فورواردر هوایی کیست | فورواردرها چه وظایفی در قبال مشتری دارند؟

فورواردر هوایی کیست

هر آنچه که باید در مورد حمل و نقل هوایی بدانید

حمل و نقل هوایی سازمان یافته‌ترین و مدیریت‌ شده‌ترین صنعت است. یاتا (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) بخش مدیریت حمل و نقل هوایی را بر عهده دارد. این صنعت پس از جنگ جهانی دوم برای گسترش حمل و نقل و رشد اقتصادی کشور‌ها رونق بیشتری گرفت.

حمل و نقل هوایی

فورواردر شخص یا شرکتی است که محموله‌هایی را برای افراد یا شرکت‌ها سازماندهی می‌کند تا کالاها را از سازنده یا تولیدکننده به بازار، مشتری یا نقطه نهایی توزیع برساند. فورواردرها برای جابجایی کالا با یک حامل یا اغلب حامل‌های متعدد قرارداد می‌بندند.

بخشی از خدماتی که فورواردر ارائه می‌کند، حمل و نقل هوایی بین‌المللی است. به عنوان نماینده فرستنده، آنها با شرکت هواپیمایی تماس می‌گیرند تا فرآیند حمل و نقل را طی کنند و هزینه‌های مورد نیاز را درخواست می‌نمایند. تعریف فرستنده بار هوایی نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به پوشش بخش بزرگتری از جهان نسبت به یک شرکت هواپیمایی کمک کنند. ممکن است شرکت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی کرایه حمل هوایی کمتری نسبت به خطوط هواپیمایی به فرستنده کالا ارائه دهند.

 

نقش مشتری در فرآیند حمل و نقل

مشتریان همیشه نقش اصلی را در فرآیند حمل و نقل ایفا می‌کنند. آنها تصمیم‌ گیرندگان یا تأثیرگذاران مهم در مورد حمل و نقل هوایی هستند. حمل و نقل هوایی بین.المللی (شرکت‌های هواپیمایی و حمل و نقل بار) فقط می‌توانند گزینه‌های حمل را به مشتریان ارائه دهند.

برای اینکه فورواردر‌ها بتوانند تصمیمی هوشمندانه بگیرند، داشتن دانش و تجربه کافی مهم است. آنها باید بدانند که چه زمانی بسته‌ی شما را ارسال کنند، با چه کسی و چگونه محموله را به درستی آماده کنند. این نوع دانش با دانستن برخی جزئیات امکان پذیر است که در ادامه مقاله برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

بسته بندی و مستندات

شرکت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی، حمل بار هوایی را با دو روش اصلی حمل بار هوایی با هواپیمای مسافری و حمل بار هوایی با هواپیمای  باربری  تقسیم‌بندی می‌کنند. البته جابجایی محموله برای هر نوع متفاوت است‌. همچنین فرآیند بارگیری نیز متفاوت است و این امر در قسمت قیمت‌گذاری منعکس می‌شود. حمل و نقل هوایی بین‌المللی با هواپیمای مسافری به صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل کمک می‌کند. اما از سوی دیگر، مدارک باید کامل ارائه شوند، به خصوص زمانی که محموله حاوی مواد خطرناک باشد. همچنین ابعاد محموله باید در هواپیمای مسافربری قابل قبول باشد. اگر محموله به صورت پالت‌بندی شده باشد، همیشه خوب است که ارتفاع آن را زیر ۱۶۰ سانتی متر (۶۳ اینچ) نگه دارید.

اگر حمل و نقل کالا مربوط به حمل کالای خطرناک باشد و مدارک تجاری و حمل و نقل به درستی تکمیل نشده باشد، حمل کالا رد می‌شود و باید با هواپیمای CAO یا شاید حتی از طریق دریا برای ارسال بار خود اقدام کنید.

یکپارچه سازی محموله‌ها

نحوه محاسبه هزینه‌های حمل و نقل هوایی بستگی به وزن قابل شارژ محموله دارد. هرچه وزن بیشتر باشد، قیمت هر کیلوگرم (یا پوند) کمتر می‌شود. بنابراین، یکپارچه‌‌سازی محموله‌ها معمولاً توسط فورواردرها هنگام حمل بار هوایی بین‌المللی انجام می‌شود. این امر به دریافت نرخ‌های بهتر از شرکت‌های هواپیمایی و در نهایت دریافت تخفیف‌های خوب کمک می‌کند.

شرکت‌های حمل ‌و نقل هوایی گزینه‌های یکپارچه‌سازی را به فروشندگان، فرستندگان و صاحبان کالا ارائه نمی‌دهند و معمولاً نرخ‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های حمل و نقل هوایی ارائه می‌کنند، کمتر از مشتریان عادی است.

 

هزینه‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی چگونه محاسبه می‌شود؟

شرکت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی هزینه‌های حمل و نقل را براساس مراحل مشخصی محاسبه می‌کنند. هزینه خدمات حمل و نقل هوایی همیشه براساس وزن قابل شارژ یا chargeable weight است. در حمل و نقل هوایی، سه نوع وزن وجود دارد. (۱) وزن ناخالص، که وزن واقعی محموله به همراه بسته‌بندی بر روی یک ترازو است. (۲) وزن حجمی، این وزن براساس فرمولی محاسبه می‌شود که حجم محموله را به کیلوگرم یا پوند تبدیل می‌کند. (۳) وزن قابل شارژ یا CH.W، این وزن برای محاسبه هزینه‌های حمل و نقل هوایی استفاده می‌شود. بین وزن ناخالص و وزن حجمی هر کدام بالاتر باشند، همان Chargeableweight است.

هزینه خدمات حمل و نقل هوایی بین‌المللی براساس نرخ هر کیلوگرم (یا هر پوند) محاسبه می‌شود. این شامل هزینه اصلی حمل و نقل و سایر هزینه‌های جانبی مانند هزینه اضافی سوخت، هزینه اضافی امنیتی، ترانسفر فرودگاهی و غیره می‌باشد.

خدمات حمل و نقل هوایی در مقایسه با سایر خدمات مانند حمل و نقل دریایی دارای نوسان کمتری در نرخ است. هنگام دریافت قیمت حدودی از شرکت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی، اعتبار آن معمولا تا پایان ماه یا ۳۰ روز از تاریخ پیشنهاد است. این بدان معنی است که حمل و نقل باید قبل از تاریخ انقضا حرکت کند تا نرخ معتبر باشد.

منحنی نوسانات فصلی و نرخ

حمل و نقل هوایی مانند هر صنعت دیگری تحت تأثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها براساس چندین عنصر بالا و پایین می‌شوند. اما عمدتا تحت تاثیر عرضه و تقاضا است. از اوایل سال ۲۰۱۹، شاهد افزایش نرخ کرایه حمل شرکت‌های حمل‌ و نقل هوایی بین‌المللی بودیم تا اینکه در سال ۲۰۲۰ نرخ آن سه برابر شد. این امر تحت تأثیر تقاضای کمتر مسافران پرواز است به این معنی است که هزینه باید به روش‌های دیگری جبران شود. همچنین به دلیل چالش در سایر خدمات حمل و نقل و کشتیرانی و تغییرات بازار، تقاضا در برخی مسیرها افزایش و در برخی دیگر به شدت کاهش یافت.

در شرایط عادی، زمانی که تقاضا بیشتر باشد، نرخ کرایه حمل هوایی تمایل به افزایش دارد که عمدتاً در فصل‌های تعطیلات در اکتبر، نوامبر و دسامبر اتفاق می‌افتد. همچنین هزینه اضافی سوخت تحت تاثیر قیمت نفت است.

محدودیت‌های نوع محموله

هزینه‌های خدمات حمل و نقل هوایی براساس توضیحات و نوع محموله‌ای که حمل می‌شود، متفاوت است. کمترین هزینه‌ها برای بارهای عمومی با ابعاد معمولی مانند مصنوعات چوبی یا برخی لوازم الکترونیکی است. زمانی که محموله نیاز به جابجایی خاص یا بارگیری در نقطه خاصی مانند مواد خطرناک (قابل اشتعال، سمی و…)، حیوانات زنده، گل‌ها و گیاهان، بقایای انسان و غیره دارد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

دلایل کار با یک فورواردر هوایی

دلایل متعددی وجود دارد که حمل‌کنندگان از حمل و نقل بین‌المللی حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند. این فقط به پوشش جغرافیایی بیشتر یا تجمیع محموله شما برای قیمت‌های بهتر مربوط نمی‌شود. پردازش یک حمل و نقل هوایی به جزئیات و مراحل بسیار زیادی نیاز دارد که باید تجربه این کار را داشته باشید. مانند تهیه اسناد تجاری و حمل و نقل، بسته‌بندی و برچسب‌زدن محموله که به درستی و مطابق با استانداردهای یاتا باید انجام شود تا در زمان تحویل محموله به فرودگاه و نیز حمل آن با هیچگونه جریمه یا هزینه انبارداری مواجه نشوید.

تعریفی که توسط فدراسیون بین‌المللی انجمن حمل و نقل، برای حمل و نقل هوایی ارائه شده است “معماران حمل و نقل” است که شرح مختصری از موقعیت تجاری واقعی حمل‌کننده کالا برای مشتری است. در حمل و نقل بار هوایی، فورواردر وظایفی دارد که برای هر محموله متفاوت است.

مسئولیت‌های فورواردر در حمل و نقل بین‌المللی

این مسئولیت‌ها بخشی از هر سفارش هستند که به عنوان حمل و نقل بین‌المللی کالا در نظر گرفته می‌شوند.

مسئولیت‌های حمل و نقل

مسئولیت اصلی باربری و ترتیب حرکت بار به مقصد نهایی.

علاوه بر آن، باربری باید اسناد حمل و نقل بین‌المللی را تهیه و پردازش کند. فورواردر باید اسناد آماده شامل فاکتورهای تجاری و بارنامه را بررسی کند.

در مورد سایر مدارک مورد نیاز کشور مقصد که کالا در آنجا وارد می‌شود، متصدی حمل باید آنها را به صورت الکترونیکی بررسی نماید که به منظور محدود کردن استفاده از سوابق کاغذی از روش الکترونیکی استفاده می‌شود.

فورواردر مسئول برقراری ارتباط با سایر شرکت کنندگان در فرآیند حمل و نقل بین‌المللی کالا است.

مسئولیت‌های فورواردر توسط کنوانسیون‌های بین المللی مشخص شده است.

کنوانسیون‌های بین‌المللی وظایف متصدیان حمل و نقل یا همان فورواردرها را مشخص کرده‌اند که عبارتند از:

ارائه CMR معتبر برای مدت حمل.

اطلاع‌رسانی قبل از شروع حمل و نقل

انطباق محموله با الزامات کنوانسیون برای حمل و نقل ADR  یا محموله‌های خطرناک.

رعایت الزامات حمل و نقل بارهای بزرگ در کشورهایی که مسیر حمل و نقل کالا از آنها عبور می‌کند.

مزایای تضمین شده توسط فورواردرها در حمل و نقل بین‌المللی

اطلاع از قیمت کرایه حمل، هزینه‌های بندری، هزینه اسناد ویژه، قیمت بیمه و همچنین نرخ جابجایی کالا

ارائه توصیه‌هایی برای بهترین بسته‌بندی برای کالاها به منظور محافظت از آنها در طول حمل و نقل

چیدمان بسته‌بندی کالا یا قرار دادن آن در کانتینر در بندر

تعهدات فورواردرها در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی با استفاده از حمل و نقل خودرو

سازماندهی حمل و نقل با کامیون‌ها یا وسایل نقلیه شخصی که توسط پیمانکاران فرعی ارائه می‌شود.

ارائه بیمه نامه معتبر برای وسایل نقلیه، کامیون و تریلر

تامین وسایل حمل و نقل مناسب با ظرفیت بار کافی

ارائه کلیه مجوزها، مجوزها و پرداخت عوارض جاده ای

ارائه اطلاعات روزانه در خصوص موقعیت مکانی خودروها با کمک سیستم‌های ردیابی مدرن

اطلاع رسانی به موقع در مورد هرگونه انحراف از مسیر و هرگونه هزینه اضافی تحمیل شده

تعهدات فورواردر در مورد بارگیری و تخلیه

اطلاعیه کتبی در مورد تاریخ ورود مورد انتظار به مقصد نهایی حداکثر یک روز قبل از تحویل نهایی

رعایت مهلت زمان آزاد برای بارگیری و تخلیه، از جمله ترخیص کالا از گمرک، ۲۴ ساعت برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، و ۴۸ ساعت برای سایر کشورها.

تعهدات در قبال ادعای خسارت وارده

هنگامی که شرایطی پیش می‌آید که در آن ادعای خسارت مطرح می‌شود، تعهدات فورواردر عبارتند از:

ارائه CMR  که تاریخ و زمان ورود و خروج وسیله نقلیه حامل را ذکر می‌کند.

ارائه اطلاعات و مدارک تایید‌کننده رعایت مهلت‌های بارگیری و تخلیه وسیله نقلیه

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *