هزینه و مالیات واردات خودرو چقدر است؟

واردات خودرو

مالیات و عوارض گمرکی یکی از ابزارهای مدیریت تجارت بین‌المللی در کشور‌های مختلف جهان هستند و برای واردات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله عوارض گمرکی که بر خودروهای وارداتی اعمال می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

در ایران با توجه به شرایط اقتصادی خودرو‌های خارجی وارداتی به ایران محدود‌تر از گذشته شده‌اند و قوانین واردات نیز تغییرات زیادی کرده است که حتما باید در زمان واردات خودرو این نکات را مد نظر قرار دهید.

 

عوارض واردات خودرو خارجی به ایران چه قدر است؟

آیین‌نامه واردات خودرو

پیش از بررسی درباره عوارض گمرک خودروهای وارداتی، باید در  ابتدا با قوانین مربوط به واردات خودرو آشنا شوید. واردات خودرو بر اساس قوانین و مقررات خاصی در ایران انجام می‌شود. عمده‌ترین قوانین مربوط به واردات خودرو در ایران در حال حاضر برای خودرو‌ها عبارت‌اند از:

محدودیت واردات بر اساس ارزش خودرو: ارزش خودرو‌های وارداتی به ایران باید کمتر از بیست هزار یورو باشد. به همین دلیل بیشتر خودروهای وارداتی به ایران ارزشی کمتر از ده هزار یورو دارند.

ثبت سفارش و تخصیص ارز: واردات خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز وارداتی به ایران ممنوع است.

محاسبه ارزش گمرکی: ارزش گمرکی ماشین‌های وارداتی طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی تعیین می‌شوند.

فروش در بورس کالا: ماشین‌های وارداتی براساس قوانین جدید فقط در بورس کالا عرضه می‌شوند.

محدودیت در واردات به مناطق آزاد: در مناطق آزاد تنها امکان واردات خودروهای هیبریدی یا برقی وجود دارد.

 

هزینه واردات خودرو

هزینه‌ها و عوارض گمرک خودروهای وارداتی در ایران براساس قوانین مختلفی تعیین می‌شوند. برای نمونه هزینه واردات خودرو بر اساس ظرفیت موتور برای واردات به ایران در حال حاضر به شرح زیر است:

زیر ۱۵۰۰ سی‌سی: ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی.

۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی: ۷۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی.

۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی: ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی.

هزینه‌ها و عوارض گمرک خودروهای وارداتی بر اساس نوع خودرو هیبریدی بدون پایه برق (بنزین – هیبرید):

۱۵۰۰ سی‌سی: ۵ درصد ارزش گمرکی.

۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی: ۲۵ درصد ارزش گمرکی.

۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی: ۲۵ درصد ارزش گمرکی.

بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی: ۵ تا ۴۵ درصد ارزش گمرکی.

 

هزینه و تعرفه واردات خودرو

علاوه بر هزینه‌هایی که بررسی کردیم، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ارزش گمرکی نیز به هزینه کل برای واردات خودرو اضافه می‌شود. علاوه بر این ۴ درصد مالیات علی‌الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد ۸ در هزارم از ارزش CIFنیز بر هزینه کل اضافه می‌شود.

 

باید بدانید که یک گواهی اسقاط خودرو برای پلاک ترخیص شده در واردات خودرو وجود دارد. برای این کار باید عوارض و هزینه‌هایی پرداخت کنید. یکی از این هزینه‌ها، عوارض راهنمایی و رانندگی (۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو) هستند. هزینه نقل و انتقال دارایی (۳ درصد از ارزش گمرکی) نیز در نظر گرفته می‌شوند. عوارض شهرداری (بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان) هم  بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.

 

محدودیت‌ها و مقررات واردات خودروهای سواری

در کنار الزام پرداخت عوارض گمرک خودروهای وارداتی، محدودیت‌هایی نیز برای واردات خودرو به کشور وجود دارد. یکی از این محدودیت‌ها، واردات خودرو بر حسب ظرفیت موتور است، براساس قوانین وارد کردن خودرو سواری به کشور با ظرفیت موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

علاوه بر این واردات خودروهای سواری که قیمت آنها بالای ۴۰ هزار دلار باشد هم به ایران مجاز نیست. توجه داشته باشید که در مورد ایرانیان مقیم خارج از کشور و مسافران استثناهایی در ایران وجود دارد، براساس قوانین قانون امکان ورود موقت خودروهای با ظرفیت بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تنها برای مسافران غیر ایرانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای استفاده شخصی وجود دارد پیش از دریافت مجوز واردات، باید ۴ مجوز اصلی یعنی مجوزهای نمایندگی از اصناف، مجوز استاندارد، بهینه‌سازی سوخت و محیط زیست را دریافت کنید.

 

هزینه گمرک خودرو‌های خارجی

پرداخت عوارض گمرک خودروهای وارداتی در زمان واردات و ترخیص خودرو‌ها بسیار مهم است. به طور کلی گمرک نقش حیاتی در ورود و خروج کالا از کشور دارد در اصل گمرک را می‌توان ستون اصلی اقتصاد هر کشور دانست که وظایف مهمی بر عهده دارد. وظیفه این ارگان در ایران اجرای سیاست‌های دولت در زمینه واردات و صادرات و اجرای قوانین مربوط به قاچاق کالا است. یکی از وظایف اصلی گمرک تعیین عوارض و هزینه‌های مربوط به واردات خودرو است. مشخص کردن میزان این عوارض و تعرفه‌ها در سلامت اقتصاد و رونق تجارت جهانی نقش اساسی ایفا می‌کند. این اقدامات موجب تسهیل فرایند ورود و خروج خودرو و بهبود تجارت بین‌المللی می‌شوند.

 

خرید و وارد کردن خودروی خارجی

پس از آشنایی با عوارض گمرک خودروهای وارداتی، باید بدانید روش خرید و واردات این ماشین‌ها چگونه است؟ به طور کلی دو روش برای خرید و واردات  خودرو به ایران برای تاجران وجود دارد:

خرید از شرکت‌های خودروسازی معتبر: اغلب شرکت‌های خودروسازی سال‌ها است که در زمینه واردات خودروهای کره‌ای، چینی فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از این شرکت‌ها خودرو مورد نظر را خریداری کنید.

واردات خودرو به کمک کارت بازرگانی: اگر تصمیم به واردات خودرو دارید، می‌توانید با استفاده از کارت بازرگانی این کار را پیش ببرید. برای دریافت کارت بازرگانی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

استعلام و ارائه برگه اصلی ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی با گواهی از اداره ثبت شرکت‌ها.

ارائه گواهی عدم سوءپیشینه.

ارائه مدرک معافیت مالیاتی مطابق ماده ۱۸۶ قانون مالیات.

ارائه کارت ملی اصل و کپی کامل پشت و رو.

سه عکس ۶x۴

ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر (حداقل مدرک دیپلم).

کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان به همراه کپی پشت آن.

گواهی بانکی تأیید حساب جاری و اعتبار بانکی به نام درخواست‌کننده (با مهر و امضای رئیس شعبه).

اصل و کپی سند مالکیت به نام متقاضی.

اصل و کپی اجاره‌نامه معتبر به نام متقاضی.

اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره‌نامه معتبر به نام متقاضی

ارائه اصل و کپی مدرک تولیدی معتبر.

ارائه کد اقتصادی جدید (اصل و کپی)

 

جزئیات کامل تعرفه واردات خودرو

هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی چقدر است؟

هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی که در طی سالهای اخیر به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ثابت بوده است، ممکن است در سال جدید با تصویب طرح واردات خودروهای خارجی به کشور تغییراتی داشته باشد. از این رو لازم است پیش از اقدام به واردات خودرو، در خصوص میزان هزینه گمرک اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

هزینه‌ی گمرک خودرو‌های خارجی چقدر است؟

واردات خودرو به ایران براساس قانون در سال‌های اخیر ممنوع شده است. هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی بخشی از درآمد گمرک را تشکیل می‌دهد به همین دولت در سال جدید طرح واردات خودروی خارجی را در مجلس مطرح کرده است.  مسلما ورود خودروهای خارجی به بازار منجر به کاهش شدید قیمت خودرو داخلی خواهد شد. این طور که بیان شده است تصویب طرح اولیه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن با استفاده از ارز خارجی یا صادرات این کالا به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی طرح مناسبی است. خودروهای تولید داخل هر روز از نظر کیفیت افت می‌کنند اما نظر قیمت با رشد نجومی روبرو می‌شوند. این مسئله هم در دوره حاضر و هم در دوره قبل، در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

 

ممنوعیت واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو ایران داشته است؟

همانطور که میدانید در طی سالهای اخیر، قیمت دلار با نوسانات زیادی در ایران رو به رو شده است. افزایش بی‌رویه قیمت ارز سبب نگرانی اغلب مردم ایران شده است، یکی از این صنوف، صنعت خودرو‌سازی بوده است که ضرر و زیان زیادی را تجربه کرده است. در این بین کاهش چشمگیر هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی برای گمرک نیز ضرر و زیان بسیاری برای دولت داشته است. دولت قبل با افزایش تعرفه گمرکی خودروهای خارجی از سوی دیگر، از واردات غیر مستقیم خودرو به کشور نیز جلوگیری کرد. اما با شروع دولت جدید تصمیمات جدیدی در این خصوص گرفته شده است که مجلس در حال پیگیری این مسئله است.

 

تعرفه و هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی به کشور چقدر است؟

هر خودروی خارجی که به کشور وارد می‌شود، عوارض و هزینه متفاوتی دارد. به همین دلیل برای این که بتوان هزینه و تعرفه گمرک واردات خودروی خارجی را محاسبه کرد باید قیمت، هزینه گمرک و حجم موتور خودرو را در نظر داشت.

 

میزان حقوق گمرکی خودروهای وارداتی به کشور چقدر است؟

کمترین میزان حقق گمرکی برای واردات خودروهای خارجی، 5% و بیشترین میزان 55% است. اگر در سال گذشته واردات خودروهای خارجی آزاد می‌شد، بدون تردید هزینه‌ی گمرک ماشین‌های خارجی بین 5 تا 55% تعیین می‌شد. البته در سال گذشته دولت تعرفه خودروها را افزایش داده است و این تعرفه به سقف 95% رسیده است که این میزان تعرفه مخصوص خودروهایی با حجم موتور 2 هزار تا 2. 500 سی سی بوده است.

میزان حق گمرکی در سال‌هایی که واردات خودرو به کشور ممنوع نبود، بسته به حجم موتور و ارزش خودرو تغییر می‌کرد. به صورت کلی عوارض واردات خودروتا  1500 سی سی برابر با 55% خودروهای 1500 تا 2 هزار سی سی 75%، خودروهای 2 هزار تا 2. 500 سی سی نیز 95% در سالهای اخیر بوده است.

 

پرداختی‌های مهم گمرک برای واردات

حقوق ورودی شامل خودروهایی با حجم متفاوت و میزان هزینه متفاوت می‌شود.

میزان عوارض هلال احمر که معادل 1% حقوق ورودی است.

وارد خودرو مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به علاوه حقوق ورودی.

پنج درصد از ارزش فوق به عنوان عوارض خاص برای واردات خودرو.

گواهی اسقاط خودرو برای پلاک هر خودروی ترخیص شده.

سه درصد ارزش گمرکی در زمان شماره گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی.

ده درصد از ارزش گمرکی طبق سند ترخیص برای شماره گذاری.

چهار درصد مالیات علی الحساب به علاوه حقوق ورودی.

هزینه استاندارد.

 

سخن پایانی

در این مقاله  عوارض گمرک خودروهای وارداتی را بررسی کردیم. براساس مطالبی که در این مقاله بررسی و ذکر کردیم عوارض بر اساس قوانین و مقررات گمرک برای خودرو‌های مختلف تعیین می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *