پس کرایه یعنی چه؟

پس کرایه

همان طور که از نام این روش مشخص است، پس از آن که محموله و یا کالا بارگیری شد و در مقصد به گیرنده تحویل داده شد، کرایه پرداخت می‌شود و نیازی به پرداخت کرایه پیش از بارگیری و یا هزینه‌ای به عنوان پیش پرداخت هزینه باربری نیست. پس کرایه یکی از خدمات باربری در شرکت‌های حمل و نقل است و برای تمامی سرویس‌های حمل و نقل از مبدا تهران به تمام نقاط ایران استفاده می‌شود. در این مقاله پس کرایه و خدمات پرداخت کرایه در مقصد را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اطلاعات خود در این حوزه تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

 

روش‌های پرداخت کرایه باربری

برای پرداخت هزینه‌های مربوط به باربری مانند هزینه بیمه باربری و هزینه حمل بار، هزینه باسکول، دو روش کلی وجود دارد: پرداخت کرایه پیش از ارسال کالا و پرداخت کرایه پس از ارسال کالا. در ادامه مقاله این دو روش پرداخت کرایه کالا‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

پرداخت هزینه پیش از ارسال کالا

در این روش پیش از اینکه هر اقدامی برای بارگیری کالا انجام شود، لازم است تا تمامی هزینه‌های حمل و نقل توسط گیرنده یا فرستنده کالا به صورت کامل پرداخت شود این روش معمولا مورد استقبال صاحب بار نیستند و اغلب به دنبال موسسه باربری هستند که خدمات پرداخت در مقصد یا پس کرایه را داشته باشند.

 

پرداخت کرایه باربری در مقصد

روش دوم که بهترین و متداول ترین روش برای پرداخت هزینه‌های باربری است پرداخت هزینه‌های باربری به صورت پس کرایه است. در این روش پیش از بارگیری کالا درباره هزینه‌های مربوط به آن صحبت می‌شود اما هیچ هزینه‌ای پیش از تحویل بار در مقصد به راننده و یا شرکت حمل و نقل پرداخت نمی‌شود و تمامی هزینه‌ها پس از دریافت بار و تایید گیرنده بار پرداخت می‌شوند.

چیزی که در این روش باربری باید به آن توجه داشته باشید بارنامه است، بارنامه مانند چکی است که توسط باربری برای صاحب بار و راننده صادر می‌شود و هر چیزی که مربوط به بار و هزینه‌های آن است در آن نوشته می‌شود صاحب بار بر اساس روشی که در بارنامه قید شده است، هزینه‌های باربری را به راننده در مقصد پرداخت می‌کند در غیر این صورت راننده می‌تواند از تحویل دادن بار اجتناب کند و یا اگر راننده درخواست مبلغ بیشتری داشت، صاحب بار می‌تواند به استناد بارنامه از او شکایت کند و بار را تحویل بگیرد.

 

پرداخت کرایه باربری در مقصد

همان طور که بررسی کردیم بهترین روش برای پرداخت هزینه‌های باربری به شکل پس کرایه‌ای است، در شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل تمامی سرویس‌های حمل بار به صورت پس کرایه‌ای هستند. برای نمونه روش دریافت کرایه باربری در شرکت حمل و نقل جهان پیمان بار برای حمل بار آهن آلات از بازار آهن تهران به این صورت است که در ابتدا با توجه به مبدا و مقصد هزینه مربوط به رزرو کامیون تخمین زده می‌شوند سپس با توجه به ارزش مالی بار، هزینه‌های مربوط به بیمه باربری محاسبه می‌شوند و به صاحب بار اعلام می‌شوند، در صورت توافق بارگیری انجام می‌شود و تمامی مواردی که مربوط به کرایه حمل و بیمه آن است در بارنامه ذکر می‌شوند تا راننده بتواند با استناد به آن کرایه خود را در مقصد دریافت کند.

علاوه بر این برای بارهایی مانند آهن آلات نیاز است چند مرحله باسکول انجام شود تا وزن دقیق بار مشخص شود هزینه‌های باسکول توسط راننده پرداخت می‌شود و رسید دریافت می‌شود. صاحب بار و یا گیرنده بار وظیفه دارد تا تمامی هزینه‌های مربوط به بار را بعد از تحویل بار در مقصد به راننده پرداخت کند پیشنهاد می‌کنیم برای محکم کاری از او رسید دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بحث باربری و ارسال کالاهای مختلف از یک نقطه به نقطه دیگر پرداخت کرایه یا هزینه باربری است. روش‌های مختلفی برای پرداخت کرایه و هزینه باربری و حمل و نقل کالاهای مختلف وجود دارد معمولا با توافق فرستنده و گیرنده انجام می‌شود.

 

یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداخت هزینه باربری، پرداخت به روش پس ‌کرایه است. همان طور از نام این روش پرداخت هزینه باربری مشخص است، هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا پس از بارگیری محموله یا کالا و تحویل آن در مقصد پرداخت می‌شود. در اصل در این روش هزینه‌ای به عنوان کرایه پیش از بارگیری محموله یا کالا و ارسال آن به مقصد پرداخت نمی‌شود.

 

پس ‌کرایه چیست؟

پس ‌کرایه یکی از روش‌های رایج برای پرداخت هزینه جابجایی و حمل و نقل کالا در محموله‌های مختلف است. در روش پس ‌کرایه کلیه هزینه مربوط به خدمات حمل و نقل کالا و محموله پس از ارسال در مقصد پرداخت می‌شود. زمانی که گیرنده در مقصد کالا یا محموله را تحویل می‌گیرد کلیه هزینه‌های مربوط به خدمات را پرداخت می‌کند و هیچ هزینه‌ای از فرستنده در مبدا پرداخت نمی‌شود.

پس کرایه چیست
پس کرایه چیست

انواع روش‌های پرداخت کرایه باربری

هزینه‌های باربری و حمل و نقل کالا و محموله‌های مختلف موارد مختلفی از جمله هزینه بیمه باربری، هزینه مربوط به حمل بار، هزینه باسکول را در بر می‌گیرند به طور کلی دو روش برای پرداخت وجود دارد هزینه‌های مربوط به باربری را می‌توان به دو صورت پیش‌ کرایه پرداخت قبل از ارسال کالا یا محموله و پس ‌کرایه پرداخت بعد از ارسال کالا یا محموله پرداخت کرد.

پیش کرایه (پرداخت قبل از ارسال کالا)

در خریدهای اینترنتی فروشندگان  معمولا از این روش ارسال می‌کنند و هزینه ارسال کالا را در زمان خرید محاسبه می‌کنند و از خریدار دریافت می‌کنند.

همان طور که از نام این روش مشخص است، هزینه مربوط به باربری و ارسال کالا یا محموله باید پیش از ارسال کالا به مقصد انجام شود. در این روش پیش از بارگیری یا ارسال کالا یا محموله به مقصد، هزینه‌های مرتبط به باربری و حمل و نقل توسط فرستنده یا گیرنده به صورت تمام و کمال پرداخت می‌شوند. روش پیش کرایه مورد استقبال صاحب بار قرار ندارد و اغلب افراد ترجیح می‌دهند که پس از ارسال کالا یا محموله هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنند. در بعضی خریدهای اینترنتی فروشندگان از این روش ارسال می‌کنند و هزینه ارسال کالا را در زمان خرید محاسبه می‌کنند و از خریدار دریافت می‌کنند.

پس ‌کرایه (پرداخت کرایه باربری در مقصد)

این روش پرداخت هزینه باربری و ارسال کالا بهترین و متداول‌ترین روشی است که برای پرداخت هزینه‌های باربری و ارسال کالاهای مختلف از آن استفاده می‌شود. همان طور که اشاره شد در این روش پرداخت هزینه باربری، پیش از اقدام به بارگیری کالا یا محموله در مورد تمام هزینه‌های مربوط به ارسال کالا صحبت شده است و بین دو طرف توافق می‌شود و هزینه تعیین شده در بارنامه ثبت می‌شود. اما هیچ هزینه‌ای برای باربری به انجام دهنده خدمات از طرف گیرنده یا فرستنده پیش از ارسال و تحویل کالا در مقصد پرداخت نمی‌شود. تمام هزینه‌ها در این روش معمولا توسط گیرنده و در زمان تحویل محموله یا کالا در مقصد پرداخت می‌شوند.

چیزی که در این روش پرداخت هزینه باربری اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد بارنامه است. بارنامه یک برگ چک یا برگه ضمانت است که توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات باربری برای صاحبان بار و کالا صادر می‌شود و تمام اطلاعات مربوط به بار و هزینه‌های مربوط در آن درج می‌شود. در روش پرداخت هزینه باربری به صورت پس ‌کرایه، پس از رسیدن بار به مقصد و تحویل بار، گیرنده بار باید هزینه‌های مربوط به باربری و حمل و نقل کالا را براساس چیزی که در بارنامه قید شده است، پرداخت کند.

تمامی هزینه‌ها در روش پس کرایه توسط گیرنده و در زمان تحویل محموله یا کالا در مقصد پرداخت می‌شوند.

یکی از مزیت‌های بارنامه این است که در صورت عدم پرداخت هزینه درج شده در بارنامه توسط گیرنده، ‌ راننده می‌تواند بار خود را تحویل ندهد. اگر راننده هزینه بیشتری نسبت به بارنامه درخواست کند، صاحب بار می‌تواند با استناد به بارنامه شکایت کند و بار را از او تحویل بگیرد.

پرداخت هزینه باربری به صورت پس ‌کرایه به غیر از جابجایی بار توسط شرکت‌های باربری، توسط فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌شود. تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی خریداران پس از انتخاب و خرید کالای مورد نظر، هزینه مربوط به ارسال کالا پیک را پس از تحویل کالا و در محل از گیرنده دریافت می‌کنند.

 

مزیت‌های سرویس پس ‌کرایه

سرویس پس ‌کرایه بهترین روش پرداخت هزینه‌های باربری و ارسال کالاها است که هم برای راننده و هم صاحب بار سومند است. یکی از مزایای مهم  روش پس ‌کرایه این است که گیرنده بار می‌تواند کالاها را در زمان تحویل به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد اگر آسیب و خسارتی به کالاها وارد شود و مغایرتی بین کالاهای ارسالی و درخواستی وجود داشته باشد، از تحویل گرفتن آن امتناع کند. در این شرایط گیرنده می‌تواند هیچ هزینه‌ای به عنوان هزینه باربری پرداخت نکند حتی به دلیل وارد شدن آسیب یا وجود مغایرت در ارسال کالا، درخواست خسارت کند. اما در روش پیش کرایه به دلیل اینکه تمام هزینه‌ها در هنگام ارسال پرداخت شده، ‌ امکان اعتراض در هنگام تحویل کالا وجود ندارد.

روش دریافت هزینه ارسال کالا به صورت پس ‌کرایه توسط برخی از فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در خریدهای اینترنتی معمولا هزینه ارسال کالا توسط فروشنده به عهده خریدار است، فروشندگان پس از خرید کالای مورد نظر توسط خریدار، آن‌ را در اختیار پست یا شرکت باربری قرار می‌دهند و در انتها خریدار هزینه‌های مربوط به ارسال کالا را در زمان تحویل کالا به باربری یا پست پرداخت می‌کند. استفاده از این روش در فروشگاه‌های اینترنتی نیز مزیت‌هایی به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلب اعتماد مشتری یکی از مزیت‌های روش پس کرایه است. در روش پس ‌کرایه، مشتری به فروشنده اعتماد می‌کند و به این ترتیب ریسک پرداخت اینترنتی به یک شرکت نامعتبر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. سرویس پست پس ‌کرایه برای افرادی که به صورت اینترنتی خرید می‌کنند یک سرویس مفید و کارآمد است.

روش پرداخت هزینه ارسال کالا به صورت پس ‌کرایه برای افرادی که شرایط پرداخت هزینه به صورت آنی با استفاده از کارت‌های بانکی را ندارند بسیار کارآمد است و شرایط را برای آن‌ها آسان تر می‌کند.

 

نحوه محاسبه پس ‌کرایه

نحوه محاسبه پس ‌کرایه برای ارسال کالاها و محموله‌های مختلف پیچیده‌ای نیست. عوامل مختلفی مانند هزینه کرایه باربری، هزینه بیمه‌نامه، هزینه صدور بارنامه، هزینه مربوط به باسکول و وزن‌کشی، هزینه خواب راننده و هزینه کارگر برای بارگیری محموله از مواردی هستند که در محاسبه پس ‌کرایه توسط شرکت‌های خدمات باربری نقش دارند. در ارتباط با فروشگاه‌های اینترنتی و سرویس پست پس ‌کرایه نیز، کالا و مسافتی که جابجا می‌شوند از عوامل تعیین کننده هزینه ارسال هستند.

 

حمل بار به تمام نقاط ایران با پس کرایه

شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل، حمل بار به سراسر ایران از جمله مناطق 22 گانه تهران و حومه، شهرستان‌های شمالی کشور، شهرستان‌های جنوبی کشور، شهرستان‌های شرقی کشور، شهرستان‌های مرکزی کشور، مرز ایران با کشور‌های همسایه، بنادر شمالی کشور، بنادر جنوبی کشور خدمات باربری خود را به صورت پس کرایه به مشتریان ارائه می‌دهد.

برای ارسال بار‌های شهری در تهران و ارسال بار‌های بین شهری از تهران به تمامی شهرستان‌ها به صورت پس کرایه‌ای می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید، ما هواره در تلاش هستیم تا با ارزان ترین نرخ کرایه باربری خدمات خود را به صاحبین بار ارائه کنیم.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *