نقل کالا را افزایش داده و از افرادی که قبلا در این حوزه فعالیت کرده‌اند کمک بگیرید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *