منبع‌یابی در چین

منبع‌یابی در چین
فهرست مطالب نمایش

منبع‌یابی یا سورسینگ یکی از بخش‌های کلیدی در کسب و کارهای بازرگانی است. بازرگانان برای اینکه بتوانند محصولات و کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی ارزان‌تر تهیه کنند، دست به منبع‌یابی می‌زنند. منبع‌یابی در چین با توجه به شکوفایی اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر و تبدیل شدن اقتصاد چین به عنوان اولین تولید‌کننده محصولات در جهان، محبوبیت زیادی بین بازرگانان و تاجران ایرانی پیدا کرده است. منبع‌یابی در چین می‌تواند به صورت حضوری و به صورت اینترنتی از راه دور انجام شود. هر کدام از این موارد مزایا و معایبی دارند که در ادامه مقاله در کنار بررسی منبع‌یابی در چین، این موارد را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

منبع یابی در چین چه ضرورتی دارد؟

اصول کلی فعالیت کسب و کارهای بازرگانی خرید و فروش کالا با هدف کسب درآمد و سود بیشتر است. برای اینکه فرایندهای بازرگانی سود بیشتری به همراه داشته باشند، لازم است بین قیمت خرید و قیمت فروش کالا اختلاف مناسبی وجود داشته باشد. در منبع‌یابی برای اینکه فرایند بازرگانی سودآور شود بازارهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و بهترین بازار برای خرید با توجه به قیمت کالا و میزان سود حاصل از فروش آنها انتخاب می‌شود. فرآیند منبع‌یابی به صورت کلی عبارت است از جستجوی بازارهای مختلف برای پیدا کردن کالای مورد نیاز با قیمتی مناسب که بر اساس نیاز شرکت بازرگانی تعیین می‌شود. به این ترتیب منبع‌یابی به شرکت بازرگانی و واردکنندگان این امکان را می‌دهد تا کسب و کار خود را با سودآوری مناسبی مدیریت کنند.

در حوزه تجارت بین‌المللی، چین در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده انواع محصولات و کالاهای مختلف است. مزایا و نکات مهمی در ارتباط با منبع‌یابی در چین وجود دارد که سبب شده تا تاجران خصوصا تاجران ایرانی نسبت به این بازار علاقه‌مند شوند. بر همین اساس اگر بازرگانان بخواهند کالایی را در تعداد و حجم بالا وارد کشور کنند، می‌توانند راحت‌تر با تولیدکننده چینی بر سر قیمت به توافقی سودآور برسند.

 

اهمیت منبع‌یابی در فعالیت‌های تجاری

رقابت تولیدکنندگان در بازارهای چین و تنوع بالای محصولات چینی فرصت‌های زیادی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد که باعث شده منبع‌یابی در چین به یکی از فعالیت‌های مهم و سودآور در بازرگانی تبدیل شود. همانطور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم، منبع‌یابی در چین به دو شکل اینترنتی و حضوری امکان‌پذیر است.

 

منبع‌یابی از طریق بازارهای محلی

بهترین روش برای منبع‌یابی در چین یا هر کشور دیگری منبع‌یابی محلی است. برای انجام این کار شرکت‌های بازرگانی به کارگزارانی نیاز دارند که با بازار هدف کشورهای مختلف که در اینجا منظور ما کشور چین است، آشنا باشند و بتوانند با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کشور چین ارتباط مناسبی برقرار کنند. در نتیجه شکوفایی اقتصاد چین بازارهای مختلفی در شهر‌ها و استان‌های چین ایجاد شده‌اند. افرادی که از طرف شما مسئول منبع‌یابی هستند باید این بازارها و تامین‌کنندگان را شناسایی کنند و سعی کنند تا محصولات مورد نظر را با کمترین قیمت از شرکت‌های تولیدی خریداری نمایند.

یکی از وظایف اصلی کارگزاران تعیین شده از طرف شما، انجام معاملات بازرگانی به شکل کاملاً ایمن و مطمئن است. برای این کار نیاز است تا افراد یا فرد تعیین شده از طرف شما به فرایندهای باربری بین‌المللی و بازرگانی بین‌المللی آشنایی کامل داشته باشد. علاوه بر این تمامی مراحل معامله باید مستند و قابل ارائه باشد. برای تحقق این امر باید قراردادی تنظیم شود که تمامی بندهای مد نظر دو طرف در آن لحاظ شده باشد. با توجه به این مورد، افرادی که از طرف شما مسئول منبع‌یابی به صورت محلی در چین هستند باید با وکلا و کارشناسان حقوقی چینی نیز ارتباط برقرار کنند و از شرایط حقوقی این کشور آگاهی کاملی داشته باشند تا در زمان عقد قرارداد دچار مشکلی در شیوه پرداخت یا سایر شرایط ذکر شده در قرارداد نشود.

 

آشنایی با روش‌های منبع‌یابی در چین

پس از اینکه منبع‌یابی به صورت کامل انجام شد، قرارداد نوشته می‌شود و در آن نحوه و شرایط ارسال و موارد دیگر تعیین می‌گردد. مرحله بعدی نظارت بر انجام کار و اطمینان از مراحل انجام کار با مفاد ذکر شده در قرارداد است. در اغلب موارد، منبع‌یابی محلی نتیجه بهتری نسبت به منبع‌یابی اینترنتی دارد هرچند که هزینه رفت و آمد به چین برای پیدا کردن شرکت ها به صورت منبع‌یابی محلی هزینه بیشتری به همراه دارد و برای افرادی که به دنبال سود کوتاه مدت در حوزه واردات هستند، به صرفه به نظر نمی‌رسد و این افراد حاضر به طی کردن این مراحل نیستند.

 

منبع یابی در چین از طریق اینترنت

در سال‌های اخیر تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است به طبع صادرات و واردات نیز تحت تاثیر این پیشرفت قرار گرفته‌اند. در حال حاضر در جهان برخی از تولیدکنندگان از طریق سایت‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند به عنوان  نمونه وب ‌سایت علی‌بابا (https: //www. alibaba. com) یکی از مهم‌ترین ارائه‌دهندگان منابع سورسینگ به واردکنندگان و بازرگانان از سراسر جهان از جمله ایران است. این وب‌ سایت بخشی از فروشگاه آنلاین تائوبائو، بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور چین است.

وب سایت علی بابا مجموعه قابل توجهی از خدمات را به بازرگانان برای منبع‌یابی در چین ارائه می‌دهد. بیشتر تولیدکنندگان این کشور در این وب سایت کاتالوگ و پروفایل محصولات خود را قرار داده‌اند. در وب سایت علی بابا در کنار فهرست محصولات تامین کنندگان، قیمت آنها نیز قرار گرفته است که در نتیجه سبب شده یک بازار رقابتی بین تولیدکنندگان چینی ایجاد شود. بر همین اساس تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان چینی برای اینکه شانس خود را در فروش محصول افزایش دهند، قیمت کمتری را نسبت به رقبا برای فروش محصولات خود در نظر می‌گیرند.

در وب سایت علی بابا گزینه‌هایی برای ضمانت معامله بیمه و باربری محصولات به سراسر جهان ارائه می‌شود و از این جهت نیز خیال واردکنندگان و بازرگانان ایرانی راحت‌تر است، این گزینه‌ها از جمله امکانات پریمیوم یا پولی این وبسایت محسوب می‌شوند، هر چند که هزینه آنها بسیار کمتر از درصدی از معامله است. اگرچه پیدا کردن محصولات به صورت اینترنتی و چت کردن و ایمیل فرستادن برای شروع واردات سودآور است، می‌تواند تجربه‌های سختی در حوزه کارشکنی تامین کننده برای شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که منبع‌یابی به صورت اینترنتی نیز بدون ریسک در نظر گرفته نمی‌شود.

 

انواع روش‌‌های منبع‌یابی و سورسینگ کالا از چین

از مشکلات اصلی که تاجران ایرانی در زمان خرید کالا از چین یا سایر کشورها با آن مواجه هستند، اعتماد به تامین‌کننده و ضمانت امنیت کالاهای خریداری شده است. منبع‌یابی همانطور که از نام آن مشخص است به معنی جستجو و پیدا کردن منبع یا منابعی برای تامین نیازهای تجاری بازرگانان است. در طی انجام منبع‌یابی کالا، باید به دنبال تولیدکنندگانی باشید که خدمات خوبی را به کشورهای مختلف یا مصرف کنندگان خود ارائه می‌کنند.

 

دو روش رایج منبع‌یابی کالا در جهان عبارتند از:

منبع‌یابی استراتژیک (Strategic sourcing)

منبع‌یابی جهانی (Global sourcing)

 

منبع‌یابی استراتژیک چیست؟

از انواع مهم منبع‌یابی، منبع‌یابی استراتژیک است که در آن خدمات مورد نیاز تاجران بدون در نظر گرفتن مرزهای ملی تامین می‌شود. این شیوه از منبع‌یابی در کشورهای اروپایی و آسیایی رایج است و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرآیند منبع‌یابی استراتژیک نیاز است به محدودیت‌های جغرافیایی کشور خود توجه داشته باشید. شما می‌توانید کیفیت کالا، قیمت خرید و خدمات مورد نیاز را براساس استراتژی و روش مد نظر خود تعیین کنید و نگران دسترسی به منابع خارج از کشور نباشید. افزایش تولید محصولات در چین و هند سبب شده تا منبع‌یابی کالا از چین و هند در آسیا افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه این منابع هم برای تامین نیازهای مردم سراسر دنیا و هم مردم بومی مناسب هستند، حجم بالایی از منبع‌یابی استراتژیک را به خود اختصاص داده‌اند. بر همین اساس شرکتهای مختلف منبع‌یابی از چین و هند در ایران فعال هستند.

 

منبع‌یابی جهانی چیست؟

منبع‌یابی جهانی یکی از انواع منبع‌یابی است که بدون توجه به مرزهای جغرافیایی نیازها و خدمات مورد نیاز خریداران را در سطح بین‌المللی ارزیابی و بررسی می‌کند. در منبع‌یابی جهانی به دلیل عدم دسترسی مستقیم به تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان، باید احتیاط بیشتری به خرج داد تا مشکلاتی در حوزه خرید و صادرات ایجاد نشود. منبع‌یابی جهانی معمولا برای خریدهای عمده و ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن فرایندهایی مانند ارزیابی چرخه خرید فعلی شرکت، یافتن کالای مناسب بازار مصرف، مقایسه قیمت شرکت‌های مختلف و مذاکره با فروشندگان به صورت جدی انجام می‌شود.

 

روش‌های اعتبارسنجی تامین‌کنندگان سایت‌های چینی

برای خرید اینترنتی از سایت‌های چینی اعتبارسنجی تامین‌کنندگان امری مهم و حیاتی است، با توجه به اینکه اعتبارسنجی فروشندگان مختلف یکی از فاکتورهای مهم در منبع‌یابی به شمار می‌رود، در ادامه برخی از روش‌هایی که برای اعتبارسنجی تامین‌کنندگان سایت‌های چینی معتبر هستند را بررسی خواهیم کرد:

مراجعه به وب سایت‌های معتبر در حوزه تجارت الکترونیکی مانند AliExpress، DHgate و Banggood.

این سایت‌ها فعالیت خود را با معرفی تامین‌کنندگان قابل اعتماد و گواهی‌های کیفیت شروع کردند. بنابراین شما می‌توانید به واسطه‌ی خرید خدمات از این سایت‌ها، بهترین کالاها را از معتبرترین فروشندگان خریداری کنید.

در کنار این مورد می‌توانید نظرات و امتیاز تامین‌کنندگان را از طریق بازخورد خریداران قبلی از سایت‌ها بررسی کنید. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای اعتبارسنجی تامین‌کنندگان در سایت‌های چینی است.

برخی از تامین‌کنندگان شرایطی مانند ضمانت بازگشت کالا و یا تضمین کیفیت را ارائه می‌دهند. برای اینکه از این شرایط قبل از خرید آگاهی داشته باشید باید شرایط فروش تامین‌کننده را بررسی کنید این موارد سبب می‌شود تا خریداران اعتماد بیشتری نسبت به این تولیدکنندگان داشته باشند. برای اینکه بتوانید امنیت پرداخت و اعتبارسنجی تامین‌کنندگان را بررسی کنید، می‌توانید به سایت‌هایی که به صورت مستقیم در پرداخت به آنها در ارتباط هستند مراجعه نمایید. مانند PayPal و Escrow.com

برای اینکه مطمئن شوید کالای درج شده در سایت همان کالایی است که برای شما ارسال می‌شود، می‌توانید درخواست نمونه اولیه را به تامین کننده ارائه دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد قبل از خرید انبوه از تامین کننده، کیفیت محصول را به صورت کامل بررسی نمایید.

استفاده از گواهینامه‌های اعتبارسنجی: تعدادی از تامین‌کنندگان چینی گواهینامه‌های اعتبارسنجی مانند ISO 9001، ISO 14001 و یا OHSAS 18001 را دارند، که می‌تواند اعتبار تامین کنندگان را افزایش می‌دهد.

بررسی شناسه مالی تامین‌کننده: شما می‌توانیند با مراجعه به سامانه‌ی رسمی وزارت بازرگانی چین و یا مراجع مشابه در کشورهای مختلف، شناسه تامین مالی تامین‌کننده را بررسی کنید و از معتبر بودن تامین کننده اطمینان حاصل نمایید.

توجه داشته باشید، خرید از تامین‌کنندگان چینی به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. استفاده از روش‌های فوق به شما کمک می‌کند تا خریدی مطمئن‌تر داشته باشید. با توجه به اینکه منبع‌یابی، شغلی حرفه‌ای محسوب می‌شود بهتر است از افرادی با تجربه در این حوزه کمک بگیرید.

 

مراحل منبع یابی در چین

تعیین اهداف و نیازها 

در ابتدا باید اهداف و نیازهای خود را در خصوص کالایی که قصد واردات آن را به داخل کشور دارید، مشخص کنید. تعیین کیفیت، قیمت، مقدار و زمان تحویل کالا از جمله مواردی هستند که در این مرحله باید آنها را در نظر بگیرید و مشخص کنید.

بررسی بازار چین

پیش از اقدام به منبع‌یابی در چین، باید آشنایی کاملی با بازار چین و تولیدکنندگان شاغل در این بازار داشته باشید. برای این کار می‌توانید در سایت‌های چینی جستجو کنید و نتیجه تحقیقات و گزارشات خود را با مشاوری خبره در این حوزه مطرح کنید.

شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارهای تجاری

یکی از روش‌های معمول برای آشنایی با تولیدکنندگان محصولات چینی، شرکت در بازارها و نمایشگاه‌های تجاری است. شما در این رویدادها می‌توانید به صورت مستقیم با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنید و همچنین کالاهای تولیدی آنها را نیز از نزدیک مشاهده و بررسی نمایید.

برقراری ارتباط با تامین‌کنندگان چینی

زمانی که تولیدکنندگان چینی مورد نظر خود را انتخاب کردید باید با آنها ارتباط برقرار کنید و مواردی مانند قیمت، شرایط خرید، ضمانت نامه و زمان تحویل را مشخص نمایید.

انتخاب تامین‌کننده مناسب

بر اساس اطلاعاتی که جمع‌ آوری کرده‌اید، باید تولیدکننده‌ای که بهترین توافق‌نامه و شرایط را به شما ارائه می‌دهد، انتخاب کنید. توجه داشته باشید که کیفیت کالا، شرایط پرداخت، قیمت و سابقه تولیدکننده از جمله موارد مهمی هستند که حتماً باید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

قوانین و مقررات گمرکی

همزمان با اینکه منبع‌یابی در چین را انجام می‌دهید، باید قوانین و مقررات گمرکی ایران و چین را نیز بررسی کنید. مواردی مانند مالیات، مجوز‌ها، تعرفه‌ها و مقررات استاندارد باید به صورت دقیق در کشور مبدا و مقصد بررسی شوند. بخش مهمی از فرایند واردات کالا شناخت قوانین و دستورالعمل‌های گمرکی وابسته است. فراموش نکنید که هرگونه اشتباه در این حوزه می‌تواند خسارت‌های مالی فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد.

انجام مذاکرات و امضای قرارداد نهایی

پس از انتخاب تامین‌کننده و بررسی شرایط گمرکی، قراردادی بین شما و تامین‌کننده امضا می‌شود. شرایط و توافقات باید به صورت رسمی ثبت شود تا قابل پیگیری باشند. بهتر است در این مرحله از مشاوران حقوقی و مترجمان خبره کمک بگیرید.

ارسال بار از چین و ترخیص کالا از گمرک ایران 

پس از اینکه قرارداد به صورت رسمی ثبت شد باید یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی را برای حمل کالای خود از کشور چین به کشور ایران انتخاب کنید. پس از اینکه کالا به گمرک ایران وارد شد باید بر اساس قوانین گمرکی برای ترخیص کالا اقدام کنید تا بتوانید در نهایت محموله وارداتی خود را تحویل بگیرید. بهتر است در تمامی مراحل با تامین‌کنندگان چینی در ارتباط باشید و به آنها بازخورد بدهید.  این امر در کنار بررسی کالا در چین به شما کمک می‌کند تا از کیفیت کالایی که برای شما ارسال می‌شود مطمئن شوید. اگر کالا دچار مشکل بود و یا کیفیت مورد نظر شما را نداشت، باید به تولیدکننده اطلاع بدهید.

توجه داشته باشید که منبع‌یابی در چین، فرصت‌های سودآوری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما برای رسیدن به سود، به صبر و پشتکار بالایی نیاز دارید. با طی کردن مراحل گفته شده می‌توانید از فرصت‌های ایجاد شده در بازار چین بهترین استفاده را ببرید.

 

فاکتورهای لازم برای ارزیابی تامین‌کنندگان خارجی

قیمت محصول

قیمت تمام شده ارائه محصول

توانایی تامین

زمان تحویل

میزان انعطاف در همکاری

رفتارحرفه‌ای

گواهینامه و استانداردها

شرایط ذکر شده در قرارداد

 

بهترین سایت‌های B2B جهان در سال ۲۰۲۳

این سایت‌ها یکی از بهترین منابع برای مقایسه فروشندگان و منبع‌یابی است و می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تولیدکنندگان در هر حوزه را پیدا کنید. B2B و سایت‌های مشابه آن به شما اجازه می‌دهند تا معاملاتی را انجام دهید و از این طریق به منابع مالی مناسبی دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که کشور چین بیشترین تعداد سایت‌های بازرگانی را در این سایت دارد. سایت‌های بازرگانی چینی در مدت کوتاه توانستند به جایگاه خوبی در سراسر دنیا برسند.

از بهترین سایت‌های B2B در جهان عبارتند از:  

سایت Alibaba که برترین وب سایت B2B برای تجارت در سطح جهانی می‌باشد.

سایت هند مارت IndiaMART که یکی از بهترین وبسایت‌های B2B در هندوستان است.

وبسایت Made-in-China در چین

سایت Global Sources در چین

وبسایت DHgate در چین

 

اهمیت منبع‌یابی یا سورسینگ کالا:

ثبات در ارائه خدمات

مدیریت هزینه‌ها

تصمیم‌گیری براساس نیازهای موجود

مدیریت خطرات و ریسک‌های احتمالی

 

مراحل انجام فرایند منبع‌یابی و سورسینگ کالا از چین

منبع‌یابی یکی از بخش‌های مهم در تجارت داخلی و بین‌المللی است. هدف از منبع‌یابی، کاهش هزینه‌های اضافه برای رسیدن به سود بیشتر با یک استراتژی درست است. منظور از استراتژی درست، فرایندی است که در آن ریسک واردات کالا کاهش پیدا کند و توسعه کسب و کار امکان‌پذیرباشد. به صورت کلی منبع‌یابی در خارج از کشور خصوصاً از کشور چین دشوار است و نمی‌توانید به تنهایی برای انجام تمام مراحل اقدام کنید. در خارج از کشور استانداردهایی برای منبع‌یابی در سطح جهانی تدوین شده‌اند. شما می‌توانید به کمک این استانداردها منبع‌یابی بهتری برای کالای مورد نظر خود انجام دهید.

این استانداردهای بین‌المللی عبارتند از:

تعهد و پشتیبانی

اهداف روشن و توانایی تیمی قوی در تدارکات

مشارکت کلیه ذینفعان

اگر می‌خواهید منبع‌یابی شما اصولی‌تر و با کیفیت بهتری انجام شود، بهتر است در زمان منبع‌یابی مراحل زیر را مد نظر داشته باشید:

درک نیازها

باید پیش از منبع‌یابی مشخص کنید که چه خدماتی را قرار است به چه افرادی ارائه دهید و مشتریان محصول شما چه کسانی هستند؟ این مشتریان در کجا قرار دارند؟ زنجیره تامین به چه صورت است و کالا قرار است با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده برسد. باید پیش از اقدام به واردات، داده‌های به دست آمده از این سوالات را تجزیه و تحلیل کنید و سپس برای تامین کالا، بررسی و اعتبارسنجی فروشنده اقدام کنید. تا زمانیکه نیازهای بازار هدف خود را ندانید، نمی‌توانید کالای مناسب وارد کنید و به سود خوبی برسید.

شناسایی بازار عرضه

باید هزینه و قیمت نهایی کالا را بررسی کنید، هزینه نهایی کالا شامل هزینه حمل و نقل، انبارداری، مواد خام و نیروی کار لازم می‌شود. همچنین در کنار تامین‌کننده مورد نظر، یک تامین‌کننده دیگر نیز شناسایی کنید تا در صورت بروز مشکل، محصول خود را از تامین‌کننده دوم تهیه کنید و در زمان دچار مشکل نشوید.

استراتژی مشخص منبع‌یابی

باید استراتژی درستی برای منبع‌یابی و خرید داشته باشید تا ریسک و هزینه‌های خرید کالا به حداقل برسد. شما می‌توانید در این روند از راهنمایی و تجربیات افراد فعال که سابقه بیشتری نسبت به شما دارند استفاده کنید.

فرایند منبع‌یابی مناسب

رایج‌ترین روش در منبع‌یابی، استفاده از درخواست پیشنهاد برای شرکت در مناقصه است. گاهی اوقات قبل از درخواست باید آنها از جهت دارا بودن الزامات تحویل و شرایط و ضوابط قانونی بررسی شوند تا درخواست‌هایی که ناقص هستند از همان ابتدا کنار گذاشته و بررسی نشوند.

انتخاب تامین‌کننده و مذاکره درباره شرایط

بخش اصلی منبع‌یابی کالا، انتخاب تولیدکننده و مذاکره با فروشنده یا تامین‌کننده کالای مد نظر است. برای انتخاب تامین‌کننده باید چند دور مذاکره انجام شود و در نهایت تامین‌کننده‌ای که با معیارهای شما همخوانی بیشتری دارد انتخاب شود. توجه داشته باشید که تمام مواردی که در قرارداد ذکر می‌شوند باید توسط هر دو طرف بررسی و تایید شوند تا تجارت اصولی‌تر و بدون مشکل جلو برود.

کالای های پرسود برای واردات کالا از چین به ایران

چین قوی‌ترین و بهترین کشور در حوزه تجارت و صادرات کالا است و توانسته محصولات خود را به سراسر دنیا صادر کند. روابط اقتصادی ایران و چین در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و بازرگانان و تاجران ایرانی تمایل دارند کالاهای مختلف را به دلیل به همراه داشتن سود بیشتر از چین وارد کنند. شناخت بهتر کالاهای وارداتی سبب توسعه اقتصاد کشور می‌شود به همین دلیل بهتر است به دنبال کالاهایی باشید که در کنار هزینه مناسب، سود بیشتری به همراه داشته و متقاضی بیشتری در داخل کشور داشته باشند.

در ادامه برخی از کالاهایی که واردات آنها از چین در کنار سودآوری با تقاضای زیاد در بازار داخلی همراه است را بررسی خواهیم کرد.

تلفن همراه

شارژر‌های بی‌سیم

انواع اسباب بازی‌ها

کامپیوتر و لپتاپ

قطعات الکترونیکی به ویژه لامپ‌های LED

لوازم آشپزخانه

رینگ لایت‌ها

دوربین‌های مداربسته

مژه مصنوعی

انواع لباس زنانه، مردانه و بچگانه

اگر می‌خواهید کالاهای فوق را با قیمتی مناسب به کشور وارد کنید حتماً چندین دوره مذاکره با تامین‌کنندگان مختلف داشته باشید و درباره شیوه‌ی پرداخت و حمل و نقل صحبت کنید. حتماً اعتبار فروشنده را بر اساس روش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم بررسی کنید، از فروشنده بخواهید یک نمونه کالا برای شما ارسال کند و کیفیت کالا را ارزیابی کنید. در کنار این مراحل، بازار هدف را نیز به خوبی تجزیه و تحلیل کنید و نسبت به نیاز بازار هدف در بازه‌ی زمانی واردات آگاهی کافی داشته باشید.

 

کسب اطلاعات درباره تامین‌کنندگان کالا از چین

حتماً اعتبار کالا را از جهت دارا بودن مدارک قانونی بررسی کنید

وضعیت مالی و میزان صادرات و واردات شرکت مورد نظر را پیگیری کنید

میزان رضایت مشتریان قبلی از تامین‌کننده را در سایت‌های مختلف و سوابق و تعهدات قبلی تامین کننده بررسی کنید

موضوع فعالیت شرکت و تعداد کارکنان و تجهیزاتی که در اختیار دارد را بررسی کنید

کد بین‌المللی کالا که کالا بر اساس آن در سیستم تعریف می‌شود را بررسی کنید. هر ساله کدهای تعرفه در ابتدای سال تعیین می‌شوند و در اختیار تاجران و بازرگانان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات، از این طبقه‌بندی آگاه شوید.

براساس سیستم هماهنگ بین‌المللی، چهار رقم ابتدای کد بین تمامی کشورها مشترک است و تفاوت در بقیه ارقام وجود دارد. این کد در کشور ما به صورت یک کد ۸ رقمی تعریف شده است اما در کشور چین ۱۰ رقم است.

 

سایت برای فروش و واردات عمده کالا از چین

سایت علی بابا Alibaba

یکی از شرکت‌های موفق چینی در حوزه فروش عمده کالا  از چین، شرکت علی بابا است. علی بابا یک فروشگاه آنلاین است که امکان خرید و فروش محصولات متنوع را برای افراد حقیقی و حقوقی به صورت داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کند. علی بابا در چند سال اخیر توانسته است با ارائه خدمات مناسب به یکی از بهترین عرضه‌کنندگان کالا در سطح جهان تبدیل شود. شما می‌توانید برای ارتباط با میلیون‌ها تامین‌کننده کالا در چین، از سایت علی بابا استفاده کنید. خرید از سایت علی بابا برای رشد و توسعه تجارت انتخاب مناسبی است هرچند که مانند روش‌های دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه مقاله آنها را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

مزایای خرید از سایت علی بابا

تنوع بالای محصولات

ارائه روش‌های مختلف پرداخت

ارائه محصولات با قیمت عمده فروشی

امکان بررسی و شناسایی اعتبار فروشندگان مختلف

امکان نظارت بر روی مراحل بسته‌بندی و حمل و نقل کالا

قیمت پایین عمده فروشی‌ها و در نتیجه کسب سود بیشتر برای شما

 

معایب خرید از سایت علی بابا

محدودیت در ثبت سفارش

دشوار بودن فرایند بازگشت وجه

تطابق نداشتن عکس‌های محصولات داخل سایت با محصول ارسالی

زمان بر بودن فرایند دریافت و فروش کالا

 

سایت مید این چاینا Made-in-China

Made-in-China. com یکی دیگر از سایت‌های چینی معتبر خرید و فروش عمده از تامین‌کنندگان چینی است. اغلب بازرگانان این سایت را مشابه علی بابا می‌دانند هرچند که بین این دو سایت تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال شما در این سایت می‌توانید تنها با عرضه‌کنندگان چینی در ارتباط باشید. در اصل تمرکز اصلی این سایت بر روی بازار چین است. در این سایت کالاهای مختلفی از جمله قطعات و تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، قطعات خودرو و موارد مربوط به دکوراسیون  عرضه می‌شوند که در مقایسه با سایت علی بابا تنوع بالاتری دارند.

 

مزایای خرید از Made-in-China

خرید محصولات صنعتی و خودرویی

تنوع بالای محصولات

پرداخت هزینه کالا از طریق حواله بانکی

 

معایب خرید از Made-in-China

عدم پشتیبانی از درگاه پرداخت پی پال

امکان خرید تنها از تولید‌کنندگان چینی

امکان برقراری ارتباط فقط با تامین‌کنندگان چینی

 

سایت گلوبال سورس Global Sources

گلوبال سورس بهترین سایت برای منبع‌یابی کالا در چین است. نمایشگاه‌های دائمی توسط این سایت در کشور هنگ کنگ برپا می‌شود که مشتریان و طرفداران زیادی دارد. این سایت برای ارتباط با فروشندگان چینی انتخاب مناسبی است اما  محدویت‌هایی نیز برای بازرگانان به همراه دارد.

 

مزایای خرید از گلوبال سورس

برپایی نمایشگاه‌های منظم تجاری

امکان برقراری ارتباط رودررو با تامین‌کنندگان چینی

امکان بررسی کیفیت و اعتبارسنجی محصولات تولیدکنندگان

معایب خرید از گلوبال سورس

دشوار بودن دسترسی به نمایشگاه‌های تجاری گلوبال سورس

 

سخن پایانی

در این مقاله‌ی منبع‌یابی در چین، مواردی که مربوط به این حوزه می‌شوند را بررسی کردیم. نکته مهمی که باید در هنگام منبع‌یابی به آن توجه داشته باشید توافق دقیق در ارتباط با تمامی جزئیات است. به همین دلیل فردی که منبع‌یابی شما را انجام می‌دهد باید به تمام جزئیات سفارش و موارد حقوقی یک قرارداد با فردی چینی آشنا باشد.

توجه داشته باشید که قرارداد ایجاد شده بین دو طرف باید بر اساس قوانین داخلی چین باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانید از طریق دادگاه‌های حقوقی کشور چین مشکل ایجاد شده را پیگیری کنید. در منبع‌یابی محلی و چه در ارتباط با منبع‌یابی اینترنتی باید نکات ذکر شده را در نظر داشته باشید.

در حال حاضر اغلب محصولاتی که در بازار ایران وجود دارند یا به صورت محلی و یا به صورت اینترنتی از چین تامین می‌شوند و تجارت بین ایران و چین امری رایج است. اما برای اطمینان بهتر است کلیه پرداخت‌ها و توافقات به صورت مستند ثبت شوند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *