به چه وسایلی در فرودگاه‌های خارجی گیر می‌دهند؟

وسایل ممنوعه در هواپیما
فهرست مطالب نمایش

این احتمال وجود دارد که شما تا به حال سفر هوایی را تجربه نکرده باشید و تنها زمینی به سفر رفته باشید. اطلاع از لیست اشیاء ممنوعه در پرواز داخلی و خارجی سبب می‌شود برای برداشتن اشیاء داخل چمدان مطمئن تر باشید و از دور ریخته شدن وسایل خود در فرودگاه جلوگیری کنید، در فرودگاه کالاهای ممنوعه را از بار شما خارج می‌کنند و شما دیگر دسترسی به مال خود ندارید و دچار ضرر می‌شوید. به همین علت در این مقاله قصد داریم اشیا ممنوعه در پروازهای مختلف هوایی را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

اشیاء ممنوعه در پرواز شامل چه وسایلی هستند؟

با توجه به اینکه این مقاله به زبان فارسی است و اغلب افرادی که این مقاله را، افراد فارسی زبان هستند، ابتدا لیست اشیاء ممنوعه در پروازهای داخلی را بررسی می‌کنیم و سپس به بررسی کامل لیست اشیا ممنوعه در پروازهای خارجی می‌پردازیم. قبل از این که لیست اشیا ممنوعه در این پروازها را به شما معرفی کنیم باید بدانید که میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی در پروازهای اکونومی اغلب 20 کیلوگرم است و برای برداشتن وسایل باید وسایل را هوشمندانه انتخاب کنید.

اشیاء غیرمجاز در هواپیما | لیست اشیا ممنوعه در پرواز

استفاده از اشیاء نوک تیز مانند چاقو، ناخن گیر، کاتر، تیغ، ابزار خیاطی، انبر در پروازهای داخلی ممنوع است. از مهم ترین وسایلی که از ورود آن به داخل کابین جلوگیری می‌شود، می‌توانیم به وسایل نوک تیز از جمله چاقو، قیچی، ناخن گیر، سوهان اشاره کنیم. حتی اگر چاقو به صورت پلاستیکی باشد و  ورود انواع نوشیدنی‌ها، ژل مو، خمیر دندان و اسپری به داخل کابین ممنوع است. بسیار دیده شده است  که افراد بسیاری از زنجان، سوغات این شهر یعنی چاقو را خریداری کرده‌اند و آن را در داخل کیف خود قرار داده‌اند اما متاسفانه با بازرسی پلیس مواجه شده‌اند و سوغاتی آن‌ها دور ریخته شده است.

 

لوازم یدکی و ابزارآلات ممنوعه در پرواز

اگر قصد ورود ابزار آلات به داخل کابین را دارید چه آچار ساده باشد چه مته برقی یا وسایل دیگر، نمی‌توانید آن‌ها را داخل کابین همراه خود داشته باشید. حتی برای حمل وسایلی مثل اسباب بازی کودکان هم برخی از ایرلاین‌ها همچنین برای قرار دادن این وسایل داخل قسمت بار هم با مشکلاتی مواجه هستید. وسایل مکانیکی و یدکی حجیم مانند اره برقی، مته برقی حتی در داخل قسمت بار هواپیما نیز پذیرفته نشده و جابجایی آن تنها توسط ایر کارگو یا امکان پذیر است.

 

آجیل در هواپیما

یکی از محبوب ترین خوراکی‌ها در ایران آجیل است به همین دلیل پایه ثابت در انواع جشن، مهمانی و اعیاد قرار دارد  و به عنوان یک عضو ثابت توسط توریست‌ها نیز خریداری می‌شود. به دلیل تقاضای این کالا، قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شود به همین دلیل نحوه نگهداری این کالا اهمیت بالایی داشته و باعث می‌شود که کیفیت این ماده غذایی حفظ شود. به همین دلیل معمولا برای جلوگیری از آفات مختلف در محیط‌های سرد نظیر یخچال و فریزر نگهداری می‌شوند.

به همراه داشتن آجیل در هواپیما مانند سایر خوراکی‌ها است در صورتی که الزامات آن را رعایت نکید اجازه ورود به هواپیما را ندارید. از دیگر مواردی که برای بردن آجیل در داخل هواپیما باید در نظر داشته باشید نوع بسته بندی این ماده است. تلاش کنید تا حد امکان آجیل را درون بسته بندی شفاف و قابل رویت قرار دهید. این عمل سبب می‌شود که ماموران امنیتی چمدان و بارهای شما را با سرعت بیشتری بررسی کنند و بتوانید مجوز ورود به هواپیما را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که بردن آجیل در هواپیما نباید جنبه تجاری داشته باشد، اگر این طور باشد، ماموران گیت بازرسی از ورود آن به داخل هواپیما جلوگیری می‌کنند.

 

آیا سیگار و مواد مخدر از اشیا ممنوعه در پرواز است؟

همانطور که می‌دانید استعمال دخانیات در تمام پروازهای داخلی ممنوع است. اما می‌توانید حداکثر 200 نخ سیگار (10 بسته) یا 1 باکس داخل قسمت بار هواپیما حمل کنید. برای این کار باید از ایرلاین مربوطه مجوز بگیرید ورود انواع سیگارهای دارای مواد مخدر صنعتی به فرودگاه ممنوع است. تمام ایرلاین‌های داخلی و خارجی، حمل کبریت یا فندک‌های گازی را در پروازهای خود ممنوع اعلام کرده‌اند، برخی ایرلاین‌ها تبصره‌هایی در مورد استفاده از کبریت و فندک برای مسافران خود در نظر گرفته‌اند. مثلا در صورت تهیه بلیط از ایرلاین ماهان می‌توانید یک عدد کبریت معمولی بی خطر یا فندک کوچک حاوی مایع سوخت (جذب نشده) در جیب خود داشته باشید، در صورت داشتن گاز مایع مسافر نمی‌تواند فندک را با خود حمل کند.

 

داروهای ممنوعه در پرواز داخلی و خارجی

برخی از داروها خصوصا داروهایی که ماده مخدر محسوب می‌شوند، جزء داروهای ممنوعه در پرواز هستند و نمی‌توانید آن‌ها را در طول پروازهای داخلی به همراه داشته باشید.

حمل هر نوع سلاح گرم و سایر وسایل پرتابی چه ورزشی باشد چه اسلحه شکاری. در حالت عادی ممنوع است مگر برای حمل آن مجوز قانونی داشته باشید البته در این حالت نیز اسلحه باید به صورت جداگانه حمل شود توجه داشته باشید وزن این سلاح باید کمتر از 5 کیلوگرم باشد بدون فشنگ و باروت چرا که آوردن فشنگ و باروت به داخل کابین ممنوع است و باید این وسایل به صورت جداگانه حمل شوند. اگر برای حمل اسلحه سنگین تر از 5 کیلوگرم اصرار دارید، در صورت داشتن مجوز می‌توانید آن را از بخش ترمینال به انبار هواپیما منتقل کنید.

آوردن اسلحه اسباب بازی هم به داخل کابین هواپیما به علت این که ممکن است امنیت مسافران را به خاطر بیندازد و باعث ترس شود ممنوع است سوالی که بسیاری از مسافران می‌پرسند این است که آیا  بردن سشوار در هواپیما ممنوع است؟ در صورتی که سشوار به اسلحه شباهت نداشته باشد، هیچ ایرادی در حمل آن در داخل کابین وجود ندارد اما سشوارهایی که شبیه به سلاح هستند را نمی‌توان وارد هواپیما کرد و باید آن‌ها را در بخش بار هواپیما قرار دارد.

چمدان در هواپیما
چمدان در هواپیما

کدام لوازم ورزشی از اشیا مجاز در هواپیما محسوب می‌شوند؟

اغلب ایرلاین‌ها وسایل ورزشی مثل لوازم گلف، تخته اسکی، دوچرخه، کفش‌های اسکی را اگر در بسته بندی درست و مناسب باشند بدون هزینه اضافه بار در داخل قسمت بار هواپیما از اشیا مجاز در هواپیما می‌دانند. حمل آن‌ها در داخل کابین علاوه بر این که ممکن است سلاح سرد محسوب شوند. به علت سنگینی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما اگر حمل این وسایل در داخل کابین و جریمه آن را به جان می‌خرید، در ایرلاین‌های مختلف باید بین 100 تا 200 دلار پرداخت کنید. اگر با هواپیمایی قطر ایرویز هم به مسافرت می‌روید باید هزینه‌ای در حدود 350 دلار برای وسایل ورزشی پرداخت کنید.

 

دوچرخه جزء اشیا مجاز در پرواز محسوب می‌شود؟

دوچرخه نیز از سایر وسایل ورزشی مستثنی نیست اما حمل دوچرخه منوط به رعایت شرایط خاصی است برای نمونه برای حمل دوچرخه باید اجزای آن مثل پدال باز شود، فرمان آن به صورت موازی با بدنه قرار داده شوند تا به راحتی بسته بندی شوند. حمل دوچرخه هم برای هر شرکت نرخ متفاوتی برای مسافران دارد. حمل این وسیله در برخی شرکت‌های هواپیمایی برای برگزاری مسابقات فصلی مثل توردوفرانس بدون هزینه است. برای نمونه ایرلاین جت بلو هنگام برگزاری این مسابقات، هزینه اضافه بار برای دوچرخه سواران دریافت نمی‌کند.

 

تجهزات غواصی از اشیا ممنوعه در پرواز هستند؟

وسایل غواصی هم مانند سایر تجهیزات ورزشی اگر شرایط خاصی داشته باشند، مشکلی برای حمل آن‌ها وجود ندارد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود. بطری‌های هوای فشرده باید کاملا خالی از هوا شوند. بطری‌های هوا نباید شامل اکسیژن خالص باشد. تنها بحمل طری‌های هوای فشرده در هواپیما مجاز است. چراغ‌های مشعل غواصی، تنها در صورتی مجاز به ورود به کابین و قسمت بار هواپیما هستند که باتری از آن جدا شوند. قوانین هر شرکت هواپیمایی برای حمل وسایل و تجهیزات غواصی متفاوت است، برای نمونه در صورت خرید بلیط هواپیما ماهان، یک دست وسایل کامل غواصی شامل لباس، جلیقه، جوراب، کفش، چراغ قوه، چاقو، دوربین، مخزن اکسیژن خالی با درپوش باز با وزن حداکثر 15 کیلوگرم، تنها به میزان 6 کیلوگرم محاسبه می‌شود. البته هر مسافر مجاز به حمل یک دست وسیله غواصی است.

 

آیا وسایل موج سواری از اشیا ممنوعه در پرواز هستند؟

این تجهیزات هم مثل  سایر وسایل ورزشی از اشیا مجاز در هواپیما هستند البته هزینه اضافه بار برای آن‌ها به ابعاد تخته موج سواری بستگی دارد. به جز این وسایل ورزشی سایر وسایل مانند وسایل ماهیگیری شامل یک عدد قرقره، یک موتور ماهی گیری، یک جفت پوتین در بسته بندی‌های استاندارد، 2 عدد چوب و قلاب ماهیگیری از اشیا مجاز در هواپیما هستند، وسایل بولینگ و گلف با وزن مشخص، شامل یک جفت کفش گلف و کیف مخصوص وسایل گلف، توپ و اسپر (مهره‌های بولینگ)، در قسمت بار هواپیما بلامانع هستند. باید بدانید همراه داشتن وسایل ورزشی نظیر چوب بیسبال، چوب بیلیارد، باتوم اسکی، تیرهای ورزش تیر و کمان، هاکی و چوب گلف در قسمت کابین هواپیما ممنوع است.

 

از کدام اشیا ممنوعه در پرواز حتی در قسمت بار نیز نمی‌توان استفاده کرد؟

برخی کالاها هستند که نه تنها در کابین پرواز نمی‌توانید آن‌ها را به همراه داشته باشید، بلکه در صورت نداشتن مجوز نمی‌توانید از آن در قسمت بار هواپیما در هیچ کدام از مسیرها استفاده کنید. برخی از این اشیا و کالا‌ها عبارتند از:

کلر

ترقه

بمب

باروت

ایربگ

وسایل عفونی

وسایل رادیواکتیو

کیسه هوای اتومبیل

مواد آلی

دینامیت

انواع سموم

مواد مشتعل

ماده منفجره پلاستیکی و غیر پلاستیکی

 

کدام سازهای موسیقی از اشیا ممنوعه در پرواز محسوب می‌شوند؟

اگر نوازنده هستید یا در شغل موسیقی فعالیت دارید و می‌خواهید با تیم موزیک خود کنسرت برگزار کنید، باید بدانید حمل آلات و ابزار موسیقی در پرواز بستگی به سایر وسیله شما دارد. چند سال پیش، زمانی که گروهی از هنرمندان موسیقی، قصد سفر به یکی از شهرهای کشور و اجرای کنسرت در آن را داشتند اما شرکت هواپیمایی مربوطه اجازه ورود سازها را به این هنرمندان نداد این ماجرا با وجود سر و صداهای فراوان باعث شد آن ایرلاین دیر رسیدن گروه هنرمندان را علت عدم صدور مجوز بداند.

کدام سازها از اشیا مجاز در هواپیما محسوب می‌شوند؟

حمل آلات موسیقی در کابین هواپیما ممنوع است. اما در صورتی که قصد همراه داشتن آن‌ها را در قسمت بار هواپیما داشته باشید، باید مجموع ابعاد تجهیزات موسیقی شما کمتر از 120 سانتی متر باشد. در غیر این صورت می‌توانید ساز را با کیسه‌های حباب دار بسته بندی کرده و در قسمت بار قرار دهید. اگر لوازم موسیقی مثل ویولون یا سازهای بادی کوچکی همراه خود داشته باشید می‌توانید آن را در کنار همان کیف دستی کوچک خود وارد هواپیما کنید اما آن را بسته بندی نکنید. اگر از وسایل موسیقی بزرگتر مثل ویولن سل استفاده می‌کنید و قصد وارد کردن آن‌ها را  به داخل هواپیما دارید، باید یک بلیط اضافه رزرو کنید و آن را در صندلی کنار خود قرار دهید. این وسایل باید در چمدان و به صورت بسته بندی باشند در غیر این صورت برای حمل این وسایل باید هزینه‌ای اضافه برای آن‌ها پرداخت کنید.

قبل از این که ساز خود را به مامورین هواپیما تحویل دهید، تارهای آن را باز یا شل کنید، تغییرات دما می‌تواند به این تارها آسیب بزند پس از باز کردن تارها، آن‌ها را با پلاستیک‌های حبابی پوشانده و داخل کیف، چمدان یا جعبه قرار دهید. در این صورت می‌توانید آسیب ناشی از این ضربات را کاهش دهید.

وسایل مجاز و غیر مجاز در هواپیما
وسایل مجاز و غیر مجاز در هواپیما

چرا باتری‌ها از اشیا ممنوعه در پرواز به شمار می‌روند؟

همانطور که می‌دانید در اغلب وسایل قابل حمل الکترونیکی از باتری استفاده می‌شود و زندگی بدون وجود باتری‌ها تقریبا بی معنی خواهد بود. از مسواک برقی گرفته تا دوربین‌های موبایل، لپ تاپ، تبلت، مک بوک‌ها، ساعت‌های الکترونیکی، ویلچر، اسکوتر برقی همه از باتری‌ها به نحو مختلفی استفاده می‌کنند. ورود باتری‌های لیتیومی به هواپیما با سخت گیری بیشتری انجام می‌شود، چرا که احتمال انفجار این باتری‌ها بالا است باتری‌های لیتیومی در دمای 600 درجه قابل اشتعال هستند و به همین علت، حمل باتری‌های بیشتر از 160 وات در پروازها طبق قوانین انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ممنوع است. تنها روش حمل این وسایل این است که دور آن با وسایل پوشش داده شوند تا گرمای کمتری به آن‌ها برسد. یکی از باتری‌هایی که حمل آن در داخل کابین پرواز ممنوع است، باتری ماشین است که آمپر آن بیشتر از 160 وات است. اگر قصد همراه داشتن ویلچر برقی دارید باید به ماموران کنترل پرواز اطلاع دهید.

 

مایعات از اشیا ممنوعه در پرواز هستند؟

حمل مایعات حتی آب و ژلاتین به میزان کمتر از 100 میلی لیتر در داخل ظروف سر بسته مانعی ندارد اما حمل بیشتر از این مقدار در یک شیشه ممنوع است و برای رفع ممنوعیت می‌توانید این مقدار مایع را داخل 2 یا چند ظرف قرار دهید. علاوه بر مایعات، حمل اسپری و ژل نیز با ظرفیت بیشتر از این مقدار ممنوع است این موضوع برای برخی آیروسول‌ها هم صادق است.

برای نمونه بردن عسل در هواپیما تا وزن 200 گرم که حدودا 100 میلی لیتر است، برای هر مسافر امکان پذیر است به شرطی که بسته بندی آن به صورت کامل باشد و در قسمت بالای کابین هواپیما قرار داده نشود، بردن لوازم آرایشی به داخل هواپیما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

اشیای ممنوعه در پرواز خارجی

در سفرهای خارجی اشیا مجاز در هواپیما متفاوت با پروازهای داخلی هستند. در برخی کشورها قوانین عجیب و غریب برای حمل وسایل و تجهیزات در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه کالاهای ممنوعه در پرواز ترکیه عبارتند از تنباکو با وزن بیشتر از 250 گرم، بیشتر از 600 نخ سیگار، 50 نخ سیگار برگ، بیشتر از 2 قوطی 600 میلی لیتری عطر و ادکلن. فرودگاه‌های ترکیه، خروج کالاهایی مانند چای، کاکائو و قهوه از کشور را ممنوع کرده‌اند. حمل لپتاپ در داخل کابین هواپیما نیز ممنوع است. در برخی  بررسی قوانین حمل  اشیا ممنوعه در پروازهای سایر کشورها را بررسی خواهیم کرد.

حمل و جابجایی میوه و ارسال آن به برخی کشورها ممنوع است. در صورتی که بلیط هواپیما آمریکا را خریداری کنید، نمی‌توانید به هیچ عنوان، میوه و سبزیجات تازه، خشک و یخ زده را به این کشور منتقل کنید. در صورتی که در پرواز به این کشور، میوه‌های مختلف مثلا موز همراه خود داشته باشید و آن را اعلام نکنید، بار اول 300 دلار و دفعات بعدی با 500 دلار جریمه مواجه می‌شوید.

قبل از رسیدن به فرودگاه میوه‌های خود را میل کنید این قوانین برای کشورهای دیگر مثل استرالیا هم به همین شکل است. جریمه همراه داشتن این وسایل در پرواز به استرالیا حداقل 420 دلار است و می‌تواند بیشتر هم شود. حمل مواد گوشتی در هواپیما و انتقال به برخی کشورها ممنوع است اگر به کشورهای اتحادیه اروپا پرواز می‌کنید، می‌توانید محصولات لبنی و گوشتی را در پرواز همراه خود داشته باشید. حمل مواد گوشتی  به کشورهای خارج از اروپا ممنوع است در صورتی که از اروپا به آمریکا سفر می‌کنید، نمی‌توانید در پروازهای مختلف، مواد سالامی با خود حمل کنید. حمل این مواد از برخی کشورهای اروپایی تنها با کشتی‌های تجاری امکان پذیر است.

برای برخی کشورها داروهای محدودی با ممنوعیت مواجه می‌شوند از این داروها می‌توان به ممنوعیت سود وافدرین و دگزامفتامین که اغلب برای درمان اختلال بیش فعالی استفاده می‌شود، در کشور ژاپن اشاره کرد. برای داشتن بار در پروازهای مختلف باید نسخه پزشک همراه داشته باشید و تا حد امکان از برداشتن داروهای غیر ضروری پرهیز کنید. برخی از مواد مخدر در کشورهایی که حتی قوانین سفت و سختی برای داشتن آن اتخاذ نمی‌کنند می‌تواند منجر به دردسر شود. حمل ماده مخدر به کشور هلند با وجود قانونی بودن آن، در پرواز مشکل ساز است برخی مواد دیگر مانند ماری جوانای طبی یا حتی ویپ که در اکثر کشورها قانونی هستند در امارات و سنگاپور غیر قانونی هستند. در سفر به سنگاپور همراه داشتن سیگار و پیپ نیز ممنوع است و جریمه 2 هزار دلاری به همراه دارد.

اداره امنیت حمل و نقل هوایی هیچ محدودیتی برای تنباکو قائل نیست، که نشان می‌دهد می‌توانید به سادگی محصولات تنباکو را در چمدان چک شده و همچنین در کیف دستی خود به همراه داشته باشید. سیگار، سیگار برگ، تنباکوی پیپ، تنباکوی جویدنی و سایر انواع تنباکوهای بدون دود قابل حمل هستند.

این موضوع برای سیگارهای الکترونیکی که دارای باتری‌های لیتیومی هستند، صدق نمی‌کند. این سیگارها جزء اشیا ممنوعه در پرواز به شمار رفته و ورود آن به داخل کابین ممنوع است و تنها در صورتی می‌توانید از آن داخل قسمت بار هواپیما استفاده کنید که باتری آن را خارج کنید مصرف این مواد در تمام پروازها ممنوع است.

 

آیا وسایل بازی و سرگرمی جزء اشیا ممنوعه در پرواز است؟

شما می‌توانید از تبلت، موبایل و حتی لپ تاپ خود در سفرهای هوایی استفاده کنید تا حوصله شما در طول پرواز سر نرود. استفاده از این سرگرمی‌ها در نکات استفاده از زمان در پروازهای طولانی یکی از پیشنهادهای جذاب کارشناسان پرواز است. اما اگر فرزند شما روحیه لطیفی ندارد و تفنگ بازی را به موبایل بازی ترجیح می‌دهد، بدانید که همراه داشتن این وسایل در پرواز ممنوع است. اگر خانمی هستید که قصد دارید در پرواز از میل بافتنی استفاده کنید، باید بدانید که  استفاده از این وسیله به علت تیز بودن جزء سلاح‌های سرد محسوب شده و حمل آن در هواپیما ممنوع است.

 

کشورهای مختلف چه محدودیت‌هایی برای حمل اشیا مجاز در هواپیما دارند؟

در صورت سفر به مقصد بسیاری از کشورها، نمی‌توانید آلات موسیقی که در آن از پوست و اعضای بدن گونه‌های حیوانات مثل عاج فیل استفاده شده است را در هواپیما همراه خود داشته باشید. این محصولات علاوه بر عاج فیل، شامل پستانداران دریایی، محصولات تهیه شده از لاک پشت دریایی، چرم تمساح‌های گوناگون می‌شود. باید قبل از پرواز در مورد قوانین شرکت ارائه دهنده پرواز و قوانین کشور مقصد تحقیق کنید نقض قوانین گمرکی در انگلستان تا 2500 پوند، در سنگاپور، 5000 دلار این کشور و در ایالات متحده تا 50 هزار دلار جریمه در پی دارد. نقض مقررات در کشورهای امارات، عربستان، ایران و اندونزی، حداقل زندان و حداکثر به اعدام ختم می‌شود.

 

اشیا ممنوعه در پرواز به ایران شامل چه ادواتی می‌شوند؟

نقض قوانین گمرکی در ایران جریمه‌های سنگینی به همراه دارد اما این مورد ترسی ندارد کافی است مسائلی که در این قسمت به شما ارائه می‌شود را بررسی کنید تا درگیر این مشکلات و جریمه‌ها نشوید.

ورود بیش از یک بار کالای نو به کشور با ارزش بیشتر از 80 دلار؛ این به شرطی انجام می‌شود که جنبه تجاری یا ممنوعیت قانونی و شرعی نداشته باشد.

آوردن انواع زیور آلات از جمله طلا، نقره، پلاتین در وسایل مختلف مثل گردنبند، دستبند، انگشتر تا حداکثر 150 گرم مجاز است.

ورود انواع سگ و گربه از کشورهای دیگر به ایران ممنوع است برای سایر حیوانات نیز تنها در صورتی مورد تایید است که از سازمان‌های مرتبط در کشور تاییدیه داشته باشید.

ورود هرگونه پهپاد، کواد کوپتر و سایر وسایل پرنده کنترل از راه دور شامل اخذ مجوز از سازمان امنیت است.

ورود انواع داروها به کشور تنها از طریق مجوز وزارت بهداشت امکان پذیر است.

 

اشیا ممنوعه در پرواز به مقاصد خارج از کشور چه وسایلی هستند؟

علاوه بر قوانین پذیرش کشورهای خارجی برخی دولت‌ها از جمله ایران، برای خروج وسایل از کشور نیز دارای محدودیت‌هایی هستند که در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

خروج فرش دستبافت از کشور اگر متراژ آن کمتر از 20 متر مربع باشد مانعی ندار در صورتی که کمتر از این مقدار هم باشد حمل آن به کشورهای عربی عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.

خروج زیور آلات طلا، نقره و پلاتین از کشور تا حداکثر 150 گرم مجاز است. این موضوع شامل سکه نمی‌شود و خروج سکه از بهار آزادی گرفته تا ربع سکه از کشور ممنوع است.

خروج ظرف‌های نقره‌ای از کشور تا سقف حداکثر 3 کیلوگرم مجاز است این ظروف نباید شامل جزء آثار تاریخی کشور باشد.

حمل سگ و حیوانات خانگی تنها در سبدهای مخصوص امکان پذیر بوده و علاوه بر این باید از واحد قرنطینه فرودگاه مبدا مجوز لازم را دریافت کنید.

از وسایل دیگری که خروج آن از کشور ممنوعیت دارد می‌توانیم به آلات قمار، سلاح سرد و گرم، مواد مخدر، کتب خطی و چاپ سنگی کهن، نوشته‌های مخالف دین و مذهب کشور، نوشته‌هایی که باعث اختلال در نظم یا عفت مردم شود، انواع سنگ‌های گران بها، اشیا عتیقه، میراٍث فرهنگی، نشریات و تصاویری، کالاهای مغایر با شئونات مذهبی از جمله عکس و فیلم و کالاهایی که از لحاظ قانونی و شرعی مغایرت با نظام کشور است جزء اشیا ممنوعه در پروازهای خروجی از کشور اشاره کنیم.

سگ‌های کوچک، گربه‌ها و پرندگان خانگی می‌توانند با هزینه یک طرفه که در هنگام تحویل گرفتن دریافت می‌شود، در کابین قرار داده شوند.  مقررات مربوط به حیوانات خدماتی در پروازها در ایالات متحده را اصلاح می‌کند همه حیوانات به جز سگ‌ها را ممنوع می‌کند و دیگر خطوط هوایی را مجبور نمی‌کند که حیوانات را همراهی کنند. همراه داشتن حیوانات خانگی در پرواز بر اساس قوانین هر کشور متفاوت است حداقل سن حیواناتی که می‌توانید در پرواز همراه خود داشته باشید در اکثر کشورها 12 هفته اما برای آلمان 15 هفته است.

نگران برداشتن غذا، میوه یا سایر موارد نباشید چرا که تمام ایرلاین‌های ارائه دهنده بلیط شما پذیرایی کاملی به شما در سفرهای هوایی ارائه می‌دهند. اگر قصد بردن غذا به هواپیما دارید مشکلی ندارد اما وسایلی که می‌تواند باعث دردسر شما در آینده شود را بر ندارید یا قبل از برداشتن آن‌ها از قوانین ایرلاین ارائه دهنده مطلع شوید.

تمام وسایل و اشیاء که اعلام شد جزء وسایل ممنوعه در فرودگاه امام خمینی هستند و علاوه بر پروازهای داخلی بر سفر هوایی خارجی نیز صدق می‌کنند.

 

بسته‌بندی محموله بار

در این مرحله با توجه به نوع کالا نوع بسته‌بندی و نکات ایمنی مشخص و رعایت می‌شوند تا کالا در حین حمل و نقل دچار آسیب نشود. در بسته‌بندی محموله‌هایی هوایی معمولا از کارتن، جعبه فلزی، پالت‌بندی، جعبه‌ چوبی، گونی یا جعبه پلاستیکی استفاده می‌شود. بهتر است در زمان بسته‌بندی به وزن و حجمی که به بار اضافه می‌شود توجه داشته باشید، این مسئله روی هزینه‌های حمل بار هوایی از چین به ایران تاثیر مستقیم دارد.

 

آماده‌سازی مدارک

اگر قصد ارسال بارهای تجاری و کارگو را دارید، به اسناد و مدارک زیر نیاز دارید:

گواهی مبدأ

بارنامه

فاکتور اصلی

مجوز واردات

MSDS

کارت بازرگانی

لیبل‌های امنیتی

ممکن است با توجه به نوع کالا به مدارک دیگری هم نیاز پیدا کنید. اگر نمی‌خواهید در پیچیدگی‌های کار سردرگم شوید، می‌توانید از کارشناسان شرکت باز حمل و نقل بین المللی آریا حمل مشورت بگیرید.

 

زمان مناسب استفاده از حمل هوایی چین

اگر بار شما ارزش بالایی دارد و تضمین امنیت و سلامت کالا برای شما مهم است و اگر زمان تحویل کالا هم برای شما اولویت دارد و می‌خواهید کالا‌های خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. بهتر است از خدمات حمل هوایی بار استفاده کنید.

اشیا ممنوعه در پرواز شامل چه مواردی می‌شود؟

استفاده از انواع اشیا نوک تیز از جمله چاقو، ناخن گیر، کاتر، تیغ، ابزار خیاطی، انبر در پروازهای داخلی ممنوع است.

همراه داشتن چه داروهایی در پرواز ممنوع است؟

کلونازپام کلداکس بیش فعالی اسپری بینی کلردیازپوکساید دیفن اکسیلات داروی آرام بخش قرص‌های خواب آور شربت و آمپول‌های مخدر انواع استامینوفن کدئین ها داروهای اختلال نقض توجه

از کدام اشیا ممنوعه حتی در قسمت بار پرواز هم نمی‌توان استفاده کرد؟

کلر ترقه بمب باروت ایربگ مواد آلی دینامیت انواع سموم مواد مشتعل وسایل عفونی وسایل رادیواکتیو کیسه هوای اتومبیل ماده منفجره پلاستیکی و غیر پلاستیکی

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *