وزن بار مجاز در پرواز‌های داخلی و خارجی چقدر است؟

وزن بار مجاز در پرواز‌
فهرست مطالب نمایش

مقدار بار مجاز در هواپیما

یکی از مهمترین دغدغه‌های مسافران در پرواز‌های هوایی اعم از داخلی و خارجی میزان بار مجاز برای حمل است.

توجه به قوانین حمل بار مجاز در کابین هواپیما اهمیت زیادی دارد و در صورت بی‌توجهی ممکن است یا با پرداخت اضافه ‌بار مواجه شوید و یا مشکلاتی در طول سفر برای شما و حتی کل کابین ایجاد شود. میزان بار مجاز در هواپیما به عوامل متعددی وابسته است و برای تمام ایرلاین‌ها و تمام خطوط هوایی ثابت نیست. مسیر، کلاس پروازی و شرکت هواپیمایی از جمله مواردی هستند که در تعیین مقدار بار مجاز هواپیما دخیل هستند.

به صورت کلی مقدار بار مجاز در هواپیما براساس نوع ایرلاین، نوع و مدت زمان پرواز، کلاس پروازی و داخلی و خارجی پرواز شما تغییر میکند. میزان بار مجازی که شما می‌توانید در پرواز همراه خود داشته باشید در قسمت وزن بار، در بلیط هواپیما شما مشخص شده است.

 

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی کالا یکی از اجزا حیاتی در اکثر شبکه‌های حمل و نقل بین‌المللی است و هر روز کالاهایی به ارزش میلیاردها پوند در داخل و خارج کشور از طریق فرودگاه‌ها حمل و نقل می‌شوند. اما اینکه محموله هوایی چیست و چگونه کار می‌کند، موضوعاتی هستند که باید در ارتباط با آن‌ها مطالعه کنید.

 

بار هوایی چیست؟

محموله هوایی، کالا یا اموالی است که معمولاً با هواپیما به مقاصد بین المللی حمل می‌شود. اکثر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، از جمله  UPS، FedEx، DHL، و TNT صدها هواپیمای مورد استفاده برای این منظور دارند. به طور کلی، کالاهای با ارزش و کالاهایی که سریع‌تر فاسد می‌شوند به جای دریا از طریق هوایی حمل و نقل می‌شوند مانند داروها. حمل و نقل هوایی در پروازهای مسافربری و هواپیماهای باری اختصاصی انجام می‌شود.

 

حمل و نقل هوایی با هواپیمای مسافری

تقریباً هر پرواز مسافری نوعی محموله بار را در انبار چمدان خود حمل می‌کند که به آن «شکم» هواپیما نیز می‌گویند. بسته‌هایی که قرار است از طریق حمل ‌و نقل هوایی ارسال شوند، با محموله‌های دیگر ادغام شده و در کانتینرهای بار واحد (ULC) بسته‌بندی می‌شوند که در محفظه ذخیره‌سازی زیر محفظه مسافری هواپیما ذخیره می‌شوند. کانتینرهای بار واحد از آلومینیوم ساخته شده و از دو بخش پالت و کانتینر تشکیل می‌شوند. حمل و نقل بار به یک منبع درآمد قابل توجه برای شرکت‌های هواپیمایی تبدیل شده است زیرا برخی از هواپیماها مانند بوئینگ 777-300ER می‌توانند بیش از 20 تن بار را حمل کنند. تخمین زده می‌شود که 50 درصد یا بیشتر از پروازهای مسافربری بین‌المللی تنها به دلیل باری که در سفرهای خود حمل می‌کنند سود آور هستند.

 

هواپیماهای باری اختصاصی

شرکت‌های حمل و نقل مانند  ،UPS FedEx، DHL، و TNT هواپیماهای باری را اداره می‌کنند که صرفاً برای حمل بار توسط هوا طراحی شده‌اند. به عنوان مثال FedEx  از سال 2022 دارای ناوگانی متشکل از 675 هواپیما است.

برخی از خطوط هوایی از هواپیماهای مسافربری از رده خارج شده که بازسازی و تعمیر شده‌اند برای حمل بارهای خود استفاده می‌کنند.

بوئینگ 777 که بزرگترین هواپیمای فدرال اکسپرس است می‌تواند تا 102 تن کالا را حمل کند. همه هواپیماهای باری دارای امکانات باز کردن دماغه هواپیما هستند که امکان بارگیری محموله‌های بزرگ و عجیب را در هواپیما فراهم می‌کند. کف یک هواپیمای باری مجهز به غلتک‌های الکتریکی هستند که به کانتینرهای بار واحد اجازه می‌دهند بدون نیاز به لیفتراک به جلو یا عقب هواپیما منتقل شوند.

 

طبقه‌بندی کالاهای قابل حمل با هواپیما

کالاهای عمومی

این محموله‌ها معمولی هستند و نیاز به ذخیره‌سازی خاصی ندارند، این محصولات خیلی شکننده نیستند اما ارزش کافی برای ترجیح حمل و نقل هوایی بر سایر حمل و نقل‌ها را دارند.

کالاهایی با زمان معین

این کالاها محصولاتی هستند که ما معمولا به صورت آنلاین از تامین‌کنندگان خارج از کشور خریداری می‌کنیم . این بارها معمولاً اقلام نسبتاً سبکی هستند که دارای شماره ردیابی هستند و باید در زمان کوتاهی حمل و نقل آن‌ها انجام شود.

مانند برخی از داروها، وسایل الکتریکی و لباس‌ها.

کالاهای فاسد‌شدنی

این محصولات، عموماً محصولات مصرفی هستند که ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارند. علاوه بر این، کالاهای فاسد شدنی اغلب به شرایط خاصی برای حمل و نقل و ذخیره‌سازی نیاز دارند. مانند گوشت، میوه و سبزیجات و همچنین سایر محصولات مانند گل و گیاه. حیوانات زنده که به شرایط دمایی پایدار نیاز دارند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. یا حتی اعضایی برای پیوند، که در آن فوریت بسیار مهم است.

کالاهای خطرناک

در نهایت، ما دسته‌ای از محصولات را داریم که حساس و قابل تغییر هستند و ممکن است در حین جابجایی و حمل و نقل خطر خاصی داشته باشند . اینها کالاهایی هستند که نیاز به یک پروتکل بسیار سختگیرانه در جابجایی دارند و بنابراین معمولاً در هواپیماهای تجاری منحصراً برای بار و بدون مسافر حمل می‌شوند.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما مسافری

میزان بار مجاز در هواپیماهای مسافری در کابین فرست کلاس ۲ چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک است. چمدان‌ها نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشند. وزن هرکدام نیز نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

مسافرین کلاس اکونومی اجازه‌ی حمل ۱ چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک را دارند. ابعاد این چمدان هم نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد و وزن آن نیز نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد. توجه داشته باشید که در شرکت‌های هواپیمایی مختلف حجم استاندارد و ابعاد داخل کابین با هم متفاوت هستند.

 

حداکثر بار مجاز در هواپیما به ازای هر نفر

در اغلب بلیط‌های کلاس اکونومی به بلیط‌های کلاس نرخ Y ، هر مسافر اجازه دارد تا ۲۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود داشته باشد.

کلاس Y یکی دیگر از کلاس‌های پروازی است که حداکثر بار مجاز در آن ۲۵ کیلوگرم است. در پروازهای فرست کلاس و تجاری، وزن بار مجاز برای هر مسافر بیشتر و برابر با 30 کیلوگرم است. در تمامی انواع کلاس‌ها مقدار بار مجازی که شما می‌توانید با خود به داخل کابین ببرید برابر با 7 کیلوگرم است.

 

چرا حداکثر وزن حمل بار در هواپیما بیشتر از ۳۰ کیلوگرم نیست؟

براساس قوانین بین‌المللی در تمام خطوط هوایی حمل چمدان و بسته‌هایی بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن ممنوع است؛ دلیل این امر خطرناک بودن حمل بارهای بیش از 30 کیلوگرم برای کارکنان فرودگاه است. اغلب شرکت‌های هواپیمایی بارهای بیش از 30 کیلوگرم را قبول نمی‌کنند.

 

قوانین و نرخ اضافه بار هواپیما

اگر باری که همراه خود دارید بیشتر از میزان بار اعلام شده توسط ایرلاین باشد شما مشمول اضافه بار خواهید شد. در این شرایط براساس مواردی مانند مقصد و مبدا سفر و نوع کلاس پروازی باید مبلغی را به عنوان اضافه بار پرداخت کنید. برای پرداخت اضافه بار می‌توانید در زمان خرید بلیط از آژانس هواپیمایی اقدام کنید، مقدار اضافه بار خود را اعلام کرده یا گزارش را در فرودگاه و هنگام پذیرش بار اعلام کنید و مبلغ اضافه بار را پرداخت کنید. بهتر است در زمان خرید بلیط، اضافه بار را پرداخت کنید چرا که هزینه کمتری برای شما به همراه دارد. اضافه بار براساس هر کیلوگرم برابر با یک درصد قیمت کل بلیط در همان مسیر محاسبه می‌شود.

 

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی و پروازهای داخلی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم میزان بار مجاز برای حمل و نقل در پرواز‌های خارجی و داخلی براساس شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی شما متفاوت است. وزن بار مجاز برای حمل در هواپیما به صورت کلی از ۱۵ کیلوگرم تا ۵۰ کیلو‌گرم است.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی پر‌تردد که از فرودگاه امام خمینی به مسیر کشورهای اروپایی و آسیایی حرکت می‌کنند، در خطوط هواپیمایی مشهور ایرانی مانند ایران ایر، ماهان و خطوط بین‌المللی امارات ایرلاین، قطرایرویز، ترکیش ایرلاین، ایرلاین اتحاد و دیگر شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از قرار زیر است:

پروازهای خارجی با کلاس اکونومی حداکثر ۳۰ کیلو برابر با یک چمدان

پروازهای خارجی با کلاس بیزینس حداکثر ۴۰ کیلو برابر با دو چمدان

پروازهای خارجی با بلیط فرست کلاس حداکثر ۵۰ کیلو برابر با دو چمدان

مقدار بار مجاز در پروازهایی که به سمت آمریکا هستند کمی بیشتر است و تا 46 کیلوگرم در پرواز‌های اکونومی می‌رسد و در پرواز‌های بیزینس تا 64 کیلوگرم نیز افزایش پیدا می‌کند. برخی از ایرلاین‌های اروپایی حداکثر وزن بار کمتری برای مسافران اعلام می‌کنند، این مقدار در تمام کلاس های پروازی ۲۳ کیلوگرم است.

میزان بار مسافر در هواپیمایی ایران ایر

وزن بار مسافر در پرواز‌های ایران ایر وابسته به کلاس پروازی متغیر است. در کلاس‌های گوناگون، میزان بار قابل حمل از ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم متغیر است و هر مسافر نسبت به کلاس پروازی خود مجاز است حداکثر بار با وزن ۵ تا ۷ کیلوگرم را در داخل کابین با خود ببرد. در صورت افزایش وزن بار شما باید میزان اضافه بار را پرداخت کنید.

میزان بار مجاز مسافر در هواپیمایی ماهان

میزان مجاز بار هر مسافر در هواپیمایی ماهان حداکثر ۳۰ کیلوگرم است، همچنین هر مسافر مجاز به حمل یک کیف دستی در پروازهای داخلی و خارجی تا وزن ۵ کیلو گرم و در پروازهای بیزینس کلاس، تا وزن ۷ کیلوگرم است.

میزان بار مجاز مسافر در ایرلاین آسمان

در ایرلاین آسمان شما می‌توانید وسایل شخصی، پول، جواهرات، اقلام با ارزش و مدارک را با خود به داخل کابین ببرید. شما می‌توانید کیف دستی با ابعاد ۵۶ سانتیمتر طول، ۴۵ سانتیمتر عرض و ۲۵ سانتیمتر ارتفاع و تا وزن پنج کیلوگرم را با خود به داخل کابین ببرید. اگر بار شما بیشتر از مقدار ذکر شده است می‌توانید با پرداخت هزینه بلیط یک صندلی اضافه تا میزان ۷۵ کیلوگرم بار را به صورتی که بسته همراه، بزرگتر از پشتی صندلی نباشد، با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

بار مجاز برای معلولین و افراد ناتوان

مسافران ناتوان و معلولان می‌توانند علاوه‌بر بار مجاز، یک صندلی چرخدار معمولی بدون باتری همراه با هر وسیله‌ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند تا حداکثر وزن 20 کیلو را با خود به داخل کابین ببرند.

بار مجاز کودکان و نوزادان در پروازهای خارجی ‌

مقدار بار مجاز برای کودکان زیر 2 سال در مسیرهای داخلی و خارجی 10 کیلوگرم در کنار یک کالسکه‌ی تاشو برای کودکان بالای 2 سال به وزن 30 کیلوگرم است. مسافرین اغلب کلاس‌های پروازی که همراه خود نوزاد دارند می‌توانند یک چمدان برای نوزاد که توسط فرودگاه بررسی و تائید شده با خود به داخل کابین ببرند. ابعاد این کیف نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. و وزن آن نیز باید کمتر از 10 کیلوگرم باشد. علاوه بر این مسافرینی که صندلی نوزاد ندارند می‌توانند در صورت بودن جای کافی در کابین، تخت‌خواب نوزاد یا یک کالسکه‌ی تاشو نوزاد را با خود به داخل کابین ببرند. این مورد باید توسط شرکت هواپیمایی در فرودگاه از نظر اندازه و وزن بررسی و تائید شوند.

اقلام مجاز در داخل کابین هواپیما

مدارک شخصی از جمله گذرنامه

کارت اعتباری، پول، کارت شناسایی، پول نقد، داروهای مورد نیاز براساس مجوز پزشک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عینک طبی یا آفتابی، لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، دوربین، غذای کودک و لوازم بهداشتی.

 

لوازم ممنوعه در کابین هواپیما

لوازم نوک تیز مانند ناخن گیر، چاقو، قیچی، سوهان ناخن و ابزار‌های مغناطیسی، مایعات مانند ژل مو، آب معدنی، نوشیدنی‌های مختلف، خمیر دندان، کرم‌ها، اسپری و عطر‌های مختلف. هر چند که اگر عطر بسته‌بندی شده و از فری شاپ فرودگاه تهیه شده باشد می‌توانید آن را با خود به داخل کابین ببرید.

 

گم شدن بار در هواپیما

اگر بار شما در پرواز گم شود مسئولیت بار شما بر عهده شرکت هواپیمایی است. در قوانین بین‌المللی هزینه خسارت بار گم شده در پرواز‌های داخل کشور آمریکا ۲۵۰۰ دلار و برای پرواز‌های بین المللی با توجه به وزن و سیاست‌های شرکت‌های مختلف هواپیمایی متغیر است. در چنین شرایطی بیمه مسافرتی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

مقررات حمل بار هوایی مسافر و نکات مهم

اگر اشیا قیمتی مانند طلا، پول، دوربین عکاسی و موبایل و لپ تاپ دارید بهتر است آن‌ها را با خود به داخل کابین ببرید و به قسمت بار تحویل ندهید.

اگر به همراه خود لپ‌تاپ و یا پاور بانک دارید، آنها را هرگز در چمدان خود قرار نداده و به قسمت بار هواپیما تحویل ندهید چون به دلایل امنیتی قطعا چمدان شما جا خواهد ماند و اجازه بارگیری به همراه مابقی چمدان‌های مسافران نخواهد داشت. شما تنها می‌توانید لپ‌تاپ و پاوربانک را همراه با خود به داخل هواپیما ببرید.

زمانی که بار خود را به قسمت پذیرش تحویل می‌دهید برچسبی حاوی مشخصات شما روی بار شما زده میشود، این برچسب هویت بار شماست و تا پایان سفر نباید آن را بکنید.

بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی، ورود هر نوع حیوان زنده به داخل کابین هواپیما ممنوع است، حمل حیوان زنده باید از طریق بخش بار هواپیما و براساس قوانین مقررات یاتا انجام شود. در کنار این مورد باید به قوانین کشور مقصد و ترانزیت بار نیز توجه داشته باشید، توجه داشته باشید که حمل حیوان مستلزم پرداخت هزینه است.

کالاهای خطرناک مواردی هستند که ممکن است ایمنی سفر و سلامت مسافران را به خطر بیاندازند، حمل این موارد براساس دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و انجمن شرکت‌های هواپیمایی (IATA) انجام می‌شود. این مورد را نمی‌توانید در کیف یا ساک دستی خود حمل کنید.

 

محل قرارگیری بار داخل کابین هواپیما

باری که همراه خود داخل کابین هواپیما می‌برید یا در زیر صندلی مقابل شما و یا در قفسه‌های بالای سرتان قرار می‌گیرد، هرگز بارتان را در پشت پایتان یا در راهرو خروجی و اضطراری قرار ندهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله مقدار بار مجاز در هواپیما و حمل و نقل هوایی را بررسی کردیم. همچنین میزان بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی را به تفکیک بیان کردیم.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *