فریت بار چیست و چه کاربردی دارد

فریت بار

اغلب افراد به دلایل مختلف از روش هوایی برای مسافرت خود استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی وجود بار اضافی همراه مسافر می‌تواند سبب بروز مشکل و دردسر شود. در این شرایط شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل زمینه را برای ارسال بار هوایی به صورت فریت بار مسافری ایجاد می‌کنند در واقع بار اضافی مسافران از طریق گمرک فرودگاه ارسال می‌شود تا مسافران برای حمل و نقل بار اضافه خود دچار مشکل نشوند. اگر شما هم به دلیل کار یا مسافرت قصد سفر با هواپیما را دارید،چنانچه وزن و حجم اقلام همراه شما بیش از حد مجاز است می‌توانید از روش فریت بار استفاده کنید.

در این مقاله راهنمایی جامعی در ارتباط با ارسال بسته هوایی و فریت بار در اختیار شما قرار خواهیم داد تا به صورت کامل با فریت بار و مزایای آن آشنا شوید.

 

فریت بار مسافری چیست؟

یکی از مشکلات رایج برای مسافران در سفرهای هوایی خصوصاً برای افرادی که قصد مهاجرت  دارند یا می‌خواهند مدت زمان طولانی در یک کشور بمانند، اضافه بار است. فریت بار در این مواقع به مسافران کمک می‌کند تا اضافه بار خود را از طریق گمرک فرودگاه با صدور بارنامه هوایی به مقصدی که قصد سفر به آن را دارند ارسال کنند. این روش نسبت به اضافه بار مسافر هزینه کمتری تا مقصد دارد به همین دلیل مقرون به صرفه است و اغلب توسط مسافران استفاده می‌شود. شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل خدمات مربوط به فریت بار را از طریق ارسال بسته‌های هوایی ارائه می‌کنند. به صورت کلی می‌توان این‌ گونه در نظر گرفت که فریت بار تنها برای ارسال هوایی کالاها به کار برده می‌شود.

فریت بار مسافری به بار هوایی مسافر گفته می‌شود که از گمرک فرودگاه مبدأ و با صدور بارنامه هوایی با هزینه کمتری نسبت به اضافه بار همراه مسافر، به کشور مقصد ارسال می‌شود. تنها لوازمی را می‌توان به صورت فریت بار مسافری ارسال کرد که به عنوان لوازم شخصی مسافر محسوب شوند. در واقع نمی‌توان از این روش برای تجارت استفاده کرد هرچند هر کشوری در این موارد قواعد خاص خودش را دارد. برای نمونه فریت بار مسافر در ترکیه با فریت بار مسافر در فرانسه کاملاً متفاوت است.

به همین دلیل اگر می‌خواهید کالاهای شخصی خود را از طریق این روش به مقصد ارسال کنید، باید در ارتباط با قوانین فریت بار، هم در کشور ایران و هم در کشور مقصد اطلاعات کافی داشته باشید تا در حین انتقال بار و نیز دریافت بار در مقصد دچار مشکل نشوید. به عنوان نمونه اگر کالای شما در کشور مقصد در لیست کالاهای ممنوعه قرار داشته باشد نمی‌توانید آن را تحویل بگیرید.

همانطور که می‌دانید وزن چمدانی که هر مسافر در هواپیما می‌تواند همراه خود داشته باشد بسیار محدود است و اگر وزن چمدان از حد مجاز بیشتر باشد باید هزینه زیادی را به عنوان اضافه بار مسافری پرداخت کنید. با توجه به اینکه این هزینه معمولاً بالاست و در پروازهای بین‌المللی به صورت دلار و یورو پرداخت می‌شود، اغلب افراد ترجیح می‌دهند اضافه‌بار خود را به صورت فریت بار مسافری به مقصد ارسال کنند.

ارسال کالاهای اضافی به صورت فریت بار مسافری صرفه‌‌جویی زیادی در هزینه‌ها برای شما به عنوان مسافر به همراه دارد. شما به کمک این خدمات می‌توانید به راحتی و با صرف هزینه کمتر کلیه وسایل شخصی و مورد نظر خود را از پوشاک گرفته تا کتاب و حتی لوازم و اثاثیه منزل از مسیر کاملاً قانونی و ایمن به شهر یا کشور مقصد مورد نظرتان ارسال کنید و در زمان مقرر تعیین شده تحویل بگیرید. اگر قصد دارید از خدمات فریت بار مسافری استفاده کنید بهتر است در این زمینه تحقیق کنید و شرکتی معتبر را از بین شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه انتخاب نمایید.

 

فریت بار مسافری برای چه کسی مقرون به صرفه می‌باشد؟

اغلب ایرلاین‌ها تا سقف ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم اجازه حمل بار به هر مسافر را می‌دهند و اگر بار شما بیشتر از این مقدار باشد به ازای هر کیلوگرم مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ دلار را باید به عنوان اضافه بار به ایرلاین پرداخت کنید. در برخی از موارد این مبلغ تا ۱۰۰ دلار نیز بسته به مقصد و نیز نوع کالای اضافه بار افزایش پیدا می‌کند. اگر مطمئن هستید که در سفر خود اضافه بار دارید بهتر است اطلاعاتی در مورد فریت بار مسافری به کشور مقصد خود به دست آورید و با مقایسه هزینه اضافه بار و فریت بار مسافری، مقرون به صرفه‌ترین روش را برای حمل و ارسال کالای خود انتخاب کنید.

ارسال بار هوایی

بار مسافری به باری گفته می‌شود که از طریق فرودگاه و خطوط هوایی بدون اینکه فردی همراه آنها باشد و با هزینه‌ای نسبتاً کم و ناچیز به عنوان بار اضافه به مقصد ارسال می‌شود. مهمترین نکته در ارتباط با فریت بار هوایی این است که این نوع بار باید با بارنامه ارسال شود.

 

مراحل فریت بار

برای فریت بار خود در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی باید چند روز قبل از تاریخ حرکت خود برای گرفتن اجازه ورود بار به محوطه مسئول فریت مراجعه کنید.

پس از این مرحله باید بار خود را به دایره ارزیابی گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ببرید و تشریفات گمرکی مربوط به بار را انجام دهید.

زمانی که این مراحل را انجام دادید پته سبز گمرکی به شما داده می‌شود. با در دست داشتن این مدرک می‌توانید به دفاتر شرکت‌های حمل و نقل بار هوایی برای فریت بار خود و گرفتن بارنامه و تگ بار مراجعه کنید.

زمانی که تگ بار خود را دریافت کردید، باید به دایره فریت بار مسافری برای چسباندن تگ بار بر روی کالا و نهایی کردن مراحل ارسال مراجعه کنید.

نکات مهم فریت بار

اگر قصد دارید بار خود را به صورت فریت بار مسافری ارسال کنید، باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید این موارد را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

مسافرانی که شرکت هواپیمایی خاصی را برای سفر خود انتخاب می‌کنند لزوماً نباید بار خود را نیز با همان شرکت هواپیمایی فریت کنند و می‌توانند شرکت دیگری را برای فریت بار مسافری خود انتخاب کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

توجه داشته باشید که هرگز پته‌ی سبز گمرکی را به افراد غیرمسئول تحویل ندهید و حتماً شرکت‌هایی را که دارای مجوز قانونی هستند و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دفتر دارند را برای فریت بار مسافری خود انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

گمرک جمهوری اسلامی ایران برای انجام تشریفات گمرکی هزینه دریافت نمی‌کند و تنها هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید برای صدور پته کالای فریت است. هزینه اصلی فریت بابت بارنامه دریافت می‌شود که باید با شرکت حملی که کالای شما را به کشور مقصد منتقل می‌کند این هزینه را تسویه کنید.

معمولاً شرکت‌های هواپیمایی برای کسب سود بیشتر بارنامه‌های مربوطه را به آژانس‌های حمل و نقل هوایی تحویل می‌دهند تا برای خدمات خود بازاریابی کند. تفاوت قیمت در مسیر مشخص به دلیل رقابت آژانس‌ها با یکدیگر است. به همین دلیل شما به عنوان مسافر قبل از دریافت بارنامه باید قیمت  اعلام شده توسط آژانس‌های مختلف را بررسی کنید و سپس نسبت به دریافت بارنامه اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که کالاهای ممنوعه را نمی‌توانید به صورت فریت بار مسافری ارسال کنید. اگر چنین کالاهایی را همراه خود دارید از فریت آنها خودداری نمایید تا در سالن فریت بار دچار مشکل نشوید.

تحویل بار به مقصد

عواملی که در رسیدن بار فریت به مقصد تاثیرگذار هستند عبارتند از:

قوانین ترانزیت کالا در کشور ثالث

تعداد پروازهایی که شرکت هواپیمایی مورد نظر شما از ایران دارد.

رزرو شرکت هواپیمایی که بار جهت حمل به مقصد مورد نظر مسافر به آن سپرده شده است.

به صورت معمول فریت بار مسافری به ۴ تا ۵ روز زمان نیاز دارد.

مراحل تحویل بارهای مسافری در مقصد

ابتدا باید با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود تماس بگیرید و یا از طریق اینترنت استعلام و از رسیدن بار خود به مقصد مطمئن شوید. سپس با در دست داشتن مدارک و کارت شناسایی معتبر برای دریافت بار خود اقدام کنید.

بهتر است از قوانین فرودگاه کشور مبدا مطلع باشید چرا که ممکن است این قوانین با قوانین کشور ایران متفاوت باشند. برای به دست آوردن اطلاعات در این حوزه می‌توانید با مشاورین شرکت‌های حمل و نقل معتبر در ارتباط باشید و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

نحوه بسته بندی صحیح بار در فریت مسافری

در فریت بار مسافری بسته‌بندی کالا باید به صورتی باشد که تا جای ممکن کالا در حین حمل تکان نخورد و جابجا نشود. جهت بسته‌بندی ظروف شیشه‌ای همانطور که اشاره کردیم از نایلون‌های حباب‌دار چند لایه استفاده می‌شود و فضای باقیمانده در داخل کارتن نیز با یونولیت پر می‌شود.

برای فریت بار مسافری کالاهایی که حجم زیادی دارند مانند مبلمان و موارد دیگری از این دست از چند لایه فوم و نایلون حباب‌دار برای پیشگیری از آسیب رسیدن به کالا استفاده می‌شود. در بعضی از موارد کالاهای چوبی که به آمریکا و کانادا ارسال می‌شوند نیاز به سمپاشی دارند به همین خاطر بهتر است بسته‌بندی کالای خود را به شرکت‌هایی که دارای افراد متخصص در این حوزه هستند بسپارید. بسته‌بندی کالاهای خطرناک نیز تابع شرایط خاص و مقررات بین‌المللی انجام می‌شود.

 

هزینه‌های اضافه در فریت بار

به جز هزینه‌ای که برای هر کیلوگرم بار در فریت بار مسافری محاسبه می‌شود، دیگر هزینه‌هایی نیز به بارنامه اضافه می‌شوند که به شرح زیر هستند:

مبلغ کلی بارنامه که در هر ایرلاین هوایی متفاوت است.

مالیات بر ارزش افزوده

هزینه حمل با تراک. این مورد در شرایطی دریافت می‌شود که بخشی از فرایند حمل به صورت زمینی و توسط کامیون انجام شود.

حمل بارهای خاص مانند کالاهای خطرناک و یا حیوانات زنده

محاسبه وزن در فریت بار

برای استفاده از نرخ بهینه از نقطه شکست استفاده می‌شود مثلاً اگر شخص مسافر ۹۰ کیلوگرم بار فریت داشته باشد بهتر است از نرخ ۱۰۰ کیلوگرم بار فریت استفاده کند.

کمترین میزان وزن بار با توجه به کشوری که قصد ارسال بار به آن را دارید متفاوت است و کمترین میزان وزن بار بین ۱ تا ۱۰ کیلوگرم بین کشورهای مختلف متفاوت است.

وزن بار نرمال

اگر حجم فریت بار شما بیش از ۱۰ کیلوگرم باشد به آن وزن بار نرمال گفته می‌شود. وزن بار نرمال بین ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم است و محاسبه هزینه آن نیز مانند وزن بار مینیمم براساس کشور مقصد متفاوت است. برای کالاهایی که وزن آنها بالای ۳۵ کیلوگرم است وزن بار به صورت کلی ۴۵ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود پس در این حالت وزن ۴۵ کیلوگرم به صرفه‌تر است.

برای فریت بار مسافری کالاهایی که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارند یک هزینه ثابت در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این برای کالاهایی که بالای ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارند نیز هزینه دریافتی نسبت به بارهای ۱۰۰ کیلوگرمی کمتر است در واقع می‌توان گفت که با افزایش وزن بار هزینه هر کیلوگرم بار کاهش پیدا می‌کند. بالاترین وزنی که می‌توانید به صورت فریت بار مسافری ارسال کنید ۱۰۰۰ کیلوگرم است که اصطلاحا به آن تناژ می‌گویند.

هزینه ارسال بار به صورت فریت چگونه است؟

هر مسافر در حمل و نقل هوایی تنها می‌تواند مقدار مشخصی از بار را با خود حمل کند. همین محدودیت‌های ایجاد شده در حمل بار مسافری در سفرهای هوایی به یکی از مضرات جدی برای مسافران تبدیل شده است. اگر بار شما از حد مجاز بیشتر باشد باید هزینه زیادی را برای اضافه بار پرداخت کنید. به همین دلیل و برای رفع این مشکل، فریت بار این امکان را فراهم کرده است تا شما بتوانید بارهای اضافی خود را با هزینه‌ای به مراتب کمتر از اضافه بار به مقصد مورد نظر ارسال کنید و درب منزل یا مقصد مورد نظر بسته‌تان را تحویل بگیرید.

 

راهنمای ارسال اضافه بار مسافری به صورت فریت

به صورت کلی تمامی بارهای هوایی از طرف گمرک فرودگاه با صدور بارنامه به مقصد مورد نظر ارسال می‌شوند. در ارتباط با فریت هوایی نیز همین مراحل طی می‌شود. کلیه افراد به منظور ارسال بسته‌های هوایی شامل لوازم شخصی و کاری خود می‌توانند از این روش استفاده کنند. راهنمای جامع ارسال بار اضافی مسافران به صورت فریت هوایی به شرح زیر است.

خود مسافر یا اقوام درجه یک او به همراه کلیه مدارک شناسایی باید  برای ارسال بار اقدام کنند.

بسته‌بندی تمامی کالاها براساس نوع کالا به صورت مناسب انجام می‌شود. برای نمونه تمامی کالاهای شکستنی با نایلون‌های حباب‌دار به صورت کامل بسته‌بندی می‌شوند تا لوازم در جعبه‌ها در حین انتقال تکان نخورند.

ارسال کالاهایی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، سرکه، شامپو، الکل و نیز عطر و ادکلن و سایر اقلام مشابه به روش فریت بار هوایی ممنوع است و شما نمی‌توانید این کالاها را از طریق هوایی ارسال کنید.

پذیرش بار در گمرک هوایی از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر به جز پنجشنبه و جمعه‌ها انجام می‌شود البته این قانون در ارتباط با گمرک هوایی ایران صدق می‌کند و برای اطلاع از پذیرش بار در گمرک هوایی سایر کشورها باید به اداره گمرک کشور مورد نظرتان مراجعه کنید.

هزینه فریت بار مسافری براساس وزن و حجم کالا و نیز شرکت هواپیمایی که کالای شما را حمل می‌کند متغیر است و هزینه ثابتی در این حوزه وجود ندارد.

به صورت معمول کالاهایی که به روش بار هوایی ارسال می‌شوند به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین قابل رهگیری هستند و می‌توانید از شرکت یا گمرک استعلام بگیرید و متوجه شوید که بسته شما اکنون در کدام قسمت قرار دارد.

در شرایطی که مرسوله شما حین ارسال هوایی دچار آسیب شود، باید قبل از تحویل نسبت به صورتجلسه خسارت اقدام کنید و کلیه مدارک از جمله عکسبرداری از کالا و شواهد را جمع آوری و در اختیار شرکت حمل کننده کالای خود قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر کالا را تحویل بگیرید و سپس برای تنظیم شکایت خسارت اقدام کنید، معمولا شرکت‌های حمل کننده هوایی این خسارت را پرداخت نمی‌کنند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *