پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی

تجارت بین‌المللی می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد، اما برای کسب‌وکارهایی که کالاها را وارد یا صادر می‌کنند، بسیار مهم است که یکی از حیاتی‌ترین مراحل این فرآیند را درک کنند: ترخیص کالا از گمرک. ترخیص کالا از گمرک روشی است که شما باید برای واردات یا صادرات قانونی کالا از مرزهای بین المللی دنبال کنید.

 

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک فرآیند اظهار کالا به مقامات گمرکی هنگام ورود یا خروج از کشور است. افراد یا مشاغل می‌توانند این کار را انجام دهند. کالاهای مشمول ترخیص گمرکی شامل اقلامی هستند که وارد یا صادر می‌شوند و نیز وسایل شخصی و محموله‌های تجاری. هدف از ترخیص کالا از گمرک این است که اطمینان حاصل شود که کلیه حقوق و مالیات‌های وارداتی پرداخت شده و کالاها با کلیه مقررات مربوط مطابقت دارند. برای ترخیص کالا از گمرک، مشاغل یا افراد باید اطلاعات دقیقی درباره محموله، از جمله ارزش، مبدا، مقصد و محتویات آن ارائه کنند.  همچنین ممکن است از مشاغل یا افراد خواسته شود که اسناد پشتیبانی مانند فاکتورها یا بارنامه‌ها را ارائه دهند. هنگامی که ماموران گمرک محموله را ترخیص کردند، می‌توانند آن را برای تحویل آزاد کنند.

 

فرآیند ترخیص کالا از گمرک

بازرسی اسناد

هنگامی که محموله‌ها به یک بندر ورودی می‌رسد، توسط گمرکات مورد بازرسی قرار می‌گیرند. در طول این فرآیند، افسران آژانس دولتی، CBP، اسناد مرتبط با محموله را بازرسی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمام اطلاعات مورد نیاز موجود و دقیق هستند. رایج‌ترین اسناد مورد نیاز برای ترخیص عبارتند از:

مدرک بیمه

فاکتور (مگر اینکه ارزش یک نمونه تجاری کمتر از 25 دلار باشد)

هزینه بندر (در صورت لزوم)

یک لیست بسته‌بندی گواهی مبدا (در صورت وجود)

بارنامه هوایی، بارنامه داخلی، بارنامه از طریق بارنامه و بارنامه اقیانوسی

گواهی بازرسی قبل از حمل و نقل (در صورت وجود)

فاکتور حمل و نقل

هنگامی که CBP تمام اسناد لازم را تأیید کرد، محموله را ترخیص می‌کند.

پرداخت مالیات و عوارض

پس از اینکه محموله شما بازرسی شد و تمام اسناد واردات مورد نیاز بایگانی شد، باید قبل از اینکه گمرک کالا را برای تحویل آزاد کند، هر گونه مالیات یا عوارضی را بپردازید. میزان مالیات و عوارض بدهی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع کالایی که وارد می‌کنید، ارزش اعلامی آن‌ها و قوانین گمرکی قابل اجرا.

به عنوان مثال، اگر شما مسئول پرداخت مالیات و عوارض هستید (به عنوان مثال، اگر محموله شما بدون پرداخت عوارض یا DDU تحویل داده شده است )، باید قبل از اینکه آنها بتوانند کالا را تحویل دهند، برای پرداخت با گمرک در کشور خود هماهنگی کنید.  از طرف دیگر، اگر محموله شما با پرداخت عوارض (DDP) تحویل داده شود، مالیات و عوارض در قیمت کالا لحاظ می‌شوند و نیازی به پرداخت اضافی نخواهید داشت. در هر صورت، آگاهی از هزینه‌های بالقوه واردات کالا ضروری است تا بتوانید بر اساس آن بودجه‌بندی کنید، از جریمه تاخیر در پرداخت جلوگیری کنید و به وضعیت پایان ترخیص کالا از گمرک برسید.

 

سند حمل و نقل

پس از بازرسی و ارزیابی کالا توسط گمرک از انباری که در آن نگهداری شده است خارج می‌شود. فرآیند ترخیص بسته به نوع کالای وارداتی می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً شامل پرداخت هرگونه عوارض گمرکی یا مالیات بدهی است. پس از تکمیل مدارک ترخیص، واردکننده می‌تواند کالا را در اختیار گرفته و به مقصد نهایی منتقل کند.

در برخی موارد کالاها ممکن است به صورت مشروط آزاد شوند، به این معنی که قبل از انتقال به خارج از سایت، باید شرایط خاصی را رعایت کنند. برای مثال، ممکن است مواد شیمیایی سمی قبل از خروج از گمرک نیاز به برچسب گذاری و بسته‌بندی مناسب داشته باشند. در نهایت، هدف فرآیند ترخیص کالا از گمرک تضمین این است که همه کالاهای وارداتی قبل از ورود به بازار داخلی، تمام مقررات قابل اجرا را رعایت کنند.

از صحت اسناد اطمینان حاصل کنید

ترخیص کالا از گمرک می‌تواند پیچیده و زمان بر باشد، عمدتاً اگر با مقررات و رویه‌ها آشنا نباشید. بنابراین، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای دستیابی به یک نتیجه موفق انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد شما دقیق هستند. اطمینان از دقیق بودن اسناد شما شامل اطمینان از اینکه همه اقلام در محموله شما به درستی فهرست شده‌اند و ارزش آنها را به درستی بیان کرده‌اید، می‌باشد. عدم تطابق بین اسناد شما و محتویات واقعی محموله احتمالاً باعث به تعویق افتادن محموله شما می‌شود تا زمانی که مقامات گمرک موضوع را بررسی می‌کنند.

تحویل بسته

در برخی موارد، در صورتی که اشتباهات قابل توجه تلقی شود، ممکن است حتی به طور کامل از ارسال رد شود. به این ترتیب، ضروری است هنگام تکمیل مدارک خود مراقب باشید تا از تاخیر یا مشکلات ترخیص کالا از گمرک جلوگیری کنید.

همیشه قوانین تجارت بین المللی را بررسی کنید

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که با قوانین تجارت بین المللی که در مورد کالاهایی که وارد یا صادر می‌کنید، اعمال می‌شود، آشنا شوید. این قوانین دائما تغییر می‌کنند، بنابراین به روز ماندن در مورد آخرین الزامات ضروری است. علاوه بر این، باید بدانید که خریدار و فروشنده بر سر چه چیزی اینکوترم به توافق رسیده‌اند.

اینکوترم توافق شده تعیین می‌کند که چه کسی مسئول پرداخت عوارض گمرکی و مالیات است و همچنین می‌تواند بر نحوه ارسال کالاهای شما تأثیر بگذارد. اگر نیاز به توضیح دارید از یک متخصص کمک بخواهید. با مقداری آمادگی، می‌توانید با موفقیت روند ترخیص کالا از گمرک را طی کنید.

انتظار چندین بار بررسی ترخیص کالا از گمرک را داشته باشید

هنگام ارسال محموله‌های بین المللی، توجه داشته باشید که کالا باید در هر کشوری که کالای شما باید از آن عبور کند، از گمرک کشور خارج شوند. این بدان معناست که کالاهای شما در هر کشوری تحت بررسی ترخیص کالا از گمرک قرار می‌گیرند و فرآیند تکمیل شده ترخیص کالا از گمرک هر کشور ممکن است دارای الزامات، استانداردها و غیره باشد.

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از ترخیص موفقیت‌آمیز گمرک، انتظار چندین چک است. به این ترتیب، می‌توانید با تمام مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای هر کشور آماده باشید و دقیقاً بدانید که در هر مرحله از فرآیند چه انتظاری دارید. همچنین بهتر است از قبل در مورد الزامات ترخیص کالا از گمرک هر کشور تحقیق کنید تا مطمئن شوید کالای شما از تمام استانداردهای لازم برخوردار است.

انواع اسناد ترخیص کالا عبارتند از:

برگه سبز پروانه یا مجوز گمرکی برای کالای تجاری است.

پته گمرکی  پروانه یا مجوز گمرکی برای کالاهای غیر تجاری می‌باشد.

 

تفاوت بین پته گمرکی و برگ سبز چیست؟

تفاوت این دو روش در این است که برای ترخیص کالا به صورت پته گمرکی نیازی به تنظیم اظهارنامه و ثبت سفارش نیست. اما ترخیص کالا از روش برگ سبز به اظهارنامه گمرکی نیاز دارد.

 

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی به مجوز برای خروج کالای مسافر گفته می‌شود. در اصل حمل و ارسال کالای مسافران تا سقف معین ارزش کالا به مقصد مورد نظر است برای کالاهای مسافری با یک سقف مالی مشخص بارنامه‌ای به عنوان خروج کالا از گمرک صادر می‌کنند. این نوع ترخیص سندی برای خروج کالا از گمرک بدون ثبت سفارش است. زمانی که کالای وارداتی از نظر تعداد و ارزش، کالایی تجاری نباشند و تنها برای مصرف درکارگاه‌های تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی وارد کشور شوند می‌توان به عنوان پته ترخیص کرد. اگر ترخیص کالا با پته انجام شود از کلیه تشریفات گمرکی که در حالت عادی برای تمام کالاهای وارداتی انجام می‌شود معاف می‌شود.

یکی از سریعترین روش‌های ترخیص کالا در گمرک این روش است. اگر قبض انبار دریافت شده باشد و تمام اقدامات لازم برای صدور پته انجام شده باشد کالا می‌تواند در عرض چند ساعت از گمرک ترخیص شده و تحویل مشتری گردد.

 

برای چه کالاهایی از پته استفاده می‌شود؟

اگر کالاهای وارداتی از نظر تعداد، ارزش، حجم و وزن جنبه تجاری پیدا نکنند و به عنوان نمونه وارد شوند این امکان را دارند تا با این روش ترخیص شوند. کالاهایی که از نظر قیمت و تعداد جنبه تجاری ندارند و جهت مصرف در واحدهای تولیدی باشند با گرفتن مجوزهای ضروری امکان ترخیص به صورت پته فراهم می‌شود اما حقوق و دستمزد این کالاها باید پرداخت شوند. این نوع کالاها که در گمرک غیرتجاری تشخیص داده می‌شوند نیازی به کارت بازرگانی و اظهارنامه گمرکی ندارند.

کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از 1000 دلار برای اشخاص عادی به شرط ممنوع نبودن و تجاری نبودن و کالاهایی با ارزش سقف 2000 دلار برای شرکتهای تولیدی و دانش بنیان امکان ترخیص بدون کارت بازرگانی وجود دارد.

برای قطعات یدکی ماشین آلات معاونین فنی حتی تا سقف 20000 دلار نیز بدون دریافت مجوز ثبت سفارش می‌توانند اقدام به ترخیص کالا به صورت پته مسافر و تجاری اقدام کنند.

 

ارزش و حجم کالا برای صدور پته گمرکی

برای این کار سقف ارزشی وجود ندارد در اصل یک نوع پروانه گمرکی است که با اظهارنامه ادغام و اطلاعاتی مختصرتر از اظهارنامه نیاز دارد. براساس بند ب ماده 40 قانون امور گمرکی، کالای مسافری، سوغات، هدیه و همچنین نمونه‌های تجاری به تشخیص گمرک با صدور پته قابل ترخیص است. در اصل سقف ارزش قابل صدور پته به تشخیص گمرک واگذار شده و اصولا بستگی به زمان و تشخیص گمرکات فرق می‌کند.

 

نحوه ثبت پته

در سال‌های گذشته پته به صورت دستی ثبت می‌شد و نیازی به اظهار کردن کالا نبود امام با ابلاغ بخشنامه جدید معاونین فنی گمرک موظف هستند که در صورت تایید پته مسافری و غیر تجاری بودن کالا آن را در سامانه گمرکی به صورت الکترونیکی اظهار کنند.

 

اظهار الکترونیکی در ترخیص کالاهای غیرتجاری

ترخیص با این عنوان در سالهای گذشته به خصوص درصنعت حمل و نقل هوایی با تخلفات زیادی همراه بوده است و بیشتر این تخلفات به دلیل عدم ثبت درست اطلاعات کالاها است. به همین دلیل در حال حاضر در مراحل بازرسی کالا ترخیص شده با پته، سخت گیری بیشتری می‌شود و برای جلوگیری از روند تخلف واردات و صادرات با پته‌های گمرکی اظهار الکترونیکی برای انواع کالا انجام می‌شود.

کالای غیر تجاری در فرایند ترخیص کالا به صورت پته

کالاهای غیرتجاری به کالایی گفته می‌شود که از نظر تعداد و بها جنبه تجاری نداشته باشند و این کالاها بیشتر برای تولیدی‌ها می‌باشند و به عنوان نمونه در نظر گرفته می‌شوند و همچنین ویژگی معامله و کسب سود را ندارند.

 

مزایای پته گمرکی کالا ها

برای این نوع ترخیص نیاز به ثبت سفارش نیست و این در سرعت گرفتن مراحل ترخیص نقش به سزایی دارد.

کالاهایی که با این عنوان شناخته می‌شوند نیازی به کارت بازرگانی ندارند.

 

سخن پایانی

در پایان، ترخیص کالا از گمرک فرآیند اظهار کالا به مقامات گمرکی هنگام ورود یا خروج از یک کشور است. ترخیص کالا از گمرک می‌تواند دلهره آور باشد، اما با دانش و آمادگی مناسب، می‌توانید آن را با موفقیت انجام دهید.  با رعایت این نکات و استفاده از یک کارگزار گمرکی در صورت لزوم، می‌توانید کالاهای خود را به سرعت و کارآمد ترخیص کنید تا فروش آن در بازار جدیدتان آغاز شود.

ترخیص کالا از گمرک معمولا چقدر طول می‌کشد؟

به طور متوسط ترخیص کالا از گمرک کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد. با این حال، بسته به تعداد و نوع محصولات وارداتی، فرآیند بازرسی ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. بنابراین، برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن زمان اضافی در صورت لزوم ضروری است.

آیا پس از ترخیص کالا از گمرک می‌توان محموله را نگه داشت؟

بله، اگر مدارک حاوی اشتباهاتی باشد یا اطلاعات مهمی نداشته باشد، می‌تواند توسط گمرک نگهداری شود، حتی پس از ترخیص آن. این امر می‌تواند باعث تاخیر در تحویل محموله شما شود، بنابراین ضروری است قبل از ارسال آن به گمرک از درست بودن مدارک لازم اطمینان حاصل کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *