چگونه در پروازهایمان اضافه بار نداشته باشیم؟

اضافه بار هواپیما

اضافه بار در فرودگاه برابر است با حمل بیش از حد بار در زمان سفر است. این مشکل می‌‌تواند اتلاف زمان، هزینه و انرژی مسافران را افزایش بدهد و برای پرواز هم خطراتی را ایجاد کند به همین دلیل است که پرواز‌های مختلف داخلی و خارجی بر روی اضافه بار تاکید زیادی دارند و شما بیش از حد مجاز اجازه حمل بار به داخل کابین و بخش بار هواپیما را ندارید.

 

اضافه بار چیست؟

اگر تجربه سفر هوایی داشته‌اید حتما می‌دانید که یکی از اقدامات قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بار برای شماره خوردن و انتقال آن به قسمت بار هواپیما است. در این مرحله وزن بار شما چه  یک چمدان ساده یا بسته‌ای بزرگ اندازه‌گیری می‌شود و براساس نوع بلیط شما، مجاز بودن یا نبودن آن محاسبه می‌شود.

در این شرایط دو حالت وجود دارد، یا بار شما به مقدار مجازی است که در بلیط تعیین شده است و بدون مشکل برای بارگیری در قسمت بار ارسال می‌شود یا اضافه بار می‌خورید، در این شرایط ابتدا باید هزینه بار را پرداخت کنید تا بارگیری بار شما انجام شود. با این توضیحات اضافه بار در فرودگاه را می‌توان این طور معنی کرد که هر مسافر برای سفر هوایی براساس بلیط خود قادر به حمل وزن مشخصی از بار است و اگر بار او از میزان مجاز بیشتر شود، اضافه بار می‌خورد و باید هزینه آن را بسته به شرایط ایرلاین پرداخت کند.

 

تفاوت بار اصلی و بار دستی

قبل از اینکه در مورد اضافه بار در فرودگاه بیشتر بدانید باید با تفاوت انواع بار در سفرهای هوایی آشنا شوید. در سفر با هواپیما هر مسافر دو نوع بار دارد: یک بار، ساک دستی، کیف یا کوله پشتی است که مسافر با خود به داخل کابین هواپیما می‌برد و معمولا شامل وسایل ضروری و گران قیمت و گوشی و لپ تاپ است. استفاده از این کالاهای بار دستی در زمان نیاز مسافر به سادگی امکان‌پذیر است و محل آن کابینی است که بالای صندلی مسافر وجود دارد.

نوع دیگر بار بار اصلی است که بیشتر به صورت چمدان حمل و نقل می‌شود و آن را در بخش بار هواپیما قرار می‌دهند. این نوع بار باید قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بخش بار داده شود تا وزن‌کشی و شماره‌گذاری شود و برای قسمت حمل بار ارسال شود. در بار اصلی امکان قرار دادن هر نوع وسیله‌ای به غیر از کالاهای ممنوعه مانند وسایل تیز، دخانیات، وسایل آتش‌زا وجود دارد.

 

فاکتورهای مهم برای تعیین هزینه اضافه بار

تعداد و وزن بسته ‌ها، مقصد سفر، نوع پرواز (اکونومی یا تجاری) و ایرلاین مورد استفاده، از فاکتورهای مهمی هستند که در تعیین هزینه اضافه بار در فرودگاه نقش دارند. شما با مطلع بودن از این فاکتورها می‌توانید قدم اول برای جلوگیری از اضافه باز در زمان تحویل بار خود را بردارید.

 

میزان مجاز اضافه بار در ایرلاین‌های داخلی چقدر است؟

معمولاً در ایرلاین‌های داخلی ایران میزان مجاز اضافه بار برای پروازهای اکونومی ۲۵ کیلوگرم و برای پروازهای تجاری یا فرست کلاس ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم است. بهتر است با ایرلاین مورد نظر تماس حاصل کنید و اطلاعات دقیق تر دریافت کنید.

اضافه بار در پروازهای اکونومی

میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی در همه‌ی  شرکت‌های هواپیمایی داخلی مساوی و برابر با ۲۵ کیلوگرم است. البته در بعضی پروازها در شرایط خاص تا ۳۰ کیلوگرم هم مجاز است.

اضافه بار در پروازهای تجاری یا فرست کلاس

در پروازهای تجاری یا بیزینس و فرست کلاس که کلاس پروازی بالاتر و خدمات ارائه شده برای مسافران بیشتر است، میزان باری که مسافر بدون پرداخت هزینه اضافی مجاز به حمل آن است بیشتر است. این میزان در پروازهای بیزینس ایرلاین‌های مختلف پروازهای داخلی ۴۰ کیلوگرم و برای پروازهای فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم است. میزان دقیق بار مجاز توسط هر شرکت هواپیمایی داخل بلیط مشخص می‌شود و شما در زمان دریافت بلیت در این مورد ازلاعات کامل را خواهید داشت.

 

میزان مجاز بار دستی

علاوه بر بار اصلی، معمولاً ایرلاین ‌ها به مسافران اجازه می‌دهند تا یک کیف دستی یا کوله پشتی را با خود به داخل کابین هواپیما حمل کنند. برای جلوگیری از اضافه بار در فردگاه  این بار دستی معمولاً باید اندازه و وزن مشخصی تا ۵ یا ۷ کیلوگیرم بسته به نوع پرواز داشته باشد. برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه باید محدودیت ‌ها و مقررات مربوط به بار دستی را رعایت کنید.

 

اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین‌های خارجی چه سقفی دارد؟

در ارتباط با ایرلاین‌های خارجی هم مثل پروازهای داخلی میزان مجاز بار سقفی دارد و با عبور از آن مسافر باید اضافه بار پرداخت کند. بیشتر ایرلاین‌های خارجی برای پروازهای اکونومی ۳۰ کیلوگرم بار را برای مسافران مجاز می‌دانند اما بسته به کشور و نوع ایرلاین در بعضی خطوط هواپیمایی این میزان به ۴۰ کیلوگرم هم می‌رسد. حمل این میزان بار مشروط به تقسیم آن در دو چمدان است قوانین بار هم در مورد وزن بسته و چمدان بلکه در مورد ابعاد آن‌ وجود دارد. به عنوان نمونه در پرواز هواپیمایی قطر، میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به ترتیب ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم است، به شرطی که طول، عرض و ارتفاع بسته بیشتر از ۱۵۸ سانتی‌متر نشود.

در بعضی ایرلاین‌های اروپایی یا آسیایی میزان بار مجاز از ۳۰ کیلوگرم هم کمتر است. به عنوان نمونه در ترکیش ایرلاین بار مجاز در پروازهای اکونومی ۲۰ کیلوگرم و بار مجاز در پروازهای بیزینس ۳۰ کیلوگرم است هر چقدر که وزن بار از این مقدار بیشتر شود، مسافر ملزم به پرداخت هزینه بیشتری است. در  پرواز لوفت‌هانزا مسافران در کلاس اکونومی تنها مجاز به حمل ۲۳ کیلوگرم بار در یک چمدان هستند و در پرواز بیزینس مقدار آن به ۳۲ کیلوگرم به شرط تقسیم بار در دو چمدان هستند.

 

هزینه اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین‌های داخلی و خارجی به چه صورت است؟

اضافه بار در فرودگاه با پرداخت هزینه رفع می‌شود، اغلب شرکت‌های هواپیمایی هزینه بار مجاز روی بلیط حساب می‌شود و در صورت اضافه بار، تنها هزینه بار اضافه در فرودگاه دریافت می‌شود اما برخی شرکت‌ها به طور کلی هزینه‌ای بابت بار روی بلیط دریافت نمی‌کنند و تمام هزینه چه در مورد بار مجاز و چه در مورد اضافه بار را در فرودگاه از مسافر دریافت می‌کنند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی بر اساس قیمت بلیط محاسبه می‌شود و به این صورت است که با حمل هر یک کیلوگرم بار اضافه مسافر باید یک درصد از قیمت بلیط را به عنوان جریمه پرداخت کند اما در شرکت‌های هواپیمایی خارجی هزینه‌ها براساس قوانین آن کشور، نوع بار، مقصد متفاوت هستند. به عنوان نمونه در پرواز ایران به قطر با هواپیمایی قطر ایرلاین، هزینه اضافه بار به ازای هر کیلو بار اضافه ۲۰ دلار است اما همین شرکت برای اضافه بار ایران تا کشورهای جنوب شرقی آسیا برای هر کیلو اضافه بار ۳۰ دلار دریافت می‌کند. بهتر است در زمان تهیه بلیط از آژانس یا شرکت هواپیمایی در مورد هزینه‌ها سوال کنید.

 

چه روش‌هایی برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه وجود دارد؟

اضافه بار برای اینکه امکان خروج بار و حمل آن با هواپیما وجود داشته باشد باید هزینه اضافه بار را پرداخت کنید. اما گاهی‌اوقات این امکان وجود ندارد به عنوان نمونه در سفرهای خارجی ممکن است ارز قابل قبول آن کشور همراه نبوده و پول نقد برای چنج کردن تمام شده باشد یا در پروازهای داخلی ممکن است دسترسی به پول نقد و کارت بانکی در آن لحظه امکان‌پذیر نباشد.

ممکن است فرد به دلیل گران تمام شدن بلیط امکان پرداخت هزینه‌ای اضافه برای حمل بار بیشتر نداشته باشد در این صورت، راهکارهای زیر می‌توانند کمک کننده باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که با محاسبه مقدار بار قبل از پرواز و آشنایی با قوانین بار مجاز هر ایرلاین قبل از بستن و آماده کردن بار، تا حد زیادی می‌توان از مشکل اضافه بار جلوگیری کرد.

تقسیم بار بین همراهان

اگر چمدان‌های خود را برای محاسبه وزن بار تحویل داده‌اید و هشدار اضافه بار دریافت کردید نگران نباشید. می‌توانید بارها را بین دوستانتان تقسیم کنید تا وزن بار به طور متوازن توزیع شود. در این صورت چمدان شما با بلیط فرد همراه محاسبه می‌شود و دیگر اضافه بار ندارید.

ارسال بخشی از بار با شرکت‌های پستی

اگر در سفر خود خرید زیادی انجام داده‌اید و اطمینان دارید اضافه بار می‌خورید باید حمل بار خود  تا مقصد خود را با روشی دیگر انجام بدهید. در صورت امکان بخشی از بار خود را با شرکت‌های پستی ارسال کنید. برخی از شرکت‌‌های پستی امکان ارسال بسته‌‌ها به مقصد سفر را با قیمت مناسب و به صورت ایمن را فراهم می‌‌کنند.

تقسیم بار بین ساک دستی و چمدان

هر مسافر علاوه‌بر باری که در قسمت حمل بار و به صورت بسته یا چمدان دارد، مجاز به حمل مقداری بار با شرایط خاص در داخل کابین هواپیما است. اگر اضافه بار شما چیزی حدود ۲-۳ کیلوگرم است و وسیله زیادی برای حمل در داخل هواپیما با خود به همراه ندارید بهتر است آن مقدار اضافه را در ساک دستی خود بگذارید تا از بار چمدان کم شود و مشکل اضافه بار شما حل شود.

استفاده از خدمات باربری برای جلوگیری از اضافه بار

در صورت داشتن بار زیاد می‌‌توانید از خدمات باربری استفاده کنید و برای جلوگیری از اضافه بار بسته‌‌ها را قبل از سفر به مقصد ارسال کنید، این روش در هزینه و زمان صرفه‌جویی خوبی به همراه دارد.

بررسی دقیق وزن بسته ‌ها قبل از سفر

پیش از رفتن به فرودگاه، وزن بسته ‌ها را با دقت بررسی کنید و از قرار گرفتن وزن چمدان‌ها در محدوده مجاز اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید برخی از اقلام غیرضروری را از چمدان‌ها خارج کنید.

ترفند بالش برای جلوگیری اضافه بار

این ترفند عبارت است از آوردن یک روبالشی پر از لباس به عنوان یک بالش راحت برای استفاده از هواپیما است. بسیاری از مسافران با استفاده از این ترفند با موفقیت از پرداخت هزینه ‌های اضافی برای وزن بیش از حد چمدان‌ها جلوگیری می‌کنند. در واقع یک ویدیوی معروف از یکی از خدمه‌‌های پرواز در تیک ‌تاک این ترفند را مشهور کرد و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با تعداد روزافزون مشتریانی که از این ترفند برای جلوگیری از اضافه بار استفاده می‌کنند، شرکت‌‌های هواپیمایی می‌توانند است جلوی انجام این کار را بگیرند و به مسافران اجازه ندهند که بالش‌‌های خود را به هواپیما وارد کنند.

استفاده از کیسه‌‌های خرید از فروشگاه‌‌های معاف از مالیات

کیسه ‌های خرید از فروشگاه‌‌های معاف از مالیات به عنوان بار دستی لحاظ نمی‌شوند. بر همین اساس، اگر مسافران کالایی را در یک فروشگاه معاف از مالیات خریداری کنند، می‌ ‌توانند از کیسه ‌ای که این فروشگاه‌ها  ارائه می‌ دهند برای اضافه کردن اقلام سنگین تر استفاده کنند. این ترفند برای افرادی که می‌‌خواهند یک آیتم اضافی را به هواپیما ببرند عالی است.

استفاده از لباس‌‌های سنگین در طول سفر، یکی از قدیمی ترین ترفندهای موجود برای جلوگیری از اضافه بار باشد. مسافرانی که لباس‌‌های بزرگ و سنگین خود را در فرودگاه می‌‌پوشند، فضای بیشتری را هم در چمدان خالی می‌‌کنند. اگر هنوز هم نگران وزن چمدان خود هستن، می‌توانید از جیب‌‌های لباس‌های بزرگ خودتان برای پنهان کردن کالاهای بیشتری استفاده کنید.

کوله‌پشتی به جای چمدان کوچک به عنوان بار همراه

استفاده از یک کوله ‌پشتی به جای یک چمدان کوچک به عنوان بار همراه در جلوگیری از اضافه بار مفید است. کادر کارکنان هواپیما همیشه انتظار دارند که کوله ‌پشتی‌‌ها سبک باشند اما در مورد چمدان ‌های کوچک، تصور بر این است که اقلام سنگین تری در آنها قرار دارند و به همین دلیل معمولا چرخ‌ دار هستند.

چمدان‌‌ها سفت هستند و اگر با اشیاء مستطیلی که به طور دقیق مناسب چمدان هستند سفر نکنید، می‌‌توانند حجم زیادی از فضا را اشغال کنند. در مقابل کوله‌پشتی‌‌ها انعطاف پذیرتر هستند و بنابراین می‌‌توانید اشیاء را با کارآیی بیشتری درون آن‌ها قرار دهید. بهترین قسمت ماجرا این است که تقریبا همیشه، مگر اینکه کارمند مورد نظر بیش از اندازه دقیق و سختگیر باشدکوله ‌پشتی مورد توجه قرار نمی‌ گیرند، اما ممکن است درخواست شود که چمدان کوچک بررسی شوند تا ببیند آیا اندازه آن با محدودیت ‌های اندازه مطابقت دارد و سپس وزن آن را هم بررسی کنند.

خرید اقلام مورد نیاز در مقصد

یک راه حل دیگر برای جلوگیری از اضافه بار، خرید کالا و اقلامی که نیاز دارید در مقصد است.

 

قبل از اینکه شروع کنید به گذاشتن حوله، لوازم آرایشی و شامپو که وزن بالایی هم دارند، با محل اقامت‌تان تماس بگیرید. بسیاری از اقامتگاه‌ها این امکانات را فراهم می‌ کنند و استفاده از آن‌ها مانند انجام حرکتی هوشمند در شطرنج است که فضایی در صفحه را آزاد می‌ کند و در جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه موثر است.

پیش‌بینی آب و هوا برای جلوگیری از اضافه بار

شروع سفر هفته ‌ها قبل از حرکت و با یک پیش بینی آب و هوا شروع می‌شود. اگر هوا آفتابی است، ژاکت زمستانی در خانه باقی می‌مانند. اگر برف می‌‌بارد، لباس شنا برای شما مناسب نیست. با استفاده از پیش‌بینی آب و هوا در سفر بعدی خودتان، از هنر سفر با چمدان‌های سبک لذت می‌برید و مشکلی هم برای بار ندارید.

انتخاب ایرلاین مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بار اضافی

هر ایرلاین قوانین خاص خودش را دارد برخی از ایرلاین‌ها اجازه حمل بار دستی بیشتری را به مسافران می‌دهند، در حالی که دیگران نرخ رقابتی برای بار اضافی ارائه می‌‌دهند. شما برای جلوگیری از اضافه بار می‌توانید با بررسی دقیق این قوانین ایرلاین مناسبی را انتخاب کنید.

ایرلاین A به شما اجازه حمل دو بار دستی رایگان را می‌‌دهد اما نرخ‌‌های بلیط‌های آن بالا است، در حالی که ایرلاین B قیمت‌‌های پایینی دارد اما برای یک کیف دستی بیشتر از شما درخواست پرداخت هزینه می‌‌کند. کدام را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ در نیازهای سفر شما است. آیا سبک سفر می‌کنید یا عادت دارید نیمی از لباس ‌های خودتان را همراه خودتان ببرید؟ عادات چمدان ‌بندی شما تصمیم نهایی شما را در اینگونه موارد هدایت می‌کند.

فرایند انتخاب شرکت هواپیمایی مناسب تنها تحقیق در مورد بلیت نیست، توجه به سبک سفر شما، ارزیابی نیازها و تطبیق آن ‌ها با سرویس مناسب است.

 

نتیجه‌گیری

اضافه بار در فرودگاه یکی از اتفاقاتی است که مسافران سفرهای هوایی باید در هر شرایطی آمادگی آن را داشته باشند. این مشکل در بسیاری از موارد با پرداخت هزینه برطرف می‌شود اما شما می‌توانید با بررسی و کمی دقت بودن پرداخت اضافه بار از بروز این مشکل جلوگیری کنید. اگر قصد دارید تا به صورت دائم مهاجرت کنید بهتر است بار‌های خودتان را به صورت جداگانه به مقصد ارسال کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *