حمل و نقل بین‌المللی

قوانین حمل و نقل بین‌المللی

در حال حاضر بازارهای جهانی نسبت به گذشته رشد بسیار زیادی داشته و بسیاری از فعالیت‌های تجاری شرکت‌های بزرگ به لطف پیشرفت تکنولوژی در حوزه حمل و نقل رشد قابل توجهی پیدا کرده است. شرکت‌های مختلف تولیدی می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از طریق حمل و نقل بین‌المللی از کشورهای دیگر خریداری یا محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر ارسال کنند. این مسئله به وسیله حمل و نقل بین‌المللی کالا امکان‌پذیر است و حمل و نقل یکی از مهمترین مسائل روز دنیا در حال حاضر به شمار می‌رود که برای گسترش تجارت بین‌الملل ابزار مهمی تلقی می‌شود. به همین دلیل شناخت کافی نسبت به روش‌های حمل و نقل بین‌المللی می‌تواند راه شما را برای رسیدن به اهداف تجاری خود هموارتر نماید.

 

تأثیر حمل و نقل بین‌المللی در تجارت بین‌الملل

اگر بخواهیم به صورت کلی تعریفی در ارتباط با واژه حمل و نقل داشته باشیم، به صورت کلی به تمامی جابجایی‌های کالا یا افراد با استفاده از وسایل حمل‌کننده زمینی، دریایی و یا هوایی حمل و نقل گفته می‌شود. لجستیک کالا با حمل و نقل کالا کاملاً متفاوت است و نباید این دو واژه را با یکدیگر اشتباه گرفت. انسان‌ها از گذشته اهمیت وسایل حمل و نقل عمومی را درک کرده و همواره برای سهولت استفاده از آنها در تلاش بودند. این مسئله هم اکنون نیز ادامه دارد، نیاز به جابجایی کالا بین کشورهای مختلف بناکننده پایه تجارت بین‌الملل است و هرگونه جابجایی کالا از یک کشور به کشور دیگر حمل و نقل بین‌المللی نامیده می‌شود. به حمل و نقل بین‌المللی کالا، فورواردر یا کریر نیز می‌گویند. در واقع حمل و نقل کالا به یکی از دو روش گفته شده به صورت بین‌المللی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که حمل و نقل بین‌المللی کالا به روش‌های بسیار متفاوتی انجام می‌شود و یک روش خاص را در بر نمی‌گیرد. در ادامه مقاله انواع روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا در حوزه جهانی را بررسی خواهیم کرد.

 

انواع روش‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم حمل و نقل بین‌المللی به روش حمل و نقل خاص زمینی و یا دریایی و حتی هوایی محدود نیست و از هر وسیله‌ای برای ارسال کالا در حوزه بین‌المللی می‌توان استفاده کرد البته که در حال حاضر حمل و نقل بین‌المللی کالا با استفاده از وسایل خاصی انجام می‌شود. در حال حاضر چند روش مرسوم برای حمل و نقل بین‌المللی کالا بین کشورهای مختلف وجود دارد که هر کدام از این روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا نیز مزایا معایبی دارند که در ادامه مقاله هر روش و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

 

حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی که به ‌عنوان یکی از روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا شناخته می‌شود به جابجایی کالا با انواع کشتی و لنج از طریق آب‌های آزاد مانند دریا و اقیانوس گفته می‌شود. حمل دریایی کالا امن‌ترین روش حمل و نقل بین‌المللی کالا شناخته می‌شود. شما می‌توانید به کمک روش حمل و نقل بین‌المللی هر کالایی را با هر وزن و ابعاد و شکل و جنس از طریق دریا حمل و نقل کنید. به صورت کلی حمل و نقل دریایی کالا برای جابجایی کالا در مقدار وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید کالاهایی با ابعاد بزرگ و وزن زیاد را به وسیله کشتی به راحتی بین کشورهای مختلف جابجا کنید.

در حال حاضر کشتی‌های مختلفی برای حمل و نقل بین‌المللی کالا وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به نوع بار کشتی مناسبی را برای حمل کالا انتخاب کنید. برخی از کشتی‌ها تنها مناسب حمل محصولات پودری و مایعات مانند مواد معدنی و غلات هستند  اما برخی دیگر از کشتی‌ها مناسب بارگیری انواع کانتینرها می‌باشند. برخی از کشتی‌ها نیز مناسب حمل کالاهای فوق سنگین هستند پس شما باید با توجه به کالایی که در اختیار دارید، کشتی مناسبی برای حمل آن انتخاب کنید. به صورت کلی می‌توان گفت بسته به نوع کالای خود باید روش حمل و نقل دریایی مناسب و وسیله حمل و نقل دریایی مناسب کالای خود را انتخاب تا کالای شما بدون مشکل و آسیب به مقصد برسد در غیر این صورت نمی‌توان تضمین کرد که کالای شما بدون مشکل به مقصد ارسال شود.

 

خطرات حمل و نقل دریایی کالا

درست است که حمل و نقل دریایی یکی از روش‌های امن در حوزه حمل کالا به شمار می‌رود، اما این روش نیز به دور از خطر نیست و خطراتی به همراه دارد مانند طوفان ناگهانی، غرق شدن کشتی، حمله دزدان دریایی و یا آتش گرفتن کشتی، تمامی این خطرات ممکن است در حین حمل و نقل برای کالای شما ایجاد شوند به همین دلیل توصیه می‌شود که تمامی کالاهای خود را حتی در روش حمل و نقل دریایی نیز بیمه کنید تا در صورت بروز خسارت بتوانید خسارت ایجاد شده را از طریق بیمه جبران و ضرر کمتری را متحمل شوید.

 

حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا

به تمام جابجایی کالاها از مسیر جاده به کمک ماشین‌های مختلف مانند کامیون، کامیونت، وانت، حمل و نقل جاده‌ای کالا گفته می‌شود. حمل و نقل زمینی کالا در حوزه حمل و نقل بین‌المللی به دلیل اینکه کالا از چند کشور مختلف عبور می‌کند کمی زمان‌بر است و برای زمانی مناسب است که شما محدودیت زمانی برای ارسال کالای خود نداشته باشید. ارسال کالا از طریق حمل جاده‌ای در حمل و نقل بین‌المللی کاربرد بسیار زیادی دارد و معمولاً برای ارسال کالا بین کشورهایی که با یکدیگر مرز مشترک زمینی دارند، از روش حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا استفاده می‌شود.

تمامی کالاها به وسیله حمل و نقل جاده قابل جابجایی هستند اما توجه داشته باشید که برای انتخاب این روش حمل و نقل باید ظرفیت جاده برای عبور ماشین‌های سنگین را در نظر بگیرید چرا که برخی از جاده‌ها به دلایل متفاوت از جمله باریک بودن عرض جاده یا کوتاه بودن سقف تونل‌ها و نیز بلند بودن ارتفاع محموله شما برای عبور کالاها مناسب نیستند و ممکن است در مسیر حرکت، کالای شما دچار مشکل شود، حمل و نقل جاده‌ای روشی امن به شمار می‌رود. اما با خطراتی از جمله تصادف و شرایط بد آب و هوایی و حتی دزدی از کالاها همراه است به همین دلیل در این روش نیز باید کالاهای خود را به صورت کامل بیمه کنید.

 

یکی از روش‌های حمل و نقل جاده‌ای در حمل و نقل بین‌المللی، ترانزیت کالا نام دارد. زمانی که کالا برای حمل از کشور مبدا به مقصد مجبور است تا از چند کشور دیگر عبور کند، کالا به نام کالای ترانزیتی شناخته می‌شود. نوع دیگری از ترانزیت کالا نیز وجود دارد که در داخل مرزهای کشور انجام می‌شود. ترانزیت کالا چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین‌المللی مفهوم و کاربردهای متفاوتی دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این حوزه مقاله ترانزیت کالا را مطالعه کنید.

 

 حمل و نقل بین‌المللی کالا به صورت هوایی

به جابجایی کالاها به وسیله هواپیما، حمل و نقل هوایی کالا گفته می‌شود. حمل و نقل هوایی کالا فواید زیادی در حوزه تجارت بین‌المللی دارد. این روش معمولاً برای ارسال کالاهایی که زمان ارسال در آنها مهم است مانند کالاهای دارویی و مواد غذایی کاربرد دارد. شما می‌توانید به کمک حمل و نقل هوایی کالا، کالای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به دورترین کشورها ارسال کنید.  این روش حمل کالا امنیت بالایی دارد و برای کالاهای حساس بسیار مناسب است. علاوه بر این شما می‌توانید از روش حمل و نقل هوایی کالا برای رنج وسیع از کالاهای متنوع استفاده کنید.

حمل و نقل هوایی در حوزه بین‌المللی نقش بسیار مهمی دارد و نمی‌توان تاثیر آن در گسترش روابط بین کشورها و تجارت بین‌المللی را نادیده گرفت. البته روش حمل و نقل هوایی کالا نیز معایبی دارد از جمله این معایب می‌توان به پر هزینه بودن  ارسال کالا به روش هوایی و نیز تاخیر یا کنسل شدن پروازها اشاره کرد. علاوه بر این مالیات‌هایی وجود دارد که شما باید به هر فرودگاه برای ورود کالای خود به آن پرداخت کنید. در سال‌های اخیر با توجه به اینکه نرخ سوخت هواپیماها افزایش قیمت زیادی داشته‌اند، هزینه ارسال بارها به صورت هوایی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

 

علاوه بر تمام موارد فوق، برخی از کالاهای خطرناک با توجه به اینکه می‌توانند خسارت زیادی ایجاد کنند، به روش هوایی قابل حمل نیستند چرا که پرواز و ارتفاع هواپیما از سطح زمین می‌تواند منجر به انفجار این دسته از مواد خطرناک شود. یکی از روش‌های پرکاربرد برای حمل هوایی کالاها در دنیا، اکسپرس سرویس است. این روش حمل برای کالاهای کوچک و اسناد و مدارک روش بسیار مناسبی است. همانطور که از اسم این روش مشخص است، اکسپرس سرویس به وسیله پست هوایی انجام می‌شود و شما به وسیله این روش می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اسناد و مدارک خود را از مبدا به مقصد ارسال کنید.

این روش ارسال معمولاً برای کالاهای مهم و اسناد و مدارک شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حمل و نقل ریلی

به جابجایی‌های کالا از طریق خطوط ریلی، حمل و نقل ریلی کالا گفته می‌شود. این روش نیز مزیت‌های زیادی دارد به همین دلیل برای جابجایی کالا بین کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. حمل و نقل ریلی کالا مزایای مختلفی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه پایین و مقرون ‌به‌ صرفه

امنیت بالای شبکه‌ ریلی

مناسب برای کالاهایی با حجم بالا

 

فعالین اقتصادی معمولاً از حمل و نقل ریلی برای ارسال کالاهای خود استفاده می‌کنند. حمل برخی از کالاها مانند مواد معدنی و سنگ‌ها به دلیل حجم بالا نیاز به فضای زیادی دارد به همین دلیل این دسته از کالاها به روش حمل و نقل ریلی جابجا می‌شوند. البته با توجه به طولانی بودن مسیر و سرعت پایین نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل دیگر و به دلیل اینکه امکان توقف در مسیر  نیز وجود دارد، باید در انتخاب زمان تحویل کالای خود در ابتدا دقت زیادی داشته باشید تا در زمان تحویل کالا دچار مشکل نشوید. حمل و نقل ریلی کالا معمولاً برای کالاهای سنگین  و مواد سوختی و مواد اولیه استفاده می‌شود.

این روش حمل مناسب کارخانه‌ها و تولیدکننده‌هایی است که خطوط انشعاب ریل را درون محوطه کارخانه خود دارند و می‌توانند به راحتی محموله خود را به خطوط اصلی انتقال دهند به همین دلیل عملیات بارگیری و انتقال به راحتی انجام می‌شود.

 

حمل و نقل ترکیبی

اگر شما برای حمل و نقل کالای مورد نظر خود از چندین روش حمل و نقل استفاده کنید، به آن حمل و نقل ترکیبی کالا گفته می‌شود. بدین صورت که به دلیل موقعیت جغرافیایی مبدا و مقصد امکان حمل کالاها تنها از یک روش حمل قابل انجام نیست و شما نیاز دارید که از روش‌های حمل متعدد برای رساندن کالای خود به مقصد استفاده کنید. برای نمونه به دلیل دسترسی کشور مبدا به راه دریایی، بهترین روش حمل کالا به آن کشور حمل دریایی است اما در کشور مقصد هیچ دسترسی به آب‌های آزاد وجود ندارد در نتیجه باید نیمی از مسیر به وسیله حمل و نقل دریایی تا نزدیک‌ترین کشور مبدا طی شود و سپس به وسیله حمل زمینی یا هوایی کالا به مقصد مورد نظر ارسال شود. این روش می‌تواند ترکیبی از دو یا چند روش حمل و نقل کالا باشد.

 

 سرویس کراس استافینگ

یکی روش‌های پرکاربرد در حال حاضر برای ارسال کالا به صورت بین‌المللی بین کشورهای مختلف، سرویس کراس استافینگ می‌باشد. این روش به دلیل در کانتینر بودن کالاهای مختلف ایجاد شده است و به دلیل لزوم تغییر خطوط کشتیرانی در بسیاری از مسیرها شما به عنوان تاجر برای حمل و نقل کالای خود مجبور به استفاده از سرویس کراس استافینگ هستید.

در این روش هر کانتینر دارای یک شماره است که متعلق به یک خط کشتیرانی می‌باشد به همین دلیل کانتینرها تنها در همان خطوطی که به آنها تعلق دارد قابل حرکت می‌باشند. اگر برای حمل محموله خود از مبدا به مقصد نهایی سرویس یکسره توسط یک خط کشتیرانی وجود نداشته باشد و شما نیاز داشته باشید خط کشتیرانی خود را در یک کشور واسط تغییر دهید، باید از سرویس کراس استافینگ استفاده کنید.

با تغییر خط کشتیرانی نیز حتماً لازم است که کانتینر تغییر کند به همین دلیل در یک بندر واسط که امکان تخلیه و بارگیری مجدد وجود دارد محصولات در خط جدید قرار می‌گیرند و عملیات کراس استافینگ انجام می‌شود. در این روش محموله شما ابتدا باید از کانتینر روی کشتی قدیمی تخلیه و در محوطه مشخص شده محموله از کانتینر قدیمی به کانتینر خط جدید منتقل و        بر روی کشتی خط جدید بارگیری شود.

 

حمل کالاهای خاص به‌عنوان یکی از روش‌های حمل‌ و‌ نقل بین‌المللی کالا

برای حمل کالاهای خاص در ابتدا باید با مفهوم کالاهای خاص آشنا باشید. محصولاتی با اندازه غیر استاندارد و یا خیلی سنگین و نیز کالاهای فاسدشدنی که نیازمند دمای ثابتی هستند و نیز کلیه کالاهای خطرناک مانند مواد سمی و آتش‌زا به عنوان کالای خاص نامیده می‌شوند. برای حمل و نقل این دسته از کالاها در سطح بین‌المللی به آماده‌سازی شرایط و وسایل حمل و نقل خاصی نیاز است و در طول مسیر نیز باید کالاها تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند تا از صدمات احتمالی به محیط زیست و انسان‌ها جلوگیری به عمل آید.

 

حمل ‌و نقل بین‌المللی کالاهای خاص

کالاهای فوق سنگین

همانطور که از نام این محصولات مشخص است این کالاها بسیار سنگین هستند و به دلیل داشتن ابعاد بزرگ و غیر استاندارد آنها امنیت و ایمنی بارگیری و حمل آنها بسیار حساس‌تر از کالاهای عادی است. برای بارگیری کالاهای فوق سنگین با توجه به ابعاد بزرگی که دارند معمولاً از جرثقیل‌های بزرگ استفاده می‌شود. کوچک‌ترین اشتباه در جابجایی این کالاها می‌تواند منجر به خسارت‌های مالی و جانی بسیار بالایی شود به همین دلیل باید تمامی نکات ایمنی را در حین جابجایی این دسته از کالاها رعایت کنید.

 

کالاهای فاسدشدنی

برای محصولات فاسدشدنی نیز شما باید از کانتینرهای یخچال‌دار استفاده کنید. این کانتینرها با ثابت نگه داشتن دمای مورد نیاز محصولات سلامت و کیفیت آنها را تضمین می‌کند. توجه داشته باشید که به دلیل نیاز به مصرف برق برای ثابت نگه داشتن دما در کانتینرها هزینه برق نیز به باقی هزینه‌های حمل شما اضافه می‌شود.

 

کالاهای خطرناک

این دسته از کالاها به دلیل اینکه خطرناک، سمی و یا قابلیت اشتعال و خورنده بودن دارند، در ۹ دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند و حمل آنها بسیار حساس و خطرناک است. این دسته از کالاها می‌توانند به انسان‌ها و محیط زیست آسیب برسانند و حتماً باید تحت شرایط خاص و با امنیت بالا جابجا شوند. از جمله مواردی که می‌تواند محرک خطر باشد و باید از آن جلوگیری کرد، می‌توان به تابش مستقیم آفتاب و نیز گرما و بالا رفتن دما اشاره کرد.

 

چگونه هزینه‌های حمل و نقل بین المللی را کاهش دهیم؟

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که اغلب بازرگانان و تاجران در حین تجارت با آن روبرو می‌شوند هزینه‌های حمل و نقل بار است. اغلب تاجران تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلف هزینه حمل بار خود را کاهش بدهند تا بتوانند بخش قابل توجهی از سرمایه خود را حفظ کنند. در واقع بخش مهمی از پروژه خرید کالا و هزینه‌های مربوط به آن شیوه حمل و نقل بین المللی کالا مربوط می‌شود. ابعاد و وزن کالا و نیز بسته‌بندی و شیوه حمل کالا در کنار انبارداری و هزینه‌های جانبی و سایر نکات از این دسته بر روی نرخ نهایی حمل و نقل کالا اثر گذار هستند. شما باید به عنوان تاجر و بازرگان از جزئیات هر کدام از مواردی که اشاره کردیم آگاهی کامل داشته باشید و با بررسی همه نکات بتوانید بهترین راه را برای انتقال کالای خود انتخاب کنید تا بتوانید هزینه حمل بار خود را کاهش دهید.

در ادامه مقاله عوامل موثر در تعیین هزینه حمل کالا را بررسی خواهیم کرد علاوه بر این راهکارهایی را نیز که به شما کمک می‌کند تا نرخ حمل و نقل کالای خود را کاهش دهید بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید تجارت پرسود تری را تجربه کنید.

 

در سال‌های اخیر نرخ سوخت در تمام جهان افزایش قابل توجهی داشته است در کنار این مورد بازار ارز نیز در داخل ایران نوسانات زیادی را تجربه کرده است. این عوامل در کنار بسیاری از مسائل حمل و نقل بین‌المللی در تعیین نرخ حمل و نقل کالا اثرگذار هستند و نمی‌توان انتظار داشت که با تغییرات ایجاد شده نرخ حمل و نقل کالا ثابت بماند و تغییری ندارد. به همین دلیل است که نرخ کالا در حال حاضر هزینه حمل و نقل دائما در حال تغییر است و بر اساس نرخ ارز در حمل و نقل‌های بین‌المللی تغییر می‌کند. از طرفی زمان نقل و انتقال کالا نیز در میزان هزینه تاثیر زیادی دارد برای نمونه ارسال محموله در زمان‌های مناسبتی مانند سال نو میلادی در مقایسه با روزهای عادی نرخ بالاتری برای شما به همراه دارد به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم تا آگاهی کاملی از قوانین و شرایط صادرات و واردات کالا داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ارسال کالای خود انتخاب کنید اگر برای ارسال کالا عجله‌ای ندارید.

در چنین شرایطی به شما توصیه می‌کنیم از خدمات شرکت‌های بازرگانی و مشاوره آنها استفاده کنید. این شرکت‌های بین‌المللی به دلیل مشاورین خبره‌ای که دارند می‌توانند بهترین راهکارها را پیش روی شما قرار دهند.

شرکت بین‌المللی آریا حمل با داشتن کادری مجرب و آگاه در حوزه حمل بار بار شما را در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب در مقصد تحویل می‌دهد. برای دریافت ارائه خدمات مشاوره با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. عوامل زیادی بر میزان هزینه حمل و نقل کالا اثرگذار هستند. در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد و راهکارهایی را نیز به شما ارائه خواهیم داد که می‌توانید به کمک آنها هزینه حمل و نقل کالاهای خود را کاهش دهید.

 

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

اگر می‌خواهید تجارت پرسودی را تجربه کنید و هزینه حمل و نقل کالاهای خود را کاهش دهید قبل از هر چیزی باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. بی‌دقتی و انجام دادن کارها در آخرین فرصت سبب می‌شود تا شما دید خوبی نسبت به کلیت ارسال بار نداشته باشید. شما باید زمانبندی دقیقی داشته باشید و بتوانید خدمات شرکت‌های حمل و نقل و نیز هزینه‌هایی که ارائه می‌دهند را بررسی کنید و بتوانید بهترین تاریخ و مکان را برای نقل و انتقال کالاهای خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مسائل کوچک تاثیرات زیادی بر روی تجارت و اعتبار شما در حوزه بین‌الملل دارند. برای نمونه اگر می‌خواهید کالایی را برای تعطیلات سال نو میلادی ارسال کنید بهتر است پیش از اینکه زمان تعطیلات فرا برسد و هزینه‌های ارسال افزایش پیدا کند برای ارسال کالای خود اقدام کنید تا نخواهید برای ارسال کالا به صورت سریع هزینه اضافه‌ای را پرداخت کنید.

 

انبارداری و تجمیع کالا

هزینه حمل کالا به محل بارگیری و نیز مقصد نهایی کالا وابسته است. اگر محل بارگیری شما مقصد نهایی فاصله زیادی داشته باشد مسلماً هزینه حمل و نقل کالای شما بیشتر خواهد بود. اگر می‌خواهید خرده‌بار را به کشوری ارسال کنید و تعداد صادرات و واردات شما نیز یاد باشد به این معنی است که شما باید به ازای هر محموله هزینه‌هایی شامل بارگیری و تخلیه، صدور بیجک، صدور ترخیصیه و … را بپردازید که به صورت کلی هزینه‌های مازاد زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. در این زمان بهترین راهکار برای کاهش هزینه هم این است که شما خدمات انبارداری شرکت‌های حمل و نقل استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید بار خود را تجمیع و سپس آن را ارسال کنید. توجه داشته باشید که انبارهای مطمئن را برای کالاهایی که مد نظر دارید انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید اگر کالاهای خود را انبار کنید و سپس همه را به صورت یکجا ارسال کنید تنها یک بار نیاز است و هزینه حمل و نقل کالا را پرداخت کنید. در این صورت سود قابل توجهی در هزینه حمل و نقل کالا خواهید داشت.

 

استفاده از FCL

به شما توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از کانتینرهای دربست یا FCL برای ارسال کالاهای خود استفاده کنید. با توجه به اینکه شما می‌توانید بار خود را در کانتینرهای ۲۰ یا ۴۰ فوتی قرار دهید، می‌توانید در طول یک بار ارسال حجم وسیعی از بار خود را به کشور مقصد ارسال کنید. توجه داشته باشید که استفاده از کانتینر ۴۰ فوتی برای شما به صرفه‌تر است و علاوه بر هزینه کمتر گنجایش بیشتری نیز دارد و می‌توانید حجم وسیع‌تری از بار را ارسال کنید.

هرچند که نمی‌توان در این حوزه دستورالعمل ثابت و کلی صادر کرد چرا که در شرایطی ممکن است بار شما کمتر از ظرفیت کانتینر ۴۰ فوتی باشد و کل فضای کانتینر را پر نکند در این صورت شما می‌توانید از حمل و نقل تجمیعی استفاده کنید و کالای خود را به صورت تجمیع باز بازرگانان دیگر در یک کانتینر ارسال کنید. از طرفی با توجه به محدودیت‌های زمانی که ممکن است برای شما وجود داشته باشد، امکان دارد شما نتوانید برای پر شدن کانتینر صبر کنید پس بهترین تصمیم این است که شما بر اساس شرایط تصمیم نهایی را بگیرید به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم با افراد کارشناس در این حوزه تماس بگیرید. این افراد به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای نحوه ارسال کالای خود بگیرید.

 

 گروپاژ؛ راه‌حل منطقی برای کاهش هزینه حمل

استفاده از خدمات گروپاژ یک راه حل منطقی و به صرفه برای حمل و نقل کالا است که شما می‌توانید برای کاهش هزینه حمل بار خود از آنها استفاده کنید همانطور که می‌دانید گروپاژ به معنی حمل گروهی بار بوده و زمانی که خرده‌بار دارید می‌توانید به‌صورت اشتراکی با دیگر افراد از فضای کانتینر استفاده کنید. البته می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن بار خود و ایمنی کالا خدمات گروپاژ را با داشتن بیمه و تحت نظر شرکت‌های حمل و نقل معتبر انجام دهید تا در صورت ورود به مشکل بتوانید خسارت وارد شده را جبران کنید.

 

 بسته‌بندی کالا و تأثیر آن در هزینه‌ها

اگر تا به حال در حوزه تجارت فعالیت کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که در حمل و نقل بین‌المللی کالا ایمنی کالا اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از دغدغه‌های اصلی تاجران و بازرگانان به شمار می‌رود. اگر به صورت مناسب بسته‌بندی نشود و به بسته‌بندی بار بی‌توجهی شود ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری برای شما ایجاد شود از طرفی افراط در بسته‌بندی سبب افزایش ابعاد و وزن کالای شما می‌شود و در نتیجه حجم کالای شما افزایش پیدا می‌کند و نیاز است به هزینه بیشتری برای حمل کالا پرداخت کنید. همانطور که می‌دانید ابعاد و وزن کالا تاثیر مستقیمی در تعیین نرخ حمل و نقل کالا دارد هرچه وزن بار شما بیشتر باشد. از طرفی حمل یک بسته کم وزن با حجم بالا نیز هزینه زیادی را برای شما در پی دارد پس اگر می‌خواهید هزینه‌های حمل و نقل کالای خود را کاهش دهید لازم است که در کنار بسته‌بندی ایمن کالا به حجم و وزن آن نیز توجه کنید.

 

استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی برای کاهش هزینه حمل

در برخی از شرایط ممکن است روش حمل و نقل ترکیبی برای حمل کالای شما مورد نیاز باشد و اگر کالای خود را بدین صورت حمل کنید هزینه حمل کالا کاهش پیدا کند به عنوان مثال اگر برای رسیدن محموله باد محدودیت زمانی دارید و نمی‌توانید بار خود را به صورت هوایی ارسال کنید. استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی و زمینی به صورت ترکیب با هم در کنار اینکه هزینه کمتری برای شما در پرس دارد به شما کمک می‌کند تا در زمان مشخص شده بار خود را به مقصد ارسال کنید توجه داشته باشید که بررسی این روش نیازمند داشتن اطلاعات دقیق است نرخ و مسیرهای حمل بهره‌مندی از خدمات حمل و نقل و مشاوره با افراد متخصص در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند.

 

انتخاب بهترین مسیر

شاید ارسال کالا از یک مبدا ثابت به مقصد مشخص به نظر ساده و را کار آسانی باشد. در صورتی که چنین نیست به ویژه اگر مقصد مسافت طولانی‌تری داشته باشد و بتوان از روش‌های مختلف بار را به آن ارسال کرد. انتخاب بهترین مسیر برای ارسال کالا ارتباط تنگاتنگی با شیوه حمل و نقل کالا دارد و اقدام این دو روش و بهترین انتخاب در نهایت تاثیر زیادی در کاهش هزینه حمل و نقل کالای شما خواهد داشت.

 

نقش انتخاب هوشمندانه شرکت بازرگانی در کاهش هزینه حمل

همانطور که بررسی کردیم برای اینکه بتوانیم در حوزه تجارت بین‌الملل موفق شوید باید دانش و تجربه کافی در این حوزه داشته باشید یکی از نکات مهمی که برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه و پرداخت هزینه‌های زیاد مد نظر قرار دهید هزینه حمل کالا است در واقع اگر بدون آگاهی اقدام به ارسال بار خود کنید و روش‌های ارسال بار خود را مدنظر قرار ندهید، هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل خواهید شد.

به شما توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه حمل حتماً با کارشناس مجرب و آگاه در این حوزه مشورت کنید و راهکارهایی را که به شما ارائه می‌دهند مدنظر قرار دهید تا بتوانید تجارت پرسود داشته باشید.

 

سخن پایانی 

تجارت جهانی به صورت کلی شامل هزینه‌های متفاوتی از جمله هزینه حمل و نقل کالا می‌شود. برای اینکه بتوانید هزینه کالای خود را کاهش دهید یکی از راهکارها توجه به روش حمل و نقل کالا و استفاده از روشی است که در آن حمل و نقل کالا با هزینه کمتری انجام شود اما باید توجه داشته باشید که در این روش نیز باید ایمنی کالا مد نظر قرار داده شود. اگر کالای شما با نرخ کمتری حمل و نقل شود اما دچار آسیب شود باز هم شما متضرر خواهید شد.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *