تشریفات گمرکی چیست؟

گمرک
فهرست مطالب نمایش

یکی از اصطلاحات گمرکی که هر تاجر و بازرگانی باید با آن آشنا باشد تشریفات گمرکی است. تشریفات گمرکی مجموعه قوانین، مقررات و رویه‌هایی است که در فرایند واردات و صادرات کالا به یک کشور توسط ادارات گمرکی اعمال می‌شوند. این تشریفات برای تنظیم و کنترل جریان کالا در مرزها و مراکز گمرکی تعیین می‌شوند و هدف اصلی آنها ایجاد سرعت و شفافیت در تجارت بین‌المللی است. تشریفات گمرکی برای انجام کارهای متفاوت مانند ترخیص کالا از گمرک، گرفتن مجوز برای خرید کالای خارجی انجام می‌شوند. برای انجام تشریفات گمرکی باید بر اساس قوانین وضع شده در گمرک رفتار کرد.

اگر دانش کافی در امور گمرکی نداشته باشید برای انجام این تشریفات با مشکل روبه‌رو می‌شوید. برای نمونه اگر با تشریفات گمرکی ترخیص کالا از گمرک آشنا نباشید ممکن است کالای وارداتی شما به عنوان قاچاق شناخته شده و اجازه ترخیص کالا از گمرک به شما داده نشود.

در این مقاله قصد داریم تا مراحل تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا از گمرک را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که تشریفات گمرکی براساس آیین‌نامه، اظهارات گمرکی و قوانین امور گمرکی انجام می‌شوند، برای انجام این کار توجه به قوانین و مقررات اصل اساسی است.

تشریفات گمرکی در راستای ترخیص کالا از گمرک انجام می‌شود. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم تشریفات گمرکی براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مخصوص انجام می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای انجام تشریفات گمرکی تنظیم اظهارنامه و ارائه آن به سازمان گمرک است. زمانی که دارید کالایی را به کشور وارد کنید یا صادرات کالا را انجام دهید، باید آن کالا از گمرک عبور کند به مجموعه این اقدامات تشریفات گمرکی گفته می‌شود.

دولت قوانینی را برای امور گمرکی وضع کرده است به‌همین دلیل صادرات و واردات کالا نیازمند دانش در امور گمرکی است و بدون تسلط به مراحل تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا صادرات و واردات بسیار سخت هستند. بهره مندی از یک مشاوره بازرگانی حرفه‌ای می‌تواند شما را در انجام مراحل تشریفات گمرکی بسیار راهنمایی کند. اغلب افرادی که نمی‌‌توانند کالای خود را در بازه زمانی کوتاهی از گمرک ترخیص کنند از قوانین گمرکی و تشریفات گمرکی اطلاع ندارند. برای ترخیص کالا هزینه‌های بسیار زیادی نیاز است این سازمان برای ترخیص کالا هزینه‌هایی را دریافت می‌کند که در اصطلاح به آن عوارض گمرکی گفته می‌شود، گمرک پس  از دریافت این هزینه به شما اجازه خروج کالا از گمرک را صادر می‌کند. اگر بخواهید کالای خود را از سواحل کشور خارج کنید، باید تشریفات گمرکی را انجام دهید. در این مراحل کالای شما در انبار نگه داشته می‌شوند و بازرسی کالا‌ها انجام می‌شود.

 

ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا پروسه‌ای مرحله‌ای است که کالا برای ورود به کشور یا خروج از کشور طی می‌کند توجه داشته باشید که طی کردن این پروسه و سهولت در ترخیص کالا به دانش و تجربه فراوانی نیاز دارد. شما می‌توانید از مشاورین و ترخیص‌کاران باتجربه شرکت ما برای ترخیص در این حوزه کمک بگیرید با استفاده از افراد باتجربه مراحل ترخیص کالا با حداقل وقت و هزینه انجام می‌گیرد. ‌برای ترخیص کالا از گمرک باید مراحلی طی شود انجام این مراحل اهمیت زیادی دارند و بدون انجام آن‌ها ترخیص کالا از گمرک امکان‌ پذیر نیست.

 

ثبت اظهار در سامانه مربوطه

اولین مرحله  برای انجام ترخیص کالا از گمرک ثبت اظهار در سامانه EPL است. کالای شما باید توسط مأموران گمرکی در گمرک مورد بررسی قرار بگیرد که به این کار اصطلاح اظهار گفته می‌شود اولین مرحله در ترخیص کالا ثبت اظهار در این سامانه است ثبت اظهار باید توسط خود فرد یا نماینده قانونی او به صورت آنلاین انجام شود.

شما می‌توانید به‌عنوان فرد واردکننده یا صادرکننده یا نماینده قانونی او اقدام به پر کردن اظهار‌نامه کنید. شما باید اطلاعات مربوط به کالا در سامانه EPL را به درستی وارد کنید تا مشکلی در مراحل ترخیص کالا و مراحل تشریفات گمرکی مشکلی ایجاد نشود. پس‌ از تکمیل این مراحل یک شماره سری، سریال و شماره عطف به کالاهای شما داده می‌شود. توجه داشته باشید که از شماره سریال و شماره عطف پرینت گرفته و آن را برای انجام مراحل بعد نزد خود نگه دارید. برای اظهار کالا در گمرک به مدارکی نیاز هستند از جمله آن‌ها می‌توانیم به اظهارنامه واردات قطعی، بارنامه، سند ترخیصیه، گواهی مبدا، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره‌برداری، کاتالوگ، بروشور، اعلامیه تامین ارز و کپی کارت بازرگانی معتبر اشاره کنیم.

 

احراز هویت و تعیین مسیر

دومین مرحله در ترخیص کالا مرحله احراز هویت و تعیین مسیر است در این مرحله اسناد به خوبی بررسی می‌شوند و در صورت تایید به صاحب کالا شماره ثبت مخصوصی داده می‌شود. ارائه شماره ثبت به صاحب کالا به این معنی است که اظهار‌نامه واردات یا صادرات کالا مختص به یک فرد است و این اظهار‌نامه ثبت و مهر شده‌ است.

 

کنترل کالا

سومین مرحله برای ترخیص کالا از گمرک کنترل کالا است. برای کنترل کالا وارداتی یا صادراتی باید از یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز عبور کنند. اگر کالای مربوطه در مسیر زرد یا قرمز قرار داده شود، کالا باید توسط کارشناسان و بازرسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد و مجدداً با اسنادی که توسط صاحب کالا ارائه شده ‌است مطابقت داده شود. پس‌ از طی این مرحله ارزش اظهاری و سوابق گمرکی مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

دریافت مجوز‌‌های لازم

یکی از مهم‌ترین مراحل برای ترخیص کالا و تشریفات گمرکی دریافت مجوز‌های لازم است. برای آزاد‌سازی کالا باید گواهینامه‌های تعیین‌شده به وسیله کارشناسان مورد تایید قرار بگیرند. از جمله مهم‌ترین مجوز‌ها می‌توانیم به مجوز‌های استاندارد، بهداشت، مخابرات، قرنطینه، مالیات، وزارت راه، جهاد، انرژی اتمی و تجهیزات پزشکی اشاره کنیم.

 

بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط بازرسان مربوطه

تعرفه گمرکی باید توسط بازرسان مورد ارزیابی قرار بگیرد و با اسناد مربوط به کالا مطابقت داده شود‌. کارشناسان باید مجوز‌هایی که در مرحله قبل دریافت شده‌اند را مجدد مورد بررسی قرار دهند اگذ مجوز‌های مربوطه مشکلی نداشته‌‌اند، امضا و تایید می‌‌شوند.

 

صدور سند ترخیص

در آخرین مرحله از تشریفات گمرکی پس‌ از تأیید نهایی گمرک باید هزینه‌‌ای به‌صورت نقدی توسط صاحب کالا پرداخت شود. پس‌از این که فیش پرداختی توسط گمرک دریافت شد، گمرک پیش پروانه سبز و برای صاحب کالا صادر می‌کند. با پرداخت هزینه‌های گمرکی و دریافت پروانه ثبت صاحب کالا یا نماینده قانونی او می‌تواند کالای مربوطه را از گمرک خارج کند.

 

اجازه بارگیری

پس از صدور سند ترخیص توسط گمرک صاحب کالا باید مراحلی را برای حمل‌ و نقل کالا طی کند و با شرکت حمل ‌و نقل تسویه حساب کند. پس‌ از دریافت قبض انبار گمرک مجوز بارگیری کالا را صادر می‌کند در این ‌صورت صاحب کالا باید هزینه‌های انبار‌داری را پرداخت کند این هزینه‌ها شامل هزینه‌های تخلیه و بارگیری، مدت ‌زمان نگهداری کالا در انبار، بیمه کالا  هستند.

 

خروج کالا از گمرک

در این مرحله بیجک انبار از انباردار دریافت می‌‌شو. سپس انباردار پروانه سبز را چک می‌کند. پس از اتمام این مراحل انباردار به صاحب کالا اجازه می‌‌دهد تا کالای مربوطه را بارگیری کند. در این مرحله کالای صادراتی یا وارداتی توسط مأموران گمرکی مجدد بازرسی می‌شوند و پس ‌از بازرسی اجازه نهایی جهت خروج کالا به صاحب کالا یا نماینده قانونی او داده می‌شود.

تشریفات گمرکی برای کالا‌های وارداتی شامل مراحل زیر می‌شوند:

رهاسازی کالا برای مصرف، این مرحله شامل ترخیص کالا از گمرک هنگام ورود کالا و پرداخت عوارض و مالیات است.

آماده کردن اظهارنامه مبادله کالا (DEB)

ذخیره کردن پیوندی» در این مرحله کالا در انبار پیوند خورده قرار داده می‌شود و امکان تقسیم قطعات برای ترخیص جزئی کالا از گمرک هنگام خروج از انبار انجام می‌شود. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل تشریفات گمرکی است.

ترانزیت در راستا کنترل گمرک با استفاده از ترانزیت کالا‌های تحت کنترل گمرک منتقل می‌شوند.

پذیرش موقت کالا، در این مرحله بدون پرداخت عوارض و مالیات کالا‌ها برای پردازش و تعمیر پذیرش می‌‌شوند.

پردازش داخلی؛ پردازش داخلی جهت واردات مواد اولیه، بدون عوارض و پرداخت مالیات برای پردازش و صادرات مجدد کالا به کشور ثالث انجام می‌‌گیرد.

استفاده نهایی ترخیص کالا از گمرک بدون پرداخت عوارض گمرکی برای پردازش مواردی همانند سهمیه، حسابداری مواد و مجوز استفاده نهایی می‌‌باشد.

مرحله پایانی اجرای روش ترخیص کالا از گمرک داخلی است.

گمرک کالا
گمرک کالا

تشریفات گمرکی برای کالا‌های صادراتی شامل چه مراحلی می‌‌شود؟

تشریفات گمرکی برای کالا‌های صادراتی مانند کالا‌های وارداتی شامل مراحلی هستند از جمله این مراحل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تنظیم و ارائه اظهارنامه

ترخیص کالا از گمرک که صادرات نهایی در این مرحله انجام می‌شود.

در صادرات موقت کالا‌های شما به کشوری ثالث صادر شده و مجدداً در انتظار واردات قرار می‌‌گیرد.

برای صادرات مواد اولیه به کشور ثالث برای پردازش انجام می‌شود. این کار قبل از واردات دوباره محصول نهایی انجام می‌شود.

 

مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک

برای ترخیص کالا از گمرک و انجام تشریفات گمرکی مراحلی مورد نیاز است:

اسناد مربوط به بارنامه

برگه‌‌ها و مجوزهای ترخیصی

گواهی مبدا

فاکتور‌های مربوط به خرید کالا

اسناد مربوط به اعلامیه‌‌های تامین ارز

برگه‌‌ها و پیش فاکتور

اسناد مربوط به ثبت سفارش در سامانه تجارت

لیست عدل‌بندی

مدارک مربوط به پرداخت هزینه‌‌های شرکت حمل ‌و نقل

اسناد بیمه حمل و نقل کالا

اسناد مربوط به بیمه گمرکی کالا

پروانه بهره‌‍‌برداری

بروشور و کاتالوگ‌‌های مربوطه

مجوز‌های ورود کالا به کشور

کارت بازرگانی صاحب کالا

مجوز‌های سلامت، بهداشت و استاندارد‌های مربوطه

 

نحوه تنظیم اظهارنامه گمرکی

برای انجام این کار ابتدا باید مشخصات شخصی خود را وارد کنید سپس شرکت وارد کننده کالا اطلاعات لازم در مورد مشخصات و قیمت کالا را محاسبه می‌کند. این شرکت باید اطلاعات را به صورت دقیق و با جزئیات وارد کند پس از طی این مراحل، اظهارنامه گمرکی، پذیرش می‌شود. سپس کالا مربوطه از لحاظ فیزیکی بررسی شده و کتترل‌هایی بر روی کالا انجام می‌شود، بازرسان گمرک باید اظهارنامه را بررسی کنند.

 

چرا برای انجام تشریفات گمرکی به یک شرکت ترخیص کالا نیاز دارید؟

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام تشریفات گمرکی کمک گرفتن از یک شرکت ترخیص کالا است. این شرکت‌ها مراحل ترخیص کالای شما را به راحتی و بدون مشکل پیش می‌برند.

 

شرایط کار با سامانه جامع امور گمرکی

کار با سامانه جامع امور گمرکی به این صورت است که، افراد متقاضی باید ابتدا به آدرس این سایت را به نشانی WWW. EPL. IRICA. IR مراجعه کنند، سپس در صورتی که از قبل در این سامانه ثبت نام کنند باید نام کاربری و رمز عبور خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنند و وارد سایت شوند و با استفاده از نوار ابزار بالای صفحه به قسمت مورد نظر وارد شوند؛ اگر که متقاضی از سامانه جامع امور گمرکی جهت انجام تشریفات گمرکی تاکنون استفاده نکرده است، ابتدا فرایند ثبت نام را پشت سر بگذارند.

نحوه ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی به این صورت است که افرادی که قصد ثبت نام در این سامانه را دارند باید ابتدا برای ورود به سایت یک نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند. روند دریافت این نام کاربری و رمز عبور به این صورت است که فرد متقاضی ثبت نام باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر گمرک مراجعه کند و با ارائه کارت شناسایی خود و با مراجعه به واحد انفورماتیک درخواست خود را مبنی بر ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی ارائه کند و پس از انجام فرایند ثبت نام، رمز عبور و نام کاربری خود را دریافت کند.

 

معافیت‌های گمرکی

در زمان ترخیص کالا از گمرک صاحب کالا برای ورود محموله تجاری خود به کشور و استفاده قانونی از آن باید تمامی هزینه‌های گمرکی مربوط به محموله تجاری خود را بر اساس کد تعرفه گمرکی کالا پرداخت کند، گاهی اوقات در زمان  ترخیص کالا از گمرک بعضی از محموله‌های تجاری شامل طرح معافیت گمرکی می‌شوند و بر اساس این طرح هزینه‌های گمرکی محموله‌های تجاری به طور کامل صفر شده و یا شامل تخفیف می‌شوند.

معافیت‌های گمرکی معمولا  شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تایید شده می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا ۱۵ سال معافیت گمرکی دریافت کنند، یکی دیگر از طرح‌های معافیت شامل گمرک‌های جنوب کشور می‌شود،  زمانی که صاحبان کالا از گمرک‌های جنوب کشور استفاده کنند می‌توانند از طرح‌های معافیت این گمرک‌ها استفاده کنند؛ هدف از اختصاص دادن طرح معافیت گمرکی به این گمرک‌ها ایجاد فرصت شغلی برای بومیان مناطق است.

 

ممنوعیت‌های گمرکی

ممنوعیت‌های گمرکی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ممنوعیت کالاهای واردات قطعی، ممنوعیت کالاهای ورود موقت، ممنوعیت عبور ترانزیت خارجی، ممنوعیت در صادرات. هر کدام از این دسته شامل یک سری از موارد خاص می‌باشند که در ادامه این موارد را هم بررسی خواهیم کرد.

 

ممنوعیت در واردات قطعی

کالاهایی که از لحاظ شرع شامل ممنوعیت دارند.

کالاهایی که بر اساس جدول تعرفه گمرکی شامل ممنوعیت گمرکی دارند.

ورود انواع سلاح‌های گرم و سرد ممنوع است و تنها با مجوز وزارت دفاع می‌توان این کالا‌ها را به کشور وارد کرد.

دواردات هر نوع مخدر و روانگردان ممنوع است و تنها با مجوز وزارت بهداشت و درمان می‌توان نسبت به واردات آن‌ها اقدام کرد.

واردات قطعات الکترونیکی و مخابراتی که کاربرد تجسسی دارند ممنوع می‌باشد و تنها تحت نظارت وزارت اطلاعات می‌توان نسبت به واردات آن‌ها اقدام نمود.

واردات هر نوع کالایی که دارای علامتی مخالف با نظم و‌شان و عرف عمومی جامعه باشد.

واردات هر نوع اسکناس، بلیط بخت آزمایی، تمبر و برچسب تقلبی و یا خارج شده از جریان قانونی است.

 

کالاهای ورود موقت

ورود موقت کالاهایی هستند  که بر اساس قوانین واردات و صادرات کالا ورود آن‌ها به داخل کشور ممنوع است.

کالاهایی موضوع بند (پ)، (ج)، (چ)، (ح) که واردات موقت آن‌ها تنها با موافقت وزارتخانه‌ها امکان پذیر است.

ورود موقت کالاهایی که ورود آن‌ها نیاز به موافقت گمرک دارد.

 

ممنوعیت عبور ترانزیت خارجی

فهرست کالاهایی که حمل و نقل و عبور خارجی آن‌ها ممنوع است، توسط شورای امنیت ملی تهیه می‌شود.

عبور خارجی کالاهایی که بر اساس صلاح دید دولت به دلایل مختلف ممنوعه اعلام شده است.

 

ممنوعیت در صادرات

کالاهایی که بر اساس قوانین شرعی و یا قوانین صادرات و واردات جمهوری اسلامی ممنوع است.

صادرات هر گونه شیء که به تشخیص سازمان میراث فرهنگی عتیقه به حساب می‌آیند و شناخته می‌شود و در واقع به نوعی آثار باستانی و ملی ایران هستند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک
مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک شامل چه مراحلی می‌شود؟

از جمله مراحل ترخیص کالا از گمرک مس توان به مواردی چون ثبت اظهار نامه گمرکی، احراز هویت مدارک و تعیین مسیر گمرکی، بازرسی کالا، دریافت کردن مجوزهای مورد نیاز، تهیه مدارک مورد نیاز، صدور سند ترخیص، دریافت اجازه بارگیری و خروج کالا از گمرک می‌توان اشاره نمود.

 

ممنوعیت‌های گمرکی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

از جمله تقسیم بندی‌های ممنوعیت‌های گمرکی می‌توان به مواردی چون ممنوعیت کالاهای ورود قطعی، ممنوعیت کالاهای ورود موقت، ممنوعیت مربوط به ترانزیت خارجی و ممنوعیت در صادرات اشاره نمود.

 

مراحل تشریفات گمرکی در رابطه با محموله‌های وارداتی چیست؟

از جمله مراحل تشریفات گمرکی در رابطه با محموله‌های وارداتی می‌توان به مواردی چون رها سازی محموله وارداتی، ذخیره کردن پیوندی، حمل و نقل در راستای کنترل گمرک، پذیرش موقت کالا، پردازش داخلی، استفاده نهایی و مرحله پایانی اشاره نمود.

 

طرح ممنوعیت صادرات کالا شامل چه مواردی می‌شود؟

ممنوعیت صادرات کالا شامل کالاهایی می‌شود که صادرات آن‌ها بر اساس قوانین شرعی و یا قوانین اجتماعی کشور ممنوع شده است و یا کالایی که قرار است از کشور خارج شود شامل میراث فرهنگی کشور باشد.

 

روند تشریفاتی گمرک برای ترخیص کالا

برای ترخیص کالا از گمرک باید مراحل و تشریفات گمرکی را انجام دهید. تشریفات گمرکی ترخیص کالا با توجه به ماهیت کالا با هم متفاوت هستند، رای نمونه برای ترخیص یک کالا به یک مدرک و مجوز خاص نیاز داشته باشید. تشریفات گمرکی ترخیص کالا به صور کلی مراحلی دارند که در ادامه  این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

تنظیم اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL و ارائه آن به بخش تطبیق اسناد گمرک برای انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا ضروری است. اظهار‌کننده باید، مدارکی مانند سیاهه خرید، گواهی مبدا و اسناد بانکی را به اظهارنامه خود ضمیمه کند. در زمان ثبت اظهارنامه گمرکی باید است مدارکی برای اظهار کالا ارائه شود، برخی از این مدارک عبارتند از:

کارت بازرگانی مجوزی است که برای تجارت خارجی به شخصی داده می‌شود و یکی از مهم‌ترین مدارکی است که هر واردکننده و صادرکننده‌ای باید آن را دریافت کند.

قبض انبار سندی  است که در آن  تعداد و وزن کالا و محل انبار مقید شده است، این سند توسط انباردار گمرک صادر می‌شود.

بارنامه سندی است که شرکت حمل کالا صادر می‌کند که شامل مشخصات کالا، ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و هزینه‌هایی مانند میزان بیمه، کمیسیون و صافی، تعداد و وزن کالا است.

سندی با عنوان تسویه حساب صاحب کالا با شرکت ترخیصیه نامیده می‌شود.

گواهی مبدا، نشان دهنده کشور تولید‌کننده محصول است.

فاکتور یا سیاهه خرید صورتحساب سندی است که در مقابل ارائه کالا و خدمات توسط فروشنده یا صادر‌کننده ارائه می‌شود.

پروفرما سندی است که توسط فروشنده صادر می‌شود و شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پروفرما، مبدا کالا است.

پکینگ لیست مشخصات کامل پکینگ کالا، اعم از نام کالا، ابعاد کارتن را پکینگ لیست می‌گویند.

اسنادی که اظهارکننده به گمرک تحویل می‌دهد توسط دایره فنی یا احراز هویت با اطلاعات ذخیره شده در سیستم هوشمند مرکزی تطبیق داده می‌شوند. اگر اطلاعات با هم مطابق نباشند، اظهارنامه برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات برگشت زده می‌شوند. در این زمان، اظهار‌کننده باید با مراجعه به واحد ورود اطلاعات اصلاحات لازم را انجام بدهد و یک نسخه جدید از آن‌ها تهیه کند. پس از آن یک شماره به عنوان شماره ثبت اظهارنامه (کوتاژ) به صاحب کالا داده می‌شود. فعالیت‌های دایره احراز هویت به شرح زیر است:

احراز مالکیت: گمرک در مرحله اول مالکیت اسناد خرید یا اینویس و بارنامه را بررسی می‌کند.

احراز صلاحیت صاحب کالا یا احراز شرایط: در این مرحله صلاحیت صاحب کالا مورد بررسی قرار داده می‌شوند:

بررسی اعتبار کارت بازرگانی

محرومیت قانونی صاحب کالا از دخالت در اموال خود

بررسی بدهی‌های فرد به گمرک

موارد قانونی که مانع دخالت فرد در امور تجاری باشد

ارزیابی گمرک: در این مرحله مشخصات ظاهری و فیزیکی بسته، تعداد، علائم و ابعاد توسط کارشناس ارزیاب بررسی می‌شوند. برای ارزیابی کالا در یکی از مسیرهای گمرکی سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرد. پس از امضای کارشناس و رئیس سرویس ارزیابی، اظهارنامه به واحد صندوق و صدور پروانه گمرکی ارسال می‌شود.

پس از انجام تمامی مراحل فوق، اظهارنامه و فیش بانکی به صندوقدار تحویل داده می‌شود سپس پروانه گمرکی، توسط مسئول صندوق مهر و امضا شده و مراحل ترخیص کالا از گمرک شروع می‌شود. صاحب کالا می‌تواند با مراجعه به اداره‌ی گمرک، بیجک گمرکی خود را دریافت کند. او می‌تواند با داشتن سند مذکور، می‌تواند نسبت به بارگیری یا ترخیص کالا اقدام کند.

ارزش گمرکی
ارزش گمرکی

تفاوت تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک

اغلب افراد تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک را با هم برابر می‌دانند اما باید بدانید که تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک با هم برابر نیستند و ترخیص کالا از گمرک زمانی انجام می‌شود که مراحل تشریفات گمرکی به طور کامل انجام شوند. تشریفات گمرکی و ترخیص کالا روی یکدیگر تاثیر گذار هستند، هر چه مراحل تشریفات گمرکی با سرعت بیشتری انجام می‌ش. د، ترخیص کالا از گمرک سریع‌تر انجام شود. به همین دلیل برای این که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالا از گمرک ترخیص شود باید برای انجام تشریفات گمرکی هر چه سریعتر اقدام کنید.

 

سخن پایانی

انجام تشریفات گمرکی به اطلاعات نیاز دارد. در این مقاله سعی کردیم، نکاتی را در مورد این موضوع و مراحل ترخیص کالا را بررسی کردیم و اطلاعات کاملی را در مورد انجام تشریفات گمرکی و مراحل تشریفات گمرکی در اختیارتان شما گذاشتیم. شما می‌توانید کلیه امور گمرکی خود و ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس، شهید باهنر، گمرک فرودگاه امام را به ترخیص کاران حرفه‌ای شرکت حمل و نقل بین المللی ترخیص بسپارید و محموله خود را در کوتاهترین زمان ممکن از گمرک خارج کنید.

تشریفات گمرکی چیست؟

تشریفات گمرکی مجموعه‌ای از رسوم و قوانین است که در کشورها برای ورود و صادرات کالاها و مسافران از طریق مرزها و گمرک‌ها اعمال می‌شود.

چه اهدافی را تشریفات گمرکی دنبال می‌کند؟

تشریفات گمرکی به منظور تنظیم و کنترل جریان کالا و مسافران، حفاظت از امنیت مرزی، جمع‌آوری و تأمین درآمدهای گمرکی، و اجرای قوانین تجاری و مالی تعیین شده توسط دولت تعبیه شده است.

چه نقشی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند؟

تشریفات گمرکی نقش مهمی در تسهیل تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند، زیرا با اعمال قوانین و رسوم گمرکی، تسهیلات لازم برای ورود و صادرات کالاها فراهم می‌شود و مسائل مربوط به مالیات، محدودیت‌ها و استانداردهای فنی را مدیریت می‌کند.

چه عواملی می‌توانند تشریفات گمرکی را تحت تأثیر قرار دهند؟

عواملی مانند تغییرات قوانین و مقررات گمرکی، سیاست‌های تجاری دولت، تحولات سیاسی، وضعیت امنیتی و شرایط اقتصادی می‌توانند تشریفات گمرکی را تحت تأثیر قرار دهند و تغییراتی در فرآیندها و رویه‌های گمرکی ایجاد کنند.

چه انواع تشریفات گمرکی وجود دارد؟

انواع تشریفات گمرکی شامل تعرفه‌های گمرکی، مقررات صادرات و واردات، اقدامات بهداشتی، استانداردهای فنی، رویه‌های گمرکی، و مقررات مربوط به مالیات و عوارض گمرکی می‌شود.

چرا تشریفات گمرکی مهم است؟

تشریفات گمرکی به دولت‌ها کمک می‌کند تا کنترل و نظارت بر تجارت بین‌المللی را برقرار کنند، درآمدهای گمرکی را جمع‌آوری کنند، امنیت ملی را حفظ کنند و تنظیمات لازم برای تجارت بین‌المللی را فراهم کنند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *