انواع بیمه باربری حمل و نقل و خسارت‌های تحت پوشش آن

بیمه باربری

بیمه باربری یکی ازانواع مهم بیمه در حوزه باربری کالا است که به موجب آن شرکت بیمه‌گر متعهد می‌شود تا کالاهای شما را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار دهد. شما در قبال این پوشش بیمه مبلغی را به شرکت بیمه‌گر پرداخت و شرکت تعهد می‌کند تا اگر در حین حمل و نقل کالا مشکلی برای کالاهای شما ایجاد شد خسارت ایجاد شده را جبران کند.

 

بیمه باربری چیست؟

بیمه همه خطراتی که سبب آسیب رسیدن کالاها در حین ترانزیت، صادرات و واردات کالا و یا حمل و نقل داخلی بارها می‌شوند را در بر می‌گیرد. بیمه حمل و نقل خسارت‌هایی را جبران می‌کند که ممکن است بر اثر اشتباهاتی رخ دهند که شامل آسیب‌دیدن یا گم شدن بارها شود. مهم نیست که بارها به چه صورت جابجا شده باشند، تمامی انواع روش‌های حمل و نقل تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد مگر اینکه شما برای بیمه کردن کالاهای خود اقدام نکرده باشید در این صورت در صورت بروز خسارت تمامی ضررهای جبران شده را باید به تنهایی جبران و شرکت بیمه‌گر هیچ تعهدی در قبال کالاهای شما ندارد.

در ادامه مقاله انواع بیمه باربری را بررسی خواهیم کرد و هزینه بیمه و عواملی مانند ارزش کالا، مسیر، زمان و حمل و نقل که اثرگذار در حق بیمه هستند را نیز شرح خواهیم داد. یکی از مهمترین مزایای بیمه باربری این است که از اموال شما مراقبت می‌کند به طوری که اگر بیمه نداشته باشید مجبور می‌شوید کل هزینه مالی را در صورت بروز خسارت، خودتان پرداخت و جبران کنید.

 

انواع بیمه باربری

از زیان همگانی چه می‌دانید؟

یکی از قوانین موجود در حوزه حمل و نقل دریایی، زیان همگانی است که بر مبنای آن همه طرف‌های دخیل در یک سفر دریایی هر خسارتی که با قربانی کردن داوطلبانه بخشی از کشتی یا اجناس آن برای نجات در موارد اضطراری صورت بگیرد را به تناسب بین یکدیگر تقسیم می‌کنند. در واقع هزینه زیان ایجاد شده بین همه افراد سرشکن می‌شود و تنها یک فرد نیاز نیست به صورت تنهایی خسارات را جبران نماید.

 

بیمه اتکایی (Reinsurance) چیست؟

بیمه اتکایی نیز نوعی قرارداد است که به وسیله آن شرکت بیمه قسمتی از تعهدات بیمه مازاد بر ظرفیت فنی و مالی خود را مجدداً نزد شرکت با شرکت‌های بیمه دیگر بیمه می‌کند یعنی شرکت بیمه، خود بخشی از کالاهای شما را توسط یک شرکت بیمه دیگر بیمه می‌کند و این کار نیاز نیست توسط شما انجام شود.

 

بارنامه

بارنامه یک اوراق بهادار است که از طرف شرکت کشتیرانی صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی مانند مشخصات کالا، نام آدرس گیرنده و فرستنده کالا، میزان کرایه حمل، تعداد و وزن کالا در آن درج می‌شود و به‌عنوان رسید دریافت كالا و سند مالكیت آن تلقی میشود.

 

 بیمه حمل ‌و نقل داخلی

بیمه حمل و نقل داخلی برای بارهایی که مبدا و مقصد آنها داخل کشور است و معمولاً به صورت زمینی و یا هوایی جابجا می‌شوند ارائه می‌شود و خطرات مربوط به حمل و نقل را به صورت جداگانه تفکیک و نحوه پرداخت آن هم این است که مبلغ خسارت در طول پروسه بارگیری و حمل و نقل و تخلیه پرداخت می‌کند.

 

بیمه حمل ‌و نقل بین‌المللی

این نوع از بیمه باربری برای تجارت خارجی استفاده می‌شود. به همین علت باید قراردادهای صادرات و واردات کالا و نیز اجناس را به خوبی رعایت کنید این شرایط و قوانین مقررات برای هر کشور متفاوت هستند و شبیه بیمه نامه‌های داخلی هستند که شامل بیمه باربری ترانزیت، وارداتی و صادراتی است.

 

بیمه باربری ترانزیت

این بیمه نیز یکی از انواع بیمه باربری کالا است که خسارت‌هایی که کالا در طی فرایند بسته‌بندی، بارگیری و حمل و نقل یا تخلیه در انبار طول حرکت متحمل می‌شود را تحت پوشش قرار می‌دهد. علاوه بر این آسیب و خرابی اجناس در زمان تصادف، انفجار، آتش‌سوزی‌های غیرعمد، سرقت و خسارت‌های مخرب را پوشش می‌دهد. بیمه باربری ترانزیت برای افرادی مفید است که مرتب اجناس و کالاها را در مسافت‌های طولانی حمل می‌کنند. اگر باری را از یک کشور حمل و پس از توقف در ایران قصد دارید آن را به یک کشور دیگری ارسال کنید، بهتر است از پوشش بیمه باربری ترانزیت کالا استفاده نمایید.

 

بیمه باربری وارداتی

در این نوع از بیمه باربری مبدا کالا خارج از کشور و مقصد آنها در داخل خاک ایران است. اگر در حین حمل بار حادثه‌ای به دلیل سهل انگاری کارگران ایجاد شود و بار شما آسیب ببیند خسارت آن توسط شرکت بیمه جبران می‌شود. این نوع از بیمه باربری به صورتی است که انواع روش‌های حمل و نقل کالا را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

 

بیمه باربری صادراتی

بیمه باربری برای کالاهای صادراتی برعکس بیمه باربری وارداتی است. به طوری که کالاها در این نوع از بیمه از داخل کشور حرکت کرده و به یک کشور دیگر منتقل می‌شوند. این بیمه مسئولیت عواملی مانند آتش‌سوزی، سرقت تصادف، واژگونی، تخلیه و بارگیری را بر عهده می‌گیرد و بهای بیمه آن را می‌پردازد.

 

بیمه باربری زمینی

بیمه باربری زمینی برای کالایی که به صورت زمینی حمل و نقل می‌شوند به کار برده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست در این روش کالاها به صورت زمینی جابجا می‌شوند و خطراتی که مربوط به وسایل حمل و نقل زمینی از قبیل کامیون و سایر وسایل کوچک می‌شوند را تحت پوشش قرار می‌دهد و دامنه فعالیت آن نیز در داخل کشور است به همین دلیل به عنوان بیمه ملی نیز شناخته و کاربرد دارد.

 

بیمه باربری دریایی

شرایط نامناسب آب و هوایی غیرقابل پیش بینی است و اگر به صورت درست و اصولی کالاهایتان بسته‌بندی نشوند  ممکن است در حین طوفان یا باران شدید دچار آسیب گردند. بیمه باربری دریایی از انواع بیمه باربری است که تاجران می‌توانند برای حمل و نقل کالای خود به صورت دریایی از آن استفاده کنند در این صورت اگر بار شما در بارگیری و تخلیه دچار آسیب شود تحت پوشش بیمه قرار دارد. این بیمه به مرزهای کشور محدود نیست و حمل و نقل بین‌المللی را نیز شامل می‌شود.

 

انواع بیمه باربری و حمل و نقل براساس پوشش

‌بیمه‌نامه از بین‌ رفتن‌ تمامی‌ كالا: بیمه Total Loss عملاً در دنیا منسوخ شده و کاربرد چندانی ندارد و درحال حاضر به بیمه گمرکی و یا بیمه تشریفات شهرت پیدا کرده است. براساس شرایط این بیمه‌نامه شرکت بیمه‌گر زمانی اقدام به جبران خسارت بیمه‌گذار می‌کند که تمامی کالا و محموله در جریان حمل آسیب دیده باشند و علت آسیب دیدگی از خطرات دریایی باشد. به همین دلیل اگر بخش عمده کالا از بین رفته و صرفاً بخش کمی از آن باقی مانده باشد بیمه‌گر تعهدی برای جبران خسارت کالا ندارد.

براساس مصوبه هیئت وزیران کالای صادراتی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و چون عرف بر این است که خریدار پوشش بیمه‌ای را متناسب با کالای خود تهیه کند، این پوشش بیمه‌ای صرفاً به صورت تشریفاتی و برای ترخیص کالا برای عملیات صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مجموعه شرایط A: بیمه باربری با کلوز A  کاملترین نوع بیمه حمل و نقل است و بیشتر برای کالاهای حساس و آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیمه کلیه خطرات به جزء بند‌های 4، 5، و 7 را که موجب زیان و یا آسیب به مورد بیمه می‌گردد، تحت پوشش قرار می‌دهد.

خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمه كلوز B

تمامی خطرات ذكر شده در مجموعه شرایط C.

زلزله، آتشفشان یا صاعقه.

به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی.

ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفظه كالا، کانتینر یا محل انبار.

 

خطرات تحت پوشش بیمه كالا با كلوز C

‌آتش‌سوزی یا انفجار.

به گل نشستن، زمین گیرشدن، برخورد با كف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن كشتی یا شناور.

واژگون شدن یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط.

تصادف یا برخورد كشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب.

تخلیه كالا در بندر اضطراری.

فدا کردن كالا در جریان زیان همگانی.

به دریا انداختن كالا برای سبک‌سازی.

خسارت همگانی.

مسئولیت مشترک در تصادف.

 

مزیت دریافت بیمه باربری چیست؟

شما می‌توانید با داشتن این نوع بیمه بدون ضامن وام دریافت کنید و همچنین شما می‌توانید با استفاده از این بیمه از پوشش‌های بیمه‌ای استفاده نمایید.

 

مدت اعتبار بیمه‌نامه: مدت اعتبار بیمه نیز به صورت یک فاصله زمانی از شروع و پایان تاریخ تعیین می‌شود و البته مدت اعتبار آن نیز قابل تمدید و مجموعاً به صورت ۱۵ روز از ابتدا در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *