کوتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاژ چیست

شماره کوتاژ یکی از اصطلاحات مهم در حمل و نقل بین‌المللی است که هر تاجر و بازرگانی باید با آن آشنا باشد. شماره کوتاژ شماره‌ای است که پس از ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL به کالا‌ها داده می‌شود. این شماره در تجارت جهانی کاربردهای بسیاری دارد، در ادامه مقاله این شماره و کاربردهای آن و نیز نحوه دریافت کوتاژ آشنا خواهیم شد اگر قصد فعالیت در حوزه واردات کالا به صورت بین المللی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

کوتاژ چیست؟

کوتاژ یک شماره هشت‌رقمی است که در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک و حتی تحویل آن از انبار گمرک  مورداستفاده قرار می‌گیرد، این کد ۸ رقمی به‌منظور شناسایی کالای شما استفاده می‌شود این شماره‌ سریال شناساگر کالا در گمرک است و استعلام کالا با استفاده به کمک این شماره برای تاجر و صاحب بار امکان پذیر می‌شود.

 

شماره کوتاژ چیست؟

برای ترخیص کالا از گمرک ابتدا باید کالا در سامانه EPL (Electronic Packing list) اظهار شود، پس از اظهار کالا در این سامانه، فرم اظهارنامه قفل می‌شود و یک شماره یکتا و منحصربه‌فرد به آن اختصاص داده می‌شود، به این شماره، اصطلاحاً شماره کوتاژ گفته می‌شود. هدف از استفاده و طراحی این شماره اظهار کالاهای گمرکی است. به کمک این شماره گمرک به‌راحتی می‌تواند کالاهای صادراتی و وارداتی را بررسی کند تا محموله‌ای که در اظهارنامه ثبت شده است با آنچه در گمرک ترخیص می‌شود همسان  و باری به صورت قاچاق وارد کشور نشود.

 

نام‌های دیگر شماره کوتاژ چیست؟

برای این شماره نام‌های دیگری مانند شماره‌سریال کوتاژ و سریال اظهارنامه هم استفاده می‌شود و وجود دارد. درواقع در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک برای پیگیری فرایند کار، به این شماره (یک شماره هشت‌رقمی) نیاز است. ممکن است، شاید این پرسش برای شما پیش‌آمده باشد که کوتاژ صادراتی چیست و کوتاژ وارداتی چیست؟ این دو اصطلاح اسامی دیگر این شماره هستند که به کالاهای وارداتی و صادراتی تعلق می‌گیرند و از طریق آن‌ها می‌توان مراحل ترخیص کالا را ادامه داد.

 

کاربردهای شماره کوتاژ چیست؟

هنگام بازبینی کالا بعد از خروج کالا

پیگیری صفر تا صد فرآیند ترخیص کالا از گمرک

پیگیری مجوزها تا زمان حمل و خروج کالا

برای اعتراض یا شرکت در کمیسیون‌های گمرکی

 

چگونه شماره کوتاژ دریافت کنیم؟

دریافت شماره کوتاژ با ثبت اظهارنامه گمرکی امکان‌پذیر است، ثبت اظهارنامه گمرکی از مهم‌ترین مراحل برای ترخیص کالا از گمرک  است. در حالح اضر باتوجه‌به الکترونیکی شدن روند تشریفات گمرکی، برای ثبت اظهارنامه لازم است در سامانه EPL اظهار خود را ثبت کنید. پس از ثبت اظهارنامه، اطلاعات قفل شده و به کالای اظهار شده یک شماره اختصاصی تعلق می‌گیرد که به این شماره‌سریال اظهارنامه یا شماره کوتاژ گفته می‌شود. پس از دریافت این شماره برای پیگیری امور کالا باید به مأموران گمرکی این شماره را ارائه کنید.

 

به چه روشی اظهارنامه گمرکی ثبت کنیم؟

اظهارنامه گمرکی سندی است که از طریق آن صادرکننده یا واردکننده کالا به گمرک اطلاع می‌دهد که قصد ورود یا خروج چه کالایی دارد، از طریق اظهارنامه می‌توان عوارض و مالیات خروج کالا را محاسبه کرد. برای تنظیم اظهارنامه نیازی به مراجعه حضوری نیست و تنها کافی است وارد سامانه EPL بشوید و اظهارنامه را تحویل دهید. برای ارائه اظهارنامه لازم است صاحب کالا یا نماینده قانونی او مدارکی را ارائه بدهد. از مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه: بارنامه، ترخیصیه، مجوزهای قانونی، کارت بازرگانی، گواهی خرید کالا، گواهی مبدأ هستند. پس از تنظیم اظهارنامه بر اساس نوع کالا مبلغی جهت ثبت دریافت می‌شود. صاحب کالا یا نماینده قانونی او باید این مبلغ را پرداخت کند، از ثبت اظهارنامه و پرداخت وجه، کالا توسط بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت عدم مغایرت ترخیصیه کالا صادر می‌شود.

 

دریافت کد کوتاژ گمرکی

برای دریافت کد کوتاژ گمرکی که پیش از ترخیص کالا صادر می‌شود. شما ابتدا به یک اظهارنامه گمرکی نیاز دارید پس از مراجعه به سایت EPL و ثبت‌نام ثبت اطلاعات که باید نوع کالا و صاحب کالا درج شود پس از واردکردن این اطلاعات کد کوتاژ به محصول شما تعلق می‌گیرد، این کد منحصربه‌فرد و برای اظهارنامه ثبتی شما است. از سوی دیگر، کد کوتاژ در موقعیت‌هایی همچون ثبت شکایت یا شرکت در کمیسیون‌های گمرکی نیز کاربرد دارد.

 

به چه صورت  ارز حاصل از صادرات را دریافت کنیم؟

دریافت ارز حاصل از صادرات به سه روش امکان‌پذیر است:

روش اول: فروختن ارز حاصل از صادرات یا به‌اصطلاح کوتاژ صادراتی  به افرادی که می‌خواهند جنسی  از خارج کشور به ایران وارد کنند. شما شماره کوتاژ صادراتی که دریافت کرده‌اید را به‌عنوان یک وارد کننده در داخل سازمان جامع تجارت بفروشید.

روش دوم: در مقابل صادراتی که می‌کنید واردات هم انجام دهید و از کوتاژ صادراتی برای  واردات کالا خود استفاده کنید.

روش سوم: کوتاژ صادراتی که دارید را به یک صراف بفروشید برای این کار به سامانه جامع تجارت بروید در این سایت تعداد زیادی صراف است که درخواست خرید کوتاژ صادراتی و ارز صادراتی شما را قبول می‌کنند. در این روش شما درخواست آن‌ها را قبول کنید و ارز حاصل از صادرات رو به‌صورت ریالی دریافت کنید.

کوتاژ
کوتاژ

کاربردهای کوتاژ گمرکی چیست؟

اشما به‌عنوان یک تاجر از زمان بارگیری محموله در گمرک تا زمان ترخیص و حمل کالا به مقصد به شماره کوتاژ نیاز خواهید داشت. به‌طور‌کلی، کاربردهای کوتاژ عبارت‌اند از:

پیگیری مجوزها تا پایان مراحل ترخیص و خروج کالا

از ابتدا تا انتهای فرآیند ترخیص بار و تحویل محموله به انبار

در زمان بازبینی کالا در زمان ورود یا خروج از گمرک

برای ثبت اعتراض در گمرک و شرکت در کمیسیون‌های مربوطه

مهم نیست که شما قصد تجارت کالا با چه روش حمل‌و‌نقلی را داشته باشید؛ در‌هر‌صورت همه بازرگانان محترم پس از استعلام حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی و انتخاب بهترین گزینه، برای اتمام مراحل ترخیص کالاهای تجاری خود از گمرک به کد 8 رقمی کوتاژ نیاز دارید.

 

نحوه دریافت شماره کوتاژ وارداتی و کوتاژ صادراتی چیست؟

شما باید در ابتدا فرایند واردات کالا برای ثبت اظهارنامه در گمرک باید در سامانه EPL نام‌نویسی کنید. پس از قفل شدن اطلاعات در این سایت یک شماره اختصاصی برای محموله شما صادر می‌شود که در‌واقع همان شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی است. برای مثال اگر قصد واردات اسباب بازی به کشور را دارید؛ زمانی که برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید، ماموران گمرکی محموله شما را فقط با کد کوتاژ شناسایی می‌کنند.

 

آشنایی با مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه در گمرک

بازرگانان با‌تجربه می‌دانند معنی کوتاژ چیست و با اهمیت ثبت اظهارنامه در گمرک آشنا هستند برای ثبت کالا در گمرک باید مدارک خود را از قبل آماده کنید تا فرآیند ترخیص محموله شما زودتر انجام شود از‌جمله مدارک لازم برای تنظیم اظهارنامه  می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کارت بازرگانی

بارنامه

بیمه‌نامه

ترخیصیه

گواهی مبدا

اظهارنامه واردات قطعی

گواهی و فاکتورهای خرید کالا

مجوزهای ثبت سفارش

پس از تنظیم اظهارنامه بر‌اساس نوع کالا مبلغی از شما دریافت می‌شود. شما می‌توانید پس از ارائه این مدارک و انجام کامل مراحل ترخیص، محموله تجاری خود را از گمرک تحویل بگیرید بهتر است برای تسریع انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک درباره اینکوترمز یا اصطلاحات تجارت بین‌الملل مطالعه کنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

شماره کوتاژ با چه نام‌های دیگری شناخته می‌شود؟

این شماره را در دنیای تجارت بین‌الملل با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند. برای مثال این شماره  به نام سریال اظهارنامه، سریال کوتاژ و کد کوتاژ هم شناخته می‌شود؛ بنابراین اگر پس از حمل و نقل بین المللی به انگلیس در برگه‌ها و مجوزهای وارداتی یا صادراتی خود با این نام‌ها مواجه شدید همان شماره کوتاژ هستند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در کشور در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار به سراسر جهان فعالیت می‌کنند. توصیه می‌کنیم که برای حمل کالاهای تجاری خود شرکتی معتبر و خوش‌نام را انتخاب کنید تا خیال شما بابت تحویل سالم و به‌موقع محموله به مقصد راحت باشد.

 

استعلام شماره کوتاژ

کوتاژ وارداتی اطلاعاتی است در برگیرنده مشخصات محصول، تعداد واحدهای مورد نیاز، قیمت و شرایط خرید آن محصول. با درخواست کوتاژ وارداتی، اطلاعات دقیقی درباره محصول مورد نظر برای واردات به دست می‌آید. این اطلاعات به عنوان مبنایی برای بررسی قیمت و شرایط تجاری با فروشندگان و تامین‌کنندگان در کشورهای دیگر استفاده می‌شوند، کوتاژ صادراتی به معنای ارائه اطلاعاتی درباره محصول، تعداد واحدهای قابل صادرات، قیمت و شرایط فروش به خارج از کشور است. با استفاده از کوتاژ صادراتی، کسب‌وکارها می‌توانند بازارهای جدید را بررسی کنند و اقدام به عقد قراردادهای صادراتی با مشتریان خارجی جدید و گسترش روابط تجاری کنند. استعلام شماره کوتاژ به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز برای واردات و یا صادرات محصولات مورد نظر را دریافت کنید و سپس با فروشندگان و مشتریان بین‌المللی آن محصولات ارتباط برقرار کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *