مالیات بر ارزش افزوده در چین چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده در چین

کشور ایران و چین تمدن قوی دارند و رابطه تجاری بین ایران و چین سابقه‌ای طولانی دارد. رابطه ایران و چین در طول سال‌ها تغییراتی کرده است و فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر رابطه تجاری بین تاجران ایرانی و چینی به نقطه اوج خود رسیده است تا حدی که واردات کالا از چین به ایران در رده نخست کالاهای وارداتی به کشور ایران قرار دارد. روزانه و به صورت مستمر کالاهای مختلفی از چین به ایران وارد می‌شوند. با افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی ایران و چین، تاجران برای واردات کالا از چین تمایل بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. متاسفانه همه‌ی افراد در تجارت خود موفق نمی‌شوند چرا که واردات از چین مانند سایر کشور‌ها مقررات و قوانین خاص خودش را دارد و روابط تجاری خوب بین ایران و چین دلیلی بر آسان بودن تجارت بین دو کشور نیست.

شما به عنوان تاجر برای وارد کردن کالاهای چینی، در کنار انجام قوانین بین المللی باید اصول صادرات و واردات مربوط به کشور چین را هم بدانید و انجام دهید. یکی از این اصول اصلی واردات کالا از چین به ایران، عوارض واردات کالا از است. این مورد در موفقیت شما اثر بسیار زیادی دارد و سود شما را تضمین می‌کند.

 

مالیات و عوارض واردات کالا از چین

یکی از پیچیده ترین مسائل پیش روی شرکت‌ها و تاجرانی که با چین تجارت می‌کنند، مالیات و عوارض تعیین شده برای کالاهای وارداتی به چین و صادرات از این کشور است. توجه داشته باشید که نرخ‌ها و مقررات از محصولی به محصول دیگر متفاوت هستند. اما و به صورت کلی تعدادی اصول کلی بر مالیات کالاها حاکم است، مهمترین این مالیات‌ها عبارتند از:

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات مصرف

عوارض گمرکی

عوارض و مالیات

در ایران و به صورت کلی نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای اغلب کالا‌ها 9 درصد است. این نرخ برای سیگار و برخی مواد سوختی متفاوت است، مالیات سیگار، نفت کوره، نفت گاز و سوخت هواپیما به ترتیب ۱۵، ۵، ۱۰ و ۳۰ درصد هستند. کالاهای اساسی و برخی کالاها نیز در ایران از پرداخت مالیات معاف هستند؛ مانند محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل، خوراک دام و طیور، انواع کود، سم، بذر و نهال، آرد خبازی، نان، گوشت، قنـد، شکر، برنج، حبوبات، سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک، کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ، اموال غیر منقول، انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی، خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها و مؤسسات، خدمات معاملات اوراق بهادار و کالا، خدمات حمـل و نقـل عمـومی و کالاهای صادراتی اشاره کرد.

فرانسه

مالیات بر ارزش‌افزوده در فرانسه ۴ نرخ مالیاتی متفاوت براساس نوع کالا و خدمات آن‌ها دارد اما نرخ استاندارد مالیات در فرانسه برای کالا‌ها 20 درصد است. ۵. ۵ درصد و ۱۰ درصد نرخ‌های کمتر برای برخی کالای ضروری هستند. یک نرخ ۲. ۱ درصد نیز برای کتاب‌ها در نظر گرفته می‌شود علاوه بر این برخی از کالا و خدمات در کشور فرانسه، معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده و یا داری نرخ ۰ درصد است.

آلمان

نرخ استاندارد مالیات بر ارزش‌افزوده در آلمان ۱۹ درصد و برای کالاهای ضروری ۷ درصد است. برخی از کالاها و خدمات نیز از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند، این موارد عبارت‌اند از: خدمات مالی و بیمه، معاملاتی که مشمول مالیات بر نقل و انتقالات املاک و مستغلات می‌شوند، صادرات کالا، نشریات داخلی، اعطای وام، خدمات پزشکی، فعالیت‌های رفاه اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی.

آرژانتین

نرخ کلی مالیات در آرژانتین ۲۱ درصد است. مالیات ۲۷ درصدی برای تأمین برخی از خدمات مانند خدمات ارتباطی، انرژی، گاز طبیعی و آب نیر در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این نرخ کاهش یافته ۱۰. ۵ درصد نیز برای برخی کالاهای سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود. صادرات کالا دارای نرخ مالیات ۰ درصد است. نرخ مالیات ۰ درصد به معنی این است که بنگاه می‌تواند مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی در طول فرایند تولید را از دولت پس بگیرد.

ترکیه

مالیات بر ارزش افزوده کلی در ترکیه ۱۸ درصد است اما نرخ ۸ درصد بر مواد غذایی، پوشاک، محصولات پزشکی و خدمات ارائه شده توسط مدارس خصوصی در نظر گرفته می‌شود برای مجلات، روزنامه‌ها و محصولات کشاورزی که به‌صورت خام فروخته می‌شوند نیز یک درصد مالیات در نظر گرفته می‌شود. خرید و فروش خودرو‌های دست دوم و نیز  خانه‌هایی با متراژ کمتر از ۱۵۰ متر مربع و برخی موارد دیگر نیز مالیات برابر یک درصد دارند. برخی از کالاها نیز در کشور ترکیه معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

آفریقای جنوبی

عوارض استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در آفریقای جنوبی ۱۴ درصد است اما صادرات و تعدادی از مواد غذایی نرخ مالیاتی ۰ درصد دارند. خدمات مالی، حمل‌ونقل عمومی و اسکان معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

ایتالیا

نرخ کلی مالیات بر ارزش افزوده در ایتالیا ۲۲ درصد است اما برای برخی کالاها و خدمات این نرخ به ۴ درصد یا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. برخی از خدمات مانند خدمات بانکداری، مالی، بیمه‌ای، قمار، خرید و اجاره مسکن معاف از مالیات هستند. صادرات، نشریات داخلی و خدمات مربوط به کشتی عوارض سفر درصد دارند. این معنی است که امکان دریافت مالیات‌های پرداختی وجود دارد اما در موارد معاف از مالیات، مالیات پرداختی به‌عنوان هزینه اعمال می‌شود.

اندونزی

در اندونزی مالیات ۱۰ درصد و برای تمامی کالا و خدمات تولیدی داخل و یا وارداتی برابر است به جز برای صادرات که در این صورت مالیات یک درصد تعیین می‌شود.

روسیه

در روسیه نرخ کلی مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۸ درصد است این نرخ برای فروش برخی از انواع اقلام پزشکی، غذا و کالای کودکان ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این فروش برخی کالا و خدمات شامل مالیات صفر درصد هستند از جمله این خدمات عبارت‌اند از صادرات کالا، خدمات حمل و نقل بین‌المللی و خدمات مربوطه. برخی از خدمات مانند فروش املاک مسکونی، محصولات خاص پزشکی، خدمات پزشکی، مواد غذایی با سالن‌های غذاخوری مدرسه، خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات مذهبی و تشریفاتی، خدمات آموزشی وخدمات خاص در حوزه هنر و فرهنگ نیز معاف از مالیات هستند.

انگلیس

در انگلیس نرخ پایه مالیات ۲۰ درصد است اما برای برخی از کالاها مالیات پنج درصد تعیین می‌شود. بعضی موارد نیز دارای نرخ مالیات صفر درصد هستند که مهم‌ترین آن عبارت‌اند از: مواد غذایی، آب، کتاب و روزنامه و برخی معاملات خاص در رابطه با زمین و املاک و حمل ونقل عمومی. فعالیت‌های معاف مربوط به خدمات مالی، اجاره، آموزش و خدمات مراقبت‌های بهداشتی هستند.

چین

در چین ۲ گروه مالیات بر اساس ارزش‌افزوده تولیدی از سوی دولت تعیین شده است، گروه اول، پرداخت کنندگان مالیات بر ارزش‌افزوده مقیاس کوچک و گروه دوم تولیدکنندگان معمولی. شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده که ارزش فروش آن‌ها کمتر از ۰. ۵ میلیون یوان (۸۰. ۵ هزار دلار) در سال و عمده فروشان یا خرده فروشانی که فروش آن‌ها کمتر از ۰. ۸ میلیون یوان (۱۲۹ هزار دلار) در سال باشد، جزو گروه اول محسوب می‌شوند و باقی تولیدکنندگان در دسته دوم قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان در کوچک تنها باید تا درصد از ارزش درآمد خود را بدون کسر مالیات پرداختی در مراحل قبل، به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند اما سایر شرکت‌ها باید برای خدمات تعمیر و یا جایگزینی و بر محصولات وارداتی ۱۷ درصد مالیت پرداخت کنند. صادرات کالا و برخی خدمات مربوط به طراحی و تحقیق و توسعه و خدمات حمل و نقل بین‌المللی دارای نرخ مالیات صفر درصد است.

کره جنوبی

نرخ پایه مالیات در کره جنوبی ۱۰ درصد است، شرکت‌ها در برخی موارد مانند صادرات، خدمات حمل و نقل دریایی و هوایی و سایر فعالیت‌هایی که درآمد ارزی دارند معاف از مالیات هستند. علاوه بر موارد ذکر شده این مالیات به مواردی که در ادامه بررسی میکنیم تعلق نمی‌گیرد: مواد غذایی فرآوری نشده، زغال سنگ، خدمات آموزشی و بهداشتی، کتاب و روزنامه، خدمات بانکی و بیمه، فعالیت‌ها و برنامه‌های خیریه، تلفن عمومی و کالاهایی که به صورت موقت و برای صادرات مجدد وارد چین شده‌اند.

مکزیک

میزان استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در مکزیک ۱۶ درصد است. صادرات کالا و خدماتی که در خارج استفاده می‌شوند و هزینه آن توسط شعب مستقر در مکزیک پرداخت می‌شود صفر درصد است. موارد زیر معاف از این مالیات هستند: ساختمان و زمین مسکونی. کتاب و روزنامه، انتقالات سهم، اموال دست دوم.

هند

مالیات تقریباً در مورد تمام انواع محصولات منقول و محصولات نامشهود تعریف‌شده اعمال می‌شود البته با توجه به استان برخی معافیت‌ها متفاوت است. نرخ استاندارد مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۲. ۵ رصد است، اما در برخی موارد مانند نهاده‌های کشاورزی و صنعتی، کالاهای سرمایه‌ای و دارو، فلزات گران‌بها، و غیره نرخ مالیات ۱ تا ۵ درصد است.

ژاپن

نرخ پایه مالیات در ژاپن ۱۰ درصد است. براساس قوانین، صادرات دارای نرخ مالیات صفر درصد است و برخی از معاملات از جمله فروش و یا اجاره زمین، خرید و فروش اوراق بهادار و ارائه خدمات عمومی معاف از مالیات هستند. سود سهام پرداختی به اتباع خارجی نیز شامل ۲۰ درصد مالیات تکلیفی و ۱۵ درصد برای برخی سهام‌های خاص می‌شود. مالیات بهره پرداختی بابت وام نیز دارای نرخ ۲۰ درصد و ۱۵ درصد برای بهره اوراق و حساب‌های بانکی است.

برزیل

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در برزیل بین شهرهای مختلف متفاوت است اما نرخ اصلی مالیات در بزریل ۱۸ درصد است. نرخ کاهش‌یافته ۷ درصد و ۱۲ درصد برای برخی از کالاها اعمال می‌شود. برای واردات نیز میزان مالیات بین ۱۸ درصد تا ۲۵ درصد متفاوت است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *