ترخیص کالا از گمرک جبل علی

گمرک جبل علی

صادرات و واردات کالا از کشور‌های متفاوت به یکدیگر امری رایج در دنیا است. کشور ایران نیز دارای منابع مختلفی است و واردات و صادرات کالا از مرز‌های مختلف ایران بین مردم رواج زیادی دارد. صادرات و واردات کالا از کشور مبدا به کشور مقصد از رایج ترین تجارت‌ها  و جریان‌های بین المللی است که به صورت روزانه در چندین مرحله و در حجم بسیار زیاد انجام می‌شود. وارد کردن کالاهای مختلف به ایران به دلیل تامین نیاز‌های داخلی و تفاوت در موقعیت جغرافیایی از گذشته تا به امروز رواج زیادی داشته است. با توجه به اینکه کشور ایران به آب‌های آزاد راه دارد، حمل و نقل و تجارت دریایی در ایران رواج زیادی دارد. در حال حاضر می‌توانید با مشاهده جغرافیای بین المللی ایران در جهان مشاهده کنید که کشورهای‌ی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند نسبت به سایر کشور از بحث صادرات و واردات دور هستند و نمی‌توانند در تجارت پیشرفت کنند.

یکی از کشور‌هایی که واردات کالا از آن به ایران رواج زیادی دارد امارات متحده عربی است، این کشور با داشتن موقعیت استراتژیک بسیار عالی در سال‌های اخیر توانسته است پیشرفت مطلوبی در زمینه  اقتصادی و دیگر حوزه‌ها داشته باشد. در حال حاظر شهر دبی در مارات متحده عربی به عنوان قطب اقتصادی این کشور شناخته می‌شود و توانسته است معیارهای ارزیابی کیفیت خود را بسیار ارتقا دهد و به عنوان بهترین جاذبه گردشگری در تمام دنیا مطرح شود. علاوه بر جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه توریستی دبی توسط این دولت ایجاد شده است در این شهر گمرک‌های مختلفی برای جا به جایی بار نیز ایجاد شده است، گمرک‌هایی هوایی و دریایی زیادی در دبی ایجاد شده‌اند و تاثیر زیادی در رشد تجارت این منطقه ایفا می‌کنند. یکی از این بخش‌ها بندر جبل علی امارت است که در 35 کیلومتری دبی قرار دارد. این شهر یک بندر است و مانند بندرعباس در ایران به دلیل داشتن گمرک و برخورداری از طرح‌های معافیت‌های گمرکی در بین تاجران و بازرگانان محبوبیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله نحوه ترخیص و مراحل آن از گمرک جبل علی را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم می‌خواهید تجارت خود را از بندر جبل علی شروع کنید و پیش ببرید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا شما را با مراحل ترخیص کالا و محموله از بندر جبل آشنا کنیم و اطلاعات لازم در این حوزه را در اختیار شما قرار دهیم.

 

ترخیص کالا از گمرک جبل علی امارات

جا به جایی محموله و خدمات ترخیص کالا یکی از روش‌های است که از سال‌های دور تا به امروز در حوزه خدمات گمرکی رواج داشته است به همین دلیل بازرگانان و تاجران باید در مراحل اولیه واردات و صادرات کالا خود نسبت به تمام ممنوعیت‌ها، معافیت‌های گمرکی، عوارض گمرکی و مالیات در هر منطقه، نوع انتقال محموله و قوانین حاکم بر گمرک‌های مبدا و مقصد باید آگاهی لازم و کافی را پیداک نند و سپس برای پیش برد هر کدام از این مراحل اقدام کنند تا تجارت مناسب و موفقی داشته باشند چرا که قوانین گمرکی در ایران، امارات، چین و سایر کشور‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند و برابر و یکسان نیستند.

ترخیص کالا از در حوزه صادرات و واردات  کالا مهم ترین وحساس ترین قسمت خرید و انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر هستند و اگر به صورت اصولی و براساس استانداردهای بین المللی و منطقه انجام نشوند ممکن است خسارت‌هایی برای تاجر به عنوان مالک کالا ایجاد شود. بدترین حالتی که ممکن است برای مالک بار ایجاد شود مصادره شدن کالا و معرفی آن به عنوان یک کالای قاچاق و غیر مجاز است. زمانی که از ترخیص کالا صحبت می‌کنیم  منظور تنها وسایل و تجهیزات بسیار بزرگ و یا صنعتی نیست، در برخی گمرک‌ها مانند گمرک جبل علی کانتینرهای یخچالی و انبارهای سردخانه‌ای قرار دارند و می‌توان در آن‌ها اناوه بار‌های فاسد شدنی و مواد غذایی را برای طولانی مدت نگهداری کرد.

در ارتباط با  مراحل ترخیص کالا می‌توان این گونه در نظر گرفت که اغلب مراحل در تمام گمرک‌های بین المللی دنیا مشترک می‌هستند اما شرایط، قوانین و وجود برخی ممنوعیت‌ها و معافیت‌ها سبب ایجاد تفاوت بین یک منطقه نسبت به منطقه دیگر در حوزه تجارت می‌شود. گمرک جبل یکی از گمرک‌هایی در امارات است که به دلیل داشتن قوانین معافبت گمرکی برای محموله‌های متفاوت که در این منطقه قرار دارند و یا ممکن است به این منطقه منتقل شوند در بین تاجران و بازرگانان اهمیت زیادی دارد و جایگاه بالایی در بین تاجران پیدا کرده است.

 

گمرک جبل علی امارات

جبل علی به عنوان بندر، یک شهرک بندری است که در 35 کیلومتری دبی قرار دارد و یکی از استراتژیک ترین منطقه‌های کشور امارات متحده عربی شناخته می‌شود. این شهرک با مساحتی در حدود 50 کیلومتر مربع دارای یک فرودگاه و یک نیروگاه است. به همین دلیا اهمیت یادی دارد و از مناطق مهم در امارات است که برای دولت امارات هم اهمیت زیادی دارد. گمرک جبل علی به دلیل قرار گیری در منطقه آزاد یکی از مهم ترین و پرترافیک ترین گمرک‌های فعال در دنیا است، براساس بررسی ‌ها و آمارگیری‌های انجام شده در گمرک جبل علی، این گمرک به عنوان نهمین گمرک پرترافیک در دنیا شناخته می‌شود .

 

گمرک جبل علی بیش از 120 بندر برای بارگیری و انتقال محموله دارد، علاوه بر این این بدنر دارای بیش از 100 خطوط کشتیرانی است که در سراسر این منطقه قرار دارند، این امر سبب شده تا فرایند‌های ترخیص، بارگیری و انبارداری محموله‌ها به صورت حرفه‌ای و در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. بندر جبل علی به دلیل دسترسی داشتن به فرودگاه بین المللی دبی این امکان را برای مالک بار فراهم می‌کند تا بدون پرداخت عوارض برای خارج شدن از گمرک منطقه آزاد جبل علی، کالای خود را به فرودگاه منتقل کند و بعد به کشور‌های دیگر منتقل کند.

 

مراحل ترخیص کالا از بندر جبل علی

در این مرحله شما باید مراحل اداری را برای ترخیص کالای خود انجام دهید، مراحل اداری که برای ترخیص کالا از گمرک جبل علی انجام می‌شود را در ادامه بررسی خواهیم کرد. این مراحل عبارتند از:

دریافت کد رهگیری کالا

اخذ و دریافت اجازه واردات برای محموله‌ها و کالاهای محدود

ارائه گواهی مبدا برای محموله

ارائه اوراق و مدارک مشخصات هوایی برای حمل و نقل هوایی

اعلامیه راه برای حمل و نقل زمینی

بارنامه

این مراحل در تمام گمرک‌ها یکسان و برابر هستند اما همان طور که بیان کردیم برخی از بنادر به دلیل داشتن موقعیت و ویژگی قوانین متفاوت در چارچوب قانون‌های بین المللی برای خود دارند.

بندر جبل علی، یک بندر عمیق واقع در جبل علی، دبی، امارات متحده عربی است. جبل علی نهمین بندر شلوغ جهان، بزرگترین بندر ساخته شده توسط انسان، و بزرگترین و تا حد زیادی شلوغ ترین بندر در خاورمیانه است. بندر جبل علی در اواخر دهه 1970 برای تکمیل امکانات بندر رشید ساخته شد.

جغرافیا

بندر جبل علی در 35 کیلومتری جنوب غربی دبی و در خلیج فارس قرار دارد. این بندر بخشی از جاده ابریشم دریایی است که از سواحل چین به جنوب از طریق نوک جنوبی هند به مومباسا، از آنجا از طریق دریای سرخ از طریق کانال سوئز به مدیترانه و از آنجا به منطقه آدریاتیک علیا تا شمال می‌رود. مرکز ایتالیایی تریست با اتصالات ریلی به اروپای مرکزی، اروپای شرقی و دریای شمال.

تاریخچه

بندر جبل علی، که به تلاش‌های رشید بن سعید آل مکتوم اعتبار دارد، در اواخر دهه 1970 ساخته شد و در سال 1979 برای تکمیل امکانات بندر راشد افتتاح شد. این روستا توسط ملکه الیزابت دوم در 26 فوریه 1979 افتتاح شد. روستای جبل علی برای کارگران بندر ساخته شد و جمعیت آن 300 نفر است. بیش از 134 کیلومتر مربع (52 مایل مربع) را پوشش می‌دهد. این خانه بیش از 5000 شرکت از 120 کشور جهان است. جبل علی با 67 اسکله و وسعت 134.68 کیلومتر مربع ( 52.00 مایل مربع)، بزرگترین بندر مصنوعی جهان و بزرگترین بندر خاورمیانه است.

در حال حاضر بندر جبل علی به بندری تبدیل شده است که بیشترین بازدید کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در خارج از ایالات متحده را دارد. با توجه به عمق بندر و اندازه امکانات بندر، یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز و چندین کشتی از گروه نبرد همراه را می‌توان در اسکله جای داد.

بندر جبل علی بیش از یک میلیون متر مربع حیاط کانتینری دارد. همچنین دارای فضایی برای ذخیره‌سازی محموله‌های عمومی میان‌مدت و بلندمدت، شامل هفت انبار هلندی با مجموع تقریباً 19 هزار متر مربع و 12 سوله سرپوشیده با 90.5 متر مربع است. علاوه بر این، بندر جبل علی نیز از 960 هزار متر مربع انبار باز تشکیل شده است. بندر جبل علی به سیستم بزرگراه دبی و دهکده باربری بین المللی دبی متصل است. تسهیلات دهکده کارگو قادر به جابجایی محموله‌ها بوده و ترانزیت چهار ساعته از کشتی به هواپیما را ممکن می‌سازد. کانتینر حمل و نقل باربری تجاری DPA و حمل و نقل عمومی محموله بین بندر جبل علی، بندر راشد، و بقیه امارات هر روز. بندر جبل علی یکی از تاسیسات شاخص DP World است و با جابجایی 7.62 میلیون TEU در سال 2005 به عنوان نهمین در بندر کانتینری برتر در سراسر جهان رتبه بندی شده است که نشان دهنده افزایش 19 درصدی در توان عملیاتی نسبت به سال 2004 است. بندر جبل علی در رتبه هفتم قرار گرفت. در بزرگترین بنادر جهان در سال 2007.  بندر جبل علی توسط دولت دبی و Ports World مدیریت می‌شود .

گسترش  بندر جبل علی

توسعه بندر جبل علی در سال 1380 آغاز شد که طرح جامع این بندر است. این پروژه شامل 15 مرحله است که در طول یک دهه تکمیل خواهد شد. مرحله یک در سال 2007 تکمیل شد که ظرفیت ذخیره سازی و جابجایی را به میزان 2.2 میلیون TEU و طول اسکله 1200 متر افزایش داد. کل پروژه شامل 2.4 کیلومتر اسکله جدید، محوطه کانتینر پشت اسکله‌ها و زیرساخت‌های پشتیبانی و ساختمان‌های لازم برای یک ترمینال کاملاً کارآمد است. بندر جدید در زمین‌های احیا شده خواهد بود که از بندر موجود به سمت دریا امتداد یافته و در غرب مجموعه جزیره نخل جمیرا قرار دارد. انتظار می‌رود طرح فعلی ظرفیت کل بندر جبل علی را بیش از هفت برابر کند و آن را به بزرگترین بندر کانتینری جهان تبدیل کند و از بنادر شانگهای و سنگاپور پیشی بگیرد.

 

سخن پایانی

به صورت کلی می‌توانیم این گونه بیان کنیم که بندر و گمرک جبل علی امارات یکی از مجهزترین گمرک‌های بین المللی در جهان هستند و به دلیل دسترسی به خطوط هوایی انتقال، واردات و صادرات از طریق خطوط زمینی و آبی توانسته میزان ترخیص کالای روزانه خود را به چند تن در روز برساند. گمرک جبل ظرفیت  جا به جایی یک1 میلیون متر مربع  دارد و انبارهای به خصوصی برای مواد غذایی و حموله‌های فاسد شدنی دارد. به همین دلیل انتقال و بارگیری چندین تن کالا در یک روز در این بندر به راحتی انجام می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *