ترخیص کالا از گمرک ترکیه

گمرک ترکیه

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم ترین مراحل مربوط به خرید و واردات کالا است. ترخیص کالا به عنوان مرحله نهایی در واردات کالا اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین مرحله‌ فرآیند واردات و صادرات به کشور است. قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه مانند سایر کشورها، براساس به توافقات بین دو کشور، نوع کالا و میزان رشد اقتصادی، متفاوت هستند و دائما در حال تغییر هستند. ترکیه به جهت موقعیت جغرافیایی که دارد به عنوان یکی از قطب‌های مهم تجارت با اروپا و آسیا برای تاجران ایرانی است. به همین دلیل است که اغلب تاجران ایرانی تمایل دارند تا با تاجران همتای خود در کشور ترکیه روابط تجاری برقرار کنند. در ادامه مقاله مراحل و هزینه‌های ترخیص کالا از ترکیه را بررسی خواهیم کرد اگر تمایل دارید تا کالایی را از ترکیه به ایران وارد کنید و می‌خواهید کالای خود را از گمرک ترکیه ترخیص کنید پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا این فرایند را در کنار هم بررسی کنیم.

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک ترکیه

برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه، پس از ورود محموله کالاهای مورد نظر با کشتی و تخلیه کانتینترها در بندر دریایی ترکیه، مسئول ترخیص کالا از گمرک، مجوز ترخیص  کانتینرها را از شرکت کشتیرانی دریافت می‌کنند و با ارائه اسنادی مانند فاکتورهای تجاری، گواهی مبدا و مقررات کالاها را به اداره گمرک تحویل می‌دهد. در مواردی که کالاهای وارد شده کالاهای خاصی باشند مانند مواد غذایی، بازرس نمونه‌هایی از آن‌ها را به آزمایشگاه تخصصی ارسال می‌کند تا از سلامت و نیز تطبیق مشخصات آن‌ها با فاکتور اهلام شده اطمینان حاصل کند. پس از انجام این مراحل هزینه‌هایی باید برای ترخیص کالا پرداخت شود تا شما بتوانید کالای خود را از گمرک دریافت کنید.

 

قوانین ترخیص کالا از گمرک ترکیه

همانطور که بررسی کردیم کشور ترکیه یکی از مهم ترین و اصلی ترین شرکای تجاری ایران است و روابط ایران با ترکیه معمولا به صورت زمینی انجام می‌شود. به همین دلیل قوانین گمرک کشور ترکیه و ترخیص کالا در این کشور بسیار شفاف و مشخص هستند تا از ورود و خروج کالا به صورت غیر قانونی به ایران و برعکس جلوگیری شود. ترخیص کالا از گمرک ترکیه برای تاجران ایرانی با توجه به داشتن مرز مشترک زمینی با ترکیه کمی با کشور‌های دیگر متفاوت است و شما باید در این حوزه اطلاعات کافی و تخصصی داشته باشید تا بتوانید مراحل ترخیص کالا را به درستی پیش ببرید و دچار مشکل نشوید. توجه داشته باشید که واردات برخی از کالا‌ها از کشور ترکیه به ایران ممنوع است، در ادامه لیست کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران و موارد ممنوعه را بررسی خواهیم کرد.

 

کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران

اولین کالا در لیست ترخیص کالا از گمرک ترکیه از ترکیه لباس و پوشاک ترکی هستند. تمامی موارد از جمله  لباس مردانه، لباس  زنانه، لباس بچه گانه، کاپشن، کت، ژاکت، جوراب، ساپورت در لیست کالاهای مجاز ترخیص کالا از ترکیه قرار دارند و شما می‌توانید این کالا‌ها را به ایران وارد کنید.

قطعات لوازم یدکی، سوییچ کنترل، ژنراتورهای برقی و موارد دیکر از لوازم مجاز و آزاد در لیست مجاز ترخیص کالا از ترکیه هستند و شما می‌توانید بدون مشکل و محدودیت برای واردات آن‌ها به ایران اقدام کنید.

تجهیزات مربوط به ساخت و ساز ساختمانی مانند شیرآلات، لامپ، درب و پنجره.

کالاهای پلاسکو و نساجی نیز در سطح بالایی از ترکیه به ایران وارد می‌شوند و کاربرد زیادی در ایران دارند.

لوازم خانگی مثل سرویس آشپزخانه و بلوریجات.

مواردی که بررسی کردیم مواردی هستند که بیشترین میزان واردات و ترخیص کالا از گمرک ترکیه به ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

 

بررسی بازار ترکیه برای ترخیص کالا

کشور ترکیه بعد از فروپاشی سال 2000 تغییرات زیادی در سطح کلان خود ایجاد کرد و اقدامات اساسی را در پیش گرفت تا کشور خود را در سطح جهان مطرح کند و به کشور‌های توسعه یافته جهان نزدیک شود. پس از گذشت 19 سال در سال 2019 ترکیه توانست در جمع 20 کشور برتر در زمینه صادرات در دنیا قرار گیرد و اکنون نیز در بین این لیست کشورهای برتر دنیا قرار دارد. مواد غذایی و پوشاک ترکیه یکی از مهم ترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران هستند این موارد در صادرات کشور ترکیه نقش مهمی را دارند و و کشور ایران روزانه واردات زیادی از این کشور دارد.

به طور کلی کشور ترکیه صادرات کالاهای مختلفی  مانند طلا و جواهرات، ماشین آلات، لوازم نساجی، محصولات کشاورزی، پوشاک، پارچه، مبلمان، لوازم خانگی، دارو و زغال سنگ را به کشور‌های مختلف جهان ارائه می‌دهد و در صدر لیست ترخیص کالا از کشور ترکیه این موارد را می‌توان مشاهده کرد. به همین دلیل ترخیص کالا از ترکیه فرایند مهم  و زمان بری است و به دانش بالایی نیاز است تا بتوان کالاهای مختلف را از مرز کشور ترکیه عبور داد و به گمرک هی فعال در ایران صادر کرد.

 

قوانین تجارت با کشور ترکیه و ترخیص کالا از کشور ترکیه

اولین قدم برای انجام فرایند ترخیص کالا از ترکیه داشتن کارت بازرگانی فعال و یک شرکت ثبت شده در کشور ترکیه است. استوپاژ یا مالیات بر اجاره مورد دیگری است که باید برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه باید مد نظر قرار دهید. پس از آن باید به قوانین گمرک ترکیه نیز آشنا باشید. برای مثال چند مورد از موارد و قوانین گمرک برای ترخیص کالا از ترکیه را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

فاکتور خرید و لیست اجناس خریداری شده

ارائه گواهی بیمه برای ترخیص کالا از ترکیه

مجوز واردات کالا به ایران از ترکیه به همراه موارد اعلام شده

مجوز واردات و صادرات از ترکیه به کمک شرکت‌های ثبت شده در ترکیه

 

هزینه‌های ترخیص کالا از ترکیه

هزینه کلی ترخیص کالا از ترکیه برای واردات به  ایران فاکتور‌های متفاوتی دارد که با توجه به حجم و نوع کالا تعیین می‌شود. اما شما باید برای ترخیص کالا از ترکیه هزینه‌های متفاوتی را مد نظر قرار دهید، هزینه‌هایی که باید برای ترخیص کالا از ترکیه در نظر داشته باشید عبارتند از هزینه‌های مربوط به بارگیری کالا، انبار، بازرسی، اخذ مجوزهای عبوری، حمل و ترانزیت کالا به ایران. هر کالا نرخ مالیات و عوارض گمرکی متفاوتی دارد که به آن HS Code گفته می‌شود.

اگر بسته‌ای از خارج کشور ترکیه به مقصد این کشور برای شما ارسال شده است و شما شرکتی و کارت بازرگانی برای ترخیص این کالا ندارید بهترین راه برای شما کمک گرفتن از یک فرد یا شرکت فعال در ترکیه است. برای صادرات و ترخیص کالا از ترکیه باید بسیار دقیق و حساب شده پیش بروید تا تجارت شما دچار مشکل نشود.

حتی اگر سابقه ترخیص کالا در ایران را دارید پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار در ترکیه از افراد متخصص یا شرکت‌های ترخیص کار کمک بگیرید چرا که این افراد به زبان ترکی آشنا هستند و می‌توانند برای مراحل ترخیص کالا شما را با مهارت بالاتری انجام دهند و پیش ببرند. با توجه به اینکه ممکن است به قوانین ترخیص کالا از ترکیه آشنا نباشید ممکن است متحمل ضررهای زیادی شوید. بهتر است برای حذف خسارت‌های احتمالی در حوزه ترخیص کالا از مبدا ترکیه با افراد متخصص و حرفه‌ای در این کار همکاری کنید و از آن‌ها کمک بگیرید تا ترخیص کالاهای شما به راحتی و بدون مشکل انجام شود. ترکیه کالاهای بسیار با کیفیت نظیر پوشاک، مبلمان، دارو، ذغال سنگ، پارچه، محصولات کشاورزی دارد، در ایران همیشه برای این دسته از کالاها مشتریان ثابتی وجود دارند و شما می‌توانید به راحتی و بدون بروز مشکل کالاهایی را که به ایران وارد می‌کنید به فروش برسانید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *