ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

گمرک بندر عباس

بندرعباس یکی از بنادر اصلی دریایی در ایران است که عمده فعالیت‌های اقتصادی ایران از طریق این بندر به صورت دریایی انجام می‌شود. معمولا محصولات وارداتی از کشور‌های آسیایی شرقی و قطر و دوبی از بندرعباس به ایران وارد می‌شوند، با توجه به اهمیت این بندر و ترخیص کالا از گمرک برای تاجران، در این مقاله ترخیص کالا بندرعباس و مواردی که باید به عنوان تاجر در این حوزه مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد.

 

ترخیص کالا از از گمرک بندرعباس

بندر عباس در حال حضر یکی از مهم ترین بنادر تجاری و اقتصادی در ایران است به همین دلیل هر تاجر و بازرگانی باید پیش از اقدام به واردات و یا صادرات کالا در ابتدا با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا شود و از نحوه ترخیص کالا از بندر عباس آگاهی پیدا کند.با توجه به اهمیت این امر در موفقیت یک تجارت  در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه ترخیص کالا از گمرک بندر عباس آشنا و هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا از این بندر را بررسی کنیم.

اگر به نقشه ایران نگاهی انداخته باشید به راحتی می‌توانید اهمیت موقعیت جغرافیایی بندر عباس و نقش آن در حمل و نقل دریایی و صادرات و واردات کالا به ایران را متوجه شوید، بندر عباس یکی از بنادر مهم در جنوب ایران است. بندر عباس یکی از بزرگترین و مهم ترین بنادر ایران است که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از اصلی ترین قطب‌های تجارت بین المللی ایران شناخته می‌شود. بندر عباس در قسمت جنوبی استان هرمزگان و 14 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد. این بندر یکی از بنادر قدیمی ایران است و از گذشته تا به امروز برای نقل و انتقال کالا کاربرد داشته است. هنوز هم تعداد زیادی از تاجران و شرکت‌های داخلی و خارجی تمایل دارند تا محموله‌های خود را در این بندر بارگیری کنند. هر بازرگان و تاجری باید پیش از اینکه اقدام به واردات و صادرات کالا کند، با ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا شود و بهترین شرکت ترخیص کالا را برای ترخیص کالاهای خود از گمرک بندرعباس انتخاب کند تا کالاهای او بدون بروز مشکل و دردسر به کشور وارد و یا از بندر عباس به سمت کشور مقصد مورد نظر بارگیری شوند.

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

با توجه به اینکه عمده تجارت آبی ایران از طریق بندرعباس انجام می‌شود گمرکات مختلفی در این بندر قرار دارند تا بتوان روند جا به جایی کالا را هر چه سریع تر از گذشته پیش برد. به طور کلی برای ترخیص کالا از گمرک بندر عباس باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید این مراحل شباهت‌های زیادی به مراحل ترخیص کالا از سایر بنادر دریایی ایران دارند.

این مراحل به ترتیب عبارتند از:

دریافت قبض انبار و ترخیص کالا از شرکت حمل و نقل

وارد کردن اطلاعات از طریق سیستم EPL

پرینت اظهار نامه

دریافت کوتاژ و مشخص کردن مسیر حمل کالا

ارزیابی محموله و کالا

دریافت مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

بررسی مدارک توسط کارشناس گمرک متخصص

پرداخت هزینه‌های مربوط به کالا

مراجعه به انبار داری و انجام مراحل نهایی ترخیص محموله

خروج کالا از انبار گمرک

دریافت محصول توسط وارد کننده

خروج کالا از گمرک

شرکت‌های حمل و نقل با داشتن افراد متخصص و با دانش فنی و در حوزه  واردات و صادرات و اطلاع داشتن این افراد از به روز ترین قوانین و مقرارت گمرکی در کشور کالاهای وارداتی و صادراتی را در کمترین زمان ممکن از گمرک ترخیص می‌کنند. شما می‌توانید برای تسهیل روند واردات و یا صادرات کالاهای خود از این افراد کمک بگیرید.

 

ساعت کار گمرکات بندر عباس

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌های بندر عباس ساعت کاری مشخص این بندر است. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به انبار‌های گمرک بندرعباس دسترسی داشته باشید چرا که انبار‌های بزرگ و مجهز گمرک بندر عباس به صورت بیست و چهار ساعته فعال هستند و در تمامی ساعات شبانه روز به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند. این انبار‌های بزرگ و مجهز سالیانه بیش از 88 میلیون تن کالا را از گمرک پذیرش می‌کنند.

دو گمرک بزرگ بندر عباس

در بندر عباس دو گمرک بزرگ و فعال وجود دارد که عمده حمل و نقل و انتقال کالا از طریق این دو گمرک انجام می‌شود، این دو گمرک، گمرک  شهید باهنر و رجایی هستند. این دو گمرک توانسته‌اند بندر عباس به بهترین بندر تجاری تبدیل کنند. همانطور که می‌دانید ترخیص کالا از گمرک مراحل مختلفی دارد که باید با توجه به قوانین کشور ایران انجام شود. شناخت این مراحل به شما در داشتن سود بهتر کمک می‌کند، ممکن است این قوانین در مناطق مختلف متفاوت باشند به همین دلیل بهتر از قبل با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا باشید. برای نمونه ممکن است شما اجازه واردات یک محصول را از یک گمرک فعال در ایران داشته باشید اما یک بندر دیگر مجوز برای واردات این کالا را به شما ندهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پیش از اقدام به واردات کالا بندری را که اجازه واردات کالای مورد نظر به شما را می‌دهد انتخاب کنید.برای افزایش اطلاعات خود مورد ترخیص کالا بین المللی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بندرعباس بندری است در سواحل جنوبی ایران واقع در خلیج فارس. این شهر در تنگه باریک هرمز موقعیت استراتژیکی دارد، بندر عباس (درست روبروی استان مسندم، عمان) قرار دارد و علاوه بر این و پایگاه اصلی نیروی دریایی ایران است.

در سرشماری ملی سال 2006، جمعیت بندر عباس 367,508 نفر در 89,404 خانوار بود. سرشماری انجام شده در سال 2011 تعداد 435,751 نفر در 118,336 خانوار را به خود اختصاص داد. آخرین سرشماری در سال 2016  در بندر عباس انجام شده است و براساس آمار جمعیتی معادل 526648 نفر در 152682 خانواردر بندر عباس زندگی می‌کنند. بندر عباس همیشه یک بندر بوده است و به همین دلیل نام‌های مختلف آن همگی نشان دهنده این عملکرد هستند. رایج ترین نام در طول زمان، Gameroon برای بندر عباس است که  به طور سنتی از ترکی gümrük مشتق شده است.

تاریخ پیش از اسلام

قدیمی ترین گزارش در ارتباط با بندرعباس در زمان داریوش بزرگ (بین سالهای 522 تا 486 ق.م) است. سیلاکوس، فرمانده داریوش، از بندرعباس به سمت هند و دریای سرخ حرکت کرد. در طول اسکندر’ امپراتوری هخامنشی، بندر عباس را با نام هورمیرزاد می‌شناختند.

دوره پرتغالی

بندرعباس در قرن شانزدهم به گمرون نزد پارسی‌ها معروف بود. در سال 1565، یک دریانورد اروپایی آن را Bamdel Gombruc نامید (یعنی بندر گومروک یا “بندر گمرک”) نامید با در نظر گرفتن نام فارسی و ترکی آن. بندرعباس در سال 1514 توسط پرتغالی‌ها فتح شد و مکان مهمی برای حفاظت از تجارت آنها در خلیج فارس و هند بودو پرتغالی پس از آن نام شهر را به دلیل وجود خرچنگ و خرچنگ در سواحل آن، کومورائو گذاشتند.

در سال 1614، کومورائو توسط شاه عباس کبیر از پرتغالی‌ها گرفته شد و نام آن به بندرعباس تغییر کرد. شاه عباس با حمایت نیروی دریایی انگلیسی، این شهر را توسعه داد. در سال 1622 ميلادي، شاه عباس با کمک سربازان انگليسی و فرمانده ايرانی امام قلی خان، سربازان پرتغالی را شكست داد. به مناسبت این پیروزی گمبرون به بندرعباس تغییر نام داد. در تقسیمات کنونی بندرعباس در استان هرمزگان و یکی از مهمترین مراکز استراتژیک و تجاری در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان است.

در سال 1625، یک ناوگان ترکیبی انگلیسی و هلندی به پرتغالی‌ها در بندرعباس حمله کردند و کنترل پست‌های تجاری را به دست گرفتند. به زودی شرکت هند شرقی هلند از همتای انگلیسی خود پیشی گرفت و در نهایت از سال 1654 به بعد کنترل کامل تجارت محلی ادویه و ابریشم را در دست گرفت. چندین کشتی انگلیسی گرفته شده و اقدام 29 ژانویه 1654. هلندی‌ها تا سال 1765 تحت کنترل کامل باقی ماندند.

 

دوره عمانی

بین سالهای 1794 و 1868، بندرعباس از طریق قرارداد اجاره با ایران تحت کنترل سلطنه عمان و زنگبار بود. ظاهراً جزئیات قرارداد اصلی بین نسخه عربی و فارسی متفاوت بود. عمانی‌ها منطقه ساحلی حدود 100 مایلی از سعدیج تا خمیر را تحت کنترل داشتند.، و در داخل کشور حدود 30 مایل، تا شمیل. آنها همچنین بر جزایر هرمز و قشم نیز تسلط داشتند. در سال 1823، ایرانیان تلاش کردند عمانی‌ها را بیرون کنند، اما سلطان با رشوه و خراج والی شیراز توانست بر بندر خود را حفظ کند. در سال‌های 1845–1846، ارتشی تحت امر فرماندار کل فارس بندر را تهدید به اخاذی کرد، در حالی که ارتش دیگری تحت فرمان فرماندار میناب را محاصره کرد. عمانی‌ها ایران را تهدید به محاصره کردند، اما ساکن بریتانیایی در بوشیر آنها را متقاعد کرد که عقب نشینی کنند.

ایران در سال 1854، زمانی که سلطان در زنگبار بود، شهر را بازپس گرفتند. مشخص شد که منطقه استیجاری متعلق به استان فارس بوده و پرچم ایران بر فراز بندرعباس به اهتزاز در خواهد آمد، نرخ اجاره نیز افزایش یافت. تحت فشار بریتانیا، قرارداد در سال 1868 تمدید شد، اما با نرخ اجاره بالاتر و برای مدت کوتاه تر. دو ماه پس از تمدید آن، اجاره نامه توسط دولت ایران با استناد به بندی که در صورت سرنگونی سلطان عمان اجازه فسخ آن را می‌داد، لغو شد.

بندر عباس به عنوان یک نقطه اصلی حمل و نقل، عمدتاً برای واردات، عمل می‌کند و سابقه طولانی در تجارت با هند، به ویژه بندر سورات دارد. هزاران گردشگر هر ساله از این شهر و جزایر مجاور از جمله قشم و هرمز بازدید می‌کنند. بندرعباس در سال 1955 یک بندر کوچک ماهیگیری با حدود 17000 نفر بود، قبل از برنامه ریزی اولیه برای توسعه آن به عنوان یک بندر بزرگ. تا سال 2001، این شهر به یک شهر بزرگ تبدیل شد. بندر عباس در زمینی هموار با ارتفاع متوسط ​​9 متر (30 فوت) بالاتر از سطح دریا واقع شده است. نزدیک‌ترین مناطق مرتفع کوه گنو در 17 کیلومتری شمال و کوه پولادی در 16 کیلومتری شمال غربی شهر هستند. نزدیکترین رودخانه به بندرعباس رودخانه شور است که از کوه گنو سرچشمه می‌گیرد و به خلیج فارس در 10 کیلومتری (6.2 مایل) شرق می‌ریزد. شهر. جنوب شهر جزیره قشم است.

آب و هوا

بندر عباس دارای آب و هوای گرم بیابانی است . در حالی که در زمستان‌ها حداقل دما ممکن است به 5 درجه سانتی گراد (41 درجه فارنهایت) کاهش یابد. میزان بارندگی سالانه حدود 170 میلی متر (6.7 اینچ) و میانگین رطوبت نسبی 65٪ است.

در تابستان، بندرعباس دارای بالاترین میانگین نقطه شبنم در بین شهرهای جهان است که میانگین آن 27 درجه سانتیگراد است و اغلب بیش از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) دما دارد. در نتیجه، شاخص‌های گرما معمولاً در بیشتر روزهای تابستان به بالای 50 درجه سانتی‌گراد (122 درجه فارنهایت) می‌رسند. این رطوبت بسیار زیاد باعث می‌شود که محدوده‌های روزانه تابستان نسبت به اکثر اقلیم‌های بیابانی کمتر باشد و نتیجه جریان هوای گرم است.

 

سخن پایانی

بندر عباس شهر مهمی در جنوب ایران است که از گذشته با توجه به موقعیت خاص خود مورد توجه تاجران و کشور‌های مستعمر کننده مانند انگلیس قرار داشته است، همان طور که اشاره کردیم بندر عباس به آب‌های آزاد دسترسی دارد به همین دلیل یک مکان مناسب برای انجام مراودات تجاری مختلف با کشور‌های همسایه و آسیای دور و حتی اروپا است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *