حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین‌المللی روشی مناسب برای گسترش تجارت است. پس از اینکه به عنوان بازرگان یا تاجر خریدار مناسبی برای محصولات خود پیدا کردید، باید به دنبال شرکتی مناسب برای حمل و نقل محصولات خود باشید. اینکه مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محصولاتی که از شما خریداری کرده است دست پیدا کند، برای جلب رضایت مشتری امری ضروری است. در تحقق این امر حمل و نقل نقشی اساسی دارد. به همین دلیل در کنار انتخاب شرکت مناسب برای حمل و نقل کالا، انتخاب روش مناسب برای حمل کالا نیز مهم است چرا که انتخاب روش اشتباه سبب می‌شود هزینه فراوانی به شما تحمیل شود و کالا نیز در زمان تعیین شده به دست مشتری نرسد.

با توجه به اینکه انتقال کالا بین کشورهای مختلف با انتقال کالا در داخل کشور کاملاً متفاوت است، شرکت‌های مخصوصی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی فعال هستند که می‌توانید از آنها برای حمل و نقل صحیح و بدون مشکل کالای خود کمک بگیرید.

 

حمل و نقل بین‌المللی کالا چیست؟

انتخاب روش حمل و نقل کالای شما به نوع کالای شما و الزامات تجاری بین‌المللی که برای کالای شما وجود دارد وابسته است. شما باید روش حمل و نقل را براساس کالای خود انتخاب کنید تا از نظر، خدمات، کیفیت، هزینه و زمان، تعادل مناسبی بین کالا و روش حمل آن ایجاد شود. در این مقاله حمل و نقل بین‌المللی و انواع مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. اگر شما نیز قصد دارید وارد این عرصه شوید یا برای جابجایی کالای خود بین کشورهای مختلف دچار مشکل هستید تا پایان این مقاله در کنار ما باشید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین روش مناسب برای حمل و نقل بین‌المللی کالای خود را انتخاب کنید.

در تعریف کلی حمل و نقل بین‌المللی به معنای انتقال مسافر یا کالا بین دو کشور مختلف است. این دو کشور ممکن است مرز زمینی یا دریایی یا تنها مرز هوایی با یکدیگر داشته باشند. حمل و نقل بین‌المللی و توزیع کالا نقش اساسی را در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند. لازم است شما به عنوان بازرگان شرکت مناسبی را برای حمل و نقل کالای خود انتخاب نمایید که کالای شما را به روشی درست بسته‌بندی و به کشور مقصد مورد نظر ارسال کند. برای اینکه بتوانید شرکت حمل و نقل بین‌المللی مناسبی را انتخاب کنید باید عوامل مختلفی را مدنظر داشته باشید. مهمترین این عوامل نیاز تجاری شما، نوع کالای شما و نیز کشور مقصد هستند. جاده، دریا، راه آهن و هوا راه‌های واردات و صادرات هستند.

به عنوان بازرگان برای حمل بین‌المللی کالای خود باید زمان توزیع و وزن و نوع کالا را در نظر داشته باشید و سپس روش مناسب را برای حمل انتخاب کنید. برای نمونه برای حمل و نقل مواد غذایی و یا میوه و سبزیجات سرعت انتقال اهمیت بالایی دارد و شما باید برای ارسال این دسته از کالاها سریع‌ترین و کوتاه‌ترین راه ممکن را انتخاب کنید. یکی از موارد دیگری که در انتخاب روش حمل و نقل اثرگذار است، هزینه ارسال است که به توافق ایجاد شده بین طرفین معامله وابسته است.

مقصد، قانون کشورها، ارزش کالاها و خطر حمل و نقل، عوامل دیگری هستند که شما باید به عنوان بازرگان در زمان انتخاب روش مناسب حمل کالای خود  مد نظر داشته باشید.

 

حمل و نقل بین‌المللی هوایی

حمل و نقل بین‌المللی هوایی یکی از روش‌های سریع برای حمل انواع کالاها به شمار می‌رود و بسته به شرایط، مزیت‌های زیادی دارد. با استفاده از این روش شما می‌توانید کالای خود را با سرعت بالا به مسافت‌های طولانی ارسال کنید، در حمل و نقل هوایی کالای شما در حصار امنیتی مناسبی قرار دارد و می‌توانید از این روش برای ارسال طیف وسیعی از کالاها استفاده کنید. هرچند که حمل و نقل بین‌المللی هوایی نیز بی‌عیب و نقص نیست و خطرات و معایبی دارد که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

اما به صورت کلی برای حمل و نقل کالاهای فاسدشدنی و خصوصاً محصولات پزشکی، حمل و نقل بین‌المللی هوایی بهترین گزینه موجود است خصوصاً برای کشورهایی که مسافت طولانی با یکدیگر فاصله دارند.

 

معایب حمل و نقل بین‌المللی هوایی

حمل و نقل هوایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل هزینه بالاتری را برای شما به عنوان تاجر و بازرگان در پی دارد به همین دلیل برای ارسال همه کالاها از این روش استفاده نمی‌شود. مشکل دیگری که ممکن است در حمل و نقل هوایی برای کالای شما ایجاد شود، به تاخیر خوردن یا لغو شدن پرواز است. کالاهایی که به صورت هوایی حمل می‌شوند نیز مشمول مالیات می‌شوند و شما باید در فرودگاه مالیات مربوط به کالاهای خود را پرداخت کنید. هزینه‌های مربوط به سوخت اضافی و ارز نیز معمولاً به هزینه‌های حمل و نقل اضافه می‌شود.

اگر می‌خواهید کالای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید و هنوز نمی‌دانید که بهترین روش حمل و نقل بین‌المللی چیست، می‌توانید از روش حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها در شرایط اضطرار استفاده کنید.

 

حمل و نقل دریایی برای تجارت بین‌المللی

معمولاً از روش حمل و نقل هوایی برای ارسال کالاهای سبک که حجم و وزن کمی دارند, استفاده می‌شود. بهترین روش برای ارسال کالاهای سنگین که حجم و وزن بالایی دارند در حمل و نقل بین‌المللی، استفاده از روش‌های حمل دریایی است. اگر کالایی که شما قصد صادر کردن یا وارد کردن آن را دارید حجم زیادی دارد و فشار نیز برای تحویل سریع آن وجود ندارد، حمل و نقل از طریق دریا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای شما است. این روش مزایای زیادی دارد:

در این روش شما می‌توانید کالاهایی با حجم بسیار بالا و وزن بالا را با هزینه کم و مناسب منتقل کنید، این روش ایمنی بالایی دارد و معمولاً در آن کالاها بدون آسیب به دست مشتری در مقصد می‌رسند. مشابه روش حمل و نقل بین‌المللی هوایی، حمل و نقل دریایی نیز خالی از خطر و معایب نیست. برخی از معایب حمل و نقل دریایی به صورت بین‌المللی عبارتند از:

کندتر بودن زمان تحویل، حمل و نقل از طریق دریا معمولاً با سرعت کمتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل انجام می‌شود و هوای بد نیز ممکن است سبب تاخیر در زمان رسیدن بار به مقصد مورد نظر شود. در این روش جداول زمانی و مسیرهای حمل و نقل انعطاف‌ پذیر نیستند و کشتی‌ها باید از مسیرهای مشخص شده بین‌المللی که ایمنی مناسبی دارند حرکت کنند در غیر این صورت ممکن است خطرات زیادی برای کالاهای شما ایجاد شوند. برای ردیابی کشتی‌ها معمولا به تجهیزات پیشرفته نیاز است به همین دلیل شما نمی‌توانید به راحتی محلی که بار شما در حال حاضر در آن قرار دارد را شناسایی کنید. هزینه‌های بندری نیز ممکن است هزینه ارسال بار شما را افزایش دهد.

فردی که می‌خواهد کالای خود را با کشتی ارسال کند باید تمامی کالای خود را بیمه کند تا از تمامی خسارت‌ها در امان باشد. براساس کنوانسیون حمل و نقل دریایی بیمه‌های محدودی در این حوزه وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود از بیمه‌های اضافی مانند بیمه حمل و نقل عمومی نیز برای حفاظت از کالای خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید کالای خطرناک را از طریق حمل و نقل دریایی بین کشورهای مختلف انتقال دهید، باید مجوز لازم برای حمل کالاهای خطرناک را دریافت کنید. لیست کالاهای خطرناک در هر کشور متغیر هستند و توسط دولت‌ها تعیین و اجرا می‌شوند. این احتمال وجود دارد که کالایی پس از یک دوره‌ی خاص از لیست کالاهای خطرناک خارج شود و یا حتی کالایی به آن اضافه شود. حتماً برای خرید یا ارسال کالاهایی که فکر می‌کنید ممکن است در دسته کالاهای خطرناک قرار داشته باشند از مراجع ذیربط استعلام بگیرید تا به مشکلی بر نخورید.

 

حمل و نقل جاده‌ای برای تجارت بین‌المللی

شاید بتوان حمل و نقل جاده‌ای را بهترین روش حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفت. این روش برای کشورهایی که دارای مرز زمینی با یکدیگر هستند بهترین گزینه است چرا که از نظر هزینه و زمان هم برای خریدار و هم فروشنده به صرفه است. روش حمل و نقل زمینی معمولاً نسبت به روش حمل و نقل دریایی و هوایی انعطاف پذیری بیشتری دارد به همین دلیل گزینه مناسب‌تری برای تجارت بین‌المللی به شمار می‌رود. این روش معمولاً کارآمد و سریع است.

حمل و نقل زمینی معمولاً هزینه‌ی کمی برای شما به عنوان بازرگان دارد و می‌توانید با استفاده از شبکه‌های گسترده جاده‌ای کالای خود را به کشور مقصد منتقل کنید. همچنین شما می‌توانید مسیر دلخواه را برای انتقال زمینی کالای خود به کشور مقصد انتخاب کنید و به کمک ابزارهای ردیابی در هر لحظه از محلی که کالای شما در آن قرار دارد مطلع شوید. در این روش تحویل به صورت ایمن و خصوصی انجام می‌شود. با تمامی این مزایا باز هم نمی‌توان حمل و نقل زمینی را در تجارت بین‌المللی ایمن و بدون خطر دانست. این روش نیز با خطراتی همراه است که به شرح زیر هستند:

اگر فاصله‌ بین مبدا و مقصد طولانی باشد بار شما به مدت زمان بیشتری برای انتقال نیاز دارد و ممکن است در زمان تحویل تاخیر ایجاد شود. ممکن است به دلیل ایجاد ترافیک یا خرابی در جاده‌ها بار شما دچار آسیب شود این خطر به ویژه در مسافت‌های طولانی بیشتر رخ می‌دهد. عوارض ورود و خروج کالاها در برخی از کشورها زیاد هستند و اگر کارهای شما از مسیر زمینی از طریق چند کشور منتقل شود شما باید در تمامی کشورها این عوارض ورود و خروج را پرداخت کنید که ممکن است هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد. مقررات مختلف جاده و ترافیک در برخی کشورها محدود کننده و آزاردهنده هستند.

شما می‌توانید در روش حمل و نقل زمینی از وسیله نقلیه شخصی خود برای انتقال کالا استفاده کنید، اما لازم است پیش از اقدام برای این کار مجوزها و هزینه‌های سوخت و موارد مربوط به گواهینامه بین‌المللی و مالیات را در نظر بگیرید.

حمل و نقل بین‌المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده و مرزهای زمینی تابع قوانین و مقررات بین‌المللی خصوصاً توافق‌نامه‌های ایجاد شده بین کشورها است. رانندگان وسایل نقلیه که حامل کالاهای خطرناک هستند باید گواهی آموزشی لازم را در مورد کالاهای خطرناک داشته باشند. تمامی وسایل نقلیه تجاری که کالاهای خطرناک را حمل می‌کنند باید تحت بررسی دقیق قرار بگیرند و از آزمون‌های خاصی عبور کنند و استانداردهای لازم را داشته باشند. کالاهایی که در حمل و نقل جاده‌ای به عنوان کالاهای خطرناک شناخته می‌شوند عبارتند از:

مواد خورنده، مواد منفجره، مایعات و مواد جامد قابل اشتعال، گازها، مواد اکسید کننده، مواد رادیواکتیو و مواد سمی و اسلحه.

 

حمل و نقل ریلی برای تجارت بین‌المللی

اگر به دنبال روشی کم هزینه برای انتقال کالای خود هستید و نمی‌توانید از روش‌های قبلی استفاده کنید، حمل و نقل ریلی روشی مناسب و مقرون به صرفه برای جابجایی کالا شما است. این روش نیز مزایای زیادی دارد مانند هزینه کم، داشتن مسیری ایمن و مطمئن اما این روش نیز مانند سایر روش‌ها معایبی دارد که شما به عنوان بازرگان برای انتخاب این روش برای انتقال کالای خود باید معایب آن را نیز در نظر داشته باشید:

در حمل و نقل ریلی جدول زمانی و مسیر خصوصا در ارتباط با مناطق دور افتاده انعطاف پذیر نیستند و نمی‌توان آنها را تغییر داد. این روش در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل جاده‌ای گران‌تر است. هر نوع خدمات مکانیکی یا توسعه سیستم می‌تواند سیستم ریلی را مختل کند و رسیدن بار شما به مقصد را به تعویق بیندازد.

هر کشوری قوانین ریلی مخصوص خود را دارد، به عنوان مثال کنوانسیون مربوط به حمل و نقل بین‌المللی راه آهن (COTIF) یک سیستم قانونی است که در 45 کشور اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه که عضو OTIF هستند، سازمانی بین‌المللی برای حمل و نقل بین المللی راه آهن محسوب می‌‌شود.

برای حمل و نقل کالاهای خطرناک که دارای کد کالاهای خطرناک سازمان ملل هستند، یا کالاهایی که شرکت حمل و نقل آن را خطرناک می‌داند، لازم است اظهارنامه کالاهای خطرناک را تکمیل کنید.

 

فعالیت‌های اصلی شرکت‌‌های حمل و نقل بین‌المللی

شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند. اما به صورت کلی خدماتی که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ارائه می‌دهند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از  فعالیت فورواردر و فعالیت کریری.

این دو روش به ترتیب عبارتند از حمل کالا از طریق روش زمینی، هوایی، دریایی و یا ترکیبی از آنها. دسته دوم نیز عبارت است از حمل کالا بدون واسطه از کشور مبدا به کشور مقصد به صورت زمینی.

در ادامه مقاله بیشتر در ارتباط با وظایف و شرکت‌های حمل و نقل در دو حوزه مختلف نام برده شده توضیح خواهیم داد. شما وظیفه دارید به عنوان بازرگان و تاجر تفاوت اصلی میان فعالیت این شرکت‌ها که همان تفاوت در نحوه حمل بار است  را در زمان انتخاب شرکت حمل و نقل بین‌المللی در نظر داشته باشید.

در کنار دو فعالیت اصلی نام برده شده برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، معمولاً این شرکت‌ها در زمینه ارائه خدمات ردیابی و رهگیری محموله‌های ارسال شده با استفاده از کانال‌ها و وسایل مختلف نیز فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها به کمک کانال‌ها، روش‌ها و ابزارهایی که دارند کالای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتری شما در هر کجای جهان که باشد تحویل می‌دهند.

کلیه این فعالیت‌ها به کمک تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌شود تا تمامی فرایندهای حمل و نقل به صورت کاملاً خودکار و با کمترین هزینه ممکن پیش برود. پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر سبب شده تا هزینه‌های حمل و نقل نیز کاهش پیدا کند.

 

عوامل موثر بر انتخاب نوع حمل و نقل

در حال حاضر حمل و نقل کالا اهمیت زیادی دارد، خصوصاً برای افرادی که در حوزه بین‌المللی فعالیت تجاری دارند. با این وجود روش‌های مختلفی برای حمل کالا وجود دارد که در این مقاله این روش‌ها را بررسی کردیم. همانطور که بررسی کردیم هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند با این وجود عوامل مختلفی در تعیین نوع روش حمل و نقل موثر هستند از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

ظرفیت بارگیری کالا

دسترسی به انواع راه‌های حمل و نقل بین‌المللی

هزینه یا کرایه حمل کالا

سرعت انتقال کالا به مقصد

ریسک حمل و نقل

اقتصادی بودن روش حمل و نقل

 

تفاوت کریر و فورواردر در چیست؟

شرکت‌های حمل و نقل کریر: از شرکت‌های حمل و نقل هستند که زمینه فعالیت آنها حمل و نقل زمینی انواع کالاها است. به عبارت دیگر حمل و نقل توسط این شرکت‌ها از طریق وسایل نقلیه اجاره‌ای یا شخصی انجام می‌شود.

شرکت‌های حمل و نقل فورواردر: این شرکت‌ها کالای شما را با توجه به نوع کالا و زمان که برای ارسال مد نظر دارید به روش‌های مختلف حمل و نقل ارسال می‌کنند و محدودیتی وجود ندارد.

 

شرکت‌های کریر وظایف مختلفی دارند: صدور راهنامه و عقد قرارداد حمل، ارائه مدارک و اسناد موردنیاز برای سفر، ارائه ضمانتنامه‌های موردنیاز به سازمان‌های مربوطه برای اخذ اسناد و مدارک ضروری، تحویل کالا از شرکت‌های حمل و نقل فورواردر، کنترل و نظارت بر فرآیند بارگیری کامیون و تطبیق محموله ارسالی با محموله مذکور در اسناد حمل.

ارائه مدارک مورد نیاز گمرک در مبدا و مقصد، بارنامه، تعیین مسیر حمل و نقل، امضای اسناد مربوط به کسر و اضافه و آسیب‌دیدگی کالا.

 

شرکت‌های حمل و نقل فورواردر زیرمجموعه‌ی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی هستند. این شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌های حمل و نقل بزرگتر هستند و کارکنان بیشتری دارند علاوه بر این دارای یک دفتر مرکزی بزرگ و مجهز نیز هستند. شرکت‌های فورواردر هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شرکت‌های فورواردر برخلاف شرکت‌های کریر تنها محدود به حمل و نقل زمینی نیستند. این شرکت‌ها از انواع روش‌های حمل و نقل، به خصوص ریلی، دریایی  و زمینی به منظور انتقال کالا استفاده می‌کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله حمل و نقل بین‌المللی و انواع روش‌های حمل و نقل بین‌المللی و مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها را بررسی کردیم. اگر قصد دارید وارد حوزه تجارت بین‌المللی شوید یا تجارت خود را با یک کشور جدید آغاز کنید، بهتر است از ابتدا مسائلی مانند نوع کالای خود، حجم و وزن کالا و زمانی که کالا باید به مقصد برسد را در نظر بگیرید سپس روش مناسب را برای حمل کالای خود انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید در ارتباط با روش‌های حمل و نقل بین‌المللی اطلاعات بیشتری به دست آورید، بهتر است با یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه تماس بگیرید تا خدماتی که ارائه می‌دهند را به شما توضیح دهند. با توجه به اینکه قوانین کشورها به سرعت در حال تغییر است بهتر است از این شرکت‌ها بخواهید به شما در این زمینه کمک کنند. کارکنان فعال در این شرکت‌ها با جدیدترین قوانین این حوزه آشنا هستند و به شما کمک می‌کنند تا در حمل و نقل کالای خود به مشکل بر نخورید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *