چگونه هزینه واردات از چین را محاسبه کنیم؟

واردات از چین

در حال حاضر هزینه واردات کالا از چین با توجه به سایر کشور‌ها برای تاجران و صاحبان کالا‌های مختلف به ایران مقرون به صرفه تر است. در حال حاضر روند تجاری بین ایران و چین درهای جدیدی را برای صادرات کالا به چین و واردات کالا از این کشور باز کرده است. براساس آمارهای سال 1402، تجارت بین ایران و چین به 7. 8 میلیارد دلار در حوزه کالاهای غیرنفتی رسیده است. با توجه به  افزایش صادرات و واردات بین دو کشور چین و ایران، شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به دنبال بهترین روش‌ها برای حمل بار خود از چین به ایران هستند تا بار آن‌ها بدون خسارت و آسیب به ایران منتقل شود. در کنار انتخاب بهترین روش حمل و نقل کالا، هزینه حمل و نقل کالاهای خریداری‌شده و محصولات صادراتی، برای تاجران و بازرگانان اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را به صورت کامل با روش‌ و نحوه محاسبه هزینه حمل بار از چین به ایران آشنا کنیم.

 

هزینه واردات کالا از چین به ایران

حمل بار از چین به ایران به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و با توجه به نوع کالا متفاوت است. قبل از انتخاب بهترین روش حمل و نقل کالا باید بدانید که هزینه حمل و نقل کالا از چین به ایران به موارد مختلفی وابسته است و نمی‌توان قیمت و هزینه ثابتی در این حوزه در نطر گرفت و عدد ثابتی را بیان کرد. موارد که می‌توانند در هزینه‌های انتقال کالاهای خریداری شده از چین به ایران اثر گذار باشند و هزینه انتقال کالا را زیاد و یا کم کنند عبارتند از:

روش حلم و نقل انتخاب شده برای بار، بار به صورت دریایی و یا هوایی به ایران منتقل می‌شود.

نوع طبقه‌بندی خطر برای کالای

وزن و حجم کالاهای خریداری‌شده

زمان خرید چه نوع قراردادی امضا شده است و چه بندهایی دارد

چه نوع بیمه‌ایی برای بار ارسالی خریداری شده است

علاوه بر این موارد، باید به هزینه‌های جانبی واردات کالا از چین به ایران نیز توجه داشته باشید تا تجارت مناسبی را پشت سر بگذارید.

هزینه‌های جانبی حمل بار از چین به ایران

برای اینکه به عنوان تاجر و مالک بار بتوانید کالاهای خریداری‌‌شده از چین را به ایران وارد کنید، باید در کنار عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل بار از چین، به هزینه‌های جانبی در این راه نیز توجه داشته باشید. این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

هزینه‌های مربوط به حمل بار از چین تا فرودگاه مبدأ در ایران، هزینه‌های مربوط به تشریفات گمرکی در فرودگاه ایران؛ هزینه‌های بسته‌بندی کالاهای خریداری‌شده؛ هزینه‌های مربوط به بیمه بار؛ هزینه‌های أخذ مدارک؛ هزینه‌های نگهداری کالا در انبار گمرک؛ هزینه‌های مربوط به ترخیص بار از گمرک؛ هزینه‌های انتقال بار از فرودگاه مبدأ (در ایران) تا مقصد نهایی.

 

روش‌های حمل و نقل بار از چین به ایران

همان‌طور که بررسی کردیم حمل و نقل بار از چین به ایران معمولا به صورت دریایی و در برخی از موارد که کالا‌ها حساس هستند و باید در زمان کوتاه به ایران ارسال شوند به صورت هوایی انجام می‌شود مانند مواد غذایی یا دارو‌ها. برای تعیین هزینه واردات بار از چین به ایران شما  باید با روش‌های مختلف حمل کالا از چین به ایران را بدانید.

تا بتوانید با انتخاب روش مناسب برای حمل و نقل بار‌هایتان، بار‌ها را بدون مشکل و آسیب و در زمان مناسب به ایران منتقل کنید. برای حمل و نقل بار از چین به ایران شما می‌توانید از دو روش دریایی و هوایی برای انتقال بار‌های خود استفاده کنید و کالاهای خریداری شده را به ایران منتقل کنید. برای تعیین هزینه حمل بار از چین به مقصد ایران، آشنایی با روش‌های حمل و نقل بار و دانستن جزئیات مربوط به آن‌ها ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوت در ادامه مقاله هر کدام از روش‌های حمل و نقل کالا از چین به ایران را بررسی خواهیم کرد شما باید توجه داشته باشید که انتخاب روش‌ مناسب انتقال کالا‌ها، به شرایط و اولویت‌های شرکت‌های تجاری بستگی دارد.

 

حمل کالا از چین به ایران به روش حمل و نقل دریایی

برای بازرگانان و تاجرانی که برای آن‌ها مدت‌زمان دریافت کالاهای خریداری‌شده و انتقال آن به بازار ایران اولویت ندارد و هزینه تمام‌شده حمل بار برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد، روش حمل و نقل دریایی کالا‌ها انتخاب مناسب تری است. زمانی که وزن محموله شما سنگین و یا کالا‌ها حجم بالایی دارند، روش حمل و نقل  دریایی برای انتقال کالای شما انتخاب مناسب تری است. هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی بار از چین به ایران ارزان‌تر از روش حمل و نقل هوایی کالا‌ها است و در این روش کالا‌ها مهمولا بین  30 تا 35 روز، وارد گمرک ایران می‌شوند. و به خاک ایران می‌رسند. معمولا این کالا‌ها به گمرک بندر عباس منتقل می‌شوند.

البته در انتخاب روش حمل و نقل  دریایی کالا‌ها نیز سه روش متفاوت وجود دارد و شما می‌توانید روش منلسب با شرایط و کالاهای خود را در نهایت انتخاب کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

حمل فول کانتینر FCL

حمل خرده‌بار LCL

حمل فله‌ای Break Bulk

حمل دریایی بار از چین با روش فول کانتینر یا FCL

یکی از راه‌های واردات از چین به ایران  استفاده از روش حمل دریایی فول کانتینر است. از این روش برای حمل و نقل بارهای سنگین و حجیم استفاده می‌شود که معمولا مساحت یک کانتینر را به خود اختصاص می‌دهند. در این روش، کل ظرفیت کانتینر به یک شرکت وارداتی اختصاص داده می‌شود اما این روش زمانی کاربرد دارد که کل بار شما به اندازه ظرفیت کانتینر باشد. در این روش، کانتینرهای 40 فوت (FCL) برای حمل بار اجاره داده می‌شوند. شرکت وارداتی که بار زیادی دارد، می‌تواند برحسب ظرفیت کانتینر و میزان کالاهای خود، یک یا چند کانتینر را اجاره کند. توجه داشته باشید که در زمان دریافت بارنامه، باید برای هریک از این محموله‌ها بارنامه جدا درخواست کنید تا در گمرک برای تحویل گرفتن بار‌ها دچار مشکلی نشوید.

 

حمل با کانتینر خرده بار (LCL) از چین

یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل دریایی بار برای انتقال کالا از چین به ایران، استفاده از کانتینرهایی است که برای ارسال خرده‌بار اختصاص داده می‌شوند. این کانتینرها 50درصد از کانتینرهای FCL کوچک‌تر هستند و ظرفیت آن‌ها 20 فوت است این نوع کشتی‌های کوچک برای تاجرانی که بار کمتری دارند انتخاب مناسب و مقرون به صرفه تری هستند.

با توجه به اهمیت هزینه‌های حمل و نقل کالا‌ها  از چین به ایران، شما می‌توانید بخشی از ظرفیت کانتینر را اجاره کنید، بخش دیگر کانتینر نیز به حمل بار سایر تاجران اختصاص داده می‌شود در نتیجه شما هزینه کمتری در نهایت پرداخت خواهید کرد.

شما می‌توانید حداقل یک CBM (یک متر مکعب) را برای حمل کالاهای خود اجاره کنید، حتی زمانی که حجم و وزن کالای شما از این مقدار کمتر باشد، بازهم باید هزینه کامل یک CBM را پرداخت کنید و کمتر از آن فضایی به بار شما در کانتینر داده نمی‌شود. حداکثر وزن اجاره در کانتینر نیز برابر CBM یک تن (1000 کیلوگرم) است. اگر میزان وزن بار شما بیشتر از این مقدار باشد، باید هزینه اجاره دو CBM را پرداخت کنید. برای نمون، اگر وزن کالای شما به‌جای 1000 کیلوگرم 1300 کیلوگرم باشد شما باید اجاره دو CBM را پرداخت کنید.

 

حمل بار فله‌ای (Break Bulk) از چین

در این روش  از جمل و نقل بار شما می‌توانید کالاهای خریداری‌شده خود را بدون بسته‌بندی و به‌صورت فله‌ای به ایران وارد کنید. اما واردات کالا از چین به روش فله‌ای برای محصولاتی کاربرد دارد که خود به‌صورت فله هستند. برای مثال، مخازن، تجهیزات بسیار بزرگ صنعتی، مواد معدنی و یا خاک از جمله کالاهایی هستند که از ابتدا به صورت فله‌ای به فروش می‌رسند.  با توجه به اینکه این محصولات توسط دولت‌ها مبادله می‌شوند حمل آن‌ها نیز توسط دولت‌ یا شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود و معمولا به صورت خصوصی وارد کشور نمی‌شوند.

 

حمل بار از چین به ایران با روش هوایی

دومین روش حمل و نقل کالا از چین به ایران، حمل و نقل کالا به صورت هوایی است. این روش زمانی کاربرد دارد که هزینه حمل بار برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد و بیشتر به سرعت انتقال محموله توجه داشته باشید. پست هوایی معمولا پس از 7 تا 10 روز کالاهای خریداری‌شده شما را از چین وارد به  ایران می‌کند. سپس شما باید رویه گمرکی و ترخیص کالا‌ها را پیش ببرید تا کالاهای شما از گمرک فرودگاه ترخیض شوند. روش حمل و نقل هوایی کالا برای کالاهای سبکی که کمتر از 1500 کیلوگرم وزن دارند روش مناسبی است. به همین دلیل اگر حجم کالا‌های شما سنگین تر از این مقدار است به شما پیشنهاد میکنیم روش حمل و نقل دریایی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب کنید. اما اگر کالاهای شما فاسدشدنی هستند و باید سریع به مقصد ارسال شوند حمل و نقل هوایی کالا برای شما روش مناسب تری است.

 

هزینه حمل و نقل هوایی کالا از چین  به ایران

با توجه به سرعت بالای حمل و نقل بار به صورتهوایی، اغلب بازرگانان ایرانی ترجیح می‌دهند از این روش برای واردات کالاهای خود از چین به ایران استفاده کنند باید توجه داشته باشید که هزینه این روش ببراساس وزن کالا، فرودگاه مبدأ و خط هوایی متفاوت است. در این روش انتقال کالا با توجه به وزن کالا تعیین می‌شود. البته برای برخی کالاها که وزن کم اما حجم زیادی دارند، هزینه حمل براساس وزن حجمی تعیین می‌شود.  توجه داشته باشید که فرودگاه نیز برای ورود کالاهای وارداتی از چین قیمت متفاوتی را برای هر کیلو بار هوایی تعیین می‌کنند.

چگونه می‌توان هزینه واردات کالا از چین را محاسبه کرد؟

محاسبه هزینه واردات کالا از چین شامل قیمت کالا، هزینه حمل و نقل، بیمه، گمرک و عوارض و سایر هزینه‌های مربوطه است.

هزینه حمل و نقل کالا از چین را چگونه محاسبه کنم؟

هزینه حمل و نقل کالا از چین به عوامل مختلفی مانند وزن، حجم، مسافت، نوع حمل و نقل و شرکت حمل و نقل وابسته است.

چگونه هزینه بیمه واردات کالا را محاسبه کنم؟

هزینه بیمه واردات کالا معمولاً بر اساس ارزش کالا و نوع بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید، محاسبه می‌شود.

چگونه می‌توان هزینه گمرک و عوارض واردات را محاسبه کرد؟

هزینه گمرک و عوارض واردات بسته به نوع کالا، رده گمرکی آن، نرخ گمرکی و نرخ عوارض مربوطه محاسبه می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *