بارگیری و تخلیه بار | مراحل بارگیری در حمل‌ دریایی

بارگیری در حمل‌ دریایی

بارگیری و تخلیه کالا به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای حمل و نقل کالا از مبدا تا مقصد انجام می‌شوند. بارگیری و تخلیه کالا اهمیت زیادی در انتقال کالاها از مبدا به مقصد خصوصا در حمل و نقل دریایی دارند و باید به بهترین شکل ممکن توسط شرکت‌های متخصص و افراد با تجربه انجام شوند. برای بارگیری و تخلیه کالاها با توجه به نوع محموله و مقصد از روش‌های مختلفی از جمله حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی استفاده می‌شود. یکی از معیارهای مهم در سودآوری یک تجارت، انتخاب بهترین روش برای بارگیری کالاها است.

بارگیری و تخلیه کالا یکی از بخش‌های اصلی تجارت شناخته می‌شود چه تجارت شما بزرگ باشد و چه کوچک. به همین دلیل مهم است و انتخاب شیوه‌ای نامناسب برای حمل و نقل کالا سبب خسارت‌های زیادی برای محموله و شما به عنوان صاحب بار می‌شود.

 

نحوه بارگیری و تخلیه کالا

فعالیت‌هایی که برای حمل و نقل کالا از یک مبدا مشخص به مقصدی مشخص انجام می‌شوند، بارگیری و تخلیه کالا نام دارد. امکان دارد این حمل و نقل بین چند نقطه مختلف انجام شود اما در حالت کلی قوانین بارگیری و تخلیه کالا تغییر نمی‌کند. بارگیری و تخلیه کالا توسط ابزار و وسایل مختلفی انجام می‌شود به عبارت دیگر این روش ابزار و تجهیزات خاص خود را دارد. علاوه بر این نیروی انسانی در بارگیری و تخلیه کالا نقش مهمی دارد. در این حیطه افراد با تجربه فعالیت می‌کنند که بارگیری و تخلیه کالا را به حرفه‌ای‌ترین روش ممکن انجام می‌دهند.

فرایند بارگیری و تخلیه کالا بر‌اساس نوع کالا با ابزار و وسایل حمل و نقل مختلفی انجام می‌شود. مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی ارکان اصلی فرآیند حمل و نقل محسوب می‌شوند که گاهی براساس شرایط و نوع کالا روشی بر روش دیگر برتری پیدا می‌کند. هر کدام از روش‌های تجارت مهم و موثر هستند اما مهم آن است که بهترین شیوه حمل و نقل را با توجه به نوع کار خود و کالای خود انتخاب کنید تا بتوانید کالا را در زمان اعلام شده به مشتری خود در کشور مقصد برسانید.

فرایند بارگیری کالا در حمل و نقل دریایی به طور معمول از انبار و مخازن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها شروع می‌شود. وسیله حمل و نقل براساس مسافتی که باید طی شود و نیز حجم و میزان بار و حتی نوع بار انتخاب می‌شود و سرانجام بار شما به کمک کشتی و کانتینرهای دریایی به مقصد ارسال می‌گردد. تاجران با تجربه و حرفه‌ای پس از بررسی دقیق شرایط موجود روش حمل و نقل مناسب را برای کالای خود انتخاب می‌کنند که بتوانند با استفاده از آن کالای خود را در کمترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین قیمت به کشور مقصد ارسال کنند.

انتخاب درست وسایل نقلیه سبب می‌شود روند بارگیری سرعت بگیرد و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. تخلیه کالا عمل مشابه با بارگیری است که به صورت برعکس و در مقصد انجام می‌شود. در حمل و نقل دریایی برای تخلیه بار در مقصد از ابزار و وسایل تخصصی استفاده می‌شود تا هنگام تخلیه بار، کالاها دچار آسیب و خسارت نشوند و بتوان تمامی بارها را به صورت ایمن از کشتی و یا کانتینرهای مخصوص خارج کرد.

 

حمل نقل دریایی

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای انتقال کالا خصوصا بین کشورهای مختلف روش حمل و نقل دریایی و استفاده از آب‌های آزاد است. یک سوم کالاهای نفتی و یک سوم کالاهای فله و خشک از طریق حمل و نقل دریایی بین کشورهای مختلف جابجا می‌شوند. در حمل و نقل دریای توسط کشتی فرایند بارگیری و تخلیه کالا به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. ابتدا محموله از انبارها توسط کامیون‌ها بارگیری و در نهایت در بندر مقصد  تخلیه می‌شود. پس از اینکه بارها به مقصد مورد نظر منتقل شدند، توسط جرثقیل‌های مخصوص در کشتی‌های باربری بارگیری می‌شوند. حمل و نقل دریایی به شیوه‌های مختلفی مانند ارسال مستقیم، کراس استافینگ، ترانشیپ، چارترینگ، گروپاژ و پروژه‌ای،  استفاده از کانتینرهای یخچالی و غیره انجام می‌شود.

 

قوانین و نکات مهم بارگیری و تخلیه کالا

برای بارگیری و تخلیه کالا قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد که براساس نوع وسیله حمل و نقل متفاوت است. علاوه بر این موارد بهتر است نکات دیگری را رعایت کنید تا کالای شما بدون آسیب به مقصد برسد و دچار ضرر و خسارت نشوید. در ادامه مقاله برخی از این قوانین و نکات را بررسی خواهیم کرد.

برای انجام فرایند حمل و نقل در حوزه دریایی، صدور بارنامه الزامی است. بارنامه شامل اطلاعات مبدا، مقصد، نوع بار و غیره است که حمل کننده‌ی بار آن را برای حمل و نقل بار مورد نظر تایید می‌کند. عدم وجود بارنامه در زمان بارگیری و حمل کالا سبب می‌شود تا فرایند بارگیری متوقف شود. در واقع می‌توان بارنامه را اصلی‌ترین قانون در بارگیری و حمل و نقل کالا دانست.

در بارگیری کالا قوانینی برای توزیع بار و رعایت ظرفیت بارگیری وجود دارد که رعایت این موارد علاوه بر سلامت محصول، سلامت و امنیت وسیله نقلیه را نیز تضمین می‌کند. برای نمونه وزن بار به هنگام بارگیری در هواپیما دائماً بررسی می‌شود و در صورت اضافه بار اجازه پرواز صادر نمی‌شود. این قانون در سایر وسایل حمل و نقل نیز وجود دارد و رعایت می‌شود.

مرحله بارگیری و تخلیه کالا می‌تواند مکان‌های مختلفی مانند بنادر، فرودگاه‌ها انبار و عطار راه آهن باشد. موردی که اهمیت دارد این است که مکان مورد نظر نباید خارج از محدوده جغرافیایی مشخص شده در بارنامه صادر شده باشد. رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده از طرف ارگان یا فرد صاحب کالا الزامی است.

وسیله نقلیه باید متناسب با نوع محموله انتخاب شود این وسیله باید ظرفیت و فضای کافی برای جاسازی بار شما را داشته باشد. علاوه بر این مورد باید برای حمل محموله نیز ایمن باشد. ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای نگهداری بار باید به اندازه کافی مقاوم و محکم باشند تا بتوانند از بار شما در کل مسیر مراقبت کنند.

 

وظایف کارکنان در بارگیری و تخلیه کالا

در هنگام تخلیه و بارگیری کالا نیروی انسانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. درست است که بارگیری کالا معمولاً توسط تجهیزات مختلف مانند جرثقیل‌های غول پیکر انجام می‌شود، اما وجود نیروی انسانی برای مدیریت این فرایند و نیز رعایت مقررات و قوانین و حتی نحوه چینش بار الزامی است. برخی از وظایف کارکنان در بارگیری و تخلیه کالا در حمل و نقل دریایی عبارتند از:

توجه به نیازهای مشتری در هنگام بارگیری، حمل و تخلیه کالا

پوشیدن لباس‌های مناسب از جمله کلاه ‌ایمنی در زمان بارگیری

اطمینان از سالم بودن بار هنگام بارگیری

اطلاع از نوع بار و نحوه بارگیری

نظارت و بررسی هنگام تحویل کالا، بارگیری و تخلیه کالا

رعایت نکات ایمنی و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای تجهیز بار

انجام هماهنگی‌های لازم با حامل و اطلاع رسانی درباره شرایط خاص بار

 

تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک

در بین کالاهایی که هر روزه در بنادر مختلف جابجا می‌شوند بارگیری و تخلیه کالاهای خطرناک به شرایط خاصی نیاز دارد. کالایی که هنگام حمل، امکان انفجار، آتش‌سوزی، تشعشعات خطرناک، بیماری و مرگ انسان را دارد، در دسته کالاهای خطرناک طبقه‌بندی می‌شود. علاوه بر این موارد مواد سمی، رادیواکتیو و خود اشتعال نیز در این گروه قرار می‌گیرند و باید با دقت و بازبینی خاصی تخلیه و بارگیری شوند تا حادثه‌ای در حین بارگیری و تخلیه ایجاد نشود.

تخلیه و بارگیری مواد خطرناک باید به صورتی انجام شود که در محل قرارگیری بار، کالاها محکم و ثابت بمانند و حرکت نکنند. می‌توان از ابزارها مختلفی برای جلوگیری از واژگونی و جابجایی این کالاها استفاده کرد همچنین به محض رسیدن بار به مقصد باید تخلیه بار با رعایت اقدامات احتیاطی انجام شود.

 

سخن پایانی

حمل و نقل بخش مهمی از هر تجارت را تشکیل می‌دهد و به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. در حال حاضر روش حمل و نقل دریایی با توجه به قیمت مناسب‌تر و نیز دسترسی بیشتر کشورها به آب‌های آزاد رواج بیشتری دارد. در روش حمل و نقل دریایی و سایر روش‌های حمل و نقل، تخلیه و بارگیری کالا اهمیت زیادی دارد و باید به درستی و توسط افراد و وسایل حمل و نقل مناسب با توجه به نوع بار انجام شوند. مهمترین قانون در حین تخلیه و بارگیری کالا داشتن بارنامه است، در بارنامه اطلاعات و مجوزهای بارگیری و نیز حمل و تخلیه کالا ذکر شده‌اند که می‌توان برای حمل و تخلیه کالا از موارد ذکر شده از بارنامه و الزامات ذکر شده در بارنامه استفاده کرد.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *