اهمیت بسته‌بندی بار در حمل و نقل بین‌المللی

بسته بندی کالا

بسته‌بندی مناسب در حمل و نقل بین‌المللی نقش مهمی دارد چرا که اگر محصولات به صورت مناسب بسته‌بندی نشوند در حین ارسال دچار آسیب و خسارت می‌شوند و در نتیجه ضرر و زیان به بازرگان و تاجر وارد می‌شود. روزانه هزاران محصول در سراسر جهان از محصولات صنعتی تا دارویی و محصولات فله و لوازم شخصی، معمولاً به روش حمل و نقل دریایی بین کشورهای مختلف منتقل می‌شوند. بسته‌بندی در حمل و نقل دریایی، هوایی و حتی زمینی اهمیت فراوانی دارد و با توجه به نوع روشی که کالا حمل می‌شود، نوع بسته‌بندی‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

اگر قصد دارید وسایل شخصی یا کالاهای تجاری خود را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنید، باید محصولات شما به نحوی مناسب بسته‌بندی شوند تا خسارت و آسیبی برای بار شما ایجاد نشود. بسته‌بندی مناسب برای جلوگیری از آسیب و با در نظر گرفتن عناصر خارجی مانند شرایطی که کالا حمل می‌شود و میزان جابجایی آن، برای تمامی کالاها انجام می‌شود. در نتیجه اگر به دنبال حمل و نقل کالای خود هستید باید بدانید که بسته‌بندی مناسب نقش بسیار بالایی در حفظ سلامت کالای شما دارد خصوصاً در حوزه حمل و نقل دریایی

 

اهمیت بسته‌بندی مناسب در حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی به مجموعه‌ای از انواع حمل و نقل گفته می‌شود که طی آن بار در داخل کشور یا به صورت بین‌المللی بین کشورهای مختلف از طریق آب‌های آزاد آبی منتقل می‌شود. مورد اصلی در حمل و نقل دریایی که اهمیت ویژه‌ای دارد و متخصصان در این حوزه بر آن تاکید زیادی دارند، بسته‌بندی خوب کالاها در حمل و نقل و بارگیری مناسب کالا است. اگر کالاها به صورت مناسب بسته‌بندی شوند امکان آسیب دیدن کالاها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند.

در حمل و نقل زمینی و هوایی نیز بسته‌بندی مناسب کالا سبب می‌شود تا کالاها در حین جابجایی و حمل و نقل دچار آسیب و خسارت نشوند. به صورت کلی در حمل و نقل زمینی و هوایی کالاها براساس شرایط حمل و نقل متفاوت با  حمل و نقل دریایی بسته‌بندی می‌شوند اما به صورت کلی نمی‌توان بدون بسته‌بندی کالاها را منتقل کرد.

 

امنیت بالا با بسته‌بندی مناسب در حمل و نقل

یکی از مواردی که سبب می‌شود تا بسته‌بندی کالا در حمل و نقل بین‌المللی اهمیت زیادی داشته باشد این است که بسته‌بندی مناسب در حمل دریایی و سایر روش‌های حمل بار، امنیت و ایمنی کالا را تامین می‌کند. با بسته‌بندی مناسب کالا در حمل و نقل بین‌المللی می‌توان تا حد زیادی از ایجاد دعاوی حقوقی، خسارات و ضرر و زیان جلوگیری کرد. برخی از افراد تلاش می‌کنند تا در هزینه‌های بسته‌بندی در حمل و نقل بین‌المللی صرفه‌جویی کنند. این افراد بدون اینکه تصویر کاملی از کالا بگیرند، کالاها را بسته‌بندی می‌کنند.

مهم است در زمان بسته‌بندی کالا به نوع کالایی که حمل می‌شود توجه شود و با توجه به نوع کالا از بسته‌بندی مناسبی‌ استفاده شود. روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل وجود دارد، شما می‌توانید بدون اینکه بسته‌بندی کالا را نادیده بگیرید هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهید.

برای اینکه هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهید می‌توانید کالا را به روش مستقیم حمل کنید و جابجایی کالا و پرسنل حمل و نقل را کمتر کنید. اگر کالای خود را از طریق حمل LTL ارسال می‌کنید، پرسنل‌های زیادی حمل و نقل کالای شما را انجام می‌دهند در نتیجه هزینه حمل کالای شما افزایش پیدا می‌کند. این موارد به همراه تعداد دفعاتی که محموله شما از وسیله نقلیه بارگیری و تخلیه مجدد بارگیری می‌شود در میزان هزینه حمل کالا اثرگذار هستند. پس اگر به دنبال کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاهای خود در سطح بین‌المللی هستید باید تمامی این موارد را بیش از اقدام به حمل کالا محاسبه کرده و در نظر داشته باشید.

 

حفاظت در برابر محیط زیست

براساس استانداردهای گمرکی، روش‌های مختلفی برای محافظت از کالاها در برابر نفوذ رطوبت و آب وجود دارد. این بسته‌بندی‌ها از پوشش ساده مقاوم در برابر آب تا آب‌بندی محموله در یک کیسه خلع مهر و موم شده را شامل می‌شود. در این روش کالا قبل از بسته‌بندی در یک جعبه کاملاً بسته با یک غشای ضد آب که  بیرون آن قرار دارد، قرار گرفته می‌شود. در کنار این مورد انواع کانتینرهای دریایی از محموله در برابر عوامل بیرونی مانند رطوبت و آب محافظت می‌کنند اما همچنان در حمل و نقل دریایی بسته‌بندی مناسب نقش اصلی را در حفاظت از کالا ایفا می‌کند.

شما به عنوان شرکت حمل و نقل کننده کالا متعهد هستید  خسارت تمامی کالاهایی که آسیب دیده‌اند را جبران کنید. اگر این کالاها لوکس باشند خسارتی که از طرف شما باید پرداخت شود به مراتب بیشتر خواهد بود. در شرایطی که شما خودتان به عنوان تاجر اقدام به ارسال کالای خود کنید، در کنار اینکه کالای خود را از دست می‌دهید مجبور هستید تا مجدداً هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت کنید و کالای جایگزین را به مقصد نهایی ارسال نمایید. اگر این اتفاق چندین و چند بار تکرار شود ممکن است در تجارت خود شکست بخورید یا شهرت حرفه‌ای خود را از دست دهید. بسته‌بندی مناسب در حمل و نقل تضمین می‌کند که وسایل شما در شرایط خوبی به مقصد ارسال شود و در زمان و هزینه صرفه‌جویی مناسبی برای شما به عنوان تاجر به همراه دارد.

 

حفظ ثبات با بسته‌بندی در حمل و نقل بار

در حمل و نقل دریایی بین‌المللی بسته‌بندی مناسب سبب می‌شود تا احتمال گم شدن کالاها در حین حمل و نقل کاهش پیدا کند. زمانی که کالاهای مختلفی در یک کشتی حمل می‌شوند، می‌توان از مواد بسته‌بندی اضافی استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود هر کالا در طول سفر در جای خود محکم می‌ماند و خطر آسیب فیزیکی و یا شکستن آن را تهدید نمی‌کند.

 

رعایت مقررات

در حمل و نقل دریایی بسته به نوع محموله‌ای که حمل می‌شود و نوع کشور مقصد، شرایط مختلفی برای بسته‌بندی کالا وجود دارد. این شرایط توسط کشورها و اداره گمرک کشورهای مختلف و نیز بر اساس قوانین بین‌المللی تدوین و تهیه می‌شوند.

برای مشاغلی که در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کنند، حمل کالا به دلیل آسیب دیدن در حین انتقال، خسارت‌های زیادی را به همراه دارد. شما به عنوان شرکت بین‌المللی می‌توانید با رعایت چند نکته در حین آماده‌سازی و بسته‌بندی بار برای حمل و نقل بین‌المللی از بروز چنین خسارت‌های جلوگیری کنید.

 

اهمیت بسته‌بندی بار‌های صادراتی و وارداتی

بسته‌بندی محموله‌ها بخش مهمی از صادرات و واردات کالا را تشکیل می‌دهد. بدون بسته‌بندی مناسب درصد بسیار کمی از کالاها دست نخورده و بدون آسیب به مقصد می‌رسند. در حین حمل و نقل کالا محموله‌های بزرگ حتی در کوتاه‌ترین سفرها نیز در معرض خطرات زیادی قرار دارند. برای بسته‌بندی مناسب کالا باید اطلاعات کافی در مورد نحوه حمل و نقل کالا و خطراتی که کالا را تهدید می‌کند داشته باشید تا بتوانید با بسته‌بندی از بروز این خطرات جلوگیری کنید. خطر آسیب در حمل و نقل بین‌المللی نسبت به حمل و نقل داخلی بیشتر است زیرا کالاها چندین بار جابجا می‌شوند. در صورت بسته‌بندی نامناسب خطر آسیب به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند سبب بروز خسارت‌های زیاد برای شرکت‌های بزرگ و تاجران شود و حتی شهرت بین‌المللی آنان را نیز تحت تاثیر قرار دهد و اگر این روند ادامه پیدا کند به تدریج مشتریان بین‌المللی شما کاهش پیدا می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای حمل و نقل بین‌المللی کالا در سطح جهانی وجود دارد. این روش‌ها به صورت کلی عبارتند از:

حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل ریلی. مهم نیست از چه نوع روش حمل و نقلی استفاده می‌کنید، از هر روشی که استفاده می‌کنید حتی اگر به صورت دقیق هم برنامه‌ریزی کرده باشید ممکن است کالای شما در حین حمل و نقل به دلیل خطای انسانی یا آسیب‌های طبیعی دچار خسارت شود. آسیب دیدن محموله یکی از بدترین اتفاقات برای همه تاجران است که می‌تواند منجر به خسارات مالی فراوان برای شود، همچنین این مورد می‌تواند بر روابط بین مشتریان و ارائه دهندگان خدمات نیز اثر بگذارد چرا که وقتی کالا آسیب می‌بیند نیاز است تا کالا مجدداً ارسال شود در نتیجه کالا در زمان اعلام شده به مشتری عرضه نمی‌شود که همین عامل سبب نارضایتی او می‌شود.

پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه فناوری بسته‌بندی کالاها نیز به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود و دیگر برای شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی هیچ بهانه‌ای برای بسته بندی نکردن کالا یا بسته‌بندی کردن نامناسب کالا وجود ندارد. تلاش برای کاهش تاثیرات زیست محیطی در حین حمل و نقل بین‌المللی  مشتریان در جامعه اکو محور تحت تاثیر قرار  می‌گیرند. فناوری منجر ایجاد انواع مختلفی از مواد بسته‌بندی برای کالاها شده است که به تمامی شرکت‌های حمل و نقل فعال در هر صنعتی اجازه می‌دهد تا رد پای استفاده از کربن و اثرات زیست محیطی آن را در حین حمل و نقل کالای خود کاهش دهند.

 

بسته‌بندی بار مناسب حمل و نقل بین‌المللی

با توجه به اینکه لجستیک کالا در چندین مرحله شکل می‌گیرد، بسته‌بندی مناسب کالا باید بتواند از کالا در تمامی این مراحل محافظت کند و در هیچ کدام از این مراحل آسیبی به کالای شما وارد نشود در غیر این صورت شرکت متحمل ضرر و زیان ناشی از خراب شدن کالا و محموله می‌شود. بسته‌بندی خوب باید بتواند از کالاهای شما در موقعیت‌های مختلف صرف نظر از نوع مسیر حمل و نقل محافظت کند و حمل و نقل و جابجایی کالا را سرعت ببخشد و نیز به پایداری محیط زیست کمک کند و هزینه بالایی نیز نداشته باشد.

 

بسته‌بندی پایدار چیست؟

به کالاهایی که به نحوی بسته‌بندی می‌شوند تا اثرات زیست محیطی در حین بسته‌بندی و حمل و نقل آنها کاهش پیدا کند، بسته‌بندی پایدار گفته می‌شود. برای نمونه لازم نیست بسته‌بندی بار به صورت کامل از مواد بازیافتی ساخته شده باشد تا بتوان  بسته‌بندی پایدار را به آن داد. ممکن است بتوان با کاهش انرژی مورد نیاز برای تولید خود کالا یا فرآیندهای بسته‌بندی مجدد کالا، فرایند بسته‌بندی پایدار را برای کالا به کار برد.

 

رایج‌ترین اشتباهات بسته‌بندی در حمل و نقل دریایی بین‌المللی کالا

محموله‌هایی که جعبه‌های آنها آویزان است یا ناهماهنگی دارد، دو مورد از رایج‌ترین اشتباهات در بسته‌بندی کالا هستند. وقتی کالا با جرثقیل جابجا می‌شود ممکن است جعبه‌ها غلت بخورند و آسیب ببینند. افراد نیز به اشتباه وزن زیادی را روی پالت قرار می‌دهند یا پالت‌ها را با وسایل بزرگ جابجا می‌کنند. حمل و نقل محموله‌ها در مسافت‌های طولانی یا محموله‌هایی که بزرگ و سنگین هستند دشوار است و در برخی موارد ممکن است دو جرثقیل برای حمل کالاهایی که حجم زیادی دارند نیاز باشد تا خطر آسیب کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در حمل و نقل بین‌المللی، حمل و نقل دوتایی کالا است. برخی از کالاها را نمی‌توان به صورت دوتایی در جعبه یا روی پالت قرار داد. در این روش اگر کالاها به این صورت بسته‌بندی و حمل شوند، ممکن است در حین جابجایی آسیب ببینند. زمانی که صحبت از بسته‌بندی در حمل و نقل به میان می‌آید مهم است که شما به عنوان فرستنده، کالا را به روشی مناسب بسته‌بندی کنید. اگر کالا شکننده یا بزرگ است باید از شرکتی برای بسته‌بندی کالا کمک بگیرید که خدمات بسته‌بندی مناسبی را برای کالای شما ارائه می‌دهد تا از بروز دعاوی حقوقی و خسارت‌ها جلوگیری کنید.

صرفه‌جویی در هزینه بسته‌بندی می‌تواند با ریسک‌های زیادی برای شما همراه باشد چرا که احتمال از بین رفتن کالاهای ارزشمند به دلیل عدم بسته‌بندی مناسب وجود دارد. بنابراین بهتر است برای بسته‌بندی اقلام با ارزش از روش‌های معمولی بسته‌بندی استفاده نکنید. مقصد بار، تعداد افرادی که بار شما را حمل می‌کنند و نیز موارد دیگر را در نظر بگیرید سپس کالای خود را به روشی مناسب بررسی کنید. در این مورد موضوع تنها نگه داشتن پالت در جای خود نیست بلکه باید از رسیدن به موقع بار خود به مقصد نیز اطمینان حاصل کنید.

 

سخن پایانی 

با توجه به مواردی که بررسی کردیم شما اکنون با اهمیت بسته‌بندی کالاها در حمل و نقل بین‌المللی آشنا هستید. شما باید به عنوان تولیدکننده و یا صادرکننده کالا بهترین محصولات و تجهیزات را برای بسته‌بندی کالاهای خود انتخاب کنید تا کالاهای شما حین حمل و نقل دچار آسیب نشوند. شما می‌توانید برای بسته‌بندی مناسب کالاهای خود از شرکت‌های معتبر در این حوزه کمک بگیرید.

چرا بسته‌بندی بار در حمل و نقل بین‌المللی مهم است؟

بسته‌بندی بار در حمل و نقل بین‌المللی اهمیت زیادی دارد زیرا موجب حفاظت از بار در برابر آسیب‌ها، خرابی‌ها، سرقت و تأخیر در ترانزیت می‌شود.

چه عواملی در اهمیت بسته‌بندی بار تأثیر دارند؟

عواملی مانند نوع بار، مسافت حمل، شرایط آب و هوایی، نوع حمل و نقل، و ضوابط و قوانین مربوط به حمل و نقل بین‌المللی تأثیرگذار در اهمیت بسته‌بندی بار هستند.

چه فوایدی از بسته‌بندی مناسب بار به دست می‌آید؟

بسته‌بندی مناسب بار منجر به حفاظت درست از کالا، کاهش خطر خرابی، محافظت در برابر آسیب‌ها، افزایش کارایی حمل و نقل و ایجاد رضایت مشتری می‌شود.

چه نتایجی می‌تواند از بسته‌بندی نامناسب بار به دست آید؟

بسته‌بندی نامناسب بار می‌تواند منجر به خرابی کالا، آسیب به محصول، تأخیر در ترانزیت، افت کیفیت، هزینه‌های اضافی و رضایت مشتری ناقص شود.

چگونه بسته‌بندی بار را برای حمل و نقل بین‌المللی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بسته‌بندی بار برای حمل و نقل بین‌المللی، باید نوع بار، خصوصیات بار، طول مسافت، شرایط آب و هوایی و قوانین و ضوابط مربوطه را در نظر بگیرید.

چرا بسته‌بندی بار در حمل و نقل بین‌المللی هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد؟

بسته‌بندی بار مناسب منجر به کاهش خطر خرابی و ضایعات بار، کاهش نیاز به بازسازی و تعمیر، کاهش زمان توقف و تأخیر در ترانزیت و کاهش هزینه‌های اضافی برای تعمیرات و جبران خسارت می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *